رئیس‌جمهور چین به ووهان رفت؛

گروه بین الملل: رئیس‌جمهوری چین روز سه‌شنبه با سفر به ووهان، برای اولین مرتبه از زمان شیوع کرونا ویروس در ماه ژانویه از کانون این بحران بازدید به عمل آورد؛ این امر نشانه مهمی از تحت کنترل بودن شیوع این ویروس است.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ سفر از پیش اعلام نشده شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در شرایطی انجام شد که تدابیر بی‌سابقه‌ای از پایان ژانویه برای قرنطینه شهر ووهان و استان هوبئی انجام شده و در هفته‌های اخیر تعداد مبتلایان به کروناویروس در این مناطق کاهش نشان داده است.

خبرگزاری دولتی شینهوا گزارش داد، شی جینپینگ با هواپیما وارد مرکز استان هوبئی شد تا "به روند جلوگیری از این ویروس و اقدامات پیشگیری" در این منطقه نظارت کند.

این رسانه دولتی چین نشان داد که شی جینپینگ که ماسک به صورت دارد، از طریق ارتباط ویدیویی با کادر درمانی و بیماران یکی از بیمارستان‌های این شهر صحبت می‌کند. شی همچنین قصد دارد از مقام‌های نظامی، کارگران، پلیس، بیماران و ساکنان بازدید به عمل آورد.

کمیسیون بهداشت ملی چین هم اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته تا روز سه شنبه تنها ۱۹ مورد جدید ابتلا به کروناویروس گزارش شده است که کمترین میزان از ۲۱ ژانویه است. در همین حال شمار کل مبتلایان به کووید-۱۹ در سراسر جهان به حدود ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ مورد رسیده است.

همزمان با این سفر، رسانه‌های محلی اعلام کردند که مقام‌های استان هوبئی چین در حال بررسی برنامه‌هایی هستند تا اجازه سفر به افراد در مناطق با خطر کم یا متوسط در این استان داده شود.

طبق گفته رسانه‌های محلی، ممکن است افراد با استفاده از یک سیستم کنترل مبتنی بر موبایل اجازه سفر پیدا کنند. مقام‌های محلی چینی در هفته‌های اخیر از این سیستم نظارتی بسیار استفاده کرده‌اند.

با این حال، هشدارهای مقام‌های چین در مورد خطرات انتقال بیماری از سوی افراد خارجی یا چینی‌هایی که به کشورهای دارای شیوع بالا به کشور خود بر می‌گردنند افزایش یافته است.

ویروس کووید ۱۹ که نوع جدیدی از ویروس کروناست، در اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین شیوع یافت و از آن زمان تاکنون، تقریبا در سرتاسر کره زمین منتشر شده و بنا بر آمار‌های رسمی تا به روز سه شنبه در ۱۰۹ کشور و قلمرو شیوع یافته است. تعداد مبتلایان به «کووید ۱۹» تا به این لحظه ۱۱۱۳۵۱ نفر اعلام شده است که ۳۸۸۲ نفر از آن‌ها جان باختند و ۶۲۶۶۱ نفر بهبود یافته‌اند.

پس از شیوع کرونا در شهر ووهان، دولت چین با اقدامات به موقع و مناسب خیلی سریع توانست جلوی همه‌گیری وسیع این بیماری جدید را بگیرد و پس از تقریبا دو ماه نیم، اکنون دیگر روند ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور نزولی شده و آمار مبتلایان جدید این کشور هر روز کمتر از روز قبل می‌شود. با وجود آنکه چین محل اولیه شیوع این ویروس بود، مقامات این کشور اعلام کردند حدس می‌زنند منشاء اصلی آن این کشور نباشد.

یک استارتاپ، نوعی مچ‌بند ابداع کرده که از تماس دست کاربر با صورت پیشگیری می‌کند.

به گزارش تک‌کرانچ، یکی از راه‌های مهم پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، خودداری از لمس کردن صورت است زیرا با لمس کردن صورت توسط دست‌های آلوده، ویروس به غشاهای مخاطی منتقل می‌شود و فرد را بیمار می‌کند. یک استارتاپ موسوم به "اسلایتلی روبوت" (Slightly Robot)، مچ‌بندی ابداع کرده که می‌تواند از تماس‌های مضر دست با صورت پیشگیری کند. اسلایتلی روبوت، در اصل این مچ‌بند را برای کمک به افرادی ساخته بود که به "اختلال موکنی" (Trichotillomania) دچار هستند اما این استارتاپ به تازگی مچ‌بند خود را دوباره طراحی کرده است. این مچ‌بند موسوم به "ایموتاچ" (Immutouch) طوری طراحی شده که اگر کاربر صورت خود را لمس کند، با لرزش به او هشدار می‌دهد. کاربر می‌تواند این مچ‌بند را طوری تنظیم کند که اگر خواست به صورت یا چشم خود دست بزند، به او هشدار دهد. ایموتاچ، یک اپلیکیشن همراه دارد که به کاربر در ردیابی روند پیشرفت خود و دوری از آلودگی کمک می‌کند. هدف از ابداع این مچ‌بند، نشان دادن واکنش نسبت به لمس کردن صورت است تا مغز بتواند بازخورد منفی را نسبت به این کار دریافت کند و تمایل به لمس کردن صورت را کاهش دهد.

فرمانده ناحیه انتظامی استان البرز از کشف انبار دپو 156 هزار عدد اقلام پزشکی در کرج به ارزش 5 میلیارد ریال و دستگیری فردمحتکر خبر داد وگفت: در پی اقدامات گسترده ماموران اداره مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استان البرز برای شناسایی و کشف انبارهای مواد ضدعفونی کننده، مشخص شد فردی با احتکار مقدار قابل توجهی لوازم پزشکی و محلول های ضدعفونی کننده در پارکینگ یک ساختمان تجاری در شهر کرج، قصد ایجاد تشنج در بازار و فروش آن ها به قیمت گزاف را دارد. سردار عباسعلی محمدیان افزود: ماموران پس از اطمینان از درست بودن اطلاعات، با هماهنگی مقام قضائی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آنجا 156 هزار و 520 عدد انواع لوازم پزشکی و 345 لیتر محلول های ضدعفونی کننده کشف کردند.

یک عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که قرارداد ویلموتس و دستیارانش به مدت سه سال و به مبلغ هشت میلیون یورو با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است. سید احسان قاضی زاده هاشمی در مورد جزییات قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران، اظهار کرد: رقم این قرارداد در سال اول معادل سه میلیون یورو، در سال دوم معادل ۲.۵ و در سال سوم نیز معادل ۲.۵ میلیون یورو منعقد شده است که از این رقم تا کنون معادل ۲ میلیون یورو به صورت نقد و چمدانی و از مسیر دوبی به این مربی پرداخت شده است. وی با بیان اینکه مارک ویلموتس معتقد است سرمربی رسمی تیم ملی فوتبال ایران بوده و فسخ قرارداد با وی صورت نگرفته است و در همین برهه زمانی فدراسیون فوتبال ایران اقدام به جذب سرمربی دیگری کرده است، تصریح کرد: این سرمربی بلژیکی با استناد به همین مسئله نسبت به اخذ غرامت شش میلیون یورویی از فدراسیون فوتبال که تا زمان اتمام قرارداد بوده اقدام کرده است

سازمان غذا و دارو درباره مصرف الکل صنعتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و مرگبار بودن آن هشدار داد. ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم، دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت، سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید یا کووید-۱۹ در کشور و تاکید بر بهداشت دست ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله فرآورده های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) به منظور پیشگیری از این عفونت، متاسفانه بر اساس مشاهدات و اطلاعات بدست آمده از برخی بیمارستانهای کشور، مواردی از مسمومیت در اثر مصرف خوراکی محلول های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مرگ اثر مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید و کووید -۱۹ در برخی از بیماران گزارش شده است