توسعه تجارت بر مبنای پژوهش های علمی

رئیس سازمان توسعه تجارت در آخرین جلسه کمیته پژوهش این سازمان،‌ هر گونه فعالیت اقتصادی بدون مبنای علمی و مطالعه و تحقیق را ناقص دانست. به گزارش شاتا، حمید زادبوم در این جلسه با اشاره به شرایط پیش آمده به واسطه تحریم های ناجوانمردانه علیه جمهوری اسلامی ایران، FATF و شیوع ویروس کرونا و تاثیر آنها بر حوزه تجارت خارجی بر قوت گرفتن برنامه های راهبری و هدایت پروژهای تحقیقاتی دانشگاهی و کاربردی تاکید کرد. وی افزود: تحقیق و پژوهش مبنای یک سازمان دانش محور است و مدیران و معاونان سازمان توسعه تجارت ایران باید فعالیت های پژوهشی را اساس تصمیم گیری های خود قرار دهند تا امکان اجرایی شدن تصمیمات وجود داشته باشد .

 

استقرار بازرسان در واحدهای تولیدی الکل

قائم مقام وزیر صنعت از استقرار بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در واحدهای تولیدی الکل و شوینده خبر داد. به گزارش شاتا، مدرس خیابانی با بیان اینکه تولید کارگاه های داخلی برای ماسک‌های قابل شستشو، با روزانه دو میلیون ماسک آغاز شده است، گفت: در عین حال تعرفه واردات نیز صفر شده و واردکنندگان با حداقل تشریفات گمرکی می‌توانند اقلامی همچون ماسک و لباس پزشکی را وارد کشور نمایند. وی افزود: تصمیمات خوبی در رابطه با شبکه توزیع مواد ضدعفونی کننده همچون الکل با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اتخاذ شد که بر این اساس، سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان مکلف شد تا بازرس مقیم در تمامی کارخانجات تولیدکنندگان الکل داشته باشد.

 

برگزاری جلسات روزانه با وزارت صنعت

معاون وزیر بهداشت از برگزاری جلسات روزانه با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین اقلام مورد نیاز بهداشتی از جمله ماسک و ضدعفونی‌کننده ها خبر داد و گفت: ظرف روزهای آینده بخش عمده ای از نیازهای مراکز درمانی و داروخانه ها را پاسخ خواهیم داد. به گزارش شاتا، محمدرضا شانه‌ ساز در نشست مشترک با قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین وزارت صمت برای تامین اقلام بهداشتی و پزشکی گفت: تقریبا از ابتدای هفته گذشته، به صورت روزانه و مرتب جلساتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا هماهنگی کامل‌ تری در توزیع اقلام ضدعفونی کننده، ماسک و لباس‌های پزشکی انجام داده و مایحتاج کادر درمانی و مردم را تامین کنیم.

پروازهای ایران به دبی تا آخر مارس انجام نمی‌شود/ وزارت امور خارجه در حال رایزنی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: آنچه به ما اطلاع داده‌اند پروازهای ایران به دبی تا ۲۰ روز آینده یعنی آخر مارس انجام نخواهد شد و به نظر می‌رسد تا شرایط ایران مناسب و تحت کنترل قرار نگیرد از سرگیری پروزاها
بعید است.

فرشید فرزانگان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد از سرگیری پروازهای ایران و امارات گفت: در حال حاضر فقط پروازهای یک طرفه از دبی به ایران و برای بازگرداندن مسافران باز شده است، بنابراین پروزهای ایران به دبی مانند گذشته انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: آنچه به ما اطلاع داده‌اند پروازهای ایران به دبی تا ۲۰ روز آینده یعنی آخر مارس انجام نخواهد شد و به نظر می‌رسد تا شرایط ایران مناسب و تحت کنترل قرار نگیرد از سرگیری پروزاها بعید است.

وی تصریح کرد: وزرات امور خارجه هر چند روز یکبار این مهم را بررسی نموده و با طرف اماراتی مذاکره می‌کند

سخنگوی گمرک خبر داد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: سخنگوی گمرک اعلام کرد: در طی ۱۱ ماه سال جاری، میزان صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حدود یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار بوده که این مقدار در مدت مشابه سال ۹۷ رشد ۱۰۵ درصدی را به همراه داشته است.

به گزارش تجارت به نقل از گمرک ایران، ‌ «سید روح الله لطیفی» با اشاره به اهمیت تجارت با اتحادیه اوراسیا گفت: مجموعه کشورهای اوراسیا شاخص های اقتصادی قابل توجهی از جمله رتبه اول استخراج نفت با دارایی ۱۴.۵ درصد از منابع کل جهان، رتبه اول تولید گاز جهان با ۲۰.۲ درصد از سهم جهانی و رتبه چهارم تولید انرژی برق با ۴.۹ درصد از سهم جهان دارد.

وی با بیان اینکه تجارت خارجی ایران با این مجموعه بزرگ می‌تواند بسیار با اهمیت باشد، ‌ افزود: سه کشور عضو اتحادیه اوراسیا از قبیل روسیه، قزاقستان و ارمنستان همسایه ایران با مرزهای دریایی(روسیه و قزاقستان) و زمینی (ارمنستان) هستند و سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که عمده این واردات مربوط به روسیه است.

لطیفی درباره شرکای اصلی تجاری اتحادیه اوراسیا و سهم ایران اظهار داشت: اصلی‌ترین کشورهای صادر کننده به اوراسیا شامل چین، آلمان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و ترکیه هستند. همچنین کشورهای عمده وارد کننده از اوراسیا در حال حاضر کشورهای هلند، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، سوئیس و انگلستان هستند.

به گفته وی سهم ایران از تجارت با مجموعه کشورهای اوراسیا طی ۱۱ ماهه سال ۹۸، بالغ بر دو میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار است که این میزان در مدت زمان مشابه در سال ۹۷ حدود یک میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلار بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک با اشاره به رشد ۴۰ درصدی تجارت با اوراسیا در یک سال گذشته تصریح کرد: بیشترین مقصد صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا، فدراسیون روسیه با ۳۸۷ میلیون ۷۲۱ هزار و ۴۵ دلار وپس از آن کشورهای ارمنستان و قزاقستان بودند. همچنین عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا را سیب تازه، گاز طبیعی مایع شده، پسته، کیوی، خیار و خیارشور، انگورخشک شده و پرتقال تشکیل می‌دهند.

لطیفی با اشاره به حجم واردات کالا از اوراسیا گفت: حجم واردات ایران از اوراسیا طی ۱۱ ماهه سال ۹۸ بالغ بر ۲ میلیون و ۸۱۱ هزار تن است که این حجم کالا در مدت زمان مشابه حدود یک میلیون و۲۰۴ هزار تن کالا بوده است.

وی با بیان اینکه ارزش این حجم کالای وارداتی یک میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار است، ‌ افزود: این میزان در مدت زمان مشابه در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و۲۸۳ میلیون و۸۱ هزار و ۴۷۰ دلار بوده است که از این نظر اندکی کاهش در واردات داشته‌ایم.

به گفته لطیفی عمده کالاهای وارداتی کشور از اوراسیا شامل جو، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، مخلوط های گندم و گوشت بوده است.

سخنگوی گمرک همچنین با اشاره به موافقت نامه موقت تجارت آزاد بین ایران و کشورهای اوراسیا گفت: بر اساس این موافقت نامه که از آبان ماه سال جاری اجرایی شده است، ۳۸۰ ردیف کد تعرفه کالاهای قابل مبادله تحت موافقتنامه مذکور مورد توافق قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تجارت با این اتحادیه فضای جدیدی برای تجار، تولید کنندکان و فعالان اقتصادی کشور فراهم کرده که باید بیشترین بهره را برای توسعه صادرات از این اتحادیه برد. هم اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند اما این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.

لطیفی خاطرنشان کرد: تبادل آسان و روان تر کالا بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا موجب افزایش سرمایه گذاری متقابل می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از دولت و بانک مرکزی خواست؛
 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت و بانک مرکزی باید سود تسهیلات تعلیقی را تعیین تکلیف کنند، اگر پرداخت اقساط بانکی دو ماه به تعویق افتاد، دولت باید هزینه آن را بپردازد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه دولت برای به تعویق افتادن دو ماهه پرداخت اقساط بانکی مرتبط با فعالان اقتصادی، گفت: در شرایط کنونی به دلیل شیوع بیماری کرونا، مشاغل خرد و فعالان اقتصادی شاید نتوانند به تعهدات مالی و قانونی خود عمل کنند، بنابر این به تعویق افتادن دو ماهه اقساط بانکی بسیار مثبت و قابل قبول است.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تعویق افتادن دو ماهه پرداخت اقساط بانکی مرتبط با فعالان اقتصادی، گفت: دولت و بانک مرکزی باید سود تسهیلات تعلیقی را تعیین تکلیف کنند، اگر پرداخت اقساط بانکی دو ماه به تعویق افتاد، دولت باید هزینه آن را بپردازد، چون بانک ها با سپرده گذارانی رو به رو می شوند که باید سودشان را بپردازد.

وی با اشاره به پیشنهاد مطرح شده درباره ارائه معافیت های مالیاتی به مشاغل خرد و فعالان اقتصادی، افزود: دولت اگر به مشاغل معافیت مالیاتی بدهد، این مسئله موجب کاهش درآمدهای مالیاتی دولت شده و این موضوع بر روی بودجه اثر می گذارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در پاسخ به سوالی درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران کسری درآمدهای دولت ناشی از ارائه معافیت های مالیاتی به مشاغل، گفت: این اقدام نیازمند مصوبه قانونی مجلس و اذن رهبر معظم انقلاب است تا دولت بتواند به مشاغل خرد یا فعالان اقتصادی معافیت های مالیاتی بدهد.

رافع از طرح های جدید خبر داد:

 

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به این که ساماندهی صادرات فرش دستباف به کشورهای هدف یکی از اهداف اصلی سازمان متبوع خود است بر لزوم تولید فرش‌های دستباف، مطابق با سلیقه جهانی و اصالت ایرانی تاکید کرد.

به نقل از مرکز ملی فرش ایران، فرح فرناز رافع با اشاره به وضعیت بازار صادرات فرش دستباف، اظهار داشت: در حال حاضر ساماندهی صادرات فرش دستباف به کشورهای هدف به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در اولویت است لذا باید بر اساس سلیقه بازار جهانی شامل طرح و رنگ به این کشورها فرش صادر شود؛ هر چند حفظ برند و هویت ایرانی فرش دستباف از اهمیت زیادی برخوردار است اما به دلیل اینکه در حال حاضر سلیقه مردم دنیا نسبت به گذشته تغییر کرده است، باید برای ماندگاری و حیات فرش ایرانی و صادرات آن، فرش‌هایی با سلیقه آن‌ها و با حفظ اصالت ایرانی تولید شوند.

وی با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین چالش‌های مرکز ملی فرش ایران در حال حاضر رونق هرچه بیشتر بازار جهانی است، عنوان کرد: در صورتی که صنعت فرش کار آمد باشد باعث رونق بازار و تجارت جهانی ایران خواهد شد؛ برای رونق و صادرات فرش دستباف ایرانی ما نمی‌توانیم نقشه‌ها و طرح‌های قدیمی را همچون گذشته وارد بازار جهانی کنیم، بلکه باید به سمت تحول البته با حفظ فرهنگ و هویت ایرانی پیش رویم.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مواردی که باعث بهبود صنعت فرش می‌شود متعادل سازی صنایع مرتبط و پیشتیبان تولید فرش و همچنین شرایط عرضه و تقاضا است. رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: حمایت دولت از سرمایه‌گذاران، عرضه‌کنندگان تخصصی بسیار اهمیت دارد و علاوه بر این ایجاد مرکز جامع تخصصی فرش و زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز به تقویت صنعت تولید فرش ایرانی کمک خواهد کرد. وی اضافه کرد: افزایش خلاقیت و نوآوری، تقویت ساز و کار حمایت مالی از تولیدکنندگان، تولید دانش مرتبط جهت ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های وابسته، ایجاد انگیزه و توجه به سلیقه مشتریان جهت افزایش تقاضا، ایجاد فضای برای رقابت سودمند و جهت‌دهی به بازارهای هدف نیز از دیگر عوامل بهبود صنعت
تولید فرش است.

صادقی نیارکی اعلام کرد :

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تامین 15 هزار تن پارچه به منظور تولید ماسک برای کارگاههای تولیدی خبر داد و گفت: صادرات اقلام بهداشتی از جمله دستمال کاغذی، تیشو و آب ژاول ممنوع است . به گزارش خبرنگار شاتا، مهدی صادقی نیارکی در نشست مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تامین اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده گفت: در حوزه تولید اقلامی همچون ماسک و لباس پزشکی، مشکلی در تامین مواد اولیه وجود ندارد و مواد اولیه ماسک نیز به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود. سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ظرفیت‌های نصب شده تولید پارچه‌های مورد نیاز تولید ماسک هم اکنون با حداکثر تولید در حال کار هستند که بر این اساس برای توزیع پارچه‌های تولید شده، دو مسیر تولید ماسک از طریق اصناف و نیز کارگاههای تولید در بخش‌های مختلف صنعتی را دنبال می‌کنیم که بر این اساس، مشکلی در حوزه تامین مواد اولیه نداریم.

صادقی نیارکی افزود: تا به حال، 15 تن انواع پارچه تولید ماسک توزیع شده و به مرور این رقم افزایش می‌یابد، این درحالی است که هر ظرفیتی در کشور که برای تولید اقلام بهداشتی نیاز به مجوز داشته، به سرعت مجوز خود را از وزارت صمت دریافت کرده و استانداردهای لازم برای تولید نیز به آنها اعلام شده است؛ ضمن اینکه در حوزه مواد اولیه نیز در اسرع وقت اقدام خواهیم کرد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت ادامه داد: هر جایی که در کشور ظرفیت وجود برای تولید اقلام بهداشتی هماهنگی لازم را با صدور مجوز داریم در زمینه استانداردسازی نیز به توافقات خوبی رسیدمی که اقلامی که نیازمند تولید هستیم چه اقلامی را با چه استانداردی باشد آمادگی داریم استانداردها را اعلام کینم و در زمینه تامین مواد اولیه نیز همه تلاش این استک ه در سراع وقت در واحدای تولیدی توزیع شود وی افزود: همکاران بنده در معاونت امور صنایع، به صورت شبانه روزی در کشور بررسی کرده و ظرفیت های خوبی را که در این حوزه وجود دارد، شناسایی و زیر بار می‌برند؛ ضمن اینکه ناظرانی نیز در واحدهای تولیدی مستقر هستند تا توزیع اقلام تولیدی نیز در یک مسیر مشخصی با نظارت وزارت بهداشت صورت گیرد

رییس کنفدراسیون صادرات خبر داد:

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه برخلاف آنچه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، ما عملا در حوزه واردات دارو هم تحریم هستیم، از کاهش صادرات غیرنفتی تحت تاثیر ورود کرونا به ایران، خبر داد.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود، شیوع کرونا پس از تهدید کردن سلامت، در گام دوم به سراغ اقتصاد خواهد رفت و از این رو آمارهای گمرک نشان می‌دهد که صادرات ایران کاهش یافته است. بر این اساس صادرات در دو هفته ورود کرونا در مقایسه با دو هفته پیش از آن، کاهش ۳۵ درصدی و در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهشی ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر این موضوع که نمی‌توان برای این موضوع مقصر خاصی در نظر گرفت، توضیح داد: حقیقت ماجرا این است که ما فقط در رابطه با ۵۰ درصد ماجرا مسئول هستیم و ۵۰ درصد مابقی از سوی کشورهای مقصد تصمیم‌گیری می‌شود. وقتی کشوری تصمیم می‌گیرد به خاطر نگرانی از گسترش کرونا مرز خود را ببندد یا محدودیت‌هایی در این مسیر در نظر بگیرد، نمی‌توان به دنبال مقصر داخلی گشت تا این شرایط را به گردان او انداخت.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران، عراق در روزهای گذشته، محدودیت‌هایی در مرزهای مشترک برقرار کرده و در روز ۱۸ اسفند نیز دوباره برای یک هفته مرزهای مشترک را بست. ترکیه نیز در روزهای قبل محدودیت‌هایی وضع کرده بود و از روز دوشنبه بار دیگر اعلام کرده که به تدریج کامیون‌هایی خواهد پذیرفت. ترکمنستان نیز سخت‌گیری‌هایی برای جابجایی محموله‌های ایران در نظر گرفته که تمامی آنها می‌تواند بر اقتصاد تاثیر منفی بگذارد.

لاهوتی با بیان اینکه آنچه برای اقتصاد ایران رخ داده، در دیگر کشورها نیز رویت می‌شود، تصریح کرد: زیان شرکت‌های بین المللی، کاهش قابل توجه قیمت نفت و سقوط شاخص‌های بورس، تنها بخشی از اثرات بین‌المللی شیوع کرونا در روزهای اخیر به شمار می‌رود. جدای از این روند با این تفاوت مهم که ما تحت تاثیر تحریم‌ها با محدودیت‌های جدی نیز مواجه هستیم

سرمقاله

علی فیروزی

پژوهشگر اقتصادی

وزارت اقتصاد در حال حاضر بسته اجرایی ارتقا شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی را در نماگر شروع کسب و کار تهیه کرده است. بر پایه گزارشات بانک جهانی امتیاز ایران در نماگر شروع کسب و کار از ۶۷.۷۹ در سال ۲۰۱۹ به ۶۷.۸ در سال ۲۰۲۰ و رتبه از ۱۷۳ به ۱۷۸ تنزل یافته است. مؤلفه ها نیز تعداد...مراحل ۱۰.۵ مرحله و زمان ۷۲.۵ روز ثبات داشته است. در صورت پذیرش اقدامات اصلاحی انجام شده در سال اخیر نظیر حذف دریافت فیزیکی «اخذ گواهی عدم سوء پیشینه»، «الکترونیکی نمودن اطلاع رسانی به سازمان امور مالیاتی در مورد شروع فعالیت های اقتصادی، اخذ تأییدیه از سازمان امور مالیاتی و دریافت کد اقتصادی» از طریق پنجره واحد اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری، ثبت نام برای مالیات بر ارزش افزوده به صورت الکترونیکی و از طریق پنجره واحد اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری، ثبت نام کارگران در سازمان تأمین اجتماعی از طریق تشکیل پرونده برای همه کارمندان در اداره کار و اخذ کد کارگاه به صورت الکترونیکی و از طریق پنجره واحد اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری، همچنین در صورت انجام اقدامات اصلاحی نظیر الکترونیکی کردن تمامی فرایندهای مرحله رزرو نام منحصر به فرد برای شرکت و حذف فرایند اخذ دفاتر پلمپ شده حسابداری در قالب دفاتر فیزیکی و با فرض ثبات عواملی نظیر روش شناسی بانک جهانی و تعداد و شرایط کشورها رتبه کل شاخص سهولت انجام کسب و کار ایران برابر با ۱۱۴ خواهد شد. در صورتی که پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار راه اندازی شود، رتبه شاخص کل سهولت انجام کسب و کار برابر با ۱۰۸ خواهد شد. راهکارهای مختلفی برای گزارش ۲۰۲۰ نیز پیشنهاد شده بود که با انجام هماهنگی‌های مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود کسب و کار و همکاری دستگاه‌های ذیربط اجرایی شد، اما از سوی بانک جهانی مورد پذیرش واقع نشد، لذا با توجه به اینکه اقدامات در محاسبات بانک جهانی لحاظ نشده و اطلاع رسانی لازم از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت گرفته است، انتظار می‌رود برای گزارش ۲۰۲۱ مدنظر قرار گیرد، اثرات اجرایی شدن موارد یاد شده بر روی نماگر و شاخص کل لحاظ شده است.

منبع: فارس

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

سقوط کم سابقه قیمت نفت در روزهای اخیر یک بار دیگر ضرورت رهایی از اقتصاد نفتی را آشکار ساخت؛ ایده ای که هنوز در حد شعار باقی مانده است و هیچ گام عملی و راهبرد مشخصی برای آن وجود ندارد. پیش از تشدید تحریم ها همه جا صحبت از این بود که تحریم ها را پشت سر می گذاریم و از شرایط دشوار تحریم عبور می کنیم... یکی از این حوزه ها بخش نفت بود که از وزیر گرفته تا سایر مدیران نفتی و نمایندگان مجلس و بقیه مسئولان و کارگزاران شعارهای دهان پرکن بسیاری در این مورد سر می دادند و مدعی بودند که فروش نفت به صفر نخواهد رسید. حالا و پس از قریب دو سال وزیر نفت مصاحبه می کند و می گوید باید به خاطر این تحریم ها از آمریکا به دادگاه های بین المللی شکایت ببریم. ممکن است گفته شود فروش نفت به صفر نرسیده است و ما میلیاردها دلار نزد مشتریان نفتی طلب داریم اما نمی توانیم از این همه طلب و پول استفاده کنیم. در این صورت باید پاسخ داد وقتی که پول داریم و نمی توانیم از آن پول استفاده کنیم با نداشتن پول هیچ تفاوتی ندارد و این یعنی همان صفر شدن فروش نفت. اگر ما به غیر از نفت که بند ناف اقتصادمان به آن بسته شده در سایر عرصه های اقتصادی هم حرفی برای گفتن داشتیم آن وقت تحریم اقتصاد ما برای آمریکای لامروت و هم دستان او به مراتب مشکل تر می بود و ما قابلیت مانور بیشتر و ظرفیت افزونتری برای درآمدزایی و صادرات غیرنفتی و ارزآوری داشتیم و بودجه کشور و خرج و دخل دولت و معاش قشرهای کم درآمد تا این حد شکننده و نگران کننده نمی توانست باشد که حالا ناتوانی مان را به زبان بیاوریم و بگوییم که می خواهیم از آمریکا به دادگاه های بین المللی شکایت کنیم. این سخن از یک نوع درماندگی و ناتوانی حکایت دارد که چاره در قوی کردن اقتصاد است و برای قوی کردن اقتصاد بایستی از حد شعار فراتر رفت و گام های عملی برداشت. البته خطاست که در این خصوص فقط دولت را مقصر بدانیم اگر این طور باشد باید همه دولت های پیش از دولت مستقر را هم مقصر بدانیم چرا که هیچ کدام توفیقی در این مورد به دست نیاوردهاند. پس حاکمیت و در ذیل آن قوه های مجریه، مقننه و قضاییه و سایر کانون های تصمیم ساز و تصمیم گیرنده در خصوص رهایی اقتصاد از وابستگی صرف به نفت هماهنگ و همگام اقدام کنند و این ایده قدیمی را که حالا به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده و در عین حال به دلیل سقوط کم سابقه بهای نفت دست یافتنی تر از گذشته شده است اجرایی و پیاده سازی کنند.