حفظ امنیت انتخاباتی با اشراف اطلاعاتی

وزیر اطلاعات در مورد امنیت انتخابات گفت: همه دستگاه‌های موثر بر امنیت کشور با اشراف اطلاعاتی امنیت را حفظ کرده‌اند. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سید محمود علوی تاکید کرد: این دستگاههای امنیتی تا پایان انتخابات با اشراف کامل اطلاعاتی امنیت انتخابات را حفظ و تامین می‌کنند.وزیر اطلاعات در واکنش به اظهارات برخی کشورها در مورد انتخابات ایران تصریح کرد: اگر نظارت استصوابی هم به صورت صد در صدی برداشته شود آنها باز هم همین حرف‌ها را می‌زدند.وی با اشاره به اهمیت حضور مردم در انتخابات گفت: حضور مردم در انتخابات یک مساله کمی نیست، بلکه حاوی پیام‌های خاص خود است و هر چه حضور بیشتر باشد این پیام را می‌دهد که اراده ایرانی تزلزل پذیر نیست و مردم با نظام پیوند دارند.

 

تامین امنیت انتخابات با ۱۴ هزار پلیس

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این که در حوزه استحفاظی فرمانده انتظامی تهران بزرگ ۴۵۵۲ شعبه اخذ رأی واقع شده اظهار کرد:‌برای تامین نظم و امنیت این شعب ۱۴ هزار نیرو پیش بینی شده و تیم‌های ویژه اطلاعاتی پلیس فعال هستند. علاوه بر آن بحث نظم و امنیت ترافیکی نیز جزو اولویت‌های مااست و تمام تلاشمان را در این زمینه نیز به کار خواهیم بست تا مردم به امور روزانه خود نیز برسند. به گزارش ایسنا، حسین رحیمی با بیان این که نیروی انتظامی برای انتخابات در آماده باش کامل است گفت: طی این مدت سه نفر دستگیر شدند که دو نفرشان سابقه دار بودند. البته این موارد در حد پاره کردن بنر از سوی رقبا بود. برخی از تخلفات در بخش فضای مجازی هم بوده که چندان مساله قابل ذکری نداشته است.

 

حضور در انتخابات با وجود همه بی مهری ها

دبیر کل ندای ایرانیان گفت: اصلاحات باید تکلیف خودش را با خود مشخص کند، آیا جایز اخلاقی و ملی داریم که بخواهیم انتخابات را تحریم کنیم یا مشارکت نیم بند داشته باشیم؟ علی رغم بی مهری‌ها یا مشکلاتی که در فرآیند تایید صلاحیت ها وجود دارد یا بد سلیقیگی‌هایی که می‌بینیم یا حتی دشمنی‌هایی که با اصلاحات می شود؛ آیا ما این جواز را داریم که در انتخابات مشارکت فعال نداشته باشیم؟ صادق خرازی در گفت وگو با ایسنا گفت: در این مقطع سیاسی باید خردورزانه تر با مسائل ملی برخورد کنیم. نباید با تمام حقیقت‌های موجود کینه ورزانه و بی تفاوت برخورد کرد. در مقطع فعلی یکی از حساس ترین ایام تاریخ سیاسی ایران رقم خورده است.

هشدار درباره قهر با صندوق رای

مشاور رئیس‌جمهوری نسبت به قهر با صندوق‌های رای هشدار داد.به گزارش ایسنا، حسام الدین آشنا در توئیتر با اشاره به در پیش بودن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نوشت:«‏هشدار:قهر با صندوق قهر با دولت یا شورای نگهبان نیست بلکه در عمل یعنی:- افزایش تحریم و فشار حداکثری- افزایش احتمال هجوم نظامی- افزایش عملیات تخریبی منافقین- افزایش بودجه رسانه‌های مزدور- کاهش تاب‌آوری ملی- کاهش قدرت چانه‌زنی سیاسی/نباید دشمن شاد شویم!»

انتقاد از دیدار مورفی با ظریف

رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از دیدار سناتور مورفی با وزیر امورخارجه ایران گفت: به نظر می‌آید که این اقدام نقض "قانون لوگان" است.به گزارش ایسنا ترامپ درباره دیدار کریس مورفی سناتور دموکرات با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در مونیخ، آن را نقض قانون لوگان توصیف کرد.وی اظهار داشت: من نمی‌توانم این مسئله را باور کنم. شنیدم که سناتور مورفی با ایرانی‌ها دیدار کرده است. آیا این حقیقت دارد؟ آیا چیزی هست که من باید آن را بدانم زیرا به نظر می‌رسد که این اقدام نقض قانون لوگان باشد.پایگاه خبری د فدرالیست در یک گزارش به نقل از منابعی که نام آنها را ذکر نکرده بود، از دیدار پنهانی سناتورهای دموکرات آمریکا از جمله کریس مورفی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در هفته جاری خبر داد.

بی توجهی مسکو به تحریم‌های آمریکا

وزارت امورخارجه روسیه با انتقاد از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه دیگر کشورها، تاکید کرد که این گونه اقدامات بر همکاری‌های مسکو با ایران، ونزوئلا و سوریه تاثیری نمی‌گذارد.به گزارش ایسنا پس از آنکه آمریکا روز سه‌شنبه یک شرکت نفتی روس را به دلیل همکاری با ونزوئلا در فهرست تحریم‌های خود قرار داد، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای به این اقدام واکنش نشان داد.در این بیانیه آمده است: روسیه به‌طور قاطع تحریم‌های یک‌جانبه را که آمریکا از طریق آنها به دنبال هژمونی جهانی است و همچنین تلاش می‌کند دنیا را تحت فرمان خود درآورد، رد می‌کند.وزارت امور خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود آورده است: این اقدامات هرگز بر سیاست بین‌المللی روسیه تاثیر نگذاشته و نخواهد داشت. این تحریم‌ها به‌علاوه بر همکاری روسیه با دولت‌های مشروع ونزوئلا، ایران و سوریه و هیچ کشور دیگری تاثیر نمی‌گذارد.همچنین در این بیانیه آمده است: مقامات آمریکایی با استفاده از ابزار تحریم، نه‌تنها اهداف ژئوپلتیکی خود را دنبال می‌کنند بلکه می‌کوشند تا برای شرکت‌های آمریکایی که قادر به رقابت عادلانه با تولیدکنندگان روسی در بازارهای جهانی نیستند، مزیت رقابتی ایجاد کنند.

گفت‌وگوی آمریکا با ایران و عربستان

نامزد برجسته حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی کشورش تاکید کرد که باید ایران و عربستان را پای یک میز مذاکرات نشاند.به گزارش ایسنا، برنی سندرز با حضور در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سی‌ان‌ان درباره روابط کشورش با رژیم صهیونیستی در صورت پیروزی‌اش در انتخابات گفت: اینکه حامی مردم اسرائیل و طرفدار صلح در خاورمیانه باشیم به این معنا نیست که از دولت راست‌گرا و نژادپرستی که اکنون در اسرائیل وجود دارد، حمایت کنیم.سندرز با اشاره به وضعیت کنونی در غزه و درصد بالای بیکاری در این منطقه افزود: سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه باید این باشد که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را زیر پرچم عدالت کنار یکدیگر جمع کند. ما ظرفیت انجام این کار را داریم. ما نباید فقط از اسرائیلی‌ها حمایت کنیم و مردم فلسطین را نادیده بگیریم.

آمریکا آماده گفت‌وگو با ایران

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر بر آمادگی مشروط دولت ترامپ برای گفت‌وگو با ایران تاکید کرد.به گزارش ایسنا، مایک پمپئو گفت: اگر ایران رفتارش را به طور اساسی تغییر دهد آماده گفت وگو با آن کشور خواهیم بود.وی که قرار است به زودی به ریاض سفر کند در عین حال تاکید کرد: فشار حداکثری علیه ایران و همچنین تلاش برای انزوای این کشور از طریق دیپلماسی ادامه خواهد داشت.وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: بازداشت شهروندان اروپایی و آمریکایی توسط ایران غیرقانونی و غیرقابل قبول است.

امنیت منطقه به دست مردم منطقه

وزیر دفاع در واکنش به اعلام برخی کشورهای خارج از منطقه مبنی بر اعزام نیرو برای تامین امنیت خلیج فارس خاطرنشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد امنیت منطقه و خلیج فارس روشن است. ما معتقدیم امنیت منطقه باید به دست کشورهای خلیج فارس اتفاق بیفتد و حضور هر عنصر بیگانه‌ای می‌تواند موجب اخلال شود.به گزار ش ایسنا، امیر حاتمی تاکید کرد: هم به کشورهای منطقه و هم به کشورهایی که گاهی نظر ما را در این باره پرسیدند به صراحت گفتم که با وجود همکاری کشورهای منطقه نباید نگران امنیت خلیج فارس و منطقه باشند. کشورهای منطقه به خوبی و به راحتی می‌توانند امنیت منطقه و خلیج فارس را تامین کنند.وی با اشاره به اینکه انتخابات یکی از مصادیق حضور مردم در حمایت از نظام است، گفت: حضور مردم در انتخابات برای کشور امنیت آفرین است. حاتمی با بیان اینکه انقلاب اسلامی مردمی ترین انقلاب جهان است و ادامه انقلاب به حضور مردم بستگی دارد، اظهار کرد: انتخابات یکی از مصادیق حضور مردم در حمایت از نظام است. دشمن همه تلاش خود را انجام داده تا این حضور را مخدوش کند و ما دشمن را یکپارچه می‌دانیم. کنگره آمریکا تقریبا به ازای هر روز کاری خود، یک طرح علیه ایران داشته است یعنی حدود 115طرح ضد ایرانی که برخی از این طرح ها تصویب شده است. در این شرایط یک مجلس قوی، با بصیرت، دشمن شناس و حامی انسجام و وحدت داخلی می تواند به قدرت مردم افزون شود.

دعوت رئیس جمهور برای برگزاری انتخابات پرشور؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور گفت: آمریکا چه موقع از تحریم دست برمی‌دارد؟ روزی که مأیوس شود، هر روز که آمریکا از اینکه فشار حداکثری دیگر جواب نمی‌دهد، مأیوس شد، به ناچار تسلیم می‌شود، پای میز مذاکره زانو می‌زند و ناچار است در برابر حق، حق را بپذیرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به حرکتهای مردمی در مراسم تشییع شهید سلیمانی و 22 بهمن گفت: مردم باید پای صندوق آراء افتخار بیافرینند. چند موضوع را ملت بزرگوار و عزیز ما باید تفکیک کنند، یک موضوع اینکه ما پای صندوق می‌رویم تا بهترین‌ها را برای مجلس شورای اسلامی برگزینیم که نهاد بسیار مهمی است.وی گفت: مجلس برای ما و سرنوشت ما مهم است و کسی نگوید که هر که می‌خواهد انتخاب شود و صلاحیت دوستان من رد شده و یا صلاحیت هم‌حزبی‌های من تأیید نشده و حالا هر مجلسی می‌خواهد بشود.

قانون برای همه

رییس جمهور افزود: این مجلس می‌خواهد برای ما قانون وضع کند و این قانون برای همه ما است که در زندگی ما و زندگی بچه‌های ما اثر دارد. گاهی برخی قوانین برای سالیان دراز و برای یک دهه، دو دهه و حتی یک قرن باقی می‌ماند و تغییرات اش‌ جزیی است،‌ اصل آن باقی می‌ماند . شما فکر می‌کنید اگر مجلس یازدهم چیزی تصویب کرد به راحتی می‌شود در مجلس دوازدهم آنرا تغییر داد؟ آن مصوبه قانون می‌شود و سپس به مرحله اجرا در می آید و تغییر آن مشکل است.وی گفت: اگر می‌خواهیم موانع تولید را برداریم، بعضی‌جاها نیازمند قانون هستیم و بدون قانون نمی‌شود کاری کرد، اگر می‌خواهیم به تولید تحرک ببخشیم، بعضی از جاها نیاز به قانون داریم، اگر می‌خواهیم در مسیر تولید، شرکت‌های دانش‌بنیان و در مسیر علم و دانش اقداماتی انجام دهیم، همه با هم و در کنار هم هستیم. اگر بناست، مشکلات اقتصادی مردم کم شود، نمی‌گویم تمام شود، اگر بناست تحریم برداشته شود که باید این کار را در حد توان انجام دهیم. اگر بناست تولید افزوده شود، اگر بناست در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شویم راهش چیست؟ راهش کار دولت و مجلس و هماهنگی با هم است. امروز در مسایل اقتصادی نیاز داریم که هم با مجلس فعلی‌،(مجلس دهم) و هم فردا با مجلس یازدهم‌ ، با هم مشکلات را حل کنیم.

  • نگرانی مردم از فساد

روحانی افزود:برخی از مسائلی که امروز در جامعه ما مثل رانت و فساد هست که مردم بسیار نگرانند و حق با آنهاست، اساسا انقلاب شد تا مردم عدالت، پاکی و اخلاق را ببینند.وی با تاکید بر اینکه جهاد اکبر یعنی همان اخلاق حسنه، مبارزه با هوای نفس و آن هدف نهایی ما است گفت: اگر هدف نهایی ما جامعه پاک و حیات طیبه است پس راه آن این است که ما با فساد، رانت و با همه این مشکلات بجنگیم و مبارزه کنیم. چطور امکان پذیر است؟ نه قوه قضاییه و نه دولت به تنهایی می توانند اینها را از بین ببرد بلکه همه با هم باید این کار را انجام دهیم.

  • تحریم عمل تروریستی

رییس جمهور افزود: مساله بسیار مهم دیگر شکستن حصر ایران و شکستن تحریم است. تحریم یک عمل تروریستی و ظالمانه علیه ملت ایران است و هیچ کس هم نمی تواند بگوید که تحریم اثر ندارد. اینکه گفته شود تحریم هیچ اثری ندارد و دولت باید قوی باشد، این به معنای تنزیه آمریکا و بالاترین حمایت از آمریکا است.وی گفت:آن کسی که می گوید تحریم اثر ندارد یعنی حامی آمریکا است.

  • هنوز برجام زنده است

روحانی افزود: اینکه یک دادگاه بین المللی علیه آمریکا رای می دهد و به آمریکا می گوید تحریم تو غلط است، نشان این است که هنوز این توافق زنده است. اینکه آمریکا همه تلاش خود را در شورای حکام می کند که ما را محکوم کند و حریف نمی شود این به معنای آن است که آن توافق هنوز زنده است. اینکه از حالا برای ماههای بعد ترسیدند که برجام چه شرایطی پیش می آورد به معنای زنده بودن این توافق است. اینکه آمریکا نتوانست بعد از آنکه از این توافق خارج شد در سازمان ملل ، در مجمع عمومی و در شورای امنیت علیه ما اقدامی کند از لحاظ سیاسی و حقوقی شکست خورد در شورای حکام هم شکست خورد و این نشان می دهد که ملت ما این توان را دارد.وی گفت: ما یکبار تحریم را شکانده‌ایم، اگر کاری نمی‌کردیم، می‌گفتیم قادر نیستیم یک ابرقدرتی مثل آمریکا غلطی انجام داده ما هم در برابر آمریکا کاری نمی‌توانیم بکنیم ولی اتفاقاً می‌توانیم آمریکا را از کار غلطی که انجام داده پشیمان کنیم. یکبار پشیمانش کردیم و به زور پای میز مذاکره آوردیم و او سندی که دلش نمی‌خواست و دوست نداشت را امضاء کرد. باز هم باید این کار را بکنیم.

  • نمایش قدرت به آمریکا

رییس جمهور تاکید کرد: چگونه باید آمریکا را پای میز مذاکره بکشانیم؟ راه آن وحدت و اتحاد و قدرت ما است. باید به آمریکایی‌ها نشان دهیم که توانمند و قدرتمند هستیم. باید نشان دهیم ملت ما ملت بزرگی است که ، صبار و شکور است. بالاترین صبرها را دارد و بالاترین قدردانی را از مخلصین و خادمان خودش انجام می‌دهد.وی گفت:اگر ملتی صبار و شکور شد، آمریکا ناچار است سر تسلیم فرود بیاورد. اینکه آمریکا در طول یکسال گذشته ده‌ها پیغام برای ما فرستاده که با هم مذاکره کنیم، در این که تردید نداریم و در چند روزی که در نیویورک بودم 5 ، 6 پیام برای من آمد که آمریکایی‌ها می‌گویند بیایند با هم مذاکره کنیم. روحانی گفت: اگر شکست خورده ایم و اگر آمریکایی‌ها می‌گویند ایران تاب ندارد و این انقلاب نمی‌ماند پس برای چه این همه اصرار می‌کنید؟ به قول شما به طور طبیعی 2 ماه دیگر و 5 ماه دیگر این انقلاب از دست می‌رود پس چرا این همه التماس می‌کنید؟وی گفت:قدرت‌نمایی، وحدت، اتحاد و تولید ما در بخش کشاورزی و صنعت کارهایی است که امسال محقق شده است و این را شعار نمی‌دهم. آمار کشاورزی و صنعت را در همین ماه‌های آخر امسال نسبت به پارسال نگاه کنید و خودرویی که همیشه با آن یک مقدار مشکل داریم و مردم ما با آن مشکل دارند، از لحاظ تولید خودرو الان 100 درصد و 140 درصد تولید رشد پیدا کرده است.رییس جمهور افزود: هر که و از جناحی به مجلس برود او نماینده مجلس ما است. آنجا جای قهر نیست. اینجا اگر ما تلاش می‌کنیم و می‌گوییم این جناح باید برود و یکی می‌گوید آن جناح باید برود، اشکال ندارد هر کسی سلیقه‌ای دارد. به هر حال آنهایی که وارد مجلس شدند دیگر نماینده ما هستند.

کدخدایی پیش بینی کرد؛

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تا کنون مشارکت زیر ۵۰ درصد در انتخابات نداشته‌ایم، گفت: مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری درباره میزان تاثیر شرایط اقتصادی بر مشارکت انتخابات، گفت: عوامل مختلفی در میزان مشارکت در همه انتخابات و در همه جوامع موثر بوده است. پیش بینی این است که مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو داشته باشیم. میانگین مشارکت ما کمتر از ۵۰ درصد نبوده و این بار هم بالای ۵۰ درصد خواهد بود. وی درباره رد صلاحیت اصلاح طلبان گفت: عملکرد شورای نگهبان پاسخ روشنی است که هیچ گاه شورا نگاه سیاسی نداشته است.

وی درباره اینکه آیا شورا بر تبلیغات نظارت دارد در زمانی که هزینه‌های نامتعارف می کنند؟ گفت: تنها کاری که می‌توانیم کنیم این است اگر تبلیغات خلافی باشد و در سرنوشت انتخابات موثر باشد در بررسی صحت حوزه های انتخابیه مدنظر قرار می گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره پول های کثیف گفت: در بررسی صحت حوزه‌ها اگر گزارش‌هایی بدست ما برسد که هزینه‌های نامتعارف یا تخلفاتی در تبلیغات کردند قطعا شورای نگهبان می تواند ورود کند و نسبت به صحت انتخابات نظرش را بگوید.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه چرا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت را اعلام نمی کند؟ گفت: ممنوعیت قانونی است و شورا نمی تواند آن را برای عموم منتشر کند.

وی درباره اعلام سه دلیل از مهمترین دلایل رد صلاحیت کاندیداها گفت: رد صلاحیت‌ها یا اقتصادی و سواستفاده مالی و اخلاقی و روابط نامتعارف و یا اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و حرکت در جهت مخالف حاکمیت جمهوری اسلامی است.

وی در خصوص اظهارات رییس جمهور مبنی بر ۴۴ حوزه غیررقابتی در انتخابات پیش رو گفت: نسبت به برخی حوزه‌ها که گفته شده شورای نگهبان هیچگاه با نگاه حزبی و شرکت سهامی دانستن انتخابات عمل نمی‌کند و ما سهمی برای گروه‌ها در نظر نمی‌گیریم.

وی درباره احتمال کاهش مشارکت به زیر ۵۰ درصد گفت: اگر مشارکت زیر ۵۰ درصد باشد، تازه می‌شویم مانند کشور فرانسه. وی درباره جابجایی آرا گفت: اگر محرز شود با جابجایی افراد حقی از افراد ضایع شده قطعا در بررسی صحت‌ آرا در حوزه‌ها اقدام می کنیم. در ادوار گذشته هم داشتیم که این مشکل را داشتند که با آن برخورد شد و انتخابات در آن حوزه ابطال شد. کدخدایی در پاسخ به این که چرا بسیاری ازنمایندگان فعلی پارلمان در انتخابات این دوره رد صلاحیت شدند گفت: صلاحیت نمایندگان و روسای جمهور و مجلس خبرگان رهبری برای همان دوره است که مورد تایید قرار می گیرد. وی گفت: برای برنده شدن نمایندگان ما ۲۰ درصد آرا را لازم داریم که نمایندگان رای لازم داشته باشند تا انتخابات پذیرفته شود.

وی درباره خرید و فروش صلاحیت پیرامون شورای نگهبان و بازداشت چند نفر از سوی دادستانی و اینکه حراست شورا تا کجا آن را پیگیری کرده و موضوع هتل هویزه چیست؟ گفت: این موضوع واقعیت ندارد و ما در همه ادوار گفتیم که مراقب کلاهبرداران باشند.

وی در خصوص اظهارات اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم وجود تعداد کافی کاندیدا برای تشکیل لیست و تخریب شورای نگهبان گفت: ارزیابی اینگونه مسائل بر عهده رسانه‌ها است و وظیفه شورای نگهبان اجرای قانون است. انتظار ما این است که مسئولین قبل از موضع گیری اطلاعات را بگیرند که البته برخی اظهارات خود را تصحیح کردند که سپاسگزاریم.

وی در خصوص آمار نمایندگان فعلی مجلس که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: ٢۴٨ نماینده ثبت‌نام کردند که صلاحیت ٧۵ نفراز آنها تایید نشد.

ربیعی از تلاش تروریست ها علیه کشورمان خبرداد

 

سخنگوی دولت گفت: آمار کشته شده‌های حوادث آبان توسط دستگاه ذیربط به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی درباره‌ی تعداد کشته شده‌های حوادث آبان گفت: ‌پزشکی قانونی مرجع علت مرگ و صدور جواز دفن است و باید این آمار را شفاف اعلام کند که پزشکی قانونی این آمار را اعلام کرده است، ولی اعلام پزشکی قانونی کفایت نمی‌کرد و بررسی‌های میدانی و گزارش‌ دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هم انجام شد.

وی در مورد FATF اظهار کرد: دولت تمام تلاش خود را در این زمینه همچنان انجام می‌دهد بنا بر گزارش وزیر اقتصاد در جلسه FATF اکثر کشورها از جمله اروپا، چین، روسیه، ترکیه، آفریقای جنوبی و سایر دوستان ایران از ما حمایت کردند و فقط آمریکا، عربستان و اسرائیل مخالف ایران بودند. همان کشورهایی که حامیان مالی تروریست هستند ولی بیشترین تلاش را کردند که ایران به لیست سیاه وارد شود.

وی ادامه داد: تلاش‌های ما ادامه دارد تا ایران به بهترین تصمیم برسد. تلاش ما این است که وارد لیست سیاه نشویم، اما اگر وارد شدیم امکان خروج وجود دارد در مجموع تحلیل این است که همه فشارها روی مبادلات مالی ایران متمرکز شده و حتی با رفتن ایران به لیست سیاه اتفاق خاصی نمی‌افتد، اما اگر از تحریم خارج شویم از لیست سیاه هم باید خارج شویم.

سخنگوی دولت در خصوص اینکه جواب ایران به دخالت مقامات آمریکا در انتخابات ایران چیست؟ گفت: ادعای برایان هوک جدید نیست. بر اساس دیدگاه‌های او قرار بود ما چهلمین سال پیروزی انقلاب را نبینیم. نتایج انتخابات ما از کنگره آمریکا بیشتر خواهد بود. سال 96 انتخابات ایران را نمایش خواندند و بنابراین این اظهارات برای ما تازگی ندارد. امیدواریم با حضور مردم در انتخابات، باطل بودن دیدگاه‌های مقامات آمریکا مشخص شود.

وی ادامه داد: آمریکا کارنامه سیاهی در تغییر رژیم‌ها و دخالت در کشورهای دیگر دارد. مخالفت آمریکا با دولت‌هایی است که با انتخابات روی کار آمده اند و از دولت‌های غیرانتخابی حمایت می کند. جوزف نای که فرد برجسته‌ای در روابط بین‌الملل آمریکاست تصریح دارد که اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی، غیرقانونی و خلاف دستور فورد رئیس جمهور دوره‌های گذشته آمریکا بوده است. او گفته است که اخلاق جایگاهی در سایت کنونی آمریکا ندارد.

جهانگیری بر اهمیت انتخابات تاکید کرد

معاون اول رئیس جمهوری با دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات گفت: هرچه نمایندگان مجلس با پشتوانه بالاتری از رای مردم انتخاب شوند، قدرت اثر گذاری مجلس بیشتر می شود.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه و دعوت از مردم برای مشارکت در این انتخابات، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان مهم تصمیم گیری در نظام است و هرچه جایگاه آن قویتر باشد و نمایندگان آن با پشتوانه بالاتری از رای مردم انتخاب شوند، قدرت اثر گذاریش بیشتر است و می‌تواند برای حل مسائل کشور کارهای جدی‌تری انجام دهد.

وی افزود: در مقطع فعلی به دلیل شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای انتخابات مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه تری نسبت به گذشته برخوردار شده است. فکر می‌کنم مردم ایران در این ۴۰ سال نشان دادند در مقاطع حساس که کشور نیازمند حضور سرنوشت‌ساز آنها بوده، الان هم نیاز به این حضور است و ان‌شاء الله در انتخابات دوم اسفند شاهد حضور خوب مردم پای صندوقهای رأی باشیم و ان‌شاءالله مجلسی قوی شکل بگیرد تا بشود برای حل مسائل کشور گام های جدی تری بردارند.

معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به این که آیا دولت به عنوان مجری قانون اساسی از پتانسیل های قانون اساسی برای بیان اعتراضات خود نسبت به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس استفاده کرد؟ خاطرنشان کرد: الان دیگر زمان این حرف‌ها گذشته و باید به این فکر کنیم که دوم اسفند باشکوه برگزار شود؛ جای گله ها و مسائلی وجود دارد که باید بعد از انتخابات به صورت جدی به آنها پرداخته شود، شاید به یکسری راهکار هایی هم دست یافتیم.

جهانگیری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نامه منتشر شده از سوی یکی از متهمان محیط زیستی و ادعای او مبنی بر انجام برخوردهایی بر خلاف عرف با او در روند بازجویی گفت: من این نامه را ندیدم و در جریان موضوع آن نیستم، روز یکشنبه حتما در دولت مطرح می‌کنیم . اگر لازم باشد در دولت افرادی را مامور می‌کنیم تا با رئیس قوه قضائیه گفت‌وگو کنند.