آنچه درباره حقوق سال 99 باید بدانید؛

گروه اجتماعی: با توجه به اینکه سازمان برنامه وبودجه افزایش حقوق و دستمزد کارکنان به میزان ۱۵ درصد برای سال ۹۹ را در نظر گرفته است، این موضوع باعث شده تا برخی شاغلان خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری تصور کنند میزان حقوق آن‌ها هم ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی که از قانون «مدیریت خدمات کشوری» تبعیت می‌کنند و حقوق و مزایای آن‌ها نیز تابع این قانون است.

بر اساس آنچه که در قانون مدیریت خدمات کشوری پیش بینی شده، میزان افزایش حقوق سالانه کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی هر ساله در قانون بودجه از سوی دولت پیش بینی می‌شود که میزان افزایش این گروه از کارکنان در لایحه بودجه سال آینده به میزان ۱۵ درصد پیش بینی شده است. البته این میزان افزایش هنوز در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب نرسیده است و نهایی شدن آن منوط به تایید در صحن علنی مجلس در جریان بررسی کلیات و جزئیات لایحه بودجه و در نهایت، تائید شورای نگهبان قانون اساسی خواهد بود. با این وجود نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ خبر داد و گفت: به صورت متوسط منابع افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ دیده شده است، اما سناریوی برای عملکرد افزایش حقوق پلکانی کارمندان نیز در نظر گرفته‌ایم. وی افزود: به طور مثال در راهکار افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت کف حقوق ۳ میلیون تا ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که باید به صورت پلکانی نزولی افرادی که کمتر از میزان مشخص شده حقوق دریافت می‌کنند به این حداقل برسند.

در مقابل نمایندگان مجلس افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان را برای سال آینده با توجه به شرایط فعلی اقتصاد منطقی نمی‌دانند.

اما شرایط تعیین میزان افزایش حقوق کارکنان و کارگرانی که قرارداد کار آن‌ها تابع قانون کار است، متفاوت از کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری است و درصد افزایش حقوق و دستمزد آن‌ها در لوایح بودجه سالانه پیش بینی نمی‌شود.

میزان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان تابع قانون کار برای سال ۹۹ هنوز مشخص نشده است و باید منتظر باشند تا در شورای عالی کار در روز‌های پایانی اسفندماه این میزان نهایی شود.

شورای عالی کار که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود، با حضور نمایندگان کارگری، نمایندگان کارفرمایی و دولت تشکیل و میزان افزایش دستمزد با توافق آن‌ها تعیین می‌شود.

در جلسات شورای عالی کار که مذاکرات نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت بر سر میزان افزایش دستمزد، معمولا ساعت‌ها طول می‌کشد و اعضای کارگری ادله و مستندات خود از جمله هزینه معیشت خانوار و روند افزایشی نرخ تورم را ارائه می‌کنند و در مقابل نیز نمایندگان کارفرمایی نیز به ارائه اظهارات و مستندات خود می‌پردازند. براساس تصمیمی که در جلسات کمیته دستمزد گرفته شده است امسال قرار است، تورم دی ماه مبنای تعیین سبد معیشت کارگران قرار گیرد

واشر سر سیلندر وظیفه‌ی خاصی دارد که در صورت برروز چند مشکل، باعث سوختن یا نیم سوز شدن آن می‌شود که خسارت مالی در پی دارد و از عمر خودرو کم می‌کند. جنس این قطعه باید از فولاد بسیار باکیفیت باشد تا بتواند حرارت حاصل از احتراق را تحمل کند.از علت سوختن واشر سر سیلندر می‌توان به جنس نامرغوب، کمبود آب رادیاتور و عمل نکردن قطعات خنک کننده موتور نام برد.

واشر سر سیلندر وظیفه آب بندی در فاصله بین سیلندر و سر سیلندر را به عهده دارد که این کار از خروج گاز حاصل از احتراق، خروج روغن از مسیر‌های روغن و خارج شدن آب جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از وظایف واشر سر سیلندر جلوگیری از اختلاط آب و روغن است. اگر این قطعه کار خود را به درستی انجام ندهد یعنی واشر سر سیلندر سوخته است یا نیم سوز شده است که دلایل آن را بررسی می‌کنیم. وظیفه دیگر واشر سر سیلندر هدایت مایعات است. هدایت مایع خنک کننده و روغن موتور که در گردشند؛ مایع خنک کننده تنظیم دمای سوپاپ‌ها و شمع را بر عهده دارد و روغن موتور روان کاری و تامین فشار هیدرولیک.

اولین مورد می‌تواند جنس نامرغوب آن باشد. اگر واشر سر سیلندر جنس مرغوب فولادی نداشته باشد در برابر کار خود ناتوان است و بعد از مدتی آسیب می‌بیند. دومین مورد که بسیار اهمیت دارد کم بودن آب در رادیاتور ماشین است که در این صورت موتور و واتر پمپ را درگیر کرده و به آن فشار وارد می‌کند و منجر به سوختن واشر سر سیلندر می‌شود. زمانی که رادیاتور خودرو رسوب کرده باشد، آب به خوبی خنک نمی‌شود و می‌تواند دلیلی بر سوختن واشر سر سیلندر باشد. اگر مسیر‌های آب درون موتور که وظیفه خنک سازی موتور را دارند مسدود شده باشند، خنک سازی انجام نمی‌شود و حرارت موتور واشر را درگیر کرده و واشر می‌سوزد. در فصل گرم سال اگر رانندگی طولانی در ترافیک داشته باشیم، رادیاتور و فن خودرو کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و باعث سوختن واشر می‌شود؛ و دلیل آخری که می‌توان بیان کرد بروز مشکل در ترموستات خودروست. از علائم سوختن واشر سر سیلندر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود آب در سر پیستون‌ها، گرم شدن بیش از اندازه موتور که دلیل مستقیم با آب رادیاتور و کمبود آن دارد، خارج شدن بخارآب از اگزوز خودرو، تغییر رنگ روغن موتور به رنگ شیری و کم شدن توان خودرو و نداشتن نیروی کافی.

این چنین نیست که واشر سر سیلندر به صورت لحظه‌ای بسوزد. اگر هر کدام از دلیل‌های سوختن واشر سر سیلندر اتفاق افتد و از آن بی خبر باشیم؛ از بالا آمدن نشانگر دمای آب که تا روی خط قرمز می‌آید می‌توان به این اتفاق پی برد.

ترامپ در اظهاراتی در بین طرفداران خود در لاس وگاس اذعان کرد آمریکا به بهانه مبارزه با داعش به دنبال نفت خاورمیانه است.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی در جریان رقابت‌های انتخاباتی و در بین طرفداران خود در لاس وگاس اذعان کرد که ارتش تروریست آمریکا به بهانه مبارزه با داعش به دنبال نفت خاورمیانه است.

دونالد ترامپ مدعی شد: «ما داعش را صددرصد نابود کردیم. ما آن را از سوریه بیرون راندیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد: «البته بخش نفتی را نگه داشتیم. ما این قسمت را نگه داشتیم. گفتند که آن (نفت) از حضور نظامیان ما در سوریه خوشش می‌آید.»

ترامپ افزود: «ما هم نیروهایمان را حفظ کردیم تا نفت را حفظ کنیم. ما بایستی در عراق نیز همین کار را می‌کردیم. من این کار را می‌کردم و پول زیادی از این نفت به دست می‌آوردم.

با تایید جواب آزمایش ۱۰ نفر در روز گذشته شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۲۸ نفر رسید. کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا، اظهار کرد: طی روز‌های اخیر افرادی با علائم شبه آنفلوانزا به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند.

او با بیان اینکه تا این لحظه ۷۸۵ نفر به مراکز بهداشتی و درمانگاه‌ها مراجعه کردند و به مراکز ویژه ما منتقل شدند، افزود: حدود ۱۸ نفر به طور قطع به بیماری کوورید ۱۹ مبتلا شده اند. از میان افراد تحت نظر حدود ۱۰ مورد جدید ابتلا به ویروس هم اعلام شده است که ۸ نفر از شهر قم و ۲ نفر از شهر تهران تایید شده اند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: از بین این ۱۰ نفر که به طور قطع دچار ویروس کووید ۱۹ شده اند، یک نفر جان خود را از دست داده است که در مجموع تاکنون ۵ نفر از هموطنان ما جان خود را بر اثر ویروس کرونا از دست داده‌اند.