سخنگوی وزارت بهداشت :

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن هشدار به مردم درباره سفرهای نوروزی، گفت: امسال نوروزمان مانند هیچ سالی نخواهد بود. قطعا اگر کسی به فکر سلامتی خود، خانواده، اطرافیان و هموطنانش است، اصلا سفر نرود.

دکتر کیانوش جهانپور با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور، گفت: فاز دوم بسیج عمومی مقابله با کرونا که در پنج استان آغاز شده و به تدریج در سایر استان‌ها هم اجرا می‌شود. سطح و حلقه اول زنجیره در فاز دوم سامانه Salamat.gov.ir به عنوان سامانه شناسایی و مراقبت بیماران است که مردم می‌توانند از طریق ورود به این سامانه در صورتی که احتمالا علائم خاصی را در خود می‌بینند و سوال یا شکی نسبت به احتمال ابتلا به ویروس کرونا دارند، از طریق این سامانه در سراسر کشور، استفاده کرده و خوداظهاری کنند تا همکاران ما در سراسر کشور بر اساس جغرافیا و جمعیت، در نظام ارائه خدمات با همیاری سازمان‌های مردم‌نهاد به آنها کمک کنند.

جهانپور با بیان اینکه بر اساس محل سکونت افراد، افرادی که بر اساس خوداظهاری مشکوک به ابتلا به بیماری کووید-۱۹ باشند، شناسایی می‌شوند، افزود: بر این اساس با آنها تماس گرفته می‌شود و از نقطه آغازین شروع علائم مراقبت و پیگیری آغاز شده و افراد به مراکز خدمات سلامت در سراسر کشور که به صورت حداقل ۱۶ ساعته در شبانه‌روز با حضور پزشک و مراقبین سلامت فعالیت می‌کنند، می‌روند. در عین حال در قالب این طرح بزرگ ملی، موارد سرپایی در مراکز خدمات سلامت تفکیک شده و برای قرنطینه در منزل راهنمایی می‌شوند. البته هر روز به صورت مستمر وضعیت‌شان مراقبت شده و رصد و پایش از طریق مراقبین سلامت تا زمان بهبودی فرد، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در عین حال افرادی که نیاز به مراقبت و بررسی بیشتر و یا بستری دارند، قاعدتا به بیمارستان‌ها و مراکز معین هر منطقه، ارجاع می‌شوند. بعد از تکمیل بررسی‌های بیمارستان، مواردی که نیازمند بستری باشند، در بیمارستان بستری می‌شوند و درمان بستری برایشان آغاز می‌شود. در عین حال افرادی که به تشخیص متخصصین نیازی به بستری نداشته باشند، مجددا به چرخه قبلی ارجاع شده و با مراقبت و رصد روزانه از سوی مراقبین سلامت، در منزل قرنطینه شده و از درمان سرپایی بهره می‌گیرند.

جهانپور با بیان اینکه بنابراین با این اقدامات زنجیره شناسایی و مراقبت بیماران مبتلا به کرونا تکمیل شد، گفت: با توجه به فعال‌سازی بیماریابی و تکمیل این زنجیره ما انتظار داریم که هم موارد شناسایی افزایش یافته و شناسایی همزمان با مرحله آغاز بروز علائم برسد و در عین حال با مراقبت و رصد بهتر، بازخورد بهتری داشته باشیم. در استان‌هایی که این اقدامات انجام شده است، شاهدیم که بار ترافیکی بیمارستان‌ها و مراکز معین و ورودی اورژانس‌ها به شدت کاهش یافته است و حتی در مراکزی که در رزوهای گذشته شاید با تراکم بیمار مواجه بودیم، در شب‌های گذشته دیدیم که بعضا تخت خالی موجود است. این نظام در شناسایی، مقابله، مدیریت و مهار این بیماری بسیار موثر خواهد بود و می‌توان این الگو را به بسیاری از کشورهای دنیا که مبتلا به این بیماری شده‌اند
ارائه دهیم. وی با بیان اینکه امروز تقریبا همه دنیا با این بیماری درگیر شده‌اند و وارد فاز همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ شده‌ایم، گفت: البته ما شاهدیم که در کشورهای دیگر هم گرفتاری‌هایی متعاقب این بیماری آغاز شده است. ما امیدواریم بسیج ملی مقابله با کرونا، در کنار مسائل خودمراقبتی، دیگر مراقبتی، رعیات نکات بهداشتی، کاهش تردد، مسافرت‌ها و سفرهای بین‌شهری و... بتوانند ما را به سمت مهار بیماری سوق دهند.

به تازگی شرکت اپل به کاربران آیفون نحوه پاکسازی و ضدعفونی کردن گوشی های خود را به منظور مقابله با انتشار ویروس کرونا آموزش داده است.

بر اساس گزارشی که در یاهو فاینانس آمده است، شرکت اپل به تازگی خطاب به کاربران گوشی های آیفون راهنمایی های خود را در خصوص تمیز و ضدعفونی کردن گوشی های خود تغییر داده و ضمن تاکید بر لزوم پاکسازی سطوح مختلف گوشی های آیفون از آنها خواسته تا از کارهای غیر معمول که موجب آسیب رساندن به صفحه نمایش و سایر سخت افزارهای گوشی می‌شود جداً خودداری کنند.

اپل در این گزارش به کاربران آیفون توصیه کرده که آنها می‌توانند گوشی خود را با الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد یا پاک‌کننده کلروکس (Clorox wipe) نیز ضد عفونی کنند.

نکته مهمی که کاربران باید توجه داشته باشند آن است که الکل یا مواد ضدعفونی کننده مجاز را مستقیماً به بر روی سطح و صفحه نمایش گوشی نزنند بلکه یک دستمال نرم از جنس میکروفایبر را آغشته به الکل کنند و آن را بر روی تمامی سطوح گوشی و منافذ آن همچون محل شارژ، هندزفری و لنز دوربین بمالند. بعد از پاک و ضدعفونی کردن گوشی با یک دستمال نرم و خشک دیگر اقدام به خشک کردن گوشی آیفون خود کنند.

اپل همچنین به تمامی کاربران آیفون هشدار داد که به هیچ عنوان از الکل های غیر مجاز ، صنعتی یا قوی‌تر برای ضدعفونی کردن گوشی خود استفاده نکنند چراکه ممکن است این کار آسیب‌های جدی به صفحه نمایش و سایر سخت افزارهای گوشی وارد کند.

در این گزارش همچنین ذکر شده است کاربران گوشی‌های سری آیفون ۱۱ می‌توانند به راحتی از محلول آب و صابون و یک دستمال نرم و مرطوب استفاده کنند.

پیشتر در گزارش های قبلی از تمامی کاربران گوشی های هوشمند موکداً درخواست شده بود که به هیچ عنوان از الکل های بالای ۵۰ درصد برای ضدعفونی کردن گوشی های خود استفاده نکنند چرا که حسگر اثر انگشت موجود در زیر صفحه نمایش لمسی آن ها آسیب میبیند. اما آنچه که در این گزارش آمده، صرفا دستورالعمل پاکسازی گوشی های آیفون است که از سوی شرکت اپل منتشر شده است. بنابراین سایر برندهای گوشی های هوشمند باید توجه داشته باشند که از الکل های ضعیف تر ( زیر ۵۰ درصد) یا همان محلول آب و صابون برای ضدعفونی کردن دستگاه خود استفاده کنند

ارتش عراق بامداد روز جمعه اعلام کرد ارتش آمریکا 4 حمله هوایی را به پایگاه‌های وابسته به نیروهای حشد شعبی، پلیس و ارتش عراق انجام داده است.

به گزارش رویترز، در بیانیه‌ رسمی که از تلویزیون عراق منتشر شد این پایگاه‌ها شامل پایگاهی در نجف و سه مکان دیگر در جنوب بغداد است. همزمان یک مقام عراقی اعلام کرد که یکی از این حملات فرودگاهی در دست ساخت در شهر کربلا را هدف گرفت که به خساراتی به ساختمان فرودگاه منجر شد. حملات هوایی آمریکا پس از آن رخ داد که سفارت آمریکا در منطقه خضرا در بغداد هدف حمله موشکی قرار گرفت.

پیش از این آمریکا اعلام کرد که حمله هوایی "دقیقی" را در عراق علیه گروهی انجام داده که چهارشنبه در یک حمله موشکی باعث کشته شدن دو سرباز آمریکایی و یک نظامی
انگلیسی شدند.

بازی های برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا لغو شد.

یوفا اعلام کرد بازی های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا برگزار نخواهد شد. بر این اساس دیدار های باقی مانده از مرحله برگشت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان و بازی های برگشت یک هشتم نهایی لیگ اروپا هفته آینده برگزار نمی شوند. همچنین مرحله یک چهارم نهایی لیگ جوانان یوفا که قرار بود هفدهم و هجدم مارس به انجام برسد به زمان دیگری موکول شد.

یوفا در زمان مناسب تاریخ بازی های معوقه را اعلام خواهد کرد.

قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا نیز به تعویق افتاد. قرار بود این مراسم جمعه هفته آینده
برگزار شود.