تاکید بر حفظ توافقات آستانه و سوچی

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی بر اهمیت مذاکرات سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه و حفظ توافقات آستانه و سوچی تاکید کرد. حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه در دیدار «عدنان محمود» سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران با مثبت ارزیابی کردن دیدارها و مذاکرات انجام شده میان علی لاریجانی و رییس‌جمهوری سوریه و سایر مقامات در دمشق، بر اجرای مفاد توافقات صورت گرفته و توسعه و تقویت همکاری‌های فیمابین به ویژه در زمینه اقتصادی تاکید کرد. دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل در این دیدار همچنین بر اهمیت مذاکرات سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه و حفظ توافقات آستانه و سوچی تاکید کرد.

 

دولت الکترونیک راهکار مقابله با کرونا

نماینده شرق مازندران در مجلس با بیان اینکه سال‌هاست شعار دولت الکترونیک را در ایران می‌شنویم اما متاسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم نشده گفت: اگر دولت الکترونیک به صورت صد در صد اجرایی می‌شد قطعا امروز اداره‌ها و دستگاه‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا تعطیل می‌شد و کارکنان دولت از منزل می‌توانستند دورکاری انجام دهند تا هم کشور فلج نشود و به نیازها و امور مردم رسیدگی شود.علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اینگونه برای حفظ سلامتی کارمندان اداره‌ها تعطیل می‌شدند و فقط برخی نهادها و دستگاه‌های ضروری مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، نیروی انتظامی و بانک‌ها باید باز بمانند اما امروز شاهد آن هستیم که مجبوریم تمام اداره‌ها باز باشد و با حضور فیزیکی کارکنان به امور مردم رسیدگی شود.

 

ارتش آماده ضدعفونی مجدد خیابان‌ها

رئیس اداره بهداشت نزاجا با اشاره به رویکرد این نیرو در مقابله با شیوع ویروس کرونا در قم، گفت: ارتش آماده ضدعفونی مجدد خیابان‌های این شهر است.به گزارش ایلنا، امیر سرتیپ دوم بهزاد موذنی گفت: از پنجشنبه هفته گذشته نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعزام ۵۰ دستگاه تجهیزات خودرویی؛ معابر، اطراف حرم حضرت معصومه(س) و بسیاری از کوچه‌های شهر قم را ضدعفونی کرده و درصورتی‌ که احساس نیاز شود این اقدامات ادامه پیدا خواهد کرد.وی گفت: قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس کرونا در ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکیل‌شده و رویکرد ارتش در مقابله با کرونا کاملاً تهاجمی و پیش‌دستانه است. ارتش برای کنترل شیوع ویروس کرونا یک بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی در شهرک پردیسان قم راه اندازی کرده است

اشتیاق مردم چین برای کمک به ایران

سفیر ایران در چین در صفحه توییتر خود نوشت: شوق و اشتیاق مردم چین برای ارسال کمک به ایران تحسین برانگیز است. طی چند روز گذشته صدها هزار ماسک، لباس محافظ، عینک، کلاه و دستگاه تنفسی دریافت و در سفارت دپو شده است.به گزارش ایسنا، محمد کشاورززاده در ادامه نوشت: برای ارسال این کمک ها درخواست اعزام هواپیمای باری به پکن را کرده‌ام که امیدوارم سریعا برسد.از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، چین چندین محموله کمک‌های پزشکی به ایران ارسال کرده است.

توجیه آمریکا برای ارسال دفاع موشکی

رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با طرح ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه گفت: ما در حال وارد کردن سامانه‌های دفاع هوایی و سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک به عراق هستیم تا به به طور ویژه از خود در برابر حمله بالقوه دیگری از جانب ایران حفاظت کنیم. به گزارش ایسنا از رویترز، کنت مک‌کنزی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: در این جلسه مدعی شد: در فرماندهی مرکزی، ما می دانیم تا زمانی ایالات متحده آمریکا فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را اعمال می‌کند، نیروهای مشترک باید با حضور و موقعیت خود از استفاده قدرت نظامی ایران در برابر اجرای این فشارها، جلوگیری کند.این فرمانده ارشد آمریکایی علاوه بر مطرح کردن این که «حضور ما سیگنال روشنی در مورد توانایی های ما و اراده ما برای دفاع از شرکا و منافع ملی ایالات متحده می فرستد»، بیان کرد: هدف آتی سنتکام استقرار نیرو در منطقه با قابلیت عملیاتی در رسیدن به جلوگیری مداوم از حکومت ایران و انعطاف پذیری در برابر تهدیدات آینده آن است. پیش از این طی سال جاری، پنتاگون[وزات دفاع آمریکا] اظهار کرده بود که به دنبال کسب اجازه عراق است تا سامانه‌های ضد موشکی برای "دفاع بهتر از نیروهای آمریکایی" در پی حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عین‌الاسد عراق، به این کشور وارد کند.

درخواست مداخله جویانه آمریکا از ایران

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه از سیستم قضایی ایران خواست به دلیل گسترش شیوع کروناویروس زندانیان آمریکایی حاضر در ایران را آزاد کند.به گزارش ایسنا از العربیه، مایک پومپئو در توئیتی مداخله جویانه ادعا کرد: "گزارش های مبنی بر گسترش سریع بیماری کووید-19 در زندان های ایران برای ما بسیار نگران کننده است و جمهوری اسلامی ایران می‌بایست در خصوص آزادی فوری تمامی زندانیان آمریکایی اقدام نماید."

اعلام آمادگی جامعه پزشکی یک حزب

جامعه‌ پزشکی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در هجوم اخبار، آمار و تحلیل‌های متناقض و گاه بی‌پایه و اساس از نظر علمی، آماده ایفای رسالت آگاهی‌بخشی‌اش خواهد بود.به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: اعضای جامعه‌ی پزشکی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تصمیم گرفتند که در این برهه متشکل‌تر و منسجم‌تر نقشی هرچند کوچک در راستای عبور از این بحران ایفا کنند. امیدواریم که این جمع در حد توان و بضاعت خود بتواند پاسخگوی پرسش‌ها و نیازهای پزشکی اعضا و هواداران باشد و در هجوم اخبار، آمار و تحلیل‌های متناقض و گاه بی‌پایه و اساس از نظر علمی، رسالت آگاهی‌بخشی‌اش را به درستی انجام دهد.

ترامپ هرگز دنبال کمک به ایران نبود

استاد علوم سیاسی دانشگاه لندن ادعاهای ترامپ برای کمک به ایران را دروغین دانست و گفت: آمریکا به دنبال حاشیه‌نشینی ژئوپلیتیکی ایران و فروپاشی نظام و جامعه ایران است و می‌خواهد شاهد تقابل دولت و ملت ایران باشیم.«المهدی باید» در گفت‌وگو با ایلنا گفت: اهداف دولت ترامپ در رابطه با ایران بسیار واضح بوده و هیچ نوع هدف بشردوستانه‌ای در قبال ایران ندارد. دروغ بودن ادعاهای او را شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ نشان می‌دهد که مانعی برای کمک به ایران بوده است‌.استاد دانشگاه لندن یادآور شد: وقتی تشخیص دهیم که هیچ انگیزه خیرخواهانه‌ای در دولت ترامپ وجود ندارد، می‌توانیم درباره انگیزه‌های سیاسی و استراتژیک برای آمریکا فکر کنیم.وی در مورد اهداف ترامپ گفت: ایالات متحده به دنبال محدود کردن ایران است. ترامپ می‌خواهد نفوذ ایران در منطقه را محدود کند. انتقاد ترامپ به برجام هم همین است که نفوذ ایران در منطقه را کاهش نمی‌دهد.باید افزود: تحریم‌های شدید و فشار حداکثری به طور گسترده‌تری برای دستیابی به چند مورد طراحی شده است؛ اول این که به دنبال حاشیه‌نشینی ژئوپلیتیکی ایران و فروپاشی نظام و جامعه ایران است و می‌خواهد شاهد تقابل دولت و ملت ایران باشیم.

فشار حداکثری آمریکا با استفاده از تحریم

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: اینک بعد جدیدی از فشار حداکثری علیه ایران را تحت عنوان تروریسم پزشکی شاهدیم و در شرایطی که ملت ایران در حال مبارزه با بیماری هم گیر کرونا است، خودفروختگان فراری هم از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به کیان جمهوری اسلامی ایران فروگذار نمی‌کنند.به گزارش ایسنا، رضا رسالت گفت: ظرف چهار دهه گذشته آمریکا برای مهار، کنترل و مقابله با ایران از گزینه های مختلفی استفاده نموده و یکی از مهم ترین آنها، گزینه تحریم در اشکال مختلف آن به خصوص تحریم اقتصادی بوده است. برای تصویب تحریم در کنگره، عوامل متعددی دخیل و تاثیرگذارند. در این میان نقش کانون‌های فکری به ویژه در جلسات استماع کنگره بسیار مشهود و تاثیرگذار بوده است. فهم و ادراک سیاست خارجی مدرن بدون توجه به امور پژوهشی و نقش کانون ها، کمیته ها و مراکز فکری، علمی و پژوهشی دیگر به سختی امکان پذیر است و نمی‌توان سیاست خارجی را از امر پژوهش و دانشوری جدا ساخت.

رییس جمهور تشریح کرد؛
گروه سیاسی: رییس جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: مطلع هستیم برخی از اقشار جامعه در فشار اقتصادی قرار گرفتند؛ مشاغلی بوده که بیشتر مشاغل شب عیدی است؛ خیلی از فروشنده‌ها، بخش پوشاک، بخش‌های دیگر، نیازمندی‌های منزل؛ معمولاً مردم در شب عید در حد امکان‌شان نو نوار می‌کردند و امسال مشکلاتی است و البته بعد جبران می‌شود؛ یعنی همینی که اول سال نخریده، ان‌شاء الله وقتی این کرونا رخت بربست و این میهمان ناخوانده بسیار بد خداحافظی کرد و رفت، آن وقت مردم می‌روند، ولی در این مدت اینها دچار مشکل هستند؛ اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است؛ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه ، معاونت اقتصادی که مسئولیت این جلسات را بر عهده دارد همه تلاش کردند؛ مصوبات را دیدم و این مصوبات را روز یکشنبه آینده با حضور مسئولین اتاق‌ها و اصناف مرور می‌کنیم و هر امکانی در اختیار دولت باشد در این زمینه تلاش خواهد کرد. بحث اقساط، مالیات و دیگر است؛ برخی حل شده و برخی دیگر باید حل شود و این را دنبال خواهیم کرد و ان‌شاء الله ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: ویروس کرونا اختصاص به کشور و منطقه‌ای ندارد و اکثر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده اند و در سبک زندگی مردم، اقتصاد و رفت و آمد، مشاغل مردم و بسیاری از فعالیت‌هایی که به نوعی به مسافرت و تردد مربوط می‌شود، اثر گذاشته و فشارهای فراوانی را به اقتصاد جامعه وارد کرده است .

وی با تاکید بر اینکه کرونا را جدی بگیریم و به سادگی به این ویروس نگاه نکنیم گفت: اولین مسأله این است که زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم. همه مقرراتی که راجع به لباس و ماسک و همه اینهایی که گفتند، برای اینکه این زنجیره قطع شود تأثیرگذار است.

رییس جمهور مسأله دوم را عدم جابجایی و تردد عنوان کرد و گفت: وقتی می‌گوییم تردد و سفر مضر است، سفر درون شهری هم اثر سفر بین شهری را دارد و فرق نمی‌کند. توصیه این است که حتی الامکان باید تردد به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

وی از مردم خواست در اجتماعات و اماکن متبرک که مردم اعتقاد دارند، نروند و گفت: می‌توانیم زیارت هر امامی را از راه دور انجام دهیم و اگر آن خلوص و توجه باشد آن امام بزرگوار هم قبول می‌کند.

روحانی گفت: اگر می خواهیم هدیه یا رفت و آمدی انجام دهیم غیابی با تلفن و فضای مجازی با هم حرف بزنیم و تبریک بگوییم و فاصله‌ها و اصول بهداشتی را مراعات کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بحث مبارزه با کرونا کل کشور و تمام دولت درگیر هستند گفت:. بخشی از دولت تلاش می‌کند که زندگی عادی مردم بگذرد. یعنی برق، آب، گاز، بنزین و مسایل مالی و پولی در گردش باشد و کالای اساسی باشد.

رییس جمهور با اعلام اینکه تمام بخش‌های تحقیقاتی و علمی ما درگیر هستند گفت: تمام بخش‌هایی که توان دارند، برای تامین چیزهایی مانند کیت و ماسک و وسیله‌ای که مورد نیاز است، کار کنند و راجع به ریشه‌یابی این ویروس، نحوه مقابله با آن همه فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و همه پای کار هستند گفت: نیروهای مسلح گفتند در هر جا بیمارستان نیاز است، ما 10 هزار تخت آماده داریم. 3500 تخت درمانی برای هر کجا بخواهید آماده داریم و الان استاندارهای ما در تماس هستند و این کار آغاز شده است.

روحانی با تشکر ویژه از شهرداریها گفت: شهرداری‌ها ‌شهر را نظافت و ضدعفونی می‌کنند؛ این یک بار سنگینی بر دوش آنها و کمک بزرگی برای شکست کرونا و بسیار مهم است.

وی در مورد نگرانی از بالا رفتن مصرف آب گفت: مردم هیچگونه نگرانی‌ برای آب و برق انرژی و سوخت از جمله گاز، گازوئیل، بنزین و سایر نیازمندی‌ها نباید داشته باشند.

رییس جمهور با اعلام اینکه وزیر امور خارجه مسئول تمام وظایف مربوط به مسایل روابط خارجی و تماس با کشورهاست گفت: این بار بر دوش ایشان است؛ حالا چه برای کمک هایی که می‌خواهند در این زمینه انجام دهند و همکاری‌هایی که در زمینه کرونا لازم است و سایر امور و روابط کشور که مورد نیاز است.

وی در مورد نگارش نامه برای عده دار شدن ریاست ستاد کرونا از سوی رییس جمهور گفت: حداقل هفته‌ای یک جلسه ستاد با ریاست و مدیریت خود من تشکیل می‌شود و در هفته هر چند بار لازم باشد جلساتش گذاشته می‌شود. روحانی در خصوص مشکلات حوزه رفت و آمد خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تردد جاده‌ای مخصوصاً تردد بین ایران و کشورهای همسایه، تردد در پروازها، قطار و همه اینها، اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه بوده، فعال نیست. یعنی قطار خالی است و جا دارد، ولی در برنامه می‌روید می‌بینید به شما راه نمی‌دهد؛ هواپیما جا دارد ولی در برنامه می‌روید در فضای مجازی راه نمی‌دهد؛ ببینید اشکال در کجاست، اشکال را رفع کنید تا مردم ترددهایی که می‌خواهند، انجام دهند.

وی در مورد فشار اقتصادی به برخی مردم گفت: برخی از اقشار جامعه در فشار اقتصادی قرار گرفتند؛ مشاغلی بوده که بیشتر مشاغل شب عیدی است و البته بعد جبران می‌شود؛ یعنی همین فردی که اول سال نخریده، ان‌شاء الله وقتی این کرونا رفت، آن وقت مردم می‌روند، ولی در این مدت اینها دچار مشکل هستند؛ اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

رییس جمهور گفت: در بحث اقساط، مالیات و مواردی از این دست برخی حل شده و برخی دیگر باید حل شود و این را دنبال خواهیم کرد.

وی خواستار توجه به شایعات شد و گفت: شایعات گاهی وقت‌ها در فضای مجازی است و به رسانه‌های داخلی و روزنامه هم سرایت می‌کند و گاهی وقت‌ها به صدا و سیما؛ نمی‌دانم چگونه شده و یک دیوار حفاظتی و ماسک و چیزی باید بگذارند، به آنها اصابت می‌کند و یک گوینده خبری مثلاً دلش تنگ می‌شود برای رئیس جمهور و می‌گوید من دو روز است رئیس جمهور را ندیدم؛ همه سر کار خودشان هستند و بدون استثناء در حال تلاشند.

روحانی تاکید کرد:نگذاریم شایعات روح مقاومت مردم را دچار مشکل کند؛ این کار را نکنیم؛ از کرونا خطرناک‌تر، ترس و وحشت و اضطراب است.

وی گفت: باید کرونا را شکست دهیم، باید زندگی و اصول را مراعات کنیم اما در عین حال نباید ترس، وحشت و نگرانی و اضطراب در میان مردم ایجاد کنیم.

رییس جمهور با ابراز تاسف از اینکه گاهی برخی افراد با نام و نشان یک دفعه می‌گویند که فلان استان نابود شد گفت: نمی‌خواهم بگویم کرونا را کوچک بپنداریم ولی بیش از آنی که واقعیت است، بزرگ هم نکنیم و با آن زندگی کنیم و این دوران را بگذرانیم.

وی با اعلام اینکه مبارزه با کرونا 2 بال دارد گفت: یک بال‌ اقدامات دولت است و یک بال هم به همکاری مردم مربوط می‌شود گفت: بعضی‌ها پیشنهاد می‌کنند راه شهرها را ببنیدیم، اتفاق نظر همه این است که در اجرا مشکلات بیشتری می‌آفریند و ممکن است یک جایی را حل کند ولی چهار جای دیگر مشکل درست می‌کند.

روحانی گفت: ستاد ملی کرونا اعلام خواهد کرد که ممکن است افراد در بعضی از دروازه‌های شهرها و در خروجی از لحاظ سلامت چک شوند و اگر مشکلی دارند، اجازه ندهند که راه را ادامه دهند یا آنها را به یک مرکز درمانی هدایت کنند و یا اگر نشد یا نخواستند، برگردند به همان مبدأشان منتها این کار در ورودی‌ها انجام نخواهد شد.

موسوی بسته بودن راه مبادلات بانکی را تاسف آور خواند؛

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اینکه دارو و تجهیزات پزشکی و مواد غذایی نباید جزو تحریم‌ها باشد و آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که این اقلام تحریم نیست، گفت:در عمل آمریکایی‌ها راه هر گونه مبادلات و مراودات بانکی را برای خرید این اقلام بسته‌اند و با پررویی تمام ادعا می‌کنند که دارو و غذا جزو تحریم نیست.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی در نشست خبری افزود: ما آمادگی داریم که همه راه‌ها برای کاهش فشار بر ملت ایران را امتحان کنیم و به آمریکایی‌ها نیز گفته‌ایم که اگر صداقت دارند و به واقع مدعی دلسوزی برای ملت ایران هستند حداقل در این شرایط که مردم ایران نیاز دارند تحریم‌ها را بردارد. آن‌ها می‌توانند با آزاد گذاشتن بانک‌ها و موسسات مالی و تجاری بین‌المللی راه ورود اقلام پزشکی را به کشور ما باز کنند ولی همان طور که اشاره کردم ما به ادعا و صداقت آن‌ها شک داریم.

وی گفت: همانطور که ما انتظار داریم مجوز پرواز از سوی کشورها به ما داده شود تا اتباع ایرانی به کشور بازگردانده شوند همان اندازه آمادگی داریم تا اتباعی که مایل به بازگشت به کشورشان هستند را به صورت فوری و آنی مجوز دهیم به کشور خود بازگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برخی از تحلیل‌ها مبنی بر این‌که ممکن است شیوع ویروس کرونا یک حمله بیولوژیک از سوی برخی از کشورها علیه تعدادی دیگر از کشورها باشد، اظهار کرد: تئوری مختلفی در کشور و سطح بین‌الملل در این زمینه مطرح شده و باید منتظر ماند و دید که نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها در مورد این ویروس به کدام جهت است.

وی در مورد نامه‌نگاری‌های لاریجانی به اتحادیه بین‌المجالس در مورد شیوع ویروس کرونا و لزوم لغو تحریم‌ها علیه ایران گفت: یکی از ظرفیت‌ها، ظرفیت دیپلماسی پارلمانی است که خوشبختانه در کشور ما از ظرفیت بالایی برخوردار است و تاکنون موفقیت‌های چشم‌گیری داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادعای آژانس انرژی اتمی مبنی بر خودداری ایران از اجازه دسترسی این سازمان به دو مکان در ایران که این آژانس مدعی است تهران در آن فعالیت هسته‌ای اعلام نشده داشته است، تصریح کرد: ایران فنی‌ترین همکاری‌ها را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داردو بنا نیست هر ادعا و سوال بی‌مبنا و پایه توسط آژانس مطرح و ایران به آن پاسخ دهد.

وی گفت: آژانس باید وجهه و اعتبار خود را مدنظر قرار دهد و هر ادعای پوچی که هر رژیم و فردی مطرح می‌کند نباید مبنای سوال آژانس باشد. ما مبنای این اقدام آژانس را درست نمی‌دانیم این امر حقوقی نیست و ادعاهایی که مطرح می‌شود باید پایه و اساسی داشته باشد، بنابراین آژانس نباید براساس سیاسی‌کاری برخی رژیم‌ها ادعاهایی را مطرح کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بیانیه اخیر اتحادیه اروپا گفت: این بیانیه را نیز در راستای بیانیه‌های قبلی اتحادیه اروپا و یا به نوعی بیانیه‌درمانی می‌دانیم اگر اروپایی‌ها آمادگی دارند بسم‌الله، آنها باید به تعهدات‌شان در برجام عمل کنند به نحوی که منافع اقتصادی ایران از این توافق بین‌المللی تامین شوند. هر موقع که اروپایی‌ها گام‌های عملی برای اجرای تعهداتشان در برجام بردارند ایران به تعهدات قبلی خود بازخواهند گذشت.

فرمانده کل ارتش بیان کرد؛

فرمانده کل ارتش گفت: بخش بهداشت و درمان ارتش جوهره واقعی‌اش را در راستای شعار" ارتش فدای ملت" به خوبی نشان داده است. به گزارش ایلنا، سید عبدالرحیم موسوی در قرارگاه پدافند زیستی ارتش با تشکر و خدا قوت به آنها با بیان اینکه امروز، جامعه بهداشتی و درمانی کشور شایستگی های خود را در حفظ سلامت مردم به خوبی نشان داده به نحوی که مجاهدت مجاهدان نظام سلامت در تاریخ کشور ماندگار و افتخار آفرین خواهد ماند، گفت: آنچه که امروز ملت بزرگوار ایران به خوبی نظاره‌گر آن هستند، تلفیق علم، تخصص، تعهد پزشکی و فداکاری و سربازی به صورت توأمان توسط بخش بهداشت و درمان ارتش برای کمک به مردم در عرصه مبارزه با کرونا است و ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان با خدمت به مردم و یاری دولت به تقویت امنیت مرزها نیز توجه کافی داشته و علاوه بر تلاش در حفظ سلامت مردم، به امنیت کشور و حفظ و ارتقای توان دفاعی خود نیز توجه لازم را داشته و دارد. وی افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران از همان لحظات اولیه شیوع این ویروس، برنامه ها و اقدامات مناسبی را در حوزه های عملیاتی و آموزشی در راستای بهبود سلامت مردم پیش بینی و اقدامات لازم را بعمل آورده و بخش بهداشت و درمان ارتش در این عرصه کارزار نیز با حضور به موقع و به‌کارگیری ظرفیت و توان خود جوهره واقعی‌اش را در راستای شعار" ارتش فدای ملت" به خوبی نشان داده است. سرلشکر موسوی تصریح کرد: امروز، سپیدپوشان بخش بهداشت و درمان ارتش همانگونه که تاکنون در خط مقدم تمامی حضورهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران‌های دفاع مقدس، دفاع از حرم و اقدامات بازدارندگی، سربلندی و موفقیت در بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل و غیره بوده‌اند؛ این بار نیز در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار گرفته و با خدمت رسانی به مردم شریف ایران اسلامی در قالب طرح های مردم یاری علاوه بر حفظ سلامت، امنیت و توان رزم؛ افتخار دیگری را نصیب ارتش غیرتمند جمهوری اسلامی ایران کرده و جلوه دیگری از "رحماء بینهم" را به نمایش گذاشته است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: به طور قطع نمی‌شود گفت کرونا یک سلاح بیولوژیک است اما بخش زیادی از ویژگی‌های یک سلاح بیولوژیک را داراست.

رئیس پدافند غیر عامل تصریح کرد؛

به گزارش ایسنا، غلامرضا جلالی در مورد احتمال اینکه کرونا یک سلاح بیولوژیک باشد توضیح داد: سه گمانه مطرح شده است. نخست طغیان طبیعی و جهش درون ژنی این ویروس و بدون دخالت انسانی مطرح است. گمان دوم فرار آزمایشگاهی از آزمایشگاه ووهان چین بوده است. چون در آنجا آزمایشگاه سطح 3 وجود دارد که مطالعاتی روی ویروس کرونا در حال انجام بوده است نخست برای کشتن انسانهاست که در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد. اما امروزه عمدتا اهداف جنگ های بیولوژیک اقتصادی یعنی حمله به اقتصاد کشور با بستر بیولوژیک است. وی ادامه داد: این مدل سوم باید چند ویژگی داشته باشد. نخست پاسخ به این سوال که آیا ویروس دستکاری شده است یا نه. اگر دستکاری شده باشد یعنی اینکه در محیط آزمایشگاهی روی آن کار شده و ویژگی‌های ویروس را با توجه به اهدافشان سازماندهی کرده‌اند. در مورد این ویروس میبینیم که تلفات آن کم ولی همه‌گیری آن بالاست. این یکی از ویژگی‌هایی است که در سلاح‌های بیولوژیک استفاده می‌شود. چون می‌تواند یک کشور را درگیر کند. رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: نکته سوم تلفیق آن با رسانه است. در مدل جنگ‌های اقتصادی شاید 60 درصد ماجرا مربوط به رسانه است که پایداری و ثبات اقتصادی و بازار، صنایع خاص و مشخصا مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر این مورد را در کشور خودمان بررسی کنیم برای مثال شبکه های معاند در مورد ویروس کرونا تمرکز بر ایران دارند و در آن هم رویکرد اخبار این شبکه ها به سمت نگاه‌های منفی است که به دنبال القای ناکارآمدی است. یعنی در اینجا توجه به ابعاد رسانه‌ای بیش از حد است.

وی ادامه داد: آمریکا آزمایشگاه های سطح سه و چهار بسیاری در سطح منطقه و جهان دارد و اساسا امکان و ظرفیت اقدامات جنگ زیستی را در اختیار دارد.