دستور وزیر برای تولیدانواع ماسک بهداشتی

وزیر صنعت دستور داد تا کلیه امکانات واحد‌های تولیدی انواع ماسک بهداشتی ( جراحی و پرستاری ) فیلتردار و ضدعفونی کننده ها با بسیج کلیه امکانات خود تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله با کرونا ویروس را به صورت شبانه روزی انجام دهند. به گزارش شاتا، رضا رحمانی در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صمت، اظهار کرد: تمهیدات لازم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی بهداشتی صورت گرفته و کمبودی از این نظر وجود ندارد. رحمانی ادامه داد: شرایط موجود کشور به گونه ای است که همه باید بدون در نظر گرفتن منافع شخصی به فکر سلامت خود و جامعه باشیم و قطعا تولیدکنندگان به مانند دوران مختلف این مهم را عملیاتی خواهند کرد.

 

انتصاب دبیر کمیسیون ملی نشان برند تجاری

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، طی حکمی از سوی رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان "دبیر کمیسیون ملی نشان برند تجاری و ساماندهی تبلیغات" منصوب شد. به گزارش شاتا، در این حکم خطاب به حمید زادبوم، آمده است: "نظر به مراتب علمی، توانمندی و سوابق اجرایی جنابعالی و بنا به پیشنهاد قائم مقام اینجانب در امور بازرگانی، به استناد مواد ۳ و ۶ آیین‌نامه ساماندهی تبلیغات کالا و خدمات موضوع ماده (۸) قانون‌ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشوربه موجب این حکم به عنوان "دبیر کمیسیون ملی نشان برند و ساماندهی تبلیغات" منصوب می‌شوید.

 

تدوین گزارش هفتگی رصد تحولات تحریم

رئیس مؤسسه مطالعات وزارت صنعت از تدوین گزارش هفتگی رصد و پایش تحولات حوزه تحریم و ارسال آن به سیاستگذاران خبر داد و گفت: نقشه راه تنظیم بازار آماده ابلاغ از سوی وزیر صمت است.

به گزارش شاتا، مرجان فقیه نصیری در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور گفت: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بالغ بر یک سال است که رویکرد خود را در نگاه مشتمری مداری و تأمین نیازهای بخش‌های مختلف سیاستگذاری در نظر گرفته و بر همین اساس ذینفعان خود را از وزرا تا معاونان و سایر دستگاه‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز مورد توجه قرار داده است.

رییس اتاق ایران انتقاد کرد؛

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در نشست روسای تشکل‌های تحت پوشش اتاق مشهد، بی‌توجهی به نوآوری را یکی از موانع اساسی توسعه اقتصادی دانست و گفت: در کشور ما نوآوری در اولویت برنامه‌های اقتصادی قرار ندارد و سود و پاداش آن نیز به قواره سود و پاداش دلالی و سوداگری نیست. به عقیده شافعی، پایین بودن سهم کالاهای دانش‌بنیان در صادرات کشور از نشانه‌های بی‌توجهی به نوآوری است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که نوآوری در اولویت برنامه‌های اقتصادی نیست و متأسفانه سود و پاداش حاصل از نوآوری در کشور ما، به قواره دلالی و سوداگری نیست و این خلأ بزرگی به شمار می‌آید.

غلامحسین شافعی در دومین نشست روسای تشکل‌های تحت پوشش اتاق مشهد افزود: اینکه در اقلام صادراتی ما کالاهای دانش‌بنیان سهمی یک‌درصدی دارند، نشان می‌دهد که برخلاف جهان، در این عرصه عقب مانده‌ایم و همین موضوع یکی از موانع اساسی توسعه اقتصادی به شمار می‌آید.

او ادامه داد: متقابلاً شاهدیم که اصرار بر تولید کالاهایی است که حتی از بازار داخلی نیز در حال حذف هستند. این شکافی که میان بخش تولید ما با تکنولوژی نوین و رویکردهای فناورانه و دانش‌بنیان وجود دارد، باعث می‌شود تا بازارهای خارجی و حتی مشتریان داخلی خود را نیز از دست بدهیم.

شافعی، تولید نوآورانه را ظرفیتی دانست که می‌تواند به توسعه صادرات و رشد نفوذ در بازارهای جهانی منجر شود و خاطرنشان کرد: ما در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار داریم و اگر طاقت بیاوریم و البته گام‌هایی هوشمندانه برداریم، ممکن است ما را به اقتصاد غیرنفتی رهنمون کند.

  • لزوم توسعه تعاملات دوسویه اتاق و تشکل‌های وابسته

رئیس اتاق ایران در ادامه بر لزوم توسعه تعاملات دوسویه پارلمان بخش خصوصی و تشکل‌های وابسته به آن تأکید کرد.

شافعی تصریح کرد: همیشه نباید اتاق تشکل‌ها را اداره کند، بلکه این رابطه باید دوسویه باشد تا مشارکت و ارتباط لازم رقم بخورد. در پارلمان بخش خصوصی، بر توجه به برنامه‌های بلندمدت تأکید داریم؛ چراکه منهای چنین بحثی، اقداماتمان با چشم‌های بسته انجام خواهد گرفت. البته در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده که در عمده فعالیت‌ها و برنامه‌ها، ترسیم یک برنامه حتی کوتاه‌مدت، به‌واسطه پیش‌بینی‌ناپذیری شرایط، دشوار است.

او با اشاره به برنامه‌های توسعه در کشور گفت: چه خوب است که میزان تحقق این برنامه‌ها مورد سنجش قرار بگیرد. معتقدیم میزان تحقق این برنامه‌ها به بیش از 30 درصد نمی‌رسد.

رئیس اتاق مشهد با تأکید بر اینکه نمی‌توان در شرایط غیرعادی، کشور و ساختارهای مختلف آن را با رویکردهای عادی اداره کرد، یادآور شد: اتاق از ایده‌های تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کند و قدردان مشارکت آن‌ها است.

شافعی خطاب به روسای برخی تشکل‌های بخش خصوصی استان گفت: مشارکت تشکل‌های اقتصادی در طرح، پیگیری، مطالبه‌گری و ارائه پیشنهاد‌ها برای مشکلات و مسائل بخش خصوصی و فعالان اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است. مثلاً مهم است که ببینید هر یک از تشکل‌های شما در تدوین دستورات شورای گفتگو چقدر نقش داشته‌اند؟ شورای گفتگو ظرفیت قابل‌توجهی است که تشکل‌ها باید از آن استفاده کنند. تشکل‌ها باید علاوه بر مطالبه گری، در سازوکار ارتباطات با یکدیگر نیز تغییراتی ایجاد نمایند.

او بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در ارائه پیشنهاد‌ها تأکید و بیان کرد: اگر بتوانیم درجه اعتماد را بالا ببریم، حرف‌هایمان بهتر شنیده و عمل می‌شود. به بیان بهتر، اگر اعتماد متقابل بین خودمان و دولت ایجاد کنیم و بر راه‌حل‌هایی که داریم، پافشاری نماییم، می‌توان به بهترین نتیجه رسید. در این شرایط حساس همه به هم نیاز داریم و باید به دنبال راه‌حل‌های جدیدی برویم تا دو طرف به نتیجه برسیم.

  • توجه به خوداتکایی به‌جای خودکفایی

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره توجه به «خودکفایی» به‌جای «خوداتکایی» در سال‌های اخیر تصریح کرد: مدت‌هاست که بحث خودکفایی و جایگزینی تولید به‌جای واردات در کشور مطرح شده و تا به امروز هم ادامه یافته است؛ این موضوع هم به صنعت ما و هم دیگر بخش‌های اقتصادی لطمه بسیاری زده است.

او افزود: باید ببینیم دیگران چه کرده‌اند و در راه توسعه خود چگونه حرکت نموده‌اند و آن را با شرایط خود بسنجیم.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: اگر برای زمانی طولانی اصرار بر این داشته باشیم که واردات محصولات تولید داخلی ممنوع شود، به یک موضوع غیررقابتی رسیده‌ایم و این به ضرر مصرف‌کننده و تولید است و منجر به عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز در تولید می‌شود. شافعی به حمایت از صنعت نیز اشاره و تصریح کرد: در دیگر کشورها حمایت از صنعت صورت می‌گیرد و وقتی آن صنعت به بلوغ رسید؛ باید به رقابت با دیگران بپردازد؛ اما در کشور ما در مسائل اقتصادی همه به اعتیادی به نام حمایت دچار شده‌اند؛ درحالی‌که هیچ حمایتگری نباید مادام‌العمر باشد و وقتی یک صنعت به بلوغ رسید، خود مسیرش را ادامه دهد. در غیر این صورت توسعه اتفاق نمی‌افتد.

او با بیان اینکه خوداتکایی با خودکفایی تفاوت دارد، اظهار کرد: نگاه درست به این مفهوم، می‌توانست ما را به توسعه واقعی رهنمون کند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران مطرح کرد

مجمع مؤسس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با حضور معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، اعضای هیات رئیسه اتاق ایران، نمایندگان وزارت امور خارجه، ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه، سفارت سوریه و رایزن اقتصادی این سفارت برگزار شد. کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این نشست، با تأکید بر اینکه با توجه به برقراری امنیت در کشور سوریه، زمان حضور فعالیت بخش خصوصی ایران در این کشور فراهم‌شده است، گفت: از یک سال گذشته با تشکیل کمیته مشترک ایران و سوریه مقرر شد تا توسعه روابط دو کشور با جدیت بیشتری پیگیری شود و خوشبختانه امروز با تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه انتظار می‌رود تا با انجام اقدامات استراتژیکی، سطح تبادلات دو کشور فراتر از قبل رود. کاشفی، عدم امکان ترانزیت زمینی، محدودیت‌های مبادلات بانکی، عدم وجود بانک اطلاعاتی مشخص از فعالان اقتصادی دو کشور، طولانی بودن زمان ارسال کالا و عدم اطلاعات دقیق از ظرفیت‌های اقتصادی ایران و سوریه را مهم‌ترین چالش‌های توسعه همکاری‌های ایران و سوریه معرفی کرد. درعین‌حال او خواستار تعیین هرچه سریع‌تر رایزن اقتصادی ایران و تجهیز ساختمان خریداری‌شده از سوی اتاق ایران در سوریه شد. در ادامه، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر اینکه ایران در توسعه روابط با کشورهای دنیا ازجمله کشورهای همسایه محدودیتی ندارد، خاطرنشان کرد: سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران همکاری با سوریه است و خوشبختانه سال گذشته که سند راهبردی ایران و سوریه در حضور معاون اول رئیس‌جمهوری امضا شد، چارچوب همکاری‌های دقیق دو کشور مشخص‌شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح کرد:

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت : مرکز ملی فرش در نظر دارد با بکارگیری هر چه بیشتر فناوری نوین در صنایع جانبی فرش، این بخش را نیز تقویت کند.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صمت، فرحناز رافع افزود: هر چند در سال های اخیر در فرایند تامین، تولید و عرضه فرش با آسیب ها و مشکلاتی زیادی روبه رو شده ایم، اما از آنجایی که صنعت فرش دستباف برگرفته از تمدن و فرهنگ ایرانی است لذا هیچ کشوری توان رقابت با آن را ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مرکز ملی فرش ایران از تجار و بازرگان هایی که در بخش تامین مواد اولیه از جمله پشم، ابریشم سرمایه گذاری کنند، استقبال می کند، گفت: در حال حاضر تعداد کمی از سرمایه گذاران ایرانی در زمینه تامین مواد اولیه در صنعت فرش دستباف فعالیت می کنند، بنابراین از افرادی که در این حوزه کار می کنند، حمایت ویژه خواهد شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در نظر داریم با ارائه تسهیلات به خریداران فرش دستباف، از تولید داخل حمایت و به خریداران آن کمک کنیم.

وی با اشاره به جزییات طرح حمایت از خریداران فرش ایرانی خاطرنشان کرد: تمام خریداران می توانند فقط با پرداخت ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان صاحب فرش دستباف شوند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه به ضرورت رفع مشکلات تعاونی‌های فرش تاکید و بیان کرد: همانطور که به خریداران فرش ایرانی تسهیلات ارائه می شود ضروری است تا به مشکلات تولید کنندگان صنعت فرش نیز توجه ویژه شود

رئیس اتاق بازرگانی دو کشور مطرح کرد:

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت: مقامات ترکیه هیچ بازه زمانی مشخص نکردند و نمی‌توان گفت آیا تا نوروز مرزها باز می‌شود یا خیر، آنها براساس پخش و شیوع بیماری در کشور تصمیم خواهند گرفت. مهرداد سعادت در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه گفت: مطابق توافقی که وزرای بهداشت دو کشور کرده‌اند، ترکیه بر اساس منافع ملی خود تصمیم گرفت که به صورت یکجانبه مرز زمینی و هوایی خود را با ایران به طور موقت ببندد. وی ادامه داد: البته مرزهای ما باز است یعنی اینکه کامیون‌ها و هواپیماهای ترک به ایران می‌آیند اما خالی بر می‌گردند پس هیچ نگرانی در خصوص تامین مواد وارداتی وجود ندارد. اما در حال مذاکره هستیم که مرزهای زمینی برای عبور کالاها باز شود زیرا این کشور مسیر ترانزیتی صادرات ما است. عضو اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد: این حق کشور ترکیه است که برای سلامتی مردم کشور خود از ورود اتباع ایرانی جلوگیری کند و ما نمی‌توانیم از این منظر به آنها فشار وارد کنیم حتی قرار بود در این هفته یک هیات تجاری از ایران در اجلاس استانبول شرکت کند که موضوع ملغی شد. وی در خصوص تورهای مسافرتی به خصوص تعطیلات نوروز گفت: مقامات ترکیه هیچ بازه زمانی مشخص نکردند و نمی‌توان گفت آیا تا نوروز مرزها باز می‌شود یا خیر، آنها براساس به پخش و شیوع بیماری در کشور تصمیم خواهند گرفت.

سرمقاله

مهدی رضاخانی

روزنامه نگار

زمان یکی از مهمترین شاخص ها در توجیه اقتصادی یک طرح است. بنابراین هرچند آزاد راه تهران – شمال که فاز اول آن امروز افتتاح می شود از نظر فنی مهندسی و بهره برداری از امتیازات برجسته ای برخوردار است اما بیش از ۲۰ سال تاخیر در بهره برداری هزینه فرصت بالایی را تحمیل کرد که خسارت...آن را اقتصاد ملی پرداخت نموده و به این سادگی قابل جبران نیست. اما از قدیم گفته اند جلوی ضرر را هر وقت بگیرید سود است. اکنون با بهره برداری ازبخشی مهمی ازاین آزاد راه انتظار می رود که یکی از معضلات محور پر ترافیک تهران به شمال کشور حل شود و دیگر شاهد راه بندان های چندین ساعت بویژه در بزرگراه های تهران کرج و منطقه آسارا معروف به جاده چالوس نباشیم.

بزرگراه تهران کرج که مبدا شاهراه غرب کشور بحساب می آید تا امروز در ابتدا تا ورودی شهر کرج با جاده چالوس هم مسیر بود . توقف های طولانی بویژه در روزهای پایانی هفته در این مسیر که بعضا به 10 ساعت هم می رسید علاوه بر اتلاف وقت باعث هدر رفتن میلیون ها لیتر سوخت و آلودگی هوا و اختلال در حمل و نقل بار مسافر می گردید. کاهش 60 کیلومتری طول مسیر وکاهش راه بندان با توجه به حجم تردد بالای این مسیر در طی سال میزان صرفه جویی در مصرف سوحت خودروهای عبوری این مسیر را به رقم قابل توجهی می رساند. از دیگر مزایای این آزاد را ه دسترسی سریع و آسان مردم پایتخت به سواحل دریای خزر است که برای آنان به یک تفرجگاه پایان هفته بویژه در فصل های گرم سال تبدیل شده است. این مسیر نسبت به جاده قدیم از استاندارد و ایمنی بسیار بالاتری برخوردار است و انتطار می رود خطر تصادفات و تلفات جاده ای را به میزان زیادی کاهش دهد. نقش ترانزیتی این آزاد راه در ایجاد ارتباط بین کشورهای همسایه شمالی و آب های آزاد خلیج فارس در توسعه کشور و کشورهای منطقه و توسعه صنعت گردشگری و مبادلات تجاری و توسعه صنعتی اهمیت ویژه ای دارد.

اما طرفداران محیط زیست نگران تاثیرات این جاده بر طبیعت بکر و وحوش در معرض خطر منطقه البرز مرکزی می باشند که امیدواریم پیش بینی های لازم در این مورد صورت گرفته باشد. دو مسئله یکی جلوگیری از ساخت و سازهای حاشیه بزرگ راه و دیگری در نظر گرفتن گذرگاه های امن در فاصله های کوتاه برای گذر حیوانات وحشی از عرض بزرگراه می تواند موجب کاهش آسیب زیست محیطی این مسیر گردد. غلاوه بر این اجرای طرح های توسعه محیط زیست مانند کاشت درختچه و بوته های کوهستانی در اطراف بزرگراه و اجرای طرح های آبخیز داری و حفاظت از خاک و کوه نیز دغدغه های است که باید مورد توجه ویژه فرار گیرد.

موضوع دیگری که در ارتباط با این پروژه قابل بررسی است کسب تجربه در اجرای پروژه های عظیم، مگا پروژه هاست. پروژه ها باید در بستر شرایط محیط تعریف شوند و با لحاظ شرایط مالی، فنی مهندسی و حتی اجتماعی و سیاسی در مدل های مختلف جایگزین ارایه گردند تا در موقعیت های قابل پیشی بینی و حتی غیرقابل پیش بینی دچار رکود و بن بست نگردند. چون زیان حاصل از توقف چنین پروژه های نه تنها زیان سرمایه گذاری دارد بلکه هزینه های فرصت که در صورت عدم انجام به موقع ایجاد می شود بیش از سرمایه گذاری اولیه موجب خسارت می شود. پیش بینی منابع متعدد تامین مالی، فاز بندی با تقسیمات کوچکتر و بکار گیری پیمانکاران پرشمارتر و کنترل پروژه دقیق تر می تواند جلو احتمالات عدم موفقیت اینگونه پروژه ها را به صفر نزدیک کند. اما گذر از طبیعت زیبای البرز با چشم اندازهای دلفریب در جاده ای امن و مسیری مطمئن بسوی سرزمین سبز شمالی در میان جنگل های انبوه و عبور از کنار شالیزارهای چشم نواز و رسیدن به دریای آرامش بخش خزر رویای شیرین انتظاری طولانی بود که خوشبختانه امروز تحقق یافته است

یادداشت

زهرا کریمی

استاد دانشگاه

ویروس کرونا برای اقتصاد ایران بسیار مصیبت‌بار است. پس از اعمال تحریم توسط امریکا، مجاری تجاری ایران بسیار تنگ‌شده و بخش اعظم ارتباطات اقتصادی ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق کشورهای منطقه برقرار است؛ حالا که شیوع ویروس کرونا در ایران تأییدشده، این روزنه‌ها به روی اقتصاد ایران بسته‌شده است...آنچه به اقتصاد ما آسیب جدی وارد می‌کند کاهش اعتماد عمومی، پایین آمدن سرمایه اجتماعی، نگرانی نسبت به آینده و در نتیجه عدم گرایش به سرمایه‌گذاری بلندمدت است. ما باید برای ترمیم شکاف دولت-ملت گام‌های جدی برداریم.

مدت‌ها کارشناسان، اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و بسیاری از مسئولان درباره تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گفتند و تاکید کردند که پیوستن به FATF برای حیات اقتصاد ایران ضروری است؛ و ما نباید خود را در دام تحریم‌های خودخواسته بیاندازیم. ولی هیچ کدام از این هشدارها به جایی نرسید و در نهایت لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید نشد و ایران در کنار کره‌شمالی در لیست سیاه FATF قرار گرفت؛ که تبعات منفی بلند مدتی به دنبال خواهد داشت.

ما گرفتار مسائلی هستیم که روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود؛ اما شیوع کرونا هرچقدر هم جدی باشد اما امیدی است که بعد از دو ماه دیگر از بین خواهد رفت، باید برای تغییر شرایط نامطلوب اقتصادی و ایجاد چشم‌اندازی روشن نسبت به آینده و بازگشت اعتماد عمومی اقدامی اساسی صورت گیرد