مجلس یازدهم مشکل قوانین متعارض را حل کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه حل تعارض قوانین بویژه در عرصه کسب و کار نیز یکی از مطالبات از مجلس یازدهم است، گفت: در کشور قوانین زیادی داریم که بخشی از آنها در تعارض با یکدیگر هستند.غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با ایسنا گفت: نحوه فکر و نظر، اخلاق و عمل کارگزاران موجب افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی می شود و نمایندگان مجلس یازدهم باید به سوی افزایش اعتماد جامعه حرکت کنند. وی گفت: مجلس یازدهم باید به روند کار کارشناسی مجالس گذشته توجه کند، نه اینکه به عملکرد مجالس گذشته کاملا بی توجه باشد. متاسفانه در کشور ما وقتی مسئولی سر کار می آید فکر می کند که در نقطه تاریخی آغازین آن مسئولیت قرار داشته و به تجارب و دستاوردهای گذشته توجه نمی کند.

 

بررسی یک لایحه در دولت

حسینعلی امیری معاونت حقوقی رئیس‌جمهور پیش نویس لایحه «اصلاح قانون تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری» را جهت سیر مراحل بررسی به کمیسیون لوایح هیئت دولت ارائه نموده است. به نقل از «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» اصل (۱۱۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رئیس جمهور دو شأن مهم و عالی قائل شده است؛ اول، شأن ریاست قوه مجریه که در این شأن، امور اجرایی کشور را جز آنچه که مستقیما بر عهده رهبری گذاشته شده، به عهده دارد، دوم، شأن دارابودن عالی ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری که در این شأن، به طور مطلق عهده دار مسئولیت اجرای قانون اساسی است.

 

تایید انتخابات در ۱۳۴ حوزه انتخابیه

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه صحت انتخابات مجلس در ۵۰ حوزه انتخابیه دیگر در ۲۰ استان تایید شد، گفت: در مجموع، تاکنون صحت انتخابات در ۱۳۴ حوزه انتخابیه به تایید مراجع قانونی رسیده است. به گزارش ایلنا، سید اسماعیل موسوی گفت: امروز مراتب تایید صحت انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۵۰ حوزه انتخابیه دیگر که از سوی شورای نگهبان صادر شده است، به وزارت کشور واصل شد. مدیرکل انتخابات وزارت کشور، افزود: با توجه به تایید صحت انتخابات در ۸۴ حوزه انتخابیه تا شامگاه روز گذشته، تا کنون در مجموع، صحت انتخابات ۱۳۴ حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی به تایید شورای محترم نگهبان رسیده و مراتب تایید به وزارت کشور واصل شده است.

روحانی درگذشت مادر شهیدان فهمیده را تسلیت گفت

رییس جمهوری در پیامی درگذشت مادر گرامی شهیدان والامقام حسین و داود فهمیده را تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این پیام نوشت: این مادر فداکار که همواره شکرگزار تقدیم فرزندان خود به انقلاب و اسلام بود و امام خمینی(ره) فرزند شجاع او را «رهبر ما» دانست، بی‌تردید الگوی ماندگار همه مادران ایران زمین بوده و همچون تصویری درخشان در صفحات تاریخ این مرز و بوم خواهد ماند.

رییس جمهوری افزود: درگذشت ام الشهداء مرحومه حاجیه خانم کریمی، مادر شهیدان والامقام حسین و داود فهمیده، موجب تأثر و تألم خاطر شد.

روحانی در پیام خود آورده است: این مادر فداکار که همواره شکرگزار تقدیم فرزندان خود به انقلاب و اسلام بود و امام خمینی(ره) فرزند شجاع او را «رهبر ما» دانست، بی‌تردید الگوی ماندگار همه مادران ایران زمین بوده و همچون تصویری درخشان در صفحات تاریخ این مرز و بوم خواهد ماند.

رییس جمهوری در پیام خود تصریح کرد: اینجانب این ضایعه را به عموم مردم ایران به ویژه مردم شهیدپرور استان البرز و خانواده محترم این فقیده سعیده تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای آن سفر کرده رحمت واسعه الهی و همنشینی با فرزندان شهیدش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

اعلام آمادگی ستاد مرکزی راهیان نور
برای مقابله با کرونا

رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت اعلام کرد: این ستاد برای در اختیار گذاشتن تمامی اماکن اردوگاهی و خوابگاهی راهیان نور برای ایجاد مراکز درمانی موقت مقابله با ویروس کرونا در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجانی غربی آماده است.

به گزارش ایرنا، سردار عباس کارگر در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمادگی مجموعه دست‌اندرکاران یکصد هزار نفری راهیان نور (خادمین، راویان و مبلغین) برای خدمت در جبهه مبارزه با شیوع ویروس کرونا را اعلام کرد.

سردار کارگر همچنین ازآمادگی ستاد مرکزی راهیان نور برای در اختیار قرار دادن کلیه اماکن اردوگاهی و خوابگاهی راهیان نور به ظرفیت یکصدهزار نفر برای ایجاد مراکز درمانی موقت در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی خبر داد.

توقف جلسات مجلس
به درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا

نایب رییس مجلس شورای اسلامی از ابلاغ درخواست رسمی و مکتوب ستاد مبارزه با کرونا برای متوقف کردن جلسات علنی و غیر علنی مجلس خبر داد و گفت: پس از آزمایشات صورت گرفته بر روی تعدادی از نمایندگان مشخص شد که نسبت به میانگین جامعه، تعداد بیشتری از نمایندگان ناقل بیماری کرونا هستند. از این رو برای اینکه به مردم آسیبی وارد نشود، جلسات علنی پارلمان متوقف شد.«عبدالرضا مصری» ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در تشریح روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اظهارداشت: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، ستاد مبارزه با کرونا به ریاست سعید نمکی وزیر بهداشت در کشور تشکیل شد. منتها پیش و بعد از این مساله، مجلس جلسات علنی خود را به شکل منظم برگزار کرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند وقت اخیر از طرف رئیس ستاد مبارزه با کرونا چندین بار و به طور مکرر با مجلس تماس گرفته شد تا برگزاری جلسات علنی پارلمان متوقف شود زیرا نمایندگان مجلس که از حوزه‌های انتخابیه خود به مجلس برگشته‌اند، حامل یک سری ویروس‌های مختلف از سراسر کشور هستند و ارتباط مستمر نمایندگان با مردم ممکن است به مردم آسیب وارد کند؛ لذا ستاد مذکور اجازه برگزاری و تشکیل جلسات علنی را به مجلس نداد و معتقد بود اجتماع نمایندگان زیر یک سقف برای سلامت مردم و مراجعه‌کنندگان خطر دارد.

مشاور رییس قوه قضاییه درگذشت

احمد تویسرکانی مشاور رییس قوه قضاییه درگذشت.به گزارش ایسنا، گفته می‌شود احمد تویسرکانی سابقه بیماری داشته و در بیمارستان بقیة‌الله بستری بوده و شب گذشته دار فانی را وداع گفته است.وی در زمان ریاست صادق آملی لاریجانی بر قوه قضاییه، رییس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بود. پس از انتصاب خداییان به عنوان رییس جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تویسرکانی به عنوان مشاور سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه منصوب شد.اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه درگذشت احمد تویسرکانی بر اثر ابتلا به کرونا بوده است.

ظریف و لاوروف دیدار می کنند

اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه اعلام کرد: تاریخی که برای سفر وزیر خارجه به مسکو اعلام شده، تایید نمی‌شود.به گزارش ایسنا، این اداره کل افزود: طرفین ( وزرای خارجه ایران و روسیه) در حال برنامه ریزی برای دیدار هستند، که در صورت نهایی شدن مکان و زمان اعلام خواهد شد.ساعاتی پیش شبکه لبنانی المیادین ادعا کرد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر امروز به روسیه سفر می‌کند.این شبکه لبنانی همچنین اعلام کرد که وزیر خارجه کشورمان فردا چهارشنبه با لاوروف همتای روسی خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

نقش رئیس اطلاعات عراق در ترور سردار

یک مقام حزب‌الله عراق، رئیس اطلاعات این کشور را به همکاری با آمریکا در ترور شهید سلیمانی متهم کرد.به گزارش ایسنا ، ابو علی العسکری، یکی از مسئولان گردان‌های حزب‌الله عراق در پی انصراف محمد توفیق علاوی از نخست وزیری عراق در صفحه توییتر خود نوشت: آقای محمد توفیق علاوی تصمیم خوبی گرفت زیرا بار این مسئولیت در این مرحله زمانی بسیار سنگین است و بهترین کار این است که مردم عراق از عادل عبدالمهدی حمایت کنند و او را به جایگاه طبیعی خود برگردانند تا از مشکلات عبور کنیم.این مسئول امنیتی حزب‌الله عراق معتقد است که تنها مانع پیش‌روی عادل عبدالمهدی نظر مرجعیت است و اگر این مانع رفع شود او به ماموریت خود ادامه خواهد داد و آن را به پایان خواهد رساند.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند؛

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم روز درختکاری با تأکید بر رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی، گفتند: از این دستورها نباید تخطی شود، چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم، بنابراین هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، دو اصله نهال میوه غرس کردند. ایشان سپس در سخنانی، کاشت درخت را حرکتی با برکت خواندند و در خصوص بیماری شایع شده در کشور، گفتند: همچنان که قبلاً از پزشکان، پرستاران و مجموعه‌های درمانی صمیمانه تشکر کردم، لازم می‌دانم بار دیگر از این عزیزان که با کار بسیار با ارزش خود در حال جهاد در راه خدا هستند، تشکر کنم. رهبر انقلاب اسلامی مشاهده نمونه‌های درس‌آموز از تلاش و فداکاری کادرهای درمانی در رسیدگی به بیماران را نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری و تعهد انسانی آنان دانستند و افزودند: همچنین لازم می‌دانم از خانواده‌های پزشکان، پرستاران و همه عوامل درمانی که با صبر و تحمل خود در کنار تلاش شبانه‌روزی عزیزانشان هستند، سپاسگزاری کنم.

ایشان با دعا برای عافیت بیماران و همچنین طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان از این بیماری و صبر و آرامش برای بازماندگان آنها، چند توصیه خطاب به مردم بیان کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در توصیه‌ای دیگر همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: البته این بلا آنچنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

ایشان افزودند: دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین همه دستگاه‌های کشور را به همکاری و در اختیار قرار دادن امکانات مورد نیاز وزارت بهداشت که در صف مقدم مقابله با بیماری قرار دارد، توصیه کردند و گفتند: نیروهای مسلح و دستگاه‌های مرتبط با دفتر رهبری نیز به انجام این کار موظف شده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به درگیر شدن کشورهای زیادی در دنیا با این بیماری، افزودند: مسئولان ما از روز اول با صفا، صداقت و شفافیت خبررسانی کردند و مردم را در جریان قرار دادند اما برخی کشورهای دیگر که این بیماری در آنها شدیدتر و همه‌گیرتر است، پنهان‌کاری می‌کنند البته ما برای آن بیماران نیز از خداوند طلب عافیت می‌کنیم.

ایشان حادثه پدیدآمده را مسئله‌ای گذرا و نه فوق‌العاده دانستند و گفتند: البته من نمی‌خواهم مسئله را خیلی کوچک فرض کنم اما آن را خیلی بزرگ هم نکنیم، این مسئله مدتی نه چندان طولانی برای کشور وجود خواهد داشت و سپس رخت برمی‌بندد اما تجربیات حاصل از آن و فعالیت مردم و دستگاهها که به مثابه یک رزمایش عمومی است، می‌تواند به عنوان یک دستاورد باقی بماند.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اقدامات پسندیده و نوع‌دوستانه برخی هموطنان مانند کمکهای مالی و توزیع اقلام بهداشتی افزودند: این کارها بسیار خوب است و با حفظ این دستاوردها، بلا به نعمت و تهدید به فرصت تبدیل می‌شود و امیدواریم روزگار عافیت کامل برای ملت عزیز ایران نزدیک باشد.

  • موافقت رهبری با ارسال بودجه از کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان

در خبری دیگر، رهبر انقلاب اسلامی با درخواست رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب بودجه سال ۹۹ کل کشور بر مبنای اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

در پی طی تماس‌های مکرر و ابلاغ نامه رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا به رییس مجلس، مبنی بر به صلاح نبودن تشکیل جلسات مجلس به دلیل احتمال تسری بیماری کرونا از نمایندگان بازگشته از حوزهای انتخابیه به مردم و تشدید گسترش این بیماری در کشور، رییس مجلس شورای اسلامی به رهبر معظم انقلاب نامه نوشت.

در نامه رییس مجلس شورای اسلامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: احتراماً به استحضار می‌رساند، پس از انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و همزمانی آن با (شیوع بیماری کرونا)، آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا طی تماس‌های مکرر اعلام نمودند تشکیل جلسات مجلس به صلاح نمی‌باشد.

در ادامه این نامه آمده است: به دلیل شرایط کشور و لزوم تصمیم‌گیری در بحث (رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی) و (بودجه سال آینده)، هیات رئیسه مجلس با عدم تشکیل مجلس موافقت ننمود. ایشان روز جمعه کتبا ً‌طی نامه‌ای نظر نهایی خویش را بر عدم برگزاری جلسات علنی و غیر علنی مجلس اعلام کردند. استدلال ایشان این است که در هنگام تبلیغات انتخابات نمایندگان محترم با هزاران نفر مواجهه داشتند و به احتمال زیاد، حامل ویروس‌هایی شده‌اند که جمع آنها زیر یک سقف، احتمال تسری بیماری کرونا به دیگران همکاران و مخصوصاً مردم عزیزی که با آنها تماس مستمر دارند، بسیار زیاد می‌نماید و عملا عامل گسترش این بیماری در کشور خواهد شد.

لاریجانی در ادامه نامه افزود: ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل هر گونه همایش در کشور را نیز ممنوع کرده است و از آنجا که ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب شورای عالی امنیت ملی است و اجرای تصمیمات آن برای همه کشور ضرورت شرعی و قانونی دارد و فی الحال نظر قطعی خود را اعلام کرده‌اند باید تدبیر لازم صورت می‌پذیرفت.

در ادامه این نامه آمده است: بر این اساس، هیات رئیسه مجلس طی جلساتی، روش‌های مختلف حل موضوع را مورد بررسی قرار داد. حتی روشی که از طریق تکنولوژی جدید، ارتباط دوسویه فراهم شود و نیاز به حضور نمایندگان در یک محل نباشد نیز مورد بررسی قرار گرفت. اما اولاً تدارک این امر نیازمند زمان خواهد بود و با توجه به زمان اندک باقی مانده تا آخر سال و مدتی که شورای محترم نگهبان برای اظهار نظر نیاز دارد این امر ممکن نمی‌گردد و ثانیاً اجرای همین روش با آئین نامه موجود موجه نیست.

لاریجانی در این نامه افزود: مسیر دیگری که مورد بررسی قرار گرفت، این بود که بودجه سه دوازدهم تصویب شود و نهایی شدن بودجه به مجلس آتی محول گردد. پس از بررسی معلوم شد قابل اجرا نیست زیرا اولاً تصویب سه دوازدهم، هم نیازمند تشکیل جلسه می‌باشدکه فعلا مقدور نیست و ثانیاً مجلس آتی تا تشریفات قانونی را طی نماید و بعد کمیسیونهای تخصصی شکل گیرد و پس از آن کمیسیون تلفیق سامان یابد و سیر تصویب قانون بودجه در مجلس آتی انجام گیرد عملاً ‌نهایی شدن بودجه را به شهریور سال آینده موکول می‌کند و در نتیجه کشور در چند ماه، بدون قانون بودجه خواهد ماند. ثالثا ًبا اجرای این روش عملاً کارکنان و بازنشستگان عزیز کشور، از افزایش حقوق در سه ماهه اول سال برخوردار نمی‌شوند که با توجه به شرایط تورمی کشور، فشار به این قشرهای زحمت‌کش می باشد.

بر اساس نامه رییس مجلس شورای اسلامی، روش تصویب بودجه دو دوازدهم هم اکثر اشکالات مطروحه در بودجه سه دوازدهم را دربر دارد. لذا راهی که باقی مانده این است که کمیسیون تلفیق که براساس آئین نامه مجلس ۹ نفر از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه و از هر کمیسیون تخصصی سه نفر عضو آن می‌باشند، بودجه سال ۹۹ را که پس از عدم تائید کلیات آن در جلسه مورخ ۵ اسفند ۹۸ مجدداً بررسی نموده و اشکالات مطروحه را رفع کرده است.

بنابر نامه لاریجانی؛ گزارش آن(لایحه بودجه مصوب کمیسیون تلفیق) را به هیات رئیسه ارسال نموده، به عنوان قانون بودجه سال آینده به شورای محترم نگهبان جهت بررسی ارسال شود و اصلاحات آن شورای محترم از نظر انطباق باقانون اساسی و شرع نیز از طریق کمیسیون تلفیق صورت پذیرد و پس از تائید شورای محترم نگهبان به دولت ابلاغ شود. لیکن این امر با توجه به شرایط کشور منوط به اذن رهبری معظم خواهد بود. البته در موارد عدیده‌ای، مجلس طبق اصل ۸۵ تصویب قوانین دائمی را به کمیسیون‌های تخصصی واگذار نموده که به صورت آزمایشی اجرا شد.

لاریجانی افزود: استفاده از اصل ۸۵ و زمان آن هردو باید از طریق مجلس تصمیم گیری شود و نیازمند تشکیل جلسه می‌باشد و باتوجه به نظر وزیر محترم بهداشت و درمان تشکیل جلسه ممکن نیست. لذا هر روشی، بدون اذن رهبری ممکن نخواهد بود. البته با نمایندگان محترمی که امکان تماس تلفنی مقدور گردید، اکثریت مجلس با اجرای این امر موافق بودند لیکن از نظر آئین‌نامه، نمایندگان محترم باید این موضوع را در مجلس مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار دهند.

رییس مجلس شورای اسلامی در نامه رهبری انقلاب پیشنهادات هیات رییسه را عنوان کرد و افزود: در مورد رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی، تا زمان تشکیل جلسه علنی مجلس، سرپرست فعلی با اذن رهبری معظم، به کار خود ادامه دهد. با توجه به اذن شفاهی رهبری معظم در مورد استفاده از اصل ۸۵ هیات رئیسه به کمیسیون تلفیق دستور بررسی را داد و روز گذشته کمیسیون نتیجه بررسی خود را ارائه نمود. لذا چنانچه حضرتعالی اجازه فرمائید بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای محترم نگهبان ارسال و پس از تامین نظر آن شورا توسط کمیسیون تلفیق، جهت اجرا به دولت ابلاغ گردد تا کشور دچار خلاء قانونی بودجه در سال ۹ نگردد.

در اذن رهبر معظم انقلاب برای ارسال بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی که به امضای حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رسیده، ‌ آمده است: «نامه‌ شماره ۹۳۸۳۲/۱۰/د مورخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ جنابعالی مبنی بر استیذان نسبت به کیفیت تصویب بودجه ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی و ادامه کار سرپرست وزارت کشاورزی – با توجه به عدم امکان تشکیل جلسه علنی براساس دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا – به استحضار مقام معظم رهبری مدظله العالی رسید. معظم له با هر دو پیشنهاد ذیل نامه مذکور موافقت فرمودند.»

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت 37 اخلالگر ارزی خبرداد؛

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و اقدامات قوه قضاییه در این راستا گفت که طبق بخشنامه معاون اول قوه قضاییه قرار است رسیدگی محاکم تا حد امکان به صورت غیر حضوری انجام شود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری گفت: از مردم تقاضا دارم توصیه‌های جامعه پزشکی را مراعات کنند و عامل باشند تا بتوانیم با کمک هم شر این ویروس را از ایران اسلامی کوتاه کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: با دستور ریاست قوه قضاییه بخشنامه به کلیه محاکم قضایی صادر شد که رسیدگی‌هایی که امکان دارد به صورت غیرحضوری انجام شود و سخنان اصحاب پرونده به صورت لایحه به دادگاه‌ها بفرستند و در خارج از وقت اداری رسیدگی به پرونده‌های معوق به صورت دورکاری انجام شود و از جلب غیرضرور در این ایام اجتناب شود. تا آنجایی هم که امکان دارد از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک اطلاع رسانی‌ها انجام شود. اقدام دیگر قوه قضاییه برخورد صریح و قاطع و بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده‌های احتکار و کسانی که با سودجویی اقلام دارویی مردم را احتکار کردند بود.

وی درباره برخورد قوه قضاییه با محتکرین گفت: کسانی که در این ایام و در حوزه دارویی و بهداشتی و درمانی مرتکب سودجویی سیاه و کثیف می شوند، مطمئن باشند که کرونا زمستان را پشت سر می گذارد و ما بهار را داریم و مردم از آن عبور می کنند اما مهر ننگ بر پیشانی سودجویان می ماند و سخت ترین مجازات را دارند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: تا امروز در رابطه با پرونده‌های قاچاق تجهیزات پزشکی و ماسک و دستکش پرونده های متعددی تشکیل داده‌ایم و افراد زیادی بازداشت شده‌اند. ۱۱ پرونده از پرونده‌های اخیر از احتکار تجهیزات پزشکی ظرف یک هفته پرونده در دادسرای تهران منتهی به کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شد. اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم در شعب ویژه دادگاه اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده و به زودی جلسه دادگاه بصورت علنی در شعب ویژه برگزار می شود.

اسماعیلی تاکید کرد: قطعاً مجازات‌های سختی برای این افراد از ناحیه همکاران در نظر گرفته می‌شود و اسامی آن‌ها نیز اعلام خواهد شد. حسب مورد، تشخیص با دادگاه است که اگر مورد از مصادیق افساد فی الارض مطابق قانون مجازات اعدام وگرنه مجازات‌های طویل المدتی از پنج سال تا بیست سال برای مرتکبین این جرایم صادر خواهد شد و نتیجه آن نیز اعلام و مجازات نیز به شکل بازدارنده‌ای اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در مورد افرادی که کلیپ‌هایی در فضای مجازی از آنها منتشر شده بود که اقدامات نامتعارفی در اماکن زیارتی انجام می‌دادند و موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شده بود در مشهد و قم شناسایی شدند و اقدامات لازم انجام شد.

وی درباره سلامت زندانیان اعم از نازنین زاغری، ضیاء نبوی و ندا ناجی گفت: ما به زندانیان مرخصی دادیم و بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و بهداشت و سلامت زندانیان با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است. نازنین زاغری در سلامت کامل است و فضاسازی شد. اسماعیلی تاکید کرد: نظارت بر امر توزیع کالاها بر عهده دولت است. شبکه توزیع ما معیوب است و باید بر آن نظارت شود. ادعا می‌شود کالاهای وارداتی از مبدا تا انبار رصد می‌شود اما در همین انبار کشف شده دیشب، چهار پنجم کالاها، وارداتی بود و اگر رصد وجود داشت نظام گمرکی و وزارت صنعت باید می‌دانست که این دستکش‌ها در چه تاریخی وارد شدند و چرا توزیع نشده‌اند لذا بخش‌های نطارتی وطیفه خود را انجام دهند و هر کجا نیازمند کمک قوه قضاییه هستند مطمئن باشند که انجام خواهد شد.

اسماعیلی تصریح کرد: از زمان صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه از هفته گذشته تا امروز ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی آمدند و ما شاهد کاهش ورودی زندانیان در این هفته در مقایسه با هفته قبل بودیم و ورودی زندان‌ها در این هفته ۳۵ درصد کاهش یافته است.

اسماعیلی درباره نوسانات قیمت ارز و برخورد دستگاه قضایی با اخلالگران ارزی گفت: متاسفانه افراد سودجو به دنبال کسب درآمد نامشروع در توزیع ارز و مسائل پولی و بانکی هستند. در برهه اخیر مقارن با ایام انتخابات بود و شاهد التهابات ارزی بودیم که با تلاش همکاران در دادسرای تهران ۳۷ نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی بازداشت شدند که ۳۱ نفر آنها کماکان در بازداشت هستند و با بازداشت این دلالان ثباتی در بازار ایجاد شد و شاهد بازگشت نرخ ارز بودیم.

وی درباره معوقات بانکی گفت: آمار جمعی وصول معوقات بانکی را ندارم ولی جزو برنامه‌های جدی ما است و ارقام قابل توجهی از بدهکاران عمده بانکی وصول و عودت داده شده است. اراده جدی در برخورد با اخلال گران وجود دارد و برخورد با اخلالگران ادامه دارد و خواهد داشت. به ویژه اخلالگران در مسائل دارویی که مبادرت به اخلال کردند بدانند بیش از آنچه کرونا به مردم آسیب رساند مجازات بسیار سختی در انتظار آنهاست و اگر کرونا عده‌ای را مظلومانه مریض کرد آنها در کمال ذلت و بی‌آبرویی مجازات می شوند.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به اقشاری که این روزها کم درآمد هستند و بیماری کرونا باعث تعطیلی همین مشاغل کوچک شده یارانه داده شود.

غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه کرونا سلامت اقتصاد را خدشه‌دار کرده است، عنوان کرد: مردم از درب منازل بیرون نمی‌آیند که باعث تعطیلی کسب و کارشان شده است؛ همین امر می‌تواند به بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی دامن بزند

جعفرزاده از مشکلات کسبه خبرداد؛

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: یکسری از اصناف دچار خسارت شده‌اند، مانند کارگران روزمزد که ساعتی دستمزد دریافت می‌کنند این قشر زندگیشان فلج شده زیرا کل معیشت‌شان با سرکار رفتن در روز می‌چرخد اما این روزها به خاطر بیماری کرونا خانه‌نشین شده‌اند، باید برای این بخش از جامعه که تعداد زیادی را هم تشکیل می‌دهند، فکری کرد. وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است بانک‌ها با توجه به شرایطی که پیش آمده اخذ بازپرداخت تسهیلات را به تعویق بیندازند و از سوی دیگر دولت کمک‌های خود را به اقشار آسیب‌پذیر انجام دهد. وی تاکید کرد: وزارت اقتصاد و دارایی تنها وزارت خانه‌ای است که در خواب کرونایی است، این وزارت خانه باید بیدار شود و در حوزه‌های مختلف تمهیداتی را اتخاذ کند؛ مثلاً در حوزه اصناف امتیاز و کمک‌هایی داده شود. جعفرزاده ایمن‌آبادی خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید با مردم مهربان‌تر رفتار کنند و نگویند ما کاری به هیچ چیز نداریم و سر رسیدها را بیاورید و اگر این کار را انجام ندهید جریمه می‌شوید. وی افزود: در طول این چند وقت که بیماری در کشور شایع شده و کسب و کارها به مشکل برخورده، ما هیچ واکنش مثبتی از سوی بانک‌ها ندیدیم و به نظر می‌رسد باید به سررسید چک‌ها که یک بخشی از کسب و کارهاست رسیدگی شود.