تقدیر از طرح اقدام ملی مسکن

اعضای شورای معاونین این اداره کل با حضرت آیت الله شبیری زنجانی(حفظه الله تعالی) در بیت ایشان دیدار کردند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این دیدار، صبوری مدیرکل راه وشهرسازی استان قم گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص طرح اقدام ملی تامین مسکن ارائه کرد. در ادامه جلسه آیت الله شبیری زنجانی ضمن اعلام رضایت و تقدیر از عملکرد اداره کل راه و شهرسازی و وزارت متبوع در بحث تولید مسکن و طرح اقدام ملی، خاطر نشان ساخت: مسکن، مسئله حیاتی برای آحاد جامعه و جزو اساسی ترین نیازهای افراد است که در صورت تامین آن، علاوه بر رضایت مردم، رضایت خداوند را نیز به همراه دارد.

 

رد اتهام ورود ويروس کرونا توسط ماهان

سخنگوی سازمان هواپيمايی كشوري عنوان کرد: هواپيمايی ماهان تاكنون در چارچوب تصميمات دولت و وزارت بهداشت و نهايتا سازمان هواپيمايی كشوری عمل كرده و نظارت های صورت گرفته نيز براساس دستورالعمل های تعيين شده بوده است. اتهام ورود ويروس كرونا توسط ماهان و سازمان هواپيمايی كشوری در فضای مجازی نه كارشناسی و نه منصفانه است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رضا جعفرزاده با بیان این که اتهام ورود ويروس كرونا توسط شرکت ماهان و سازمان هواپيمايی كشوري در فضاي مجازي نه كارشناسی و نه منصفانه است،گفت: در مواقع حساس و مهم چون موضوع ويروس كرونا نه سازمان هواپيمايی كشوري تصميم گير بلامنازع است و نه هيچ ايرلاينی اجازه پرواز پيدا مي كند.

 

درآمد عوارض قطعه یک آزادراه برای قطعه دوم

رییس بنیاد مستضعفان از هزینهکرد بخشی از درآمد عوارضی قطعه یک آزادراه تهران - شمال برای ساخت قطعه دوم خبر داد. پرویز فتاح در مراسم افتتاح قطعه یک آزادراه تهران- شمال افزود: امروز روز مبارکی برای جامعه مهندسی کشور است چون این پروژه به دست مهندسان داخلی ساخته و آماده افتتاح شد. وی خطاب به رییس جمهوری گفت: ابتدای دولت شما پیشرفت فیزیکی آزادراه ١٧ درصد بود، اما اکنون به ١٠٠ درصد رسیده است و اگر تاخیری بود به دلایل مختلف به سهم خود عدرخواهی میکنم. فتاح تاکید کرد: ساخت قطعه یک آزادراه تهران- شمال در دولت تدبیر و امید
اوج گرفت.

رشد ۲۴ درصدی معاملات مسکن

آمار منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن نشان میدهد که روند معاملات مسکن در شهر تهران در بهمن نسبت به ماه گذشته ۲۴.۷ درصد رشد داشته، این در حالی است که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در بهمن ماه نسبت به دی و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳.۸ و ۴۳.۱ درصد افزایش یافته است.

این گزارش حاکی است که در ۱۰ ماهه سالجاری (فروردین تا دی) ۷۴ هزار و ۶۵۹ مبایعه نامه به ثبت رسیده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۱۷ هزار و ۳۶۳ مبایعه نامه بوده با کاهش ۳۶.۴ درصدی همراه شده است. همچنین، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در ۱۰ ماهه امسال، ۱۳ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان بوده که این میزان در مقایسه با سال گذشته که هر مترمربع واحد مسکونی ۷ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان معامله شده، افزایش ۶۴.۲ درصدی داشته است.

پروانه های ساختمانی صادره در ۱۰ ماهه سالجاری ۵۴ هزار و ۹۱۰ بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که معادل ۶۳ هزار و ۵۰۷ واحد بوده کاهش ۱۳.۵ درصدی یافته است. همچنین، تعداد مبایعات در بهمن امسال ۱۳ هزار و ۵۵۰ مبایعهنامه، ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۹ هزار و ۵۳۱ واحد ثبت شد، ۴۲.۲ درصد و نسبت به دیماه امسال ۲۴.۷ درصد افزایش یافته است.

در خصوص قیمت یک مترمربع واحد مسکونی نیز متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان معامله شده که این رقم در مقایسه با بهمن سال گذشته که بیش از ۱۰ میلیون تومان را ثبت کرده، ۴۳.۱ درصد افزایش یافته است و نسبت به دی ماه امسال نیز افزایش ۳.۸ درصدی را نشان میدهد. روند افزایش قیمت هر مترمربع در ماههای آذر تاکنون سرعت گرفته است.

مقایسه متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران در بهمن سالجاری حکایت از آن دارد که بیشترین قیمت ها مربوط به منطقه ۳ تهران با متوسط هر مترمربع ۲۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، منطقه یک با ۲۹ میلیون و ۴۲۷ هزار تومان، و منطقه ۲ با ۲۱ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت و توسعه راه های روستایی بیان کرد؛

راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت و توسعه راه های روستایی گفت: از تاریخ وعده ما تا امروز ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده است و ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر در دست اجرا قرار دارد. به محض اینکه هوا مساعد شود عملیات اجرایی در جهت محرومیت زدایی و رفع دغدغه های روستانشینان آغاز می شود.

به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در مراسم افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: رفتن به شمال همواره برای مردم بسیار پر دغدغه و پر زحمت بوده است و امیدوارم با دستور رییس جمهور باند رفت منطقه دو در دولت دوازدهم به اتمام برسد. همچنین در حال ساخت ۱۵ کیلمتر باند دوم از مرزن آباد به سمت دزدبن هستیم. هر چند قسمت اصلی کوتاهی منطقه یک است که۶۰ کیلومتر مسیر را کوتاه و ۱.۵ ساعت صرفه جویی زمانی دارد.

وی ادامه داد: با بهره برداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال مصرف ۸۶ میلیون لیتر بنزین در سال کاهش می یابد. اسلامی بیان داشت: امروز سراسر کشور به کارگاه راهسازی تبدیل شده است و همه پروژه ها فعال هستند. البته رییس سازمان برنامه و بودجه به صورت ویژه از پروژه های وزارت راه و شهرسازی حمایت میکند که جای قدردانی دارد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا پایان دولت با همین حمایت صورت گرفته، ۵۸۵ کیلومتر به آزادراه های کشور اضافه خواهیم کرد که ۳۵ درصد طول آزادراه های کشور افزایش می یابد.

اسلامی در ارتباط با توسعه زیربناهای حمل و نقل به موضوع برطرف کردن مناطق آسیب پذیر از لحاظ حجم ترافیک و حوادث جاده ای اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۷۳۲ کیلومتر به شبکه بزرگراهی کشور اضافه شده است که یک رکورد محسوب می شود. وی در ادامه از آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، سعیدی کیا که در این سال ها پیشرفت پروژه را به ۸۰ درصد رساندند و همچنین محسن رفیق دوست، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شرکت های پیمانکار و مشاور قدردانی کرد.

  • صرفه جویی ۳۳ هزار تومانی در سوخت با سفر از منطقه یک آزادراه تهران-شمال

    همچنین معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: به ازای هر سفر از منطقه یک آزادراه تهران-شمال ۳۳ هزار تومان صرفه جویی در مصرف سوخت حاصل می شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلال بهرامی در مراسم افتتاحیه منطقه یک آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: منطقه یک آزادراه تهران-شمال ابر پروژه ای است که بعد از افتتاح نیاز به نگهداری های ویژه ای دارد. وی افزود: منطقه یک آزادراه تهران-شمال به دلیل برخورداری از ترانشه ها و تونل های بزرگ هر چند وقت یک بار نیاز به کنترل دارد که به منزله وجود نقص نیست. معاون ساخت و توسعه آزادراه تهران-شمال اظهار با بیان اینکه برای پرداخت عوارض آزادراهی نیاز به فرهنگسازی است، گفت: منطقه چهار آزادراه تهران-شمال تا امروز تصادف منجر به فوت نداشته است. همچنین با بهره برداری از منطقه یک صرفه جویی ۳۳ هزار تومانی در هر سفر از این آزادراه رخ می دهد. بهرامی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز کشور برای ساخت ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه ما نیازمند افزایش سرمایه گذاری در آزادراه ها هستیم.

مدیرکل راهداری لرستان خبر داد؛

مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان لرستان از افزایش سطح آب رودخانههای این استان در پی بارش شدید باران خبر داد و گفت: تردد در محور "خرمآباد-پلدختر" تا اطلاع ثانوی ممنوع است. عباس شرفی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان لرستان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: برابر پیشبینیهای سازمان هواشناسی کشور، از بعدازظهر روز دوشنبه، پنجم اسفندماه، بارشها در استان لرستان شروع شده و این روند تا امروز صبح (چهارشنبه) ادامه خواهد داشت. او، با اشاره به اینکه، دبی و سطح آب رودخانههای استان در ساعات گذشته بهصورت پیوسته در حال افزایش بوده است، افزود: ۴۰ اکیپ راهداری در سراسر استان و مناطق حساسی که احتمال آسیب به جادهها وجود دارد، به حالت آمادهباش درآمدهاند و اقدامات پیشگیرانه را در خصوص آبگرفتگی، مسدود شدن دامنههای پل و ریزشها و رانشهای احتمالی، انجام میدهند. مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان لرستان، عنوان کرد: محور "خرمآباد-پلدختر" را به دلیل پیشگیری از مشکلات احتمالی و رانش و ریزشهای احتمالی، پس از انجام هماهنگیهای لازم با شورای مدیریت بحران و با همکاری پلیسراه تا اطلاع ثانوی مسدود کردهایم و در حال حاضر فقط نیروهای راهداری و سایر نیروهای امدادی، امکان تردد اضطراری در این محور را دارند؛ ما آمادگی داریم، در صورتیکه، سیل، قابل کنترل باشد، با آن مقابله کنیم و اجازه تخریب این محور را که زحمت بسیاری برای ساخت آن کشیدهایم، ندهیم.

متخصص بیماری های عفونی در گفتگوی اختصاصی با «تجارت» اعلام کرد؛

گروه اجتماعی: هر چند وقت یک بار بیماری خاصی همه گیر می شود و تا زمانی که کنترل شود، جان بسیاری از مردم را می گیرد. هنوز از شر آنفولانزا خلاص نشده ایم که بلای کرونا ویروس بر سلامت مردم سایه انداخته و باعث نگرانی مردم شده است. تاکنون دلخوش به این بودیم که کرونا در چین است، اما وقتی جان هموطنانمان را گرفت، متوجه شدیم که خطر بیخ گوشمان است. از آنجا که کرونا مسری است و بسادگی منتقل می شود، باید بسیار زیاد مراقب باشیم. برای آنکه این بیماری را بشناسیم و راههای مقابله با آن را بدانیم با خانم دکتر مریم دادگر، متخصص بیماری های عفونی که به عنوان پزشک متخصص عفونی بیمارستان فیاض خدمت می کند، گفت و گو کردیم.

درگیری تنفسی شدید در مبتلایان کرونا ویروس

خانم دکتر دادگر با تاکید بر اینکه سرماخورگی با کرونا ویروس ارتباط زیادی ندارد گفت: سرماخوردگی ویروس های مجزا و کرونا، ویروس جداگانه ای دارد که علایم و بیماری خاص خودش را ایجاد می کند.

وی با تاکید بر اینکه کرونا ویروس درگیری تنفسی شدیدی ایجاد می کند و همین امر باعث نارسایی تنفسی و مرگ و میر مبتلایان می شود گفت: شایع ترین علایم کرونا، شبیه علایم آنفولانزاست، اما علایم تنفسی آن بیشتر است.

پزشک مسوول تیم کنترل عفونت بیمارستان فیاض بخش با اعلام اینکه بیماران مبتلا به کرونا معمولا تب، سردرد، آبریزش بینی و بی حالی دارند گفت: تفاوت کرونا با آنفولانزا، بر تنگی نفس است. البته در برخی موارد علایم تنفسی مبتلایان به کرونا زیاد و حتی محسوس نیست، اما وقتی از ریه عکس گرفته می شود، مشاهده می کنیم که درگیری تنفسی بسیار پیش رونده ای اتفاق افتاده که بیانگر آن است ویروس کرونا وارد ریه شده و مشکل ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه آنفولانزا نیز همین طور است و ریه را درگیر می کند، اما درگیری ریه در کرونا شدیدتر است گفت: آنفولانزا هم هنگامی که اپیدمی شده بود، درگیری های ریوی شدید را نشان می داد. به همین دلیل است که علایم آنفولانزا با کرونا نزدیک است.

خانم دکتر دادگر با تاکید بر اینکه نباید بیش ازاندازه نگران شویم گفت: درگیری های ریوی آنفولانزا و کرونا ویروس که منجر به مرگ می شود، بیشتر در بیمارانی اتفاق می افتد که زمینه بیماری های ریوی مانند آسم، برونشیت مزمن و بیماری های مزمن دیگر ریوی دارند. البته این بیماران تحت نظر پزشک قرار دارند و باید هنگام اپیدمی آنفولانزا و کرونا ویروس حساس تر باشند، زیرا امکان دارد به محض ابتلا به هر کدام از این بیماری ها، جان خود را از دست بدهند.

متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه راههای پیشگیری کرونا ویروس مانند آنفولانزاست گفت: باید از دست دادن و روبوسی به شدت خودداری کرد. اگر فردی علایم بیماری مانند سرفه، تب یا مواردی از این دست دارد، باید حتما از ماسک استفاده کند و فاصله مناسب یک متری رعایت شود. همچنین شستشوی دستها یکی از راههای بسیار خوب برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس است.

وی مهمترین نکته برای کنترل شیوع کرونا را خودداری مردم از حضور در مناطق پر ازدحام دانست و گفت: در مناطق شلوغ، مردم در تماس نزدیک با همدیگر هستند که همین امر می تواند باعث انتقال ویروس شود. به همین دلیل از بیمارانی که با مشکلات تنفسی رو به رو هستند، انتظار داریم در این روزها به هیچ عنوان از خانه خارج نشوند و اگر هم خارج شدند، سعی کنند در مناطق شلوغ و در بین مردم حضور نیابند.

خانم دکتر دادگر آنفولانزا و کرونا ویروس را در سالمندان خطرناک تر دانست و گفت: این یک امر قطعی است که سالمندان و کودکان از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردار هستند. افراد جوان و سالم ایمنی بدن بالاتری دارند و هرچقدر که سن بالاتر می رود، کهولت سن باعث می شود که بدن افراد ضعیف شود. در نتیجه ویروس هایی که قوی تر هستند، سریعتر به بدن افراد سالمند اثر می گذارد و این تهدید به اندازه ای جدی است که باعث مرگ آنها می شود.

ارتباط آلودگی هوا با کرونا ویروس

وی با تاکید بر اینکه تاکنون در مورد تاثیر آلودگی هوا بر آنفولانزا یا کرونا ویروس هیچ مطلبی مطرح نشده است گفت: منطق حکم می کند که هرچیزی باعث شود دستگاه تنفس خط دفاعی اول را از دست بدهد و مخاط تنفسی آسیب ببیند، می تواند بیماری را تشدید کند.

پزشک مسوول تیم کنترل عفونت بیمارستان فیاض بخش با اعلام اینکه یکی از جدی ترین مراکز انتقال ویروس و میکروب، بیمارستانها هستند گفت: افرادی که در بیمارستان بستری هستند، ضعف جسمانی دارند و چنانچه فرد مبتلا به ویروس برای عیادت بیاید، امکان انتقال و ایجاد مشکل برای بیماران زیاد است. البته ما به مردم نمی توانیم بگوییم برای عیادت از بیماران به بیمارستان نیایند، اما بهتر این است که خودشان رعایت کنند. وی با تاکید بر اینکه بیماری در بیمارستان بهتر کنترل می شود گفت: در مورد بیماران خاص، به محض آنکه به آنفولانزا یا کرونا مشکوک می شویم، ملاقات را برای آنها ممنوع می کنیم یا میزان ملاقات آنها را کاهش می دهیم، مگر در شرایطی که تفاوت داشته باشد. در مورد بیماران دیگر ملاقات هیچ ممنوعیتی ندارد، زیرا کسانی را زیر نظر مراقبت ویژه قرار می دهیم که بیماری تنفسی داشته باشند و قطعا این بیماران حساس را از دیگر بیماران
جدا می کنیم. خانم دکتر دادگر در خصوص توصیه های ایمنی به کارکنان بیمارستان گفت: توصیه ما به کارکنان بیمارستان این است که شستشوی دست خود و بیمار را جدی بگیرند، فاصله یک متری با بیمار را رعایت کنند، استفاده از ماسک و تعویض آن هر دو ساعت یک بار جدی گرفته شود. وی با تاکید بر اینکه فردی که مشکوک به کرونا ویروس است، حتما در اتاق ایزوله بستری و نگهداری می شود گفت: کسی که به فرد مشکوک به کرونا مراجعه می کند، باید از ماسک و لباس مخصوص استفاده کند و قبل از خروج از اتاق بیمار، حتما باید ماسک و لباس تعویض شود و شستشوی دست انجام بگیرد.

  • مصرف آنتی بیوتیک ها ممنوع

    متخصص بیماری های عفونی با انتقاد از خوددرمانی ها گفت: از مردم انتظار داریم از مصرف آنتی بیوتیک ها به جد خودداری کنند، زیرا آنتی بیوتیک روی آنفولانزا و کرونا ویروس به هیچ عنوان اثر ندارد. کرونا به داروهای آنتی ویروس خاص نیاز دارد که هنوز این داروها وارد ایران نشده است. وی با تاکید بر اینکه نیازی به وحشت از کرونا ویروس وجود ندارد گفت: هنوز مرگ و میر کرونا ویروس عدد بزرگی نیست و اگر به آمارها توجه کنیم، می بینیم آنفولانزا بسیار بیشتر از این کرونا جان انسانها را گرفته است. خانم دکتر دادگر با اشاره به اینکه چون واگیری کرونا ویروس بیشتر و سریعتر است، انتقال کرونا سریع تر اتفاق می افتد گفت: اگر مردم آگاه باشند و نکات بهداشتی را رعایت کنند، دلیلی برای شیوع و بحران کرونا ویروس وجود ندارد.

    وی در واکنش به اظهارات مدعیان درمان با گیاهان در عطاری ها گفت: اکنون در فضای مجازی مطالبی در مورد استفاده از گیاهان دارویی منتشر می شود که تجویز کنندگان گیاهان دارویی اصرار درند با مصرف این گیاهان وضعیت بیماران خوب می شود و نیازی به مراجعه به پزشک نیست که به هیچ وجه کار درستی نیست.