رایزنی‌ برای خرید ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: در خصوص خرید ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری، با یکی از شرکت‌های ماشین‌‌سازی اراک مذاکرات لازم انجام شد. به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا در سفر یک روزه به استان مرکزی ضمن بازدید از آزادراه ساوه-تهران و راهدارخانه گلدشت در کیلومتر ۶۰ محور اراک سلفچگان و بازدید از سوله ماشین آلات راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی ،با استاندار این استان دیدارو گفتگو کرد. بر اساس این گزارش حسن نیا در ادامه سفر خود به استان مرکزی در خصوص خرید ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری با مسئولان یکی از شرکت‌های خودرو‌ساز اراک دیدار کرده و در این راستا مذاکرات لازم انجام شد.

 

موافقت وزير با ایجاد دفتر مستقل کنترل ساختمان

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه با اعلام این مطلب که دستورالعمل صنعتی‌سازی در مراحل نهایی تدوین قرار دارد، از احتمال ایجاد دفتر مستقل کنترل ساختمان در وزارت راه و شهرسازی خبر داد. محمود محمودزاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌های آن معاونت برای نظارت بر عملکرد نهادها و سازمان‌هایی که مسئولیت ساخت‌و‌سازهای بعد از مخاطرات طبیعی به ویژه سیل و زلزله را برعهده دارند، اعلام کرد: یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی و مشخصا معاونت مسکن و ساختمان موضوع کنترل ساختمان است. بدین معنا نظارت عالیه بر ساخت و سازهای قانونی وظیفه وزارت راه و شهرسازی است.

 

۳۶۴ برج خطرناك در منطقه يك

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: ۱۰۰ برج تهران در حریم گسل‌های اصلی، ۵۵ برج در حریم گسل‌های متوسط و ۱۶ برج در حریم گسل‌های فرعی واقع شده‌اند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی، که مطالعه ای آماری بر برج های شهر تهران داشته و توزیع آنها را بر اساس مناطق مختلف شهری تهران و نیز زمان ساخت آنها بررسی کرده است در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: گازکشی‌های وسیع در سطح شهرها و پراکنش ساختمان های بلند در کلانشهرها و به ویژه شهر تهران، خطرات ثانویه زلزله مانند آتش‌سوزی‌ها را دو چندان کرده است.

انجام روزانه ۱۲۸۰۰ سرویس
در سازمان راهداری

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه « از ۱۲۸۰۰ سرویس روزانه ۷۰۰۰ سرویس در مسافت‌های بالای ۳۵۰ کیلومتر انجام می‌شود» گفت: ۲۵۰۰ شرکت حمل‌ونقل مسافر در کشور اقدام به جابجایی مسافران می‌کنند و مسئولیت مدنی حمل مسافران نیز بر عهده همین شرکت‌ها قرار دارد.

داریوش باقرجوان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای ارتقا ضوابط ایمنی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با توجه به نزدیک شدن به ایام سفرهای نوروزی اظهار داشت: ساختار و زیرساخت بسیار خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در بخش مسافربری شکل گرفته است و ناوگان نیز با متوسط سن ۱۰ سال در شرایط مناسبی قرار دارد که حاکی از سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش است.

وی افزود: با توجه به فعالیت رانندگان حرفه‌‌ای شاغل در بخش مسافر حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای و تعدد سفرها در طول سال، این رانندگان نیازمند حضور لحظه‌ به لحظه افرادی در کنار خود هستند تا تمام تمرکز آن‌ها معطوف به رانندگی باشد و از بروز مخاطرات احتمالی جلوگیری شود.

خوزستان آماده میزبانی از مهمانان نوروزی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: پیش از آغاز سفرهای نوروزی اقدامات لازم در حوزه های راهداری و حمل و نقل استان انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان، غلامعباس بهرامی نیا در جلسه هماهنگی ستاد نوروزی که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: نوروز ۹۸ به دلیل وضعیت جوی حاکم بر استان، سفرهای زیادی به استان انجام نشد اما پیش بینی می شود با توجه به شرایط آب و هوایی در نوروز ۹۹ شاهد افزایش سفر به خوزستان باشیم.

وی افزود: متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته در حوزه راهداری، حمل و نقل و پلیس راه، شاهد افزایش تلفات ناشی از تصادف در استان بودیم به همین دلیل نیاز است با برنامه ریزی بیشتر و دقیق تر تا پایان سال، نسبت به کاهش تصادفات و تلفات اقدام کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی از امضای قرارداد ذوب‌آهن با قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای تولید و استفاده از ریل ملی در پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی صبح امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «توانمندی‌های فنی و مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)» این نمایشگاه را فرصت مناسبی دانست که تأثیر سیاست‌های کلان نظام در اجرا را می‌توان در این نمایشگاه مشاهده کرد.

وی گفت: بحث مهم در این حوزه، خودباوری است؛ از زمان پیروزی انقلاب تاکنون استکبار جهانی این پیروزی را نپذیرفته و برای از بین بردن آن، تمام ظرفیت‌های خود را به کمک ارتجاع منطقه فعال کرده که مهم‌ترین ابزار آن، تحریم با هدف متوقف و تسلیم کردن ملت ایران بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، مهم‌ترین هنر تحریم این بود که مسیرهای رسمی داخلی را به بندر و مسیرهای غیررسمی که فسادآور است، باز بگذارد تا وجاهت و مقبولیت جمهوری اسلامی را به چالش بکشد. تمام اعضا و جوارح تحریم برای ناتوان‌سازی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شد اما این انقلاب که انقلاب ایمان‌ها و ارزش‌ها است، هیچ‌گاه متوقف نشد و مردم برای ایستادن آن، حتی از خون خود نیز گذشتند.

اسلامی ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد رشد خودکفایی و خودباوری بودیم و توانسته‌ایم تمام ریشه‌های وابستگی سیاسی را قطع کنیم اما لازمه قطع وابستگی اقتصادی، افزایش قدرت اقتصادی است که رونق تولید، یکی از جلوه‌های آن است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بالقوه را باید هم‌راستا کنیم، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی با این نگاه توانسته‌ایم در سال جاری در همه حوزه‌ها تلاش خود را صرف تولید کنیم. به طور مثال در بخش ریلی چه در حوزه زیرساخت و چه ناوگان، اتفاقات خوبی رخ داد و برای اولین‌بار در پروژه‌های ریلی از ریل و سوزن ملی استفاده کردیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه‌آهن چابهار زاهدان یادآور شد: پس از آنکه تأمین مالی این پروژه با عنایت رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی انجام شد، قرار است طی قراردادی با ذوب‌آهن که با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) به امضا می‌رساند، برای روسازی آن از ریل ملی استفاده شود. اسلامی به تولید لوکوموتیو و واگن در داخل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی داریم و ۱۴ هزار کیلومتر ریل دیگر در دست ساخت یا مطالعه است؛ اتصال پنج مرکز استان به ریل محقق شده و چهار استان دیگر در دستور کار قرار دارد. وی با تأکید بر اینکه تا پایان دولت دوازدهم ۵۸۰ کیلومتر آزادراه احداث می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه داریم و ۲۴۰۰ کیلومتر دیگر در دست ساخت است ضمن آنکه کنسرسیوم شرکت‌های ساختمانی برای تأمین مالی پروژه‌های ریلی را راه‌اندازی کردیم؛ این الگو قبلاً در بخش آزادراه اجرا شده بود.

  • تلاش برای دائمی کردن مالیات صفر درصدی

در خبری دیگر، مدیرعامل شرکت راه‌آهن از پیگیری و رایزنی با مجلس شورای اسلامی برای قرار گرفتن احکام محاسبه نرخ صفر مالیات بر ارزش افزوده برای حمل‌ونقل ریلی در برنامه هفتم توسعه و قانون دائمی شد. سعید رسولی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد تایید نرخ صفر مالیاتی برای خدمات حمل‌‌ونقل ریلی تا پایان برنامه ششم و قرار گرفتن در برنامه هفتم‌ توسعه اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های بند ۲۴ و ۲۵ مبنی بر توسعه حمل‌ونقل ریلی دولت اهتمام داشت احکامی را به مجلس پیشنهاد کند مجلس نیز ضمن رسیدگی به این احکام، بندهایی را اضافه کرد. وی ادامه داد: یکی از این احکام محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش‌افزوده در حمل‌ونقل ریلی بود که به تصویب رسید و سر انجام پس از برگزاری چند جلسه کارشناسی با سازمان امور مالیاتی، رأی معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری در این زمینه صادر و ابلاغ شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «این قانون هم‌اکنون عملیاتی است» گفت: با اجرای این قانون ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به‌طورکلی از سبد هزینه خدمات دهندگان حمل‌ونقل ریلی کاسته شده که این امر موجب نزدیک شدن به مزیت رقابتی ریل می‌شود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: اگرچه این قانون برای مجموع خدمات حمل‌ونقل ریلی دیده شده بود اما تفسیری که از خدمات حمل‌‌ونقل ریلی شد فقط شامل حمل‌ونقل بار بود که هم اکنون این قانون عملیاتی است. رسولی خاطرنشان کرد: آنچه امروز خواسته شرکت‌ راه‌آهن و شرکت حمل‌ونقل ریلی کشور است، همان تاکید مقام معظم رهبری در بند ۲۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه‌ حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن است. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در صورت محاسبه نرخ صفر برای مجموعه خدمات حمل‌ونقل ریلی با حمل‌ونقل جاده‌‌ای در شرایط برابری قرار می‌گیرند و سپس می‌توانند در شرایط برابر در موارد دیگر به رقابت با یکدیگر بپردازند. البته باید توجه داشت که هیچگونه رقابت منفی بین ریل و جاده وجود ندارد.

مدریرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد: با توجه به اینکه این یک پیشنهاد کاملا منطقی، برخوردار از مبنا و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، خواسته ما قرار گرفتن در برنامه هفتم توسعه و حتی لحاظ شدن در قانون دائمی است که در حال پیگیری و رایزنی با مجلس شورای اسلامی هستیم و امیدواریم همکاری لازم در این مورد انجام گیرد.