ابلاغ بخشنامه مربوط به قانون خدمات کشوری

بخشنامه افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون خدمات کشوری با دستور رئیس جمهوری و توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، این بخشنامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی که تا کنون افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در آنها اجرا نشده است ابلاغ شده است. در ابلاغ نوبخت آمده است: منابع مورد نیاز برای اجرای این بخشنامه در سال ۱۳۹۹ از محل اعتبارات هزینه‌ای مصوب دستگاه‌های اجرایی، با تأکید بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و درآمدهای حاصل از فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و هم‌چنین سایر موارد پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین می‌شود.

 

خبر خوش همتی برای تولیدکنندگان بدهکار بانکی

رئیس کل بانک مرکزی از تصمیم روز گذشته شورای پول و اعتبار برای تولیدکنندگان بدهکار بانکی خبر داد. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری خبرگزاری ایسنا، عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی خود نوشت: در جلسه دیروز شورای پول و اعتبار مشکل تولیدکنندگانی که تمام یا بخشی از بدهی آنها معوق شده است مطرح و مصوب شد: بانک‌ها موظف هستند در صورت درخواست تولیدکنندگان، با دریافت ۷.۵ درصد مانده بدهی، برای یک بار و با تنفس شش ماهه و با حداکثر اقساط ۵ ساله بدهی آنها را امهال کنند. مهلت استفاده از این تسهیلات تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ است.

 

شاید فرصت پیوستن به FATF تمدید نشود

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: به طور قطع عدم تصویب FATF برای کشور محدودیت ایجاد می‌کند و عملیات مالی رسمی را که در خارج از کشور توسط فعالان اقتصادی انجام می‌شود، تحت شعاع قرار می‌دهد. البته ‌عدم تصویب FATF در بخش غیررسمی که در قالب‌های پوششی انجام می‌شد به دلیل اینکه که سازو کار متفاوتی دارد، نمی‌تواند اثرگذار باشد. محمدعلی دهقان دهنوی در گفت‌وگو با ایلنا درباره دلایل افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته اظهار داشت: میزان عرضه و تقاضا،‌ مسائل واقعی و مسائل روانی در بازار ارز موثر هستند و هر کدام می‌تواند عاملی برای نوسان باشند. وی همچنین گفت: این روزها مباحث درباره FATF هم بازار را نگران کرده‌است، هر چند نمی‌تواند اثر واقعی بگذارند.

دستورالعمل جدید گمرک
برای کاهش رسوب کالا

معاون فنی و امور گمرکی گمرک دستورالعمل جدیدی را جهت کاهش رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور با تعیین تکلیف فوری کالاهایی که موفق به اخذ مجوزهای قانونی ترخیص نشده‌اند، صادر کرد. به گزارش ایلنا، در دستورالعمل معاون فنی و امور گمرکی آمده است: در خصوص تعیین تکلیف کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری که گزارش عدم انطباق برای آنها از سوی سازمان ملی استاندارد ایران اعلام گردیده است و کالاهایی که پس از اعلام سازمان‌های متولی صدور مجوزهای قانونی (بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دامپزشکی، حفظ نباتات، استاندارد و نظایر آنها) مبنی بر عدم انطباق یا مردودی کالا در بستر سامانه جامع امور گمرکی باید تعیین تکلیف شوند.

انتقاد از تعلل در پیوستن به
سامانه صندوق فروش

در حالیکه سازمان امور مالیاتی ۱۵ گروه شغلی دیگر را ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش از ابتدای سال آینده کرده است، گروه‌های قبلی که مشمول بوده‌اند هنوز به طور کامل به این سامانه نپیوسته‌اند؛ این در حالی است که جرایمی برای آنها درنظر گرفته شده اما گویا کارساز و بازدارنده نبوده؛ لذا لازم است سازمان امور مالیاتی به عنوان متولی اصلی اجرای این قانون، تمهیدات و جریمه‌های جدی‌تر و سنگینی‌تری درنظر بگیرد. به گزارش ایسنا، سازمان امور مالیاتی از شهریور امسال معادل ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی که حدود ۵۰ شغل می‌شوند را دسته‌بندی کرد تا برای شفاف‌ شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی مکلف به ثبت‌نام در سامانه پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان باشند که اولین گروه از آن‌ها، پزشکان و فعالان حوزه درمان (مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی صادر می‌شود) بودند.

خداحافظی با صفرهای پول ملی تا ۲ سال دیگر

در پی تصویب لایحه حذف چهار صفر از واحد پول ملی در کمسیون اقتصادی مجلس، بانک مرکزی موظف شده که ظرف مدت دو سال مقدمات اجرایی این قانون را با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی فراهم کند. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی بر پایه مطالعات بنیادین و بررسی تجربیات کشورهای مختلف، موضوع حذف چهار صفر از پول ملی را در قالب لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور تدوین و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۷ جهت بررسی و تصویب به هیات وزیران ارائه داد. پس از تصویب این لایحه در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیات وزیران، موضوع برای طی تشریفات قانونی در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. نمایندگان نیز در جلسه مورخ هفتم مهر ۱۳۹۸ ضمن تصویب یک فوریت این لایحه، آن را جهت بررسی‌های تکمیلی و ابعاد مختلف اجرایی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع کردند.

احتمال ورود ترکیه به لیست سیاه مالیاتی اتحادیه اروپا

وزرای دارایی اتحادیه اروپا به ترکیه در خصوص ورود به لیست سیاه مالیاتی این اتحادیه هشدار دادند. به نقل از رویترز، وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا درنشست خود در خصوص فرار مالیاتی تصمیم گرفتند نام کشورهای پاناما و جزایر کایمن را به فهرست کشورهایی که در آن‌ها فرار مالیاتی صورت می گیرد اضافه کنند. وزرای اتحادیه هم‌چنین به ترکیه نیز هشدار داده اند در صورتی که اقدامات خود برای مقابله با پولشویی و فرار مالیاتی را بهبود ندهد، وارد لیست سیاه اتحادیه خواهد شد. این فهرست که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد اکنون شامل ۱۲ کشور و قلمرو است به تنهایی باعث تحریم نمی‌شود اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا با استناد به آن می توانند علیه کشوری که وارد لیست سیاه شود تحریم وضع کنند. اکنون بسیاری از کشورهای واقع شده در دریای کارائیب و اقیانوس آرام در فهرست کشورهای دارای ریسک مالیاتی قرار دراند. فیجی، عمان، ترینیداد و توباگو، و سه جزیره تحت قلمرو حاکمیتی آمریکا از جمله مناطقی هستند که نام آن ها در فهرست سیاه دیده می‌شود.

گرانی ۱۰۰ هزار تومانی سکه
به دلیل رشد قیمت اونس

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح روز گذشته تحت تاثیر جهش رشد اونس در بازارهای جهانی با رشد حدود ۱۰۰ هزار تومانی قیمت به بهای پنج میلیون و ۳۷۵ هزار تومان فروخته شد.

عبور قیمت اونس در بازارهای جهانی از مرز یک هزار و ۶۰۰ دلار قیمت ها در بازار طلا و سکه را بالا برد. بهای اونس نسبت به روز سه شنبه بیش از ۱۰ دلار رشد داشته است. کارشناسان روند قیمت اونس را افزایشی می‌دانند که این موضوع، باعث افزایش جذابیت خرید طلا و سکه شده است. بر این اساس، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز به بهای پنج میلیون و ۳۷۵ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز پنج میلیون و ۳۷۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۷۹۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۵۰ هزار تومان داد و ستد شد.

بانک مرکزی چین ۱۰۰ میلیارد یوآن
به بازار تزریق کرد

بانک مرکزی چین ۱۰۰ میلیارد یوآن معادل ۱۴.۳۳ میلیارد دلار نقدینگی به بازارهای مالی این کشور تزریق کرد. به گزارش خبرنگار مهر به نقل از شین‌هوا، بانک مرکزی چین ۱۰۰ میلیارد یوآن (معادل ۱۴.۳۳ میلیارد دلار) نقدینگی به بازارهای مالی این کشور تزریق کرد. بانک مرکزی چین این ۱۰۰ میلیارد یوآن را از طریق قراردادهای ۷ روزه بازخرید اوراق قرضه بانک‌های تجاری با نرخ سود ۲.۴ درصدی به بازار تزریق کرد. در عین حال با توجه به اینکه همزمان با این اقدام بانک مرکزی، موعد باز پرداخت ۱ تریلیون یوآن از قراردادهای قبلی بازخرید اوراق قرضه به بانک مرکزی فرا رسیده بود، ۹۰۰ میلیارد یوآن به طور خالص از بازارها خارج شد.

«تجارت» آثار مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را بررسی کرد؛

اقتصاد کلان: بالاخره موعد برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرا رسید و فردا مردم برای انتخاب نمایندگان اصلح به پای صندوق های رای خواهند رفت.

یکی از مواردی که هم مدنظر مردم و هم مسئولان است این است که مجلس آینده بتواند به نحوی عمل کند که وضعیت اقتصادی کشور به ثبات برسد و شرایط معیشتی خانوارها بهبود یابد. لازمه اجرایی شدن این ایده و هدف هم وجود یک مجلس قوی است، یعنی همان موضوعی که رهبر انقلاب روز سه شنبه گذشته در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی به آن اشاره کردند. آیت الله خامنه ای در این باره گفتند: تنها راه مایوس شدن دشمنان، قوی شدن ایران است و یکی از مصادیق ایران قوی، مجلس قوی است، مجلسی که بتواند با تصویب قوانین لازم و با هدایت دولت‌ها به مسیر مطلوب، کشور را مصونیت ببخشد.

  • اقتصاد، اولویت مجلس آینده باشد

در این راستا یک اقتصاددان با اشاره به اینکه مسائلی مانند مشکلات معیشت مردم، بیکاری، حاشیه نشینی، صندوق های بازنشستگی باید در دستور کار مجلس آینده قرار گیرد گفت: اقتصاد باید در اولویت باشد و نگاه سیاسی به آن نشود.

به گزارش تجارت، یحیی آل‌اسحاق اقتصاددان و رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره اولویت اقتصادی مجلس یازدهم گفت: مجلس جدید باید اقتصاد را در اولویت امور قرار دهد، یکی از مسائل این است که اقتصاد را از حاشیه به متن بیاورند.

وی ادامه داد: ساختار اقتصادی شامل حوزه نظارت و پیگیری مصوبات و نظارت بر انجام کارها است. در حوزه روابط خارجی در جنگ اقتصادی قرار داریم و شرایط جنگ اقتضائات خاص خود را دارد. یکی از شرایط جنگ، فضای قانونی، مقرراتی و فضای اقتصاد در روابط خارجی است که باید در آن تعامل صورت گیرد. تعامل باید به گونه ای باشد که جلوگیری از تهدید کند، در این مرحله قوانین و مقررات باید به گونه ای باشد که تاب آوری اقتصاد را به بهترین شکل تنظیم کند و در شرایط محدودیت رفاه ، توسعه ، عوامل و شاخص مثبت اقتصادی را فراهم کند.

این اقتصاد دان درباره توجه به اقتصاد داخلی گفت:در اقتصاد داخلی مشکلاتی مانند ساختارهای غلط، جریان بودجه، مشکلات معیشت مردم و بیکاری را داریم که باید مورد توجه قرار گیرد. وضعیت حاشیه نشین ها و وضعیت محیط زیست، آب،فساد، صندوق بازنشستگی باید به صورت جدی مطرح شود.

آل اسحاق ادامه داد: ساختار اقتصادی کشور متناسب با جمهوری اسلامی نیست. ساختار مالی کشور، ساختار روابط اقتصادی خارجی ، مسئله وزارت بازرگانی و تفکیک آن از وزارت صنعت که بارها در صحن رفته و تعلل در آن می شود و همچنین قانون تجارت که هنوز قانون سال1335 در حال اجرا است، نوع سرمایه گذاری و .. باید حل شود .

وی بیان کرد: مسئله نظارت و پیگیری قوانین و مقررات هم مهم است. تمام قوانین که مجلس تصویب کرده است در مجلس اجرایی نمی شود. از جمله آنها چگونگی جدا شدن بودجه کشور از نفت است که بارها مطرح شده است اما نتیجه نداد. بحث حذف قوانین زاید است که بارها مطرح شده است. قوانین متعددی که بارها تصویب شده اما اجرایی نشده است. اقتصاد باید در اولویت باشد و نگاه سیاسی به آن نشود. تمام تصمیم ها تحت تأثیر جریان سیاسی و بر اساس اولویت مسائل سیاسی است که باید اصلاح شود.

  • تحقق اقتصاد قوی با تصمیم سازی قوی

نقش مجلس در وضع قانون و تصمیم سازی در زمینه های مختلف و از جمله در حوزه اقتصاد بسیار مهم است و برای تحقق این مهم نیز بایستی یک مجلس قوی داشت. در این راستا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، برای قوی شدن اقتصاد ابتدا باید نقصان‌های موجود با تصمیمات جسورانه اصلاح شود، گفت: فوری ترین چالش اقتصاد ایران عدم توازن کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و فوران تولید نقدینگی در بانکهاست.

علی اکبر کریمی با بیان اینکه تعبیر جدید قوی شدن اقتصاد که از سوی رهبر انقلاب مطرح شد در واقع راهبردی در راستای بحث اقتصاد مقاومتی می‌باشد، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای پدآفند در مقابل آسیبهای ناشی از اقدام دشمن و تکانه‌های خارجی نیست بلکه مجموعه سیاستهایی است که بر عوامل درون زا و برون نگر در اقتصاد تاکید دارد.

وی با بیان اینکه، تولید صادرات محور کلید اصلی در تحقق اقتصاد قوی است، گفت: موقعیت ایران در منطقه به گونه‌ای است که تحقق اقتصاد قوی در شرایط فعلی دور از ذهن نیست. این درحالی است که در عرصه اقتصاد داخلی چالشها و آسیبهایی وجود دارد که متاسفانه توان اقتصادی را برای مقاومت کشور در برابر تکانه‌های خارجی کاهش داده است.

  • مجلس توانایی اجماع‌سازی قوی اقتصادی را دارد

همچنین یک عضو محمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح وظیفه مجلس گفت: مجلس توانایی اجماع‌سازی قوی را دارد و باید این موضوع در برنامه‌های مجلس رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری آنا، داوود دانش‌جعفری در نشست پویش اقتصادی راه‌نو در نشست پویش اقتصادی راه‌نو با تشریح وظیفه مجلس اظهار کرد: مجلس محفلی برای کار دسته‌جمعی است باید جمع‌ها گرد هم بیا‌یند تا تحولات ایجاد شود.

وی افزود: نماینده‌ها از درون یک نگاه خاص وارد می‌شوند و بین گروه‌های مختلف با تفکر مختلف باید توانایی کار جمعی و توانایی اجماع سازی را داشته باشند.

نایب‌رئیس اتاق ایران اعلام کرد؛

نایب‌رئیس اتاق ایران میگوید: در هفتاد و پنجمین نشست کمیته ماده 12 درباره پذیرش هزینه تنزیل اسناد خزانه اسلامی به عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی رای مثبت داده شده و این مساله باید مشمول کل سال
مالی 97 شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران با اعلام این خبر که اعضای کمیته ماده 12 در تازه‌ترین نشست درباره پذیرش هزینه تنزیل اسناد خزانه اسلامی به عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی، رأی مثبت دادند، تصریح کرد: این موضوع در اصلاحیه آیین‌نامه بند (ه) تبصره (5) قانون بودجه سال 97 دیده شده است اما چون اصلاحیه مربوط به اواسط سال بود، سازمان امور مالیاتی اجرای این آیین‌نامه را به 19 روز بعد از انتشار آن در روزنامه رسمی یعنی 10 آبان 97 منوط می‌کند.

حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه داد: نگاه سازمان امور مالیاتی به این موضوع از منظر بخش خصوصی مورد اعتراض قرار گرفت. برای همین مسئله را در کمیته ماده 12 مطرح کردیم. در این نشست بررسی‌های لازم انجام شد و از آنجا که این اصلاحیه مربوط به آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه سال 97 است، بنابراین باید مشمول کل سال
مالی 97 شود.

وی ادامه داد: با توجه به استدلال‌هایی که مطرح شد، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی بند (ه) تبصره (5) قانون بودجه سال 97 به کل سال مالی تسری پیدا کرد و بر این اساس هزینه تنزیل اسناد خزانه اسلامی به عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی پذیرفته شد.

نایب‌رئیس اتاق ایران درباره مشکلات واردات چوب با پوست و شرایط قرنطینه‌ای آن که دستوردوم این نشست بود نیز گفت: واردات چوب با پوست به دلیل احتمال بالای انتقال آفت به کشور، ممنوع بوده و این موضوع از سوی بخش خصوصی مورد اعتراض است. در حال حاضر تنها برای مقطوعات چوبی به طور کامل پوست کنده شده مانند الوار، مجوز واردات صادر می‌شود.

در هفتاد و پنجمین نشست کمیته ماده 12 انجام شد

اعضای کمیته ماده 12 در هفتاد و پنجمین نشست تصویب کردند بر اساس اصلاحیه آیین‌نامه بند (ه) تبصره (5) قانون بودجه سال 97 باید هزینه تنزیل اسناد خزانه اسلامی که به عنوان طلب پیمانکاران توسط دولت پرداخت می‌شود، از ابتدای سال مالی 97 به عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی در نظر گرفته شود.

در هفتاد و پنجمین نشست کمیته ماده 12 مبدأ زمانی اجرای ماده 13 اصلاحیه آیین‌نامه بند (ه) تبصره (5) قانون بودجه سال 97 درباره پذیرش هزینه تنزیل اسناد خزانه اسلامی به عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

محسن عامری، مدیر اجرایی کمیته ماده 12 با تشریح مشکل پیمانکارانی که طلب خود را از دولت به صورت اسناد خزانه اسلامی دریافت کرده‌اند و مجبورند به هنگام تنزیل این اسناد، وجهی را به عنوان مالیات بپردازند، گفت: این مسئله در سال‌های 95 و 96 در جلسات شورای گفت‌وگو بررسی شد و در نهایت دولت تصمیم گرفت آیین‌نامه بند (ه) تبصره (5) قانون بودجه سال 97 را اصلاح کند و بر اساس آن هزینه‌های ناشی از تنزیل اوراق بهادار اسلامی اعم از اسناد خزانه، اوراق مشارکت و سایر اوراق مالی اسلامی که بابت درآمدهای غیرمعاف مالیاتی نظیر فعالیت‌های پیمانکاری به طور مستقیم واگذار شده است را به عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی درنظر بگیرد.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور این آیین‌نامه را جزو آیین‌نامه‌های اجرایی برشمرد و تصریح کرد: این آیین‌نامه را باید از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون بودجه، اجرایی کرد و نمی‌توان این گونه استدلال کرد که ناظر به آینده است. شاپور محمدی، معاون وزارت اقتصاد نیز تصریح کرد: این اسناد به عنوان طلب پیمانکار از دولت پرداخت می‌شود و نمی‌توان آن را درآمدی جدید برای او درنظر گرفت. بنابراین دریافت مالیات به هنگام تنزیل اسناد، اقدام منطقی نیست و باید حق را به پیمانکار داد. از طرف دیگر آیین‌نامه اجرایی احکام بودجه با کمی تأخیر تصویب و اجرایی می‌شوند اما معطوف به کل سال مالی هستند اگر این طور نباشد که باید بودجه هر سالی را از اواسط آن سال اجرا کنیم و این منطقی نیست

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با جهش 6 هزار و 634 واحدی روبه‌رو شد. به گزارش فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 30بهمن 98 با جهش 6 هزار و 634 واحدی به رقم 478 هزار و 754 واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 3 هزار و 495 واحد به رقم 155 هزار و 683 واحد رسید.

کارشناسان دلیل رکوردشکنی و افزایش شاخص بورس تهران را سرریز شدن نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بازار بورس می‌دانند، زیرا بازارهای رقیب مانند سکه و طلا، دلار،‌ ملک و مسکن در رکود به سر می‌برند و سرمایه‌های سرگردان به ناچار به سمت بورس اوراق بهادار تهران حرکت کرده است.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه 30 بهمن ماه، به بیش از 1740 تریلیون تومان رسید. روز چهارشنبه، معامله‌گران بورس بیش از 5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.4 میلیون نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 545 میلیارد تومان داد و ستد کردند. همچنین هجدهمین عرضه اولیه شرکت‌های بورسی و فرابورسی سال جاری در بورس تهران انجام شد و سهام شرکت پدیده شیمی قرن در بورس تهران عرضه اولیه شد. شاخص قیمت امروز با معیار وزنی -ارزشی با افزایش 1769 واحد به رقم 127 هزار و 720 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش 2 هزار و 329 واحد به رقم 103 هزار و 757 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش 9 هزار و 354 واحد به رقم 579 هزار و 674 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 3 هزار و 479 واحد به رقم 339 هزار و 164 واحد رسید.شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی و عمده در آن انجام می‌شود با افزایش بی‌سابقه 19 هزار و 502 واحد به رقم یک میلیون و 13 هزار و 72 واحد رسید.

روز چهارشنبه عمده نمادهای بورسی مانند پتروشیمی پارس، سرمایه‌گذاری غدیر، پالایش نفت تهران، فولاد خوزستان، کشتیرانی جمهوری اسلامی، گروه مپنا و بانک ملت همگی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند. نمادهای بانک تجارت، بانک ملت، سایپا، ایران‌ خودرو، پالایش نفت اصفهان، پارس خودرو و داده‌گستر عصر نوین از نمادهای پربیننده بوده‌اند.

همچنین در فرابورس ایران نیز شاخص کل 90 واحد رشد کرد و به رقم 6 هزار و 206 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 365 تریلیون تومان رسید. معامله‌گران فرابورس بیش از 3.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 414 هزار و 273 نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 398 میلیارد تومان داد و ستد کردند. نمادهای پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان، مادیران، فرابورس ایران، گروه توسعه مالی مهر آیندگان و نیروی برق دماوند همگی در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند ونماد پتروشیمی زاگرس بیشتر اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است. نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان تهران و بانک دی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و کشاورزی و دامپروری بینالود بوده‌اند. در جریان معاملات روز چهارشنبه بورس تهران، برخی از نمادها متوقف شدند. از جمله می‌توان به نماد شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی اشاره کرد. همچنین تمدید مهلت سفارش‌گیری برای عرضه اولیه معاملاتی پدیده شیمی قرن با نماد قرن انجام شد