ساماندهی خانه‌های خالی آغاز شود

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وظیفه اصلی سامانه ملی املاک و اسکان کشور، شناسایی دقیق مالکان و پیگیری نقل و انتقال املاک است تا با استفاده از پایگاه اطلاعاتی مذکور، سازمان امور مالیاتی بتواند نسبت به ساماندهی خانه های خالی اقدام کند. مجید کیان پور در گفت‌وگو با خانه ملت بیان کرد: خوشبختانه بعد از تأخیر چهار ساله، سامانه مذکور توسط وزارت راه طراحی و رونمایی شد، در اینجا باید از تلاش و عزم وزارتخانه برای تحقق این برنامه قانونی تشکر کنیم. وی ادامه داد: جمع آوری اطلاعات املاک و ساماندهی بازار مسکن توسط سامانه ملی املاک و اسکان کشور یکی از ملزومات اساسی که توسط مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت.

 

ارز نباید تأثیری در قیمت مصالح داشته باشد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: برخی از فروشندگان و دلالان علت افزایش قیمت مصالح ساختمانی را افزایش نرخ دلار و ارز اعلام می کنند، این در حالی که محصولی مانند میلگرد تولید داخل بوده و طبعا افزایش نرخ ارز نباید هیچ تأثیری در قیمت این محصول داشته باشد. به گزارش تجارت، صدیف بدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی، گفت: متأسفانه به دلیل خلاء های نظارتی در حوزه مصالح و تجهیزات ساختمانی، قیمت تجهیزات این حوزه در چند هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته که قطعا علت اصلی این موضوع، فعالیت دلالان است.

 

مسافر جامانده در کشورهای همسایه نداریم

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ مسافر جا مانده ایرانی در کشورهای همسایه نداریم،‌ گفت: هیچ یک از کشورهای اروپایی پروازهای از / به ایران را کنسل نکرده‌اند و محدودیتی برای پروازهای ایران قائل نشده‌اند.

به گزارش تجارت مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت انجام پروازهای یکسر خالی برای بازگرداندن مسافران ایرانی اظهار داشت: متناسب با تقاضای مسافران در کشورهای همسایه پرواز یکسر خالی انجام شده‌است. وی همچنین گفت: پروازهای یکسر خالی برای بازگرداندن مسافران ایرانی در امارات هم در حال انجام است و خوشبختانه هیچ مسافر جا مانده ایرانی در کشورهای همسایه نداریم.

اعلام جزئیات بازنگری قراردادهای بندری

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پس از محاسبه نرم های عملیاتی در بخش کانتینری و غیرکانتینری، استانداردسازی نرم ها در گروه های کالایی مختلف و در بنادر مختلف در دستور کار قرار می گیرد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روانبخش بهزادیان در در خصوص بازنگری قراردادهای بندری اظهار کرد: بازنگری قراردادهای بندری از سال گذشته آغاز و در این راستا قراردادهای بنادر انزلی، نوشهر، امیرآباد، فریدون کنار در شمال و بنادر خرمشهر، آبادان، امام خمینی(ره) در جنوب بازنگری شده اند. وی ادامه داد: قراردادهای کانتینری بندر شهیدرجایی، بوشهر، آستارا و گناوه در دست اقدام است و اگر شرایط بازنگری فراهم شود، سایر قراردادها نیز بازنگری می شوند. به گفته مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، سال آینده قراردادهای کانتینری و جنرال کارگوی بنادر بوشهر، گناوه، آستارا در صورت کاهش بیشتر کالا و قراردادهای جنرال کارگوی بندر شهیدرجایی در صورت لزوم بازنگری می شوند.

بارش برف در جاده‌های شمالی کشور
ادامه دارد

مرکز مدیریت راهها از بارش برف و باران در جاده‌های ۱۴ استان کشور خبر داده است. براساس اعلام خبر این مرکز از آخرین وضعیت جوی راهها، استان‌های آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی،اردبیل، البرز، زنجان،قزوین، سمنان،مازندران،همدان، کردستان، کرمانشاه و گلستان برفی و همچنین بارش باران در جاده‌های استان‌های خراسان شمالی و گیلان نیز ادامه دارد. همچنین جاده های هراز ، چالوس و فیروزکوه و آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین-رشت دارای بارش برف و باران گزارش شده است.

کرونا به ایستگاه راه آهن شمال رسید

ویروس کرونا که از کمتر از ۲ هفته پیش در استان مازندران با شناسایی نخستین بیمار در بابل رونمایی شد، پس از رونق انداختن کسب و کارهای کوچک و بزرگ اعم از گردشگری و بازار شب عید ، از روز دوشنبه دوازدهم اسفند به سراغ حمل و نقل ریلی راه آهن شمال رفت و بیشتر فعالیت‌های این شبکه ریلی را متوقف کرد. مدیرکل شرکت راه آهن شمال منطقه مازندران گفت که بر اساس تصمیم کارگروه مقابله با کرونا برای تامین تامین سلامت بهداشتی مسافران بیش از ۸۰ درصد از فعالیت های جا به جایی مسافر از طریق شبکه ریلی به طور موقت تعطیل شد. خدایار طالبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در شرایط فعلی براساس مصوبه این کارگروه خط جا به جایی مسافر با واگن های اتوبوسی (ریل باس) در مسیر سوادکوه - گرگان و بالعکس که روزانه ظرفیت جا به جایی حدود پنج هزار مسافر را داشت، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تعیین روز 17 اسفند خبر داد؛

گروه راه و مسکن: معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن از شنبه ۱۷ اسفند آغاز می شود، گفت: آورده اولیه متقاضیان بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است که با حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دولتی و مابقی هزینه ساخت باید توسط متقاضی در طول دوره ساخت که حدود ۱۸ ماه و دو سال به طول می‌انجامد باید تکمیل و به حساب، واریز شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده در برنامه زنده از شبکه خبر ضمن اعلام این مطلب که ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن از شنبه ۱۷ اسفندماه آغاز خواهد شد، گفت: در مرحله اول که ثبت نام که در ۵۳۰ شهر انجام شداعلام کردیم که تا قبل از پایان سال مرحله دوم ثبت نام انجام می شود و این قولی بود که آقای وزیر دادند، خوشبختانه با تلاش شبانه روزی که همکاران در ستاد و استان ها انجام دادند شرایط برای ثبت نام مرحله دوم مهیا شده است و انشالله از شنبه ۱۷ اسفندماه مرحله دوم ثبت نام در پنج استانِ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز و اصفهان آغاز می شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: به واسطه بازخوردی که از سامانه دریافت می شود، گروه های بعدی در استان های دیگر نیز اعلام می‌شوند و ثبت نام روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هفته آتی انجام می شود و چنانچه در استان ها کار ثبت نام مرحله دوم به اتمام نرسید، این کار در اول دو هفته بعد نیز ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تفاوت این مرحله از ثبت نام را با مرحله اول، ثبت نام از تمامی متقاضیان عنوان کرد و افزود: در مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن بر اساس تعداد ظرفیت ثبت نام انجام شد و به محض آنکه ظرفیت تکمیل می شد، سایت بسته می شد. در مرحله دوم بنا بر تدبیری که اندیشیده شده که مردم لازم نباشد حتی به مراکزی خارج از منزل مراجعه داشته باشند ثبت نام از ۸ صبح شروع و تا ساعت ۱۲ روز بعد انجام می شود.

محمودزاده افزود: بدین معنا، متقاضیان دو روز کاری فرصت دارند تا ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن انجام دهند. بر اساس ظرفیتی که وجود دارد این مرحله از ثبت‌نام بر اساس قرعه‌کشی انجام می‌شود و کسانیکه از این لیست خارج شوند از سوی ستاد طرح اقدام ملی اعلام می شوند که افراد انتخاب شده باید در مرحله بعدی برای احراز شرایط خود اقدام کنند.

معاون مسکن و ساختمان در خصوص فرآینده ثبت نام اعلام کرد: سایت ثبت نام به نشانی tem.mrud.ir است. این سایت سایت ثبت نام است و تمام اطلاعات لازم در سایت ثبت شده است که متقاضیان باید چه شرایطی داشته باشند.

محمودزاده یادآور شد: بر اساس قانون ساماندهی چهارشرط وجود دارد که باید متقاضیان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن باید واجد آن باشند. اول آنکه متقاضیان باید از اول انقلاب از امکانات دولتی در حوزه زمین و مسکن استفاده نکرده باشد و اصطلاحا فرم ج آنها سبز باشد. شرط دوم آن است که متقاضی از اول فرودین سال ۱۳۸۴ فاقد مالکیت خصوصی باشد. شرط سوم تاهل و شرط چهارم سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهری است که متقاضی تقاضای مسکن کرده است.

  • پرونده ۵۰ هزار متقاضی طرح ملی مسکن در بانک‌ها تشکیل شد

وی افزود: سه سامانه ملی برای کنترل فرم ج، تسهیلات بانکی و موضوع مالکیت اشخاص که به شکل ملی انجام می شود و به استان‌ها ابلاغ می‌شود. در خصوص سابقه پنج سال سکونت در شهر موردتقاضا، استان، اظهارنظر و بررسی خواهد کرد.

به گفته محمودزاده، کسانیکه در مرحله اول ثبت نام کردند و در سه سامانه ملی که اعلام شد واجد شرایط شناخته شدند به استان ها معرفی شدند و هم اکنون در مرحله تشکیل پروند و معرفی به بانک قرار دارند. تا امروز حدود ۵۰ هزار نفر از متقاضیان تشکیل پرونده دادند و به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مرحله اول ۲۴۰ هزار نفر ثبت نام کرده و به طور متوسط ۵۸ درصد واجد شرایط شناخته شدند، خاطرنشان کرد: درصد پذیرفته شدگان در استان های مختلف متفاوت بود که در استان اردبیل با حدود ۶۶.۵ درصد بیشترین واجدان شرایط و در استان سمنان با ۳۵ درصد کمترین میزان مشارکت را داشتیم. در استان تهران این رقم ۴۶.۵ درصد بود.

محمودزاده یادآور شد: افراد واجد شرایط در استان تشکیل پرونده می دهند. مدارک سجلی آنها کنترل می شود و در صورت اثبات سابقه پنج سال سکونت به بانک معرفی می شوند تا پرونده آنها تشکیل شود. این روند تا اول اسفندماه امسال ادامه پیدا کرد و توسط برنامه زمانبندی که با پیامک و یا در سامانه به متقاضیان اعلام شد. وی افزود: بعد به واسطه اعلام شرایط بهداشتی که در کشور وجود داشت روند را به تعویق انداختیم و هیچ نگرانی برای متقاضیان وجود ندارد و این دسته از متقاضیان حق شان محفوظ است و در زمانی که اعلام می کنیم مراجعه کرده و پرونده خود را تکمیل می‌کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متقاضیان با سایت مسکن ملی tem.mrud.ir در ارتباط باشند و اخبار و اطلاعیه ها را از روی سایت دنبال کنند.