ایجاد مانع در صادرات برق صلاح نیست

نایب رییس سندیکای صنعت برق ایران گفت: احتمال قطع صاردات برق به دلیل تامین نشدن گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها در شرایط فعلی کشور که درگیر تحریم‌ها است به صلاح نیست.پیام باقری در گفت و گوی با ایرنا افزود:چنانچه براساس افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، خللی در کار صادرات برق ایجاد شود، از نظر تعهدات بین المللی به ضررکشوراست، زیرا از نظر بین المللی پایبندی جمهوری اسلامی به صادرات بسیار مهم است.وی اضافه کرد: اکنون و در شرایطی که کشور عراق برای پنجمین بار از معافیت‌ها در باره واردات انرژی از کشورمان برخودار شده، نبایداجازه داد این مزیت به دلیل مسایل داخلی با مشکل روبرو شود.باقری گفت: ایجاد ممانعت در صادرات برق در جامعه جهانی اثر منفی برای کشورمان به همراه خواهد داشت، بنابراین شایسته نیست که به این سمت حرکت کنیم.

 

سهمیه وانت بار‌ها بر اساس پیمایش افزایش می‌ یابد

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به سهمیه سوخت وانت بارها اظهار کرد: سهمیه بنزین وانت‌های کم‌مصرف و پرمصرف هر کدام به ترتیب ماهانه ۲۰۰ و ۳۰۰ لیتر در نظر گرفته شده بود و قرار بود از ابتدای بهمن‌ماه براساس کارکرد این سهمیه افزوده شود.به گزارش شانا،شهرام رضایی افزود: براساس توافق‌های انجام‌شده با وزارت کشور، از ابتدای اسفندماه کارکرد وانت‌های کم‌مصرف و پرمصرف محاسبه می‌شود و براساس پیمایش سهمیه این دسته از خودور‌ها تخصیص می‌یابد.رضایی تاکید کرد: چنانچه مالکان وانت‌بار‌ها بیش از سهمیه تعیین شده نیاز به سوخت داشته باشند، باید در سامانه وزارت کشور ثبت‌نام کنند.ی تصریح کرد: پس از ثبت‌نام، پایش کارکرد این خودرو‌ها انجام و پس از آن سهمیه اضافی تعلق گرفته به این دسته از خودرو‌ها در کارت بانکی این افراد شارژ می‌شود.

 

رکورد جدید انتقال گاز کشور در سرمای اخیر

مدیر عامل شرکت گاز ایران در روز پایانی گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیاز‌های فناورانه با اشاره به پیشرفت‌ها در حوزه ساخت تجهیزات مورد نیاز توسط شرکت‌های داخلی گفت: ساخت انواع ترموکوپل‌ها و ۲۰ دستگاه ترانسفورماتور فشار قوی از جمله این پیشرفت‌هاست، اما همان‌طور که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد، دانش‌بنیان‌ها از نیاز‌ها مطلع نیستند یا اگر اطلاع داشته باشند هم از قابیلت بهره‌برداری آن اطمینان ندارند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان سعید توکلی، با اشاره به اینکه مشکل این است که ما ساختار و سازمان برای پیگیری این موضوع نداریم، افزود: در سرمای ۲۰ روز اخیر رکورد تازه‌ای در مقدار انتقال گاز کشور ثبت شد و طی یک روز ۷۹۲ میلیون مترمکعب گاز انتقال داده شد.

خطر توقف تولید صنایع پتروشیمی منتفی شد

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از منتفی شدن خطر توقف تولید در صنایع پتروشیمی ایران در شرایط تحریم به دلیل بومی سازی ساخت و ارائه خدمات دو تجهیز استراتژیک مجتمع های پتروشیمی خبر داد.به گزارش ایسنا، حسین خطیبی با بیان اینکه ژاپنی‌ها از حدود ۱۰ سال قبل همکاری، فروش و ارائه خدمات اکسترودرها را به صنعت پتروشیمی ایران متوقف کرده و حتی در دوره برجام هم حاضر به از سرگیری همکاری‌ها نشده‌اند، اما اکنون در این حوزه کوچکترین مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: اکسترودرها یک تجهیز مهم و استراتژیک در واحدهای پلیمری صنعت پتروشیمی بوده که هم اکنون بدون نیاز به حضور خارجی ها در این حوزه هم انواع خدمات فنی شامل تعمیرات، تعمیر قطعه و ساخت تجهیز به شرکت های پتروشیمی ارائه می شود.وی از بومی سازی طراحی و ساخت اکسترودرهای مورد نیاز صنایع پتروشیمی خبر داد و افزود: کمپرسورها قلب تولید در مجتمع های پتروشیمی هستند که شرکت های ژاپنی و آلمانی با افزایش تحریم های غیرقانونی فروش و ارائه هرگونه خدمات جانبی، تامین قطعات یدکی را به صنعت پتروشیمی ایران متوقف کرده اند.

نوسازی تجهیزات صنعت نفت
به بخش خصوصی واگذار می شود

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید با بیان اینکه ۹۴ درصد تولید نفت در گستره شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام می شود، از معرفی ۴ پروژه قابل واگذاری فرآورشی در این شرکت خبر داد.به گزارش تسنیم، فرخ علیخانی، در نشست معرفی فرصت ها و چارچوب سرمایه گذاری در فرآورش نفت خام اظهار داشت: با توجه به هدف تعیین شده در شرکت ملی نفت ایران در تولید ایمن و پایدار نفت و گاز، بحث بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعت نفت در دستور کار قرار گرفته است که در بحث بازسازی نفت به صورت مستقل عمل می کند.

میزان بارندگی‌های کشور به 159 میلی‌متر رسید

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه) تا 29 بهمن به 159 میلی‌متر رسیده است که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته کاهش 14 درصدی و در مقایسه با میانگین 51 ساله افزایش 15 درصدی داشته است.به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو ، نگاهی به وضعیت بارندگی‌های مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که در این بازه زمانی استان‌های گیلان با 640.3 میلی‌متر، مازندران با 308.6 میلی‌متر جزو پربارش‌ترین‌ها و استان‌های اصفهان با 62 میلی‌متر و یزد با 44.9 میلی‌متر کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.در این مدت استان‌های سیستان و بلوچستان با 301.7 درصد، هرمزگان با 167.5 درصد و کرمان با 98.5 درصد، پربارش‌ترین استان‌های کشور در مقایسه با سال آبی گذشته بوده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خبر داد؛

گروه انرژی: مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از آماده افتتاح شدن پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: مگاپروژه ای بسیار بزرگ به اسم پتروشیمی هرمز بعد از ۱۴۰۲ احداث خواهد شد که این پروژه، بزرگترین پروژه پتروشیمی کشور خواهد بود.

به گزارش تسنیم، جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های این شرکت اظهار داشت: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به پیشرفت فیزیکی 97 درصدی رسیده و تا پایان سال جاری، خوراک گاز به این پروژه تزریق می شود و این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی کشور، آماده افتتاح خواهد شد، اما زمان افتتاح رسمی آن به هماهنگی با مقامات رسمی برای حضور و اجرای برنامه افتتاح بستگی دارد.

  • جزئیات استفاده از افزایش سرمایه هلدینگ خلیج‌فارس

وی افزود: پروژه اوره آمونیاک هنگام به پیشرفت فیزیکی 75 درصدی رسیده و پروژه متانول آپادانا نیز به 41 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه "احداث پتروشیمی لردگان به مراحل پایانی رسیده و امسال به محصول می رسد"، گفت: پتروشیمی ایلام نیز به پیشرفت فیزیکی 96 درصدی رسیده و از اوایل سال آینده به تولید آزمایشی محصول در این پروژه می رسیم.

وی ادامه داد: در سال 99 پروژه شیرین سازی سبک پتروشیمی بوعلی سینا راه‌اندازی می شود و همچنین پروژه آمونیاک هنگام به مدار بهره برداری خواهد آمد، بخش دوم پروژه جمع‌آوری گازهای فلر نیز راه اندازی می شود و بدین طریق خوراک پالایشگاه بیدبلند تضمین خواهد شد.

ربیعی از راه اندازی پروژه NGL3200 در سال آینده خبر داد و گفت: با به مدار آمدن پروژه‌های یادآوران و بیدبلند، مشکل خوراک پایین دستی این پروژه‌ها، حل می شود.

وی افزود: در سال 1400 پروژه آپادانا که یک طرح متانول است به مدار بهره برداری می رسد و از آنجایی که پیش از این انتقاد شده بود که چرا بیشتر به سراغ خوراک مایع رفته اید و حاشیه سود خوراک مایع از خوراک گاز کمتر است، با بهره برداری از پروژه های آپادانا، هنگام و لردگان که خوراک گازی هستند، تعادل خوراک در طرح ها رعایت می شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خاطرنشان کرد: واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا که در زمان حادثه این پتروشیمی از مدار خارج شده بود، در سال 1400 به مدار خواهد آمد و پروژه صدف عسلویه و تولید کلر در پتروشیمی بندرامام نیز در سال 1400 راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: پروژه پلی پروپیلن ایلام در سال 1400 راه‌اندازی می شود و پتروشیمی گچساران به عنوان پایین دست پالایشگاه بیدبلند با ظرفیت یک میلیون تن به مدار بهره برداری می‌آید.

ربیعی تاریخ تکمیل پتروشیمی گچساران را سال 1401 اعلام کرد و گفت: در سال 1401 همچنین پتروشیمی دهدشت و شیرین سازی نوری را به مدار خواهیم آورد و بخش دوم جمع‌آوری گازهای فلر اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه "از سال 1402 به بعد، شاهد اجرای پروژه‌های معروف به جهش سوم پتروشیمی خواهیم بود"، گفت: مگاپروژه ای بسیار بزرگ به اسم پتروشیمی هرمز احداث خواهد شد که این پروژه، بزرگترین پروژه پتروشیمی کشور خواهد بود.

وی افزود: طرحی که بدون توجیه اقتصادی باشد، در دستور کار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرار نخواهد گرفت و همه پروژه‌هایی که در حال اجرا و یا در برنامه آغاز عملیات اجرایی است برای کشور سودآور خواهد بود.

ربیعی با بیان اینکه "زمانی رویای این را داشتیم که ارزش کل بازار سرمایه کشور از مرز 100 هزار میلیارد تومان بگذرد"، گفت: اکنون فقط ارزش شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بالغ بر 103 هزار میلیارد تومان است که برابر با 7 میلیارد دلار در بازار سرمایه است و هنوز معتقدیم که ارزش واقعی هلدینگ خلیج فارس بیش از این است.

وی افزود: دی ماه سال گذشته سرمایه این شرکت از 5 هزار میلیارد تومان به 9 هزار و 150 میلیارد تومان رسید و در حال حاضر این سرمایه از 9 هزار و 150 میلیارد تومان به بیش از 14 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

  • موافقت بورس با افزایش سرمایه ۵۲۰۰ میلیارد تومانی هلدینگ

ربیعی در ادامه با بیان این‌که پیشنهاد هلدینگ برای افزایش سرمایه ۵۸۵۰ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: بورس با ۵۲۰۰ میلیارد تومان موافقت کرد، یعنی ۶۹ تومان پیشنهادی ما ۵۷ تومان خواهد شد.مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ادامه داد: قرار است ۲۲۶۰ میلیارد تومان از ۵۲۰۰ میلیارد تومانی که با آن موافقت شده سهم افزایش سرمایه در شرکت‌های تابعه شود و ۲۱۲۰ میلیارد تومان خرج دارایی‌ها در شرکت‌های تابعه شود، یعنی سرمایه را به دارایی تبدیل می‌کنیم. ۸۲۰ میلیارد تومان به بدهی‌ها اختصاص خواهد یافت.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی از تجهیز ۲۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری در سال جاری خبر داد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در پنجمین جلسه شورای راهبردی طرح سامانه های نوین آبیاری، افزود: در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در سطح کشور اجرا و به مرحله بهره برداری رسیده و ۱۳۸ هزار هکتار نیز درحال اجرا است.وی یادآورشد: سال گذشته با تجهیز ۱۴۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری و بهره برداری کامل از آنها، ۱۰۰ درصد برنامه های عملیاتی محقق شده است.در پنجمین جلسه شورای راهبردی طرح سامانه های نوین آبیاری که با حضور نمایندگان دستگاه‌های برنامه ریزی و نظارتی و دفاتر هماهنگی امور استان ها و امورحقوقی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

قائم مقام خانه کشاورز گفت: به مجلس آینده توصیه می کنیم، برای رونق بخش کشاورزی طرح و برنامه ویژه داشته باشد، چرا که راه نجات اقتصاد ایران از شکوفایی کشاورزی می‌گذرد. عنایت الله بیابانی در گفت و گو با تسنیم درباره اولویت های بخش کشاورزی در مجلس شورای اسلامی آینده اظهار کرد: جامعه کشاورزی به نمایندگان مجلسی برای دور آینده رای خواهند داد که برای ارتقای بخش کشاورزی کشور تلاش می‌کنند.وی افزود: در صورتی که کشاورزی اقتصادی داشته باشیم، اقتصاد کشور نیز شکوفا خواهد شد.قائم مقام خانه کشاورز ادامه داد: کشاورزی کشور با توجه به تولیدات متنوعی که دارد می‌تواند اقتصاد کشاورزان و کشور را شکوفا کند که مستلزم آن فراهم آمدن شرایط خوب برای بازار رسانی و صادرات محصولات کشاورزی است.بیابانی اظهار داشت: در صورتی که اقتصاد کشاورزی شکوفا شود و صنایع تبدیلی-تکمیلی این بخش رونق بگیرند، اشتغال مناسبی نیز ایجاد خواهد شد.

پیاز ارزان می‌شود

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اعلام کرد که با تزریق پیاز از جنوب به بازارهای مصرفی، قیمت این محصول روند نزولی به خود گرفته است.اسدالله کارگر در گفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش قیمت پیاز در هفته‌های گذشته گفت: جنوب کشور تامین کننده صیفی‌جات است اما بارندگی و سیل اخیر در آن منطقه این محصولات را تحت تاثیر قرار داد؛ به طوری که پیاز از این مناطق به بازارها تزریق نشد و قیمت آن افزایش یافت.وی با بیان اینکه خوشبختانه پیاز جنوب در راه بوده و بخشی از آن به بازار تزریق شده است، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت پیاز کاهش یافته است و بازار آن در روزهای آینده به ثبات بیشتری خواهد رسید. همچنین هرچه به فصل بهار نزدیکتر می‌شویم، کاشت بیشتر شده و به تدریج پیاز جدید جای پیاز کهنه راخواهد گرفت.

ظرفیت میوه شب عید تهران مشخص شد

رئیس سازمان صمت تهران میزان پرتقال و سیب موجود در سردخانه‌ها برای ساماندهی بازار میوه شب عید را اعلام کرد.یداله صادقی رئیس سازمان صمت تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بازار میوه شب عید بیان کرد: ما‌ برای شب عید حدود ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تن پرتقال و بالغ بر ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تن سیب را در سردخانه‌ها ذخیره کرده‌ایم.وی در ادامه اظهار کرد: ما بعد از اعلام قیمت توسط ستاد تنظیم بازار به توزیع اقلام در ۶۵۰۰ نقطه استان تهران و شهرستان‌های اطراف می‌پردازیم.او در پایان تأکید کرد: اوضاع بازار میوه و تره بار را جوری ساماندهی کرده‌ایم که افراد به راحتی بتوانند اقلام مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنند.

عرضه ۲۰ هزار تن گوشت قرمز و مرغ
به بازار شب عید

مدیرعامل شرکت پشتیبانی اموردام کشور گفت: ۲۰ هزار تن گوشت قرمز و مرغ برای شب عید در نمایشگاه‌های بهاره عرضه می‌شود که موجب تعادل بازار خواهد شد.حسن عباسی معروفان در گفتگو با ایرنا، افزود: طبق روال هر سال جهت متعادل سازی قیمت گوشت در شب عید، با شروع برگزاری نمایشگاه‌های بهاره ۱۰ هزار تن گوشت قرمز گوساله وارداتی به بازار عرضه می‌شود.وی اضافه کرد: بخشی از این گوشت‌ها در قالب طرح معیشتی با نرخ هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان و بخشی نیز در خارج از این طرح با نرخ هر کیلوگرم ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.وی افزود: همچنین ۱۰ هزار تن گوشت مرغ با نرخ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در نمایشگاه‌های بهاره به منظور تنظیم بازار به فروش می‌رسد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

 

گروه اصناف: معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون، نه‌تنها هیچ‌گونه کاهشی در جمعیت دام کشور گزارش نشده، بلکه افزایش جمعیت را در دام مولد و تولیدات دامی داشته‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی در رابطه با کاهش جمعیت و تولیدات دام کشور اظهار کرد: با بررسی‌های انجام‌شده از آمار جمعیت و تولیدات دام کشور و با استناد به آمار ارائه‌شده از مرکز آمار ایران، از سال ۱۳۹۶ تاکنون، نه‌تنها هیچ‌گونه کاهشی در جمعیت دام کشور گزارش نشده، بلکه افزایش جمعیت را در دام مولد و تولیدات دامی داشته‌ایم.

وی با اشاره به این که این معاونت برای ارائه آمار لحظه‌ای از میزان جمعیت، سطح فعالیت و تولیدات دام بزرگ و کوچک فاقد سامانه‌ی پایش و رصد واحدهای دامداری در کشور است، ادامه داد: البته در سال‌های اخیر طی هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده، اداره ارتباطات و اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی، سامانه پنجره واحد کشاورزی را جهت دست‌یابی به آمار به‌روز، طراحی و راه‌اندازی کرده است اما در حال حاضر اطلاعات جانمایی شده در این سامانه به‌روز قابل‌ارائه نیست.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دوره‌ای بودن فعالیت در واحدهای پرواربندی کشور، تصریح کرد: طبیعتاً کل این واحدها نمی‌توانند در طول سال فعال و دارای دام پروار باشند.

وی افزود: به‌عبارت‌دیگر پرواربندان با توجه به شرایط قیمت بازار و بسیاری از متغیرهای دیگر برای تکمیل و یا ایجاد ظرفیت مجدد تصمیم‌گیری می‌کنند.

رضایی ادامه داد: شرایط موجود بازار، بعضاً مانع عرضه دام پایه پروار از واحدهای دام داشتی به واحدهای پرواربند می‌‌شود و پرورش‌دهندگان دام داشتی، خود اقدام به پروار دام‌های پایه پروار می‌کنند بنابراین امکان غیرفعال بودن واحدهای پرواربندی کشور از ۲۵ تا ۳۶ درصد در سال وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه صدور پروانه‌های تأسیس و بهره‌برداری پرورش دام کوچک و بزرگ در کشور منع قانونی ندارد، عنوان کرد: امکان عدم تکمیل واحدهای تأسیس‌شده درگذشته، وجود دارد و بعضاً واحدها به دلایل مختلف ازجمله فوت، مدیریت غیراقتصادی و توان رقابت، از چرخه تولید خارج و غیرفعال می‌شوند.

رضایی افزود: با استناد به آمار مرکز آمار ایران از گاوداری‌های صنعتی کشور در سال ۱۳۹۵، ۲۹ درصد از تعداد پرواربندی‌های کشور در آن سال غیرفعال گزارش شده اما آمار صدور مجوز و تعداد پروانه‌های بهره‌برداری پرواربندی از سال ۱۳۹۶ تاکنون نشان می‌دهد به ظرفیت کل ۲۷۵ هزار رأس دام سنگین رسیده‌ایم که بیانگر روند توسعه پرورش دام در استان‌های مختلف کشور است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های این معاونت جهت احداث واحدهای جدید متناسب با امکانات و منابع موجود متقاضیان، کمک مؤثری در جلوگیری از اتلاف منابع و پایداری تولید در این بخش
کرده است.

رضایی گفت: نقش اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی به‌عنوان مسئولین ساماندهی و انسجام بازار و چرخه تولید بسیار حائز اهمیت است اما به دلیل عدم توانمندی در ارائه خدمات مناسب باهدف کنترل و تسلط بر بازار، این تشکل‌ها موفقیت
چشم‌گیری نداشتند.

وی افزود: این معاونت در طی سالیان اخیر اقدام به ایجاد و توسعه زنجیره‌های تولید و عرضه محصولات دامی، با بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های موجود در کشور کرده که از این طریق فعالیت‌های مرتبط با واسطه‌گری‌های غیرضروری را از چرخه تولید و عرضه محصولات دامی حذف کند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با استفاده از این راهبرد، امکان افزایش درآمد تولیدکنندگان، کاهش قیمت تمام‌شده و کاهش هزینه حاشیه بازار امکان‌پذیر شده و همچنین با استحصال سود منطقی تولیدکنندگان؛ محصولات نیز باقیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.