بازار کشور در شرایط امن و باثبات

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بازار کشور اکنون در شرایط امن و با ثبات قرار دارد و همه هدف و تلاش ما تثبیت قیمت کالاها در ایام قبل از نوروز است. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری مهر، عباس قبادی قبل از ظهر چهارشنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان قم که در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: با تمهیداتی که اتخاذ شده بازار کشور در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروزی در شرایط امن و با ثباتی قرار دارد و هدف و تلاش ما در ایام پیش رو تثبیت قیمت کالاها است.

 

صرفه‌جویی ارزی ۵۸ میلیون یورویی

مدیرعامل ایران خودرو از کاهش ارزبری ۵۸ میلیون یورویی در این گروه صنعتی با تولید انبوه ۴۳ قطعه و تامین هشت مورد از مواد اولیه از داخل کشور خبر داد. «فرشاد مقیمی» در مراسم عقد تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان برای طراحی و تولید قطعات خودرو با حضور «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل شرکت ایران خودرو افزود: در میز نخست تعمیق ساخت داخل تاکنون ۲۴ قطعه به تولید انبوه رسیده که کاهش ارزبری ۳۷ میلیون یورویی را به دنبال داشته است. وی بیان داشت: با برگزاری میز دوم ۱۲ قطعه به تولید انبوه رسید که کاهش ارزبری ۴۴ میلیون یورویی را به دنبال داشت.

 

تولید ۳۰ کالای صنعتی و معدنی رشد یافت

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت اعلام کرد: بررسی از بین ۴۲ محصول منتخب، اصلی صنعتی و معدنی که بیشترین سهم را در این بخش دارند، نشان می دهد که در ۱۰ ماهه امسال ۳۰ محصول رشد تولید داشتند. به گزارش وزارت صنعت، «سعید زرندی» گفت: فولاد خام ( میانی) با ۲۰ میلیون تن، ۶.۸ درصد، سیمان با ۵۱.۲ میلیون تن، ۱۲.۲ درصد، کاتد مس با ۲۰۷.۸ هزار تن، ۳.۱ درصد، لوازم خانگی (شامل تلویزیون، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی) بادو میلیونو ۱۴۹.۷ هزار دستگاه، ۷.۸ درصد و محصولات پتروشیمی با ۴۵.۸ میلیون تن، ۱.۹ درصد رشد تولید را ثبت کردند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه توسعه شهرک تحقیقاتی کاوش به ارتقای بلوک فناوری البرز کمک شایانی می کند، بر تأمین زیر ساخت‌های لازم برای این شهرک تأکید کرد.

به گزارش شاتا، سورنا ستاری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت صمت، ایدرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری البرز در راستای توسعه زیست بوم فناوری شهرک تحقیقاتی کاوش در محل وزارت صمت بیان کرد: استان البرز در چند حوزه فناوری از جمله بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی قطب کشور به شمار می رود و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجهی دارد.

وی ادامه داد: البته بلوک فناوری البرز محدودیت هایی دارد که با توسعه شهرک تحقیقاتی کاوش می تواند به توسعه و رشد آن در استان و کشور کمک شایانی بکند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: البرز، قطب مراکز تحقیقات کشاورزی نیز هست و در این حوزه هم دارای ظرفیت های قابل اعتنایی است.

ستاری با بیان اینکه شهرک تحقیقاتی کاوش آینده درخشانی دارد، افزود: امیدوارم استانداری البرز در تامین زیرساخت‌های این شهرک اقدامات لازم را انجام دهد و زمینه های لازم را فراهم آورد. وی در پایان نزدیکی به پایتخت و حضور شرکت های بزرگ همچون مپنا، سایپا و.. را از دیگر پتانسیل های کلانشهر کرج معرفی کرد.

گفتنی است که تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت صمت، ایدرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری البرز در راستای توسعه زیست بوم فناوری شهرک تحقیقاتی کاوش در محل وزارت صمت امضا شد.

از 4 خودروی جدید ساخت داخل رونمایی شد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزیر صنعت گفت: امید است مردم با هر گرایش و سلیقه ای در انتخابات شرکت کنند تا ضمن حفظ رونق اقتصادی و تولید ملی، خاری در چشم دشمنان باشد.

به گزارش تجارت به نقل از شاتا، «رضا رحمانی» در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: اقدام های لازم برای پیش فروش این خودروها انجام شده است و به زودی پیش فروش آنها آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: خودروهای جدید ۹۰ درصد ساخت داخل هستند و تنها بخش کوچکی از قطعات آنها از خارج تامین می شود که برنامه‌ریزی برای تولید داخلی این قطعات برای امسال و سال‌های آینده انجام شده است.

رحمانی گفت: این خودروها با استاندارد های روز جهانی منطبق هستند و مصرف بنزین آنها نسبت به خودروهای قبلی به مراتب کمتر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عرضه این خودروها را در راستای برنامه های پیش بینی شده برای حمایت از صنعت خودرو دانست و افزود: خروج خودروهای فرسوده و ورود انواع جدید با این هدف است و خودروهایی که امروز رونمایی شد برای تحقق این برنامه است.

وی با بیان اینکه امروز رونمایی از قطعه داخلی سازی شده خودرو دنا هم انجام شد، خاطرنشان ساخت: خط تولید این قطعه بهره برداری شده است.

عضو هیات دولت افزود: خودروهای رونمایی شده آلودگی کمتری ایجاد خواهند کرد و تلاش می شود با قیمت پایین‌تر نسبت به خودروهای قبلی عرضه شوند.

وی از عرضه خودروهای دیگری برای سال آینده و سال ۱۴۰۰ خبرداد و خاطرنشان ساخت: خودروهای جدید رضایت مصرف کنندگان را به دنبال خواهد داشت.

  • حضور گسترده در انتخابات رونق اقتصادی به همراه دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت به برگزاری انتخاب مجلس شورای اسلامی در روز جمعه آینده اشاره کرد و گفت: حضور گسترده در این انتخابات علاوه بر جنبه سیاسی آن و تاکید رهبر معظم انقلاب، در ایجاد ثبات اقتصادی و رونق تولید اثر گذار است.

وی افزود: امید است مردم با هر گرایش و سلیقه ای در انتخابات شرکت کنند تا ضمن حفظ رونق اقتصادی و تولید ملی، خاری در چشم دشمنان باشد.

  • عرضه گوشت برای کاهش قیمت

رحمانی درباره گرانی اخیر گوشت گفت: اقدام های مختلفی در حال پیگیری است و اگر افزایش قیمت تداوم داشته باشد از ذخایر استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: چند هفته پیش قیمت گوشت بسیار پایین آمد که موجب نگرانی تولید کنندگان شد، اما با توجه به افزایش نیاز و فرارسیدن ایام نوروز قیمت ها افزایش یافته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اگر قیمت گوشت متعادل نشود از ذخایر موجود، عرضه وسیع صورت خواهد گرفت تا بازار متعادل شود این قیمت اکنون به ضرر مصرف کننده است.

  • پرداخت وام به خودروسازان آغاز شده است

رحمانی در باره وضعیت پرداخت وام مورد نیاز خودروسازان هم گفت: پرداخت وام خودرو سازها آغاز شده و بخشی از بانک‌ها شروع به پرداخت کرده اند. وی ادامه داد: پرداخت وام به حفظ تولید داخلی کمک خواهد کرد و امید است این روند بیشتر شود.

عضو هیات دولت خاطرنشان ساخت: اگر تولید خودروهای جدید بیشتر شود خودروسازان می توانند تعهدات قبلی خود را سریعتر انجام دهند.

رئیس هیات عامل ایدرو خبر داد:

معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مجمع عمومی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ایدرو گفت این سازمان در سال‌ مالی ۹۷ بیش از ۵ هزار میلیارد ریال از محل این اعتبارات در ۱۳ طرح صنعتی کشور سرمایه‌گذاری و هزینه کرده است.

به گزارش شاتا ، محمدباقر عالی تخصیص این اعتبارات را در قالب موافقتنامه های سه گانه مشارکت در طرح‌های با اولویت مناطق محروم، توسعه مجتمع‌های تولیدی صادرات‌گرا در سواحل جاسک تا گواتر و آبرسانی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار نمونه مناسبی از هم‌افزایی وزارت اقتصاد، سازمان برنامه بودجه، وزارت صمت برشمرد که در مجموع به اتمام ۱۳ طرح مختلف با اشتغال‌زایی مستقیم حدود ۷۸۰۰ نفر می‌انجامد.

عالی با تاکید بر نقش ایدرو به عنوان نخستین سازمان توسعه‌ای کشور در شرایط خاص جنگ اقتصادی کنونی و تلاش این سازمان در راستای رونق تولید تصریح کرد: ایدرو برای اجرای پروژه‌های صنعتی کلیه ظرفیت و روش‌های تامین مالی اعم از منابع داخلی، اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و روشهای نوین تامین مالی طرح ها را در دستور کار خود دارد.

در نشست مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده ایدرو با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت صمت و نمایندگان وزارتخانه های اقتصاد و دارایی، نیرو، تعاون و رفاه، علوم و سازمان برنامه و بودجه گزارش عملکرد طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این سازمان به تایید و تصویب مجمع رسید.

معاون وزیر صنعت تاکید کرد:

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی منطقه ای سازمان های نظام مهندسی معدن استان های منطقه ۳ کشور گفت: نظام مهندسی معدن ایران دارای ظرفیت‌های بسیار عظیمی است که هنوز بخش بزرگی از آن فعال نشده است.

به گزارش شاتا، داریوش اسماعیلی افزود: معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت آمادگی کامل دارد، همه ظرفیت‌های موجود برای ارتقاء جایگاه این سازمان و توسعه همکاری‌های مشترک را بیش از پیش فعال و مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: روند موجود در اعتماد به توانمندی های سازمان های نظام مهندسی استان ها کاملا موفقیت آمیز بوده و باید تداوم داشته یابد.

اسماعیلی تصریح کرد: برای ایجاد وحدت رویه در فعالیت کمیته بررسی طرح های استانها، توجه به مقتضیات قانونی و اقدام در چارچوب مقررات باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در مورد تعیین مسئول فنی صنایع معدنی کشور گفت: این موضوع هم اکنون در چارچوب جمع‌بندی آمار واحدهای قابل اجرای طرح، در حال انجام است.

گفتنی است؛ همزمان با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی منطقه‌ای سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان های منطقه ۳ که شامل قم، قزوین، مرکزی، گیلان، البرز و تهران می شود، سامانه آموزشی مجازی سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران راه اندازی شد

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گلایه کرد:

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان خودروهای برند همچون کیا، تویوتا، بنز و بی ام دبلیو مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ آن هم صفر کیلومتر را پیدا کرد که تولیدکنندگان آنها التماس می‌کنند با قیمت ۶ تا ۹ هزار دلار آنها را بفروشند.

مهدی دادفر در گفت‌وگو با ایلنا، با تائید اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد مبنی بر اینکه خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار استانداردهای ۸۵ گانه را پاس نخواهند کرد گفت: ما قبلا این حرف را زده بودیم که در بازار جهانی خودروهای این رنج قیمتی از پایین‌ترین کیفیت برخوردار هستند اما می‌توان خودرویی با این قیمت و با بهترین کیفیت وارد کرد به شرطی که دولت بخواهد.

وی ادامه داد: با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان خودروهای برند همچون کیا، تویوتا، بنز و بی ام دبلیو مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ آن هم صفر کیلومتر را پیدا کرد که تولیدکنندگان آنها التماس می‌کنند با قیمت ۶ تا ۹ هزار دلار آنها را بفروشند. پس اگر هدف کنترل بازار آن هم با حدقل هزینه ارزی باشد می‌توان بنز و بی ام دبلیو صفر کیلومتر یا لکسوس شاسی بلند صفر کیلومتر با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان را
وارد کرد.

دادفر افزود: این بحث‌ها فایده‌ای ندارد ما هزاران دلیل مستند آوردیم که مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و با پولی که الان برای خودرو هزینه می‌کنند می‌توانند بهترین خودروهای جهان را داشته باشند اما دولت قبول نمی‌کند.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

انتخاباتی دیگر فرا رسید و رسانه های غربی همچون گذشته بر طبل مشارکت حداقلی و ایجاد یاس و ناامیدی بین مردم ایران می‌کوبند. این رویکرد دشمنان نظام، داستانی است که با گذشت۴۱ سال از پیروزی انقلاب، شاهد تکرار آن بوده ایم. آرزوی محال دشمن در پشت کردن مردم به انتخابات و عزم و اراده پولادین مردم ایران...که همواره با حضور گسترده خویش شعور بالای خود را به اثبات رساندند، سناریویی است که همواره تکرار می شود. اگرچه رسانه‌های غربی همواره بر طبل نارضایتی‌های عمومی می کوبند، اما مردم با حضور پرشور و تشکیل صف های طویل پای صندوق های رای، حماسه آفرینی می کنند و این دیگر به سنتی معمول در مردم سالاری دینی ایرانیان تبدیل شده است. مردم فهیم ایران با تشییع میلیونی و بی‌سابقه سردار شهیدشان، بار دیگر پای آرمان های جمهوری اسلامی را گواهی کردند. اما این پایان کار نبود و با حضور پرشور در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب، بار دیگر وفاداری خود را به نظام و انقلاب به رخ جهانیان کشیدند. فردا نیز بار دیگر هر ایرانی در پای صندوق‌های رای حضور خواهد یافت تا این پیام را به دشمنان این مرز و بوم فریاد بزند که هر رای ما موشکی بر قلب بدخواهان این نظام مردم سالار است. بنابراین فردا همه در انتخابات حضور می‌یابیم، زیرا بر این باوریم که انتخابات همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند، «رأی دادن امروز صرفاً یک وظیفه‌ ملّی و انقلابی نیست؛ وظیفه‌ شرعی است». فردا در انتخابات شرکت می کنیم، زیرا حضور در انتخابات به معنای استمرار راه شهیدانی است که خون خویش را نثار ماندن ایران کردند. حضور در انتخابات به معنای استمرار راه سلیمانی هاست. پس همه پای صندوق‌های رای عهدی دیگر با شهدا و امام شهدا خواهیم بست.

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

معلوم است که مجلس دهم و در بسیاری از موارد مجلس های پیش از آن چندان قوی عمل نکرده اند که ایده یک مجلس قوی مورد نظر و اقبال رای دهندگان قرار گرفته است. حتی یکی از نمایندگان دوره های گذشته ادعا کرده بود دلیل تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی قوا، ضعیف بودن مجلس دهم بوده استمجلسی که نتواند انحصار اقتصادی را که زنجیروار بر دست...و پای مردم پیچیده و آن ها را زمینگیر کرده است بشکند یک مجلس قوی نیست. مجلسی که نتواند برای مهار تورم و گرانی عنان گسیخته کاری بکند و یک طرح قوی ارائه دهد یک مجلس قوی نیست. مجلسی که هیچ اراده ای برای مبارزه با کاهش بیکاری و حل مشکل مسکن و زمین خواری و کوه خواری و ساحل خواری و همه چیز خواری یک عده سودجو و رانت خوار ندارد یک مجلس قوی نیست. مجلسی که تعدادی از نمایندگان آن برای سلفی گرفتن با یک مقام زن اروپایی سر و دست می شکنند و نمی توانند آبرو داری کنند ضعف دارد و یک مجلس قوی نیست. و بالاخره مجلسی که نماینده اش روی رفتن به حوزه انتخابیه اش را ندارد، آن هم به این دلیل که او را مواخذه خواهند کرد که کاری از پیش نبرده ای یک مجلس قوی نیست. از قضا جان مطلب و پاشنه آشیل نمایندگان مجلس ما همینجاست. آن ها برای اینکه رای بیاورند و بر رقیبان پیروز شوند و با صندلی سبز بهارستان عکس یادگاری بیندازند و بعضا هم به آلاف و اولوف مورد نظرشان برسند به مردم قول های زیادی می دهند اما پایشان که به صحن بهارستان می رسد یا قول های شان را فراموش می کنند و یا نمی توانند به همه آن ها عمل کنند. اصلا نیامده اند و نمی توانند به رای دهندگان بگویند ما به مجلس می رویم تا قانون وضع کنیم و بر اجرای قانون نظارت کنیم. چون اگر این ها را بگویند دیگر رای نمی آورند و مجلس از وجود این قبیل افراد خالی می ماند و جا برای افراد صالح و شایسته باز می شود. مجلسی هم که افراد شایسته و راستگو و راست کردار عضو آن باشند یک مجلس مقتدر و قوی است و با یک مجلس قوی همه چیز قوام پیدا می کند و به سامان می رسد. با یک مجلس قوی و با نمایندگانی جسور و کارآمد که پای شان در برابر هر پیشنهادی نمی لغزد و صلاحیت شان برای همیشه خدا مورد تایید دستگاه های نظارتی و شورای نگهبان است حق همه رای دهندگان و موکلان که از آن به حق الناس تعبیر می شود استیفا می شود و مردم روی خوش می بینند و آسایش آن ها تامین می شود و به رستگاری دنیا و آخرت می رسند. با یک مجلس قوی راه سیاست، اقتصاد، تجارت، ترقی، توسعه، بهداشت و در نهایت سربلندی و عزت نفس مردم هموار می شود. پس برای یک کشور قوی، یک مجلس قوی و برای یک مجلس قوی افرادی قوی، امین، راستگو و عزتمند مورد نیاز است.