حسنی مبارک درسن ٩١ سالگی درگذشت؛

گروه بین الملل: تلویزیون رسمی مصر دیروز (سهشنبه) از مرگ حسنی مبارک خبر داد تا بعد از چند دوره ریاست جمهوری و استعفای پرماجرا در دوران بهار عربی فراز و فرودهای بسیار که از قصر ریاست جمهوری تا سلول زندان ادامه داشت بالاخره با اعلام خبر رسمی مرگ مبارک ، فرعون مدرن مصرهم به تاریخ بپیوندد.

روز گذشته اسکای نیوز به نقل از تلویزیون رسمی مصر گزارش داد، حسنی مبارک، رئیسجمهوری اسبق مصر در سن ۹۱ سالگی بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان دستگاه گوارش درگذشته است.

منیر ثابت داماد خانواده مبارک نیز در اولین اظهار نظر درباره مرگ حسنی مبارک به خبرگزاری فرانسه گفت: مبارک در بیمارستان نظامی الجلاء در شرق قاهره درگذشت و ریاستجمهوری مصر امور تشییع جنازه او را برعهده خواهد داشت.

بسام راضی، سخنگوی رسمی ریاستجمهوری مصر اعلام کرد، ریاستجمهوری تاثر شدید خود را به دلیل مرگ مبارک ابراز میکند و او را یکی از رهبران و قهرمانان جنگ اکتبر میداند که فرماندهی نیروی هوایی کشور را در طول جنگ برعهده داشت؛ جنگی که عزت و کرامت را به ملت عربی بازگرداند. پسران مبارک پیامهای تسلیت به مناسبت مرگ مبارک را در شبکههای اجتماعی دریافت کردند.

علاء مبارک روز ۲۴ ژانویه گفته بود، پدرش تحت عمل جراحی قرار گرفته است.دیروز با وخامت مجدد حال رئیسجمهوری اسبق مصر و انتقال وی به بخش مراقبتهای ویژه خبر مرگ او منتشر شد.

  • زندگینامه فرعون مدرن مصر

    "محمد حسنی السید مبارک"، معروف به "حسنی مبارک چهارمین رئیس جمهوری مصر در ٤ می ١٩٢٨ در "کفر المصیلح " در استان "المنوفیه" مصر به دنیا آمد.

    حسنی مبارک مثل بسیاری دیگر از مردم فقیر شهرستانها، به نیروهای مسلح مصر پیوست که یکی از معدود راههای او برای پیشرفت در جامعه مصر بود. در بیست سالگی از آکادمی نظامی مصر فارغالتحصیل شد.

    در پایان جنگ یوم کیپور در اکتبر ۱۹۷۳، به خاطر موفقیت نیروهای تحت امرش در دفاع از مصر و نبرد با اسرائیل از وی به عنوان «قهرمان ملی» یاد میشد و به مقام فرماندهی نیروی هوایی مصر ارتقا یافت و پس از مدتی تا مقام «معاون رئیسجمهور مصر» بالا رفت. حسنی مبارک پس از ترور انور سادات در ۶ اکتبر ۱۹۸۱ به ریاست جمهوری رسید. او پیش از آغاز اعتراضات سراسری در مصر، یکی از قدرتمندترین حاکمان منطقه بهشمار میرفت.

    حسنی مبارک از تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ که به مقام ریاستجمهوری مصر رسید، سه بار در انتخابات ریاستجمهوری، بدون این که رقیبی در برابرش باشد به پیروزی رسید. در سال ۲۰۰۵، برای چهارمین دوره پیدرپی به ریاستجمهوری انتخاب شد. طبق قانون سال ۱۹۷۱ مصر، حسنی مبارک کنترل کشور را میبایست تا سپتامبر ۲۰۱۱ عهدهدار میبود، اما با توجه به شرایط دشوار کشورش، در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۱، از مقام ریاستجمهوری استعفا و قدرت را به «شورای عالی نیروهای مسلح مصر» واگذار کرد.

فدراسیون فوتبال عربستان درباره به تعویق افتادن هفته سوم لیگ قهرمانان آُسیا واکنش نشان داد.

به گزارش سایت عربی کوره، با توجه به شیوع کرونا در ایران این احتمال زیاد است که هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا به
تعویق بیفتد.

در هفته سوم دو نماینده ایران یعنی پرسپولیس و سپاهان باید به ترتیب برابر التعاون و النصر عربستان به میدان بروند و هیچ کشور عربی حاضر نیست که میزبانی این بازی را به خاطر شیوع کرونا در ایران برعهده گیرد.

ابراهیم قاسم، دبیر کل فدراسیون فوتبال عربستان در این باره گفت: با توجه به شناسایی مبتلایان به کرونا در ایران شرایط سخت شده است. تا الان کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم نهایی خود را درباره تعویق هفته سوم نگرفته است. هر دو باشگاه النصر و التعاون درخواست رسمی خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره تعویق دیدار خود با نمایندههای ایران دادهاند و ما از آنها حمایت می کنیم. قرار است که AFC امروز تصمیم نهایی را اعلام کند.

او ادامه داد: یا این که بازیها در نیمه ماه می برگزار خواهند شد و یا این که کشورهای دیگری به عنوان میزبان انتخاب
میشوند.

از سوی وزیر آموزش و پرورش اعلام شد؛

گروه جامعه: بعد از اعلام تعطیلی یک هفته ای مدارس در تهران و برخی از استان ها خبرهایی مبنی بر تعطیل شدن مدارس تا بعد از تعطیلات عید نورورز به خاطر شیوع کرونا در فضای مجازی منتشر شد که روز گذشته از سوی وزیر آموزش و پرورش رد شد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا تعطیلی مدارس تا ۱۵ فروردین صحت دارد؟ اظهار کرد: نخیر، ما در تعطیلات، تابع سیاستها و صلاحدید وزارت بهداشت هستیم و اگر در منطقه و استانی وزارت بهداشت تشخیص بدهد که تعطیلی ضرورت دارد ما حتما این کار را انجام خواهیم داد. محسن حاجی میرزایی در برنامهای تلویزیونی با اشاره به تمهیدات آموزش و پرورش برای مقابله با کرونا گفت: به محض آنکه نخستین تست کرونا مثبت اعلام شد، ما مجموعهای از فعالیتها را آغاز کردیم و همه معاونین سلامت استانها و معاونین بهداشت وزارت بهداشت در یک ویدئو کنفرانس شرکت کردند و تمام ضرورتها و اولویتها را مرور کردند و با کارهایی که باید انجام بدهند آشنا شدند. وی افزود: دستورالعملهایی برای مدیران مدارس، معلمان و دانشآموزان تدوین شد که شامل نحوه پیشگیری و مراقبتها و اقداماتی بود که باید مورد توجه قرار بگیرد. وزیر آموزش و پرورش درباره ضدعفونی کردن مدارس گفت: ما به همه مدارس ابلاغ کردیم و آنها کار را شروع کردهاند. سلامت بچهها فوقالعاده اهمیت دارد و تلاش میکنیم شرایط مناسبی را فراهم کنیم.

حاجی میرزایی درباره مشکل مدارس برای تامین مواد ضدعفونی کننده گفت: روز یکشنبه در هیئت وزیران گزارشی از سرانه بهداشت مدارس ارائه دادم. امسال از حیث سرانه مورد نیاز مدارس اولویت را به مناطق محروم داده بودیم. هیئت دولت به سازمان برنامه تاکید کرد که اعتباری را برای مدارس پیش بینی کند تا امکانات و تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنند.