توسعه بخش‌اول فاز ۱۱ پارس جنوبی

وزیر نفت درباره برنامه فشارافزایی گاز در پارس جنوبی، گفت: سناریوهای فشارافزایی گاز در دریا و خشکی در حال مطالعه و بررسی بوده و برای اجرای طرح های فشارافزایی از نظرات مشاوران استفاده می شود.بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفتگو با مهر با اعلام اینکه برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی صرفاً ساخت و توسعه تأسیسات فراساحلی و حفاری چاه‌های دریایی پیش بینی شده است، تصریح کرد: گاز تولیدی چاه‌های دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی روانه پالایشگاه‌های موجود در عسلویه و کنگان می‌شود.وی با تاکید بر اینکه به زودی پایه سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی در خلیج فارس نصب می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان دولت تولید اولیه‌ای از فاز ۱۱پ ارس جنوبی آغاز شود.

 

عبور ظرفیت نیروگاهی از مرز 83 هزار مگاوات

معاون وزیر نیرو گفت: با بهره‌برداری از پروژه‌های نیروگاهی جدید، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور به ۸۳ هزار و ۳۵۰ مگاوات رسید.به گزارش پاون؛همایون حائری با اشاره به بهره‌برداری ۲۵ پروژه برق‌رسانی در این هفته از پویش با مجموع سرمایه گذاری ۷ هزار و ۲۰۴ میلیارد تومان اظهار کرد: در کنار این پروژه‌ها و اقدام‌های سخت افزاری و نرم افزاری، ارتقای دانش کار و استفاده از فناوری‌های پیشرفته بومی هم در ذات پروژه‌ها بوده که در قالب اجرای آن‌ها انجام شده است.وی از جمله این فناوری‌ها به نسل جدید توربین‌ها و ژنراتور‌ها و سیستم‌های کنترل پیشرفته اشاره کرد و افزود: برای پیاده سازی این پویش، سه منبع بزرگ انرژی بزرگ هم در کنار خود داشتیم که در انجام پروژه‌ها حرف اول و آخر را می‌زد.

 

تبعات وخیم بازی رولت روسی

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) به تولیدکنندگان هشدار داد انجام بازی رولت روسی در بازارهای نفت، تبعات وخیمی به دنبال خواهد داشت.به گزارش ایسنا، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی همچنین اظهار کرد سقوط قیمت نفت به پایین ۲۵ دلار، باعث توقف رشد جدید صنعت نفت شیل آمریکا خواهد شد.اظهارات بیرول پس از سیگنال عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت و آغاز جنگ قیمت و متعاقب آن ریزش بیش از یک چهارمی قیمت نفت در روز دوشنبه و ثبت بزرگترین سقوط قیمت نفت در ۲۹ سال گذشته صورت گرفت.بر اساس گزارش رویترز، فاتح بیرول گفت: آژانس بین المللی انرژی ۳.۵ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه در بازار نفت در سه ماهه نخست امسال را به دلیل شیوع ویروس کرونا پیش بینی می کند

مشکلات جایگاه‌داران
پس از شیوع ویروس کرونا

رییس انجمن شرکت های زنجیرهای توزیع فرآورده های نفتی با اشاره به وضعیت سوخت رسانی در روز‌های گذشته اظهار کرد: با وجود کمبود مواد ضدعفونی و دستکش‌های یکبار مصرف، این تجهیزات توسط صاحبان جایگاه تامین می‌شود و مسوولان این بخش تا کنون خدماتی به جایگاه داران ارائه نکرده اند.رییسی فرد در گفتگو با میزان، تصریح کرد:ضدعفونی جایگاه‌ها و نازل‌های بنزین در حال انجام است و کارکنان نیز با رعایت مسائل پیشگیرانه به افزایش ایمنی در بخش کمک می‌کنند.وی افزود:سوخت گیری توسط اپراتور‌ها به دلیل ایجاد صف طولانی در جایگاه با اعتراض‌هایی همراه بوده و برخی از مالکان نیز که خود اقدام به سوخت گیری می‌کنند به آن‌ها دستکش یکبار مصرف داده می‌شود. وی ادامه داد: جایگاه داران با زیان انباشت فراوانی مواجه هستند و تامین مواد ضدعفونی با قیمت گزاف مشکلات فراوانی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

دستورالعملی برای همکاری با مشترکان برق

شرکت توانیر با ارسال ابلاغیه ای خطاب به مدیران عامل شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق سراسر کشور، مواردی را برای همکاری با مشترکان در خصوص دریافت هزینه برق مصرفی آنان اعلام کرد.به گزارش شرکت توانیر ،دراین ابلاغیه که با امضای محمد حسن متولی زاده، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت توانیر ارسال شده، خاطرنشان شده است:. ۱- شرکت‌ها مکلفند نسبت به ارائه خدمات غیرحضوری و فروش و خدمات پس از فروش اقدام و ضمن اطلاع رسانی عمومی، تسهیلات لازم در این زمینه را در اختیار متقاضیان قرار دهند. ۲- به آن دسته از مشترکان خانگی و یا سایر مصارف آمپری که در خواست استمهال هزینه‌های برق مصرفی را دارند، تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹ مهلت پرداخت داده شود. ۳- هزینه انشعاب درخواستی متقاضیان برق در اقساط سه ماهه دریافت شود.

شوک تازه سعودی ها برای بازار نفت

امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکوی سعودی اعلام کرد عرضه نفت در آوریل ۳۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از حداکثر ظرفیت تولید پایدار ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود.به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت آرامکوی سعودی در ادامه افزود: این شرکت با مشتریانش توافق کرده است این حجم نفت را از اول آوریل فراهم کند.میزان عرضه به بازار در صورت اقدام به برداشت از ذخایر ممکن است با میزان تولید متفاوت باشد.

 

از سوی وزیر نیرو و از طریق ویدئوکنفرانس صورت گرفت؛

گروه انرژی: وزیر نیرو از طریق ویدیو کنفرانس ۲۵ طرح بزرگ در بخش برق را افتتاح کرد و گفت: ۶۰ درصد بودجه این طرح‌ها خارج از بودجه دولتی تامین شده است.

به گزراش صدا و سیما، رضا اردکانیان در آخرین هفته از افتتاح طرح‌های آب و برق در قالب پویش آب برق ایران، افزود: این پویش در ماه دوم امسال آغاز و با به بهره برداری رسیدن ۲۲۷ طرح با سرمایه گذاری ۳۳ هزار میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان به پایان رسید.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما به وعده خود عمل کردیم گفت: راه اندازی ۱۸ نیروگاه حرارتی در ۱۴ استان با ظرفیت ۲۷۰۵ مگاوات‏، بهره برداری از ۱۷ نیروگاه تجدید پذیر در ۱۰ استان با ظرفیت ۲۸۰ مگاوات برق، راه اندازی ۶ نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات در ۵ استان، اجرای ۱۰۳ پست و خطوط انتقال در همه استان‌های کشور، افتتاح ۱۰ سد و آب اندازی ۳۳۵ هکتار شبکه آبیاری زهکشی در ۷ استان، آبرسانی به ۱۷ شهر در ۷ استان، اجرای ۱۰ تصفیه خانه آب در ۸ استان، بهره برداری از ۱۳ تصفیه خانه فاضلاب در ۹ استان و آبرسانی به ۸۶ روستا در قالب ۲۴ طرح با پوشش جمعیت نیم میلیون نفری در ۱۶ استان کشور از جمله طرح‌های اجرا شده در قالب پویش آب برق ایران است.

  • ۶00 مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد

وزیر نیرو با بیان اینکه راه اندازی نیروگاه‌های تهران، بوشهر و هرمزگان درحال حاضر ۶۰۰ مگاوات به ظرفیت نصب شده کشور اضافه کرده است گفت: توزیع عادلانه زیرساخت‌های اصلی طرح‌های کشور در همه استان‌ها از جمله مرکزی، مرز نشین‌ها، نقاط بهره‌مند از آب و مناطق خشک و کم آب هدف مهم اجرای این پویش است که البته با مشارکت فعال منابع دولتی و بخش خصوصی به سرانجام رسیده است.

اردکانیان گفت: در جنوب تهران بخش جدید نیروگاه پرند به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات راه اندازی می‌شود همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی بخش هنگام آن با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات با بهره گیری از توربین کلاس اف که نشان دهنده توانمندی ایرانیان است به بهره برداری رسید همچنین بخش جدید نیروگاه عسلویه نیز با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات وارد مدار شد.

وی اجرای این طرح‌ها را مظهر خوداتکایی و توانمندی فعالان و متخصصان بخش خصوصی در کشور دانست و گفت: در خال حاضرهمچنین نیروگاه تجدید پذیر ۱۰ مگاواتی لارستان، توسعه و احداث نیروگاه گازی شیراز، تامین برق، تقویت ولتاژ، برق رسانی به ۱۵ روستا و ۱۲ طرح ساماندهی فتوولتائیک در استان فارس به بهره برداری رسید.

وزیر نیرو با اشاره به اجرای طرح‌های متعدد در استان‌های سیستان و بلوچستان با عنوان آخرین استان پویش الف ب ایران ادامه داد: صنعت برق در این استان با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، وضعیت پایدار و بسیار خوبی را ایجاد کرده است البته این استان ویژگی‌های خوبی برای جذب سرمایه گذاری در آینده دارد.

وی با اشاره به دیگر طرح‌های انجام شده در کشور همزمان با اجرای پویش الف ب ایران گفت: دریافت گواهینامه موقت عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا از دیگر طرح‌های اجرا شده در کشور است، یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و اجرای ۴۰ طرح دیگر با سرمایه گذاری معادل ۶ هزار میلیارد تومان که در سال ۹۹ به ثمر خواهد رسید از دیگر طرح‌های وزارت نیرو است.

اردکانیان با بیان اینکه ما هم اکنون در سطح کشور ۵ هزار و ۹۳۱ طرح در دست اجرا داریم ادامه داد: این طرح‌ها با سرمایه گذاری ۸۸۴ هزار میلیارد تومان در سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بودجه وزارت نیرو متکی به منابع داخلی یعنی قبوض آب و برق است گفت: اگر دریافت این قبوض با مشکل مواجه شود اختلال حاصل از آن سبب کندی خدمات رسانی به مشترکان می‌شود البته در عین حال ما به همه شرکت‌ها ابلاغ کردیم به دلیل رکود موجود در کسب و کار با شیوع بیماری کرونا برای کسانی که امکان پرداخت قبوض آب و برق را ندارند تا پایان اردیبهشت مدارا شود البته تعرفه آب بسیار پایین و حتی در روستا‌ها نصف آب شهری است.

وزیر نیرو گفت: طرح‌های اجرا شده در پویش آب و برق با کمک توان داخلی از جمله شرکت مپنا به ثمر رسیده است.

  • افتتاح ۲۵ طرح آب و برق

افتتاح این طرح‌ها هم اکنون در ۵ استان بصورت ویدئو کنفرانسی درحال برگزاری است. که شامل نیروگاه‌های برق، پست برق، نصب کنتور هوشمند، نیروگاه‌های تجدید پذیر و خطوط انتقال برق است.

وزیر نیرو در این مراسم با اشاره به اینکه با بهره برداری از این طرح‌ها پویش هر هفته؛ الف ب ایران؛ به پایان می‌رسد ادامه داد: در این پویش ۲۲۷ طرح با سرمایه گزاری ۳۳ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به بهرداری رسیده است.

رضا اردکانیان، استان تهران، فارس، بوشهر، هرمزگان و سیستان بلوچستان را استان‌های مورد نظر در هفته آخر پویش دانست و گفت: افتتاح این طرح‌ها نشان از خود اتکایی و توانمندی فعالان و متخصصان صنعت برق است.

وزیر نیرو افزود: ۶۰ درصد اعتبار مصرفی در این طرح‌ها از منابعی غیر از اعتبارات دولتی تامین شده است که بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی از جمله آن است.

رییس انجمن ملی خرمای ایران گفت: در پی شیوع بیماری کرونا و افزایش تقاضا برای مصرف گرمی‌جات از جمله خرما، قیمت این محصول در استان‌های مبدا هیچ افزایش نداشته است.محسن رشید فرخی در گفت و گو با ایرنا با تاکید براینکه خرمای مورد نیاز کشور برای ماه مبارک رمضان نیز تامین است، افزود: خرمای موجودی انبارها تکمیل است و هیچ کمبودی دراین زمینه نداریم.وی با بیان اینکه خرما دارای آنتی اکسیدان است و موجب تقویت ایمنی بدن می شود، اظهارداشت: با وجود افزایش تقاضا، قیمت در استان های مبدا تغییری نداشته است و باید کنترل قیمت برای مصرف کنندگان توسط دستگاه های نظارتی اجرایی شود.رشید فرخی از کاهش حداقل ۲۰ درصدی نرخ خرما نسبت به ابتدای سال خبرداد و تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی در استان های جنوبی کشور ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان و خرمای کبکاب حدود ۱۲ هزار تومان است.

مدیرکل دفتر تامین توزیع و تنظیم بازار کالاهای اساسی وزارت صنعت گفت: توزیع 53 هزار تن سیب و پرتقال شب عید از 23 اسفند ماه با هدف تنظیم بازار شب عید آغاز خواهد شد.محمدرضا کلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره زمان و نحوه توزیع سیب و پرتقال تنظیم بازار شب عید گفت: از 23 اسفند ماه عرضه سیب و پرتقال تنظیم بازار شب عید آغاز خواهد شد.وی در مورد قیمت تعیین شده برای این اقلام گفت: قیمت بر اساس حاشیه بازار تعیین می‌شود و در حال حاضر قیمت بازار این اقلام مناسب است.مدیرکل دفتر تامین توزیع و تنظیم بازار کالاهای اساسی وزارت صنعت افزود: برای تعیین قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازار شب عید همواره این اختیار به استان‌ها داده می‌شود تا بر اساس حاشیه بازار قیمت تعیین شود، زیرا بهای بازار باید متناسب با قیمت تمام شده بخش خصوصی باشد.

خرید حمایتی مرغ آغاز شد

شرکت پشتیبانی امور دام با توجه به کاهش قیمت مرغ در بازار خرید حمایتی خود از مرغداران را به قیمت مصوب آغاز کرد.به گزارش تسنیم حسن عباسی معروفان مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در ابلاغیه ای به مدیران استانی سراسر کشور اعلام کرد با توجه به گزارش های دریافتی و رصد بازار مبنی بر کاهش قیمت مرغ و لزوم به کارگیری تمامی ظرفیت های استانی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد تعادل در بازار، خرید مرغ بدون هیچ محدودیتی و به صورت نقدی و با هماهنگی مراجع ذیربط انجام پذیرد.در این ابلاغیه آمده است: رعایت دقیق کیفیت مرغ تولیدی که قابل عرضه در بازارهای جهانی باشد ملاک مرغ خریداری شده از مرغداران است که باید به بهترین شکل رعایت گردد.مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور همچنین مدیران استان ها را به ارائه گزارش روزانه از میزان خرید مرغ از تولیدکنندگان ملزم نموده است.

درآستانه شب عید رکود به بازار شیرینی رسید

رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران گفت که شیرینی در آستانه شب عید گران نمی‌شود و قیمت برخی از شیرینی‌های پر مصرف را نیز اعلام کرد.علی بهره‌مند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شب عید قنادی‌ها از بیستم اسفند شروع می‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد به دلیل شیوع ویروس کرونا همچنان شاهد رکود در این بخش باشیم و با توجه به اینکه این مشکل پیش‌بینی نشده بود، مقابله با آن سخت‌تر است.وی با بیان برخی مشکلاتی که اخیرا در زمینه تامین مواد اولیه برای این صنف ایجاد شده بود، اظهار کرد: برای مثال برای تامین شکر مشکلاتی وجود داشت که با توزیع شکر دولتی مرتفع شد. همچنین قیمت برخی از مواد اولیه خارجی همچون پودر نارگیل و کاکائو با افزایش نرخ ارز افزایش یافت، اما با توجه به شرایط حاکم بر بازار به هیچ عنوان در قنادی‌ها افزایش قیمت نخواهیم داشت.

پرداخت تسهیلات ۸۳۰۰ میلیارد ریالی
برای توسعه شهرک‌های کشاورزی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی از پرداخت تسهیلات ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی برای توسعه شهرک‌های کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون، خبر داد.به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، علی‌‌اشرف منصوری افزود: پرداخت تسهیلات ۱۵۰ پرونده در بانک‌های عامل با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال نیز در دست اقدام است.

رئیس شورای تامین دام کشور اعلام کرد؛

 

گروه اصناف: رئیس شورای تامین دام کشور گفت: در گذشته تنها 10 درصد بازار گوشت قرمز از طریق واردات تامین می‌شد، اما اکنون به رغم افزایش تولید داخلی سهم واردات از تامین نیاز بازار داخلی به 30 درصد افزایش یافته است.

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه از اواخر سال 95 تعادل در بازار گوشت قرمز برهم خورد، اظهار کرد: از آن زمان تا کنون بازار گوشت قرمز نتوانست به ثبات گذشته خود برسد.

وی ادامه داد: تا پایان سال 95 تنها 10 درصد نیاز بازار گوشت قرمز از طریق واردات تامین و 90 درصد گوشت قرمز داخلی بود.

به گفته پوریان؛ در حال حاضر 30 درصد سهم بازار گوشت قرمز متعلق به گوشت‌های وارداتی و 70 درصد در اختیار گوشت‌های داخلی است. وی اضافه کرد: از این 30 درصد کمتر از 10 درصد گوشت گوسفندی و مابقی گوشت گوساله است.

وی با تاکید بر اینکه گوشت‌های وارداتی که اکنون در بازار عرضه می‌شود همگی منجمد هستند، افزود: این در حالی است که در گذشته مردم کمتر به سراغ گوشت‌های منجمد می‌رفتند و این گوشت‌ها بیشتر مورد استفاده رستوران‌ها، فست فودها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی بودند.

  • ضعف در مدیریت تولید و بازار

پوریان دلیل کاهش سهم گوشت داخلی از بازار را ضعف در مدیریت تولید و بازار عنوان کرد. وی گفت: با توجه به ظرفیت تولید در کشور مسئولان به راحتی می‌توانستند در این عرصه به خوداتکایی رسیده و به جای هزینه برای واردات با خروج ارز، تولیدکننده داخلی را تقویت و حمایت کنند. پوریان با اشاره به انباشت دام در دامداری‌های کشور بخشی از این مشکل را مربوط به واردات بی‌برنامه دانست. رئیس شورای تامین دام کشور در پاسخ به این پرسش که دولت دلیل افزایش واردات را قیمت بالای گوشت داخلی عنوان می‌کند، گفت: قیمت خرید دام از دامداران پایین و میزان تولید نیز بسیار مناسب است، آنچه موجب افزایش قیمت شده حضور دلالان و واسطه‌های است که باید از زنجیره عرضه تا بازار حذف شوند.

پوریان ادامه داد: به عبارت دیگر گرانی و گاهی کمبود عرضه مربوط به بخش تولید نیست و مشکل را باید در جای دیگر جستجو کرد. وی راهکار تنظیم بازار گوشت قرمز را نه افزایش واردات بلکه نظارت سختگیرانه بر واسطه‌های سودجو دانست که به نظر می‌رسد همتی برای برخورد با آن‌ها نیست.

رئیس شورای تامین دام کشور درباره آخرین آمار واردات، گفت: آخرین آمار وارداتی که به ما اعلام شده مربوط به نیمه آذرماه سالجاری است که 117 هزار تن انواع گوشت قرمز بوده است.

پوریان تاکید کرد: بدون شک با توجه به میزان تولید دام در دامداری‌ها و افزایش زایش در بهار، کشور در تامین گوشت قرمز مشکلی ندارد و به واردات بی‌نیاز است، دولت تنها باید بازار را با حذف واسطه‌های سودجو مدیریت کند.

  • شیوع کرونا گوشت را گران کرد

همچنین علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: شیوع کرونا موجب افزایش ۳۰ درصدی کشتار شده در حالی که در سال‌های گذشته هفته آخر اسفند شاهد رشد تقاضا بودیم.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزود: پست‌های قرنطینه برای جابه جایی دام‌ها مجوز نمی‌دهند و دامداران نمی‌توانند دام خود را بفروشند و این موضوع نیز به افزایش قیمت دامن زده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: هر کیلوگرم شقه بدون دنبه با قیمت ۱۰۶ هزار تومان به واحدهای صنفی عرضه می‌شود و با سود ۱۰ درصد به مصرف کنندگان عرضه می‌کنند.

ملکی درباره دلیل افزایش تقاضا بیان کرد: با توجه به توصیه‌هایی که درباره مصرف گوشت گوسفند و همچنین سفرهایی که صورت گرفت موجب شده قیمت‌ها افزایش یابد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گلستان با انتقاد از سهمیه‌بندی برای فروش بذر صیفی‌جات عنوان کرد: براساس سیاستی که نمی‌دانیم از کجا ناشی می‌شود بذر برخی صیفی‌جات سهمیه‌ای شد که این منجر به کمیاب شدن و افزایش قیمت آنها شده است. قاسم سوخته‌سرایی در گفتگو با ایلنا، گفت: در حال حاضر کشت در گلستان برای برداشت در بهار آغاز شده است. به چند دلیل کشاورزان گلستانی امسال جای کاشت صیفی‌جات به سمت کشت محصولاتی می‌روند که خرید تضمینی دارند.او توضیح داد: سود کشاورز از کاشت محصولاتی که خرید تضمینی می‌شوند کمتر است، اما به دلیل مشکلاتی که در بازار برای فروش محصولات صیفی وجود داشت، کشاورزان ترجیح می‌دهند چیزی بکارند که مشتری مشخص و قیمت مشخص دارد.او تصریح کرد: قیمت بذر صیفی‌جات در گلستان ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد بیشتر شده و این هزینه تولید کشاورزی را به شدت افزایش داده و بر قیمت نهایی کالا‌ها تاثیر دارد.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران از کنسل شدن همه مراسم‌ها در تالارهای تهران خبر داد و گفت: بیشتر لغو برنامه‌ها از سوی مردم اتفاق افتاده، اما در مواردی هم تالارها کارگران خود را مرخص کرده و امکانات برگزاری برنامه‌ها را نداشتند.خسرو ابراهیمی نیا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ویروس کرونا باعث ورشکستگی عده‌ای از تالارداران شده، تصریح کرد: برخی از تالارها برای برگرداندن پول میزبانان دچار مشکل بودند و با تعامل‌هایی مدتی به آن‌ها فرصت داده شد.وی بخشیدن یا تعویق حداقل پنج ماهه مالیات و بدهی به سازمان تامین اجتماعی برای بخش‌های مختلف را از جمله راهکارهای حمایت از کسب و کارها عنوان کرد و گفت: همچنین عملیاتی کردن صندوق مکانیزه فروش نیز باید از اول سال آینده اجرایی شود، اما دولت باید توجه کند که کسب و کارها، پول، امکانات و پرسنل کافی برای این کار ندارند.