هوشمند سازي نظام مالياتي از اهميت ويژه اي برخوردار است

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: توجه به هوشمند سازی یا مدرن سازی نظام مالیاتی موضوعی با اهمیت است که منوط به دریافت تمامی ریزداده‌های مربوط به درآمد، ثروت و مصرف افراد است.به گزارش رسانه مالیاتی ایران، امید علی پارسا، با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور، اهداف روشنی را دنبال می‌کند، اظهار داشت: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور و پرداخت مالیات به نسبت درآمدها، بسیار پایین و حدود هشت درصد است که این نسبت در کشورهای توسعه یافته، حدود 30 درصد برآورد شده است.پارسا بر لزوم هوشمند سازی نظام مالیاتی به منظور تحقق اهداف سازمان تأکید کرد و افزود: تمکین مالیاتی و شفافیت در ارائه اطلاعات، گزینه‌های اصلی جهت تحقق درآمدهای مالیاتی کشور هستند.

 

بازگشت ۲۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در ۱۱ ماهه سال ۹۸ نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار ارز صادراتی به چرخه اقتصاد بازگشته است که از این ۲۲ میلیارد دلار، ۳۰ درصد آن به صورت واردات در مقابل صادرات بود.به گزارش ایلنا، عبدالناصر همتی گفت: علیرغم فشارهای حداکثری دولت آمریکا و مجموعه اقدامات برای محدود کردن تجارت و نقل و انتقال پولی و ارزی کشور، در ۱۱ ماه سال ۹۸ خوشبختانه ۳۵.۵ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه کردیم.وی ادامه داد: از این ۳۵.۵ میلیار دلار، ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی بود که از این نظر فراوانی جدی در کشور داریم.

 

هپکو قبل از واگذاری، بازسازی ساختاری می‌شود

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: هپکو قبل از واگذاری باید بازسازی ساختاری شود. بنابراین شرکت در اختیار وزارت صمت قرار می‌گیرد تا اصلاحات ساختاری بر روی آن انجام شود و پس از آن نسبت به واگذاری دوباره هپکو اقدام خواهیم کرد.علیرضا صالح در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های دولتی اظهار داشت: تا به امروز موفق به واگذاری دو شرکت دولتی شده‌ایم و میزان واگذاری‌ها بستگی به خریداران دارد و اینکه آیا سرمایه‌گذاران حاضر به خرید این شرکت‌ها شوند یا نه.وی با تاکید بر اینکه دو شرکت دولتی دیگر در اسفند ماه عرضه خواهند شد، ادامه داد: بیمه البرز اوایل اسفند ماه عرضه خواهد شد.رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: همچنین پالایشگاه تبریز در اسفند ماه عرضه می‌شود

یک ریال بابت تولید نرم‌افزار
به خارج کشور نمی‌پردازیم

رییس گمرک در همایش اعلام نیاز فناورانه در حوزه گمرک هوشمند که در محل مرکز نوآوری دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به همکاری گمرک با مراکز دانشگاهی برای تولید ابزارها و تجهیزات الکترونیکی ازجمله پلمب الکترونیکی و هوشمند افزود: در حال حاضر گمرک یک ریال بابت تولید نرم‌افزار به خارج از کشور نمی‌پردازد و در بحث سخت‌افزار نیز با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی نیازهای خود از جمله در زمینه ایکس‌ری‌های کامیونی را از داخل کشور تامین می‌کند.به گزارش ایبِنا، مهدی میراشرفی اظهارداشت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از ۵ دستگاه ایکس‌ری کامیونی سفارش داده شده توسط گمرک سه دستگاه آنها را ساخته و در گمرکات مستقر نموده که شتاب‌دهنده آنها نیز ایرانی است.رییس کل گمرک ایران تاکید کرد: گمرک از نخستین دستگاه‌هایی است که از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های علمی و عملی دانشگاهی استفاده کرده است. وی گفت: تولید مشترک پلمب الکترونیکی با همکاری دانشگاه تهران، ایجاد مرکز آموزش منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک (WCO) در ایران با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و استفاده از تجارب پژوهشگران و محققان دانشگاه صنعتی شریف در جهت هوشمندسازی گمرک از جمله این همکاری‌هاست.

گسترش تعاملات تجاری ایران و ارمنستان

رییس اتاق تعاون با سفیر ارمنستان در راستای گسترش تعاملات تجاری دو کشور دیدار و گفتگو کرد.به گزارش ایبِنا، بهمن عبداللهی در دیدار با سفیر ارمنستان توانمندی و ظرفیت های بخش تعاون کشور را معرفی کرد. بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون در دیدار با آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان، با اشاره به جایگاه تعاون در اقتصاد ایران، اظهار داشت: بخش تعاون بزرگترین بخش اقتصادی مردمی کشور را تشکیل می دهد و آمادگی گسترش تعاملات تجاری میان دو کشور را دارد.وی با تاکید بر مشترکات فرهنگی و مرزی بیان داشت: دو کشور می توانند در این راستا دستیابی به بازارهای اورسیا را هدفگذاری کنند. تومانیان سفیر ارمنستان، با ابراز خرسندی از حضور در اتاق تعاون، گفت: سفرهای متعددی در استان های ایران در راستای آشنایی با فعالان اقتصادی و تبادل اطلاعات صورت داده است. وی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در ارمنستان، بیان داشت: ارمنستان این آمادگی را برای گسترش تعاملات تجاری با بخش تعاون ایران دارد.

« تجارت» به بهانه روز «اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی» بررسی کرد؛

اقتصاد کلان: در تقویم رسمی کشور امروز به نام روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نامگذاری شده است. گفتمان اقتصاد مقاومتی در کشور ما به منظور جهت دهی به تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران برای حرکت در مسیر مقاوم سازی اقتصاد مطرح گردید. بر این اساس همانطور که رهبر انقلاب بیان کرده اند « ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم». آیت الله خامنه ای در این خصوص طی دیداری که در شهریورماه سال ۱۳۸۹ با جمعی از کارآفرینان داشتند اظهار داشته اند: «از نظر نظام سلطه، گناه بزرگ ملت ایران این است که خودش را از زیر بار سلطه آزاد کرده؛ می‌خواهند مجازات کنند به خاطر این گناه، که چرا خودت را از زیر بار سلطه، اى ملت! آزاد کرده‌اى. این ملت راه را پیدا کرده. اصلاً محاسباتشان اشتباه است؛ نمی‌فهمند چه کار باید بکنند و چه کار دارند می‌کنند. خب، اما فشار مى‌آورند؛ فشار اقتصادى از راه تحریم‌ها. ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معنایش این است.»

  • کارآفرینی عامل تحکیم اقتصاد مقاومتی

از فحوای کلام رهبر انقلاب اینطور استنباط می شود که کارآفرینی و ایجاد کار و اشتغال بستر تحکیم اقتصاد مقاومتی است. در این ارتباط یک نماینده سابق مجلس و استاد اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است: یک تناقضات درونی در حوزه نظام رانتی داریم که آن‌هایی که صاحب رانت قدرت هستند باید تصمیم بگیرند به اینکه رانت را منتفی کنند و اجازه دهند کارآفرینی در کشور پا بگیرد و حاکمیت پاسخگو شود و آن اصول مردم‌سالاری در پاسخگویی به مردم بتواند مورد توجه قرار گیرد و این کار سختی است.

به گزارش رسانه ها الیاس نادران در نشستی با عنوان « بررسی برنامه‌های اقتصادی پویش راه نو» افزود: من هیچ‌وقت یادم نمی‌رود، در همین بحث قانون انتخابات مجلس، سه دوره هر چه زور زدیم که این اصلاحات را انجام دهیم به درهای بسته و دیوارهای سیمانی خوردیم. از رئیس مجلس گرفته تا بقیه افرادی که باید در این حوزه کمک می‌کردند، مانع می‌شدند. برای اینکه یک جمعی که معمولاً با اتصال به رانت‌های قدرت به موضع تصمیم‌گیری می‌رسند و در نهادهای تصمیم‌ساز کشور هستند، می‌خواهند نفی موجودیت خودشان و سلب اختیارات خودشان را بکنند و اجازه دهند که بقیه شریک تصمیمات آن‌ها شوند و این کار خیلی سختی است و واقعاً راه همواری نیست ولی نشدنی نیست.

  • اشتیاق نسل جوان برای کارآفرینی

از سوی دیگر یک نماینده مجلس، تشکیل تعاونی‌های جوانان به عنوان فرصتی برای کارآفرینی و بهره‌مندی از ایده جوانان نخبه جهت رونق اقتصادی کشور یاد کرد.

زهرا ساعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: قرار بود اقتصاد کشور به این سمت حرکت کند که نیمی از آن خصوصی‌سازی شده و نیمی دیگر به دو بخش تعاونی‌ها و بخش دولتی تبدیل شود.

ساعی ادامه داد: در این خصوص بخش تعاونی‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند، از این نظر که به چابک‌سازی، توسعه و رونق اقتصادی در کشور منتهی می‌شوند.

ساعی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اتفاق مهمی که افتاده این است که در کشور جوانان مشتاق هستند با تشکیل تعاونی‌ها در حوزه کارآفرینی فعالیت کنند و تحقق این مهم نیز در گروی تسهیل‌گری این روند در قالب تشکیل تعاونی‌هایی است که امکاناتی داشته باشند، ضمن اینکه باید از این جوانان کارآفرین در آینده هم حمایت شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: بخشی از این حمایت‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برمی‌گردد و وزارت ورزش و جوانان نیز تکالیفی را در این زمینه برعهده دارد که با ایجاد این تفاهم نامه به نتایج مطلوبی منتهی خواهد شد.

ساعی یادآور شد: ما بارها در جلسات مختلفی که در کشور چه در حوزه انتخابیه و چه در سطح ملی برگزار شده بود، شاهد بودیم که جوانان برای کارآفرینی مشتاق بودند، آن هم در شرایطی که استخدام‌های دولتی به دلیل چابک‌سازی و کوچک‌سازی بدنه دولت محدود شده است، از سوی دیگر تعداد زیادی از جوانان نخبه فارغ‌التحصیل از رشته‌های مورد نیاز برای توسعه اقتصادی دارای ایده هستند و باید فضایی ایجاد شود تا بتوانیم آنها را خارج از تصدی‌گری دولتی به سمت کارآفرینی سوق دهیم که فلسفه تشکیل تعاونی‌ها این امر را محقق کرده و فضایی را برای شکوفایی ایده‌های جوانان تحصیلکرده فراهم خواهد کرد.

  • درک اقتصاد مقاومتی گام اول برای قوی شدن اقتصاد است

همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینکه باید درک درستی از شرایط داشته باشیم و بدانیم که در حال حاضر نمی توانیم کشور را با قواعد متعارف اداره کنیم گفت: درک اقتصاد مقاومتی گام اول برای قوی شدن اقتصاد است.

علی اکبر حافظیه، در گفت و گو با تسنیم، درباره اینکه چگونه می توانیم اقتصاد را قوی کنیم؟ گفت: یکی از مهمترین مسائلی که بارها به آن اشاره شده، این است که درکی درستی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، زمانی که درک درستی از اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد به نظر می رسد که بخش زیادی از مشکلات حل می شود.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که اقتصاد متعارف فقط می تواند در شرایط اطمینان و عدم اطمینان پاسخگوی مسائل ما باشد. در شرایط تعارض که دشمن می خواهد هستی ما را از ما بگیرد و برای ما مشکل ایجاد کند، قواعد اقتصاد متعارف که می تواند در شرایط اطمینان مفید باشد و در شرایط عدم اطمینان موثر باشد، پاسخگو نیست، بلکه باید برای این قواعد مسئله دیگری وجود داشته باشد که آن قدرت معنوی و ارادی است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران درباره عرضه جدید نفت خام در بورس انرژی گفت: شرکت ملی نفت ایران بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این کار را انجام داده است.رضا پدیدار در گفتگو یی رادیویی، با اشاره به عرضه شش میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی گفت: با توجه به راهبردهایی که وزارت نفت پس از اعمال تحریم ها بر صنعت نفت، تصمیم گرفته شد بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا، بتوانیم نفت خام و فرآورده های هیدروکربنی را در بورس انرژی عرضه کنیم که در فاز نخست موضوع فرآورده ها ارائه شدند و خیلی بهتر این مهم صورت گرفت.وی به عرضه جدید نفت خام در بورس انرژی اشاره کرد و افزود: شرکت ملی نفت ایران بر اساس تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی این کار را انجام داده است.

مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: آمار شرکت های پذیرش شده در فرابورس حاکی از آن است که اشتغال در اینگونه شرکت‌ها بیش از ۵۴ درصد افزایش پیدا کرده است.به گزارش ایبِنا به نقل از ایرنا، به گفته امیر هامونی طی ۱۰ سالی که از افتتاح و آغاز فعالیت رسمی شرکت فرابورس می‌گذرد، این بورس توانسته با تسهیل و تسریع ورود شرکت‌ها و فراهم کردن بستری مناسب برای تامین مالی آنها، موفقیت چشمگیر و محسوسی در زمینه رشد تولید و اشتغال ملی داشته است.وی آماری درباره نقش فرابورس در بهبود و افزایش نیروی شاغل در شرکت‌های فرابورسی ارائه کرد و افزود: تعداد نیروی شاغل به کار شرکت‌های پذیرش‌شده در فرابورس از زمان عرضه اولیه آنها تا کنون از ۵۱ هزار و ۲۰۸ نفر به ۷۸ هزار و ۶۲۰ نفر رسیده که رشد حدود ۵۴ درصدی را نشان می‌دهد و از نقش پررنگ بازار سرمایه در تجهیز منابع مالی و بهبود اشتغال شرکت‌ها حکایت می‌کند.

شاخص بورس ۴۰۶۲ واحد رشد کرد

شاخص کل در بازار بورس روز دوشنبه28 بهمن ماه، چهار هزار و ۶۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۴۷۶ هزار و ۸۱۲ واحد رسید.براساس معاملات روز دوشنبه 28 بهمن ماه، بیش از ۶ میلیارد و ۴۳۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۲۳۸ واحد افزایش به ۱۵۲ هزار و ۶۹۷ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۱۵۸ واحد رشد به ۱۰۱ هزار و ۷۸۵ واحد رسیدند.علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۹۲۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۶۹۷ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۴۱۹ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۷۳ واحد و گسترس نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۳۱۵ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در مقابل نماد گروه مپنا (رمپنا) با ۴۶۲ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۲۶۴ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۲۵۷ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با ۱۸۸ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۱۶۸ واحد و سایپا (خساپا) با ۱۴۱ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر معاملات روز دوشنبه بورس داشتند.

مدیرعامل بورس انرژی ؛

 

گروه بورس: بیست و هشتم بهمن ماه بازار گواهی ظرفیت، طی مراسمی رسمی در پژوهشگاه نیرو با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه و مدیران صنعت برق کشور راه اندازی شد. مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به اینکه راه اندازی بازار گواهی ظرفیت، اقدامی ارزشمند در اقتصاد ملی است، افزود: گواهی ظرفیت سندی است قابلِ مبادله که با اجازۀ وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیتِ نیروگاهیِ قابل اتکاءِ جدید یا کاهشِ قدرتِ قراردادیِ مشترکین موجود صادر می شود؛ واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرفِ تعهدِ تدارکِ یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود باشد. واگذاری اشتراک جدید در شبکه سراسری برق کشور یا افزایش قدرت قراردادی مشترکین مستلزم ارائه میزانِ متناسبی از گواهی ظرفیت است. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، در این مراسم سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی گفت: بازار سرمایه یکی از موفق ترین ارکان اقتصادی کشور است و نیروی جوان و متخصص نقطه قوت آن محسوب می شود. حسینی ضمن بیان اینکه بازار سرمایه ایران در زمینه زیرساخت ها، امکانات فنی و فن آوری اطلاعات در منطقه پیشرو است، گفت:صمیمانه از همه افرادی که برای رشد و اعتلای اقتصاد کشور تلاش می کنند قدردانی می کنیم. مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به اینکه راه اندازی بازار گواهی ظرفیت، اقدامی ارزشمند در اقتصاد ملی است، افزود: گواهی ظرفیت سندی است قابلِ مبادله که با اجازۀ وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیتِ نیروگاهیِ قابل اتکاءِ جدید یا کاهشِ قدرتِ قراردادیِ مشترکین موجود صادر می شود؛ واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرفِ تعهدِ تدارکِ یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود باشد. واگذاری اشتراک جدید در شبکه سراسری برق کشور یا افزایش قدرت قراردادی مشترکین مستلزم ارائه میزانِ متناسبی از گواهی ظرفیت است.

وی با بیان اینکه اوراق گواهی ظرفیت به دو نوع نقدی و آتی قابل تقسیم است، ادامه داد: اوراق گواهی ظرفیت سر رسید شده یا نقدی در قالب بازار نقدی معامله می شود و از طریق نیروگاه های موجود یا مشترکینی که مایل به کاهش قدرت قراردادی هستند منتشر می شود. معمولا خریداران این اوراق متقاضیان اتصال به شبکه یا افزایش قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات، نیروگاه‌های مواجه با افت ظرفیت و بازنشستگی وسرمایه گذاران عادی هستند.