رییسی بر کنترل سریع بازار تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: همه مسئولان و دستگاه‌‎های مربوطه از جمله سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان باید وارد میدان شوند و نگذارند قیمت‎ کالاها افزایش یابد و معیشت بر مردم تنگ شود و هر جا نیاز به حضور دستگاه قضائی باشد، آماده همکاری هستیم.

به گزارش قوه قضائیه، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای‎عالی قوه قضاییه با تقدیر از حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات اظهار داشت: انتخابات آزمونی الهی، سیاسی و ملّی است و مردم با حضور ارزشمند خود در این عرصه، دشمن را ناامید کردند.

رئیس قوه قضائیه افزود: دشمن مدت‎ها تلاش کرد با ایجاد یاس و تردید در جامعه، مردم را نسبت به انتخابات و سازوکار آن دلسرد کند و حتی در شب انتخابات محدودیت‎های مالی و پولی و بانکی را اعمال و تلاش کرد از شیوع یک ویروس برای کاهش حضور مردم سوء استفاده کند اما مردم ما با عزم و اراده جدی وارد صحنه شدند و حضور بامعنا و باصلابت آنها حقیقتاً قابل تقدیر است.

رئیسی با بیان این‎که پیروز انتخابات یک جناح و گروه خاص نبود، تصریح کرد: پیروز انتخابات ملت بزرگ ایران است و مردم ما در برابر دشمنان و بدخواهان برنده شدند و باید این پیروزی را به آنان تبریک گفت. رئیس قوه قضائیه با تقدیر از مسئولان اجرایی و نظارت و همکاران خود در دستگاه قضایی که نقش مهمی در برگزاری هر چه بهتر انتخابات داشتند، خاطرنشان کرد: مردم وظیفه خود را در انتخابات انجام دادند و اکنون نوبت منتخبان ملت است.

رئیسی افزود: منتخبان ملت از همین امروز با اندیشه، همفکری و مشورت با صاحب‎نظران و حتی با رقبای خود که نتوانستد رأی نصاب ملت را به دست آورند، باید برای رفاه اجتماعی، گره‎گشایی از کار مردم و معیشت آنها و مساعدت به دستگاه‎ها برای پیشبرد اهداف نظام در گام دوم انقلاب اسلامی برنامه‎ریزی کنند.

رئیس قوه قضائیه، افزایش اعتماد عمومی و ایجاد و حفظ سرمایه اجتماعی را منوط به عملکرد خوب مسئولان دانست و اظهار داشت: آغاز مجلس یازدهم باید با اقدام و عمل نمایندگان همراه باشد و به‎گونه‎ای عمل کنند که امید و اعتماد مردم به دستگاه‎ها و سازوکارهای نظام افزایش یابد. رئیسی بر همین اساس ابراز امیدواری کرد که مجلس یازدهم مجلسی قوی باشد که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و خواست و اراده مردم بوده و منتخبان ملت، کار و تلاش را سرلوحه کارهایشان قرار دهند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تهدید آن برای کشور، گفت: امروز سلامت اجتماعی و سلامت مردم جزو ضروری‎ترین مسائل کشور و از وجوه مهم حقوق عامه است که توجه به آن نیازمند نگاه و همراهی همگانی است.

رئیسی افزود: مسئول صیانت از سلامت مردم وزارت بهداشت است که وارد میدان شده و در ستاد وزارتخانه و استان‎ها فعال شده و هم در حوزه بهداشت، هم در بحث درمان و هم در زمینه پیشگیری اقداماتی صورت گرفته و گزارش‎های آن نیز از طریق رسانه ملّی اعلام می شود. رئیس دستگاه قضا گفت: علاوه بر وزارت بهداشت و ستادی که با حضور نمایندگان دستگاه‎های مختلف از جمله قوه قضائیه برای مقابله با کرونا تشکیل شده، یک همت همگانی و همکاری همه بخش‎ها و مسئولان در برخورد همه‎جانبه با این مسأله لازم است. رئیسی تأکید کرد: باید به مردم اطمینان داده شود که با همت همه دستگاه‎ها و رعایت همه اصول و نکات ضروری در حوزه بهداشت و تسلط روزافزون مسئولان بهداشتی و درمانی در خصوص کرونا، سلامت و امنیت روانی آنها افزایش خواهد یافت. رئیس قوه قضائیه با اشاره به برنامه‎های دشمنان برای التهاب‎آفرینی در بازار در روزهای پایانی سال اظهار داشت: این روزها اخباری از افزایش قیمت‎ها در بازار شنیده می‎شود که لازم است به سرعت کنترل شود.

رئیسی افزود: معیشت مردم از مهم‎ترین مسائل است که همواره مورد تهدید دشمن بوده و دشمن تلاش می‎کند با ایجاد نارضایتی در جامعه و ایجاد یاس و ناامیدی بین مردم به اهداف پلید خود برسد و پادزهر این فتنه و توطئه، کار و تلاش و پیگیری و نظارت است.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: همه مسئولان و دستگاه‌‎های مربوطه از جمله سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان باید وارد میدان شوند و نگذارند قیمت‎ کالاها افزایش یابد و معیشت بر مردم تنگ شود و هر جا نیاز به حضور دستگاه قضائی باشد، آماده همکاری هستیم. در این جلسه، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‎ها، گزارشی از پیگیری دستورات صادرشده در دیدار رئیس قوه قضائیه از زندان زنان شهرری و اقدامات صورت‎گرفته برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در زندان‎ها ارائه کرد. بر همین اساس مقرر شد بخشنامه ویژه‎ای به‎منظور حفاظت زندان‎های کشور در مقابل شیوع ویروس کرونا تهیه و به مسئولان مربوطه ابلاغ شود.

رییس مجلس از حضور مردم در انتخابات تشکر کرد

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور عزتمندانه مردم در پای صندوق‌های رای تاکید کرد که مردم با مشارکت در انتخابات نقش مهم خود را در مسیر اداره کشور در چهار سال آینده ایفا کردند. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: لازم می‌دانم از حضور عزتمند ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه و اهتمام این ملت به مشارکت در انتخابات سپاسگزاری کنم. مردم با مشارکت خود در پای صندوق‌های رای رکن اصلی مردم‌سالاری را سامان بخشیده و با انتخاب نمایندگان خود بخش مهمی از مسیر اداره کشور را برای چهار سال آینده مشخص کردند.

وی ادامه داد: به منتخبین محترم تبریک می‌گویم و از همه کاندیداها که در این فریضه ملی مشارکت کردند تشکر می‌کنم. امیدوارم عزیزان با توجه به شرایط حساس کشور در جهت تحقق خواسته‌های ملت همت بگمارند. از رهبری معظم انقلاب که با رهنمودهای خود همگان را به انجام این فریضه ملی دعوت کرده‌اند تشکر می‌کنم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از زحمات هیات‌های اجرایی، هیات‌های نظارت، وزارت کشور، فرمانداران، استانداران و بخشداران قدردانی کرده و از زحمات نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح در برقراری امنیت انتخابات تشکر می‌کنم همچنین از رسانه‌های گروهی نیز قدردانی می‌کنم. برای همکارانی که توفیق خدمت مجدد را پیدا کردند آرزوی خدمت بیشتر به ملت را دارم و برای همکارانی که امکان خدمت مجدد را پیدا نکردند در سایر عرصه‌ها توفیقاتی را آرزومندم.

علی لاریجانی با اشاره به موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از ملت ایران تقاضا دارم در بحث مبارزه با ویروس کرونا دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با این امر را با دقت رعایت کنند. دستگاه‌های حکومتی نیز موظف هستند به مصوبات این ستاد که از پشتیبانی شورای عالی امنیت ملی برخوردار است، عمل کند، چرا که این موضوع به سلامتی مردم مربوط می‌شود. از کمیسیون بهداشت می‌خواهم مستمرا موضوع را زیر نظر داشته باشند.

رئیس مجلس گفت: کمیسیون عمران نیز در خصوص زلزله آذربایجان غربی پیگیری لازم را داشته باشد تا دستگاه‌های اجرایی به سرعت به کمک زلزله‌زدگان بشتابند. لازم است این دو کمیسیون گزارش کار خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

وی در پایان فوت والده بنایی نماینده گناباد و درگذشت والده احمد انارکی نماینده رفسنجان را تسلیت گفته و برای آن دو مرحومه از درگاه رحمت ایزدی درجات عالیه را تقاضا کرد.

سخنگوی دولت از تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا خبرداد

بنابر اعلام سخنگوی دولت در ششمین روز اعلام مشاهده مواردی از کرونا و شیوع آن در برخی استان‌های کشور ،سه شنبه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رییس جمهوری تشکیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا در ایران از چند جهت مورد اهمیت است. امروز از ایتالیا تا کره جنوبی درگیر این بیماری جهانی هستند.

وی افزود: امروز در شرایطی هستیم که باید با همدلی کامل به مبارزه با کرونا برخیزیم؛ باید به پزشکانمان اعتماد کنیم ؛ باید از سیاسی کردن موضوع کرونا پرهیز کنیم.

ربیعی تاکید کرد: شاهد سوداگری‌هایی در زمینه وسایل و تجهیزات بهداشتی هستیم ؛ در زمینه شوینده‌ها و وسایل استرلیزه ، خطوط تولید جدید در کشور ایجاد شده و از همین امروز به بازار عرضه میشود.

ربیعی گفت: ماسک توسط مراکز بهداشت و درمان بصورت گسترده توزیع می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فردا ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رییس جمهوری تشکیل می‌شود، تاکید کرد: کمیته‌های مختلفی ذیل این ستاد تشکیل شده است.اخباری هم که دال بر تعلیق فعالیت های مراکز خرید در فضای مجازی منتشر می‌شود، غیرمسئولانه است.

ربیعی با بیان اینکه رییس جمهور و همه افراد مسئول در این زمینه تعهد و وظیفه قانونی و اخلاقی در برابر کرونا دارند، گفت: اطمینان می‌دهیم که هیچ کم گویی از این اتفاق انجام نشود و هر چند نفری که جانشان را در این زمینه از دست بدهند را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: هراس بیش از اندازه از کرونا مقابله اجتماعی با آن را هم تخت تاثیر قرار می‌دهد. به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل شود.

ربیعی با بیان اینکه رییس جمهور و همه افراد مسئول در این زمینه تعهد و وظیفه قانونی و اخلاقی در برابر کرونا دارند، گفت: اطمینان می‌دهیم که هیچ کم گویی از این اتفاق انجام نشود و هر چند نفری که جانشان را در این زمینه از دست بدهد را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: هراس بیش از اندازه از کرونا مقابله اجتماعی با آن را هم تخت تاثیر قرار می‌دهد. به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل شود.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه به هیچ وجه در مواد اولیه برای تولید وسایل بهداشتی کمبود نداریم، اظهار کرد: امروز خبری را می‌دیدم که تمامی فروشگاه‌ها، مغازه‌ها وبازار تعطیل خواهند شد. اینها قطعا نیست قصد به هم زدن آرامش ایران را دارند و نیتشان خیرخواهانه نیست. ما اعتقاد داریم اطلاع رسانی بیش از هر دوره دیگری است اما اطلاع رسانی باید به شکلی باشد که دولت را پیش برد. باید به کنترل دولت و جامعه کمک کنیم تا شهر به شهر اعلام کنیم که دیگر مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: یک امر مذموم این است که از رنج مردم سوء استفاده شود و ماسک معمولی را به قیمت ۲۵ هزار تومان بفروشند با کمک رسانه ها می‌تواند این مساله برطرف شود.

سخنگوی دولت افزود: از فداکاری‌های کادر بهداشتی وزارت بهداشت و از نیروهای خدماتی تا کارکنان و پزشکان بیمارستان ها تشکر می کنم.

ربیعی با اشاره به بررسی موضوع کرونا در جلسه دیروز دولت گفت: پیش از جلسه دولت هم معاون اول دولت اسحاق جهانگیری جلسه گذاشتند و به طور شبانه روزی هم در وزارت بهداشت با دستگاه های زیربط این ستاد مستقر است.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت به طور شبانه روزی با دستگاه‌های مختلف ارتباط دارد بر اساس تصویب هیات وزیران و ابلاغ رییس جمهوری کمیته‌های مختلف تشکیل شدند که سیاست‌گذاری رسانه‌ای هم به این جانب واگذار شد البته سخنگویی کماکان بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.

ربیعی با انتقاد از اطلاع‌رسانی نادرست درباره کرونا، گفت: گاهی وقت‌ها منفی نویسی برای لایک گرفتن در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است؛ الان زمان اعتماد از روابط دو طرفه است. اجازه دهید در کرونا با اعتماد کامل جلو برویم. در بحث کرونا شوخی نداریم و جامعه را نباید دچار ناامنی روانی کنیم و کشور را برای آنانی که می‌خواهند جامعه را به تاراج ببرند، آماده نکنیم. در نقد کردن دولت و گفتن کاستی‌ها تردیدی وجود ندارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در وزارت بهداشت به طور مستقیم دنبال برگزاری ویدئو کنفرانس خبری هستیم، خطاب به رسانه ها، اظهار کرد: از رسانه‌ها درخواست دارم با پیگیری روندها موضوع را به مسیر خود ببرید و اگر اشکالی هست، بگویید؛ با پیگیری خبرها، اطمینان بخشی ایجاد کنید. ما بیش از داروی کرونا به داروی اعتماد، کنار هم قرار گرفتن و عمل به توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت نیاز داریم.

وی با اشاره به زمان بستن پروازها اظهار کرد: یکی از احتمالات بسیار بالا در شیوع‌شناسی، شخص بازرگانی است که دوبار در فاصله بستن پروازها، با خط هوایی کشور امارات و کشورهای دیگر این ویروس را انتقال داده و الان یکی از علائم قوی این است.

ربیعی تاکید کرد: می‌دانیم که کشورها با این ویروس درگیری هستند و بعداً و یا در اخبار مختلف هم مشخص می‌شود که این کشورها هم درگیر هستند. به اعتقاد من، ما در موضوع اعلام، متعهدانه عمل کردیم.

« تجارت» موضوع رد کلیات لایحه دخل و خرج دولت در بهارستان را بررسی کرد؛

اقتصاد کلان: ماراتن نفس گیر بودجه 99 سرانجام به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آمد اما نمایندگان با کلیات آن مخالفت کردند. وکلای ملت دلایل مخالفت خود را به طور عمده عدم انطباق با برنامه ششم، غیر واقعی بودن، عدم رعایت اصلاح ساختاری اعلام کرده اند. به گزارش ایرنا نمایندگان در اولین جلسه مجلس پس از برگزاری انتخابات، با ۶۷ رای موافق، ۱۱۴ رای مخالف و ۳ رای ممتنوع از ۱۹۱ نماینده حاضر با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور مخالفت کردند. مخالفان همچنین بودجه ۹۹ را بودجه‌ای برای شرایط عادی عنوان کردند و با انتقاد از عدم انطباق لایحه بودجه با برنامه ششم توسعه کشور، تعریف مالیات و گسترش شمول آن را موجب فشار بر قشرهای متوسط و ضعیف جامعه دانستند. مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: این لایحه باید به دولت برگردد و مجددا در کمیسیون بررسی شود پس به این دوره مجلس نخواهد رسید.

  • اداره کشور در شرایط تحریم

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه کمترین وابستگی بودجه به نفت در تاریخ معاصر مربوط به بودجه سال ۹۹ است، گفت: ما می‌خواهیم کشور را در شرایط تحریمی اداره کنیم.

در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۹ محمد باقر نوبخت حقیقی در جلسه علنی روز گذشته افزود : این بودجه با زحمت دولت و کمیسیون تلفیق آماده شده است، انتظار داریم مجلس شورای اسلامی هم به وظیفه خود عمل کرده و اصلاحات مدنظر را اعمال کند تا در مظان اتهام قرار نگیرد.

وی افزود : امروز مجلس شورای اسلامی در حال انجام آخرین ماموریت خود در خصوص بودجه است؛ مردم نظاره‌گر ایفای ماموریت و نقش خطیر مجلس شورای اسلامی هستند، ما در سومین سال تحریم، بودجه را تنظیم کردیم، دشمنان منتظر هستند ببینند آیا تحریم، تهدید و مشکلات در فراروی این نظام قرار می‌گیرد و آیا می‌تواند کشور را متوقف کند.

  • مخالفان چه گفتند؟

حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه بودجه ۹۹ گفت: لایحه بودجه سالانه باید یک پنجم برنامه ششم توسعه باشد؛ در ماده ۳ برنامه ششم توسعه آمده که برای دستیابی به رشد اقتصادی متوسط سالانه ۸ درصد و ضریب جینی ۳۴ درصد در سال پایانی برنامه که متاسفانه در بودجه سال ۹۹ به صورت کامل به آن توجه نشده است.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه به جهت‌گیری و سیاست‌های لازم برای تجهیز منابع مالی مورد نیاز سرمایه‌گذاری از جمله منابع مالی خارجی تا متوسط سالانه ۳۰ میلیارد دلار اشاره شده است، اما در بودجه ۹۹ این امر پیش بینی نشده است.

  • این بودجه به پای مجلس نوشته نشود

مصطفی کواکبیان هم با بیان اینکه بودجه ۹۹ واقع‌گرایانه نیست و با جابه‌جا کردن برخی ارقام شکل گرفته است، اظهارداشت: قرار نیست وضعیت مطلوبی در زندگی مردم ایجاد کند، اگر بخواهیم واقعیت‌های اقتصادی را در نظر بگیریم بودجه‌ای غیر از این باید ارائه شود.

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام نشده است، ساختار بودجه در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تنظیم شده است؛ این ایراد توسط مردم در انتخابات وارد شد، نفر اول تهران به میزان بنده در لیست قبلی رأی آورده است.

  • تصمیم گیرندگان امضای طلایی دارند

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با لایحه بودجه ۹۹ گفت: بودجه کنونی به هیچ عنوان متناسب با شرایط جنگ اقتصادی نیست. رهبر معظم انقلاب بارها تأکید فرمودند که ساختار بودجه‌ریزی باید اصلاح شود کما اینکه برای آن مدت ۶ ماهه‌ای در نظر گرفته شد. وی افزود: در بودجه سال ۹۹ مبلغ ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش اموال دولتی پیش‌بینی شده است در شرایطی که امسال تنها ۳۲۰ میلیارد تومان اموال مازاد دولتی به فروش رفت؛ چطور می‌توان در سال ۹۹ مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از این طریق کسب کرد.

  • سازمان بودجه برنامه‌ای ندارد

کارشناسان مسائل اقتصادی نیز به نوبه خود در باره بودجه 99 به اظهار نظر پرداختند. اواخر آذرماه گذشته یک اقتصاددان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفته بود: کاهش وابستگی به نفت در بودجه سال آینده منفعلانه است و ما به سمت کاهش نقش درآمد‌های نفتی در این بودجه نرفته ایم بلکه تحریم‌ها و محدودیت دسترسی به درآمد‌های نفتی ما را مجبور کرده است نقش درآمد‌های نفتی را در بودجه کاهش دهیم.

علی سعدوندی همچنین افزود: این که در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی یک میلیون صادرات نفت در روز شده، ممکن است دوباره بودجه را با کسری روبرو کند. سازمان برنامه و بودجه فقط سازمان بودجه است و برنامه‌ای ندارد. اگر سازمان برنامه داشتیم می‌توانستیم درآمد حاصل از فروش نفت را برای ایجاد زیرساخت‌ها هزینه کنیم.

نباید دسترسی به صندوق ذخیره ارزی آسان باشد

یک کارشناس اقتصادی دیگر نیز در برنامه تلویریونی مورد اشاره گفت: بودجه منعکس کننده تعادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور و در چند دهه اخیر دچار کسری ساختاری بوده است. این کسری با درآمد‌های نفتی و بدهی دولت به نهاد‌های اقتصادی جبران شده، اما خود را به صورت تورم در جامعه نشان داده است.

سید علی مدنی زاده گفت: اکنون با کاهش درآمد‌های نفتی به اجبار نقش درآمد‌های نفتی در بودجه کاهش یافته، اما هنوز از بودجه خارج نشده است. منظور از قطع وابستگی به نفت؛ سرمایه گذاری درآمد حاصل از فروش نفت در کشور است و نباید به آسانی دسترسی به منابع صندوق ذخیره ارزی وجود داشته باشد.

رییس اتاق ایران انتقاد کرد؛

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در نشست روسای تشکل‌های تحت پوشش اتاق مشهد، بی‌توجهی به نوآوری را یکی از موانع اساسی توسعه اقتصادی دانست و گفت: در کشور ما نوآوری در اولویت برنامه‌های اقتصادی قرار ندارد و سود و پاداش آن نیز به قواره سود و پاداش دلالی و سوداگری نیست. به عقیده شافعی، پایین بودن سهم کالاهای دانش‌بنیان در صادرات کشور از نشانه‌های بی‌توجهی به نوآوری است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که نوآوری در اولویت برنامه‌های اقتصادی نیست و متأسفانه سود و پاداش حاصل از نوآوری در کشور ما، به قواره دلالی و سوداگری نیست و این خلأ بزرگی به شمار می‌آید.

غلامحسین شافعی در دومین نشست روسای تشکل‌های تحت پوشش اتاق مشهد افزود: اینکه در اقلام صادراتی ما کالاهای دانش‌بنیان سهمی یک‌درصدی دارند، نشان می‌دهد که برخلاف جهان، در این عرصه عقب مانده‌ایم و همین موضوع یکی از موانع اساسی توسعه اقتصادی به شمار می‌آید.

او ادامه داد: متقابلاً شاهدیم که اصرار بر تولید کالاهایی است که حتی از بازار داخلی نیز در حال حذف هستند. این شکافی که میان بخش تولید ما با تکنولوژی نوین و رویکردهای فناورانه و دانش‌بنیان وجود دارد، باعث می‌شود تا بازارهای خارجی و حتی مشتریان داخلی خود را نیز از دست بدهیم.

شافعی، تولید نوآورانه را ظرفیتی دانست که می‌تواند به توسعه صادرات و رشد نفوذ در بازارهای جهانی منجر شود و خاطرنشان کرد: ما در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار داریم و اگر طاقت بیاوریم و البته گام‌هایی هوشمندانه برداریم، ممکن است ما را به اقتصاد غیرنفتی رهنمون کند.

  • لزوم توسعه تعاملات دوسویه اتاق و تشکل‌های وابسته

رئیس اتاق ایران در ادامه بر لزوم توسعه تعاملات دوسویه پارلمان بخش خصوصی و تشکل‌های وابسته به آن تأکید کرد.

شافعی تصریح کرد: همیشه نباید اتاق تشکل‌ها را اداره کند، بلکه این رابطه باید دوسویه باشد تا مشارکت و ارتباط لازم رقم بخورد. در پارلمان بخش خصوصی، بر توجه به برنامه‌های بلندمدت تأکید داریم؛ چراکه منهای چنین بحثی، اقداماتمان با چشم‌های بسته انجام خواهد گرفت. البته در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده که در عمده فعالیت‌ها و برنامه‌ها، ترسیم یک برنامه حتی کوتاه‌مدت، به‌واسطه پیش‌بینی‌ناپذیری شرایط، دشوار است.

او با اشاره به برنامه‌های توسعه در کشور گفت: چه خوب است که میزان تحقق این برنامه‌ها مورد سنجش قرار بگیرد. معتقدیم میزان تحقق این برنامه‌ها به بیش از 30 درصد نمی‌رسد.

رئیس اتاق مشهد با تأکید بر اینکه نمی‌توان در شرایط غیرعادی، کشور و ساختارهای مختلف آن را با رویکردهای عادی اداره کرد، یادآور شد: اتاق از ایده‌های تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کند و قدردان مشارکت آن‌ها است.

شافعی خطاب به روسای برخی تشکل‌های بخش خصوصی استان گفت: مشارکت تشکل‌های اقتصادی در طرح، پیگیری، مطالبه‌گری و ارائه پیشنهاد‌ها برای مشکلات و مسائل بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است. مثلاً مهم است که ببینید هر یک از تشکل‌های شما در تدوین دستورات شورای گفتگو چقدر نقش داشته‌اند؟ شورای گفتگو ظرفیت قابل‌توجهی است که تشکل‌ها باید از آن استفاده کنند. تشکل‌ها باید علاوه بر مطالبه گری، در سازوکار ارتباطات با یکدیگر نیز تغییراتی ایجاد نمایند.

او بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در ارائه پیشنهاد‌ها تأکید و بیان کرد: اگر بتوانیم درجه اعتماد را بالا ببریم، حرف‌هایمان بهتر شنیده و عمل می‌شود. به بیان بهتر، اگر اعتماد متقابل بین خودمان و دولت ایجاد کنیم و بر راه‌حل‌هایی که داریم، پافشاری نماییم، می‌توان به بهترین نتیجه رسید. در این شرایط حساس همه به هم نیاز داریم و باید به دنبال راه‌حل‌های جدیدی برویم تا دو طرف به نتیجه برسیم.

  • توجه به خوداتکایی به‌جای خودکفایی

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره توجه به «خودکفایی» به‌جای «خوداتکایی» در سال‌های اخیر تصریح کرد: مدت‌هاست که بحث خودکفایی و جایگزینی تولید به‌جای واردات در کشور مطرح شده و تا به امروز هم ادامه یافته است؛ این موضوع هم به صنعت ما و هم دیگر بخش‌های اقتصادی لطمه بسیاری زده است.

او افزود: باید ببینیم دیگران چه کرده‌اند و در راه توسعه خود چگونه حرکت نموده‌اند و آن را با شرایط خود بسنجیم.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: اگر برای زمانی طولانی اصرار بر این داشته باشیم که واردات محصولات تولید داخلی ممنوع شود، به یک موضوع غیررقابتی رسیده‌ایم و این به ضرر مصرف‌کننده و تولید است و منجر به عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز در تولید می‌شود. شافعی به حمایت از صنعت نیز اشاره و تصریح کرد: در دیگر کشورها حمایت از صنعت صورت می‌گیرد و وقتی آن صنعت به بلوغ رسید؛ باید به رقابت با دیگران بپردازد؛ اما در کشور ما در مسائل اقتصادی همه به اعتیادی به نام حمایت دچار شده‌اند؛ درحالی‌که هیچ حمایتگری نباید مادام‌العمر باشد و وقتی یک صنعت به بلوغ رسید، خود مسیرش را ادامه دهد. در غیر این صورت توسعه اتفاق نمی‌افتد.

او با بیان اینکه خوداتکایی با خودکفایی تفاوت دارد، اظهار کرد: نگاه درست به این مفهوم، می‌توانست ما را به توسعه واقعی رهنمون کند.

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن ۴۰۰ هزار نفر از دهک‌های پایین جامعه که استطاعت خرید خانه با نرخ‌های جاری را ندارند، خانه‌دار خواهد کرد، گفت: تفاوت این طرح با طرح مسکن مهر آن است که این کار بر اساس تقاضا و ثبت‌نام انجام شده است و در زمین‌های شهری نسبت به ساخت مسکن اقدام می‌شود.

محمد اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن اظهار کرد: این طرح شامل دهک‌های سه تا هفت یعنی دهک‌های پایین و کم‌درآمد جامعه می‌شود و این طرح جامعه هدف خود را در مراحل ثبت‌نام شناسایی کرده است.

وی افزود: در ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن ضوابطی در نظر گرفته شده است و بر اساس آن ضوابط و دهک‌های موردنظر و جامعه هدف، خانه‌ها به افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند تخصیص داده می‌شوند. این مساله کمک می‌کند تا قشری که استطاعت خرید خانه را با نرخ‌های جاری ندارد، از این طریق خانه‌دار شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در طرح اقدام ملی مسکن یک جریان تولید ایجاد کرده‌ایم، به این معنا که این طرح یک طرح ملی و فراگیر است و به همه زمان‌ها و دوره‌ها متعلق خواهد بود.

اسلامی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن به دنبال خانه‌دار کردن ۴۰۰ هزار نفر هستیم، عنوان کرد: همه باید کمک کنند تا این نهضت خانه‌سازی پابرجا باشد و بتواند با تولید مستمر مسکن، تخصیص واحدهای مسکونی به اقشاری که توان خرید خانه با نرخ‌های کنونی را ندارند، محقق کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است طرح اقدام ملی مسکن مانند طرح مسکن مهر موفق نباشد، گفت: مهمترین دلیل تفاوت طرح اقدام ملی مسکن با طرح مسکن مهر آن است که این کار بر اساس تقاضا و ثبت‌نام انجام گرفته است و در زمین‌های شهری که دارای امکانات مناسب هستند، نسبت به ساخت مسکن اقدام می‌شود.

خروج بخش مسکن از رکود

در خبری دیگر، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه یکی از بخش هایی که توانست رشد منفی اقتصاد را کنترل کند بخش مسکن بود گفت: بخش مسکن از رکود خارج شده و نقدینگی به سمت و سوی ساخت و ساز خواهد رفت.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سئوال که اخیرا همتی رئیس کل بانک مرکزی از رشد نقدینگی ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد که نقدینگی از مرز 2000 هزار میلیارد تومان عبور کرده است حال ورود این نقدینگی به بخش مسکن می تواند تهدید یا فرصت باشد گفت:بخش مسکن از رکود خارج شده است.

وی افزود:فعالیت هایی که صورت گرفته است نشان می دهد که یکی از بخش هایی که توانسته است رشد منفی اقتصاد را کنترل کند بخش مسکن بوده است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:تصور بنده این است و پیش بینی می کنم که وضعیت بهتر و بهتر خواهد شد و نقدینگی به سمت و سوی ساخت و ساز و اقدامات موثر پیش خواهد رفت.

سرمقاله

مهدی رضاخانی

روزنامه نگار

زمان یکی از مهمترین شاخص ها در توجیه اقتصادی یک طرح است. بنابراین هرچند آزاد راه تهران – شمال که فاز اول آن امروز افتتاح می شود از نظر فنی مهندسی و بهره برداری از امتیازات برجسته ای برخوردار است اما بیش از ۲۰ سال تاخیر در بهره برداری هزینه فرصت بالایی را تحمیل کرد که خسارت...آن را اقتصاد ملی پرداخت نموده و به این سادگی قابل جبران نیست. اما از قدیم گفته اند جلوی ضرر را هر وقت بگیرید سود است. اکنون با بهره برداری ازبخشی مهمی ازاین آزاد راه انتظار می رود که یکی از معضلات محور پر ترافیک تهران به شمال کشور حل شود و دیگر شاهد راه بندان های چندین ساعت بویژه در بزرگراه های تهران کرج و منطقه آسارا معروف به جاده چالوس نباشیم.

بزرگراه تهران کرج که مبدا شاهراه غرب کشور بحساب می آید تا امروز در ابتدا تا ورودی شهر کرج با جاده چالوس هم مسیر بود . توقف های طولانی بویژه در روزهای پایانی هفته در این مسیر که بعضا به 10 ساعت هم می رسید علاوه بر اتلاف وقت باعث هدر رفتن میلیون ها لیتر سوخت و آلودگی هوا و اختلال در حمل و نقل بار مسافر می گردید. کاهش 60 کیلومتری طول مسیر وکاهش راه بندان با توجه به حجم تردد بالای این مسیر در طی سال میزان صرفه جویی در مصرف سوحت خودروهای عبوری این مسیر را به رقم قابل توجهی می رساند. از دیگر مزایای این آزاد را ه دسترسی سریع و آسان مردم پایتخت به سواحل دریای خزر است که برای آنان به یک تفرجگاه پایان هفته بویژه در فصل های گرم سال تبدیل شده است. این مسیر نسبت به جاده قدیم از استاندارد و ایمنی بسیار بالاتری برخوردار است و انتطار می رود خطر تصادفات و تلفات جاده ای را به میزان زیادی کاهش دهد. نقش ترانزیتی این آزاد راه در ایجاد ارتباط بین کشورهای همسایه شمالی و آب های آزاد خلیج فارس در توسعه کشور و کشورهای منطقه و توسعه صنعت گردشگری و مبادلات تجاری و توسعه صنعتی اهمیت ویژه ای دارد.

اما طرفداران محیط زیست نگران تاثیرات این جاده بر طبیعت بکر و وحوش در معرض خطر منطقه البرز مرکزی می باشند که امیدواریم پیش بینی های لازم در این مورد صورت گرفته باشد. دو مسئله یکی جلوگیری از ساخت و سازهای حاشیه بزرگ راه و دیگری در نظر گرفتن گذرگاه های امن در فاصله های کوتاه برای گذر حیوانات وحشی از عرض بزرگراه می تواند موجب کاهش آسیب زیست محیطی این مسیر گردد. غلاوه بر این اجرای طرح های توسعه محیط زیست مانند کاشت درختچه و بوته های کوهستانی در اطراف بزرگراه و اجرای طرح های آبخیز داری و حفاظت از خاک و کوه نیز دغدغه های است که باید مورد توجه ویژه فرار گیرد.

موضوع دیگری که در ارتباط با این پروژه قابل بررسی است کسب تجربه در اجرای پروژه های عظیم، مگا پروژه هاست. پروژه ها باید در بستر شرایط محیط تعریف شوند و با لحاظ شرایط مالی، فنی مهندسی و حتی اجتماعی و سیاسی در مدل های مختلف جایگزین ارایه گردند تا در موقعیت های قابل پیشی بینی و حتی غیرقابل پیش بینی دچار رکود و بن بست نگردند. چون زیان حاصل از توقف چنین پروژه های نه تنها زیان سرمایه گذاری دارد بلکه هزینه های فرصت که در صورت عدم انجام به موقع ایجاد می شود بیش از سرمایه گذاری اولیه موجب خسارت می شود. پیش بینی منابع متعدد تامین مالی، فاز بندی با تقسیمات کوچکتر و بکار گیری پیمانکاران پرشمارتر و کنترل پروژه دقیق تر می تواند جلو احتمالات عدم موفقیت اینگونه پروژه ها را به صفر نزدیک کند. اما گذر از طبیعت زیبای البرز با چشم اندازهای دلفریب در جاده ای امن و مسیری مطمئن بسوی سرزمین سبز شمالی در میان جنگل های انبوه و عبور از کنار شالیزارهای چشم نواز و رسیدن به دریای آرامش بخش خزر رویای شیرین انتظاری طولانی بود که خوشبختانه امروز تحقق یافته است

یادداشت

زهرا کریمی

استاد دانشگاه

ویروس کرونا برای اقتصاد ایران بسیار مصیبت‌بار است. پس از اعمال تحریم توسط امریکا، مجاری تجاری ایران بسیار تنگ‌شده و بخش اعظم ارتباطات اقتصادی ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق کشورهای منطقه برقرار است؛ حالا که شیوع ویروس کرونا در ایران تأییدشده، این روزنه‌ها به روی اقتصاد ایران بسته‌شده است...آنچه به اقتصاد ما آسیب جدی وارد می‌کند کاهش اعتماد عمومی، پایین آمدن سرمایه اجتماعی، نگرانی نسبت به آینده و در نتیجه عدم گرایش به سرمایه‌گذاری بلندمدت است. ما باید برای ترمیم شکاف دولت-ملت گام‌های جدی برداریم.

مدت‌ها کارشناسان، اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و بسیاری از مسئولان درباره تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گفتند و تاکید کردند که پیوستن به FATF برای حیات اقتصاد ایران ضروری است؛ و ما نباید خود را در دام تحریم‌های خودخواسته بیاندازیم. ولی هیچ کدام از این هشدارها به جایی نرسید و در نهایت لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید نشد و ایران در کنار کره‌شمالی در لیست سیاه FATF قرار گرفت؛ که تبعات منفی بلند مدتی به دنبال خواهد داشت.

ما گرفتار مسائلی هستیم که روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود؛ اما شیوع کرونا هرچقدر هم جدی باشد اما امیدی است که بعد از دو ماه دیگر از بین خواهد رفت، باید برای تغییر شرایط نامطلوب اقتصادی و ایجاد چشم‌اندازی روشن نسبت به آینده و بازگشت اعتماد عمومی اقدامی اساسی صورت گیرد

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت تاکید کرد؛:

گروه سیاسی: رئیس جمهور تاکید کرد: این حق ملت بزرگ ایران و جمهوری اسلامی نبود و نیست که در حالی که پیشتاز مبارزه با تروریسم و پولشویی است، در لیست اقدام تقابلی یک نهاد بین‌المللی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت اظهارداشت: در یکی از سخت‌ترین ایام حیات انقلاب اسلامی و در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ملت ایران برای تکریم نهاد انتخابات و دفاع از «حق انتخابِ» خویش، به پای صندوق‌های رای رفتند و برای سرنوشت خویش تصمیم گرفتند. رئیس جمهور با بیان اینکه "ما باید نهاد انتخابات در ایران را زنده نگه‌داریم و صرف نظر از نتیجه و گرایش سیاسی منتخبان، از نفسِ حضور مردم تشکر می‌کنیم"، ضمن تبریک به نمایندگان منتخب ملت گفت: همان‌طور که رئیس جمهور نه تنها نماینده 24 میلیون رای دهنده به خویش بلکه نماینده 41 میلیون رای دهنده و همه ملت ایران است. از روز افتتاحیه مجلس یازدهم، مجلس هم نماینده نه فقط 42 درصد رای دهنده، بلکه وکیل همه‌ی ملت ایران است.

دکتر روحانی گفت: مردم اکنون انتظار دارند که نمایندگان محترم به عنوان نماینده منافع ملی، مصالح ملی و حقوق همه ملت ایران عمل کنند. طبق قانون اساسی هر نماینده مجلس نه در برابر مردم حوزه انتخابیه خود که در برابر کل ملت ایران مسوول است.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تدبیر و امید از آغاز، با دفاع از حق مشارکت، در پی گسترش رقابت در انتخابات بود و با وجود سخت‌گیری‌ها، در رایزنی‌ها چه در نهان و چه در آشکار برای رشد مشارکت سیاسی کوشید.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کارگروه اقدام مالی (FATF) اشاره کرد و اظهارداشت: در مورد FATF نظر دولت و مجلس مشخص بود و همه اقدامات اجرایی را انجام داد و لوایح چهارگانه از جمله دو لایحه پالرمو و CFT را نیز به تصویب رساند. قصد دولت، اعلام تصمیم جدی نظام در مبارزه با پولشویی و جرائم سازمان یافته و تامین مالی تروریسم بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: تلاش ما این بود اجازه ندهیم علی‌رغم اینکه پیشتاز مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم هستیم توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان ناقض این اقدامات معرفی بشویم.

دکتر روحانی گفت: در هر حال FATF ، عدم تصمیم جمعی خارج از اختیار دولت و مجلس را بهانه قرار داده و مصوبه‌ای خلاف مصالح ملت ایران صادر کرد که همانگونه که انتظار می‌رفت موجب خرسندی آمریکا شد و توجیه‌گر تشدید تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی خواهد بود. اینک وقت آن است که آنها که بهانه به دست آمریکا داده‌اند، پاسخگوی موضع‌گیری غیرکارشناسانه خود باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک مرکزی و دستگاه‌های اقتصادی و تجاری ما برنامه‌ریزی لازم برای تجارت در شرایط تحریمی انجام داده‌اند و تلاش می‌کنند آثار منفی آن بر اقتصاد و مبادلات بین‌المللی ما را به حداقل برسانند، گفت: البته محدودیت ‌تحریم‌های آمریکا خیلی شدیدتر و بیشتر از محدودیت‌های FATF می‌باشد ولی تلاش دولت برای آن بود که مصوبه FATF ، مجوزی به دولت آمریکا برای فشار بیشتر به طرف‌های تجاری ما ندهد.