کرونا مانع تجارت با همسایگان نشود

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: با وجود شرایط تحریم های ظالمانه، نباید اجازه دهیم شیوع ویروس کرونا مانع همکاریهای دو جانبه تجاری با کشورهای همسایه شود. «محمد نهاوندیان» افزود: به دنبال مطرح شدن شیوع ویروس کرونا لازم بود که نسبت به تبعات اقتصادی آن بررسی‌ها و تدابیر لازم با فوریت اتخاذ شود، در این راستا کارگروهی متشکل از مسئولان و روسای اتاق های بازرگانی با مشورت بخش خصوصی در کنار دولت شکل گرفت. وی یادآورشد: در این کارگروه پیشنهادهایی در رابطه با شناسایی آن بخش از فعالیت‌های اقتصادی که بیشترین آسیب‌ را دیده اند احصاء و آثار و تبعات ناشی از شیوع این بیماری روی این مشاغل مورد بررسی و سنجش قرار گرفت.

 

تخصیص ارز برای دارو قطره چکانی است

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر موضوع حمل دارو به مشکل اساسی تبدیل شده است. چون کالاهای دارویی عمدتاً با هواپیما و پروازهای مسافری منتقل می‌شدند که در حال حاضر تقریباً بیشتر پروازها از اروپا به مقصد ایران انجام نمی‌شود و با کامیون‌های باری نیز نمی‌توان این کالاها را منتقل کرد چون دمای مجاز و شرایط براى نگهدارى و حمل داروها با یکدیگر متفاوت است. ناصر ریاحی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد فعالیت کانال مالی سوئیس اظهار داشت: این کانال تنها یک مورد فعالیت انجام داده است که آن نیز از محل باقی مانده پول بانک مرکزی نزد بانک BCP سوئیس بوده و اقدامات بعدی موکول به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

 

۲۵۰ نفر بیش از سقف تعیین شده حقوق گرفته اند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ۲۵۰ نفر از مدیران دستگاه ها در سال ۹۷ بیش از سقف تعیین شده حقوق دریافت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد حسینی با اشاره به اینکه موضوع حقوق های نجومی در کشور به عنوان یک چالش مطرح شده بود، گفت: پس از این مسئله، مقرر شد دو اقدام مهم یعنی شفافیت حقوق ها و دوم اصلاح فرآیند دریافت حقوق انجام شود. اصلاح حقوق های نجومی به این شکل بود که یک سقفی را برای دریافت حداقل و حداکثر حقوق بر اساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد مقرر کنیم و همه دستگاه ها نیز مکلف به رعایت آن شوند.

آمادگی وزارت اقتصاد
برای دریافت کمک‌های بانک‌های توسعه‌ای

کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با ویروس کرونای وزارت اقتصاد، از اعلام آمادگی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برای دریافت کمک‌های بانک‌های توسعه‌ای خبر داد.

به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با ویروس کرونای وزارت اقتصاد، از اعلام آمادگی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برای دریافت کمک‌های بانک‌های توسعه‌ای خبر داد. این گزارش تصریح دارد نظر به لزوم مهار این ویروس تهاجمی، این سازمان با ارسال پیام‌هایی، از کمک‌های بانک جهانی (WB)، بانک توسعه اسلامی(IDB) ، بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی(AIIB) و صندوق اوپک برای توسعه جهانی (OFID) برای مقابله جمهوری اسلامی ایران با بحران جهانی شیوع کرونا استقبال نمود.

ایستایی دلار در ۱۴۸۵۰ تومان

صرافی‌های بانک‌ها از صبح دیروز،`بیست و سوم اسفندماه، قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز قبل از آن بدون تغییر بوده است. به گزارش ایلنا، صرافی‌های بانک‌ها از صبح روز گذشته،`بیست و سوم اسفندماه، قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به دو روز گذشته بدون تغییر بوده است. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

واریز ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان
به حساب ۱.۵ میلیون خانوار از هفته آینده

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت دو بسته حمایتی برای شاغلان فاقد درآمد ثابت در دستور کار دارد یکی بحث خرید اعتباری به گونه‌ای که کارگران ساختمانی و کارگران فصلی و روزمزد و دستفروشان و رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها می‌توانند یک الی دو میلیون تومان خرید اعتباری انجام دهند. به گزارش ایلنا و به نقل از صدا و سیما، رضا عوض پور افزود: در برآورد اولیه ما حدود سه میلیون خانوار مشمول این طرح شناسایی شده‌اند و این تسهیلات با کارمزد ۴ درصد می‌باشد و پس از ثبت نام متقاضیان و استحقاق سنجی افراد، به نوبت پرداخت خواهد شد. آقای عوض پور ادامه داد: در مرحله دوم حدود یک و نیم میلیون خانواری که حتی دارای درآمد متغیر هم نداشتند توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها شناسایی شده اند و در هفته آینده اولین بسته حمایتی را دریافت خواهند کرد.

بررسی «تجارت» از یک مشکل اساسی نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: انحصار و رانت های گوناگون، آفت جدی اقتصاد این سال های کشور است که مبنا و ریشه بسیاری از مفاسد و نارسایی ها در این زمینه است. تلاش ها برای از بین بردن این بلی بنیان سوز ادامه دارد اما سنبه پرزور انحصار همچنان در کار است تا پایه های اقتصاد را به نفع خود بجود و برای همین منظور سعی در تداوم آن وجود دارد و تا یک مبارزه درونی، فراگیر و بی ملاحظه با این آفت فساد برانگیز آغاز نشود اقتصاد روز خوش نخواهد دید و در این گیر و دار بیشترین ضربه به معاش و اقتصاد کم درآمدها وارد خواهد آمد.

  • مجلس باید پیشقدم شود

آغاز مبارزه با انحصار از جایی مثل مجلس باید آغاز شود و در این مسیر نمایندگان باید پیشقدم و عامل باشند. یک فعال سیاسی اصول‌گرا در این راستا می‌گوید : این حق را به من بدهید به عنوان کسی که حدود 1500 نماینده را در دوران حضورم در مجلس دیده ام که همکارم شده اند و تجربه ای دارم مطلبی را بگویم و درصدی را اعلام کنم. به گزارش سایت الف، باهنر تصریح می کند: تصور من این است که از مجموع نمایندگانی که وارد مجلس می‌شوند حدود 10 الی 15 درصد وارد جریان‌هایی می‌شوند که از رانت یا فرصت رانت استفاده کنند البته این به معنای دریافت زیرمیزی و... نیست مثلا کارمند جایی است و درخواست انتقال خودش را به شرکت نفت یا فولاد یا... می دهد. البته 5 یا 6 درصد هستند که رانت‌های بسیار بزرگتری را استفاده می‌کنند.

این چهره سیاسی می‌افزاید: برخی نماینده شهرستان هستند و به تهران می‌آیند . تعدادی از این نمایندگان دیگر نمی توانند به حوزه انتخابیه خود بازگردند مثلا فرزندانشان در تهران مشغول تحصیل شده اند و...بنابراین بعد از دوران نمایندگی با درآمد سابق و قبل از نمایندگی نمی‌توانند زندگی کنند . باهنر تاکید می کند: بنابراین مطالبه‌گری و عدالت خواهی کار خوبی است اما اغراق کردن مصیبت بیشتری در پی دارد باید عالمانه و عادلانه قضاوت کرد. اصلا توصیه نمی‌کنم که این جریان ها متوقف شود بلکه حتما حضورشان برای رصد مسولان لازم است اما باید تلاش شود که بزرگ نمایی و اغراق نشود.

  • تا رانت هست، نمی‌توان اعتماد را به جامعه بازگرداند

از سوی دیگر رییس فراکسیون زنان مجلس گفت: اگر مردم و مسئولین بر مدار قانون حرکت کنند، بسیاری از اتفاقات رخ نخواهد داد البته این موضوع نیاز به آموزش و فرهنگ عمومی دارد.

ایرنا نوشت: «فریده اولاد قباد» درباره راهکارهای کاهش نارضایتی‌های اجتماعی و بازگشت اعتماد به جامعه گفت که اصلاح در ساختار اقتصادی و در ساختار بانکی از ضروریات کشور ما است، اگر دولت ما الکترونیک و اقتصاد ما هوشمند باشد، به عنوان مثال سامانه جامع الکترونیک گمرک داشته باشیم و یک نظارت جدی در حوزه اقتصاد شکل بگیرد،‌بسیاری از ریشه‌های نارضایتی جامعه از میان خواهد رفت. نماینده مردم تهران در مجلس با مهم توصیف کردن مبارزه با فساد افزود: تا زمانی که افرادی از رانت استفاده می‌کنند، نمی‌توان اعتماد را به جامعه بازگرداند. همه مسئولین باید ساده زیستی پیشه کنند و یک زندگی شفاف داشته باشند تا مردم اعتماد کنند. وی تاکید کرد: عدم اعتماد باعث فاصله ای است که بین مردم دولت و حاکمیت افتاده است، شخصا در تحقیق و تفحص‌ها و بسیاری موقعیت های دیگر شاهد بروز چنین آفت‌هایی هستم، در نتیجه باید خود مسوولین صادق و شفاف و پاکدست باشند و زندگی کاملا شفافی داشته باشند. مسئولان باید مثل مردم زندگی کنند تا مردم به آنها اعتماد کنند. اگر اینطور باشد به نظر من خیلی از مشکلات حل می شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر این که حرف اول و آخر را در مسائل کلان کشور مردم باید بزنند، خاطرنشان کرد: باید مبارزه با مفاسد اقتصادی ریشه ای باشد. قوه قضاییه کار را شروع کرده است، ولی نیازمند این هست که هم حمایت شود و هم اینکه با همه افراد، هر فرد و هر مسئولی یا وابستگان به هر مسئولی، بدون مماشات برخورد شود. هیچ تفاوتی در برخورد با مفاسد وجود نداشته باشد. اولاد قباد اضافه کرد: مسئله دیگری که در کشور ما باید انجام شود قانون مداری است، اگر مردم و مسوولین بر مدار قانون حرکت کنند شاید خیلی از این اتفاقات نیفتد. البته این موضوع نیاز به آموزش و فرهنگ عمومی دارد. خیلی از مردم ما حقوق شهروندی خود را نمی شناسند.

  • چگونه از ایجاد رانت جلوگیری کنیم؟

همچنین یک کارشناس اقتصادی گفت: کشور در شرایط اقتصادی خاصی قرار دارد و به‌طورمعمول در دوران سخت اقتصادی، گروه‌هایی تلاش می‌کنند تا به تعبیری از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، این گروه‌ها با ایجاد بازارهای سیاه کالایی، باعث اخلال در سیستم اقتصادی می‌شوند که مسوولان برای جلوگیری از این رویداد، باید یک اقدام را در اولویت قرار دهند. محمدرضا شهیدی تبار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: گفت: در حال حاضر همه مسئولان اذعان دارند که نبود شفافیت از معضلات اساسی کشور است به طوری که عدم شفافیت مشکلاتی را از نظر گردش‌های مالی و عدم پرداخت مالیات ایجاد می‌کند که همین امر، منشأ سوءاستفاده است. وی با بیان نقش مهم و کلیدی بورس کالا در ایجاد شفافیت اقتصادی گفت: بورس کالا، بازاری کاملاً شفاف و با سازوکار قانونی است و ظرفیت توسعه بیش از این را در اقتصاد کشور دارد. شهیدی تبار مزایای این بازار را برشمرد و گفت: با توجه به شفافیت آماری بورس کالا، نهادهای نظارتی به‌طور شفاف می‌توانند فعالیت خریدار و فروشنده کالاهای مهم را مشاهده کنند و همچنین فعالان بازارها نیز به شکل لحظه‌ای می‌توانند از روند قیمت ها مطلع شوند.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: هفته آینده 35 هزار تن نفت کوره 380 سانتی‌استوک در رینگ صادراتی بورس عرضه خواهد شد. قیمت پایه آن منفی 33 دلار در هر تن نسبت به قیمت‌های فوب خلیج فارس در نظرگرفته شده است.امیرحسین تبیانیان در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: قرار بر این است از این پس به صورت منظم و مستمر نفت کوره هر هفته در بورس عرضه شود. نکته قابل توجه آنکه نخستین بار است نفت کوره با تحویل فوب و دریایی عرضه می شود و سعی ما بر آن است که در آینده با حجم و شکل‌های مختلف این کار ادامه یابد.وی در پایان گفت: نفت کوره‌ای که هفته آینده در بورس عرضه می‌شود از پالایشگاه‌های مختلفی تولید می‌شود و تحویل محموله از فوب بندرعباس خواهد بود. لازم به ذکر است افرادی که مایل هستند در این خصوص اطلاعات بیشتری داشته باشند میتواند به سایت بورس انرژی مراجعه کنند.

رییس هیات مدیره انجمن ملی پلیمر ایران از تشکیل کارگروه مبارزه با ویروس کرونا با حضور نمایندگانی از وزارت صمت، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بورس کالای ایران و نیز انجمن ملی پلیمر ایران و تعدادی از نهادها جهت تامین اقلام مورد نیاز مرتبط با کنترل این بیماری خبر داد.به گزارش کالاخبر، سعید ترکمان گفت: در نظر گرفتن عرضه های خاص نیز مربوط به واحدهایی است که سهمیه سامانه بهین یاب دارند، اما به دلیل تولید در سه شیفت کاری نیاز بیشتری به مواد اولیه دارند. از این رو پیشنهاد شده که این عرضه ها به صورت خاص به این گروه های تولیدکننده تخصیص داده شود.ترکمان، گفت: خوشبختانه با همکاری واحدهای پتروشیمی، مواد اولیه موردنیاز تولید ظروف و بسته بندی دارو و محلول های ضدعفونی کننده با سرعت بیشتری در حال تامین است.

تامین مالی ١١٠ هزار میلیاردی دولت
از طریق فرابورس

تامین مالی ۱۱۰ هزار میلیارد ریالی دولت از طریق فرابورس بزودی با پذیره‌نویسی اوراق مرابحه عام دولت انجام خواهد شد.به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، پذیره‌نویسی این اوراق با سررسیدهای ۴۸ و ۴۲ ماهه، روز یکشنبه (۲۵ اسفند) از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام خواهد شد.بر این اساس، اوراق مرابحه عام دولت در نمادهای «اراد ۲۱، اراد ۲۲، اراد ۲۳ و اراد ۲۴» به ارزش ۷۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پذیره‌نویسی می‌شود که دارای سررسید ۴۸ ماهه است.علاوه بر این شاهد پذیره‌نویسی اوراق «اراد ۱۱، اراد ۱۲ و اراد ۱۳» با مدت ۴۲ ماهه به ارزش ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواهیم بود که در مجموع به تامین مالی ۱۱۰ هزار میلیارد ریالی دولت خواهد انجامید، موضوع انتشار این اوراق تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی است.

رشد امسال شاخص بورس ۳۴۱ هزار واحد شد

شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۳۳روز معاملاتی، بیش از ۳۴۱هزار واحد رشد را به ثبت رسانده است.به گزارش ایبِنا، از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۲۳۳ روز معاملاتی تعداد یک هزار و ۹۱میلیارد و ۲۱۳میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۴۸۹۶هزار و ۷۳۵میلیارد ریال در ۱۰۹میلیون و ۷۲۶هزار و ۸۹۱دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۷۰۸میلیارد و ۳۵میلیون سهم به ارزش ۲۳۳۳هزار و ۱۳۳میلیارد ریال در ۴۹میلیون و ۸۲۰هزار و ۹۴۰نوبت در بازار اول؛ ۳۵۱میلیارد و ۶۴۰میلیون سهم به ارزش ۲۱۳۴هزار و ۲۸۹میلیارد ریال در ۵۸میلیون و ۷۶۸هزار و ۷۷۹نوبت در بازار دوم؛ ۱۴۵میلیون و ۷۰۰هزار برگه به ارزش ۱۰۱هزار و ۴۶۸میلیارد ریال در ۳۲هزار و ۵۸۴نوبت در بازار بدهی، ۲۱۷میلیون و ۶۵هزار قرارداد به ارزش ۲۱۷۲میلیارد ریال در ۱۲۶هزار و ۷۰۶نوبت در بازار مشتقه و ۳۱میلیارد و ۱۷۵میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۳۲۵هزار و ۳۸۶میلیارد ریال در ۹۷۷هزار و ۱۶۵نوبت مورد معامله قرار گرفته است.شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۱۷۸هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرده است، تاکنون با ۳۴۱هزار و ۸۶۷واحد رشد، معادل ۱۹۱.۳۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۵۲۰هزار و ۵۲۶واحد رسیده است.

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

 

گروه بورس: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از برگزاری مجامع در تیر ماه ۱۳۹۹ و با تقسیم سود بین سهامداران، شاخص بورس برای عمق بخشیدن به بازار در مسیر اصلاح قرار می‌گیرد و می‌توان در آن زمان در انتظار بازاری باثبات باشیم.

فرهاد رمضان در گفت و گو با ایرنا به فرار و نشیب‌های موجود در بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و گفت: ابلاغیه کاهش دامنه نوسان که به دنبال موضوع تغییر حجم مبنا مطرح شد شوکی را به بازار وارد کرد که شاخص بورس را در طول معاملات هفته، منفی کرد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به نزدیک شدن پایان سال که پایان سال مالی بسیاری از شرکت‌ها محسوب می‌شود بسیاری از فعالان حقیقی و حقوقی تلاش می‌کنند تا از طریق فروش سهام، تغییراتی را در پرتفوی خود اعمال کنند.

رمضان خاطرنشان کرد: به دنبال تغییر پیش‌فرض‌ها، نگرش سهامداران در خصوص پرتفوی تغییر کرد و به دلیل در پیش‌گرفتن برخی از سیاست‌های نقدینگی، سهام خود را نقد کردند تا بعد از کاهش نوسان، دوباره نقدینگی‌ها را وارد بازار کنند و پرتفوی خود را بر اساس پیش‌فرض‌های جدید بچینند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ابلاغیه‌های منتشر شده از سوی سازمان بورس برای جلوگیری از ریزش‌های شدید مناسب بود اما به دلیل نزدیک شدن به پایان سال تا حدودی کار را سخت و حاشیه‌هایی را در بازار ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه موضوع کرونا و تاثیر آن در دادو ستدهای موجود در کشور منجر به افزایش تعدد ریسک در بازار شد، افزود: سرمایه‌گذار نسبت به دارایی خود محافظه‌کار است، به همین دلیل سهامداران در ابتدای هفته در کنار ابلاغیه‌های جدید سازمان بورس به فکر فروش سهام خود افتادند تا زمانی که تکلیف کاهش دامنه نوسان در جلسه‌ای که از قبل اعلام شده بود، مشخص شود.

  • تغییر پرتفوی سهامداران

رمضان اظهار داشت: تا روز سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت روند بازار به شدت منفی بود اما بعد از تشکیل جلسه و بازگشت قطعی دامنه نوسان بورس به پنج درصد، اثر ریسک‌پذیری که به بازار منتقل شده بود از بین رفت و در حال حاضر شاهد بازگشت روند صعودی به بازار بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: افزایش حجم فروش در بازار در چند روز اخیر ناشی از نزدیک شدن به پایان اسفند و پایان سال جاری است که سهامداران تصمیم گرفتند تغییر چیدمان پرتفوی خود را به بعد از ایام نوروز و برگزاری مجامع موکول کنند.

وی گفت: سهامداران حاضر در بازار سرمایه از این به بعد بیشتر به سمت سهام بنیادی یا شرکت‌هایی که به دنبال افزایش سرمایه در مجامع هستند، خواهند رفت.

رمضان اظهار داشت: اگر ریسکی خارج از بورس به بازار تحمیل نشود بازار سرمایه در بین دیگر بازارهای موازی مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد اما در صورت تحمیل ریسک مدیریتی احتمال اینکه آهنگ بازار با رشد همراه نباشد و وارد فاز نزولی شود بسیار زیاد است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اشباع شدن سایر بازارها و رکود موجود، هیجانی برای معامله در آن بازارها وجود ندارد و همچنان بازار سرمایه جذاب‌ترین بازار برای جذب سرمایه‌گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: سرعت بخشیدن به افزایش سرمایه شرکت‌ها، ورود شرکت‌های جدید به بورس و واگذاری‌های دولتی در راستای اصل خصوصی‌سازی باعث عمق بخشیدن به بازار سرمایه و جلب سرمایه‌گذاران به این بازار خواهد شد.

رمضان خاطرنشان کرد: سازمان بورس باید برنامه‌ای تنظیم کند تا از سهامداران عمده‌ای که در رکود سهامداری به سر می‌برند بخواهد بیشتر در بازار حضور داشته باشند و بازارگردان سهام خود باشند این موضوع باعث می‌شود تا در چنین شرایطی شاهد جذب سرمایه و پس اندازها در این بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته روند بازار در وضعیت کنونی مثبت است اما دیگر با هیجان رشد چند وقت گذشته روبرو نخواهیم بود و شرکت‌های بنیادی سهم زیادی از بازار سال آینده را به خود اختصاص می‌دهند.

  • رشد شرکت‌های بورسی بر اساس نرخ دلار

رمضان با بیان اینکه شاخص بورس دماسنج اقتصاد کشور است، گفت: در سال ۹۸ با وجود اقتصاد مقاومتی و تحریم‌هایی که برای ایران صورت گرفت بنگاه‌هایی که در چند سال گذشته تولید و فروش نداشتند امسال رونق پیدا کردند و شاهد رونق تولید در بین کالاهای ایرانی بودیم که این موضوع ناشی افزایش قیمت دلار، محدودیت و گران شدن کالاهای وارداتی و تحریم جایه جایی پول بود.

رمضان با اشاره به اینکه وضعیت صنعت کشور در سال جاری نسبت به سال ۹۶ و ۹۷ از رونق بهتری برخوردار بود که این موضوع زمینه رشد بازار سرمایه را فراهم کرد، اظهار داشت: اکنون صنایع غذایی و دارویی از موقعیت خوبی در بازار برخوردارند که این موضوع ناشی از وجود محدودیت‌ها و رونق تولید بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شرکت‌ها براساس نرخ دلار در مسیر رشد قرار می‌گیرند، افزود: در سال جاری بسیاری از شرکت‌های بورسی
به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه و دلار افزایش
نرخ گرفتند.

وی گفت: شاخص بورس سال گذشته براساس دلار چهار هزار تومان تنظیم شد اما امسال براساس دلار ۱۲ هزار تومان حرکت کرد؛ بنابراین بازار باید روند صعودی را در پیش می گرفت.

رمضان خاطرنشان کرد: شاخص بورس و ارزش شرکت‌ها براساس برخی از مسایل اقتصادی مانند تورم ناشی از نرخ دلار و و رونق تولید در سال ۹۸ در مسیر رشد قرار گرفتند.