ندادن اطلاعات، موانع توسعه نظام آماری است

جلسه كمیته آمارهای بخشی وزارت راه و شهرسازی با حضور معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این جلسه امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی صریح کرد: همچنین پافشاری، بر در اختیار نگذاشتن آمار و اطلاعات به سایر افراد و محرمانگی‌های خود ساخته از دیگر موانع توسعه نظام آماری است و فرهنگ‌سازی در این زمینه یک وظیفه مهم به شمار می‌آیند. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وجود مدیریت واحد در حمل و نقل کشور برای تولید آمارهای یکپارچه ضرورت دارد.

 

فروش ۶۱۱ هزار صندلی از قطارهای نوروزی

معاون مسافری راه‌آهن از پیش‌فروش بیش از ۶۱۱ هزار نفرصندلی بلیت قطارهای نوروزی خبر داد و گفت: با ورود ناوگان جدید به شبکه ریلی در اسفندماه، ظرفیت جدیدی برای قطارهای عید ایجاد می‌شود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میرحسن موسوی در تشریح آخرین وضعیت پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای نوروزی و ظرفیت ناوگان، اظهار داشت: پیش از این هرچه ظرفیت وجود داشت برای قطارهای نوروزی اختصاص دادیم. معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه در اسفندماه مجدداً ناوگان باری، مسافری و لکوموتیو جدید وارد ‌شبکه ریلی کشور می‌شود، اظهار داشت: این مرحله، مرحله سوم افتتاح و ورود ناوگان ریلی خواهد بود که در اسفند ماه برگزار می‌شود، پیش از این ۲ بار مراسم ورود ناوگان به شبکه داشتیم.

 

تجهیز استان‌های ساحلی به «رادار موج»

مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی، گفت: با توجه به تولید رادار موج، توسط متخصصان داخلی و نیاز سواحل کشور به آن، مقرر شد تا استان‌های ساحلی به این رادار، مجهز شوند. به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان هواشناسی، بهزاد لایقی، مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی در نشست مدیران هواشناسی استان‌های ساحلی کشور در چابهار، گفت: بوبه‌های هواشناسی، اطلاعات پارامترهای دریایی را به صورت نقطه‌ای، اندازه‌گیری می‌کنند؛ اما رادار موج، این اطلاعات را با برد قابل‌توجهی در عمق دریا، اندازه‌گیری و ثبت می‌کند.

پیشرفت ۷۴ درصدی ترمینال جدید
فرودگاه آبادان

مدیر فرودگاه آبادان از پیشرفت ۷۴ درصدی ساخت ترمینال جدید فرودگاه آبادان خبر داد و گفت: کار ساخت ترمینال جدید فرودگاه تا خرداد سال آینده تمام می شود و پیش‌بینی کرده‌ایم تا ۳ خرداد به بهره برداری برسد. پروانه سهرابی، مدیر فرودگاه آبادان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از پیشرفت ۷۴ درصدی ساخت ترمینال جدید این فرودگاه خبر داد و گفت: ساخت ترمینال جدید فرودگاه آبادان که با همکاری منطقه آزاد آبادان در حال انجام است، تا کنون پیشرفت ۷۴ درصدی داشته است. او افزود: خواست وزیر راه و شهرسازی و نیز مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی بر این است، هر چه زودتر این ترمینال به بهره برداری برسد در نتیجه فعالیت ها را سرعت بخشیده و بنا داریم تا ۳ خرداد کار ساخت ترمینال جدید را تمام کنیم. او ادامه داد: همان طور که عنوان کردم قرار است این کار با همکاری مناطق آزاد شود و ۵۰ درصد کار را مناطق آزاد و ۵۰ درصد نیز توسط شرکت فرودگاه ها انجام شود. ۵۰ درصد مناطق آزاد رو به اتمام است و شرکت فرودگاه‌ها به تعهداتش پایبند بوده و کار را دنبال می‌کند.

طرح رتبه‌بندی رانندگان اتوبوس
از كاپیتان یكم تا كاپیتان چهارم

معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: یکی از برنامه‌های میان‌مدت، طرح رتبه‌بندی رانندگان اتوبوس از كاپیتان یكم تا كاپیتان چهارم است كه با تعیین محدوده فعالیت رانندگان در هر درجه، ضریب ایمنی سفرهای اتوبوسی افزایش خواهد یافت. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مهران قربانی معاون حمل و نقل این سازمان در نشست كمیته راهبری بخش حمل‌و‌نقل مسافربری، با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به آسیب شناسی تصادفات ماههای اخیر ناوگان اتوبوسی، تدابیر و اقدامات موثری برای اجرا در کوتاه‌مدت برای ارتقای ایمنی سفرهای اتوبوسی از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راه راهور مدنظر قرار گرفته كه بهره‌گیری از نظرها و پیشنهادهای نمایندگان اصناف و تشکل‌های صنفی در تكمیل و اثربخشی این اقدامات بسیار مهم و راهگشا است. وی افزود: از جمله این اقدامات، کنترل مضاعف وضعیت ایمنی رانندگان و ناوگان اتوبوس، تشدید نظارت بر عملکرد شرکت‌ها و متصدیان حمل‌و‌نقل و نظارت‌های میدانی در پایانه‌های مسافر و خروجی‌های شهر است که با همکاری و تعامل پلیس راه در دست اقدام است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد؛

راه و مسکن: رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در سال 99 کمتر از نرخ تورم خواهد بود گفت: قیمت مسکن تا پایان امسال تغییر نخواهد داشت.

مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم سال 99 را کمتر از 20 درصد اعلام کرده است آیا رشد قیمت مسکن نیز می تواند در همین حدود باشد؟ گفت: بخش مسکن با 170 تا 180 شغل مستقیم در ارتباط است و قطعا این ارتباط و رونق در بخش مسکن می تواند سایر صنایع و مشاغل را به حرکت دربیاورد پس چنانچه بخش مسکن رونق بگیرد برای اقتصاد کلان نیز مفید و مناسب خواهد بود.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در چند روز اخیر افزایش نداشته و هر گونه تغییر و تحول در قیمت از دید مشاوران املاک در امان نخواهد بود گفت: هر رونقی در بخش مسکن به دلیل ارتباطی که با صنایع مهم کشور دارد به نفع اقتصاد خواهد بود و می تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد انجام وظیفه کند.

خسروی اظهار داشت: قیمت مسکن در سال ۹۹ اگر هم دستخوش تحول شود و اگر رشد کند بدون شک کمتر از نرخ تورم عمومی اعلام شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود.

به گزارش فارس،روز گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم عمومی در سال 99 را کمتر از 20 درصد اعلام کرد. وی ادامه داد:هدف بانک مرکزی کنترل انحصارات است و هیچ کدام از پیش‌بینی‌های همکاران بانک مرکزی برای سال آینده تورم بالای 20 درصد را نشان نمی‌دهد. بنابراین انتظاراتی که برای تورم بالا در طی رشد نقدینگی مطرح می‌کنند، صحت ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از تاثیر افزایش نقدینگی بر تورم چیست گفته بود که رشد نقدینگی 28 درصد بوده و طبق آمار غیررسمی تا آخر بهمن‌ماه نیز همین حدود بوده است.

مجلس آینده حل مشکل مسکن را در اولویت قرار دهد

در خبر دیگر رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم مهم‌ترین اولویت نمایندگان مجلس یازدهم را حل مشکل مسکن مردم اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۵۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوارهای متوسط و رو به پایین جامعه برای تامین مسکن هزینه می‌شود.

سیدمهدی هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مهم‌ترین اولویت اقتصادی مجلس یازدهم چه چیزی باید باشد، اظهار کرد: حل مشکلات اقتصادی به‌عنوان دغدغه مردم باید اولویت نمایندگان مجلس یازدهم باشد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر طیف متوسط و رو به پایین جامعه با مشکلات مربوط به تامین مسکن مواجه هستند، افزود: این اقشار 50 تا 70 درصد مشکلات حاد مسکن دارند،‌ به عبارت دیگر 50 تا 70 درصد درآمدهای قشر متوسط و رو به پایین کشور برای تامین مسکن هزینه می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم تاکید کرد: اگر بتوانیم به حل مشکل مسکن کمک کنیم در واقع 50 تا 70 درصد به درآمد این خانوارها اضافه کرده‌ایم، یا هزینه‌های آنرا کاهش داده‌ایم و به این معناست که حقوق آنها 2 برابر می‌شود.

هاشمی بیان کرد:‌ بنابراین یکی از اولویت‌های اصلی مجلس آینده باید حل مشکل مسکن اقشار متوسط به پایین جامعه باشد که باعث می شود این فشار از سبد هزینه‌های این خانوارها حذف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش طرح اقدام ملی مسکن خبر داد: از کل برنامه اجرایی طرح اقدام ملی در شهرهای جدید ۶۰ درصد واحدها (بالغ بر ۹۶ هزار واحد) در قالب فروش اقساطی و ثبت نام اعلام و ۳۳ هزار واحد نیز در قالب واگذاری زمین و تعهد ساخت در مرحله اجرا قرار گرفته اند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی در همایش طرح اقدام ملی مسکن به ارائه گزارشی از وضعیت کلی این طرح در شهرهای جدید کشور پرداخت و گفت: از ۱۹۵ هزار واحد واحد مسکونی برنامه‌ریزی‌شده این طرح، جهت پاسخگویی به بازار مسکن کلانشهرها در شهرهای جدید کشور، در حال حاضر ۱۶۱ هزار واحد، دارای برنامه اجرایی و ۳۳ هزار واحد نیز در مرحله جانمایی هستند. او، افزود: طبق آمار موجود از ۱۶۱ هزار واحد مذکور، عملیات اجرایی ۶۲ هزار واحد در قالب ساخت و محله‌سازی آغاز و ۹۸ هزار واحد دیگر در شرف اجرا هستند. همچنین، از کل برنامه اجرایی طرح اقدام ملی در شهرهای جدید ۶۰ درصد واحدها بالغ‌بر ۹۶ هزار واحد در قالب فروش اقساطی و ثبت نام اعلام و ۳۳ هزار واحد نیز در قالب واگذاری زمین و تعهد ساخت در مرحله اجرا قرار گرفته اند