ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ۸ استان

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام آغاز ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در هشت استان البرز، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس، مرکزی، خراسان رضوی و بوشهر از پایان ثبت نام تا ساعت ۲۴ فردا ۲۳ اسفند خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ثبت‌نام گروه سوم مرحله دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن از ۱۰ صبح امروز ۲۲ اسفندماه در استان‌های البرز، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، فارس، مرکزی، خراسان رضوی و بوشهر آغاز شد. برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن این امکان فراهم شده است که با مراجعه به سایت tem.mrud.ir و یا ارسال پیام به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ نسبت به ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن اقدام کنند.

 

امکان ثبت نام در شهر جدید امیرکبیر قم

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم از امکان ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن استان در شهر جدید امیرکبیر خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری ضمن اعلام خبر فوق افزود: مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن استان قم در ابتدای سال آینده کلید خواهد خورد با این حال امکان ثبت نام متقاضیان در شهر جدید امیرکبیر فراهم شده است. وی افزود: متقاضیان ثبت نام در شهر جدید امیرکبیر می توانند از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه مورخ ۲۴ اسفند تا ساعت ۲۴ یکشنبه مورخ ۲۵ اسفند نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

 

ممنوعیت تردد خدمه ها در بنادر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: با دستورالعمل های اعلامی تردد خدمه های کشتی ها در بنادر استان ممنوع بوده و کاهش ۳۸ درصدی سفرهای دریایی را شاهد هستیم. اله مراد عفیفی پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات کنترلی صورت گرفته در مقابله با ویروس کویید ۱۹ در بنادر استان اظهار داشت: اولین اقدام صورت گرفته در بنادر استان تشکیل کارگروه ویژه متشکل از بخشهای مرتبط و نمایندگان شرکتهای کارگزار بندری ودریایی بود تا بتوان با تبیین یک برنامه نظام مند براساس استانداردهای سازمان جهان بهداشت WHO و توصیه های بهداشتی استانی ، اقدامات کنترلی و پیشگیرانه را مورد اجرا، ارزیابی و رصد قرارداد.

توسعه شهرهای جدید ایران
با مروری بر تجربیات جهانی

  • ندا رفیع‌زاده، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی

شهرهای جدید، مجموعه‌های زیستی غیرارگانیک و برنامه‌ریزی شده‌ای هستند که با اهداف از پیش تعیین شده و برخوردار از تمام تسهیلات لازم برای یک محیط مستقل در بیشتر دوره‌های تاریخی، به ویژه از آغاز شهرنشینی در دورترین نقاط دنیا طراحی و ساخته شده‌اند. احداث این شهرها در مواردی به مثابه برنامه‌ای برای تحقق‌بخشی سیاست حکومت‌ها بوده است که در این زمینه می‌توان از شهرهای جدید بابلی و آشوری در بین‌النهرین، شهر کارگری "کاهون" در مصر، "موهنجودارو" به‌عنوان مرکز تمدن هاراپا در پاکستان، "ميلتوس" و "پرینه" در یونان، پمپئی در روم و "تیمگاد" در آفریقا نام برد.... با آغاز قرن بیست و یکم، تحولاتی در مفاهیم شهرهای جدید در کشورهای توسعه‌یافته و تعدادی از کشورهای در حال توسعه به وجود آمد و دیدگاه کشورها نسبت به چگونگی رشد و توسعه شهرها تغییر کرد؛ به‌طوری که امروزه دغدغه شهرسازی و ایجاد شهرهای جدید تنها ایجاد سکونتگاه و تمرکززدایی جمعیت از کلان شهرها نیست. توجه و احترام به محیط زیست و توسعه پایدار، توجه به هویت و فرهنگ، توجه به فناوری‌های مدرن، توازن بهتر زندگی و توجه به رفاه اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شدند، جایگزین اهداف اولیه ایجاد شهرهای جدید شده است که همانا شهرهای سکونتگاهی، نظامی، اداری و مانند آن و جایی برای سرریز جمعیت بود. در این خصوص، کشورهای متعددی در جهت پیشبرد این اهداف با تکیه بر شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی خود تجربیات جدید و موفقی در تعادل‌بخشی بین نظام‌های سکونتی، برقراری همبستگی، مشارکت اجتماعی منسجم و هدفمند و توسعه و پایداری شهر از نظر اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی داشته اند و در برنامه ریزی و ایجاد شهرهای جدید موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند که از آن میان می‌توان کشورهای ژاپن، کره جنوبی، مالزی، دانمارک و هلند را نام برد....ایجاد مسکن، نیازها و الزاماتی را به همراه دارد که بدون توجه به آنها، محلاتی بی روح، بدون امکانات رفاهی و همراه با افزایش جرم و جنایت و در بهترین حالت شهرهای خوابگاهی، ساکت و مرده ایجاد خواهد شد و عدم مشارکت افراد که ناشی از عدم تعلق نسبت به مکان است، تأثیرات نامطلوبی بر کیفیت مکان و کیفیت زندگی داشته است. بنابراین باید باور داشته باشیم که شهر جدید برای بقای خود نیازمند برخورداری از اقتصاد پایه و نقشی در خور است. موفقیت شهرهای جدید زمانی محقق می‌شود که علاوه بر ایجاد فعالیت‌های اقتصادی در این شهرها، به ارتقای کیفیت معماری و طراحی شهری، جذب سرمایه گذاری، توسعه شبکه‌های ارتباطی و مشارکت همه دستگاه‌ها و مردم توجه خاصی شود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس مطرح کرد؛

گروه راه و مسکن: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تداوم پرواز برخی ایرلاین‌ها به چین را در قالب تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی دنبال خواهد کرد.

به گزارش تجارت، بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما پیش از این تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی و سقوط هواپیماها در ایران را به هیات رییسه مجلس ارائه کرده بودیم که این تحقیق و تفحص به کمیسیون مربوطه ارجاع شده است، هر زمان این موضوع در کمیسیون مطرح شود یک بند دیگر به آن اضافه خواهیم کرد که مربوط به پرواز ایرلاین‌ها به چین بعد از شیوع کرونا است.

وی افزود: البته اگر احیانا جلسات مجلس تشکیل نشود، انتظار داریم قوه قضاییه راسا به این موضوع ورود کند زیرا ما معتقدیم اتهام این افراد سنگین‌تر از کسانی است که ماسک احتکار می‌کنند. در واقع متهم ردیف اول کسانی هستند که با وارد کردن ویروس کرونا با جان و سلامتی مردم بازی کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ابراز عقیده کرد: کشور ما مثل خیلی از کشورهای دیگر از این آلودگی عاری بود و اگر ما بخواهیم متهمان شیوع کرونا در کشور را رده بندی کنیم، متهمین ردیف اول کسانی هستند که عامل ورود این ویروس به کشور بودند و باعث شدند هزینه جانی، مالی و معنوی سنگینی به کشور وارد شود که به راحتی قابل جبران نیست. قطعا سازمان هواپیمایی که مانع انجام پرواز به چین نشد در کنار ایرلاین ماهان از متهمان ردیف اول است.

پارسایی تاکید کرد: اگر مبادی ورودی به درستی کنترل می شد و پروازها به چین متوقف می‌شد امروز این هزینه‌ها را متحمل نمی‌شدیم. پروازهای ایران به چین در حالی تداوم پیدا کرد که سایر کشورها پروازهای خود را به این کشور متوقف کرده بودند و یک ایرلاین ایرانی می‌گفت که برای وارد کردن کالای پزشکی به این کشور می‌رود در حالی که هم مسافر می‌برد و هم مسافر بقیه کشورها را جابجا می‌کرد. ضمن اینکه ادعای وارد کردن کالای پزشکی در شرایطی که حتی پزشکان و پرستاران کشورمان از وسائل لازم برای مبارزه با این ویروس محرومند ادعایی مضحک بیش نیست.

وی اضافه کرد: حتی مدیرعامل این ایرلاین با سفیر چین نشست و با افتخار گفت که ما مسافر جابجا می‌کنیم. این اتفاق در شرایطی افتاد که حتی کروی پروازی هم بدون نظارت و قرنطینه به راحتی تردد می‌کردند. من معتقدم اگر بر فرض توقف پروازها به قطع ارتباطات اقتصادی ایران با چین می‌انجامید باز هم می‌ارزید به این مشکلی که امروز گریبانگیر کشور شده است، در صورتی که توقف پرواز در چنین شرایطی هیچ مشکلی ایجاد نمی کرد.

پارسایی در ادامه گفت: به محض اینکه جلسات مجلس برقرار شود، ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد که این ایرلاین علاوه بر مسافر چه کالاهایی وارد کرده است؟. برداشت من این است که اگر هم کالایی بوده تنها کالای پزشکی نبوده و این موضوع به قیمت درگیری کل کشور به ویروس کرونا تمام شد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در پایان اضافه کرد: ما پیش از این هم از مدعی‌العموم درخواست کرده بودیم جلوی این پروازها را بگیرد ولی آنها فقط نظاره‌گر بودند، حالا هم می‌خواهیم که به تمامی قصور و تقصیرها در این زمینه رسیدگی شود.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از کاهش ۵۰ درصدی تردد انواع خودرو در جاده های مواصلاتی خبر داد و گفت: همه تمهیدات لازم و اقدامات پیش بینی شده برای مقابله با ویروس کرونا در حوزه حمل و نقل جاده ای در حال انجام بوده و با هماهنگی ها و رایزنیهای صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌ها قرنطینه مشترک مرزی در دستور کار قرار گرفته است.

خداداد مقبلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: همه تاکید ما هم مانند دیگر مسئولان این است که مردم حتی المقدور از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند اما اگر به دلایلی مجبور به سفر شدند می‌توانند از خدمات قابل ارائه در مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی استفاده کنند؛ چرا که تمامی اقدامات و الزامات بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد مبارزه با کرونا در این مجتمع ها رعایت شده و بر اجرای صحیح و دقیق آن نظارت می‌شود.