نارضایتی مردم موجب مشارکت حداقلی در انتخابات

یک عضو هیات رییسه مجلس گفت: اقداماتی در فضای انتخابات انجام شد که باعث مشارکت حداقلی مردم برای اولین‌بار شد و این هشدار قابل توجهی به مسئولین بود که رضایت مردم را مبنا قرار دهند. به گزارش ایسنا، علیرضا رحیمی در جلسه علنی مجلس گفت: امروز در مجلس شورای اسلامی بودجه را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم قاعدتا اگر بودجه بر مبنای رضایت‌مندی و افزایش کارآمدی و حکمرانی باشد اثر لازم را دارد، ولی در شرایطی که نارضایتی مردم باعث مشارکت حداقلی می‌شود و همه را متحیر می‌کند مسئولین باید به این هشدار توجه کنند.نماینده تهران گفت: مسئولین باید تلاش کنند در تهران دل ۷۵ درصد مردم و در کل کشور دل ۵۵ درصد مردم را به دست آورند.

 

تمایل آمریکا به بی‌ثبات کردن خاورمیانه

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ترور سردار شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکا ماهی گرفتن از آب گل‌آلود و بهره جستن از عدم ثبات سیاسی منطقه و درگیری‌های آن بود. به گزارش ایسنا میخائیل بوگدانف افزود: گاهی اوقات به نظر می‌رسد که برخی جریان‌ها در میان طبقه ممتاز جامعه آمریکا تمایلی به عادی‌سازی نداشته و در عوض تمایل به بی‌ثبات کردن خاورمیانه دارند.[آن‌ها این کار را می‌کنند] تا از عدم ثبات سیاسی و درگیری‌هایی که پایان نمی‌پذیرند استفاده کرده و به قول معروف از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. از میان برداشتن قاسم سلیمانی که اتفاقا کمک شایانی هم به مبارزه علیه تروریسم و به ویژه شکست دادن داعش کرده بود، مواردی از این دست است.

 

توافق هسته ای در حال مرگ است

استاد دانشگاه ملی سنگاپور سیاست خارجه ترامپ را در راستای خوشحال کردن اسرائیل دانست و گفت: ممکن است بار دیگر ترامپ رئیس‌جمهور شود . ایران در این صورت باید از درگیری غیرمستقیم استفاده کند. ایران نباید فریب ترامپ در مورد تمایل به مذاکره را بخورد. ایالات متحده کشوری است که تنها زبان زور را می‌فهمد.بیلویر سینگ در گفت‌وگو با ایلنا در مورد برجام اظهار کرد: این توافق در حال مرگ است اما ایران نباید دنبال کردن برنامه هسته‌ای را در پیش بگیرد. وی گفت: ترور سردار سلیمانی وحشتناک ‌ترین اشتباه ترامپ تاکنون است. قتل یک مقام حکومتی دیگر در کشوری دیگر غیرقانونی و غیراخلاقی است این کار ترامپ باعث شده است که آمریکایی‌ها هزینه زیادی بپردازند .

ریزش ۸۰ درصدی مجلس دهم

مروری بر نتایج یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان از تغییر ۸۰ درصدی ترکیب مجلس آینده نسبت به مجلس فعلی دارد.به گزارش ایسنا، مجلس دهم با ۲۹۰ نماینده کار خود را آغاز کرد که از این تعداد دو نفر درگذشتند و سه نفر برای عضویت در شورای نگهبان، معاونت وزیر صنعت، معدن و تجارت و سفیر ایران در روسیه استعفا دادند.در حال حاضر مجلس دهم ۲۸۵ نماینده دارد که در ایام انتخابات حدود ۴۰ نماینده ثبت نام نکردند، حدود ۷۰ نفر رد صلاحیت شدند و تعدادی از تائید صلاحیت شدگان هم انصراف دادند؛ در نهایت ۱۶۷ نماینده در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کردند.از این ۱۶۷ نماینده ۵۷ نفر منتخب مردم در مجلس یازدهم شدند و دو نماینده باید در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند. حتی با فرض پیروزی این دو نماینده در مرحله دوم، ۲۳۱ نماینده موفق به حضور در مجلس یازدهم نشده‌اند. انتخابات مرحله دوم مجلس در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۹۹ برگزار می‌شود.در نگاهی دیگر مجلس دهم ریزش ۸۰ درصدی داشته و تنها حدود ۲۰ درصد از نمایندگان فعلی مجوز ورود به مجلس بعدی را پیدا کرده‌اند.

اعلام وصول ۳ سوال از زنگنه

سه سوال ملی از وزیر نفت اعلام وصول شد.به گزارش ایسنا، سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی در پایان جلسه علنی اعلام کرد: سوال ابطحی نماینده خمینی شهر از وزیر نفت در خصوص علت انحلال شرکت بازرگانی ایران برخلاف مصالح و منافع کشور. سوال ملی علی اکبر کریمی از وزیر نفت درباره علت ابلاغ اجرای شیوه نامه فراقانونی در نحوه ارائه خدمات سوخت رسانی و کشتی‌ها در آب‌های مرزی جمهوری اسلامی و تحمیل خسارت به بیت المال. سوال ملی احمد امیر آبادی نماینده قم از وزیر نفت در خصوص علت عدم استفاده از کارت سوخت در طول ۶ سال

ضرورت حفظ برجام

وزارت امور خارجه اتریش در چند پیام توییتری نوشت: شالنبرگ در دیدار با حسن روحانی بر تعهد اتریش برای کمک به ایجاد دوباره اعتماد در منطقه تاکید کرد. تمامی طرف‌ها باید تعهداتشان در برجام را رعایت کند.به محورهای گفت‌وگوی وزیر امور خارجه این کشور با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در تهران اشاره کرد.به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه اتریش در صفحه توییترش درباره سفر الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه این کشور و دیدارش با حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، نوشت: شالنبرگ، وزیر امور خارجه در تهران با همتایش ظریف دیدار کرده و درباره برجام[توافق هسته‌ای] و ضرورت حفظ آن مذاکره کرد. او بر حمایت اتریش و اتحادیه اروپا از یک راهکار سیاسی که به ثبات منطقه‌ای و امنیت کمک کند، تاکید کرد.صفحه توییتر وزارت خارجه اتریش در ادامه نوشت: شالنبرگ و ظریف گفت‌وگویی صریح درباره طیف گسترده‌ای از مسائلی مطرح و به ویژه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای،منطقه و شیوع کرونا داشتند.

لزوم نظامی شفاف برای نظارت

یک عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد که مجلس یازدهم باید با ایجاد سازوکاری شفاف به سمت مقابله با فساد برود.علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتظارات از مجلس یازدهم بیان کرد: یکی از مسائلی که این روزها باعث شده مردم نسبت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گله‌مند باشند این است که مجلس شورای اسلامی از مرکزیت و محوریت تصمیم‌گیری در کشور فاصله گرفته و مجلس یازدهم باید سعی کند تا به راس امور باز گردد.وی اظهار کرد: علاوه بر این مجلس یک رسالت مهم در خصوص حل مسائل اقتصادی و معیشتی مردم دارد. البته مشکلات اقتصادی امروز برگرفته از سیاست‌های اقتصادی غلط در چهار دهه گذشته و تکرار تجارب اشتباه و سیاست‌های شکست خورده است.نماینده گلپایگان گفت: مجلس یازدهم باید سیاست‌های غلط اقتصادی را با تلاش کنار زده و مجلس را در مسیر ریل‌گذاری اقتصادی کشور قرار دهد.

بیکاری و فقر عامل ناهنجاری‌ اجتماعی

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز گفت: با توجه به اینکه خانواده های زندانیان از قشر آسیب پذیر جامعه هستند لذا انجمن حمایت زندانیان اولویت خود را برای آموزش و توانمندسازی خانواده های زندانیان قرارداده تا این خانواده ها به خود کفایی برسند.به گزارش ایسنا جبار باقری افزود: راه نجات خانواده‌های زندانیان پس از گرفتار شدن سرپرست خانواده فراهم کردن شغلی مناسب برای آنان است زیرا بیکاری و فقر یکی از مهمترین عوامل بوجود آمدن بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی است و اگر شغل متناسب با شئونات یک فرد در جامعه وجود داشته باشد، بسیاری از جرائم از بین خواهد رفت. به همین دلیل انجمن حمایت برای جلوگیری از آسیب های احتمالی و پیشگیری از وقوع جرم در این خانواده ها تلاش می کند.

درخواست تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شود.میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به عنوان یک کارشناس عرصه تعلیم و تربیت تاکید دارم که باید دانشگاه‌ها و مدارس تا پایان سال تعطیل شود تا فرصتی برای آموزش‌های لازم به مربیان و مدیران فراهم آید.وی ادامه داد: برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی این امکان وجود دارد که یک ماه به سال تحصیلی اضافه شود در این باره هیچ منع قانونی وجود ندارد.سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات یادآور شد: تاکنون به دلایلی همچون آلودگی هوا و سرما، مدارس و یا دانشگاه‌ها تعطیل شده است لازم است این‌بار نیز این اتفاق رخ دهد چون چیزی تا پایان سال هم باقی نمانده و در ضمن فرصت برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی هم وجود دارد. لازم است که دولت در این باره بعد از بررسی‌های کارشناسی تصمیم مقتضی را بگیرد.

رییسی بر کنترل سریع بازار تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: همه مسئولان و دستگاه‌‎های مربوطه از جمله سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان باید وارد میدان شوند و نگذارند قیمت‎ کالاها افزایش یابد و معیشت بر مردم تنگ شود و هر جا نیاز به حضور دستگاه قضائی باشد، آماده همکاری هستیم.

به گزارش قوه قضائیه، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای‎عالی قوه قضاییه با تقدیر از حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات اظهار داشت: انتخابات آزمونی الهی، سیاسی و ملّی است و مردم با حضور ارزشمند خود در این عرصه، دشمن را ناامید کردند.

رئیس قوه قضائیه افزود: دشمن مدت‎ها تلاش کرد با ایجاد یاس و تردید در جامعه، مردم را نسبت به انتخابات و سازوکار آن دلسرد کند و حتی در شب انتخابات محدودیت‎های مالی و پولی و بانکی را اعمال و تلاش کرد از شیوع یک ویروس برای کاهش حضور مردم سوء استفاده کند اما مردم ما با عزم و اراده جدی وارد صحنه شدند و حضور بامعنا و باصلابت آنها حقیقتاً قابل تقدیر است.

رئیسی با بیان این‎که پیروز انتخابات یک جناح و گروه خاص نبود، تصریح کرد: پیروز انتخابات ملت بزرگ ایران است و مردم ما در برابر دشمنان و بدخواهان برنده شدند و باید این پیروزی را به آنان تبریک گفت. رئیس قوه قضائیه با تقدیر از مسئولان اجرایی و نظارت و همکاران خود در دستگاه قضایی که نقش مهمی در برگزاری هر چه بهتر انتخابات داشتند، خاطرنشان کرد: مردم وظیفه خود را در انتخابات انجام دادند و اکنون نوبت منتخبان ملت است.

رئیسی افزود: منتخبان ملت از همین امروز با اندیشه، همفکری و مشورت با صاحب‎نظران و حتی با رقبای خود که نتوانستد رأی نصاب ملت را به دست آورند، باید برای رفاه اجتماعی، گره‎گشایی از کار مردم و معیشت آنها و مساعدت به دستگاه‎ها برای پیشبرد اهداف نظام در گام دوم انقلاب اسلامی برنامه‎ریزی کنند.

رئیس قوه قضائیه، افزایش اعتماد عمومی و ایجاد و حفظ سرمایه اجتماعی را منوط به عملکرد خوب مسئولان دانست و اظهار داشت: آغاز مجلس یازدهم باید با اقدام و عمل نمایندگان همراه باشد و به‎گونه‎ای عمل کنند که امید و اعتماد مردم به دستگاه‎ها و سازوکارهای نظام افزایش یابد. رئیسی بر همین اساس ابراز امیدواری کرد که مجلس یازدهم مجلسی قوی باشد که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و خواست و اراده مردم بوده و منتخبان ملت، کار و تلاش را سرلوحه کارهایشان قرار دهند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تهدید آن برای کشور، گفت: امروز سلامت اجتماعی و سلامت مردم جزو ضروری‎ترین مسائل کشور و از وجوه مهم حقوق عامه است که توجه به آن نیازمند نگاه و همراهی همگانی است.

رئیسی افزود: مسئول صیانت از سلامت مردم وزارت بهداشت است که وارد میدان شده و در ستاد وزارتخانه و استان‎ها فعال شده و هم در حوزه بهداشت، هم در بحث درمان و هم در زمینه پیشگیری اقداماتی صورت گرفته و گزارش‎های آن نیز از طریق رسانه ملّی اعلام می شود. رئیس دستگاه قضا گفت: علاوه بر وزارت بهداشت و ستادی که با حضور نمایندگان دستگاه‎های مختلف از جمله قوه قضائیه برای مقابله با کرونا تشکیل شده، یک همت همگانی و همکاری همه بخش‎ها و مسئولان در برخورد همه‎جانبه با این مسأله لازم است. رئیسی تأکید کرد: باید به مردم اطمینان داده شود که با همت همه دستگاه‎ها و رعایت همه اصول و نکات ضروری در حوزه بهداشت و تسلط روزافزون مسئولان بهداشتی و درمانی در خصوص کرونا، سلامت و امنیت روانی آنها افزایش خواهد یافت. رئیس قوه قضائیه با اشاره به برنامه‎های دشمنان برای التهاب‎آفرینی در بازار در روزهای پایانی سال اظهار داشت: این روزها اخباری از افزایش قیمت‎ها در بازار شنیده می‎شود که لازم است به سرعت کنترل شود.

رئیسی افزود: معیشت مردم از مهم‎ترین مسائل است که همواره مورد تهدید دشمن بوده و دشمن تلاش می‎کند با ایجاد نارضایتی در جامعه و ایجاد یاس و ناامیدی بین مردم به اهداف پلید خود برسد و پادزهر این فتنه و توطئه، کار و تلاش و پیگیری و نظارت است.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: همه مسئولان و دستگاه‌‎های مربوطه از جمله سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان باید وارد میدان شوند و نگذارند قیمت‎ کالاها افزایش یابد و معیشت بر مردم تنگ شود و هر جا نیاز به حضور دستگاه قضائی باشد، آماده همکاری هستیم. در این جلسه، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‎ها، گزارشی از پیگیری دستورات صادرشده در دیدار رئیس قوه قضائیه از زندان زنان شهرری و اقدامات صورت‎گرفته برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در زندان‎ها ارائه کرد. بر همین اساس مقرر شد بخشنامه ویژه‎ای به‎منظور حفاظت زندان‎های کشور در مقابل شیوع ویروس کرونا تهیه و به مسئولان مربوطه ابلاغ شود.

رییس مجلس از حضور مردم در انتخابات تشکر کرد

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور عزتمندانه مردم در پای صندوق‌های رای تاکید کرد که مردم با مشارکت در انتخابات نقش مهم خود را در مسیر اداره کشور در چهار سال آینده ایفا کردند. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: لازم می‌دانم از حضور عزتمند ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه و اهتمام این ملت به مشارکت در انتخابات سپاسگزاری کنم. مردم با مشارکت خود در پای صندوق‌های رای رکن اصلی مردم‌سالاری را سامان بخشیده و با انتخاب نمایندگان خود بخش مهمی از مسیر اداره کشور را برای چهار سال آینده مشخص کردند.

وی ادامه داد: به منتخبین محترم تبریک می‌گویم و از همه کاندیداها که در این فریضه ملی مشارکت کردند تشکر می‌کنم. امیدوارم عزیزان با توجه به شرایط حساس کشور در جهت تحقق خواسته‌های ملت همت بگمارند. از رهبری معظم انقلاب که با رهنمودهای خود همگان را به انجام این فریضه ملی دعوت کرده‌اند تشکر می‌کنم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از زحمات هیات‌های اجرایی، هیات‌های نظارت، وزارت کشور، فرمانداران، استانداران و بخشداران قدردانی کرده و از زحمات نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح در برقراری امنیت انتخابات تشکر می‌کنم همچنین از رسانه‌های گروهی نیز قدردانی می‌کنم. برای همکارانی که توفیق خدمت مجدد را پیدا کردند آرزوی خدمت بیشتر به ملت را دارم و برای همکارانی که امکان خدمت مجدد را پیدا نکردند در سایر عرصه‌ها توفیقاتی را آرزومندم.

علی لاریجانی با اشاره به موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از ملت ایران تقاضا دارم در بحث مبارزه با ویروس کرونا دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با این امر را با دقت رعایت کنند. دستگاه‌های حکومتی نیز موظف هستند به مصوبات این ستاد که از پشتیبانی شورای عالی امنیت ملی برخوردار است، عمل کند، چرا که این موضوع به سلامتی مردم مربوط می‌شود. از کمیسیون بهداشت می‌خواهم مستمرا موضوع را زیر نظر داشته باشند.

رئیس مجلس گفت: کمیسیون عمران نیز در خصوص زلزله آذربایجان غربی پیگیری لازم را داشته باشد تا دستگاه‌های اجرایی به سرعت به کمک زلزله‌زدگان بشتابند. لازم است این دو کمیسیون گزارش کار خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

وی در پایان فوت والده بنایی نماینده گناباد و درگذشت والده احمد انارکی نماینده رفسنجان را تسلیت گفته و برای آن دو مرحومه از درگاه رحمت ایزدی درجات عالیه را تقاضا کرد.

سخنگوی دولت از تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا خبرداد

بنابر اعلام سخنگوی دولت در ششمین روز اعلام مشاهده مواردی از کرونا و شیوع آن در برخی استان‌های کشور ،سه شنبه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رییس جمهوری تشکیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا در ایران از چند جهت مورد اهمیت است. امروز از ایتالیا تا کره جنوبی درگیر این بیماری جهانی هستند.

وی افزود: امروز در شرایطی هستیم که باید با همدلی کامل به مبارزه با کرونا برخیزیم؛ باید به پزشکانمان اعتماد کنیم ؛ باید از سیاسی کردن موضوع کرونا پرهیز کنیم.

ربیعی تاکید کرد: شاهد سوداگری‌هایی در زمینه وسایل و تجهیزات بهداشتی هستیم ؛ در زمینه شوینده‌ها و وسایل استرلیزه ، خطوط تولید جدید در کشور ایجاد شده و از همین امروز به بازار عرضه میشود.

ربیعی گفت: ماسک توسط مراکز بهداشت و درمان بصورت گسترده توزیع می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فردا ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رییس جمهوری تشکیل می‌شود، تاکید کرد: کمیته‌های مختلفی ذیل این ستاد تشکیل شده است.اخباری هم که دال بر تعلیق فعالیت های مراکز خرید در فضای مجازی منتشر می‌شود، غیرمسئولانه است.

ربیعی با بیان اینکه رییس جمهور و همه افراد مسئول در این زمینه تعهد و وظیفه قانونی و اخلاقی در برابر کرونا دارند، گفت: اطمینان می‌دهیم که هیچ کم گویی از این اتفاق انجام نشود و هر چند نفری که جانشان را در این زمینه از دست بدهند را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: هراس بیش از اندازه از کرونا مقابله اجتماعی با آن را هم تخت تاثیر قرار می‌دهد. به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل شود.

ربیعی با بیان اینکه رییس جمهور و همه افراد مسئول در این زمینه تعهد و وظیفه قانونی و اخلاقی در برابر کرونا دارند، گفت: اطمینان می‌دهیم که هیچ کم گویی از این اتفاق انجام نشود و هر چند نفری که جانشان را در این زمینه از دست بدهد را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: هراس بیش از اندازه از کرونا مقابله اجتماعی با آن را هم تخت تاثیر قرار می‌دهد. به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل شود.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه به هیچ وجه در مواد اولیه برای تولید وسایل بهداشتی کمبود نداریم، اظهار کرد: امروز خبری را می‌دیدم که تمامی فروشگاه‌ها، مغازه‌ها وبازار تعطیل خواهند شد. اینها قطعا نیست قصد به هم زدن آرامش ایران را دارند و نیتشان خیرخواهانه نیست. ما اعتقاد داریم اطلاع رسانی بیش از هر دوره دیگری است اما اطلاع رسانی باید به شکلی باشد که دولت را پیش برد. باید به کنترل دولت و جامعه کمک کنیم تا شهر به شهر اعلام کنیم که دیگر مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: یک امر مذموم این است که از رنج مردم سوء استفاده شود و ماسک معمولی را به قیمت ۲۵ هزار تومان بفروشند با کمک رسانه ها می‌تواند این مساله برطرف شود.

سخنگوی دولت افزود: از فداکاری‌های کادر بهداشتی وزارت بهداشت و از نیروهای خدماتی تا کارکنان و پزشکان بیمارستان ها تشکر می کنم.

ربیعی با اشاره به بررسی موضوع کرونا در جلسه دیروز دولت گفت: پیش از جلسه دولت هم معاون اول دولت اسحاق جهانگیری جلسه گذاشتند و به طور شبانه روزی هم در وزارت بهداشت با دستگاه های زیربط این ستاد مستقر است.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت به طور شبانه روزی با دستگاه‌های مختلف ارتباط دارد بر اساس تصویب هیات وزیران و ابلاغ رییس جمهوری کمیته‌های مختلف تشکیل شدند که سیاست‌گذاری رسانه‌ای هم به این جانب واگذار شد البته سخنگویی کماکان بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.

ربیعی با انتقاد از اطلاع‌رسانی نادرست درباره کرونا، گفت: گاهی وقت‌ها منفی نویسی برای لایک گرفتن در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد است؛ الان زمان اعتماد از روابط دو طرفه است. اجازه دهید در کرونا با اعتماد کامل جلو برویم. در بحث کرونا شوخی نداریم و جامعه را نباید دچار ناامنی روانی کنیم و کشور را برای آنانی که می‌خواهند جامعه را به تاراج ببرند، آماده نکنیم. در نقد کردن دولت و گفتن کاستی‌ها تردیدی وجود ندارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در وزارت بهداشت به طور مستقیم دنبال برگزاری ویدئو کنفرانس خبری هستیم، خطاب به رسانه ها، اظهار کرد: از رسانه‌ها درخواست دارم با پیگیری روندها موضوع را به مسیر خود ببرید و اگر اشکالی هست، بگویید؛ با پیگیری خبرها، اطمینان بخشی ایجاد کنید. ما بیش از داروی کرونا به داروی اعتماد، کنار هم قرار گرفتن و عمل به توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت نیاز داریم.

وی با اشاره به زمان بستن پروازها اظهار کرد: یکی از احتمالات بسیار بالا در شیوع‌شناسی، شخص بازرگانی است که دوبار در فاصله بستن پروازها، با خط هوایی کشور امارات و کشورهای دیگر این ویروس را انتقال داده و الان یکی از علائم قوی این است.

ربیعی تاکید کرد: می‌دانیم که کشورها با این ویروس درگیری هستند و بعداً و یا در اخبار مختلف هم مشخص می‌شود که این کشورها هم درگیر هستند. به اعتقاد من، ما در موضوع اعلام، متعهدانه عمل کردیم.

نماینده مردم قم هشدار داد؛

کورش شرفشاهی: کرونا باعث شد تا وزیر بهداشت به صحن علنی بیاید و توضیحاتی به نمایندگان ارایه کند. اما این پایان ماجرا نبود، زیرا پس از پایان جلسه غیر علنی، نماینده قم به جمع خبرنگاران آمد و مطالبی را مطرح کرد که حاشیه ساز شد. احمد امیرآبادی آمار اعلام شده در مورد میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در قم را غیرواقعی خواند و گفت: باید هرچه سریع‌تر حرم حضرت معصومه(س) در قم تعطیل شود. در این‌باره مراجع مخالف نیستند اوضاع قم نگران‌کننده است.به گزارش ایسنا، وی با اشاره به حضور وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی برای توضیح در مورد اقدامات صورت گرفته جهت کنترل شیوع کرونا در کشور، مدعی شد: آن‌چه وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفت واقعیت نبود، با او دعوا کردم و گفتم چرا به نمایندگان دروغ می‌گویید. وضعیت در قم بحرانی‌تر از آن‌چه می‌گویند است، اوضاع قم نگران‌کننده است من به وزیر گفتم که به عنوان فرمانده عملیات باید به قم بیاید.وی با بیان این‌که «ویروس کرونا از سه هفته پیش در قم شیوع پیدا کرده است»، گفت: پرستاران در خطر هستند به آن‌ها تجهیزات لازم برای قرنطینه را نداده‌اند البته وزیر گفته امروز ۷۰۰۰ لباس و ماسک به قم می‌فرستند. پرستاران در خطر هستند بیش از ۲۵۰ نفر در قرنطینه بوده‌اند اما امکانات کافی برای قرنطینه در قم وجود ندارد. بسته‌های پیشگیری به دست مردم نرسیده است در برخی داروخانه‌ها ماسک پیدا نمی‌شود و یا گران است. باید سریعا وضعیت پیگیری شود.نماینده قم در مجلس تصریح کرد: شورای تامین استان قم باید حرم حضرت معصومه (س) را تعطیل کنند در این باره مراجع هم مخالف نیستند چون بحث جان مردم در میان است.وی با بیان این‌که «علت شیوع ویروس کرونا را نمی‌دانم»، اظهار کرد: اوضاع قم نگران کننده است می‌خواهند اخبار را به مردم ندهند تا استرس بالا نرود. وقتی می‌گویند همه این میزان فوتی مربوط به کرونا نیست اما آن‌هایی که در بیمارستان کامکار از دنیا رفته‌اند قطعا مبتلا به کرونا بوده‌اند. جواب آزمایش دو کودک هم مثبت اعلام شده که این هم خطرناک است نمی‌دانم چرا وزیر اعلام نمی‌کنند.نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید هرچه سریع‌تر آن‌هایی که مشکوک هستند را قرنطینه کنند دولت هیچ اقدام ویژه‌ای در قم انجام نداده است.

  • تکذیب آمار 50 فوتی امیرآبادی

اما دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا که ادعای نماینده شهر قم در مورد کشته شدن ۵۰ نفر بر اثر کرونا به گوشش رسیده بود، این عدد را تکذیب کرد.به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی گفت: اخبار منتشر شده در زمینه فوتی‌های قم را تکذیب می کنم اگر حتی نصف و یک چهارم این آمار هم درست بود، من استعفا می دهم. کسانیکه ادعایی درباره تعداد فوت شده‌ها بر اثر این ویروس دارند طی نامه‌ای رسمی و محرمانه اسامی را به ما اعلام کنند.وی با بیان اینکه در زمینه مبتلایان و فوت شدگان به دلیل ویروس کرونا هیچ دستگاهی بجز وزارت بهداشت آمار رسمی ندارد، افزود: از روز گذشته تاکنون آمار فوتی‌های ویروس کرونا چهار نفر افزایش پیدا کرده و شمار قربانیان کرونا به 12 نفر
رسیده است.

  • تکذیب ابتلا به کرونا

اما نماینده قم که به دنبال خروج از مجلس خبر ابتلایش به کرونا مطرح شده بود این ادعا را رد کرد. امیرآبادی به ایسنا گفت: من کرونا ندارم. سُر و مُر و گنده هستم.وی در پاسخ به این که آیا توصیه به قرنطینه نشده‌اید؟ گفت: نخیر. چه کسی این را گفته است.امیرآبادی در پاسخ به این که آیا در هنگام ورود به مجلس از شما خواسته نشده که وارد مجلس نشوید؟ گفت: چنین چیزی نبوده است. عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به این که چرا پس از ترک جلسه از سوی شما اقدام به ضد عفونی کردن میز و صندلی شما کردند؟ گفت: غلط کردند همچین کاری کردند. اشتباه کردند به من چه مربوط است.امیرآبادی در پاسخ به این که آیا تستی دادید یا نه؟ گفت: من نه تست دادم و نه تستم مثبت بوده، نه چیزی گفته‌اند نه قرنطینه شدم. بلکه در پاویون مجلس و جلوی در خانه ملت هستم و حتی جلسه هیات رئیسه مجلس را هم شرکت کردم.نماینده قم تاکید کرد که به آنفلوآنزا و سرماخوردگی نیز مبتلا نشده است