تمسخر دولت و رئیس‌جمهوری منصفانه نیست

انتخابات به پایان رسید و نمایندگان مجلس یازدهم با ردصلاحیت های شورای نگهبان به صورت یکدست از بین اصولگرایان برگزیده شدند. نکته مهمتر اینکه نمایندگان مجلس یازدهم از بین مخالفان دولت یازدهم برگزیده شدند و همین امر باعث شده تا باور عمومی بر تقابل بین دولت و مجلس آینده باشد. اما در این رابطه سیدمصطفی میرسلیم منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در توییتی نوشت: دولت و مجلس یازدهم باید در این یک سالی که از عمر دولت دوازدهم باقی مانده است، مبنا را بر تفاهم بگذارند. دعواهای سیاسی چه در درون مجلس و چه بین مجلس و دولت از نظر مردم مردود است و البته قواعد مردم سالاری حکم می کند که دولت خود را بر نظریات مجلس وفق دهد.

 

مبنای دولت و مجلس یازدهم بر تفاهم باشد

رئیس‌جمهور پس از دریافت گزارش کارگروه مدیریت آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا از اقشار کم درآمد و صاحبان کسب و کارهایی که بر اثر شیوع این بیماری دچار آسیب و لطمه شده اند، دستور داد سه بسته حمایتی در اختیار "اقشار کم برخورداری که کسب و کار آنان در آستانه سال نو، لطمه و خسارت جدی دیده اند"، قرار گیرد.براساس دستور حسن روحانی به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نخستین بسته حمایتی تا پیش از پایان اسفندماه در اختیار افراد مشمول قرار می گیرد که با کمک بانک اطلاعات ایرانیان شناسایی و یا ثبت نام شده اند.دو بسته حمایتی دیگر نیز در ابتدای سال آتی، در اختیار مشمولان این طرح قرار خواهد گرفت.سازمان برنامه و بودجه نیز موظف به تامین اعتبار این بسته حمایتی شده است.

حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری با انتقاد از رویکرد صدا و سیما در خصوص عملکرد دولت در شرایطی بحرانی کشور در مواجهه با ویروس کرونا نوشت: نادیده گرفتن عمدی اطلاعات و تمسخر دولت و رئیس‌جمهوری منصفانه نیست.به گزارش ایلنا، علیرضا معزی در توییتر نوشت:«متاسفم که آقای دکتر عسگری و مدیران ‎صداوسیما هنوز نتوانسته‌اند به برنامه‌سازان و مجریان خود بقبولانند که بحران ‎کرونا با دیگر بحران‌های شش سال گذشته متفاوت است.‌در این هجوم شوم ‎کرونا به ایرانِ در ‎تحریم، ایرانی که پیش از این هم به دشواری اداره می‌شد، منصفانه یا حتی انسانی نیست که به عادت گذشته با نادیده گرفتن عمدی اطلاعات و تمسخر دولت و رییس‌جمهور، فرصتی برای وایرال شدن ویدئوهای خود بسازند.»

صدور فرمان تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تقدیر از خدمات نیرو‌های مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید کردند. در فرمان رهبر انقلاب خطاب به سرلشگر باقری آمده است: با تقدیر از خدماتی که نیرو‌های مسلّح تاکنون در زمینه‌ی کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیرو‌های مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژه‌ی حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.

هماهنگی دستگاه‌ها در مقابله با کرونا

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار وزرای کشور و بهداشت، ترمیم و جبران افت شماری از کسب و کارها در کشور به دلیل شیوع کرونا را ضروری دانست و تاکید کرد: حمایت از کسب و کارها در شرایط فعلی باید در ستاد اقتصادی دولت پیگیری شده و تمهیدات ویژه و هدفمندی برای آن اندیشیده شود.به گزارش ایسنا،‌ علی لاریجانی با اشاره به ضرورت هماهنگی همه دستگاه‌ها در موضوع مقابله و پیشگیری بیماری کرونا، گفت: تمام توان مجموعه‌ها در دولت و دیگر بخش‌ها می بایست هماهنگ شده و در خدمت کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی این بیماری درآید و گزارش اقدامات انجام شده به مردم داده شود.لاریجانی بررسی‌های میدانی در استان‌ها و دریافت بهنگام اطلاعات دقیق از نیازمندی های مردم و مراکز درمانی را لازمه تصمیم‌گیری هماهنگ در مقابله با کرونا دانست.

محدودسازی اختیارات نظامی ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه محدودسازی اختیارات نظامی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور علیه ایران را تصویب کرد.به گزارش ایلنا از سی‌ان‌ان شماری از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا، در اقدامی همسو با دموکرات‌ها به این قطعنامه رای مثبت دادند.این قطعنامه که توسط «تیم کین» سناتور دموکرات ایالت ویرجینا پیشنهاد شد، ماه گذشته به‌رغم مخالفت‌های شدید ترامپ در مجلس سنا تصویب شده بود.مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این، طرح جلوگیری از تأمین منابع مالی برای اقدام نظامی علیه ایران را تصویب کرده بود.این طرح که توسط «رو خانا» قانون‌گذار دموکرات ایالت کالیفرنیا پیشنهاد شده بود، با ۲۲۸ رأی موافق و ۱۷۵ رأی مخالف تصویب شد. این طرح تحت عنوان «نه به جنگ علیه ایران» یکی از دو طرح مجلس نمایندگان آمریکا در راستای محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهوری آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران است.

ولایتی در قرنطینه خانگی

روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرد که ولایتی در قرنطینه خانگی است و وضعیت عمومی ایشان خوب و رو به بهبود است.به گزارش ایلنا، پس از گذشت روزهایی که علی اکبر ولایتی رییس بیمارستان مسیح دانشوری به منظور انجام امورات مرتبط با مقابله با ویروس کرونا و در کنار پزشکان و پرستاران با حضور در بیمارستان مشغول به فعالیت های روزانه بودند، با ظهور علائم خفیف بنا به نظر پزشکان، اقدام به آزمایش گردید که نشانه های بروز کرونا در دکتر ولایتی مشهود بود.لذا بنا به تشخیص و تجویز پزشک، دکتر ولایتی در قرنطینه خانگی قرار گرفته و در حال حاضر وضعیت عمومی ایشان خوب و رو به بهبودی می باشد.

تحلیل حمله به پایگاه التاجی

دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشت: به نظر می‌رسد اشتراکاتی میان طرح ترور سردار سلیمانی و ادعای آمریکا مبنی بر حمله به پایگاه التاجی وجود داشته باشد.به گزارش ایلنا، علی شمخانی در حساب توئیتر خود نوشت: در سفر به عراق از مسئولین این کشور خواستم که دنباله های داخلی عملیات ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی را شناسایی و معرفی کنند. به نظر می‌رسد اشتراکاتی میان طرح ترور و ادعای آمریکا مبنی بر حمله به پایگاه التاجی وجود داشته باشد.

به دنبال مسئول حمله به التاجی

رئیس‌جمهوری آمریکا به حمله به پایگاه «التاجی» واکنش نشان داد.به گزارش ایلنا از سی‌ان‌ان، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به حمله اخیر به پایگاه «التاجی» اعلام کرد که هنوز «به طور قطع» مشخص نیست که ایران مسئول حمله بوده است.وی افزود: «خواهیم دید پاسخ ما چه خواهد بود».

ترامپ مسول حملات اخیر عراق

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص مسئولیت حملات اخیر در عراق اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند عواقب حضور غیرقانونی خود در عراق و واکنش مردم آن کشور به ترور و کشتار فرماندهان و رزمندگان عراقی را با فرار به جلو بر عهده دیگران بگذارد. به گزارش ایلنا، سیدعباس موسوی افزود: آقای ترامپ به جای اقدامات خطرناک و اتهام زنی‌های بی پایه٬ حضور و رفتار نیروهایش را در منطقه مورد بازنگری اساسی قرار داده و از انتشار ویروس فرافکنی و اتهام زنی برای توجیه رفتار غیرقانونی و فرار از مسئولیت قویا اجتناب ورزد.

ظریف به دبیر کل سازمان ملل نامه نوشت؛

گروه سیاسی - کورش شرفشاهی: ژست های آمریکایی هرگز پاسخگو نبوده و نه تنها برای آمریکایی ها به ویژه ترامپ و دولتمردانش آبرو نخریده، بلکه همواره باعث آبروریزی آنان شده و رویکرد جنایتکارانه آنان را افشا کرده است. اما امروز که نه تنها ایران بلکه جهان درگیر ویروس مهلک کرونا شده، بار دیگر آمریکا را در معرض آزمون دیگری قرار داده تا دولتمردان به ویژه دونالد ترامپ رییس جمهور کنونی آمریکا ماهیت خود را به جهانیان نشان دهند. البته ترامپ در اولین گام اعلام کرد که آماده کمک به ایران و حتی تعریف کانال مالی برای قدرت دادن به ایران برای خرید نیازهای دارویی و بهداشتی است اما هرچقدر پیش تر رفتیم، ماهیت غیر انسانی آمریکایی ها بیشتر نمایان شد. نکته مهم اینجا بود که ترامپ در سخنان خود تاکید کرده بود که کافی است ایران درخواست کمک کند اما ایران برای بازکردن مشت آمریکای پلید درخواستی نیز مطرح کرد که با واکنش های کینه توزانه رو به رو شد.

  • ادعای کمک به ایران

پس از آنکه ترامپ و برخی مسوولان آمریکایی از آمادگی کمک به ایران خبرداده بودند، یک مقام آمریکایی مدعی شد که کشورش تلاش کرده اقداماتی برای کمک به کره شمالی، ایران و چین و همه انجام دهد.به گزارش ایلنا از تایم، رابرت دسترو معاون بخش دموکراسی و حقوق بشر وزارت امورخارجه آمریکا در مورد کمک به ایران و کره شمالی برای مقابله با کرونا ویروس گفت: می‌دانم که دولت ما تلاش کرده اقداماتی برای کمک به کره شمالی، ایران و چین و همه انجام دهد. ما می‌خواهیم مفید باشیم و بتوانیم کمک کنیم تاکنون چندین بار این کار را کرده‌ایم.

  • نامه به دبیرکل سازمان ملل

در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان که از کمک های آمریکا ناامید شده بود، با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش که رونوشت آنرا برای روسای همه سازمان های بین المللی و همتایان خود در سراسر جهان فرستاد، پایان تحریم‌های دولت ایالات متحده را که مانع عمده ای برای مبارزه با شیوع کرونا در کشورمان است، خواستار شد. محمد جواد ظریف در این نامه تاکید کرد که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع کروناویروس، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی و پیش شرط های اخیر مقامات ایالات متحده برای ممانعت از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.وزیر امور خارجه، تاثیر تحریم‌های ثانویه بر فروش نفت و هم چنین دیگر صادرات کشور توسط بخش خصوصی و در نتیجه کاهش توان دولت برای تامین یارانه کالاهای اساسی شهروندان ایرانی، و کاهش توان بخش خصوصی برای تولید و اشتغال، چندلایه بودن تحریم‌های بخش‌های مالی، حمل و نقل، بیمه و بانکی برای ممانعت از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران، عدم تامین لوازم و نرم‌افزارهای ناوبری مورد استفاده شرکت‌های هواپیمایی ایران با هدف زمین‌گیر کردن بخش هوایی ایران و اقدامات اخیر شرکت‌های آمریکایی برای مانع‌تراشی در استفاده از فناوری اطلاعات در جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ را به عنوان مثال‌هایی از اقدامات آمریکا بر شمرده که تا حدی در بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده ریشه دارد.وی در پایان، توقف فوری تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده علیه مردم ایران را الزامی دانسته و بر وظیفه سازمان ملل متحد و کشورهای عضو در همراهی با درخواست مردم و دولت ایران در توقف سیاست دولت ایالات متحده تاکید کرده است و از دبیرکل درخواست کرده است که متن این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر شود.

  • درخواست از صندوق بین‌المللی پول

اما صندوق بین المللی پول که گویا بیشتر از آمریکا شرایط بحرانی شیوع کرونا را درک کرده است، به صورت رسمی بر کمک به کشورهای جهان برای مقابله با کرونا تاکید و اعلام کرد که اعتباری برای کشورهای جهان در نظر گرفته است. در نتیجه این اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اعلام آمادگی صندوق بین المللی پول برای کمک به کشورها برای مقابله با کرونا تاکید کرد که بانک مرکزی ایران خواستار دسترسی فوری به این تسهیلات است. محمدجواد ظریف با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر خواستار کمک صندوق بین المللی پول در رابطه با ویروس کرونا شد.وی در پیام خود نوشت: رئیس صندوق بین‌المللی پول گفته است که کشورهای متاثر از ویروس کرونا توسط "ابزار سریع مالی" مورد حمایت قرار خواهند گرفت. بانک مرکزی ایران خواهان دسترسی فوری به این تسهیلات است.ظریف افزود: صندوق بین المللی پول و هیئت مدیره آن می‌بایست به مسئولیت این نهاد پایبند باشند، در طرف صحیح تاریخ بایستند و مسئولانه عمل کنند. همچنین رئیس کل بانک مرکزی نیز در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد: در نامه هفته پیش خود به رئیس صندوق بین‌المللی پول خواستار استفاده از حق ایران برای بهره‌مندی از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده‌ام.

  • اعلام فوری‌ترین نیازها

از سوی دیگر وزیر امورخارجه کشورمان در توئیتی فوری ترین نیازهای کادر درمانی کشور در مبارزه با کرونا را لیست کرد. محمدجواد ظریف گفت: کادر درمانی ایران با شجاعت در خطوط مقدم در حال مبارزه با کروناست.وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: تلاش‌های آنها به دلیل کمبودهای گسترده‌ای که بر اثر محدودیت‌های ایجاد شده برای دسترسی مردم ما به تجهیزات پزشکی و دارویی بوجود آمده، کُند شده است. فوری‌ترین نیازمندی‌ها در لیست پیوست آمده است.ظریف تاکید کرد: ویروس‌ها قائل به تبعیض نیستند؛ بشریت هم (در کمک کردن) نباید تبعیض قائل شود.

  • واکنش آمریکا به درخواست کمک

اما در هنگامی که انتظار می رفت آمریکا به درخواست ایران واکنش مثبت نشان دهد و حداقل کمک اندکی ارایه کند، دست به اقدامی انتحاری زد و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به درخواست کمک وزیر امور خارجه کشورمان از جامعه جهانی در پی شیوع کرونا ویروس، موضوع آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را مطرح کرد. مورگان اورتاگوس در اظهاراتی که بیشتر به فرار روبه جلو شباهت دارد تا اظهارات منطقی و انسانی، در صفحه توییترش با عنوان فوری نوشت: آمریکایی‌ها شجاعانه در حال مبارزه با احکام ناعادلانه زندان در ایران هستند. یک حکومت بی‌رحم مانع تلاش‌های آن‌ها می‌شود. نیاز ضروری آن‌ها آزاد شدن است.

  • رفتار کینه توزانه ترامپ

اگرچه سابقه سیاست ورزی و مدیریت ترامپ، دروغ پراکنی و اظهارات ضد و نقیض است، اما در شرایط شیوع بیماری مسری و کشنده کرونا، انتظار می رفت تغییر رویه بدهد که این را نیز شاهد نبودیم به نوعی که رئیس جمهوری آمریکا فرمان وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد که وضعیت اضطراری ملی درباره ایران که ۱۵ مارس ۲۰۲۰ منقضی می‌شود، باید برای یک سال دیگر تمدید شود.«جیمی کارتر» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در تاریخ ۱۵ مارس ۱۹۹۵ برای نخستین بار در قبال وضعیت اضطراری اعلام کرد و این وضعیت هر ساله توسط روسای جمهوری آمریکا تمدید می‌شود.

قرارگاه نیرو‌های مسلح در مبارزه با کرونا تصمیم گرفت

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیرو‌های مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، انجام خواهد داد که این کار هم ظرف ۲۴ آینده انجام خواهد شد.

به گزارش ایلنا، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح با هدف مبارزه با بیماری کرونا و در هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا هزار درمانگاه ثابت و سیار برای معاینه بالینی بیماران کرونایی ایجاد خواهد کرد.

سرلشکر سید محمد باقری بعد از پایان نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح افزود: سامانه نرم افزاری قدرتمندی در وزارت بهداشت طراحی شده که با همکاری سازمان بسیج اجرایی می‌شود و ظرف یک هفته تا ده روز آینده تمام مردم ایران از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه مورد رصد قرار خواهند گرفت.

وی افزود: افراد مشکوک در این سامانه مشخص می‌شود و برای معاینات تکمیلی به مراکز مقدماتی معرفی خواهند شد و ما آمادگی داریم تا هر تعداد که مورد نیاز باشد، تا هزار درمانگاه ثابت و سیار به بخش کشوری کمک کنیم تا در این مراکز رصد و معاینات بالینی انجام شود.

باقری افزود: در بخش لجستیک نیز در بخش تامین ماسک تخصصی ان ۹۵ برای کادر بیمارستانی و همچنین سایر تجهیزات بیمارستانی و از جمله لباس، وزارت دفاع خط تولید مفصلی ایجاد کرده و توان تولید کیت تشخیص کرونا نیز ایجاد شده و در مورد ماسک معمولی هم به میزانی که اعلام شده از طریق وزارت دفاع و همچین بسیج اصناف سازماندهی شده است و در آینده‌ای نزدیک این کار توسعه خواهد یافت. رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: در بخش تامین کادر درمانی نیز با توجه به این که کادر درمانی اکثر بیمارستان‌ها در مدت بیست و چند روز گذشته خسته هستند، سازماندهی کردیم که عزیزان بسیجی و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و علاقه‌مند و داوطلب و همچنین سربازان متخصص رشته‌های مرتبط و بازنشستگان و سایر اقشار سابقه دار و متخصص به کارگیری شوند و افرادی که نیاز به آموزش تکمیلی دارند نیز دوره یک هفته‌ای آموزش ببینند تا در خدمت پرستاران باشند.

باقری گفت: همچنین کمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیرو‌های مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، انجام خواهد داد که این کار هم ظرف ۲۴ آینده انجام خواهد شد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری مردم زنجیره بیماری انتقال بیماری کرونا را قطع می‌کند و امیدواریم که جلوی شیوع بیشتر این بیماری هر چه سریعتر گرفته شود

وی افزود: از همان روز اول که این ویروس پیدا شد قرارگاه نیرو‌های مسلح برای مقابله با کرونا در ستاد کل و با حضور نیرو‌های مسلح، ارتش و سپاه نیروی انتظامی و وزارت دفاع تشکیل شد و با امر شب گذشته فرمانده معظم کل قوا سطح قرارگاه به عالی‌ترین سطح نیرو‌های مسلح ارتقا یافت و امروز اولین جلسه آن با حضور فرماندهان نیرو‌های مسلح، وزیر دفاع و دکتر جمشیدی نماینده وزیر بهداشت برگزار شد.

وی افزود: علاوه بر تصمیمات متعدد و ۱۰ دستورالعمل اجرایی گذشته امروز تصمیمات مهم و اساسی خوبی اتخاذ شد و نیرو‌های مسلح هم اکنون در مسئله بهداشت محیط در اکثر شهر‌های کشور فعال هستند و از جمله در بخش درمان، ۲ هزار تخت از مجموع ۶ هزار تخت بیمارستانی نیرو‌های مسلح در اختیار بیماران کرونایی یا مشکوک به آن قرار گرفته است و برای در اختیار قراردادن ۷۰ درصد این ظرفیت به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کردیم در حالی که این میزان در بخش کشوری یعنی بیمارستان‌های دولتی، تامین اجتماعی و خصوصی تقریبا ۸ درصد است.