حمل‌ونقل گام اول توسعه پایدار است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور توسعه زیربناهای حمل‌ونقل را گام اول توسعه پایدار عنوان کرد. خیرالله خادمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در دستیابی کشور به توسعه پایدار اظهار داشت: ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گام اول دستیابی به توسعه پایدار است. در واقع زیرساخت اصلی توسعه پایدار هر منطقه‌ای توجه به زیربناهای حمل‌ونقل آن منطقه است. وی با بیان اینکه «فراهم کردن بستر توسعه اقتصادی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بستگی به زیربناهای حمل‌ونقل دارد» افزود: اگر زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور به نرم بین‌المللی برسد، در توسعه پایدار کشور یک گام بسیار بزرگ برداشته خواهد شد.

 

کاهش 75 درصدی پروازهای داخلی

سخنگوی سازمان هواپیمایی از کاهش ۷۵ درصدی پروازهای داخلی خبر داد و گفت: هر ساله در ایام غیر پیک روزانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ پرواز و در روزهای پیک سال بیش از هزار پرواز انجام می‌شد. «رضا جعفرزاده» روز چهارشنبه به ایرنا، گفت: کاهش سفرها به دلیل رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم است و آن دسته از مسافرانی که بخش هوایی را برای سفرهای زیارتی و سیاحتی انتخاب می‌کردند به توصیه ها عمل کردند و اکنون بیشتر سفرها در حوزه هوایی به سفرهای خیلی ضروری اختصاص یافته است. به گفته جعفرزاده اکنون پروازهای خارجی در مسیر کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور کامل متوقف شده است و سفرهای داخلی نیز به کمترین میزان در سال های اخیر رسیده است.

 

ثبت نام مسکن ملی تهران به تعویق افتاد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: به علت تمدید مهلت ثبت نام گروه دوم، مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن ثبت مسکن ملی استان تهران به شنبه موکول شد. به نقل از صدا و سیما، محمود محمود زاده گفت: قرار بود ثبت نام مسکن ملی در استان تهران از فردا ۲۱ اسفند آغاز شود، اما به دلیل تمدید مهلت ثبت نام ۱۷ استان تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه، ثبت نام استان تهران به روز شنبه ۲۴ اسفند موکول شد. وی با اشاره به اینکه ثبت نام برای استان تهران منتفی نشده است و روند ثبت نام‌ها در سایر شهرها ادامه دارد گفت: برای اینکه مردم برای ثبت نام به کافی نت‌ها مراجعه نکنند ثبت نام را تمدید کردیم.

تاب‌آوردن شهر در برابر اثر پروانه‌ای کرونا

مرجان گلی‌پور، کارشناس شهرسازی

عبارت عامیانه «اثر پروانه‌ای» در زبان تخصصی نظریه آشوب، به‌عنوان پدیده‌ای شناخته می‌شود که به‌دلیل حساسیت سیستم‌های آشوبناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود.این پدیده به این موضوع اشاره دارد که تغییرات کوچکی مانند بال زدن پروانه در یک سیستم آشوبناک می‌تواند باعث بروز تغییراتی به‌شدت یک توفان بزرگ در کشور دیگر شود. مقایسه تطبیقی مفاهیم اشاره شده با شرایط کنونی شمولیت ویروس کرونا نشان می‌دهد افراد جامعه نه‌تنها در معرض بحران آسیب‌زای ناشی از مبتلا شدن قرار گرفته‌اند بلکه به درجات دیگر از این حادثه نیز متأثر شده‌اند.

بنابراین ضرورت بهره‌گیری از رویکرد تاب‌آوری شهری به‌عنوان مفهومی جدید در مواجهه با این غافلگیری‌ها و اختلالات و در راستای کاهش آسیب‌پذیری، افزایش پایداری و انعطاف‌پذیری شهر و اجتماعات انسانی بیش از پیش معنی پیدا کرده است. این موضوع سبب می‌شود تا خیلی سریع به شرایط جدید پاسخ داده شده و سیستم موجود با کمترین آسیب به‌کار خود ادامه دهد. همچنین برگشت‌پذیری تغییر شکل الاستیک مفهوم نهفته در ماهیت اصلی تاب‌آوری شهری نیز مورد بحث است. یعنی هر زمانی که یک سیستم، گروه، خانواده، اجتماع یا شهری دچار انواع مختلف آسیب‌پذیری، تنش و چالش می‌شود امکان برگشت به حالت قبلی را بدون کمترین هزینه خواهد داشت. با این تفاسیر برای ارتقای وضعیت تاب‌آوری در شرایط حاضر، تعیین چشم‌انداز و راهبردهای مشخص ضمن طراحی و به‌روزرسانی استانداردها و مقررات مربوطه ضروری بوده و از میان انواع مداخلات آینده نگر، همزمان و گذشته‌نگر، مفهوم تاب‌آوری به‌صورت همزمان قابل تعریف است.یعنی مهارت‌های مقابله همزمان شهر و شهروندان در برابر حادثه ویروس کرونا باید مدنظر قرار گیرد.

پس، رهبری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف و مولفه‌هایی ازجمله مشارکت شهروندان، گروه‌های مدنی و بسیج بخش‌ها و سطوح مختلف دولتی اعم از ملی، منطقه‌ای و محلی امری ضروری است. در غیر این‌صورت این مخاطره به بخش‌های مختلف آسیب خواهد رساند.

مطابق با اصول جهانی، تاب‌آوری شهری در برابر حوادث، 4عنصر کلیدی زیرساختی - کالبدی (ساختمان‌ها و بناها، دارایی و اموال شهروندان، سیستم‌های حمل‌ونقل و شبکه‌های ارتباطی)، اجتماعی (ظرفیت اجتماعی برای مقابله و ترمیم‌پذیری)، اقتصادی (توانایی کارکردی بخش‌های مختلف اقتصادی حین و پس از بروز بحران، درآمد و تأمین نیازهای جامعه آسیب دیده) و مدیریتی-نهادی (نظام‌های دولتی و غیردولتی اداره و مدیریت اجتماعات شهری) دارد. نتیجه گیری: برنامه‌ریزی و مدیریت باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر تلاش جهت کاهش تلفات انسانی از خسارات اقتصادی تحمیلی بر شهر ضمن حمایت‌های لازم در دسترسی به منابع مالی و اعتباری و استمرار معیشت جلوگیری شود. فراهم کردن فرصت تعامل شهروندان به شرط رعایت اصول ایمنی لازمه نیز در هویت جمعی و امنیت و پایداری اجتماعی مؤثر خواهد بود. در این مورد خوشبختانه مدیریت شهری تهران تاکنون درست عمل کرده است. تاب‌آوری قابل‌قبول در این شرایط اهمیت توجه به سرمایه انسانی و عملکرد آن نسبت به سایر مشخصات کالبدی و محیطی است. ارائه آموزش هدفمند در راستای افزایش دانش و مهارت در برابر درک خطر توسط شهروندان و ارتقای توانایی در راستای توسعه راهبردهای کاهش آن، ایجاد یا به‌روزرسانی سامانه‌های هوشمندسازی ارائه خدمات مرتبط از قبیل مراکز امداد و نجات، داروخانه‌های مجهز و...، استفاده از سیستم‌های پایش و نظارتی با هدف پرهیز از ترددهای غیرضروری، از قبیل اقداماتی به‌حساب می‌آید که با مشارکت مردم نقش مهمی در برگرداندن سیستم دچار شده بحرانی کنونی به حالت اولیه خواهند داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

گروه راه وشهرسازی: معاون وزیر راه و شهرسازی از تامین تسهیلات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شهری به سازندگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم مهدی عبوری در دومین نشست راهبری و مدیریت تولید 145 هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری اظهار کرد: باید به این باور برسیم که می‌توانیم راهبری و مدیریت ساخت و تولید 145 هزار واحد مسکونی را در بافت‌های ناکارآمد شهری برعهده بگیریم تا بتوانیم در آینده نزدیک به موفقیت برسیم.

وی با بیان این‌که از این میزان، ساخت 100 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات نوسازی به سازندگان و انبوه‌سازان در بافت‌های فرسوده انجام می‌شود، افزود: باید بستر و شرایط ارائه تسهیلات ساخت، صدور پروانه و هزینه‌های سازمان نظام مهندسی برای سازندگان و انبوه‌سازان در بافت‌‌های ناکارآمد شهری فراهم شود.

وی با تاکید بر ساخت مسکن توسط بخش خصوصی، سازندگان و انبوه‌سازان در بافت‌های ناکارآمد شهری، ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران، ضمن فراهم کردن بستر ارائه 100 هزار فقره تسهیلات نوسازی به متقاضیان، خود نیز تولید و ساخت 45 هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری را برعهده می‌گیرد.

وی همچنین با بیان این‌که شرکت بازآفرینی شهری ایران، اراضی خود را در این رابطه به سازندگان و بخش خصوصی واگذار خواهد کرد، گفت: ساخت بخش‌هایی که سرمایه‌گذار و بخش خصوصی به آن ورود نکنند، به‌صورت امانی انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تمام کارکنان شرکت بازآفرینی شهری خواست، در تولید واحدهای مسکونی در بافت‌های ناکارآمد، مجدانه، کمک و همکاری کنند و گفت: بسته‌های حمایتی تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده باید کامل باشد و در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

  • جزییات واگذاری اراضی به بخش خصوصی

عبوری در خصوص واگذاری اراضی به سازندگان و بخش خصوصی در بافت‌های ناکارآمد شهری، اظهار داشت: برای جلب سرمایه‌گذار، رونق تولید مسکن و ایجاد اشتغال در راستای ساخت مسکن در حوزه بازآفرینی شهری، باید تلاشی مضاعف انجام شود.

وی با بیان این‌که تعدادی از بانوان شاغل در شرکت بازآفرینی شهری یران، به عنوان راهبر، در این پروژه مشارکت دارند، افزود: پروژه‌ها باید به‌صورت مستمر نظارت و پیگیری شوند و ضعف در این بخش‌ها، باعث سنواتی شدن پروژه‌ها می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با معرفی، محسن عبادی، به‌عنوان سرپرست جدید دفتر حقوقی و امور قراردادهای این شرکت، عنوان کرد: حوزه حقوقی و قراردادهای شرکت بازآفرینی شهری ایران باید به روان‌سازی، حمایت همه‌جانبه در تهیه و تدوین قراردادهای مشارکت به‌صورتی که قابلیت اجرا داشته باشد، به اداره‌کل تجهیز منابع مالی، فنی، اقتصادی و املاک کمک کنند.

وی یادآور شد: از 45 هزار واحد مسکونی که شرکت بازافرینی شهری ایران، مکلف به راهبری و مدیریت تولید آن است، تاکنون برنامه‌ریزی برای ساخت 35 هزار واحد انجام شده است. این میزان مسکن برنامه‌ریزی‌شده در بافت‌های ناکارآمد شهری، نقطه قوت و امید بخش است.

عبوری با اشاره به وظایف راهبران تیم عملیاتی ساخت 145 هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، اظهارداشت: مسئولیت پیگیری تهیه طرح، تعریف کاربری اراضی، نحوه واگذاری اراضی، نحوه تعیین سرمایه‌گذار پروژه‌‌ها و ...بر عهده این راهبران خواهد بود. این افراد باید تمامی مشکلات و موانع پروژه‌ها را با همکاری دفترهای شرکت بازآفرینی شهری ایران در کوتاه‌ترین زمان حل کنند و به‌صورت روزانه از اقدامات انجام‌شده، گزارش دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به انتظار وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر افزایش رقم تولید 145 هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، گفت: کارکنان شرکت، به‌ویژه تیم عملیاتی راهبری و مدیریت ساخت 145 هزار واحد مسکن، این امر را باید جدی گیرند و با اتکال به خداوند و همکاری با یکدیگر کارها را پیش ببرند.

نبیان تشریح کرد

معاون وزیر راه و شهرسازی بر حفاظت از اراضی ملی در تمامی ماه‌های سال به ویژه روزهای پایانی امسال و ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ تاکید کرد و از رفع تعرض و تصرف از ۲۲۰۹ هکتار اراضی دولتی در ۱۱ ماه نخست امسال به ارزش چهار هزار و ۱۱ میلیاردتومان خبر داد.

علی نبیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص اقدامات آن سازمان برای حفاظت از اراضی ملی در اقصی نقاط کشور از راه‌اندازی سامانه تلفنی ۱۶۵۶؛سامانه ارتباط مردمی با یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد و در بیان جزئیات این سامانه و ویژگی‌های آن اعلام کرد: سامانه ثبت گزارشات، سامانه‌ای است که در تمامی استان‌های کشور راه‌اندازی شده است و تمامی شهروندان در استان‌های خود می‌توانند موارد را به این سامانه اعلام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی راه‌اندازی این سامانه تلفنی را راهکاری یکپارچه و موثر برای حفاظت از اراضی ملی در اقصی نقاط کشور برشمرد و یکی از ویژگی های اجرای این طرح را شناسایی متصرفان به اراضی ملی برشمرد.

به گفته وی تاکنون ۱۷۵۱۲ متصرف به اراضی دولتی در کشور شناسایی شده‌اند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن همچنین اعلام کرد: عملکرد ۱۱ ماهه یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن حاکی از رفع تصرف و اجرای احکام قطعی۶۵۵ مورد در ۷۷۵ هکتار اراضی دولتی و همچنین رفع فوری تعرض ۲۴۸۷ مورد در زمینی به مساحت یکهزار و ۴۳۴ هکتار دارد که در مجموع ارزش رفع تصرف های قطعی و فوری ۴۰۱۱ میلیاردتومان است.

وی در پایان بر همکاری مردمی برای حفاظت از اراضی ملی تاکید کرد.

 

معاون وزیر بهداشت ابلاغ کرد؛

گروه اجتماعی: معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نامه ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و اهمیت کنترل عوامل محیطی به منظور پیشگیری و کاهش بار بیماری ناشی از این ویروس و با عنایت به نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی و مسافرت‌های احتمالی، طرح جایگزینی بسیج مقابله محیطی با کووید 19 به جای برنامه سلامت نوروزی را ابلاغ و اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، برنامه بسیج مقابله محیطی با کووید 19، با اولویت نظارت بر مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی، اماکن عمومی، بیمارستان ها، مراکز نگهداری بیماران بعد از بیمارستان و قبل از منزل، مراکز پسماند ویژه بیمارستانی، واحدهای صنفی کارگاهی، منازل بیماران قطعی و فوتی در صورت لزوم با ارائه برنامه های آموزشی، نظارت برگندزدایی های محیطی، نظارت بر بهداشت فردی، نظارت و توجه به تجمعات انسانی و نظارت بر موارد کفن و دفن متوفیان کروناویروس و تأسیسات آبرسانی از ابلاغ برنامه تا اطلاع ثانوی، با حضور فعال بازرسان بهداشت محیط مجهز به تجهیزات مناسب از 8 صبح تا 8 شب (با توجه به موقعیت زمانی و مکانی تا ساعت 24) در ساعات اداری و غیر اداری، روزهای تعطیل و همچنین آنکال 24 ساعته در ستاد و مراکز تابعه صبح، اجرا می‌گردد. بنا بر اعلام وبدا د این دستور العمل آمده است: با توجه ابلاغ دستورالعمل بسیج ملی مبارزه با کووید 19 مقام عالی وزارت به شماره 1704/100 مورخه 16/12/98 و همچنین با توجه به اهمیت کنترل عوامل محیطی به منظور پیشگیری و کاهش بار بیماری ناشی از ویروس کووید 19 (کرونا ویروس) و با عنایت به نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی و مسافرت های احتمالی، در سال جاری برنامه بسیج مقابله محیطی با کووید 19 (پیوست) جایگزین برنامه سلامت نوروزی می گردد، لذا خواهشمند است، دستور فرمایید ضمن لغو اجرای مانور سلامت نوروزی از کلیه ظرفیت های موجود در راستای اجرای برنامه مذکور استفاده گردد.