دعوت رئیس جمهور برای برگزاری انتخابات پرشور؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور گفت: آمریکا چه موقع از تحریم دست برمی‌دارد؟ روزی که مأیوس شود، هر روز که آمریکا از اینکه فشار حداکثری دیگر جواب نمی‌دهد، مأیوس شد، به ناچار تسلیم می‌شود، پای میز مذاکره زانو می‌زند و ناچار است در برابر حق، حق را بپذیرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به حرکتهای مردمی در مراسم تشییع شهید سلیمانی و 22 بهمن گفت: مردم باید پای صندوق آراء افتخار بیافرینند. چند موضوع را ملت بزرگوار و عزیز ما باید تفکیک کنند، یک موضوع اینکه ما پای صندوق می‌رویم تا بهترین‌ها را برای مجلس شورای اسلامی برگزینیم که نهاد بسیار مهمی است.وی گفت: مجلس برای ما و سرنوشت ما مهم است و کسی نگوید که هر که می‌خواهد انتخاب شود و صلاحیت دوستان من رد شده و یا صلاحیت هم‌حزبی‌های من تأیید نشده و حالا هر مجلسی می‌خواهد بشود.

قانون برای همه

رییس جمهور افزود: این مجلس می‌خواهد برای ما قانون وضع کند و این قانون برای همه ما است که در زندگی ما و زندگی بچه‌های ما اثر دارد. گاهی برخی قوانین برای سالیان دراز و برای یک دهه، دو دهه و حتی یک قرن باقی می‌ماند و تغییرات اش‌ جزیی است،‌ اصل آن باقی می‌ماند . شما فکر می‌کنید اگر مجلس یازدهم چیزی تصویب کرد به راحتی می‌شود در مجلس دوازدهم آنرا تغییر داد؟ آن مصوبه قانون می‌شود و سپس به مرحله اجرا در می آید و تغییر آن مشکل است.وی گفت: اگر می‌خواهیم موانع تولید را برداریم، بعضی‌جاها نیازمند قانون هستیم و بدون قانون نمی‌شود کاری کرد، اگر می‌خواهیم به تولید تحرک ببخشیم، بعضی از جاها نیاز به قانون داریم، اگر می‌خواهیم در مسیر تولید، شرکت‌های دانش‌بنیان و در مسیر علم و دانش اقداماتی انجام دهیم، همه با هم و در کنار هم هستیم. اگر بناست، مشکلات اقتصادی مردم کم شود، نمی‌گویم تمام شود، اگر بناست تحریم برداشته شود که باید این کار را در حد توان انجام دهیم. اگر بناست تولید افزوده شود، اگر بناست در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شویم راهش چیست؟ راهش کار دولت و مجلس و هماهنگی با هم است. امروز در مسایل اقتصادی نیاز داریم که هم با مجلس فعلی‌،(مجلس دهم) و هم فردا با مجلس یازدهم‌ ، با هم مشکلات را حل کنیم.

  • نگرانی مردم از فساد

روحانی افزود:برخی از مسائلی که امروز در جامعه ما مثل رانت و فساد هست که مردم بسیار نگرانند و حق با آنهاست، اساسا انقلاب شد تا مردم عدالت، پاکی و اخلاق را ببینند.وی با تاکید بر اینکه جهاد اکبر یعنی همان اخلاق حسنه، مبارزه با هوای نفس و آن هدف نهایی ما است گفت: اگر هدف نهایی ما جامعه پاک و حیات طیبه است پس راه آن این است که ما با فساد، رانت و با همه این مشکلات بجنگیم و مبارزه کنیم. چطور امکان پذیر است؟ نه قوه قضاییه و نه دولت به تنهایی می توانند اینها را از بین ببرد بلکه همه با هم باید این کار را انجام دهیم.

  • تحریم عمل تروریستی

رییس جمهور افزود: مساله بسیار مهم دیگر شکستن حصر ایران و شکستن تحریم است. تحریم یک عمل تروریستی و ظالمانه علیه ملت ایران است و هیچ کس هم نمی تواند بگوید که تحریم اثر ندارد. اینکه گفته شود تحریم هیچ اثری ندارد و دولت باید قوی باشد، این به معنای تنزیه آمریکا و بالاترین حمایت از آمریکا است.وی گفت:آن کسی که می گوید تحریم اثر ندارد یعنی حامی آمریکا است.

  • هنوز برجام زنده است

روحانی افزود: اینکه یک دادگاه بین المللی علیه آمریکا رای می دهد و به آمریکا می گوید تحریم تو غلط است، نشان این است که هنوز این توافق زنده است. اینکه آمریکا همه تلاش خود را در شورای حکام می کند که ما را محکوم کند و حریف نمی شود این به معنای آن است که آن توافق هنوز زنده است. اینکه از حالا برای ماههای بعد ترسیدند که برجام چه شرایطی پیش می آورد به معنای زنده بودن این توافق است. اینکه آمریکا نتوانست بعد از آنکه از این توافق خارج شد در سازمان ملل ، در مجمع عمومی و در شورای امنیت علیه ما اقدامی کند از لحاظ سیاسی و حقوقی شکست خورد در شورای حکام هم شکست خورد و این نشان می دهد که ملت ما این توان را دارد.وی گفت: ما یکبار تحریم را شکانده‌ایم، اگر کاری نمی‌کردیم، می‌گفتیم قادر نیستیم یک ابرقدرتی مثل آمریکا غلطی انجام داده ما هم در برابر آمریکا کاری نمی‌توانیم بکنیم ولی اتفاقاً می‌توانیم آمریکا را از کار غلطی که انجام داده پشیمان کنیم. یکبار پشیمانش کردیم و به زور پای میز مذاکره آوردیم و او سندی که دلش نمی‌خواست و دوست نداشت را امضاء کرد. باز هم باید این کار را بکنیم.

  • نمایش قدرت به آمریکا

رییس جمهور تاکید کرد: چگونه باید آمریکا را پای میز مذاکره بکشانیم؟ راه آن وحدت و اتحاد و قدرت ما است. باید به آمریکایی‌ها نشان دهیم که توانمند و قدرتمند هستیم. باید نشان دهیم ملت ما ملت بزرگی است که ، صبار و شکور است. بالاترین صبرها را دارد و بالاترین قدردانی را از مخلصین و خادمان خودش انجام می‌دهد.وی گفت:اگر ملتی صبار و شکور شد، آمریکا ناچار است سر تسلیم فرود بیاورد. اینکه آمریکا در طول یکسال گذشته ده‌ها پیغام برای ما فرستاده که با هم مذاکره کنیم، در این که تردید نداریم و در چند روزی که در نیویورک بودم 5 ، 6 پیام برای من آمد که آمریکایی‌ها می‌گویند بیایند با هم مذاکره کنیم. روحانی گفت: اگر شکست خورده ایم و اگر آمریکایی‌ها می‌گویند ایران تاب ندارد و این انقلاب نمی‌ماند پس برای چه این همه اصرار می‌کنید؟ به قول شما به طور طبیعی 2 ماه دیگر و 5 ماه دیگر این انقلاب از دست می‌رود پس چرا این همه التماس می‌کنید؟وی گفت:قدرت‌نمایی، وحدت، اتحاد و تولید ما در بخش کشاورزی و صنعت کارهایی است که امسال محقق شده است و این را شعار نمی‌دهم. آمار کشاورزی و صنعت را در همین ماه‌های آخر امسال نسبت به پارسال نگاه کنید و خودرویی که همیشه با آن یک مقدار مشکل داریم و مردم ما با آن مشکل دارند، از لحاظ تولید خودرو الان 100 درصد و 140 درصد تولید رشد پیدا کرده است.رییس جمهور افزود: هر که و از جناحی به مجلس برود او نماینده مجلس ما است. آنجا جای قهر نیست. اینجا اگر ما تلاش می‌کنیم و می‌گوییم این جناح باید برود و یکی می‌گوید آن جناح باید برود، اشکال ندارد هر کسی سلیقه‌ای دارد. به هر حال آنهایی که وارد مجلس شدند دیگر نماینده ما هستند.

کدخدایی پیش بینی کرد؛

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تا کنون مشارکت زیر ۵۰ درصد در انتخابات نداشته‌ایم، گفت: مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری درباره میزان تاثیر شرایط اقتصادی بر مشارکت انتخابات، گفت: عوامل مختلفی در میزان مشارکت در همه انتخابات و در همه جوامع موثر بوده است. پیش بینی این است که مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو داشته باشیم. میانگین مشارکت ما کمتر از ۵۰ درصد نبوده و این بار هم بالای ۵۰ درصد خواهد بود. وی درباره رد صلاحیت اصلاح طلبان گفت: عملکرد شورای نگهبان پاسخ روشنی است که هیچ گاه شورا نگاه سیاسی نداشته است.

وی درباره اینکه آیا شورا بر تبلیغات نظارت دارد در زمانی که هزینه‌های نامتعارف می کنند؟ گفت: تنها کاری که می‌توانیم کنیم این است اگر تبلیغات خلافی باشد و در سرنوشت انتخابات موثر باشد در بررسی صحت حوزه های انتخابیه مدنظر قرار می گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره پول های کثیف گفت: در بررسی صحت حوزه‌ها اگر گزارش‌هایی بدست ما برسد که هزینه‌های نامتعارف یا تخلفاتی در تبلیغات کردند قطعا شورای نگهبان می تواند ورود کند و نسبت به صحت انتخابات نظرش را بگوید.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه چرا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت را اعلام نمی کند؟ گفت: ممنوعیت قانونی است و شورا نمی تواند آن را برای عموم منتشر کند.

وی درباره اعلام سه دلیل از مهمترین دلایل رد صلاحیت کاندیداها گفت: رد صلاحیت‌ها یا اقتصادی و سواستفاده مالی و اخلاقی و روابط نامتعارف و یا اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و حرکت در جهت مخالف حاکمیت جمهوری اسلامی است.

وی در خصوص اظهارات رییس جمهور مبنی بر ۴۴ حوزه غیررقابتی در انتخابات پیش رو گفت: نسبت به برخی حوزه‌ها که گفته شده شورای نگهبان هیچگاه با نگاه حزبی و شرکت سهامی دانستن انتخابات عمل نمی‌کند و ما سهمی برای گروه‌ها در نظر نمی‌گیریم.

وی درباره احتمال کاهش مشارکت به زیر ۵۰ درصد گفت: اگر مشارکت زیر ۵۰ درصد باشد، تازه می‌شویم مانند کشور فرانسه. وی درباره جابجایی آرا گفت: اگر محرز شود با جابجایی افراد حقی از افراد ضایع شده قطعا در بررسی صحت‌ آرا در حوزه‌ها اقدام می کنیم. در ادوار گذشته هم داشتیم که این مشکل را داشتند که با آن برخورد شد و انتخابات در آن حوزه ابطال شد. کدخدایی در پاسخ به این که چرا بسیاری ازنمایندگان فعلی پارلمان در انتخابات این دوره رد صلاحیت شدند گفت: صلاحیت نمایندگان و روسای جمهور و مجلس خبرگان رهبری برای همان دوره است که مورد تایید قرار می گیرد. وی گفت: برای برنده شدن نمایندگان ما ۲۰ درصد آرا را لازم داریم که نمایندگان رای لازم داشته باشند تا انتخابات پذیرفته شود.

وی درباره خرید و فروش صلاحیت پیرامون شورای نگهبان و بازداشت چند نفر از سوی دادستانی و اینکه حراست شورا تا کجا آن را پیگیری کرده و موضوع هتل هویزه چیست؟ گفت: این موضوع واقعیت ندارد و ما در همه ادوار گفتیم که مراقب کلاهبرداران باشند.

وی در خصوص اظهارات اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم وجود تعداد کافی کاندیدا برای تشکیل لیست و تخریب شورای نگهبان گفت: ارزیابی اینگونه مسائل بر عهده رسانه‌ها است و وظیفه شورای نگهبان اجرای قانون است. انتظار ما این است که مسئولین قبل از موضع گیری اطلاعات را بگیرند که البته برخی اظهارات خود را تصحیح کردند که سپاسگزاریم.

وی در خصوص آمار نمایندگان فعلی مجلس که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: ٢۴٨ نماینده ثبت‌نام کردند که صلاحیت ٧۵ نفراز آنها تایید نشد.

«تجارت» آثار مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را بررسی کرد؛

اقتصاد کلان: بالاخره موعد برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرا رسید و فردا مردم برای انتخاب نمایندگان اصلح به پای صندوق های رای خواهند رفت.

یکی از مواردی که هم مدنظر مردم و هم مسئولان است این است که مجلس آینده بتواند به نحوی عمل کند که وضعیت اقتصادی کشور به ثبات برسد و شرایط معیشتی خانوارها بهبود یابد. لازمه اجرایی شدن این ایده و هدف هم وجود یک مجلس قوی است، یعنی همان موضوعی که رهبر انقلاب روز سه شنبه گذشته در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی به آن اشاره کردند. آیت الله خامنه ای در این باره گفتند: تنها راه مایوس شدن دشمنان، قوی شدن ایران است و یکی از مصادیق ایران قوی، مجلس قوی است، مجلسی که بتواند با تصویب قوانین لازم و با هدایت دولت‌ها به مسیر مطلوب، کشور را مصونیت ببخشد.

  • اقتصاد، اولویت مجلس آینده باشد

در این راستا یک اقتصاددان با اشاره به اینکه مسائلی مانند مشکلات معیشت مردم، بیکاری، حاشیه نشینی، صندوق های بازنشستگی باید در دستور کار مجلس آینده قرار گیرد گفت: اقتصاد باید در اولویت باشد و نگاه سیاسی به آن نشود.

به گزارش تجارت، یحیی آل‌اسحاق اقتصاددان و رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره اولویت اقتصادی مجلس یازدهم گفت: مجلس جدید باید اقتصاد را در اولویت امور قرار دهد، یکی از مسائل این است که اقتصاد را از حاشیه به متن بیاورند.

وی ادامه داد: ساختار اقتصادی شامل حوزه نظارت و پیگیری مصوبات و نظارت بر انجام کارها است. در حوزه روابط خارجی در جنگ اقتصادی قرار داریم و شرایط جنگ اقتضائات خاص خود را دارد. یکی از شرایط جنگ، فضای قانونی، مقرراتی و فضای اقتصاد در روابط خارجی است که باید در آن تعامل صورت گیرد. تعامل باید به گونه ای باشد که جلوگیری از تهدید کند، در این مرحله قوانین و مقررات باید به گونه ای باشد که تاب آوری اقتصاد را به بهترین شکل تنظیم کند و در شرایط محدودیت رفاه ، توسعه ، عوامل و شاخص مثبت اقتصادی را فراهم کند.

این اقتصاد دان درباره توجه به اقتصاد داخلی گفت:در اقتصاد داخلی مشکلاتی مانند ساختارهای غلط، جریان بودجه، مشکلات معیشت مردم و بیکاری را داریم که باید مورد توجه قرار گیرد. وضعیت حاشیه نشین ها و وضعیت محیط زیست، آب،فساد، صندوق بازنشستگی باید به صورت جدی مطرح شود.

آل اسحاق ادامه داد: ساختار اقتصادی کشور متناسب با جمهوری اسلامی نیست. ساختار مالی کشور، ساختار روابط اقتصادی خارجی ، مسئله وزارت بازرگانی و تفکیک آن از وزارت صنعت که بارها در صحن رفته و تعلل در آن می شود و همچنین قانون تجارت که هنوز قانون سال1335 در حال اجرا است، نوع سرمایه گذاری و .. باید حل شود .

وی بیان کرد: مسئله نظارت و پیگیری قوانین و مقررات هم مهم است. تمام قوانین که مجلس تصویب کرده است در مجلس اجرایی نمی شود. از جمله آنها چگونگی جدا شدن بودجه کشور از نفت است که بارها مطرح شده است اما نتیجه نداد. بحث حذف قوانین زاید است که بارها مطرح شده است. قوانین متعددی که بارها تصویب شده اما اجرایی نشده است. اقتصاد باید در اولویت باشد و نگاه سیاسی به آن نشود. تمام تصمیم ها تحت تأثیر جریان سیاسی و بر اساس اولویت مسائل سیاسی است که باید اصلاح شود.

  • تحقق اقتصاد قوی با تصمیم سازی قوی

نقش مجلس در وضع قانون و تصمیم سازی در زمینه های مختلف و از جمله در حوزه اقتصاد بسیار مهم است و برای تحقق این مهم نیز بایستی یک مجلس قوی داشت. در این راستا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، برای قوی شدن اقتصاد ابتدا باید نقصان‌های موجود با تصمیمات جسورانه اصلاح شود، گفت: فوری ترین چالش اقتصاد ایران عدم توازن کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و فوران تولید نقدینگی در بانکهاست.

علی اکبر کریمی با بیان اینکه تعبیر جدید قوی شدن اقتصاد که از سوی رهبر انقلاب مطرح شد در واقع راهبردی در راستای بحث اقتصاد مقاومتی می‌باشد، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای پدآفند در مقابل آسیبهای ناشی از اقدام دشمن و تکانه‌های خارجی نیست بلکه مجموعه سیاستهایی است که بر عوامل درون زا و برون نگر در اقتصاد تاکید دارد.

وی با بیان اینکه، تولید صادرات محور کلید اصلی در تحقق اقتصاد قوی است، گفت: موقعیت ایران در منطقه به گونه‌ای است که تحقق اقتصاد قوی در شرایط فعلی دور از ذهن نیست. این درحالی است که در عرصه اقتصاد داخلی چالشها و آسیبهایی وجود دارد که متاسفانه توان اقتصادی را برای مقاومت کشور در برابر تکانه‌های خارجی کاهش داده است.

  • مجلس توانایی اجماع‌سازی قوی اقتصادی را دارد

همچنین یک عضو محمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح وظیفه مجلس گفت: مجلس توانایی اجماع‌سازی قوی را دارد و باید این موضوع در برنامه‌های مجلس رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری آنا، داوود دانش‌جعفری در نشست پویش اقتصادی راه‌نو در نشست پویش اقتصادی راه‌نو با تشریح وظیفه مجلس اظهار کرد: مجلس محفلی برای کار دسته‌جمعی است باید جمع‌ها گرد هم بیا‌یند تا تحولات ایجاد شود.

وی افزود: نماینده‌ها از درون یک نگاه خاص وارد می‌شوند و بین گروه‌های مختلف با تفکر مختلف باید توانایی کار جمعی و توانایی اجماع سازی را داشته باشند.

از 4 خودروی جدید ساخت داخل رونمایی شد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزیر صنعت گفت: امید است مردم با هر گرایش و سلیقه ای در انتخابات شرکت کنند تا ضمن حفظ رونق اقتصادی و تولید ملی، خاری در چشم دشمنان باشد.

به گزارش تجارت به نقل از شاتا، «رضا رحمانی» در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: اقدام های لازم برای پیش فروش این خودروها انجام شده است و به زودی پیش فروش آنها آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: خودروهای جدید ۹۰ درصد ساخت داخل هستند و تنها بخش کوچکی از قطعات آنها از خارج تامین می شود که برنامه‌ریزی برای تولید داخلی این قطعات برای امسال و سال‌های آینده انجام شده است.

رحمانی گفت: این خودروها با استاندارد های روز جهانی منطبق هستند و مصرف بنزین آنها نسبت به خودروهای قبلی به مراتب کمتر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عرضه این خودروها را در راستای برنامه های پیش بینی شده برای حمایت از صنعت خودرو دانست و افزود: خروج خودروهای فرسوده و ورود انواع جدید با این هدف است و خودروهایی که امروز رونمایی شد برای تحقق این برنامه است.

وی با بیان اینکه امروز رونمایی از قطعه داخلی سازی شده خودرو دنا هم انجام شد، خاطرنشان ساخت: خط تولید این قطعه بهره برداری شده است.

عضو هیات دولت افزود: خودروهای رونمایی شده آلودگی کمتری ایجاد خواهند کرد و تلاش می شود با قیمت پایین‌تر نسبت به خودروهای قبلی عرضه شوند.

وی از عرضه خودروهای دیگری برای سال آینده و سال ۱۴۰۰ خبرداد و خاطرنشان ساخت: خودروهای جدید رضایت مصرف کنندگان را به دنبال خواهد داشت.

  • حضور گسترده در انتخابات رونق اقتصادی به همراه دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت به برگزاری انتخاب مجلس شورای اسلامی در روز جمعه آینده اشاره کرد و گفت: حضور گسترده در این انتخابات علاوه بر جنبه سیاسی آن و تاکید رهبر معظم انقلاب، در ایجاد ثبات اقتصادی و رونق تولید اثر گذار است.

وی افزود: امید است مردم با هر گرایش و سلیقه ای در انتخابات شرکت کنند تا ضمن حفظ رونق اقتصادی و تولید ملی، خاری در چشم دشمنان باشد.

  • عرضه گوشت برای کاهش قیمت

رحمانی درباره گرانی اخیر گوشت گفت: اقدام های مختلفی در حال پیگیری است و اگر افزایش قیمت تداوم داشته باشد از ذخایر استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: چند هفته پیش قیمت گوشت بسیار پایین آمد که موجب نگرانی تولید کنندگان شد، اما با توجه به افزایش نیاز و فرارسیدن ایام نوروز قیمت ها افزایش یافته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اگر قیمت گوشت متعادل نشود از ذخایر موجود، عرضه وسیع صورت خواهد گرفت تا بازار متعادل شود این قیمت اکنون به ضرر مصرف کننده است.

  • پرداخت وام به خودروسازان آغاز شده است

رحمانی در باره وضعیت پرداخت وام مورد نیاز خودروسازان هم گفت: پرداخت وام خودرو سازها آغاز شده و بخشی از بانک‌ها شروع به پرداخت کرده اند. وی ادامه داد: پرداخت وام به حفظ تولید داخلی کمک خواهد کرد و امید است این روند بیشتر شود.

عضو هیات دولت خاطرنشان ساخت: اگر تولید خودروهای جدید بیشتر شود خودروسازان می توانند تعهدات قبلی خود را سریعتر انجام دهند.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خبر داد؛

گروه انرژی: مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از آماده افتتاح شدن پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: مگاپروژه ای بسیار بزرگ به اسم پتروشیمی هرمز بعد از ۱۴۰۲ احداث خواهد شد که این پروژه، بزرگترین پروژه پتروشیمی کشور خواهد بود.

به گزارش تسنیم، جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های این شرکت اظهار داشت: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به پیشرفت فیزیکی 97 درصدی رسیده و تا پایان سال جاری، خوراک گاز به این پروژه تزریق می شود و این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی کشور، آماده افتتاح خواهد شد، اما زمان افتتاح رسمی آن به هماهنگی با مقامات رسمی برای حضور و اجرای برنامه افتتاح بستگی دارد.

  • جزئیات استفاده از افزایش سرمایه هلدینگ خلیج‌فارس

وی افزود: پروژه اوره آمونیاک هنگام به پیشرفت فیزیکی 75 درصدی رسیده و پروژه متانول آپادانا نیز به 41 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه "احداث پتروشیمی لردگان به مراحل پایانی رسیده و امسال به محصول می رسد"، گفت: پتروشیمی ایلام نیز به پیشرفت فیزیکی 96 درصدی رسیده و از اوایل سال آینده به تولید آزمایشی محصول در این پروژه می رسیم.

وی ادامه داد: در سال 99 پروژه شیرین سازی سبک پتروشیمی بوعلی سینا راه‌اندازی می شود و همچنین پروژه آمونیاک هنگام به مدار بهره برداری خواهد آمد، بخش دوم پروژه جمع‌آوری گازهای فلر نیز راه اندازی می شود و بدین طریق خوراک پالایشگاه بیدبلند تضمین خواهد شد.

ربیعی از راه اندازی پروژه NGL3200 در سال آینده خبر داد و گفت: با به مدار آمدن پروژه‌های یادآوران و بیدبلند، مشکل خوراک پایین دستی این پروژه‌ها، حل می شود.

وی افزود: در سال 1400 پروژه آپادانا که یک طرح متانول است به مدار بهره برداری می رسد و از آنجایی که پیش از این انتقاد شده بود که چرا بیشتر به سراغ خوراک مایع رفته اید و حاشیه سود خوراک مایع از خوراک گاز کمتر است، با بهره برداری از پروژه های آپادانا، هنگام و لردگان که خوراک گازی هستند، تعادل خوراک در طرح ها رعایت می شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خاطرنشان کرد: واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا که در زمان حادثه این پتروشیمی از مدار خارج شده بود، در سال 1400 به مدار خواهد آمد و پروژه صدف عسلویه و تولید کلر در پتروشیمی بندرامام نیز در سال 1400 راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: پروژه پلی پروپیلن ایلام در سال 1400 راه‌اندازی می شود و پتروشیمی گچساران به عنوان پایین دست پالایشگاه بیدبلند با ظرفیت یک میلیون تن به مدار بهره برداری می‌آید.

ربیعی تاریخ تکمیل پتروشیمی گچساران را سال 1401 اعلام کرد و گفت: در سال 1401 همچنین پتروشیمی دهدشت و شیرین سازی نوری را به مدار خواهیم آورد و بخش دوم جمع‌آوری گازهای فلر اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه "از سال 1402 به بعد، شاهد اجرای پروژه‌های معروف به جهش سوم پتروشیمی خواهیم بود"، گفت: مگاپروژه ای بسیار بزرگ به اسم پتروشیمی هرمز احداث خواهد شد که این پروژه، بزرگترین پروژه پتروشیمی کشور خواهد بود.

وی افزود: طرحی که بدون توجیه اقتصادی باشد، در دستور کار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرار نخواهد گرفت و همه پروژه‌هایی که در حال اجرا و یا در برنامه آغاز عملیات اجرایی است برای کشور سودآور خواهد بود.

ربیعی با بیان اینکه "زمانی رویای این را داشتیم که ارزش کل بازار سرمایه کشور از مرز 100 هزار میلیارد تومان بگذرد"، گفت: اکنون فقط ارزش شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بالغ بر 103 هزار میلیارد تومان است که برابر با 7 میلیارد دلار در بازار سرمایه است و هنوز معتقدیم که ارزش واقعی هلدینگ خلیج فارس بیش از این است.

وی افزود: دی ماه سال گذشته سرمایه این شرکت از 5 هزار میلیارد تومان به 9 هزار و 150 میلیارد تومان رسید و در حال حاضر این سرمایه از 9 هزار و 150 میلیارد تومان به بیش از 14 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

  • موافقت بورس با افزایش سرمایه ۵۲۰۰ میلیارد تومانی هلدینگ

ربیعی در ادامه با بیان این‌که پیشنهاد هلدینگ برای افزایش سرمایه ۵۸۵۰ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: بورس با ۵۲۰۰ میلیارد تومان موافقت کرد، یعنی ۶۹ تومان پیشنهادی ما ۵۷ تومان خواهد شد.مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ادامه داد: قرار است ۲۲۶۰ میلیارد تومان از ۵۲۰۰ میلیارد تومانی که با آن موافقت شده سهم افزایش سرمایه در شرکت‌های تابعه شود و ۲۱۲۰ میلیارد تومان خرج دارایی‌ها در شرکت‌های تابعه شود، یعنی سرمایه را به دارایی تبدیل می‌کنیم. ۸۲۰ میلیارد تومان به بدهی‌ها اختصاص خواهد یافت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد؛

راه و مسکن: رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در سال 99 کمتر از نرخ تورم خواهد بود گفت: قیمت مسکن تا پایان امسال تغییر نخواهد داشت.

مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم سال 99 را کمتر از 20 درصد اعلام کرده است آیا رشد قیمت مسکن نیز می تواند در همین حدود باشد؟ گفت: بخش مسکن با 170 تا 180 شغل مستقیم در ارتباط است و قطعا این ارتباط و رونق در بخش مسکن می تواند سایر صنایع و مشاغل را به حرکت دربیاورد پس چنانچه بخش مسکن رونق بگیرد برای اقتصاد کلان نیز مفید و مناسب خواهد بود.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در چند روز اخیر افزایش نداشته و هر گونه تغییر و تحول در قیمت از دید مشاوران املاک در امان نخواهد بود گفت: هر رونقی در بخش مسکن به دلیل ارتباطی که با صنایع مهم کشور دارد به نفع اقتصاد خواهد بود و می تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد انجام وظیفه کند.

خسروی اظهار داشت: قیمت مسکن در سال ۹۹ اگر هم دستخوش تحول شود و اگر رشد کند بدون شک کمتر از نرخ تورم عمومی اعلام شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

به گزارش فارس،روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم عمومی در سال 99 را کمتر از 20 درصد اعلام کرد. وی ادامه داد:هدف بانک مرکزی کنترل انحصارات است و هیچ کدام از پیش‌بینی‌های همکاران بانک مرکزی برای سال آینده تورم بالای 20 درصد را نشان نمی‌دهد. بنابراین انتظاراتی که برای تورم بالا در طی رشد نقدینگی مطرح می‌کنند، صحت ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از تاثیر افزایش نقدینگی بر تورم چیست گفته بود که رشد نقدینگی 28 درصد بوده و طبق آمار غیررسمی تا آخر بهمن‌ماه نیز همین حدود بوده است.

مجلس آینده حل مشکل مسکن را در اولویت قرار دهد

در خبر دیگر رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم مهم‌ترین اولویت نمایندگان مجلس یازدهم را حل مشکل مسکن مردم اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۵۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوارهای متوسط و رو به پایین جامعه برای تامین مسکن هزینه می‌شود.

سیدمهدی هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مهم‌ترین اولویت اقتصادی مجلس یازدهم چه چیزی باید باشد، اظهار کرد: حل مشکلات اقتصادی به‌عنوان دغدغه مردم باید اولویت نمایندگان مجلس یازدهم باشد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر طیف متوسط و رو به پایین جامعه با مشکلات مربوط به تامین مسکن مواجه هستند، افزود: این اقشار 50 تا 70 درصد مشکلات حاد مسکن دارند،‌ به عبارت دیگر 50 تا 70 درصد درآمدهای قشر متوسط و رو به پایین کشور برای تامین مسکن هزینه می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم تاکید کرد: اگر بتوانیم به حل مشکل مسکن کمک کنیم در واقع 50 تا 70 درصد به درآمد این خانوارها اضافه کرده‌ایم، یا هزینه‌های آنرا کاهش داده‌ایم و به این معناست که حقوق آنها 2 برابر می‌شود.

هاشمی بیان کرد:‌ بنابراین یکی از اولویت‌های اصلی مجلس آینده باید حل مشکل مسکن اقشار متوسط به پایین جامعه باشد که باعث می شود این فشار از سبد هزینه‌های این خانوارها حذف شود.

تایید دو مورد ابتلا به کرونا در قم؛

روز گذشته وزارت بهداشت تایید کرد که نتایج آزمایش ابتلا ۲ نفر به کروناویروس مثبت است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تایید کرد که روز گذشته ۲ نفر در شهر قم به کروناویروس مبتلا شده‌اند، او در این باره در گفت‌وگویی با خبرآنلاین توضیح داد: «ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم های شناسایی و مدیریت بیماریهای واگیر و تیم های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.»

او افزود: «آزمایش اولیه این افراد مثبت است و این یعنی برخلاف موارد قبلی احتمال ابتلای این افراد به این ویروس بسیار زیاد است. نتایج آزمایش بعدی هم در چند روز آینده مشخص می‌شود.»

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، توضیح داد: «ممکن است افراد دیگری هم به ویروس کرونا مبتلا شده باشند یا در روزهای آینده به کروناویروس مبتلا شوند، در حال حاضر مهمترین اتفاق رعایت بهداشت فردی است.» جهانپور در رابطه با علت ورود این ویروس به شهر قم توضیح داد: «به هر حال قم، شهر پر ترددی است و ممکن است چنین اتفاقی در آن رخ بدهد، البته هنوز به طور قطع نمی‌توانیم علت این ماجرا را اعلام کنیم.»

جهانپور تاکید کرد: تیم های مدیریت و کنترل بیماریهای واگیر در شهر قم مستقر شده اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارایه خدمت است و همگی هموطنان عزیز بویژه شهروندان قم، توصیه های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن( پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی) و تنفس، شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا را مد نظر قرار دهند.

گفته می‌شود در صورت مثبت بودن آزمایش اولیه، احتمال ابتلا به ویروس کرونا بالای ۹۰ درصد است.

در همین حال عصر دیروزمشاور وزیر بهداشت از انجام اقدامات و مراقبت‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از افراد مبتلا در قم خبر داد.

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار پستی در توییتر برخی از اقداماتی که برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از افراد مبتلا در قم صورت گرفته را تشریح کرد.

وهاب‌زاده همچنین از قرنطینه شدن نزدیکان و افراد مرتبط با دو فردی که آزمایش‌های اولیه آنها مثبت بوده خبر داده و تاکید کرد که هر دو فرد، ایرانی هستند.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

انتخاباتی دیگر فرا رسید و رسانه های غربی همچون گذشته بر طبل مشارکت حداقلی و ایجاد یاس و ناامیدی بین مردم ایران می‌کوبند. این رویکرد دشمنان نظام، داستانی است که با گذشت۴۱ سال از پیروزی انقلاب، شاهد تکرار آن بوده ایم. آرزوی محال دشمن در پشت کردن مردم به انتخابات و عزم و اراده پولادین مردم ایران...که همواره با حضور گسترده خویش شعور بالای خود را به اثبات رساندند، سناریویی است که همواره تکرار می شود. اگرچه رسانه‌های غربی همواره بر طبل نارضایتی‌های عمومی می کوبند، اما مردم با حضور پرشور و تشکیل صف های طویل پای صندوق های رای، حماسه آفرینی می کنند و این دیگر به سنتی معمول در مردم سالاری دینی ایرانیان تبدیل شده است. مردم فهیم ایران با تشییع میلیونی و بی‌سابقه سردار شهیدشان، بار دیگر پای آرمان های جمهوری اسلامی را گواهی کردند. اما این پایان کار نبود و با حضور پرشور در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب، بار دیگر وفاداری خود را به نظام و انقلاب به رخ جهانیان کشیدند. فردا نیز بار دیگر هر ایرانی در پای صندوق‌های رای حضور خواهد یافت تا این پیام را به دشمنان این مرز و بوم فریاد بزند که هر رای ما موشکی بر قلب بدخواهان این نظام مردم سالار است. بنابراین فردا همه در انتخابات حضور می‌یابیم، زیرا بر این باوریم که انتخابات همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند، «رأی دادن امروز صرفاً یک وظیفه‌ ملّی و انقلابی نیست؛ وظیفه‌ شرعی است». فردا در انتخابات شرکت می کنیم، زیرا حضور در انتخابات به معنای استمرار راه شهیدانی است که خون خویش را نثار ماندن ایران کردند. حضور در انتخابات به معنای استمرار راه سلیمانی هاست. پس همه پای صندوق‌های رای عهدی دیگر با شهدا و امام شهدا خواهیم بست.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

معلوم است که مجلس دهم و در بسیاری از موارد مجلس های پیش از آن چندان قوی عمل نکرده اند که ایده یک مجلس قوی مورد نظر و اقبال رای دهندگان قرار گرفته است. حتی یکی از نمایندگان دوره های گذشته ادعا کرده بود دلیل تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی قوا، ضعیف بودن مجلس دهم بوده استمجلسی که نتواند انحصار اقتصادی را که زنجیروار بر دست...و پای مردم پیچیده و آن ها را زمینگیر کرده است بشکند یک مجلس قوی نیست. مجلسی که نتواند برای مهار تورم و گرانی عنان گسیخته کاری بکند و یک طرح قوی ارائه دهد یک مجلس قوی نیست. مجلسی که هیچ اراده ای برای مبارزه با کاهش بیکاری و حل مشکل مسکن و زمین خواری و کوه خواری و ساحل خواری و همه چیز خواری یک عده سودجو و رانت خوار ندارد یک مجلس قوی نیست. مجلسی که تعدادی از نمایندگان آن برای سلفی گرفتن با یک مقام زن اروپایی سر و دست می شکنند و نمی توانند آبرو داری کنند ضعف دارد و یک مجلس قوی نیست. و بالاخره مجلسی که نماینده اش روی رفتن به حوزه انتخابیه اش را ندارد، آن هم به این دلیل که او را مواخذه خواهند کرد که کاری از پیش نبرده ای یک مجلس قوی نیست. از قضا جان مطلب و پاشنه آشیل نمایندگان مجلس ما همینجاست. آن ها برای اینکه رای بیاورند و بر رقیبان پیروز شوند و با صندلی سبز بهارستان عکس یادگاری بیندازند و بعضا هم به آلاف و اولوف مورد نظرشان برسند به مردم قول های زیادی می دهند اما پایشان که به صحن بهارستان می رسد یا قول های شان را فراموش می کنند و یا نمی توانند به همه آن ها عمل کنند. اصلا نیامده اند و نمی توانند به رای دهندگان بگویند ما به مجلس می رویم تا قانون وضع کنیم و بر اجرای قانون نظارت کنیم. چون اگر این ها را بگویند دیگر رای نمی آورند و مجلس از وجود این قبیل افراد خالی می ماند و جا برای افراد صالح و شایسته باز می شود. مجلسی هم که افراد شایسته و راستگو و راست کردار عضو آن باشند یک مجلس مقتدر و قوی است و با یک مجلس قوی همه چیز قوام پیدا می کند و به سامان می رسد. با یک مجلس قوی و با نمایندگانی جسور و کارآمد که پای شان در برابر هر پیشنهادی نمی لغزد و صلاحیت شان برای همیشه خدا مورد تایید دستگاه های نظارتی و شورای نگهبان است حق همه رای دهندگان و موکلان که از آن به حق الناس تعبیر می شود استیفا می شود و مردم روی خوش می بینند و آسایش آن ها تامین می شود و به رستگاری دنیا و آخرت می رسند. با یک مجلس قوی راه سیاست، اقتصاد، تجارت، ترقی، توسعه، بهداشت و در نهایت سربلندی و عزت نفس مردم هموار می شود. پس برای یک کشور قوی، یک مجلس قوی و برای یک مجلس قوی افرادی قوی، امین، راستگو و عزتمند مورد نیاز است.

رییس دفتر رییس جمهور؛

گروه سیاسی: رییس دفتر رییس جمهوری درباره سهمیه بنزین سفرهای نوروزی گفت: این موضوع در حال بررسی است و قبل از اتمام بررسی نباید به مردم امیدواری داد. خیلی نباید به این موضوع بپردازیم و ملاحظات مختلفی وجود دارد که شاید این امر اتفاق نیفتد. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، «محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات دوم اسفندماه از نظر دولت، نظام و جایگاه بین المللی و منطقه‌ای ایران بسیار با اهمیت است؛ هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد، توطئه‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی خنثی خواهد شد، فکر می‌کنم این انتخابات می‌تواند بسیاری از مشکلات امروز کشور را حل کند چون ما در روزهای گذشته در تشییع جنازه سپهبد شهید سلیمانی و هم بیست و دوم بهمن در شهرهای برفی و بارانی شاهد حضور خوب مردم بودیم، و امیدوارم مشارکت بسیار خوب در سراسر کشور باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: این حضور باشکوه هم باعث انسجام و وحدت داخلی ما می‌شود و هم مجلس با قوت بیشتر کار خود را شروع می‌کند؛ از طرف دیگر، در شرایطی که دو هفته است آمریکایی ها دارند راجع به انتخابات ما صحبت می‌کنند و می‌گویند مردم با صندوق‌های رای قهر کردند و ناراضی هستند، این حضور، بهترین پاسخ به آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود. واعظی خاطرنشان کرد: ممکن است مردم از برخی مسائل گلایه داشته باشند اما این گلایه های درون خانگی است و ربطی به دشمن و آمریکا ندارد؛ مردم ما در این ۴۱ سال اجازه ندادند کشورهای خارجی در امور داخلی آنان دخالت کنند و اگر قرار باشد کاری انجام شود تا دشمنان بخواهند بهره‌برداری کنند، قطعا مردم گونه ای عمل می‌کنند که جلوی بهره‌برداری را بگیرد. وی ابراز امیدواری کرد، روز جمعه بسیار باشکوهی با حضور گسترده مردم باشد البته در تهران و جاهای دیگر فهرست‌هایی است که می توانند انتخاب کنند.

  • دولت موافق اعلام آمار کشته شدگان آبان‌ماه است

رییس دفتر رییس جمهوری در ارتباط با اعلام آمار جانباختگان اعتراضات آبان ماه گفت: پزشکی قانونی باید آمار کشته شدگان را داشته باشد و دارد، اینکه گفته است شورای امنیت باید اعلام کند ما نیز از شورا پیگیری کردیم که آیا چنین موضوعی مصوبه شده است یا خیر. هرچه مصوبه باشد باید همان را انجام دهیم و همان طوری که رییس‌جمهوری گفتند این آماری و ارقامی که برخی اعلام می‌کنند اصلا صحیح نیست و آمار خیلی پایین‌تر از ارقام اعلام شده است.

وی گفت: ما هم موافق هستیم که دستگاه ذیربط آمار را اعلام کند. در آن صورت معلوم می‌شود میان کشته‌شدگان چند نفر نیروی بسیج و مرم عادی و عابر بودند. یا آنجایی که آتش زدند مردمی زیر آوار ماندند و ربطی به اعتراضات نداشته است، همه این‌ آمار که چند زن یا بچه بوده اند به صورت روشن مشخص و اعلام می‌شود.

واعظی با بیان این که معمولا در دنیا این موارد و آمار را پزشکی قانونی اعلام می‌کنند، گفت: رئیس پزشکی قانونی اعلام کرده که مصوب شده است که شورای امنیت این آمار را اعلام کند، البته در نامه‌اش ننوشته کدام شورا باید اعلام کند و ما به همین دلیل نامه را هم برای آقای رحمانی فضلی «شورای امنیت کشور» و هم برای آقای شمخانی «شورای عالی امنیت ملی» فرستادیم.