در مصرف آب و برق صرفه جویی شود

وزیر نیرو گفت که در روزهای پایانی سال که به رعایت دقیق مسائل بهداشتی توصیه شده از همه هموطنان عزیز درخواست داریم در مصرف آب و برق، بالاخص آب صرفه جویی کنند.رضا اردکانیان در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: در روزهای اخیر مصرف آب به شدت افزایش یافته و باید مواظب باشیم آب آشامیدنی هدر نرود، تا در تصفیه آب و انتقال آن به شبکه دچار مشکل نشویم.اردکانیان با بیان اینکه ما از نظر تامین آب شرب مشکلی نداریم، گفت: اگر روند مصرف آب آشامیدنی افزایش یابد شبکه آب با کاهش فشار مواجه خواهد شد در حالی که ما در مقابله با ویروس کرونا در خط مقدم به آب نیاز داریم و نباید با کمبود آب روبه رو شویم.

 

کرونا مصرف سی‌ان‌جی را کاهش نداده

قائم‌مقام شرکت‌ ملی‌ پخش‌ فرآورده‌های‌ نفتی‌ ایران گفت: مصرف سوخت سی‌ان‌جی نسبت به گذشته کاهش نیافته و به بیش از ۲۴ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.به گزارش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، حمید قاسمی ده‌چشمه در این باره افزود: دلیل کم نشدن مصرف سی‌ان‌جی همانند مصرف بنزین در دوران شیوع ویروس کرونا این است که صاحبان وانت و تاکسی‌ها برای درآمدزایی از خودروهای خود استفاده می‌کنند و عمده مصرف‌کنندگان سوخت سی‌ان‌جی، تاکسی‌ها و وانت‌بارها هستند.گفتنی است تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به گازسوز آغاز شده و در قالب دو برنامه تبدیل کارگاهی منظم و کارخانه‌ای در حال انجام است.تاکنون ۲۶ هزار تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی انجام شده که میزان تبدیل‌های کارخانه‌ای (سه هزار مورد) بسیار کمتر بوده است.

 

پرداخت هزینه انشعاب برق قسطی شد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر گفت: مشترکان جدید متقاضی دریافت انشعاب برق، با تسهیلات در نظر گرفته شده ناشی از شرایط کنونی کشور می‌توانند هزینه انشعاب خود را به صورت اقساطی پرداخت کنند.مصطفی رجبی مشهدی در گفت وگو با ایرنا افزود: سالانه یک میلیون مشترک جدید به مشترکان شبکه برق کشور افزوده میشود که با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از گسترش ویروس کرونا، تلاش شد حداکثر همراهی با متقاضیان جدیدی که درخواست انشعاب داده‌اند صورت گیرد.سخنگوی صنعت برق ادامه داد: اکنون همه تمهیدات لازم برای پایداری شبکه برق باهدف گذران از این شرایط اندیشیده شده و سال آینده نیز شبکه به صورت پایدار و مطمئن بهره برداری خواهد شد تا در ارائه خدمات به مشترکان کوچکترین مشکلی ایجاد نشود.

سوخت‌گیری فقط با کارت بانکی

رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی گفت: ویروس کرونا از طریق اسکناس به راحتی می‌تواند مردم و پرسنل جایگاه‌های سوخت را به این بیماری مبتلا کند. در این خصوص علیرغم درخواست‌های مکرر از مردم برای پرداخت هزینه سوخت خودروی خود از طریق کارت بانکی، همچنان بسیاری از مشتریان اصرار به پرداخت نقدی دارند که با توجه به دستورالعمل جدید بانک مرکزی و عدم دریافت وجوه نقد توسط بانک‌ها، از مردم تقاضا داریم هزینه سوخت خودروی خود را از طریق کارت پرداخت کنند.محسن جوهری در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: جایگاه‌های سوخت برای تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی ‌کننده با مشکل مواجه هستند و در بسیاری از شهرها این مواد بسیار کمیاب است، بنابراین از مردم تقاضا داریم برای قطع زنجیره ابتلا به این ویروس، در جایگاه‌های سوخت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با پرسنل همکاری داشته باشند.

جایگاه‌های سوخت تعطیل نمی‌شود

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ضمن تکذیب شایعه تعطیلی جایگاه‌های سوخت اعلام کرد: برنامه‌ای برای تعطیلی جایگاه‌های سوخت در کشور وجود ندارد.به گزارش شانا، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد: عملیات توزیع سوخت به صورت شبانه‌روزی و طبق روال گذشته ادامه دارد و هیچ برنامه‌ای مبنی بر تعطیلی جایگاه‌های سوخت در کشور نیست.این شرکت از هموطنان خواست تا بدون هیچ‌گونه نگرانی و در کمال آرامش و طبق روال معمول در طول مدت شبانه‌روز و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به جایگاه‌های عرضه سوخت مراجعه و سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

اعتبار مجوزهای آب زیر زمینی تمدید شد

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: به منظور پیشگیری از شیوع کرونا اعتبار پروانه‌ها و مجوزهای آب زیر زمینی تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ تمدید شد.به گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، محمد حاج رسولیها گفت: پروانه‌های بهره‌برداری صادره که تاریخ اعتبار آن‌ها تا پایان سال جاری است، کماکان تا پایان اردیبهشت ۱۳٩٩ معتبر بوده و متقاضیان تمدید پروانه صلاحیت حفاری که اعتبار پروانه آن‌ها تا پایان سال جاری بوده و تقاضای تمدید کرده‌اند، تا زمان انجام تشریفات قانونی در صورت عدم تخلف تا پایان اردیبهشت ۱۳٩٩ مجاز به ادامه فعالیت هستند.حاج رسولیها تاکید کرد: دستور داده شده که سایر موارد و تقاضاها با اسکن و بارگذاری پرونده های مربوطه و تدقیق اطلاعات مربوطه در سامانه ساماب به‌ صورت غیر حضوری و با نهایت کاهش زمان رسیدگی و از طریق سامانه مذکور محل اقدام و پاسخ دهی مناسب قرار گیرند.

کارشناس ارشد انرژی تشریح کرد؛

گروه انرژی: رییس دفتر مطالعات انرژی وین اظهار داشت: قیمت‌های ۳۰ دلاری برای اوپک و اوپک پلاس خوب نیست. این قیمت برای برخی از تولید کنندگان فاجعه بار است. در عین حال کرونای نفتی است و باید آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفت و راهکار پیدا کرد. دنیا و اروپا، صنعت جهانی نفت را با انرژی‌های نو، محیط زیست و شیل خیلی آزار دادند؛ دامنه تحمل بازار نفت هم محدوده تحمل خودش را دارد.

فریدون برکشلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه دوشنبه ۹ مارس ٢٠٢٠ میلادی در ۶ دهه حیات اوپک بی سابقه بود، گفت: عربستان در دوره زکی یمانی در دهه ۱۹۸۰ خودش بر هم زننده بازی شطرنج اوپک بود، اما حالا در سال اول دهه سوم قرن حاضر توسط روسیه مات شد. در واقع در بازار جهانی نفت، تولید کنندگان جملگی درآمد بیشتر می‌خواهند و درآمد محور هستند، درآمد از طریق قیمت بالاتر یا عرضه بیشتر.

وی افزود: در کشاکش اختلاف و یا مذاکرات مابین ملک عبدالعزیز و نواک، روسیه گفته بود که با بشکه‌ای ۴۰ دلار هم مشکلی ندارد. عربستان اما بودجه خود را روی ارقام بالا تنظیم کرده است. از سویی دیگر روسیه بخش اعظم نفت خود را بر پایه قرار دادهای بلند مدت می‌فروشد. مثلاً روسیه با چین قرار داد ۳۰ ساله فروش نفت دارد. بنابراین میزان عرضه روسیه ارتباط چندانی با کاهش تقاضا ندارد.

  • تخفیف نفتی عربستان به خودش

به گفته این کارشناس بین المللی نفت، عربستان برخلاف روسیه اما باید بازاریابی کند و برای سهم بازار بجنگد. البته عربستان هم در تعدادی از کشورها ظرفیت پالایشی ایجاد کرده و در واقع به پالایشگاه‌های خودش تخفیف می‌دهد، اما نهایتاً تقاضای کافی برای فراورده‌های پالایش شده باید وجود داشته باشد.

برکشلی با اشاره به اینکه حالا باید به بازیگران اصلی زمان داد تا دامنه تحمل یکدیگر را ارزیابی کنند، ادامه داد: اوپک و غیر اوپک باید تأثیر واقعه ۶ مارس را بر روی بازار نفت و اقتصاد خود اندازه گیری کنند.

  • قیمت 30 دلار فاجعه بار است

رییس دفتر مطالعات انرژی وین اظهار داشت: قیمت‌های ۳۰ دلاری برای اوپک و اوپک پلاس خوب نیست. این قیمت برای برخی از تولید کنندگان فاجعه بار است. در عین حال کرونای نفتی است و باید آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفت و راهکار پیدا کرد. دنیا و اروپا، صنعت جهانی نفت را با انرژی‌های نو، محیط زیست و شیل خیلی آزار دادند؛ دامنه تحمل بازار نفت هم محدوده تحمل خودش را دارد. وی با تاکید بر اینکه نفت ۱۵۰ سال اقتصاد جهان را ساخت و اوپک ۶۰ سال بازار را مدیریت کرد، تصریح کرد: نمی‌توان این چنین بی محابا همه چیز را نادیده گرفت. قصد اصلی روسیه تقویت سهم بازار است. می‌خواهد که حاکمیت خود را در بازار تثبیت و شیل را حاشیه کند. البته اگر عربستان را حاشیه‌ای کند، شیل را تحمل خواهد کرد.

  • صادرات ١.٣ میلیون بشکه نفت ایران

به گفته برکشلی، عربستان در این جنگِ سهمِ بازار گرفتار امده و راه گریزی ندارد. در ۱۹۸۷-۱۹۸۶ میلادی قیمت نفت به ۷ دلار در بشکه رسید. ایران در جنگ عراق، با صادرات ۱.۳ میلیون بشکه در روز درآمد کل سالش ۶ میلیارد دلار بود؛ اما با قیمت‌های پایین، تولید کنندگان زیادی از بازار خارج شدند.

وی گفت: در امریکا تولید کنندگان موسوم به حاشیه‌ای در پنسیلوانیا، تگزاس و البانی از چرخه تولید خارج شدند. هرگز هم باز نگشتند. قیمت‌های پایین و حفظ آن در سطح پایین ارزش سهام شرکت‌های نفتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرمایه گذاری کاهش پیدا می‌کند و رشد شتابان عرضه تحت الشعاع قرار می‌گیرد.این برای تولید کنندگان و البته جمهوری اسلامی ایران در یک فرایند ۵-۳ ساله تأثیرات مثبتی خواهد داشت.

  • آمریکا از چرخه تولید حذف می شود

از سویی دیگر سید محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت و گو با میزان تصریح کرد: با توجه به عدم توافق برای کاهش تولید، توافق گذشته نیز تمدید نشد و تلقی بازار از این وضعیت عدم مدیریت عرضه است و کاهش قیمت نفت نیز به این موضوع باز می‌گردد. وی افزود: روسیه فقط حاضر است توافق قبلی با اوپک را تمدید کند و موضع رسمی این کشور در این زمینه تغییر نخواهد کرد و با توجه به اینکه در آستانه فصل بهار هستیم قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند.

خطیبی ادامه داد: روسیه در تلاش برای کاهش سهم نفت در بودجه عمومی کشورش بوده و با قیمت نفت ۴۰ دلار در بشکه هم راضی است، به طوری که مطالعات قبلی نشان می‌دهد، قیمتی که روسیه مدعی است با آن راحت است، تنها در شرایطی میسر خواهد بود که روسیه، بتواند تولیدی در سطح ۱۳ میلیون بشکه در روز را تداوم بخشد. به گفته وی؛ در صورت ادامه این وضع قیمت نفت باز هم کاهش خواهد یافت. خطیبی ابراز کرد: کشور‌های صادرکننده نفت و گاز از این موضوع زیان خواهند دید و طبیعتا کشور‌های واردکننده بهای کمتری را می‌پردازند.

نماینده پیشین ایران در اوپک تصریح کرد: در صورت عدم توافق قیمت نفت در فصل بهار با کاهش مواجه خواهد شد و به زیر ۳۰ دلار نیز می‌رسد، اما زمزمه‌های در خصوص برگزاری جلسه برای تعدیل بازار نفتی وجود دارد که باید منتظر برگزاری جلسه ماند.

وی ادامه داد: بدترین وضعیت در فصل بهار و تابستان است که نیاز به نفت کاهش می‌یابد، اما در فصل‌های آینده احتمال دارد قیمت نفت با جهش نامحسوسی مواجه شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تقاضای خرید قزل آلا، قیمت این محصول ۲۰ درصد افت داشته است.آرش نبی زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر شیوع کرونا بر بازار ماهی اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا بسیار سریع‌تر آن چیزی که تصور می‌کردیم، تاثیر سوء خود را بر بازار گذاشت.وی افزود: بسیاری از مراکز تفریحی و گردشگری که مصرف بالایی در ایام عید داشتند، هم اکنون از خرید محصولات پروتئینی انصراف دادند یا یک پنجم سال قبل خرید کردند که این امر به شدت تقاضا را در بازار کاهش داده است. مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان تصریح کرد: اگر قیمت های فعلی قزل آلا در بازار ادامه یابد، تولیدکنندگان قادر به ادامه تولید نخواهند بود از این رو انتظار می رود که مشکل هر چه سریع تر مرتفع شود.

نائب رییس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه بهاره مجازی به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست و هیچ اطلاعی از کیفیت و نحوه برگزاری آن نداریم.به گزارش ایلنا، خسرو ابراهیمی‌نیا در ادامه گفت: نمایشگاه‌های بهاره باید مورد تایید و زیر نظر اتحادیه‌ها و اصناف باشد و مجوز برگزاری آ‌نها از سوی اتاق اصناف صادر شود که این نمایشگاه بهاره مجازی فاقد تمام این فاکتورها است و من همین جا به شهروندان هشدار می‌دهم که مراقب این گونه نمایشگاه‌ها و فروش‌های مجازی بخصوص در این ایام که توصیه شده رفت و آمد به حداقل برسد باشند.ابراهیمی‌نیا متذکر شد: اتاق اصناف هیچ گونه مسئولیتی در قبال برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها ندارد و در صورت شکایت و تخلف هیچ کمکی نمی‌تواند به مصرف‌کنندگان کند.وی افزود: نمایشگاه‌های بهاره باید زیر نظر اتحادیه‌ها باشند تا ما کیفیت و قیمت‌ها را تایید کنیم تا هیچ گونه اجحافی در حق مشتری صورت نگیرد.

سطح کل مبارزه با ملخ‌های صحرایی

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: سطح کل مبارزه با آفت ملخ صحرایی در پنج استان هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و خوزستان بالغ بر ۳۰ هزار و ۷۰۰ هکتار بوده است.به گزارش سازمان حفظ نباتات، محمدرضا درگاهی گفت بر اساس گزارش‌های فائو، شرایط منطقه امسال نسبت به سال گذشته در خصوص تهاجم این آفت ویژه است و مبارزه سنگین‌تری در پیش خواهیم داشت بنابراین لازم است کشورهای همسایه نیز در این خصوص دقت نظر و حساسیت بیشتری داشته باشند.درگاهی افزود: تجربه خوب سال گذشته و هماهنگی‌های از پیش صورت گرفته و همچنین عملکرد و آمادگی خوب همکاران ما موجب خواهد شد تا بتوانیم این شرایط حساس را پشت سر بگذاریم.

واردات ۳.۹ میلیارد دلاری نهاده‌های دام و طیور

ارزش واردات نهاده‌های دام و طیور در ۱۱ ماهه سال گذشته بیش از ۲.۹ میلیارد دلار بوده که این رقم در سالجاری با رشد ۳۱ درصدی به حدود ۳.۹ میلیارد دلار رسیده است.به گزارش اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، براساس این گزارش، در ۱۱ ماهه سالجاری بیش از ۸ میلیون و ۱۳۳ هزار تن ذرت به ارزش بیش از ۱.۹ میلیارد دلار وارد کشور شده است که نسبت به دوره مشابه گذشته به لحاظ وزنی یک درصد و به لحاظ ارزشی ۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

روند نزولی قیمت خرما با شیوع کرونا

به گفته نائب رئیس انجمن خرمای ایران قیمت خرما از هفته‌ی گذشته در بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل شیوع ویروس کرونا روند نزولی پیدا کرده است.علی محمد صمیمی در گفت وگو با میزان تصریح کرد: هم اکنون انواع خرما با نازل‌ترین قیمت هم به صورت عمده و هم به صورت خرده فروشی در بازار عرضه می‌شود و خرما کاران امیدوارند که در این بازه زمانی خرماهای ذخیره شده خود را به فروش برسانند. صمیمی افزود: شبکه‌های توزیع و عرضه محصول به بازار در کشور ضعیف است و این امر متولی ندارد، در صورتی که این بخش در کشور به خوبی توسعه و بهبود یابد، شاهد فروش بیشتر و کاهش قیمت خرما در بازار می‌شویم.وی گفت: اخیرا به دلیل ضعیف بودن شبکه توزیع، برخی خرما کاران به فروش محصولاتشان از طریق اینترنت روی آورده اند و این اقدام در بسیاری از موارد مورد رضایت بوده است.

سخنگوی انجمن تولیدکننده لوازم خانگی ایران مطرح کرد؛

گروه اصناف: بازار لوازم خانگی برخلاف ماه‌های گذشته که التهابات زیادی را شاهد بود، این روز‌ها در آرامش نسبی به سر می‌برد.در سال‌های اخیر کیفیت لوازم خانگی تولید شده در داخل کشور با محصولات تولید شده در سایر کشور‌ها قابل رقابت بوده است و این موضوع خود نشان‌دهنده بهتر شدن کیفیت اجناس است.

  • رشد ۵ تا ۶ برابری تولید لوازم خانگی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکننده لوازم خانگی ایران ،گفت: بعضی از شرکت‌های لوازم خانگی، نسبت به سال گذشته رشد ۵ تا ۶ برابری تولید داشته‌اند. سخنگوی انجمن تولیدکننده لوازم خانگی ایران ادامه داد: متأسفانه با شیوع ویروس کرونا؛ در کشور حضور مردم برای خرید لوازم خانگی کمرنگ شده است. این در حالی است که بازار؛ از منظر تقاضا؛ با عدم حضور مواجه شده است. غزنوی با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا تولید، با مشکلی رو‌به‌رو نبوده است افزود: امیدواریم که روند بازار بهبود یابد.

سخنگوی انجمن تولیدکننده لوازم خانگی ایران با بیان اینکه امسال ما شاهد رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته بود‌‌ه‌ایم گفت: اگر شیوع این ویروس در کشور نبود ما شاهد رشد پایداری در این صنعت بودیم.

غزنوی ابراز امیدواری کرد که این بازار بتواند همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهد، چرا که در غیر این صورت ممکن است در آینده مشکل به وجود آید.

  • کاهش ۷۰ درصدی خرید و فروش در بازار لوازم خانگی

همچنین مرتضی میری رئیس اتحادیه لوازم خانگی ،گفت: بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی در اسفند امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷۰ درصد کاهش خرید و فروش را نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، خرید و فروش در بازار لوازم خانگی کمتر از قبل شده است؛ مردم بیشتر به خرید مواد غذایی گرایش دارند و در حال حاضر کمتر به سراغ لوازم خانگی می‌روند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور بیان کرد: هم اکنون نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی ارسال کرده‌ایم تا از برگشت چک‌ها طی این ۲ ماه خودداری شود و امیدواریم سازمان امور مالیاتی هم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد.

میری گفت: امیدواریم طی سال آینده، وضعیت بازار، روند بهتری به خود بگیرد و خرید و فروش در بازار رونق پیدا کند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی بیان کرد: هم اکنون نیرو‌های بازرسی و تعزیزات نظارت کامل بر این واحد‌های صنفی دارند و افراد در صورت مشاهده تخلف، می‌توانند آن را به اتحادیه گزارش دهند.

  • لوازم‌خانگی در سایت‌های دارای مجوز عرضه می‌شود

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس کرونا آیا سایت‌های دارای مجوز، اقدام به فروش کالا می‌کنند یا خیر، اظهار داشت: در حال‌حاضر سایت‌های زیادی اقدام به عرضه لوازم خانگی با شناسه کالا می‌نمایند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان نهایی از تهیه کالاهای فاقد شناسه امتناع کنند، ادامه داد: در رابطه با تهیه لوازم‌خانگی از سایت‌ها باید گفت که مصرف‌کنندگان دقت داشته باشند تا کالای شناسه‌دار خریداری کنند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی افزود: در صورتیکه هر کدام از این سایت‌ها کالای فاقد شناسه به مصرف‌کننده نهایی ارائه کرد، مصرف‌کنندگان می‌توانند با سامانه ۱۲۴ ارتباط برقرار کرده یا اینکه به نهادهایی از جمله سازمان صمت استان یا اتحادیه لوازم‌خانگی مراجعه کنند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از مردم خواست تا به شایعات مضرات مصرف شیر در بروز بیماری کرونا توجه نکنند. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی درباره انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تشدید بیماری کرونا و مضرات شیر افزود: هجمه های نادرست، غیرعلمی و شایعات بی‌اساس بر علیه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی موجب شده که بخشی از مردم خود را از مصرف این ماده غذایی ارزشمند و فراسودمند محروم کنند. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر توصیه های وزارت بهداشت بر مصرف غذاهای سالم و مغذی، افزود: با وجود اینکه وزارت بهداشت موضوع تاثیر طبع سرد و گرم بودن مواد غذایی بر این بیماری را تکذیب کرده، اما هنوز بخشی از مردم از مصرف شیر اکراه دارند که موجب کاهش مصرف شیر در کشور شده است. وی افزود: سرانه مصرف شیر و پروتئین حیوانی یکی از شاخص‌های توسعه‌ یافتگی در بخش سلامت و تغذیه کشورها بوده و سرانه مصرف این ماده غذایی ارزشمند در کشور حدود ۱۲۰ کیلوگرم است؛ در حالی‌ که میانگین سرانه مصرف شیر در دنیا حدود ۱۱۰ کیلوگرم و در کشورهای اروپایی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم است و ما هنوز فاصله زیادی از اهداف برنامه ششم توسعه داریم. رضایی گفت: طی چند هفته اخیر و با صحبت‌های غیر کارشناسی، غیر علمی و غیرمستدل برخی افراد بی‌اطلاع و یا مغرضانه در فضای مجازی اطلاعات نادرستی منتشر شده که نه تنها کمکی به حل مشکلات نکرده، بلکه با فضاسازی موجب کاهش مصرف برخی از مواد غذایی ارزشمند مانند شیر شده که می ‌تواند در دراز مدت تبعات سنگینی برای سلامت مردم داشته باشد.وی تصریح کرد: این کاهش مصرف باعث ضرر و زیان به صنعت بزرگ دامپروری و لبنیات کشور شده است. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مکاتبات بسیاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده تا مازاد شیری که در این چند روز ایجاد شده، توسط صنایع لبنی جذب شود.وی با اشاره به اینکه تمام صنوف با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا و ستاد اقتصادی دولت تمهیداتی را برای کمک به مشاغل آسیب دیده، اتخاذ کرده‌اند، عنوان کرد: ما هم در معاونت امور دام اعلام کرده‌ایم که این مشکل در تولید به وجود آمده و باید امروز به کمک تولیدکنندگان بیاییم و تنها راه منطقی در این شرایط تبدیل شیر به شیر خشک است.