بازخوانی یک شایعه در آستانه سال نو

گروه جامعه: چند روزی است که در فضای مجازی خبری مبنی بر انتقال ویروس کرونا ازماهی قرمز شب عید منتشر شده است، در این پیام گفته شده «ویروس کرونا در کمین هفت سین نوروزی ایرانیان است، چراکه زمان ورود ماهی‌های قرمز از چین در فاصله یک ماهه باقی مانده به عید است، اما مافیای قدرت و ثروت بدون توجه به خطراتی که ورود این جانوران آبزی دارند، بدون شک از راه‌های مختلف چه قانونی و چه قاچاق، اقدام به ورود مقادیر زیادی از این ماهی‌های قرمز برای فروش به مردم عادی و کسب ثروت می‌کنند. همچنین از مسئولان خواسته شده تا امکانات و اسباب سفره عید نوروز را با احتیاط و آگاهی در اختیار مردم قرار دهند تا به دلیل اشاعه و گسترش این ویروس بدخیم کشورمان با"چالش ماهی قرمز هفت سین و ویروس کرونای بدخیم" و خدای ناکرده بحران ناشی از آن دچار نشود».

پیرو خبر ویروس کرونا و ماهی قرمز شب عید حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: واردات هر گونه موجود زنده از چین به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع شده است.

او ادامه داد: ماهی قرمز‌های شب عید واراداتی نیستند و در ایران پرورش می‌یابند، اما از آنجایی که بسیاری ماهی قرمز شب عید را ماهی چینی می‌شناسند چرا که ریشه این ماهی از کشور چین بوده؛ در نتیجه این برداشت اشتباه موجب انتشار این چنین خبری شده است.

عرفانی گفت: اگر چنانچه فردی خبر موثق داشته باشد که ماهی قرمز شب عید از چین وارد می‌شود، موضوع را به دامپزشکی و وزارت بهداشت اطلاع دهد.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره خطر انتقال ویروس کرونا از ماهی اظهار کرد: انتقال ویروس کرونا از ماهی قرمز تاکنون بررسی نشده است به همین دلیل نمی‌توان از نظر علمی اظهار نظر کرد و به همین دلیل به طور کلی واردات تمام موجودات زنده از چین به ایران ممنوع شده است تا خطر ابتلا به ویروس کرونا از این طریق را از بین ببریم.

عرفانی یادآوری کرد: برخی به دنبال تنش هستند و پیام‌های این چنینی را منتشر می‌کنند؛ در حالی که ماهی قرمز چینی‌ شب عید از کشور چین وارد نمی‌شود و تاکنون هم موردی از ویروس کرونا در ایران نداشته ایم.

 

رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره حملات اخیر سایبری به زیرساخت‌های کشور گفت: ما نگرانیم با حمله کاری کنند که کیفیت اینترنت کاهش یابد و از این طریق این نگرانی ایجاد شود که خود حاکمیت کیفیت را پایین می‌آورد.

به گزارش ایسنا، این روزها از گوشه و کنار، اخباری مبنی‌ بر حملات هکری و حمله به زیرساخت‌های کشور شنیده می‌شود و هفته گذشته نیز گسترده‌ترین حمله تجربه‌شده در تاریخ ایران علیه زیرساخت‌های کشور اجرا شد که به گفته مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، پیش از این نظیر نداشته است. در این راستا امیر ناظمی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حملات چند روز اخیر به زیرساخت‌های کشور بیان کرد: این روزها حملات سازمان‌یافته از خارج از کشور به زیرساخت‌ها انجام می‌شود و حجمش بسیار گسترده است و با یک رشد نمایی دارد. این حملات در این سطحی که الان وجود دارد، هیچ‌وقت نبوده و پیک حملات نسبت به کل ماکزیمم تاریخ گذشته، از هفته پیش دو برابر شده است.

وی با بیان این‌که شرکت ارتباطات زیرساخت کشور این موضوع را کنترل می‌کند که حملات از بیرون به داخل کشور وارد نشود، افزود: مقابله با این حملات DDoS با استفاده از یک سپر محافظ است که ما زیرساخت‌های داخل را در برابر حملات بیرون محافظت کنیم، البته این بدان معنا نیست که همه حملات از خارج کشور است، بلکه از داخل هم حملاتی داریم. از طرفی بعضی دیتاسنترهای ما تاکنون با چنین حملاتی مواجه نبوده‌اند و آمادگی لازم را هم نداشتند که بخواهند با این حملات برخورد کنند. رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره تاثیر این حملات اینترنتی بر زیرساخت‌ها اظهار کرد: کیفیتی که مردم دریافت می‌کنند، تحت تاثیر قرار گرفته است. ما نگرانیم با حمله کاری کنند که کیفیت اینترنت کاهش یابد و از این طریق نارضایتی ایجاد شده و یا این نگرانی ایجاد شود که خود حاکمیت کیفیت اینترنت را پایین می‌آورد.

ناظمی خاطرنشان کرد: در این شرایط و زمانی که فشار این اندازه زیاد است به طوری که باعث می‌شود کیفیت اینترنت کاهش یابد، کافی است این شایعه هم ایجاد شود که دولت اینترنت را قطع کرده که متاسفانه پذیرفتنش هم برای مردم راحت است.