رهبر انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه مطرح کردند؛

گروه سیاسی: بار دیگر انتخاباتی دیگر برگزار شد و مردم به صحنه آمدند تا به افرادی رای بدهند که مورد تاییدشان بود.

این دوره از انتخابات نیز مانند دوره های قبل با حاشیه های بسیاری همراه بود. از یک سو ردصلاحیت های گسترده باعث شده بود تا جریان اصلاح طلب در بسیاری از حوزه دست بسته باشد و همین امر باعث اعتراض های گسترده شده بود. اگرچه اصولگرایان به اندازه ای چهر های مطرح داشتند که می توانستند لیست های متعددی بدهند و البته این کار را نیز انجام دادند، اما در مقابل جریان اصلاح طلب معتقد بود چره مطرح تایید شده ای ندارد و به همین دلیل لیستی ارایه نکرد. با این وصف انتخابات برگزار شد و بار دیگر مجلس شورای اسلامی شکل گرفت. اگرچه در این دوره از انتخابات میزان مشارکت نسبت به دوره های قبل کمتر بود، اما تقدیر و تشکر از حضور مردم که نقشه های دشمنان برای کم رنگ کردن حضور مردم را در دستور کار داشتند، به عنوان رویکرد و رویکرد نظام همواره مورد تاکید بوده است. در این رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای جلسه درس خارج فقه با تشکر از درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات و ناکام گذاشتن فرصت‌طلبی و تبلیغات همه‌جانبه دشمنان، تأکید کردند: در مقابل توطئه دشمن برای ضربه زدن به ارکان مختلف کشور، همه باید برای دفاع هوشیار، و آماده ضربه و حمله متقابل باشیم.

به گزارش ایسنا،‌ حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به فضاسازی منفی و پر حجم دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کردند: این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیک‌ شدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند.

رهبر انقلاب اسلامی با شکر خداوند متعال و قدردانی عمیق از حضور گسترده مردم در انتخابات برغم این تبلیغات مغرضانه، گفتند: خداوند اراده کرده است این ملت را پیروز کند.

ایشان دشمنیِ دشمنان با ملت ایران را محدود به عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ و باورهای دینی و انقلابی مردم ندانستند و افزودند: آنها حتی با انتخابات ملت ایران نیز مخالف هستند؛ چرا که نمی‌خواهند پدیده شرکت مردم به‌نام دین در پای صندوق رأی و در خدمت انقلاب، به‌عنوان یک واقعیت تثبیت شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزاری انتخابات در نظام اسلامی را باطل‌کننده ادعای دشمنان مبنی بر مخالفت دین با آزادی و دموکراسی خواندند و گفتند: انتخابات در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که دین مظهر کامل یک دموکراسی همه‌جانبه است و برگزاری ۳۷ انتخابات در طول ۴۱ سال نشان‌دهنده اهتمام بی‌نظیر نظام اسلامی به مردم‌سالاری است.

رهبر انقلاب اسلامی با دعوت همگان به شناخت دشمن و هوشیاری در مقابل آن، تأکید کردند: در مقابل فعالیت هزاران نفر از جبهه دشمن علیه مسائل گوناگون ایران، در جبهه ملت ایران باید میلیونها نفر آماده دفاع، ضربه و حمله متقابل در امور تبلیغاتی و انواع کارهای ممکن برای ملت باشند.

بررسی های «تجارت» از تبعات قرارگیری ایران در لیست سیاه FATFنشان می دهد؛

اقتصاد کلان: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، باز هم به دلالان و سفته بازان فرصت تاخت و تاز در بازارهای ارز و طلا تا را داد و همین امر دوباره باعث نگرانی فعالان اقتصادی شده است.

البته چون پیش بینی می شد که کارگروه ویژه اقدام مالی از تمدید فرصت ایران برای الحاق به FATF خودداری کند لذا از چند هفته قبل سودجویان برای این روزهای بازار ارز نقشه هایی کشیده بودند اما از همان هنگام بانک مرکزی و دستگاه های اقتصادی اطمینان خاطر داده بودند که اقدام اخیر کارگروه ویژه اقدام مالی تاثیرات چشمگیری در نرخ ارز و دلار نداشته باشد که به همین دلیل دلالان نگران هستند که مبادا بانک مرکزی با تمهیداتی که در نظر گرفته است ثبات را به بازار ارز برگرداند.

  • آخرین وضعیت نرخ ارز

دلار در صرافی‌های بانکی، روز یکشنبه با رشد ۲۲۰ تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل از آن به قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد. بر این اساس، نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان و فروش ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان بود. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان شد. میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۵ هزار و ۶۵۵ تومان و هر دلار ۱۴ هزار و ۵۲۱ تومان بود. همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو ۱۴ هزار و ۲۱۶ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۲ هزار و ۸۴۱ تومان به فروش رسید.

  • افزایش نرخ سکه

افزایش قیمت ها تنها منحصر به بازار ارز نبود و بازار سکه و طلا را هم در بر گرفت. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته (یکشنبه) تحت تاثیر رشد نرخ دلار با افزایش حدود ۲۰۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای پنج میلیون و ۹۷۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیزز پنج میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۱۰ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۶۴۵ هزار تومان به فروش رسید. قیمت اونس به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی به نرخ روز شنبه یعنی یک هزار و ۶۴۳ دلار ارزش گذاری شد. رشد قیمت دلار و اونس مهم ترین عامل افزایش قیمت طلا و سکه هستند. عبور قیمت اونس در بازارهای جهانی از مرز یک هزار و ۶۰۰ دلار قیمت ها در بازار طلا و سکه را بالا برد. کارشناسان روند قیمت اونس را افزایشی می‌دانند که این موضوع، باعث افزایش جذابیت خرید طلا و سکه شده است.

  • تکاپوی دلالان و نگرانی فعالان اقتصادی

مراجعه به بازار آزاد و غیر رسمی ارز که در خیابان فردوسی تهران واقع شده، نیز نشان‌دهنده تکاپوی دلالان از یکسو و فعالان اقتصادی از سوی دیگر است، به طوری که شماری از مردم و یا فعالان اقتصادی برای رصد بازار و اطلاع از قیمت‌ها روانه این بازار شده‌اند و از سوی دیگر دلالان با جو سازی تلاش می‌کنند، قیمت‌ها را بالاتر ببرند.

به گزارش ایرنا، رصد بازار ارز و گفت وگو با فعالان این بازار نشان می‌دهد که درباره چشم‌انداز روزهای آینده این بازار، اختلاف نظر وجود داشته و آمیزه‌ای از امید به رشد قیمت‌ها و ترس از تزریق گسترده ارز و سقوط قیمت‌ها بر بازار ارز حاکم شده است.

  • برتری خریداران بر فروشندگان در بازار آزاد ارز

نکته جالب توجه در بازار ارز در روز یکشنبه، برتری شمار خریداران نسبت به فروشندگان بود به طوری که دلالان و فروشندگانی که در کنار خیابان به طور غیر رسمی اقدام به داد و ستد می‌کنند اعلام می‌کردند که خریدار دلار هستند، اما دلاری برای فروش ندارند. زمانی که از آنها علت عدم فروش سوال می‌شد، برخی می‌گفتند که قیمت‌ها در روزهای آینده افزایش می‌یابد بنابراین نمی‌خواهند بفروشند و فقط می‌خرند. شماری از دلالان نیز می‌گفتند که چون کسی به آنها دلار نفروخته به همین دلیل دلاری برای فروش ندارند. محمد از خرده‌فروشان دلار و ارز در خیابان فردوسی به ایرنا گفت: «فقط می خریم، فروش نداریم.» «صادق کاظمی» از فروشندگان دلار نیز در این باره اظهار داشت: احتمال بالا رفتن دلار وجود دارد به همین دلیل، فروشنده کم شده است. در این میان، گروه دیگری از فعالان بازار دیگر نسبت به ادامه رشد قیمت دلار و سایر ارزها تردید نشان می‌دهند و معتقد هستند، قیمت ارز رشد زیادی داشته و ریسک آن بالا رفته است. به نظر این گروه، امکان دارد که قیمت‌ها دچار ریزش شده و «خریداران را نقره داغ کند.»

  • نگرانی دلالان از سقوط آزاد قیمت‌ها

گروه دیگری از فعالان بازار ارز نیز معتقد هستند که بر اساس تجربه‌های قبلی که بانک مرکزی به یکباره ورود پیدا کرده و قیمت‌ها را کاهش می‌داد، این بار نیز این اتفاق رخ خواهد داد.

به نظر آنها نرخ ۱۵هزار تومان، یک مرز روانی بسیار مهم برای ارز به شمار رفته و با نزدیک شدن قیمت‌ها به آن، بانک مرکزی به صورت قدرتمند وارد بازار شده و همه قیمت‌سازی‌های دلالان را بر باد خواهد داد.

با رشد 17 هزار و 106 واحدی رقم خورد

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه4 اسفندماه، با رشد شگفت‌انگیز 17 هزار و 106 واحدی به رکورد جدیدی دست یافت.

به گزارش فارس، در پایان معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با یک جهش بی‌سابقه 17 هزار و 106 واحد افزایش یافته و به رقم 498 هزار و 904 واحد رسید. این در حالی است که این رکورد شکنی یک روز پس از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF صورت گرفته است.به گفته کارشناسان دلیل رشد شاخص بورس تهران که با وجود قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF اما بازار بورس همچنان رکورد می‌شکند و با رونق ورود سرمایه‌گذاران جدید روبرو است.مهمترین دلیل آن ورود نقدینگی سرگردان در جامعه است که به بیش از 2 هزار تریلیون تومان رسیده و در غیاب رونق بازارهایی مانند مسکن، طلا و سکه و ارز به سمت بورس تهران حرکت کرده است.همچنین ابزار جدید فروش تعهدی در 5 نماد مهم بورسی و 8 نماد فرابورسی آغاز شد که بدین ترتیب همه ابزارهای کلاسیک دنیا و ابزارهای عقود اسلامی در بورس تهران تقریبا تکمیل شده و برای سلیقه‌های مختلف ابزارهای متناسب طراحی شده است.همچنین تقویت قیمت دلار ظرف روزهای گذشته باعث افزایش درآمد شرکت‌های صادراتی در بورس شده که آن هم بی‌تاثیر نیست.همچنین معامله‌گران در بورس تهران بیش از 5.6 میلیارد اوراق سهام و حق تقدم و سایر ابزارهای مالی را در قالب 625 هزار و 911 معامله و به ارزش 4 هزار و 170 میلیارد تومان داد و ستد کردند.شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 4 هزار و 563 واحد افزایش یافته و به رقم 133 هزار و 89 واحد رسید.شاخص قیمت با معیار هم وزن 4 هزار و 65 واحد رشد کرده و به رقم 108 هزار و 794 واحد رسید.شاخص آزاد شناور با افزایش 22 هزار و 577 واحد به رقم 617 هزار و 504 واحد رسید.روز یکشنبه 4 اسفندماه، عمده نمادهای مهم بورسی سبزپوش بوده و در افزایش شاخص کل بازار مؤثر بوده‌اند که از جمله می‌توان به نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی پارس، ملی مس، هلدینگ تاپیکو، مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری غدیر و گروه مپنا اشاره کرد.نمادهای پر بیننده در بورس شامل بانک ملت، سایپا، بانک تجارت، به قیمت 635 ریال،ماشین‌سازی اراک، بانک اقتصاد نوین، فولاد مبارکه و پالایش نفت اصفهان، بوده‌اند.در فرابورس ایران نیز شاخص کل 249 واحد رشد کرده و به رقم 6 هزار و 462 واحد رسید.ارزش روز بازار اول ودوم فرابورس ایران به بیش از 380 تریلیون تومان رسیده است.معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.3 میلیارد سهام حق تقدم، اوراق مالی و سایر ابزارها را در قالب 396 هزار نوبت معامله و به ارزش 4 هزارو 59 میلیارد تومان داد و ستد کردند.نمادهای مهم فرابورس، سبز پوش بودند و در تقویت شاخص کل بازار مؤثر بودند که از جمله می‌توان به نماد ذوب‌آهن اصفهان، سنگ آهن گهرزمین، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان جنوب و مادیران اشاره کرد.

وزیر صنعت وعده داد:

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزیر صنعت گفت: سیاست این وزارتخانه تنظیم بازار شب عید است که با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم اصناف اجرا می شود.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ها، رضا رحمانی در جلسه شورای معاونین وزارت صنعت،ضمن یادآوری تمهیدات اتخاذ شده برای تنظیم بازار شب عید گفت: همراهی آحاد مردم در کنترل موثر بازار و حفظ آرامش آن در ایام پایانی سال کاملا تعیین کننده است و حتما باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته وی، همراهی و همکاری سازنده مردم به عنوان مصرف کننده کالا و یا در موقعیت عرضه کننده و تولید کننده در تنظیم بازار، از مصادیق عینی و فرهنگی اقتصاد مقاومتی است. رحمانی افزود: براساس پیگیری های انجام شده از سوی بخش‌های مختلف وزارت صنعتو همچنین سایر دستگاه های مرتبط، تدابیر خوبی برای تامین کالاهای اساسی، مایحتاج ضروری مردم و همچنین خدمات مورد نیاز برای ایام پیش رو اتخاذ شده است. وی اضافه کرد: موضوع تامین کالا از محل تولیدات داخلی نیز اولویت با اقلام پرمصرف این ایام است و سعی خواهد شد فرایند تولید به خوبی حفظ و تقویت شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت عظیم اصناف در حفظ آرامش بازار، از جمله تجربیات موفق محسوب می شود که باید در تنظیم بازار شب عید توجه ویژه‌ای بدان داشته باشیم. رحمانی تاکید کرد: برای جلب مشارکت حداکثری مردم در تنظیم بازار، باید روند اقدامات به گونه ای باشد که آثار و نتایج آن برای هموطنان ملموس باشد؛ از این جهت اجرای طرح تشدید بازرسی و برخورد با تخلفات صنفی، تولیدی و خدماتی کاملا اثرگذار است. وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تداوم اجرای سیاست ممنوعیت واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، تصریح کرد: این وزارتخانه در این تصمیم کاملا جدی است و این ممنوعیت ها را در تقویت تولید داخل کاملا موثر می داند. رحمانی اضافه کرد: این رویکرد و آثار تبعی آن در خودکفایی و قطع وابستگی بارها تشریح شده و امروز به سبب شرایط خاص کشور از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است و به هیچ عنوان از این تصمیم عدول نخواهیم کرد. وی افزود: همسو با این برنامه، سایر معبرهای ورودی کالا به کشور به شکل غیر قانونی و یا به تعبیری شبه قانونی نیز مورد توجه قرار گرفته است که بزودی نتایج آن مشخص خواهد شد.

  • قیمت‌های مختلف برای مرغِ شب عید!

در خبری دیگر باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: همه ساله با داغ شدن بازار اقلام‌ اساسی سبد خانوار در شب عید قیمت محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، مرغ و ماهی دچار التهاب می شود، در حالیکه طبق اظهارات مسئولان تنظیم بازار افراد انتظار دارند که آب از آب تکان نخورد. این گزارش می افزاید: بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت مرغ به عنوان یکی از محصولات پروتیئنی ارزان در دسترس خانوار با نوساناتی روبرو شده که فعالان‌این عرصه معتقدند که روند افزایش قیمت در بازار‌استمرار خواهد یافت. بسیاری از مسئولان بر این باورند که امسال میزان جوجه ریزی و تولید مرغ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی داشته است که بدین ترتیب کمبودی در عرضه وجود ندارد و تنها ممکن است به واسطه افزایش هزینه های تولید، قیمت مرغ باید به نرخ واقعی خود برسد، در غیر این صورت بر زیان انباشته تولیدکنندگان افزوده خواهد شد.

  • افزایش ۲۰ درصدی جوجه ریزی نسبت به سال قبل

عظیم‌حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش ۲۰ درصدی جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بنابر آمار در دی ماه ۱۳۰ میلیون قطعه و در بهمن ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که ۵۰ درصد میزان جوجه ریزی بهمن مربوط به شب عید است. وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی برای شب عید رقم قابل تاملی است، افزود: با وجود رشد ۲۰ درصدی جوجه ریزی نسبت به سال قبل پیش بینی می شود که قیمت مرغ زنده و مرغ گرم نسبت به سال قبل نوسانات خارج‌از عرفی را نداشته باشد. حجت ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و مازاد تولید پیش بینی می شود که هر کیلو مرغ با نرخ ۱۴ هزار تا ۱۵ هزار تومان به مصرف کننده برسد.

  • نتیجه تصویری برای جوجه ریزی

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه برای بازار شب عید را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت جوجه یکروزه، مرغداران هر قطعه جوجه را ۲ هزار تومان بالاتر از‌ نرخ مصوب خریداری کردند که این امر بر قیمت تمام شده تولید تاثیر مستقیمی دارد

نتایج نهایی انتخابات مجلس در تهران

نتایج نهایی آراء انتخاباتی ۳۰منتخب تهران در انتخابات مجلس یازدهم اعلام شد. محمدباقر قالیباف با ۱۲۶۵۲۸۷ رای، مصطفی میرسلیم با ۸۹۲۳۱۸ رای، مرتضی آقاتهرانی با ۸۶۸۰۲۵ رای، الیاس نادران با ۸۴۱۹۵۶ رای، محسن دهنوی با ۸۲۹۲۹۲ رای، محمود نبویان با ۸۲۱۲۰۳ رای، احسان خاندوزی با ۸۰۱۶۹۶ رای، اقبال شاکری با ۸۹۵۲۱۱ رای، ابوالفضل عمویی با ۷۹۲۹۶۴ رای، بیژن نوباوه با ۷۹۲۵۶۵ رای، مجتبی توانگر با ۷۸۹۹۱۳ رای، فاطمه رهبر با ۷۸۷۴۸۵ رای، محسن پیرهادی با ۷۸۵۴۵۰ رای، روح‌الله ایزدخواه با ۷۸۴۴۵۶ رای، احمد نادری با ۷۸۳۵۴۵ رای، عبدالحسین روح‌الامینی با ۷۷۹۴۷۹ رای، سیدنظام‌الدین موسوی با ۷۷۸۶۱۸ رای، زهره الهیان با ۷۷۳۲۶۴ رای، مالک شریعتی نیاسر با ۷۶۸۱۳۹ رای، مهدی شریفیان با۷۶۰۰۱۶ رای، سیدرضا تقوی با ۷۵۳۳۰۷ رای، سمیه رفیعی با ۷۴۲۹۷۵ رای، سید علی یزدی خواه با ۷۴۲۳۹۴ رای، علی خضریان با۷۴۰۰۳۳ رای، رضا تقی پور انوری با ۷۲۸۲۳۸ رای، فاطمه قاسم پور با ۷۲۶۰۰۷ رای، مجتبی رضاخواه با ۷۲۳۷۲۹ رای، زهره لاجوردی با ۷۱۴۹۳۱ رای، غلامحسین رضوانی با ۷۱۱۶۰۸ رای و عزت الله اکبری تالارپشتی با ۶۴۲۲۱۴ توانستند به عنوان نمایندگان تهران به مجلس شورای اسلامی راه یابند.

توقف موقت فعالیت سفارت ارمنستان

سفارت ارمنستان در ایران از توقف فعالیت‌های این سفارت به صورت موقت خبر داد.به گزارش ایلنا از رادیو عمومی ارمنستان، سفارت ارمنستان در ایران از ۲۳ فوریه سال ۲۰۲۰ به طور موقت فعالیت اداره کنسولی و پذیرش شهروندان را به طور موقت متوقف می‌کند.سفارت در این بیانیه بابت این مشکل از شهروندان عذرخواهی کرد.سفارت جمهوری ارمنستان در مورد زمان از سرگیری فعالیت‌های سفارت اطلاع‌رسانی خواهد کرد

معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

یک عضو هیات رئیسه مجلس گفت: روحانی در نامه‌ای به لاریجانی، کاظم خاوازی را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی معرفی کرد. طبق آیین‌نامه جدید ، رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی وزیر جدید و ضمایم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند. علی اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: همچنین معرفی نامه و مستندات برای بررسی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌شود و کمیسیون‌های مرتبط موظفند بعد از بررسی صلاحیت‌ها سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آن با برنامه‌ها و اسناد بالادستی ظرف یک هفته گزارش را به هیات رئیسه ارائه کند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود.این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گزارش کمیسیون‌های مذکور در روز بررسی رای اعتماد پیش از صحبت مخالف و موافق توسط سخنگو قرائت می‌شود.

راهیان نور تا اطلاع ثانوی متوقف شد

رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: به منظور حفظ سلامتی زائرین عزیز راهیان نور و برای پیشگیری از شیوع و آلودگی به ویروس کرونا، مقرر شد تا سفر و اعزام‌های گروهی راهیان نور تا اطلاع ثانوی متوقف گردد. سرتیپ بهمن کارگر درخصوص اقدامات این ستاد در مواجهه با شیوع ویروس کرونا در برخی از شهرهای ایران اعلام کرد: بنا اعلام رسمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با ابلاغ رییس ستاد کل نیروهای مسلح به سازمان های نیروهای مسلح و دستگاه های کشوری در خصوص برگزاری اردوهای راهیان نور تصمیم جدید اتخاذ شد.وی خاطرنشان کرد: بر این اساس و به منظور حفظ سلامتی زائرین عزیز راهیان نور و برای پیشگیری از شیوع و آلودگی به ویروس کرونا، مقرر شد تا سفر و اعزام های گروهی راهیان نورتا اطلاع ثانوی متوقف شود.

کرونا تاثیری بر قیمت طلا ندارد

رئیس کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف اظهار داشت: باید به این نکته توجه کرد از آنجایی که این بازار با ریسک بالایی مواجه است کسی جرات ورود سوداگرانه به طلا و سکه را ندارد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به دلایل افزایش قیمت سکه و طلا در بازار اظهار داشت: تغییر قیمت سکه و طلا ناشی از دو عامل نوسان نرخ اونس جهانی طلا و نوسان نرخ ارز است. وی افزود: از آنجایی که هر اونس طلا نسبت به هفته گذشته 60 دلار افزایش یافته و همچنین نرخ دلار در بازار به دلیل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بالا رفته است، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه هستیم.

 

ابلاغ نقشه راه توسعه صادرات؛ به زودی

رییس مرکز مطالعات پژوهش‌های بازرگانی اظهار داشت: و از بخش خصوصی تا سازمان توسعه تجارت جلسات هماهنگی و مشاوره‌ای برگزار شده بود که نتیجه آن تدوین نقشه راه توسعه صادرات بوده که به زودی از سوی رییس سازمان توسعه تجارت ابلاغ خواهد شد. به گزارش تجارت به نقل از ایلنا مرجان فقیه نصیری گفت: مهمترین دغدغه ما معیشت مردم بود ومیزان اثرگذاری تحریم‌ها در حوزه بازرگانی اعم از تامین کالا، لجستیک، تنظیم بازار و صادرات بر همین اساس این موسسه به صورت تدریجی گزارش پاسه وضعیت را برای مقامات ارسال می‌کنند تا آ‌نها نظرات کارشناسی را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنند.

 

خنثی سازی شوک ارزی با صبر و تدبیر

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با هیجانات بازار به طور هیجانی برخورد نمی‌کنیم، گفت: این بانک، تحمیل شوک به بازار ارز را با رویکرد اصولی و استفاده از امکانات و روش‌های تجربه شده خود در طول ماه‌های گذشته و با صبر و تدبیر، خنثی و ثبات لازم را به بازار باز می‌گرداند.

«عبدالناصر همتی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همانگونه که قبلا تاکید کردم گروهی در تلاش بوده و هستند تا با ایجاد فضای روانی، بی ثباتی و نیز اعلام نرخ‌های بی‌پایه و غیرمعاملاتی در فضای مجازی در چارچوب فشار حداکثری آمریکا این تصمیمات را تکمیل کرده و ثبات بازارها از جمله بازار ارز را دوباره به هم بزنند.

سرمقاله

مجیدرضا حریری

رییس اتاق ایران و چین

چین در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس آن را جدی نگرفت و همین موضوع به افزایش تعداد مبتلایان منجر شد، اما به محض این‌که دولت چین در جریان میزان جدیت این ویروس قرار گرفت، به شکل همه‌جانبه و با تمام قوا مقابله با آن را در دستور کار قرار داد. با وجود آنکه شیوع این ویروس... همزمان با سال نو چینی بود و در این دوران تعداد سفرها افزایش می‌یافت، اما با دستورالعمل‌های اجرایی شده بسیاری از مراکز عمومی از جمله سینماها، مراکز فرهنگی و ورزشگاه‌ها تعطیل شدند و رفت و آمد در شهرها و استان‌هایی که میزان شیوع در آنها بالاتر بود به شکل قابل توجهی مدیریت شد. باید در کنار تلاش برای نترسیدن مردم اقدامات ضروری در دستور کار قرار گیرد. در شهرهایی از چین که میزان شیوع بالاتر بوده رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا بسته شده‌اند، اما سوپرمارکت‌ها فعال هستند و تمامی اجناس مورد نیاز مردم بدون افزایش قیمت در دسترس آنها قرار دارد. برای مقابله با شیوع کرونا در ایران باید در ابتدا شفافیت را در دستور کار قرار داد و اطلاعات موجود را به مردم ارائه کرد و سپس در صورت لزوم تصمیم‌های قاطع و جمعی گرفت تا امکان گسترده شدن این ویروس از بین برود. در پاسخ به این سوال که آیا شیوع کرونا می‌تواند بر بازار صادرات ایران به چین تاثیر منفی بگذارد، باید گفت با توجه به شیوع این ویروس در روزهای اخیر قیمت مواد اولیه صادراتی به چین و تقاضا برای آن کاهش یافته است، اما با محدود شدن سرعت گسترش این ویروس در چین احتمالا ظرف روزهای آینده امکان افزایش تقاضا و بازگشت به روند عادی وجود خواهد داشت؛ از این‌رو به شکل طولانی‌مدت بعید است در بازار صادراتی ایران به چین تاثیری جدی به وجود آید. در روزهایی که چین با این ویروس مواجه شده بود، ایران چه در سطح مقامات سیاسی و اقتصادی و چه در سطح مردمی همراهی خود با دولت و مردم چین را نشان داد و قطعا چین نیز رفتار متقابلی به ما نشان خواهد داد.

منبع: ایسنا

یادداشت

سیدحمیدرضا علوی

کارشناس بازار سرمایه

هفته اول اسفند با استرس، نگرانی و بد اقبالی در ایران آغاز شد. مهمان ناخوانده«کرونا» با سرعت باور نکردنی از قم به تهران رسید و بعد از درگیر کردن شماری از شهروندان به عرصه تجارت منطقه ای ایران سرایت پیدا کرد. اما اتفاق دوم در پاریس رخ داد آنهم در اجلاس نهاد موسوم به گروه اقدام مالی یا FATF و بازتابهای این اتفاق بلافاصله در بازارهای ایران نمایان شد...FATF بعد از چند بار فرصت دهی به ایران و بی اعتنایی نهادهای تصمیم گیر و کلان کشور، این بار نام جمهوری اسلامی را به لیست سیاه خود برد. تصمیمFATF سیستم بانکی و مالی ایران را ملزم می کند تا طبق استانداردهای جهانی قوانین مربوط به شفافیت و پولشویی را به طور کامل اجرا کند در حالی که اتفاق اول یعنی ورود کرونا به ایران، ماهیت غافلگیرانه داشت و مثل یک شوک فضای زندگی و اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد. اتفاق دوم یعنی تصمیم FATF کاملا پیش بینی شده بود و نظام اقتصادی و بانکی ایران خود را برای این تصمیم آماده کرده بود عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی کسی که در خط مقدم مواجهه باFATF قرار دارد، در چند گفت و گو و یادداشت خود عملکرد یکساله بانک مرکزی را شاهد گرفت و بر این اساس اطمینان داد که تصمیم گروه FATF مشکل جدی برای تجارت خارجی و بازار ارز ایران نخواهد گذاشت. به این صورت بود که بازار بورس ایران و میلیونها سهامدار آن صبح شنبه سوم اسفند را با دلهره و نگرانی آغاز کردند. این موج استرس اولین علایم و نتایج خود را در افت 12 هزار واحدی شاخص بورس و منفی شدن سهم ها نشان داد. در حالی که بسیاری از سهامداران خرده پا به سمت فروش هجوم می بردند به فاصله دو ساعت اتفاقی عجیب و شاید کم سابقه در بازار بورس رخ داد. شاخص کل در چرخش مهم از فاز منفی خارج شد و دوباره مسیر صعود را در پیش گرفت. راز این چرخش بزرگ و فرار بورس از یک ریزش شدید چه بود؟ این سوال اکنون موضوع بحث جدی کارشناسان بازار سرمایه شده است اولین دلیل را می توان در سخن سکاندار نظام بانکی ایران ، عبدالناصر همتی جست و جو کرد آنجا که گفت؛ انرژی منفی FATF قبل از این در بازار تجارت و اقتصاد ایران تخلیه شده است و لذا تصمیم اجلاس پاریس چندان اتفاق غیرمنتظره به حساب نمی آید....

منبع: خبرآنلاین

طی حکمی از سوی رییس جمهور صورت گرفت؛

گروه سیاسی: رییس جمهوری در حکمی به وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی دستور داد ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشکیل شود.

به گزارش ایرنا،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که پیش از این به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را داده بود، با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وی ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

در متن حکم حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: با عنایت به ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها در موضوع مقابله و پیشگیری بیماری کرونا، به موجب این ابلاغ به جناب‌عالی ماموریت داده می‌شود، ستادی را به عنوان «ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» تحت نظر خود متشکل از وزرای کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دادستان کل کشور، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان صدا و سیما، رییس سازمان حج و زیارت، سخنگوی دولت و فرمانده نیروی انتظامی تشکیل دهید.

رییس جمهوری در حکم خود آورده است: انتظار دارد ضمن برگزاری مستمر جلسات برای بررسی میدانی و اطلاعات دقیق، سیاست‌گذاری، لازم و به هنگام در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی، اطلاع‌رسانی محتوای آموزشی به عموم مردم، پزشکان، تیم‌های درمانی و کارکنان بیمارستان‌ها و دیگر اقدامات اجرایی مورد نیاز، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری استفاده نموده و به اینجانب گزارش مستمر داده شود.

روحانی در این حکم تاکید کرد: بدیهی است حسب مورد از روسای سایر دستگاه‌ها نیز دعوت به عمل خواهید آورد

در نشست کمیسیون انرژی اتاق تهران مطرح شد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: نمایندگان بخش خصوصی در نشست هفدهم کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با حضور مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز، به توسعه این صنعت و افق چشم‌انداز آن پرداختند با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر، بر رقابتی شدن این صنعت با مشارکت بخش خصوصی و کسب سهم از بازارهای جهانی تاکید کردند. در هفدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، کارآفرینان و صاحبان بنگاه‌های صنعتی و بازرگانی حوزه نفت و انرژی میزبان حمیدرضا عراقی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز و عضو فعلی هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت، بودند تا تحولات صنعت گاز کشور و چشم‌انداز این صنعت را با وی مرور کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست همچنین مطالعه آینده‌نگارانه از سوی مسئولان انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت صنعت نفت و نیرو تشریح شد. اما پیش از ورود اعضای کمیسیون به دستورکار شانزدهمین نشست، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به بیان و تحلیل اخبار و اتفاقات مهم حوزه نفت و انرژی طی هفته‌‌های اخیر پرداخت.

رضا پدیدار ابتدا به بیانیه اخیر اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت این سازمان اشاره کرد و گفت: بر اساس گفته‌های رئیس دوره‌ای اوپک، کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال 2020 میلادی تمدید شده است. تا پایان سال 2020 میلادی، کاهش 1.2 میلیون بشکه نفت از سهیمه‌های اعضای اوپک در دستورکار بود که براساس تصمیم اخیر اعضای این سازمان، 500 هزار بشکه نیز به سهمیه کاهش تولید نفت اوپک افزوده شد و به این ترتیب تا پایان سال 2020 معادل 1.7 میلیون بشکه نفت از سهیمه تولیدی این سازمان کاهش خواهد یافت.

  • عراق جایگزین ایران در بازار جهانی نفت

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در ادامه این نشست، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال افت تقاضای نفت در آسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه دست به تغییر بازارها زده و بخشی از صادرات نفت خود را به غرب به ویژه کشورهای اروپایی روانه کرده‌اند و حجم عمده این تغییر بازار صادراتی نیز از سوی کشورهای عراق و عربستان رخ داده است.

پدیدار سپس به اخبار مربوط به نفت عراق در رسانه‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: طبق گفته وزیر نفت عراق، این کشور قصد دارد تولید نفت خود را به 8 میلیون بشکه در روز برساند. در حال حاضر تولید نفت عراق در حدود 4.5 تا 5 میلیون بشکه در روز است و این نشان می‌دهد که عراق قصد دارد جای خالی ایران در بازار جهانی نفت را پر کند.

وی در ادامه به طرح پالایشگاه گاز بید بلند اشاره کرد که بزرگترین پالایشگاه جمع‌آوری و فراورش گازهای همراه نفت است و با سرمایه‌گذاری بیش از 3 میلیارد دلار قرار است اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.

پدیدار سپس به پیگیری سرنوشت پول صادرات گاز و برق ایران به عراق از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: بر اساس پیگیری به عمل آمده از این نهاد، ارز حاصل از صادرات گاز و برق ایران به عراق، به دلیل تحریم‌ها فعلا در حسابی در بانک تجارت عراق متمرکز شده است.

  • سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه

وی در ادامه پیرامون حجم سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه، به نقل از مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرد که سرمایه‌گذاران ایرانی در سال 2019 میلادی 970 شرکت جدید در ترکیه ثبت کرده‌اند و بر این اساس ایرانی‌ها جزو اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور هستند و در این سال 12 هزار 600 شرکت جدید به ثبت رسیده که یک‌دوازدهم آن متعلق به ایرانیان است.

  • طرح آینده‌نگاری شرکت‌های ساخت

اما در ادامه این نشست، محمدامین قلم‌بر، آینده‌پژوه و رییس کمیسیون آینده‌پژوهی فدراسیون صنعت نفت ایران، در توضیح طرح آینده‌نگاری شرکت‌های مهندسی و ساخت در صنعت نفت، تصریح کرد که در این پژوهش، بر پایه نظرات متخصصان، الگوبرداری و تدوین سناریو، تصاویری شفاف‌تر از آینده صنعت نفت در اختیار فعالان شرکت‌های مهندسی و ساخت صنایع نفت و نیرو قرار خواهد گرفت تا منجر به خلق مزیت‌های رقابتی و توانمندسازی در برابر رقبای خارجی شود.

به گفته وی، اگر شرکت‌های داخلی در دوره تحریم‌ها نتوانند خود را به روز نگه دارند در زمان رفع تحریم‌ها و ورود شرکت‌های بین‌المللی به بازار ایران، دچار چالش‌های فراوانی خواهند شد از این رو، شناخت محیط، آینده و طراحی هوشمندانه آن یکی از فعالیت‌های ضروری است که بازیگران اصلی این صنعت می‌بایست به صورت پیش‌دستانه برای آن اقدام کنند.

قلم‌بر سپس، هدف از این طرح را شناسایی آینده‌های پیش‌روی شرکت‌های مهندسی و ساخت صنعت نفت در ایران عنوان کرد و یادآور شد که این طرح همچنین به دنبال تدوین سناریوهای عملیاتی برای شرکت‌های این بخش و ترویج آن در نظام تصمیم‌گیری صنعت نفت است.

  • فرصت‌های توسعه مشارکت بخش ‌خصوصی در صنعت گاز

در ادامه این نشست، حمیدرضا عراقی، عضو هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت طی سخنانی، راهبرد و سیاست اصلی بخش گاز در کشور را بهینه‌سازی مصرف و کاهش شدت انرژی در کشور عنوان کرد و از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز خواست تا وزارت نفت را در تحقق این راهبرد همراهی کند.

وی همچنین، مدیریت تجدید ساختار صنعت گاز را یکی از ماموریت‌های اصلی شرکت ملی گاز بیان کرد و به طوری که به گفته وی، تا افق چشم‌انداز 1404، صنعت گاز کشور را به صنعتی رقابتی، کارا و با مشارکت موثر بخش‌خصوصی ارتقا دهد. عراقی در عین حال، تجاری‌سازی و بهره‌گیری از فرصت‌های بازار جهانی را از مهم‌ترین الزامات استراتژیک تحقق این ماموریت‌ها عنوان کرد و تنوع‌بخشی به صادرات گاز، حضور فعالانه سوآپ گاز و کسب سهم 8 تا 10 درصدی در بازار جهانی گاز را مورد تاکید از سوی شرکت ملی گاز قرار داد. وی سهم گاز از سبد انرژی فسیلی کشور را در حدود 75 درصد بیان کرد و یادآور شد که در حال حاضر ظرفیت پالایش گاز در کشور معادل 1031 میلیون مترمکعب در روز است.

عضو هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در ادامه، میزان مصرف گاز خانگی طی چند روز گذشته را 616 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: وضعیت مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و نیروگاه‌ها طی روزهای اخیر این هشدار را جدی‌تر از همیشه کرده ‌است که باید برای رفع این معضل اقداماتی در راستای اصلاح قوانین و قیمت، فرهنگ‌سازی و ورود تکنولوژی‌های جدید انجام داد چرا که در صورت تداوم روند مصرف برای سال‌های آتی، قطعا کشور ناچار است به سمت جیره‌بندی گاز برود.

عراقی همچنین سهم ماده 12 در تامین منابع سرمایه‌گذاری در بخش گاز طی سال گذشته را در حدود 31 درصد اعلام کرد و افزود: شرکت ملی گاز مسیر درستی را در تامین منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاری در این حوزه در پیش گرفته است به طوری که برای سال آینده سرمایه‌گذاری شرکت ملی گاز در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز در ادامه به برخی از مهم‌ترین چالش‌های فرا روی این شرکت اشاره کرد و بالا بودن شدت مصرف انرژی، روند کاهش تامین خوراک در برخی پالایشگاه‌ها، عدم حضور موثر در بازارهای جهانی گاز و تداوم نظام قیمت‌گذاری فاقد منطق اقتصادی را از آن جمله دانست.

وی سپس، بهینه‌سازی مصرف گاز، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی گاز، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین نیازهای صنعت گاز و برون‌سپاری و پیمان‌سپاری فعالیت‌های بهره‌برداری در پالایشگاه‌ها و مناطق عملیاتی انتقال گاز را از جمله فرصت‌های توسعه مشارکت بخش خصوصی در صنعت گاز بیان کرد.

در ادامه و پس از سخنان حمیدرضا عراقی، اعضای کمیسیون و فعالان حوزه نفت و انرژی دیدگاه‌ها و نظرات خود را پیرامون توسعه مشارکت بخش خصوصی در صنعت گاز با وی در میان گذاشتند و عضو هیات رییسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نیز به سوالات مطرح شده پاسخ گفت.

در پایان شانزدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، با اهدای لوح تقدیر، از رامین خسروخاور عضو این کمیسیون و رییس فدراسیون صنعت نفت که چندی پیش عنوان مهندس برجسته مهندسی شیمی را از سوی فرهنگستان علوم دریافت کرد، تجلیل شد

فرمانده انتظامی استان البرز خبر داد:

گروه اجتماعی- جلیل کریمی: فرمانده ناحیه انتظامی استان، از کشف 390 تن ذرت خارجی قاچاق به ارزش 12 میلیارد ریال از یک انبار در شهرستان نظرآباد خبر داد و گفت: درراستای اجرای طرح های بازدید و بازرسی از انبارها و در پی دریافت گزارش هایی مبنی بر عرضه خارج از شبکه توزیع و فروش نهاده های دامی در یک شرکت فروش نهاده های دامی در شهرستان “نظرآباد”، بلافاصله تیم عملیات مبارزه باقاچاق کالا وارز پلیس آگاهی استان البرز طی هماهنگی با مقام قضائی به محل انبار مورد نظر اعزام شدند.

سردارعباسعلی محمدیان افزود: در بررسی اولیه ماموران محرز شد که مقدار ۳۹۰ تن ذرت خارجی قاچاق، وارد این انبار شده و به صورت خارج ازشبکه توزیع عرضه و به عنوان خوراک دام وطیور مورد استفاده وبهره برداری قرار می گیرد.

وی با بیان این که در این رابطه یک نفر دستگیر شد، اظهار داشت: بنا بر نظر کارشناسان ارش تقریبی کالاهای کشف شده ۱۲ میلیارد ریال برآورد شده است .

فرمانده انتظامی استان البرز خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در خصوص مبارزه با قاچاق کالا، مسئولیت پلیس در این خصوص بیش از پیش بوده و برابر دستور العمل ها و ابلاغیه های صادره به صورت کاملا فعال و جهادی با این پدیده شوم برخورد و فعالیت قاچاقچیان کالا و فرآورده های نفتی رصد می شود

وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید کرد؛

گروه فرهنگ و هنر: همزمان با نشست وزرای میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اقتصاد و امور دارایی با فعالان بخش خصوصی، برحمایت همه جانبه از صنعت گردشگری توسط دولت تأکید شد. به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام روز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی گردشگری با حضور وزرای میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، و اقتصاد و امور دارایی، برگزار شد. در این نشست که معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، رئیس کل گمرک، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور و جمعی از مدیران بخش دولتی و خصوصی حضور داشتند، راهکارهای حمایتی دو وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت اقتصاد و دارایی از فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفت و بر ادامه حمایت‌های دولت و این دو وزارتخانه از صنعت گردشگری تأکید شد. روسای انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری کشور نیز حضور داشتند چالش‌های اقتصاد گردشگری با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزیر اقتصاد و دارایی مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری و روسای انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری مسائل خود را مورد به مورد در حضور دو وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اقتصاد و دارایی در میان گذاشتند.

  • تاکید بر نقش صنعت گردشگری در اقتصاد

همچنین بعد از صحبت‌های فعالان بخش خصوصی، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی توضیحاتی را در خصوص حمایت‌های دولت و این وزارتخانه از صنعت گردشگری و بخش خصوصی این صنعت ارائه دادند. این دو عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به نقش صنعت گردشگری در اقتصاد و اهمیت این صنعت، بر حمایت‌های هرچه بیشتر دولت از صنعت گردشگری تأکید کردند و درباره تداوم این حمایت ها قول مساعد دادند