توسعه بازار محصولات ایرانی در افغانستان

معاون علمی و فناوری رییسجمهور، فروردین ماه سال ۹۹ مهمان همسایه شمال شرق کشور میشود. در این سفر سه روزه به افغانستان، بازار محصولات دانشبنیان ایرانی در این کشور توسعه مییابد و روابط تجاری بین دو کشور روند رو به رشدی خواهد یافت. به گزارش ایسنا، افغانستان کشوری است با ظرفیتهای بالای اقتصادی که عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی، مسیر جذب سرمایههای خارجی به این کشور را کوتاهتر کرده است. استفاده از این ظرفیت اقتصادی برای ایران یک فرصت خوب و مغتنم است. بر اساس اعلام معاونت علمی، این سفر سه روزه با حمایت مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی صورت میگیرد.

 

طلب ۳۱ هزار میلیارد تومانی از خودروسازان

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان گفت: کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به رقم ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است و در صورت پرداخت نشدن تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی وعده داده شده، «بحران ملی خودرو» گریبانگیر کشور خواهد شد. «آرش محبینژاد» در گفتوگو با ایرنا افزود: افزایش تیراژ تولید در ماه های گذشته، افزایش قیمت قطعات و نداشتن منابع کافی از سوی خودروسازان برای پرداخت مطالبات، دلایل اصلی افزایش این ارقام است و پرداخت نشدن مبلغ پنج هزار میلیارد تومان یاد شده به بروز شرایط بحرانی قطعه سازان منجر خواهد شد.

 

مرزها را قرنطینه کنید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در نامهای به معاون اول رییس جمهوری خواستار قرنطینه مرزی شد. «مسعود خوانساری» در نامهای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهوری خواست که برای حفظ جریان صادرات، نسبت به ایجاد قرنظینه مرزی با همکاری وزارت خارجه، راه و با نظارت سازمان جهانی بهداشت اقدام کنند. او در این نامه با بیان اینکه قرنطینه برای رانندگان هم قابل اجراست، تاکید کرده است: قطع صادرات خسارت جدی به اقتصاد ملی آن هم در ماه پایانی سال وارد میکند. به گزارش ایرنا از روز جمعه برخی کشورها از جمله آذربایجان، افغانستان، کویت، پاکستان و ارمنستان مرزهای خود را برای تامین سلامت با ایران بستهاند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان اظهار داشت: گمرک ترکمنستان ٣٠ واگن مواد غذایی را که از مدتها پیش بارگیری شده بود را توقیف کرده است و اجازه ورود به آن را نمیدهد و وضعیت آنها فعلا بلاتکلیف است.

محمدحسین روشنک در گفتوگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت صادرات به کشورهای آسیای میانه گفت: صادرات ما به کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان از طریق واگن ادامه دارد تنها محدودیت برای صادرات مواد غذایی وجود دارد. به طوری که از دیروز گمرک ترکمنستان ٣٠ واگن مواد غذایی را که از مدتها پیش بارگیری شده بود را توقیف کرده است و اجازه ورود به آن را نمیدهد و وضعیت آنها فعلا بلاتکلیف است.

رحمانی ضمن انتقاد از فضاسازی ها به مردم اطمینان خاطر داد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت : وزیر صنعت گفت: مردم مطمئن باشند که اقلام بهداشتی شوینده به حد کفایت هست و نگذاریم با فضاسازی بی مورد جو بازار کشور به هم بخورد، چراکه کالا به انداره نیاز و حتی بیش از مصرف وجود دارد.

به گزارش شاتا، رضا رحمانی در نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان با محوریت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که در محل وزارت صمت برگزار شد، بیان کرد: ذخیره کالاهای اساسی به اندازه کافی است، ظرفیت های تولیدی هم به اندازه کفایت و به صورت افزایشی است.

  • در ۱۰ ماهه امسال ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم

    وی با اعلام اینکه در ۱۰ ماهه امسال ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم، گفت: در حوزه واردات نیز بیش از سال قبل وارادات داشتیم که مجموعه این اقدامات نشانگر این است ذخایر کالایی کشور مناسب است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص شیوع کرونا ویروس و تمهیداتی که برای تنظیم بازار اقلام درمانی و بهداشتی مورد نیاز آن اندیشیده شده است، اضافه کرد: فضا سازی درخصوص کروناویروس روی اقلام خاصی که در درمان آن مورد نیاز است اثر می گذارد، به عنوان مثال قیمت لیموترش افزایش یافت.

    رحمانی تصریح کرد: این فضا سازی ها برای ایجاد تاثیرات منفی در بازار و ایجاد فرصت برای سودجویی توسط دشمنان است که به همین علت رصد مداوم و بیش از پیش بازار ضرورت دارد.

    وی ادامه داد: روسای سازمانهای استانی پای کار باشند، رصد مداوم بازار را در دستور کار قرار دهند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از رسانه ها به خصوص صدا و سیما و شبکه خبر و ایران کالا برای اطلاع رسانی های درست و به موقع به خصوص در این شرایط برای ایجاد آرامش در فضای بازار تشکر کرد و گفت: عرضه به موقع کالاها در بازار ضروری است و نباید با تعلل در عرضه، خللی در بازار ایجاد شود.

    رحمانی گفت: ذخایر کالاهای اساسی و استراتژیک در کشور کافی و حتی در مواردی بیش از نیاز مصرف است، مثلا شکر به اندازه کافی ذخیره داریم و هر چقدر مردم نیاز دارند، باید عرضه شود. وی با یادآوری اینکه کرونا ویروس در خیلی کشورها آمده است،افزود: مردم عزیز بدانند وضعیت کالایی مناسب است و ذخیره سازی های لازم مورد نیاز را داریم، مثلا حتی در گندم برای اطمینان بیشتر، واردات کرده ایم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: روسای سازمانها وضعیت تولید به خصوص تولید در اقلام مرتبط با درمان و پیشگیری کروناویروس را رصد کنند. مثلا ۱۴ واحد تولیدی داریم که مواد ضدعفونی کننده تولید می کنند، این ۱۴ مورد را تک به تک رصد کرده ایم.

    رحمانی اضافه کرد: ۷۰ واحد فعال تولید کننده مواد شوینده با ۲۵۰ هزار تن تولید و ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت داریم، مردم مطمئن باشند که اقلام بهداشتی شوینده به حد کفایت هست و نگذاریم با فضاسازی بی مورد جو بازار کشور به هم بخورد، چراکه کالا به انداره نیاز و حتی بیش از مصرف وجود دارد.

    وی گفت: کسانی که احتکار می کنند در واقع در حق مردم جفا و جنایت می کنند و از عدم عرضه کالا باید جلوگیری و با احتکار و امتنان از عرضه به خصوص در کالاهایی که مورد نیاز برای جلوگیری از کرونا ویروس است، باید برخورد شود.

    وزیر صمت در بخش دیگری در خصوص همکاری بسیج اصناف در نظارت بر بازار، افزود: بسیج اصناف تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای رصد و کنترل بازار در اختیار مجموعه صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور گذاشته است.

    رحمانی اضافه کرد: سازمان تعریزات حکومتی، سازمان حمایت، بسیح اصناف، اتاق های اصناف و... برای کنترل و رصد بازار پای کار هستند.

    وی بیان کرد: تولید شوینده ها و ضدعفونی کننده ها را در همین یکی دو هفته دو برابر کردیم، برخی کارخانه ها اعلام کرده اند که تولید شان سه شیفته شده است.

    وزیر صمت خطاب به مردم گفت: مردم با همدلی و مهربانی و نوع دوستی کمک کنند تا از این وضعیت عبور کنیم.

    رحمانی در ادامه تصریح کرد: استقرار بازرس مقیم در واحدهای بزرگ را در دستور کار داریم، این موضوع باید جدی گرفته شود.

    وی گفت: مردم برای ما عزیز هستند و مجموعه اقدامات در تنظیم بازار برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم است، خدا و اهل بیت هم همیشه به ما کمک کرده اند و ان شالله از این مرحله هم به راحتی عبور خواهیم کرد.

    وزیر صمت در ادامه بیان کرد: تلاش بانک مرکزی بر این است که قیمت ارز را پایین آورد و حتما از این شرایط هم عبور خواهیم کرد. رحمانی تصریح کرد: مجوز واردات برای برخی اقلام بهداشتی مثل ماسک را داده ایم و ارز مورد نیاز آن را در گروه یک کالایی برای تامین نیاز مردم قرار داده ایم.

    وی در پایان گفت: در برنامه ریزی ها باید بازار شب عید و ماه رمضان با هم دیده شود

مدرس خیابانی از آمادگی های لازم خبر داد:

قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگی شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام در کنار اصناف، فروشگاههای زنجیرهای و میادین میوه و تره بار برای توزیع سریع و به موقع کالاهای اساسی خبر داد و گفت: توزیع بی وقفه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم همزمان با شیوع ویروس کرونا در بازار ادامه دارد و جای نگرانی نیست.

به گزارش خبرنگار شاتا، حسین مدرس خیابانی در نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: اگرچه وزارت بهداشت اجازه برگزاری همایش سراسری نظارت و بازرسی ایام پایانی سال، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را مطابق با برنامه صادر نکرد، اما مشابه آن همایش، به صورت ویدئوکنفرانس امروز اجرایی شده؛ این در حالی است که مجموعه تنظیم بازار و دستگاههای نظارتی در برهه های مختلف امسال از جمله مقاطع همراه با شوک های تورمی، افزایش قیمت بنزین و شیوع ویروس کرونا، امتحان خود را به خوبی پس داده اند؛ اما تکمیل کننده همه این اقدامات، تنظیم بازار شب عید است که باید تلاش شود مایحتاج مورد نیاز مردم به موقع تامین شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه های تنظیم بازار از دی ماه آغاز شده و در سه بخش تامین، توزیع، کنترل و نظارت نیز برنامه ریزی های مختلفی تاکنون اجرایی شده است، این درحالی است که به لحاظ تولید، وضعیت بسیار مطلوبی در حوزه کالاهای مورد نیاز شب عید و تامین و تدارک کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، در کشور به چشم میخورد و ذخایر کالایی در سطح قابل قبولی قرار دارد.

معاون طرح و برنامه اغلام کرد:

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: برای اجرای موفق سیاست های صنعتی وتجاری باید به یک زبان مشترک و اجماع برسیم.

به گزارش شاتا، سعید زرندی در نخستین مدرسه سیاستگذاری های صنعتی و تجاری که در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد، افزود: تدوین این سیاست ها از رویکرد های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وی گفت: برای تدوین این سیاستها، بررسی نظری و تجربی انواع راهبردهای توسعه صنعتی انجام شده است. معاون طرح و برنامه تاکید کرد: موضوع توسعه صنعتی در دیگر کشورها نیز بررسی ودر تدوین سیاستهای صنعتی و تجاری استفاده شد. وی همچنین تصریح کرد: شبکه سازی حول محور سیاستهای صنعتی و تجاری لازم و ضروری است تا دانشجویان، پژوهشگران و نخبگان علاقه مند به این موضوعات شناسایی و در شبکه سیاستی وزارتخانه قرار گیرند. زرندی گفت: باید به یک فهم مشترک در خصوص سیاست های صنعتی و تجاری برسیم تا این پروژه موفق شود و با این رویکرد، معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری موسسه مطالعات و با حضور صاحب نظران، اساتید، فعالان این بخش و تشکل های بخش خصوصی ، تدوین سیاست ها را انجام می دهد. زرندی همچنین گفت: شناسایی و معرفی رشته فعالیت های صنعتی پیشران و دارای اولویت از موضوعات مهمی است که وزارتخانه در این خصوص اقدام کرده است. گفتنی است، نخستین مدرسه زمستانه سیاستگذاری صنعتی و تجاری از سوم تا پنجم اسفند ماه سال ١٣٩٨ در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برگزار شد.

معاون دادستان کشور از قاضیهای تعزیرات خواست؛

معاون دادستان کشور گفت: هیچگونه اغماضی با محتکران و گرانفروشان این قبیل کالاها نخواهیم داشت و قاضیها موظف هستند اشد مجازات را برای این افراد در نظر بگیرند. ضمن آنکه عدم عرضه این کالاها نیز اشد مجازات را در پی دارد.

به گزارش ایلنا، در نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان، سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور خبر از برخورد شدید با محتکران و گرانفروشان کالاهای اساسی و بهداشتی داد.

وی گفت: دادستانهای کل استانها همچون گذشته با هدف هماهنگی و همافزایی به کمک دستگاههای اجرایی و دولت خواهند آمد و بیش از سالهای گذشته نقش خواهند داشت. دشمن با تحریمها و جنگ اقتصادی به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور است اما نشان دادیم که از تمامی این برههها به سلامت گذر خواهیم کرد.

عمرانی افزود: با توجه به شناختی که از اصناف و بازاریان کشور دارم، این اطمینان را داریم که آنها نیز به کمک دولت خواهند آمد و به صورت فعال به ما در این حوزه کمک خواهند کرد.

وی در خصوص احتکار، گرانفروشی ماسک و مواد بهداشتی گفت: هیچگونه اغماضی با محتکران و گرانفروشان این قبیل کالاها نخواهیم داشت و قاضیها موظف هستند اشد مجازات را برای این افراد در نظر بگیرند. ضمن آنکه عدم عرضه این کالاها نیز اشد مجازات را در پی دارد.

معاون دادستان کشور افزود: دستگاههای نظارتی امیدوارند که کار بازرسی و نظارت در ایام پایانی سال با بهترین شرایط به پیش بروند البته در شرایط کنونی که ویروس کرونا گسترش پیدا کرده، تمام امکانات بسیج خواهند شد. هرچند بخشی از مسئله شیوع ویروس کرونا و نگرانیهای ناشی از آن سیاسی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان؛

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و آذربایجان گفت: ما مرز خود را نبستیم و کامیونهای آذری وارد کشور میشوند و تا ظهر روز دوشنبه نیز کامیونهای ما تردد داشتند اما شواهد نشان میدهد که طی ساعات آینده جلوی تردد باری نیز گرفته خواهد شد.

بهروز پورسلیمان در گفتوگو با ایلنا در خصوص بسته شدن مرزهای دو کشور گفت: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور مقامات کشور آذربایجان تصمیم گرفتند مرزهای زمینی و هوایی خود را ببندد و از ورود اتباع ایرانی به کشور خود جلوگیری کند.

وی افزود: روز دوشنبه مرز بیله سوار بسته شد و دیروز نیز مرز آستارا بسته شده است اما آذریها هیچ تاریخی برای بازگشایی تعیین نکردند و گفتند تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود. این درحالی است که به لحاظ مسافری پس از افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی کمتر ایرانی به این کشور سفر میکرد و در واقع ٩٥ درصد تردد مسافری برای آذریها است زیرا تردد برای آنها بدون ویزا است اما مسافران ایرانی باید ٨٠ هزار تومان پرداخت کنند. البته با نزدیکی تعطیلات نوروزی مسافران ایرانی بیشتر خواهد شد و همین امر باعث نگرانی مقامات آذربایجان شده است اما به لحاظ باری ما بیشتر تردد داریم.

پورسلیمان در خصوص تردد کامیونها گفت: ما مرز خود را نبستیم و کامیونهای آذری وارد کشور می شوند و تا ظهر روز دوشنبه نیز کامیونهای ما تردد داشتند اما شواهد نشان میدهد که طی ساعات آینده جلوی تردد باری نیز گرفته خواهد شد. ما با مقامات سیاسی در حال مکاتبه هستیم که حداقل تردد باری با رعایت پروتکلهای بهداشتی باز شود تا مشکلی برای صادرکنندگان به وجود نیاید.

وی خاطرنشان کرد: عمده واردات ما از این کشور نهادههای دامی، کنجاله، سویا و ذرت است و کالاهای صادراتی ما نیز سیب زمینی، ظروف پلاستیک، شیشه و کریستال است.

سرمقاله

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

بلا از زمین و آسمان می بارد و مردم با وجود تمام مشکلات و سختی ها، همچنان پای پیمانی که تحت عنوان جمهوری بستند، ایستاده اند. مردم در خانه هایشان نشسته اند، یک باره زلزله می آید و سقف بر سرشان آوار می شود و ناچار می شوند سرمای جانسوز زمستان را در چادر به سر برند...البته گمان می کنند که سال آینده برف و باران را از پشت پنجره تماشا خواهند کرد، اما زمستانی دیگر و زمستانهایی دیگر سر می رسد و همچنان با سرما دست و پنجه نرم می کنند. مردمی که ناچار خواهند بود گرمای تابستان را نیز در همین چادرها به سر برند. همین مردم سرشان را برمی گردانند و می بینند از خودرو تا وسایل زندگی و حتی عزیزانشان بازیچه دست سیل شده و آب آنها را می برد. هنوز آب خوش از گلویشان پایین نرفته که دانه های برف دست به دست هم می دهند تا مصیبت دیگری برایشان رقم بزند. تنها یک چیز به این مردم مصیبت کشیده آرامش می دهد و باعث می شود بی تدبیری های را نادیده بگیرند، آری؛ ریشه تمام این بدبختی ها در خشم طبیعت است، هر چند که دلشان از مسوولان ناتوان و سیاست زده به درد آمده است. اما هنوز زیان های این همه مصیبت را فراموش نکرده اند که کرونا گلویشان را می فشارد. مردم هرگز در خیالشان هم نمی گنجید که کرونا از آن سر دنیا به پرواز دربیاید و جانشان را تهدید کند، اما آمد. بدتر اینکه وقتی خود چینی ها دور خودشان را خط قرمز کشیده و شهرهای مرکز کرونا را قرنطینه کردند، ما خطوط هوایی را بسیج می کنیم تا مبتلایان به کرونا را به کشورمان ترانزیت کند و به دلیل همین سودمدیریت، نه تنها جان ایرانیان را در معرض تهدید قرار می دهیم، بلکه هزینه های کلانی هم به اقتصاد کشور وارد شود. در این بین عده ای فرصت طلب، ماسک و داروهای ضدعفونی کننده را از بازار جمع می کنند تا دهها برابر گرانتر به مردمی بفروشند که به خاصر جانشان حاضر به پرداخت هر مبلغی هستند. در این شرایط دلت می خواهد قدرتی داشتی تا بدون محاکمه جان این قاتلان بالقوه را بدون محاکمه بگیری، قاتلانی که بر سر جان همنوعانشان معامله می کنند. هنوز عصبانی هستی و همه چیز را سیاه می بینی که یک باره اخبار اعلام می کند هنوز هم انسانهای شریفی هستند که در بازی عشق به انسانیت، جانشان را برای نجات انسانهای دیگر در طبق اخلاص می گذارند. بیمارستانهایی که برای درمان مبتلایان به کرونا قرنطینه شده و کادر درمانی این بیمارستانها حتی حق رفتن به خانه و دیدن خانواده را ندارند. پرستاران، پزشکان و کادر بیمارستانی که به زندانیان می مانند و اعضای خانواده شان دیگر نباید منتظر بازگشت این عضو خانواده باشند بلکه باید خودشان برای ملاقات به دیدار بروند. البته کادر درمانی همواره در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها هستند اما در چنین شرایط خاصی، به عنوان نماد ایثار و فداکاری بیشتر خودنمایی می کنند. این فرشتگان سفید پوش را تکریم کنیم، قدر بدانیم و در برابر عظمت از خودگذشتگی شان، تعظیم کنیم. فرشتگانی که تاوان سومدیریت ها را می دهند.

یادداشت

همایون هاشمی

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس

در مورد کمبود برخی اقلام بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در داروخانهها و سرگردانی مردم برای دستیابی به آنها، به عنوان یک مددکار اجتماعی و فردی که در حوزه سلامت فعالیت دارم از گروههای صنفی مرتبط با تامین لوازم بهداشتی مورد نیاز در داروخانهها می خواهم تا در جهت رفع کمبود این مواد در بازار...به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمک کنند، چرا که کنترل بیماری کرونا ماموریت سنگینی بوده که برعهده این وزارتخانه گذاشته شده است. اپیدمی بیماریها در کشورها امری بدیهی است و غلبه بر آنها نیز در گروی همبستگی است. روزهای گذشته مسئولان ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حضور پیدا کرده و توضیحات جامعی را پیرامون نحوه کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و شناسایی نقاط خطر ارائه دادند. برمدار گذاشتن خدمات مورد نیاز درمانی به صورت شبانهروزی، افزایش تخت و کادر درمانی در مراکز درمانی و افزایش تعداد اماکن تستکننده ویروس کرونا در قالب یک برنامه منسجم اجرا شده است. در رابطه با قرنطینه شهرهای درگیر با ویروس کرونا، خاطرنشان می شود قرنطینه یکی از گامهای اساسی و اقدامی فوق تخصصی بوده که بر اساس پروتکل جامع جهت ممانعت از شیوع بیماریها با توجه به شاخصها و استانداردهای تعریف شده صورت میگیرد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کنترل بیماری کرونا نیازی به آن ندیده است.

آنچه در شرایط کنونی دارای اهمیت بوده کنترل ویروس کرونا و گذر از پیک صعودی ابتلا به این بیماری است، از سوی دیگر بر اساس اقدامات صورت گرفته میتوان امیدوار بود که در ۲ هفته آینده بتوان بر این بیماری غلبه کرد. البته تمام دستگاهها باید برای کنترل بیماری کرونا با هم همکاری کنند، کما اینکه در ۳ روز اخیر همدلی و همکاری گستردهای بین مردم و مسئولان ایجاد شده است و در این زمینه حساب افرادی که قصد سیاهنمایی به بهانه سوءاستفادههای اقتصادی دارند، جدا است، از سوی دیگر رسانهها هم وظیفه دارند در این خصوص اطلاعرسانی دقیقی داشته باشند تا مانع از سیاهنمایی برخی سوءاستفادهکنندگان شوند. هماکنون برخی اقلام بهداشتی برای پیشگیری از بیماری کرونا در داروخانهها موجود نیست، کما اینکه بنده هم با مراجعه به تعدادی از دروخانهها با این مشکل مواجه شدم، بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید این اقلام را در سطح وسیعتری تولید کند. رئیس جمهور و معاون اول به این موضوع به طور جدی ورود پیدا کرده و کمیتهای را جهت پرداختن به مشکلات این بخش ایجاد کردهاند و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به این موضوع ورود پیدا کرده است.

منبع: خانه ملت