بحث اصلی، مبارزه با فساد و ارتباط با جهان است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ایران در زمینه دموکراسی رتبه بالایی در جهان دارد، گفت: مشکلات و کارهای بزرگ ناتمام موجود کشور را در مجلس یازدهم پیگیری می‌کنیم.به گزارش ایلنا، حجت الاسلام مجید انصاری گفت: مسیر انتخابات با مشکلاتی روبه‌رو شده که باید با فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس یازدهم آن را تصحیح کنیم. در شرایط دشوار احزاب اصلاح‌طلب با هم «برای ایران» آمدند و برنامه این است که با رای مردم کارهای بزرگ ناتمام موجود را برای کشور پیگیری کنیم. بحث اصلی ما مبارزه با فساد و ارتباط با جهان است. وی گفت: اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه انتخابات را تحریم نکردند. رد گسترده کاندیدای احزاب دیگر ناعادلانه بود که فرصت‌سوزی صورت گرفت.

 

پیروزی اصولگرایان قطعی نیست

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه پیروزی اصولگرایان قطعی نیست گفت: فهرست‌های متعددی از این جریان وجود دارد که هر کدام درصدی از آرا را به خود اختصاص می‌دهند و جمع آن ممکن است ۶۰ درصد آرا شود اما در مقابل اگر اصلاح‌طلبان فهرستی واحد ارائه دهند، ممکن است بتوانند درصد بیشتر آرا را به خودشان اختصاص دهند و با توجه به اینکه اکثریت را این طرف دارد، شکست بخورد. مصطفی میرسلیم در گفت و گو با ایلنا افزود:منطقی‌ترین کار این است که در فرصت باقی مانده دولت وقتمان را صرف مسائل سیاسی نکنیم؛ چراکه مشکلات ما جنبه سیاسی ندارد و بیشتر جنبه اقتصادی دارد. اما ممکن است که دولت رفتاری داشته باشد که مجلس به این نتیجه برسد که برخی وزرا را استیضاح کند.

 

رنجش مردم ناشی از شرایط اقتصادی است

سخنگوی حزب کارگزاران گفت: در شرایط مطلوب نیستیم و مهمترین عنصر آن رنجش مردم است.به گزارش ایلنا، سیدحسین مرعشی گفت: بخشی از رنجش مردم ناشی از شرایط اقتصادی است که تحت تاثیر شدیدترین تحریم تاریخ ایجاد شده است، از نظر ما انتخابات مجلس فرصتی برای بهبود شرایط و تغییر برخی روندهای مدیریتی موجود در ساختار مدیریت کشور است.وی گفت: این شرایط اقتصادی که در اثر تحریم‌ها در کشور ایجاد شده، مصادف با یکسری بی‌سلیقگی مدیریتی شده که مردم را عصبانی کرده است، اصلا انسان از این که چطور با افکار عمومی چنین رفتارهای نادرستی دارند، متحیر می‌ماند، هنوز در مدیریت کشور برای اعلام این آمار پاس‌کاری صورت می‌گیرد و این رفتارها مردم را رنجیده خاطر و عصبانی کرده است.

عفو و تخفیف ۵۳۱ محکوم

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از عفو و تخفیف مجازات ۵۳۱ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی خبر داد.به گزارش ایلنا، سیدیاسر رایگانی اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، تعداد ۲ هزار و ۳۱۵ نفر از محکومین محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی از سراسر کشور مورد عنایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار گرفتند.وی افزود: در عفو رهبری به مناسبت چهل و یکمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ۵۳۱ نفر از محکومین سازمان تعزیرات حکومتی مشمول عفو یا تخفیف مجازات شده‌اند که با دستور رئیس سازمان، این موارد برای اعمال به ادارات کل اجرایی سراسر کشور ابلاغ شد.

اعلام بررسی تخلفات در «مردم ناظر»

قائم مقام و سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی تاکید کرد: نتایج بررسی تخلفات در سامانه «مردم ناظر» به اطلاع مردم می‌رسد.به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی در توئیتر نوشت: در سامانه مردم ناظر، گزارش‌های مردمی از تخلفات در امر انتخابات دریافت کرده‌ایم. مواردی که قابلیت پیگیری داشته و همراه با مستندات متقنی توسط گزارشگران ارائه شده، جهت بررسی و اقدامات قانونی لازم ارجاع شده است.سخنگوی شورای نگهبان با هشتک کردن اقتدار ملی ایرانیان در خاتمه تاکید کرد: نتایج بررسی به اطلاع مردم می‌رسد.گفتنی است، کدخدایی ۱۳ بهمن از سامانه اینترنتی شورای نگهبان با عنوان «مردم ناظر» برای دریافت گزارش و اسناد تخلفات انتخاباتی به نشانی mardomnazer.shora -gc.ir رونمایی کرد.

احترام به حاکمیت عراق

وزیر خارجه عراق در دیدار با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بر لزوم عدم استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای دیگر تاکید کرد.به گزارش ایلنا محمد علی الحکیم و جوزپ بوررل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند.محمد علی‌الحکیم در این دیدار بر اهمیت احترام به حاکمیت عراق از سوی همه طرف‌ها و عدم استفاده از این کشور برای حمله به کشورهای دیگر تاکید کرد و خواستار حمایت از تلاش‌های عراق برای تبدیل شدن به عامل ثبات و توافق و هماهنگی در منطقه و جهان، شد.

شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید از روند اجرای سیاست فشار بر ایران انتقاد کرد.به گزارش ایلنا جان بولتون در مورد فشار حداکثری بر ایران گفت: سیاست ترامپ رو به شکست است و فکر نمی‌کنم وی به شعار فشار حداکثری علیه ایران عمل کند. تحریم‌ها بر ایران تاثیر داشته است اما فشار حداکثری نیست.

بررسی حمله موشکی به عین‌الاسد

هیاتی از آمریکا برای کسب اطلاعات در مورد حمله موشکی ایران به عین الاسد به عراق سفر کرد.به گزارش ایلنا، جیم اینهاف، سناتور آمریکایی در توییتر خود نوشت: آخر هفته، سفر اولین هیات به عراق پس از حمله موفقیت‌آمیز علیه سلیمانی را هدایت کردم. در آن‌جا آخرین اطلاعات را از ژنرال وایت درباره حمله ماه گذشته ایران به پایگاه عین‌الاسد به دست آوردیم.وی افزود : همچنین درباره پیشرفت‌هایمان در تمرکز بر تهدید مداوم از سوی ایران و اهمیت همکاری دائم و مستمر با دولت عراق، صحبت کردیم.

آرزوهای زورگویانه رژیم‌صهیونیستی

نماینده‌ ایران در سازمان ملل نوشت: طرح «معامله‌ی قرن» نه‌تنها گره‌ای از کار رژیم‌صهیونیستی و آمریکا نخواهد گشود، بلکه مقاومت مردم فلسطین و مسلمانان علیه اشغال‌گری را تقویت خواهد کرد و بهانه‌ها را از دست جناح سازش‌کار خواهد گرفت. مجید تخت روانچی ادامه داد: درواقع «معامله‌ی قرن» نقطه‌ پایانی بر دورویی و نفاق طولانی‌مدت آمریکا در هفتاد سال گذشته است. آمریکایی‌ها در طول این سال‌ها همیشه تلاش می‌کردند تا حمایت‌های همه‌جانبه‌ خود را از صهیونیست‌ها تا حدودی پنهان سازند و خود را یک میانجی معتدل در میان دو طرف معرفی کنند. برخی از طرف‌های ساده‌اندیش یا وابسته در منطقه هم این نقش را باور می‌کردند و به راه‌حل‌های پیشنهادی آمریکا دل می‌بستند. وی ادامه داد: «معامله‌ قرن» یک معامله نیست، بلکه یک اعلامیه و فهرستی از آرزوهای زورگویانه و دیرپای رژیم‌صهیونیستی است که بر دو پیش‌فرض بنا شده است: اول این که آرمان فلسطین را می‌شود با پول خرید و دوم اینکه مردم فلسطین و مسلمانان زیر بار حرف زور می‌روند. نادرستی این هر دو پیش‌فرض طی هفتاد سال گذشته بارها ثابت شده است.

کنار آمدن مردم باگرانی بنزین

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه امسال به دلیل تحریم‌های آمریکا سخت‌ترین سال برای ایران است، افزود: آمریکایی‌ها و برخی غربی‌ها ۴۱ سال است که بر اساس تحلیل اشتباه عمل می‌کنند. فشارهای آنها در ۴۰ سال گذشته همیشه بوده و چیز جدیدی برای دولت و ملت ما نیست. سیدعباس موسوی گفت: درباره تاثیر مدیریت دولت بر زندگی مردم و موضوعاتی مثل اصلاح قیمت سوخت، گفت: لازم بود که برای مدیریت اقتصاد، ساختار یارانه‌ها و از جمله قیمت سوخت را تنظیم کنیم. اکنون هم می‌بینید، مردم زندگی خود را با این تغییر هماهنگ کرده‌اند و برنامه‌های حمایتی خاصی برای کمک به آنها در حال اجراست. موسوی افزود: متأسفانه کسانی که نسبت به مردم ایران و انقلاب اسلامی خصومت دارند، همواره در جستجوی فرصت هستند تا بتوانند در صحنه داخلی از آن سوء استفاده کنند. وی ادامه داد: اعتراض گروهی از شهروندان درخصوص افزایش قیمت سوخت یک موضوع است، و شعارهای کاملاً متفاوتی که عده‌ای اندک علیه سیستم و ساختار حکومتی دادند و دست به تخریب گسترده اموال دولتی و خصوصی زدند موضوع دیگری است. به نظر شما در کجای دنیا کسی به دلیل افزایش قیمت سوخت، عملیات مسلحانه و بمب‌گذاری انجام می‌دهد؟

 

رهبر انقلاب یکی از مصادیق ایرانِ قوی را مجلسِ قوی توصیف کردند

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی، حضور در انتخابات مجلس را وظیفه شرعی، ملی، انقلابی و حق مدنی آحاد مردم برشمردند و با اشاره به دو رکن مهم «حضور پرشور» و «انتخاب خوب» گفتند: انتخابات یک جهاد عمومی و نعمت و امتحان الهی است که اگر با حضور حداکثری مردم همراه شود، مایه آبروی نظام اسلامی و تقویت کشور و مصونیت بخش در برابر توطئه ها و زمینه ساز ایران قوی خواهد بود.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مشکلات عمیق و گسترده اجتماعی و اقتصادی جامعه امریکا برخلاف ظاهر بزک کرده آن، افزودند: امریکا در حال حرکت به سمت فروپاشی از درون است و شکوه و جلال ظاهری آن مانع از غرق شدنش نخواهد شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که به مناسبت چهل و دومین سالروز قیام تاریخی مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ برگزار شد، مهمترین ویژگی مردم آذربایجان را تبلور عزت ملی، دینی و انقلابی و حضور در صحنه به وقت نیاز و دفاع از کشور و انقلاب و هویت دینی برشمردند و گفتند: حضور بهنگام مردم تبریز در چهلم قیام ۱۹ دی مردم قم مایه برکت خداوند متعال شد و این حرکت به‌صورت سلسله وار تا آغاز حرکت عمومی ملت و سقوط رژیم طاغوت و استقرار حکومت اسلامی ادامه یافت.

ایشان انتخابات بسیار مهم روز جمعه دوم اسفند را از مصادیق میدان های نیاز به حضور بهنگام دانستند و افزودند: انتخابات جهاد عمومی، مایه تقویت کشور و آبروی نظام اسلامی است و حضور گسترده و پر شور مردم در پای صندوق های رأی، به توفیق الهی مایه برکت و تأثیرات تحول آفرین در کشور خواهد شد.

رهبر انقلاب با اشاره به تبلیغات و تلاشهای گسترده امریکایی‌ها برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی ایران و جدا کردن مردم و جوانان از نظام اسلامی خاطرنشان کردند: با وجود همه این تلاشها، آنها به نتیجه نرسیده اند که نمونه بارز آن، تشییع شهید سلیمانی و راهپیمایی ۲۲ بهمن بود و انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز بار دیگر نشان خواهد داد مردم در کنار نظام اسلامی و پشتیبان آن هستند.

  • چشم همه به انتخابات روز جمعه است

آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه چشم دوستان و دشمنان به انتخابات روز جمعه است، افزودند: دشمنان می خواهند ببینند نتیجه فشار حداکثری آمریکا و بدعهدی های اروپایی‌ها و مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، چه بوده است و دوستان هم با نگرانی منتظر نحوه حضور مردم در انتخابات هستند. ایشان گفتند: البته من همواره به دوستان نظام اسلامی گفته‌ام، از ملت ایران نگران نباشید زیرا این ملت کاربلد است و می‌داند که چه بکند.

رهبر انقلاب اسلامی، انتخابات را خنثی کننده بسیاری از نیت‌های شوم امریکایی‌ها و صهیونیستها و بدلِ فنِ مکر و کَید آنها دانستند و خاطرنشان کردند: تنها راه مأیوس شدن دشمنان، قوی شدن ایران است و یکی از مصادیق ایرانِ قوی، مجلسِ قوی است، مجلسی که بتواند با تصویب قوانین لازم و با هدایت دولتها به مسیر مطلوب، کشور را مصونیت ببخشد.

آیت‌الله خامنه‌ای یک رکن قوی بودن مجلس را حضور هرچه بیشتر مردم در پای صندوق های رأی برشمردند و افزودند: تأثیرات مجلس فقط محدود به چهار سال نیست بلکه مجلس قوی و یا مجلس ضعیف و خود باخته با تصمیمات خود می توانند تأثیرات بلندمدتی بر کشور بگذارند. ایشان افزودند: انتخابات و رأی دادن، وظیفه شرعی، ملی و انقلابی، جشن ملی و احقاق حق آحاد مردم برای دخالت در سرنوشت کشورشان است.

رهبر انقلاب اسلامی، رکنِ دوم یک مجلس قوی را کیفیت انتخاب دانستند و در تبیین ویژگی‌های نمایندگان شایسته ملت بزرگ ایران تأکید کردند: باید برای مجلس شورای اسلامی، افراد «با ایمان»، «شجاع»، «کارآمد»، «وظیفه‌شناس»، «پرانگیزه»، «وفادار به اسلام، مردم، انقلاب و کشور»، «سرسخت در مقابل دشمنان» و «دل نبسته به دنیا و مطامع مالی» برگزیده شوند.

آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: مردم باید در انتخاب نمایندگان بسیار مراقبت کنند زیرا ما در همین دوره انقلاب، نمایندگانی در مجلس داشتیم که اکنون نوکر و کُلفَت امریکا و دشمنان ایران هستند. ایشان همچنین درباره حضور جوانان و افراد با تجربه در مجلس گفتند: مجلس باید یک ترکیب متناسبی از جوانان و افراد مجرب، دانا و راه بلد باشد. جوان‌گرایی یک ضرورت قطعی برای کشور است و کُنشگر اصلی و پیشران حرکت رو به جلو جوانان هستند اما تکیه بر جوانان به معنای چشم پوشی از افراد با تجربه نیست.

رهبر انقلاب اسلامی، سابقه دلبستگی به دشمنان و انفعال در برابر آنها را یک نکته منفی برشمردند و تأکید کردند: ملت ایران دارای روحیه اعتماد به نفس ملی است و بسیاری از اندیشمندان و سیاسیون جهان نیز ملت ایران را رشید و بزرگ و نیرومند و نترس توصیف می‌کنند، بنابراین کسی که قدرت ایستادگی و اعتماد به نفس، در برابر دشمنان را ندارد، برای نمایندگی ملت ایران مناسب نیست.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اهمیت بالای انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان را یادآور شدند و افزودند: وظیفه مجلس خبرگان بسیار مهم است و نباید انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان در برخی شهرها به حاشیه برود. ایشان تأکید کردند: همه کسانی که دوستدار اسلام، انقلاب، نظام اسلامی و ایران هستند باید در انتخابات شرکت کنند و انتخاب خوب و درست انجام دهند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به گزارشی مبنی بر پرداخت مبالغ زیادی دلار نفتی از جانب یکی از کشورهای عَنود منطقه به یکی از رسانه های انگلیسی فارسی‌زبان برای منصرف کردن مردم ایران از گرایش به افراد انقلابی در انتخابات، افزودند: این گزارش نشان می‌دهد کیفیت و چگونگی انتخاب تا چه حد مهم است.

ایشان انتخابات را میدان امتحان الهی دانستند و ابراز امیدواری کردند ملت ایران در این امتحان، سربلند بیرون بیاید.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان درباره یاوه‌گویی‌های اخیر مقام‌های آمریکایی درباره ایران و انتخابات، گفتند: بخشی از اظهارات این احمق‌های درجه‌یک برای تأثیرگذاری در انتخابات و با هدف مأیوس کردن مردم از صندوق رأی است اما بخش دیگری از آن، ناشی از انفعال است.

  • اثرات شهادت سردار سلیمانی

رهبر انقلاب اسلامی انفعال آمریکایی‌ها را نتیجه اثرات معکوس ترور سردار سلیمانی دانستند و خاطرنشان کردند: در این قضیه رئیس‌جمهور آمریکا و اطرافیان او منفعل و متوجه شدند کارشان حساب‌نشده بود چرا که هم در داخل آمریکا و هم در دنیا به شدت به آنها حمله شد. ایشان افزودند: آمریکا می‌خواست با ترور سردار عزیز ما که تأثیرات عمیقی در منطقه داشت، بر منطقه مسلط شود اما ماجرا بر عکس شد و راهپیمایی بزرگ ضدآمریکایی در بغداد، مسائل سوریه و حلب و قضایای دیگر منطقه، درست نقطه مقابل خواست آنها را رقم زد، بنابراین یک هدف از یاوه‌گویی‌ها اخیر آنها، جبران این انفعال است.

آیت‌الله خامنه‌ای شهادت سردار سلیمانی را یک فقدان تلخ خواندند و گفتند: شهید سلیمانی حقیقتاً بسیار خوب، مفید و تحسین‌برانگیز بود اما در این حادثه غلبه با لطف الهی بود زیرا آن بزرگوار به هر دو حُسن «پیروزی» و «شهادت» دست یافت، چرا که در این سالها در منطقه، پیروزِ میدان سلیمانی بود و مغلوب میدان، آمریکا و عوامل آن، و در نهایت به فوز شهادت هم رسید.

رهبر انقلاب اسلامی، اجتماعات بی‌نظیر و دهها میلیونی مردم در تشییع شهید سلیمانی را از برکات الهی و نشان‌دهنده عظمت، اتحاد، حضور، قدرشناسی و بصیرت ملت ایران دانستند و با اشاره به همدردی بسیاری از ملتها با مردم ایران در این قضیه افزودند: در یکی از کشورها هزار مجلس به یاد شهید سلیمانی برگزار شد که این واقعیت‌های شوق‌انگیز نشانه عمق راهبردی نظام اسلامی است، بنابراین باطن این قضیه برخلاف ظاهر بسیار تلخ آن، برای جبهه حق سراسر پیروزی است.

ایشان با یادآوری تعبیر امام بزرگوار از درگذشت فرزند فاضل و برجسته خود مرحوم حاج‌آقا مصطفی به «الطاف خفیه الهی» خاطرنشان کردند: آن‌زمان کسی متوجه مفهوم تعبیر امام نشد اما پس از حرکت مردم ایران و عکس‌العمل دربار و حوادث قم و تبریز و آغاز حرکت عمومی ملت که به سقوط حکومت طاغوت منجر شد، مفهوم آن مشخص شد، همچنانکه در حادثه تلخ شهادت سردار سلیمانی نیز دشمن تصور کرد ضربه ای زده است اما باطن قضیه، پیروزی و شکست دشمن خبیث است.

آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دشمن نه فقط در این ماجرا بلکه در یک نبرد ۴۰ ساله دائماً از ملت ایران ضربه و شکست خورده است، افزودند: آمریکایی‌ها در این ۴۰ سال همه سلاحهای سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای و هر اقدام ممکن را برای ساقط کردن نظام اسلامی به‌کار گرفتند اما نظام اسلامی نه تنها ساقط نشد بلکه هزار برابر قوی‌تر و در مقابل، آمریکا ضعیف‌تر از قبل شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین ضعف روزافزون امریکا، ظاهر فعلی آن را بزک کرده خواندند و افزودند: امروز آمریکا با ۲۲ هزار میلیارد دلار بدهی، مقروض‌ترین دولتهای دنیا است و اختلاف طبقاتی در این کشور، وحشتناک و از همیشه بیشتر است.

ایشان با اشاره به نمونه‌هایی از مشکلات عمیق آمریکا از زبان یکی از سناتورهای برجسته این کشور گفتند: این سیاستمدار آمریکایی می‌گوید در دولت ترامپ به ثروت پنج تن از ثروتمندترین‌های آمریکا بیش از صد میلیارد دلار اضافه شده و ثروت سه نفر از آنها به اندازه نیمی از جمعیت آمریکا است. ۸۰درصد کارگران فقیرند و حقوقشان کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد. از هر پنج آمریکایی تنها یک نفر توان خرید دارو‌های تجویز شده‌اش را دارد و فاصله ثروت سفیدپوستان و سیاه‌پوستان آمریکایی در ۵۰ سال گذشته سه برابر شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه نقل قول از این مقام امریکایی افزودند: رئیس جمهور امریکا می‌گوید اوضاع در دوران وی بهتر شده، بله، اما نه برای مردم بلکه برای میلیاردرها و به قول یکی از رؤسای جمهور سابق آمریکا، «آمریکا حکومت یک طبقه خاص بدون خالت مردم و با رشوه‌خواری سیاسیِ نامحدود» است.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به آمارها و واقعیت‌های تکان‌دهنده از تبعیض، فاصله طبقاتی فقر و جنایت در آمریکا که مانند خوره به جان این کشور افتاده است، تأکید کردند: همچنانکه شکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، تلاش برای آرایش ظاهر آمریکا و شکوه و جلال آن نیز مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی با هیچ ملت و نژادی مخالف نیست بلکه با استکبار، ظلم و طغیان علیه ارزشهای انسانی مخالف است، گفتند: امروز قله طغیان و استکبار، آمریکایی است که در دست ثروتمندان و کمپانی‌دارهای صهیونیست می‌چرخد و در دنیا نیز منفور است.

ایشان افزودند: آمریکا در کشورهای اطراف ما دهها پایگاه نظامی دارد اما اگر روزی مسئله‌ای پیش بیاید، این پایگاهها نه به درد آمریکا خواهد خورد و نه به درد آنها که پولشان را به آمریکا می‌دهند و چشم امید به آن دارند، چرا که استکبار آمریکایی در حال فرو ریختن است.

آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم حفظ حرکت پر شتاب نظام اسلامی به سمت اهداف والا، وجود جوانان را برای ادامه این حرکت امیدبخش خواندند و خطاب به آنان گفتند: جوانان عزیز خود را از لحاظ علمی، عملی، تجربی و ایمانی آماده کنید چراکه فردای این کشور در دستان شماست و باید بتوانید این مملکت را به اوج برسانید که ان‌شاءالله این کار را خواهید کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به نقش تأثیرگذار مردم آذربایجان و تبریز در حوادث تاریخی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفتند: مردم آذربایجان همواره در مقاطع و حوادث مختلف جلودار بوده اند که نمونه های آن را می توان حرکت ۲۹ بهمن سال ۵۶، دوران دفاع مقدس، فتنه سال ۸۸، اجتماع عظیم در تجلیل از سردار سلیمانی و در راهپیمایی امسال ۲۲ بهمن دید که با وجود بارش شدید برف، مردم حضور پرشوری داشتند.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد:

گروه سیاسی: سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به بازگشت هزار میلیارد تومان به بیت المال با مداخله دستگاه قضا گفت: در فاصله دو نشست دستگاه قضا حکم قطعی ۵۰ مفسد اقتصادی اعلام شد.

به گزارش تجارت به نقل از رسانه های خبری، غلامحسین اسماعیلی در بیستمین نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب مبنی بر ساختن ایرانی قوی گفت: ایران قوی با حاکمیت قوی و مردم قوی شکل می گیرد. برای این منظور باید دولت، مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح، دانشگاه، فرهنگ و اقتصاد قوی داشته باشیم و آنچه به صورت مستقیم بر عهده ما در قوه قضاییه است، این است که در این شرایط حساس قوه قضاییه ای قوی بسازیم.

اسماعیلی گفت: تمام تلاش ما بر این است که با صلابت و اقتدار فساد و ناکارآمدی را از لا به لای چرخه های اقتصاد و تولید داخلی بزداییم تا چرخ های تولید راحت تر و روان تر بچرخند. این اقدام در مواردی در پیگیری اصلاح ساختارهای فسادزا مانند اصلاح مشکلات ناشی از خصوصی سازی های بی ضابطه و گاهی در حمایت از تولید، اشتغال، سرمایه گذاری، حمایت از مدیران شجاع، جسور، انقلابی و جهادی در عرصه اقتصاد، کار و فعالیت است.

وی با اشاره به نام برخی از مفسدان اقتصادی که از نشست قبلی تاکنون اعلام شده اند، گفت: تا امروز بیش از 50 نفر از مفسدان اقتصادی محکومیت قطعی خود را دریافت کرده اند و این تعداد در زمان میان نشست قبلی تا امروز است. از جمله این مفسدان می توان به حمیدرضا مرادی به جرم اخلال در نظام ارزی به صورت عمده و تحمل 20 سال حبس تعزیری، 74 ضربه شلاق و رد مال، محمد نایینی تهرانی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده به تحمل 15 سال حبس و 74 ضربه شلاق و رد مال، امیر خسرو اعلایی به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل 10 سال حبس تعزیری، شلاق و رد مال، مهرداد داودی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده به تحمل 10 سال حبس و ممنوعیت از سمت خود به عنوان مدیرعامل اشاره کرد.

اسماعیلی در مورد برخورد دستگاه قضا با لیدرهای اغتشاشات در آبان ماه افزود: در ارتباط با بازداشتی های آبان اعلام کردیم بررسی و تعیین تکلیف پرونده ها سریع تر انجام شود و این اقدام پیگیری شد. رسیدگی به پرونده های اتهامی آن پرونده های که در زمره اغتشاشگران بودند در دستور دستگاه قضا است و کسانی که عمل مجرمانه انجام داده اند اما اتهام آنها سبک بود، با رافت با آنها برخورد شد و مجازات سنگینی برای آنها تعیین نشد. سخنگوی دستگاه قضا در مورد دستگیری افرادی از نمایندگان که رد صلاحیت شده و سوء استفاده می کردند، گفت: تاکنون به ادعای نفوذ رسیدیم و به صاحب نفوذ بودن نرسیدیم. این موضوع ارتشاء نیست، کلاه برداری است و در هر صورت جرم است. در این موضوع حدود 20 نفر شناسایی و دستگیر شدند که با قرار تامین آزاد شدند. در حال حاضر پنج نفر همچنان در بازداشت به سر می برند. در این موضوع به نهادهای نظارتی انتخابات نرسیدیم در حالی که یکی از افراد بازداشت شده ادعا می کرد پسر یکی از مقامات است در حالی که اعلام شد آن شخصی که ادعا می کند پسر اوست، فرزند پسر ندارد و بعد گفت برادرزاده فلان
مقام هستم. اسماعیلی افزود: یکی از افرادی که در این شرایط بازداشت شد، خودش کاندیدای رد صلاحیت شده دوره قبل بود؛ این فرد اگر عرضه و نفوذ داشت، مشکل اش را حل می کرد. در این پرونده از استانداری تهران نیز فردی بازداشت شده و جزو متهمان است.

 

کاندیدای مجلس یازدهم در گفت‌وگوی اختصاصی با «تجارت» تشریح کرد؛

گروه سیاسی: کاندیدای مجلس یازدهم گفت: پدیده آقا زادگی از معضلات جدی جامعه امروز است که از 2 جهت آسیب‌های جبران‌ناپذیر را در پی داشته است از یکسو موجب کاهش اعتماد عمومی به مسئولین و از سویی دیگر موجب تخریب سرمایه‌های مدیریت‌شده است که به دلیل اهمیت چالش‌های ذکرشده باید راهکارهای پیشگیری از پدید مذموم اندیشیده شود.بیژن نوباوه با اشاره به پدیده آقا زادگی در جامعه که این روزها گریبان جامعه خصوصاً اقتصاد را گرفته است، در گفتگو با روزنامه «تجارت» افزود: پدیده آقازادگی اصل موضوع نیست این همانند چرکی است که از داخل یک دمل بیرون زده‌شده است. اصل ایجاد شدن این دمل یا زخم چرکی نبود قانون است. فساد در دستگاه اجرایی است که از درون آن آقازاده متولد می‌شود، وگرنه چه دلیل وجود دارد یک بانک یک هزار میلیارد تومان به یک نفر وام بدهد. اگر مبادی ورودی فساد در دستگاه اجرایی را ببندیم و قانون شفافیت داشته باشد این پدیده‌ها به وجود نمی‌آید. اختیار رئیس بانک در پرداخت چنین وامی به یک نفر اختیار غلطی است این یعنی نقص جدی قانون.وی خاطرنشان کرد: باید به دنبال راهکار قانونی برای جلوگیری از یک تخلف باشیم. شفافیت مسائل مالی با استفاده از دولت الکترونیک باعث می‌شود راهکارهای فساد بسیار محدود شود همیشه شفافیت دشمن جدی فساد بوده و هست. این پدیده آقا زادگی زمانی ایجادشده که قانون ضعف داشت. مجلس نقش اصلی رفع نواقص قانون را بر عهده دارد. اصلاح سازوکار اداره بانک‌های مهم‌ترین وظیفه اقتصادی امروز ماست. یکی از موارد فسادزا در درون سیستم بانکی کشور نبود استقلال کامل بانک مرکزی و وابستگی آن به قوه مجریه است. بانک مرکزی بنا به نوع عملکردی که دارد باید کاملاً مستقل باشد. بانک مرکزی ما باید منافع ملی کشور را در نظر بگیرد؛ دولت قوه قضاییه و مجلس بخشی از منافع ملی کشور است.