سیل در غرب کشور یک نفر قربانی گرفت؛

گروه جامعه: سال 98 انگار سال سیل بود. از همان روزهای آغاز سال سیل شمال و جنوب ایران را در نوردید و خسارتهای بسیاری به جا گذاشت تا این روزها که در آخرین ماه سال باز هم سیل میهمان بخش غربی کشور شده است.

بارش باران و سیل در چند روز اخیر در لرستان و ایلام و کرمانشاه و چهارمحال و اصفهان و خوزستان خسارات زیادی به روستاها و پل‌ها زده است و آبگرفتگی شهرها و روستاها هم‌چنان ادامه دارد.

اوایل هفته هواشناسی از ورود سامانه بارشی قدرتمند به کشور خبر داد. هواشناسی گفته بود که باتوجه به اینکه این سامانه ریزشی از قدرت بارشی قوی برخوردار است احتمال بروز سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و خشکه‌رودها دور از انتظار نیست.

این آماده باش ها و هشدارها بیخود و بی جهت نبود چرا که از روز دوشنبه یعنی پنجم اسفند که شد سامانه بارشی قوی و پیش بینی بارش های سیل آسا، حداقل وارد استان لرستان شد. همان روز عوامل آتش نشانی خرم آباد با حضور مستمر در مناطق نوار ساحلی خرم رود آژیر خودرو را به صدا درآوردند و با بلندگو خواستار تخلیه منازل این مناطق توسط اهالی شدند. اما جالب اینجا بود که اهالی نوارساحلی خرم رود تخلیه منازل خود را چندان جدی نگرفتند؛ در عوض اقداماتی همچون کشیدن لایه ایزوگام به دیوار منازل و یا چسباندن پلاستیک های بزرگ با گچ و سیمان را ترجیح دادند!

از پلدختر، خبر آمد که مغازه داران شهر سیلزده پلدختر برای مقابله با خسارت های احتمالی تکرار سیل اقدام به ایزوگام محل کسب خود کردند. در واقع این اقدام اقدامی خودجوش و ابتکاری برای جلوگیری از خسارت سیل احتمالی درب ورودی مغازه های خود را با ایزوگام مسدود کردند.

روز سه شنبه که از راه رسید همان اول صبح روز ششم، خبر زیر آب رفتن پل جهادگران در ورودی شهر خرم آباد از سمت شمال و شهرستان الشتر به گوش رسید.

شدت بارش به حدی بود که ساکنان حاشیه رودخانه های کشکان و سیمره درپلدختر و معمولان به دلیل وقوع بارش های سیل آسا منازل خود را تخلیه کردند.

با بالا آمدن آب رودخانه کشکان، لوله گاز شهر معمولان از توابع شهرستان پلدختر قطع شد. ضمن اینکه به منطور امدادرسانی به مناطق سیلزده پنج بالگرد در فرودگاه خرم آباد مستقر شد.

بارش ها، دیروز امان لرستان را برید. بارش ها آنقدر بود که فرماندار کوهدشت شب گذشته از قطع شدن راه ارتباطی ۸۹ روستای این شهرستان به دلیل بارش شدید باران خبر داد و اینکه به دلیل بارندگی های اخیر در شهرستان کوهدشت راه ارتباطی کوهدشت شمالی با ۵۸ روستا قطع شده است. همچنین پل منار در بخش کوهنانی دچار آبگرفتگی و راه ارتباطی ۳۱ روستا به مرکز بخش هم که
قطع شد.

کارشناس فیلیمو درباره جزئیات توییت وزیر در خصوص رایگان شدن تماشای فیلم در تلویزیون‌های اینترنتی توضیح داد. محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز پس از گفت‌وگو با مدیران تلویزیون‌های اینترنتی فیلیمو، آیو، نماآوا و تیوا خبری را مبنی بر رایگان بودن تماشای فیلم‌ها در این رسانه‌های اینترنتی در حساب توییتری خود منتشر کرد، خبری کوتاه که باعث گلایه برخی از کاربران تلویزیون‌های اینترنتی شد.

وزیر ارتباطات نوشته بود: «با مدیران تلویزیون‌های اینترنتی فیلیمو، آیو، نماوا و تیوا صحبت کردم. از فردا تا آخر هفته، بخش مخصوص کودکان آن‌ها (انیمیشن و...) و در برخی، تمام فیلم‌ها وسرالر‌ها رایگان خواهد بود.»؛ اما این رایگان بودن در خرید اشتراک تماشا برای فیلم‌های تلویزیون‌های اینترنتی است و ربطی به تعرفه اینترنت اپراتورها ندارد.

جلالی یکی از کارشناسان تلویزیون اینترنتی فیلیمو در این باره بیان کرد: طبق ابلاغیه‌ای که از سوی وزارت ارتباطات به دست ما رسیده است، هزینه اشتراک تا اطلاع ثانوی حذف شده است و کاربران می‌توانند انیمیشن، فیلم و ... را بدون خرید اشتراک تماشا کنند.

 

سرمربی تیم فوتبال استقلال در آستانه دیدار این تیم با گل گهر به صورت شفاهی
استعفا کرد.

اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال شب سه شنبه در غیاب موسوی تشکیل جلسه دادند. در این جلسه علی فتح الله زاده به عنوان مدیر عامل جدید این باشگاه انتخاب شد و اسماعیل خلیل زاده نیز ریاست هیئت مدیره را به عهده گرفت. همچنین کامران منزوی در سمت نایب رئیسی خود ابقا شد.

با این وجود عبدالرضا موسوی پس از اعلام نام فتح الله زاده به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه پیامی را در اینستاگرام خود منتشر کرد که این موضوع باعث ناراحتی فرهاد مجیدی شده و از طرفی نام مظلومی پیشکسوت استقلال به عنوان سرپرست سبب این شده تا فرهاد مجیدی استعفای شفاهی خود را به یکی از مدیران باشگاه اعلام کند

مدارس پایتخت از روز شنبه هفته آینده دهم اسفند ۹۸ دایر هستند. بنابر اعلام اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران در طی ایامی که مدارس پایتخت تعطیل هستند، نیروهای خدماتی و سرایداران مدارس زیر نظر کارشناسان سلامت و تندرستی مناطق بدون وقفه تلاش می‌کردند تا فضای مدرسه‌ها برای حضور بدون دغدغه دانش‌آموزان آماده باشد. در روزهایی که مدارس در پی شیوع کرونا تعطیل اعلام شده، مقرر شده است تا فضای آموزشی ضدعفونی شوند و تلاش‌های مستمر خدمتگزاران و سرایداران مدارس در این خصوص ادامه دارد. گفتنی است ضدعفونی مدارس با اولویت مدارسی که ستاد اخذ رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده‌اند، آغاز شده و همه ظرفیت‌های آموزش‌ و پرورش به کار گرفته ‌شده تا در یک هم‌افزایی ضمن ارائه آموزش‌های لازم؛ واحدهای آموزشی پاکسازی شوند.

نماینده کانون عالی شورا‌های اسلامی در کمیته دستمزد درباره افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ توضیحاتی داد. فرامرز توفیقی نماینده کانون عالی شوراهای اسلامی در کمیته دستمزد در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده چه میزان است؟ گفت: دستمزد خانواده کارگری شامل بن مسکن، خوار و بار و حق اولاد می‌شود. وی افزود: حداقل دستمزد یک خانواده کارگری در سال جاری حدود ۲ میلیون و ۳۴ هزار تومان است. توفیقی بیان کرد: در سال ۹۸ سبد معیشت خانوار ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۶۶۲ تومان و در سال ۹۹ میزان این سبد ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده است که مابه‌التفاوت آن یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۷۳۵ تومان است که ما بیش از ۳۱ درصد افزایش در سبد معیشت یک خانواده کارگری طی یک سال گذشته را شاهد هستیم.