ساخت تجهیزات دریایی توسط دانش بنیان ها

مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۷۰شرکت دانش بنیان و بخش خصوصی برای ساخت تجهیزات دریایی و بندری اعلام آمادگی کردند.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا الهیاراظهارداشت: ۷۶۸ قطعه بندری، دریایی و مخابراتی-الکترونیکی ساخت داخل از طریق مراکز دانش بنیان و بخش خصوصی تهیه شده و این امر حاکی از توانایی و اعتماد به بخش خصوصی داخلی است. وی توضیح داد: ساخت تجهیزات دریایی و بندری توسط شرکت های دانش بنیان داخلی باعث صرفه جویی ریالی معادل ۵۲ میلیارد تومان و جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است،

 

حمل ۱۲.۵ میلیون تن کالا از بندر امام‌ (ره)

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خوزستان از حمل ۱۲.۵ میلیون تن کالای اساسی از بندر امام‌ (ره) در ۱۱ ماهه امسال خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامعباس بهرامی‌نیا در آیین افتتاح ۶ پروژه حوزه راهداری این استان گفت: خوزستان با توجه به شرایط و موقعیتی که دارد، یک استان کاملا حمل‌و‌نقلی است و بیش از ۹۰ درصد از جابه‌جایی بار و مسافر استان از طریق جاده انجام ‌می‌شود. اوافزود: این استان با دارا بودن ۲۳ پایانه مسافربری، دومین استان کشور از این حیث است و سالانه، بیش از ۴۰‌میلیون تن بار از استان، جابه‌جا می‌شود.

 

بهره‌برداری از ۶ پروژه در خوزستان

رییس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور، از آغاز عملیات آسفالت ۲۵۱ کیلومتر راه روستایی و بهره‌برداری از ۶ طرح در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در استان خوزستان، خبر داد. عبدالهاشم حسن‌نيا، معاون وزير و رئيس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای که به همراه وزیر راه و شهرسازی، به خوزستان سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: در این سفر، ۶ پروژه، شامل بهره‌برداری از ۷۵ دوربین ثبت‌تخلف با اعتباری بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد ریال، ۲۰ دوربین نظارت تصویری با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال، پنج مجتمع خدماتی-رفاهی بین‌راهی با اعتباری بالغ‌بر ۲۹۰ میلیارد ریال، سه پاسگاه پلیس‌راه به ارزش ۹۰ میلیارد ریال، ۱۸۱ کیلومتر روکش آسفالت، ... بهره‌برداری می‌شوند.

تشریح جزئیات زلزله قطور

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ثبت ۳۰ پس لرزه بالای ۲.۵ پس از زلزله ۵.۷ قطور آذربایجان غربی، جزئیاتی بیشتر از این زلزله را اعلام کرد.

علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی جزئیات زلزله آذربایجان‌غربی با بزرگی ۵.۷ که صبح دیروز ۴ اسفند ساعت ۹:۲۲ رخ داد را اعلام کرد.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه زلزله ۵.۷ در حوالی شمال دریاچه ارومیه و محدوده ۱۷ کیلومتری شهر قطور آذربایجان‌غربی رخ داد، به رخداد چندین زلزله کوچک و متوسط در منطقه اشاره کرد و گفت: عمق زلزله بر اساس اطلاعات موجود ۶ کیلومتری است و بنابراین این زلزله در محدوده‌های نزدیک به خود می‌تواند تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر جای گذاشته باشد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در نزدیکی رومرکز زلزله از فاصله ۲ تا ۳۰ کیلومتری روستاهای متعددی وجود دارند که تحت‌تاثیر این زلزله قرار دارند و برآورد می‌شود تا میزان خسارات به واحدهای مسکونی روستایی در روستاهایی همچون گوگرد و هندوان، رزی، آلمالو، مخین و دیگر روستاهایی که در این منطقه هستند با توجه به جمعیتی که دارند، فراوانی بالایی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به دوری شهرستان قطور از رومرکز زلزله میزان خسارات به این شهر کمتر از روستاها برآورد می‌شود. هم اکنون خسارات برآورده شده از این زلزله حدود ۱۳۶ واحد روستایی و ۶ واحدشهری است.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه ۴۰ آبادی و روستا تحت تاثیر این زلزله قرار دارند، تاکید کرد: شدت زلزله‌ای که در اطراف رومرکز زلزله قطور برآورده شده است حدود ۶ است که این شدت میزان تاثیرگذاری فراوانی داشته و موجب وحشت در شهرها و روستاهای اطراف شده است.

بیت‌اللهی گسل مسبب این زمین‌لرزه را سامانه گسلی گیلاتو- سیه چشمه- خوی عنوان کرده و اعلام کرد: این سامانه گسلی چندین شاخه و یک پخش شدگی در اطراف قطور، خوی و سیه چشمه دارد که سیستم گسلی که در منطقه گسترده شده است می تواند مسبب این زمین لرزه باشد.

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

گروه راه و مسکن: سومین گردهمایی بزرگ خیرین راه و ترابری با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شدوزیر راه و شهرسازی از نصب دو هزار دوربین ثبت تخلفات در جاده‌های کشور توسط این وزارتخانه خبر داد و‌ گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۲۳ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور افزوده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی که برای بازدید، افتتاح و آغاز چندین طرح عمرانی به استان خوزستان سفر کرده است، شامگاه شنبه، سوم اسفندماه در آیین افتتاح ۶ طرح حوزه راهداری این استان که در محور اهواز-شادگان برگزار شد، راه را بخش مهمی از زندگی مردم دانست و گفت: وظیفه داریم تا راه‌ها را با کیفیت حداکثری و ایمن بسازیم و از آن‌ها نگهداری کنیم.

او، با اشاره به وجود ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور، حجم راه‌های موجود در کشور را، قابل‌ملاحظه‌ خواند و افزود: در تلاش هستیم تا حجم راه‌های موجود را افزایش دهیم. به این منظور، از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۲۳ کیلومتر بزرگراه به بزرگراه‌های کشور اضافه شد که بخش اعظمی از این اقدامات مربوط به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز بوده است.

اسلامی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بخش راه روستایی، خاطرنشان کرد: امسال حدود یک‌هزار کیلومتر راه روستایی، آسفالت شده و یک‌هزار کیلومتر راه دیگر نیز در حال احداث هستند و باید گفت، نهضت ساخت و توسعه راه‌ها، نهضتی زنده و فعال است که همچنان ادامه خواهد داشت.

او، از نصب دو هزار دوربین ثبت تخلفات در کشور توسط وزارت راه و شهرسازی، خبر داد و افزود: بر اساس برنامه، باید ۱۰۰ دوربین در خوزستان نصب شود.

اسلامی تصریح کرد: بهسازی، نوسازی و گسترش ظرفیت عبور و مرور امن و ایمنی، مسئله‌ای است که به دنبال اجرایی‌کردن آن هستیم تا از این طریق، رضایت مردم را به دست بیاوریم.

او با تأکید بر افزایش بهره‌وری در حمل‌و‌نقلی زمینی و ریلی، گفت: باید بتوانیم از ظرفیت ریل در خوزستان استفاده کنیم‌. باند دوم اهواز- خرمشهر نیز در خوزستان احداث خواهد شد و باید بتوانیم آن را هرچه سریع‌تر در خوزستان اجرایی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به این‌که، سازمان بنادر، توسعه بنادر کوچک و تخصصی کردن بنادر را در دستور کار دارد و باید این موضوع را دنبال و پیگیری کنیم، گفت: با توجه به نزدیکی به تعطیلات عید نوروز و افزایش حجم سفرها، باید اقداماتی در راستای کاهش حوادث در شبکه حمل و نقل، اجرایی شوند تا شاهد کمترین تلفات و تصادفات باشیم.

تفاهم‌نامه وزیر راه و شهرسازی و استاندار خوزستان

همچنین وزیر راه و شهرسازی و استاندار خوزستان بر سر انجام دو پروژه مهم عمرانی در استان خوزستان به توافق رسیدند و دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک به امضاء رساندند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در حاشیه سفر دو روزه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به استان خوزستان، دو تفاهم‌نامه مهم، با حضور وی و شریعتی، استاندار خوزستان به امضاء رسید.

نخستین تفاهمنامه، مربوط به توافق دو طرف، برای چهار خطه‌ کردن جاده اهواز–خرمشهر و دومین تفاهم‌نامه نیز مربوط به ساخت باند دوم پل نهم اهواز به‌طول ۵۰۰ و عرض ۱۲/۵ متر بود که ساخت آن نیازمند هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص انعقاد این دو تفاهمنامه، گفت: برای انجام دو موضوع مهم با استاندار خوزستان توافق کردیم و تفاهم‌نامه آن را به امضاء رساندیم؛ یکی از این دو موضوع در سفر قبل من به این استان، مورد مذاکره و توافق قرار گرفت که مربوط به ساخت باند دوم جاده خرمشهر به اهواز است و با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، استانداری خوزستان و منطقه آزاد اروند، ساخته خواهد شد.

او، افزود: موضوع دوم نیز در جریان آیین بهره‌برداری از پل نهم اهواز، مورد توافق قرار گرفت که باند دوم این پل ساخت شود.

ساخت تعداد زیادی مجتمع بین‌راهی در خوزستان

در خبری دیگر استاندار خوزستان، این استان را یکی از دو استان نخست کشور در حمل بار از طریق شبکه حمل‌و‌نقل جاده‌ای خواند و از ساخت تعداد زیادی، مجتمع خدماتی بین‌راهی در محورهای استان خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، شامگاه شنبه، سوم اسفندماه در آیین افتتاح پروژه‌های حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این که با حضور وزیر راه و شهرسازی در محور اهواز- شادگان برگزار شد، گفت: در دو سال گذشته مجوزهای خوبی برای مراکز خدمات رفاهی استان صادر شده است و اکنون در تلاشیم تا عقب‌ماندگی گذشته را جبران کنیم.

او، با اشاره به اقدامات بسیار خوب انجام‌شده در حوزه راهداری و نگهداری جاده‌های استان خوزستان، گفت: اکنون در حال ساخت و افتتاح تعداد زیادی مراکز خدمات رفاهی بین‌راهی هستیم و ساخت این مراکز با توجه به باری که بر روی جاده‌های استان وجود دارد، اهمیت دوچندانی دارد. استاندار خوزستان، عنوان کرد: این استان از نظر بزرگراه، رتبه ششم کشور و از نظر بار، یکی از دو استان اول کشور است و این مسئله ضرورت بهبود و استانداردسازی مسیرهای خوزستان را، بیشتر می‌کند. شریعتی، با تاکید بر ضرورت جبران عقب‌ماندگی استان خوزستان در حوزه، ساخت و نگهداری راه‌ها، تصریح کرد: اقدامات خوبی در برخی از محورهای استان، انجام شده، اما همچنان با مسائل مختلف و جدی مواجهیم که باید دنبال شوند؛ با این حال، حوزه راهداری با تمام توان در جهت بهبود و اصلاح جاده‌ها تلاش کرده است.