رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد؛

گروه سیاسی: جلسه رئیس‌جمهور با اعضای دفتر، مشاورین و معاونین دفتر رئیس جمهور برای پیگیری، هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی در مقابله با کرونا و اقدامات و پیگیری‌های اجتماعی و رسانه‌ای روز شنبه در حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این جلسه که با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور، مشاوران و معاونان دفتر رئیس جمهور برگزار شد، موضوعات مختلف به‌ویژه در خصوص موضوعات تبلیغاتی و رسانه‌ای مقابله کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روحانی در این جلسه با تأکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق، صریح و شفاف در زمینه مقابله با کرونا گفت: نیاز اصلی امروز جامعه ایجاد آرامش با محوریت آگاه‌سازی دقیق و افزایش مشارکت عمومی در همراهی با توصیه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کروناست. رئیس جمهور با بیان اینکه جریاناتی امروز به دنبال برهم زدن آرامش روانی جامعه هستند، خاطر نشان کرد: ما موظف هستیم تلاش‌های خالصانه و فداکارانه کادر درمانی کشور را که تاکنون جان بسیاری را نجات داده‌اند و مانع از شیوع بیشتر بیماری شده است نیز در کنار انتقادات و بیان کاستی‌ها نشان دهیم.

روحانی با اشاره به ایجاد ابهامات و شبهات و تولید شایعات بی‌اساس برای ایجاد فضای دوقطبی و اختلاف در میان مردم تأکید کرد: منصفانه این است که همه اصحاب رسانه و شخصیت‌های سیاسی و مسئولین ذیربط در این حوزه ضمن اطلاع‌رسانی دقیق و انتشار به هنگام اخبار به صورت دقیق و شفاف به جامعه، با شبهات و شایعات ایجاد شده مقابله کنند و این حقایق را نیز تبیین کنند که اقدامات زیربنایی دولت در حوزه سلامت در سال‌های گذشته امروز راهگشا بوده و کمک حال کادر درمانی در مبارزه با این بیماری شده است.

رئیس جمهور همچنین با قدردانی از اصحاب رسانه و خبرنگاران بخاطر تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در رسانه‌های مختلف اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب تأکید کرد: رسانه‌ها در این رابطه نقش مهمی بر عهده دارند و باید تلاش کنند که فضا به سمت دو قطبی و جناح‌بندی‌های سیاسی کشیده نشود. درست است که مرجعیت اصلی اطلاع‌رسانی با صدا و سیماست چون مخاطب چند ده میلیونی دارد، اما این نافی تلاش‌ها و زحمات سایر رسانه‌ها نیست.

روحانی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا با شرایط تحریمی و فشار حداکثری که روی آن وجود دارد توان مقابله با این شیوع گسترده را که الان همه جهان را در برگرفته نداشت، گفت: آیا اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در شرایط بحران این است که افراد از هر فرصتی حتی به قیمت موج‌سواری روی جان انسان‌ها برای تخریب دولت استفاده کنند؟ اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در این شرایط به خدمت گرفتن همه تکنیک‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای برای بالا بردن مشارکت مردم با دولت در مقابله با این بیماری، تقویت و بالا بردن روحیه خادمان ملت در این شرایط خصوصاً کادر درمانی و بهداشتی کشور و تبیین شرایط کشور در موقعیت فعلی است. رئیس جمهور افزود: چه اشکالی دارد رسانه‌ها برای مردم تبیین کنند که توانمندی‌ها و اقدامات این دولت در مقابله با کرونا با وجود فشارهای حداکثری آمریکا و تأثیرات ضدانسانی تحریم‌ها تا همین حالا هم نسبت به دیگر کشورها افتخارآفرین بوده است. اینها مردم را نسبت به دولت و نظام‌شان دلگرم و امیدوار می‌کند. روحانی با اشاره به اینکه همه کشورهای دنیا هم‌اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری هستند، اما شرایط ما با همه شرایط آنها متفاوت است، گفت: با این همه تفاوت حقیقت این است که اقدامات انجام شده قابل قبول بوده است.

«تجارت» گزارش مرکز پژوهش های مجلس را در خصوص تورم سال ۹۹ بررسی کرد؛

گروه اقتصاد کلان: یکی دیگر از چالش های جدی اقتصاد ایران که به خصوص برای اقشار کم درآمد از یک سو و و فعالان اقتصادی از سوی دیگر دردسرآفرین و زحمت ساز شده است و می شود و دولت ها تا کنون نتوانسته اند در جهت مهار اساسی و پایدار آن چاره ای بیندیشند موضوع تورم است.

هر از گاهی از سوی مراکزی همچون بانک مرکزی، مرکز آمار و مرکز پژوهش مجلس اخباری در مورد میزان تورم منتشر می شود که مردم و کارشناسان معتقد هستند با واقعیت جامعه و جیب مردم همخوانی ندارد. روز گذشته نیز مرکز پژوهش مجلس در گزارشی اعلام کرد: در صورت تداوم وضعیت موجود نرخ تورم سال ۱۳۹۹ نیز بین ۲۰ تا ۲۵ درصد پیش بینی می‌شود. با این حال باید توجه داشت در صورتی که دولت تدبیر لازم را برای تأمین کسری بودجه از طریق کاهش مخارج و افزایش پایه مالیاتی نیندیشد، پولی شدن کسری بودجه سال ۱۳۹۹ می‌تواند منجر به افزایش مجدد نرخ تورم در سال ۱۳۹۹ شود. این گزارش می افزاید: روند فزاینده نرخ تورم در سال ۱۳۹۷ و نیمه اول سال ۱۳۹۸ سبب شد نرخ تورم در شهریورماه به حدود ۴۳ درصد برسد. با وجود افزایش قیمت بنزین در انتهای آبان‌ماه و نوسانات نرخ ارز در روزهای پایانی پاییز، نرخ تورم میانگین سال در پایان سال ۱۳۹۸، ۳۵ درصد برآورد می‌شود.

  • نباید دوباره در سال 99 دچار تورم شویم

براساس آنچه که در مقدمه گزارش در خصوص آسیب های وارده بر کم درآمدها و فعالان اقتصادی ناشی از افزایش تورم ذکر شد دولت و تیم اقتصادی کابینه و سایر تصمیم گیران بایستی حداکثر تلاش خود را برای مهار تورم و جلوگیری از افزایش در سال آتی آن به کار ببندند. در این راستا یک اقتصاددان می گوید: ایران نباید دوباره در سال 99 دچار تورم شود و این تورم های دوره ای حاکی از این است که عده ای به دنبال سود بردن در اقتصاد هستند و هموار با ایجاد فضای تورمی قیمت کالا ها را بالا می برند.

به گزارش تجارت، آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرگزاری موج درباره تاثیر تورم بر اقتصاد کشور می گوید: در سال های اخیر از آنجایی که میزان تورم در اقتصاد ایران بیشتر از تولید ناخالص داخلی بوده میزان رشد اقتصادی منفی شده و تا زمانی که این تورم بالا را تجربه می کنیم نمی توانیم رشد اقتصادی مناسبی را تجربه کنیم و همین عوامل به سیاست های اشتغالی و تولیدی کشور آسیب وارد می کند. از طرف دیگر باید توجه داشت که عده ای به دنبال سود بردن در اقتصاد هستند و هموار با ایجاد فضای تورمی قیمت کالا ها را بالا می برند.

بغزیان با اشاره به اینکه درآمد پیش بینی شده در بودجه 99 محقق نمی شود، گفت: به طور قطع دولت برای فروش نفت باید حتما تمهیداتی اندیشیده باشد که این میزان درآمد نفتی را در بودجه را تعیین کرده است و من نمی توانم قطعا قضاوت کنم، اما باید توجه داشت که فروش نفت حتی امکان پذیر شود، اما انتقال درآمد آن به داخل کشور به اف ای تی اف و مبادلات بانکی بین المللی بستگی دارد.

  • بودجه بستر حمایت اقتصاد باشد

این اقصاددان با تاکید بر اینکه بودجه در ایران خیلی بزرگ شده است، افزود: بودجه باید بستر حمایتی برای بخش های مختلف اقتصادی باشد؛ یعنی باید میزان منابع تخصیصی روی تامین اجتماعی، درآمد مالیاتی، یارانه های تولید و ... را تعیین کند، اما در بودجه ایران اینگونه نیست، زیرا در تمام دنیا وقتی رکود می شود یارانه های تولید افزایش می یابد، اما در ایران کاهش می یابد، یا در مالیات تولید تخفیف داده می شود اما در ایران در زمان رکود اقنصادی مالیات رشد چشمگیری داشته است. بنابراین باید توجه داشت که دولت باید نقش حمایتی خود را در بودجه تعیین کند و مانند دنیا باید اقتصاد را با محوریت بخش خصوصی تقویت کند.

او با تاکید بر اینکه احتمالا افزایش تورم در سال 99 کم است، تصریح کرد: به نظر من تورم در دو سال گذشته رخ داده است و اگرچه برخی اقتصاددان ها معتقدند همواره تورم انتظاری وجود دارد و تورم 25 درصدی هر ساله در کشور رخ می دهد، اما واقعیت این است که تورم ناشی از لغو برجام و افزایش فشارهای اقتصادی آمریکا، قبلا رخ داده و اقتصاد ایران نباید دوباره در سال 99 دچار تورم شود.

  • پیش بینی تورم 40 درصدی

تورم 25 درصدی در حالی از سوی مرکز پژوهش ها پیش بینی شده است که پیش تر یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این میزان را 40 درصد پیش بینی کرده بود. به گزارش رسانه ها تقی کبیری در این خصوص گفته بود: افزایش 15 درصدی نرخ دستمزدها در سال آتی با توجه به تورمی که نزدیک به 40 درصد است از نظر مجلس نیز منطقی و منصفانه نیست؛ چرا که افزایش 15 درصدی دستمزدها نصف نرخ تورم را هم پوشش نمی‌دهد و این باعث می‌شود، قدرت خرید مردم پایین بیاید. این نماینده مجلس در مورد این که گفته می‌شود، دولت با کسری بودجه و کمبود منابع رو‌به‌رو است گفت: «ما هم قبول داریم که دولت با کمبود منابع و کسری بودجه مواجه است اما دولت باید هزینه‌های دیگری که غیرضروری هستند کاهش دهد، به جای این ‌که کمبود منابع را از محل دستمزد کارمندان و کارگران جبران کند».

قائم مقام وزیر صمت:
گروه صنعت، معدن و تجارت: قائم مقام وزیر صنعت در حاشیه جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار کشور در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد: تولید، تامین، توزیع و لجستیک اقلام و مایحتاج عمومی و ضروری مردم به ویژه اقلام و کالاهایی که مرتبط با بیماری کرونا هستند و مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان اند، هیچگونه وقفه ای نخواهند داشت.

به گزارش تجات به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی افزود: طی چند روز گذشته، با توجه به تدابیر اتخاذ شده و تامین مناسب انواع اقلام کالایی، علیرغم افزایش تقاضا خوشبختانه هیچ مشکلی در سطح عرضه و تامین کالای مردم به وجود نیامد و حتما این روند درست تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: توصیه اکید هیات دولت، ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت این است که مردم از حضور در تجمعات و فعالیت‌های غیرضروری و تردد غیر ضرور پرهیز کنند؛ در این راستا با راهداری کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی هماهنگی لازم انجام شده است و هیچ محدودیتی درحمل و نقل اقلام اساسی اعمال نمی شود.

مدرس خیابانی با تأکید بر اینکه در همه هشدارهای بهداشتی این اصل که تولید نباید تعطیل شود، باید یک اولویت باشد، ادامه داد: اصل تداوم کار و تولید یک ضرورت و از مسلمات است.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی ایام نوروز، جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار تشکیل شد تا در این خصوص که چه فعالیت‌های تعطیل و چه فعالیت‌هایی مشمول ادامه فعالیت باشند، تصمیم گیری کند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص مصوبات این جلسه بیان کرد: مقرر شد تا تمام فعالیت‌های مرتبط با تأمین، توزیع، حمل و لجستیک اقلام و مایحتاج ضروری مردم به ویژه اقلام مورد نیاز برای مبارزه با کرونا نه تنها کند نشود بلکه با شدت و تقویت بیشتری ادامه فعالیت بدهند.

مدرس خیابانی همچنین گفت: مردم هیچ نگرانی از لحاظ تولید این اقلام، عرضه در مراکز فروشگاهی و حتی حمل کالاها نداشته باشند.

  • تولید بدون وقفه کارخانجات

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ادامه داد: به سازمان میادین میوه و تره بار تأکید شد تا تعطیلات متداول سال‌های گذشته خود را امسال و با توجه به این شرایط به حداقل برساند و تمام کارخانجات تولید شوینده، ماسک و ضدعفونی و تمام مراکز و فروشگاه‌های عرضه مایحتاج عمومی نیز بدون وقفه در طول تعطیلات مشغول به کار باشند.

مدرس خیابانی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخشی از کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور است، ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد تا هیچ محدودیتی در طول جاده های درون شهری و برون شهری کشور برای حمل کالاهای اساسی از بنادر جنوبی و سایر نقاط وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: همه دستگاه های مرتبط با موضوع تخلیه و بارگیری، ترخیص و عرضه کالاها مانند گمرک جمهوری اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو موظف به ایجاد شیفت های فوق العاده برای تسریع در امور شدند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی یادآوری کرد: سال گذشته فقط عبور و مرور کالاهای فاسد شدنی و سوختی محدودیت داشت اما امسال به غیر از این اقلام، بقیه کالاهای اساسی، شوینده ها و مواد مورد نیاز بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا محدودیتی برای تردد در جاده ها نخواهند داشت.

مدرس خیابانی در خصوص وضعیت تأمین ماسک مورد نیاز، تصریح کرد: طبیعتاً اولین راهکار برای تأمین ماسک استفاده از ظرفیت های داخل است، به واحدها توصیه کردیم که فعالیت خود را سه شیفته کنند و افزایش تولید را با بکارگیری حداکثر ظرفیت های خود داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین از واحدهای کارگاهی مختلف که می توانستند تولید ماسک کنند مانند پوشاک و خیاطی ها و کارخانجات تولید تشک و صندلی خودرو و ..به سمت تولید ماسک بروند که خوشبختانه ظرفیت‌ها در این حوزه ها با تأمین مواد اولیه مانند پارچه مورد نیاز و مورد تایید وزارت بهداشت نیز در حال اضافه شدن است.

توزیع روزانه 215 هزار لیتر الکل در مراکز درمانی

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: کارگاه های اتحادیه صنف پوشاک، بسیج اصناف و حتی تمام واحدهایی که قدرت تبدیل خط تولید خود به تولید ماسک را دارند برای تولید ماسک اضافه شدند و با بکارگیری ظرفیت‌های تولید داخل با گذشت زمان میزان بیشتری نیز تولید می‌شود. مدرس خیابانی در خصوص تولید الکل مورد نیاز نیز گفت: مسایل و مشکلات ما در حوزه الکل از ماسک کمتر است و فاصله ما تا تأمین نیاز کشور کمتر از ماسک است.

وی ادامه داد: در حوزه الکل تمرکز تاکنون روی مراکز بیمارستانی و درمانی بوده است و از هفته گذشته تصمیم گرفته شد تا 130 هزار لیتر الکل در اختیار 22 واحد تولید شوینده قرار بگیرد تا مشخصاً مواد و ژل ضدعفونی را تولید و به داروخانه‌ها برای مصرف مردم عرضه کنند که چند روز است وضعیت داروخانه‌ها برای عرضه این محصولات بهتر شده است. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: البته روزانه 215 هزار لیتر الکل نیز در مراکز بیمارستانی و درمانی توزیع می شود. مدرس خیابانی گفت: روی واردات الکل و ماسک نیز کار می شود، محموله هایی از ماسک رسیده است، تعرفه این اقلام صفر است و تشریفات گمرکی ندارند و اولویت تخیصیص ارز آن به عنوان اولوین اصلی ابلاغ شده است و حتی مقرر شد که این اقلام بدون ثبت سفارش واردات بشود و بهنگامترخیص ثبت سفارش انجام شود.

وی در خصوص تامین دستکش نیز افزود: در تامین دستکش مشکل نداریم و فقط باید در شبکه توزیع عرضه شود و با هماهنگی های انجام شده با وزارت بهداشت در داروخانه‌ها به اندازه مناسب عرضه می شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: دو شبکه برای عرضه این اقلام در این شرایط خاص داریم، یکی شبکه مراکز درمانی و بیمارستانی است که اولویت وزارت بهداشت نیز هست و یکی صرفا داروخانه ها است.

  • استان ها مانع جابجایی اقلام بهداشتی نخواهند شد.

مدرس خیابانی افزود: پیرو ابلاغیه وزیر کشور و هماهنگی انجام شده با استانداران سراسر کشور، هیچکدام از استان ها مانع جابجایی اقلام بهداشتی اعم از ماسک، الکل، محصولات ضد عفونی کننده و...، نخواهند شد. وی تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید ماسک از محل تولیدات کارگاهی و صنفی، روند عرضه این کالا در سطح داروخانه‌ها نیز افزایشی است البته فاصله بین تولید تقاضا تا حدی زیاد بوده و تمام تلاش ما به کاهش این فاصله از طریق فعال سازی تمامی ظرفیت های تولیدی حتی از طریق تغییر خطوط تولید برخی واحدها معطوف شده است.

قائم مقام وزیر صمت با اشاره به تاکیدات صورت گرفته در خصوص کاهش تردد مردم در سطح شهرها و به خصوص بازار و از طرفی با لحاظ مایحتاج عمومی مردم و اهمیت حمایت از برخی کسب و کارها مانند پوشاک کیف، کفش و...، که در شرایط حاضر با مشکلاتی مواجه شده اند جشنواره فروش اینترنتی به آدرس... در دستور کار قرار گرفته است. مدرس خیابانی گفت: حدود ۸۰ فروشگاه اینترنتی و ۶ رسته کالایی برای مشارکت در جشنواره فروش اینترنتی شناسایی شده اند و همه واحدهای توزیعی کشور می توانند کالاهای خود را عرضه کنند، این جشنواره تا بیست و نهم اسفند برقرار بوده و حتی امکان تمدید آن نیز وجود دارد؛ البته در این روش فروش کالا سعی شده است با لحاظ استانداردهای بهداشتی در بسته بندی و ارسال کالا از ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی داخل شهری نیز برای انتقال کالا استفاده شود و مردم می توانند از طریق سایت اینماد در صورت شکایت از روند عرضه و یا نوع کالا موارد مد نظر خود را به اطلاع نهادهای نظارتی ما برسانند. وی تاکید کرد: مواد غذایی و مایحتاج ضروری روزمره مردم تعطیل پذیر نیست و هرگونه محدودیت اگر وجود داشته باشد صرفا برای موارد غیر ضروری است البته چیزی که مد نظر دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا است، تعطیلی و توقف فعالیتهای غیرضروری در سطح کشور است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد؛

گروه اصناف: سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تجارت بخش کشاورزی و غذا در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ گفت: در ۱۱ ماه نخست امسال، محصولات بخش کشاورزی و غذا با وزن تقریبی شش میلیون و ۳۴۸ هزار تن‌، به ارزش پنج میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار، صادر شده است. همچنین واردات محصولات بخش کشاورزی و غذا با ۲۲ میلیون و ۶۵۹ هزار تن، به ارزش ۱۱ میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، شاهرخ شجری در ادامه به اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: هندوانه با ۷۲۸هزار تن، سیب با ۶۰۶هزار تن، گوجه‌فرنگی تازه با ۴۹۶هزار تن، سیب‌زمینی تازه با ۴۲۲هزار تن، پیاز و موسیر با ۳۷۴هزار تن، پنج محصول مهم از نظر وزنی در صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌روند. از نظر ارزشی نیز پسته با پوست تازه یا خشک ۶۲۸میلیون دلار، سیب تازه ۳۰۹میلیون دلار، گوجه فرنگی ۲۲۳میلیون دلار، مغز پسته تازه یا خشک ۱۹۴میلیون دلار و هندوانه با ۱۷۲میلیون دلار به عنوان پنج محصول عمده صادراتی در این ۱۱ ماه برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وزن هر یک از زیربخش‌های کشاورزی در صادرات بخش کشاورزی و غذا، افزود: زیربخش باغی با وزن یک میلیون و ۶۶۶هزار تن، دو میلیارد و ۳۷۵میلیون دلار و زیربخش زراعی با وزن چهار میلیون و ۲۱ هزار تنی، یک میلیارد و ۹۱۷ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته اند.

شجری در ادامه به صادرات محصولات دام و طیور اشاره کرد و گفت:‌ صادرات محصولات دام و طیور با وزن ۵۳۰ هزار تنی، ارزآوری ۶۵۸ میلیون دلاری را به همراه داشته است. همچنین زیربخش شیلات با وزن ۱۱۳ هزار تن، ۲۲۵ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

به گفته او، وزن صادرات زیربخش‌های کشاورزی و غذا در مجموع به شش میلیون و ۳۴۸ هزار تن از لحاظ وزنی رسیده است که در حدود پنج میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

  • پنج قلم عمده وارداتی کشور در بخش کشاورزی

شجری با اعلام پنج قلم عمده وارداتی بخش کشاورزی از لحاظ وزنی تا انتهای بهمن ۱۳۹۸ نیز گفت: ذرت دامی به میزان هشت میلیون و ۱۳۴ هزار تن، جو به میزان سه میلیون و ۷۶۷ هزار تن، کنجاله سویا به میزان دو میلیون و ۱۴۶ هزار تن، لوبیای سویا به میزان یک میلیون و ۹۷۲ هزار تن و شکر تصفیه نشده به میزان یک میلیون و ۷۴۲ هزار تن وارد کشور شده، اما بیشترین سهم ارزی به‌منظور واردات محصولات موردنیاز و ضروری صنعت‌ کشاورزی به ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۹۸۹ میلیون دلار، برنج نیمه‌سفید یا کامل سفید شده به ارزش یک میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار، جو به ارزش ۹۵۴ میلیون دلار، کنجاله به ارزش ۹۳۲ میلیون دلار و لوبیای سویا به ارزش ۸۵۴ میلیون دلار تعلق یافته است.

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی در برنامه‌ای رادیویی با بیان اینکه هیچ پرواز مسافری به کشور چین انجام نمی‌شود، گفت: اگر پروازی به کشور چین از سوی شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود تنها باری و لجستیکی بوده و تمامی این پرواز‌ها تحت نظارت سازمان بهداشت انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره بسته شدن راه‌های کشور برای جلوگیری از تردد مسافران گفت: اینکه ستاد مدیریت مقابله با کرونا همواره اعلام کرده است که تردد‌های غیر ضروری انجام نشود به معنای آن است که راه، شریان حیاتی و اساسی ملت و کشور است و امکان بسته شدن کامل آن وجود ندارد.

او اظهار کرد: امسال مردم باید در خانه‌ها بمانند و از سفر‌های غیرضروری به ویژه در ایام نوروز خودداری کنند و ما باید امسال را به گونه‌ای متفاوت ثبت کنیم تا بتوانیم هرچه سریعتر زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم..

اسلامی در پاسخ به این سؤال که او اعلام کرده‌است، پرواز چین عامل ورود ویروس به کشور این بوده است افزود: متأسفانه برخی افراد و برخی از رسانه‌هایی که خیرخواه مردم نیستند چنین اخبار کذبی را مطرح کرده‌اند.

  • هیچ پرواز مسافری به چین انجام نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی عضو و زیرمجموعه ستاد مبارزه با کرونا است، اظهار کرد: از روز‌های ابتدایی که این ویروس در چین حضور مشاهده شد و هنوز ستاد مبارزه با کرونا تشکیل نشده بود، در ۱۷ بهمن ماه جلسه اضطراری به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و در آن جلسه تصمیم گرفته شد که تمامی پرواز‌های مستقیم ایران به چین قطع شود.

اسلامی افزود: دو ملاحظه در این پرواز‌ها در نظر گرفته شده بود که ابتدا ایرانیانی که در کشور چین هستند بازگردانده شوند و دوم دانشجویانی که در این کشور وجود دارند طبق تدابیر و تحت نظارت وزارت بهداشت بازگردانده شوند.

او بیان کرد: تمامی پرواز‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شد و حتی در داخل هواپیما هم بخشی برای قرنطینه لحاظ شد تا دانشجویان و مسافرانی که از کشور چین وارد این هواپیما شده‌اند مشکلی برای ورود به ایران نداشته باشند، تمام این هواپیما‌ها، بدون مسافر به کشور چین پرواز کرد و ما حتی برای ارسال هواپیمای اختصاصی هم برای چین یک هفته منتظر دریافت مجوز بودیم.

اسلامی افزود: هیچ پرواز مستقیم مسافری به کشور چین صورت نگرفته و هیچ بلیتی هم فروخته نشده است. اگر موردی در این مورد زمینه ثبت شده است، باید اعلام شود تا سازمان هواپیمایی با این شرکت هواپیمایی به شدت برخورد کند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: هم اکنون پرواز‌هایی که انجام می‌شود مربوط به پرواز‌های باری است. کالا‌های بهداشتی از کشور چین به ایران ارسال می‌شود و تمامی این پرواز‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا است.

سرمقاله

دکتر اصغر نعمتی

مدیرمسئول

ویروس کرونا و گسترش دامنه شیوع آن در کشورهای مختلف جهان موجی از ترس و نگرانی را در جامعه جهانی رقم زد، کشور ما نیز از شیوع این ویروس موذی در امان نبوده و در حال حاضر کرونا تبدیل به کابوس بزرگ مردم شده است. اما آنچه بیش از هر چیز دیگری در بحران کرونا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد...شیوه برخورد با این بحران و بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها به‌ویژه چین که در این زمینه پیشتاز است، می‌باشد. نگاهی به عملکرد چین در برخورد با این پدیده واجد برخی ویژگی‌های برجسته مدیریتی است که ذکر آن در قیاس با نحوه برخورد و مدیریت ما می‌تواند قابل تأمل باشد. بدیهی است تشکیل ستادهای مدیریت بحران در مواقع بروز بحران در هر کشور متداول و رایج بوده و برخی ساختارهای متداول به‌طور معمول در این زمینه شکل گرفته‌اند تا در چنین مواقعی وارد عمل شوند. اما آنچه که در بحران کرونا در چین قابل ستاش است، سرعت عمل در کنترل و مهار بحران است که نمونه بارز آن رکورد زنی در ساخت ده روزه بیمارستان هزار تختخوابی ویژه بیماران کرونایی در شهر ووهان است. نکته قابل توجه دیگر هماهنگی و همگرایی دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها و تبلیغات است که توانستند با هم‌افزایی روند رشد و همه‌گیری بیماری را کنترل نمایند.

تصاویر دریافتی از رسانه‌ها حاکی است که اجرای قانون و تبعیت از فرامین از بارزترین خصلت‌های مدیریت بحران در این کشور است به طوری که مراکز مرتبط با امور بهداشتی با نظم خاص و رعایت پروتکل‌های ابلاغی در زمینه‌هایی چون شناسایی و تشخیص درمان و پرستاری بدون کوچک‌ترین انحرافی در مدیریت بحران مشارکت دارند. در این رابطه، برکناری مدیران کم کار و حضور مقامات بلند پایه همچون رئیس‌جمهور در ستاد بحران را از همین زاویه می‌توان ارزیابی کرد. نظم و انضباط سخت‌گیرانه چین در بحرانی که سلامت شهروندانش را به طور جدی هدف قرار داده است می‌تواند برای کشور ما هم سرمشق و الهام بخش باشد چرا که در قضیه رویارویی و مدیریت بحران کرونا در ایران شاهد برخی ناهماهنگی‌ها، تناقض‌گویی‌ها و عدم وضع و وجود پروتکل‌های مشخص در این زمینه بودیم، به طوری‌که نه تنها در التیام‌بخشی پی‌آمدهای بحران چندان توفیق نداشتیم، بلکه با وجود قابل پیش‌بینی بودن سرایت و شیوع بیماری در مقوله پیشگیری نیز به درستی عمل نکردیم و اقدامات مخاطره‌انگیزی نظیر تداوم پروازها به چین خود مؤید این نکته می‌باشد.

نکته مهم دیگر بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌هاست که چنانچه در شرایط بحران به‌درستی مدیریت نشوند خود می‌توانند بحران را تشدید نمایند که در این زمینه دولت چین با وجود نقدهایی که در ابتدای شیوع بیماری به عملکردش وارد است در ادامه به اوضاع تسلط یافت و با اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و لحظه‌ای سعی در جلب اعتماد عمومی و مدیریت رسانه‌ای بحران نمود که خلأ آن در مدیریت رسانه‌های داخلی ما چشمگیر است، اگرچه وزارت بهداشت با تلاشی در خور و البته دیرهنگام ستادی را جهت اطلاع‌رسانی دقیق و لحظه‌ای تشکیل داد، اما این واکنش دیرهنگام زمینه‌ساز دامن زدن به شایعات مختلف در فضای مجازی گردید. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشور چین سعی نمود با مدیریت درست رسانه‌ها نسبت به شکل‌دهی یک فضای همدلی و مهیج در کنترل و سرکوب بیماری در سطح داخلی و بین‌المللی دست یابد.

در همین رابطه ارتقای بحران کرونا از سطح اجتماعی و پزشکی به سطح امنیتی و وضع قوانینی در خصوص مجازات شایعه‌پراکنان فضای مجازی و پنهان‌کاران بیماری نشان از عزم این کشور در ساماندهی و کنترل زودهنگام بیماری دارد که از این تجربه نیز می‌توان در کنترل بحران در ایران بهره جست.

با این توصیف در شرایطی که کشور ما در حال حاضر با این بیماری در جنگی تمام عیار قرار گرفته است، بهره‌گیری از تجارب و درس‌هایی که از شیوه برخورد با این بیماری در پر جمعیت‌ترین کشور دنیا بدست آمده است، می‌تواند ضمن احیا، ارتقا و جلب اعتماد عمومی، به ایجاد یک نوع همگرایی در حوزه مدیریت بحران، رسانه و تبلیغات منجر شده و بستر کنترل و مبارزه با بیماری را تسهیل و آسایش و آرامش را برای مردم فراهم نماید. در آستانه سال نو ضمن تقدیر و تشکر از فعالان عرصه سلامت به ویژه پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند، از خداوند متعال سلامتی آحاد مردم ایران از گزند بلایا و بیماری‌ها را مسألت می‌نماییم و امیدواریم با همت مردم در رعایت نکات بهداشتی، مدیریت درست و سختکوشی متولیان سلامت هر چه زودتر شاهد ریشه‌کن شدن این ویروس و پایان اضطراب و تشویش عمومی باشیم

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

رقص و آواز فرشتگان سپیدپوش مراکز درمانی کشور در برابر ویروس هول انگیز و مرگبار کرونا از یک ویژگی دیرپا و اصیل قوم ایرانی خبر می دهد که از قضا رمز مانایی و جاودانگی او به حساب می آید و سبب شده است تا در برابر همه طوفان های سهمگین تاریخ چندهزار ساله دوران حیاتش مقاومت کند و سربلند بیرون بیاید، به این ترتیب که هر وقت کار سخت می شود و ویرانی و نابسامانی به اوج می رسد، او دیگر صبر نمی کند و به انتظار نمی ماند و خود، نوزایی و حیات و سازندگی از سر می گیرد. این بار این نوزایی و سازندگی با رقص و آواز و دست افشانی و پایکوبی از حوزه بهداشت ودرمان آغاز شد و پا گرفت تا هیولای کرونا را بتاراند و شکست دهد و از بین ببرد. هرچند که ممکن است او خوددر این نبرد سهمگین جان بر سر پیمان بگذارد، چنانکه پرستار شهید نرجس خانعلی زاده و دیگر شهیدان راه دفاع از سلامت مردم چنین کردند و با فدا کردن جان، حیثیت مرگ و هیولای کرونا را به بازی گرفتند. زنده یاد سید حسن حسینی یک رباعی در وصف شهیدان وطن دارد که به طرز عجیبی وصف حال این فرشتگان سپیدپوش نازنین است: « کس چون تو طریق عشقبازی نگرفت/ با مرگ نشان سرفرازی نگرفت/ زین پیش دلاورا کسی چون تو شگفت/ حیثیت مرگ را به بازی نگرفت». اصلا چه کاری تاثیرگذارتر از رقص و آواز در برابر آنچه که حیات و زندگانی تو را نشانه رفته است و امید که این رقص و آواز حیات بخش، دیگر بخش ها و حوزه های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را هم فرابگیرد و هرچه ویروس ناکارآمدی و بی تدبیری و ندانم کاری و رانت و انحصار را بتاراند و از بین ببرد و ایرانی سبز و آباد بنا کند؛ همان ایرانی که بعضی ها نظر نسبت به آن کم لطفی می کنند. یک آقایی که خیلی سال است قرآن درس می دهد و همه او را می شناسند مدتی قبل در اثنای یکی از همین جلسات درس با پوزخند گفته بود بیت « چو ایران نباشد تن من مباد» غلط است و درست این است که گفته شود « چو حق نباشد تن من مباد». توجیه جناب استاد برای دستکاری شعر حکیم ابوالقاسم فردوسی هم این بود که ما برای خاک نمی جنگیم، برای حق می جنگیم. یعنی که خاک ارزش جنگیدن ندارد. شهر و روستا و کوه و بیابان ارزش ندارند. این حق است که ارزش جنگیدن دارد. در حالی که حضرت «حق» در همان قرآنی که این استاد درسش را می دهد به شهر و کوه و بیابان سوگند خورده است و به حرمت و قداست از آن ها یاد کرده است: «بسم الله الرحمن الرحیم، والتین و الزیتون، و طور سینین، و هذاالبلد الامین، لقد خلقناالانسان فی احسن التقویم». پیامبر هم یک بار به مناسبتی فرموده بود « کوه احد ما را دوست دارد، ما نیز کوه احد را دوست داریم» و به این وسیله برای کوه و صخره و سنگ ارزش قائل شده بود. اصلا این توجیه استاد را که خاک ارزش جنگیدن ندارد، بگذارید کنار ادعای فخرآمیز سران نظام که می گویند طی هشت سال جنگ و در طول چهل سالی که از عمر انقلاب می گذرد نگذاشته ایم یک وجب از خاک کشور از دست برود. پس مشکل آن استاد و یک عده دیگر که مثل او فکر می کنند ایران است. آن ها با ایران مشکل دارند، با شب یلدا مشکل دارند، با چهار شنبه سوری مشکل دارند، با نوروز مشکل دارند. مسلم است که افراط در هرچیزی و ازجمله میهن شیفتگی و وطن پرستی یا به تعبیری که در جامعه شناسی سیاسی آمده است «شوونیسم» درست نیست و خود منشا و ریشه بسیاری از گرفتاری های بشری است. اما ایران را بایستی چیزی بیشتر از وطن و میهن دانست. نقش ایران در ایجاد تمدن و فرهنگ بشری بی بدیل است. ایران و زبان پارسی طی بیش از یک هزار و چهارصد سال بستر رشد و گسترش دین مبین اسلام و سایر دانش های بشری بوده است و به تفصیل در باره آن در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران و در بسیاری از منابع و متون قدیم و جدیدِ مورخان و شارحان و مستشرقان آمده است. ایرانی که پیامبر گرامی اسلام در وصف دانش دوستی مردم آن فرمود: «دانش اگر در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد». ذخایر فرهنگی و تمدنی ایران که طی هزاران سال فراهم آمده است می تواند برای استفاده هزاره های پیش روی بشر به کار بیاید و مورد استفاده قرار گیرد. پس ایران چیزی بیشتر از یک وطن و میهن است و داشتن ایرانی آباد و سرسبز حق همه ایرانیان و حتی جهانیان است. یاد قیصر امین پور عزیز سبز که گفت: « من به چشم های بی قرار تو قول می دهم/ ریشه های ما به آب/ شاخه های ما به آفتاب می رسد/ ما دوباره سبز می شویم

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد:

رشد اقتصادی 3/1 درصد شد

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت گفت: امیدواریم با روند اجرای بسیج ملی مبارزه با کرونا و حرف‌شنوی مردم و فشاری که برای زمین گیر شدن موارد مشکوک و مبتلا به کرونا برای عدم سفر رفتن وارد می‌شود، تا قبل از عید نوروز دستاوردهای مطلوبی با این بسیج ملی کسب کنیم.

سعید نمکی روز شنبه درباره اجرای طرح بیماریابی کرونا افزود: افرادی که مشکوک به ابتلای ویروس کرونا بوده‌اند فراخوان شده و به اولین مرکزی که در آن‌جا پرونده الکترونیک سلامت دارند هدایت شده‌اند. افراد در این مراکز اگر نیاز بوده نسخه دریافت کرده و برای مراقبت در منزل یا بیمارستان هدایت شده‌اند. این کار هر روز دنبال می‌شود و معاون بهداشت وزارت بهداشت در این رابطه گزارش می‌دهد.

وی ادامه داد: در این زمینه استان‌هایی که بهتر عمل کرده‌اند تشویق شده و استان‌هایی که نارسایی‌هایی داشته‌اند تذکر می‌گیرند. وزیر بهداشت اظهار کرد: فقط در روز گذشته ۹۳۰ هزار تماس تلفنی با خانواده‌هایی انجام شد که نتوانستند از طریق سامانه کرونا به صورت خود اظهاری اطلاعات خود را وارد کنند.

نمکی افزود: این حرکت بزرگ ملی به ما کمک می‌کند که موارد مشکوک از آلوده جدا شده و موارد آلوده در اولین شرایط تحت کنترل قرار بگیرند و زنجیره انتقال از موارد آلوده به افراد غیرآلوده قطع شود و از طرفی با هدایت این افراد به سمت درمان درست، بار درمان‌های پیچیده را کم کنیم.

وی گفت: امروز در هفتمین ستاد ملی مبارزه با کرونا که رییس جمهوری هم به صورت ویدیو کنفرانس به ما پیوسته بود چند مصوبه داشتیم. در این نشست مصوب شد که اکیپ‌هایی در خروجی شهرها داشته باشیم و رفت و آمدها را بیشتر کنترل کرده و محدودیت‌های جدیدی برای عبور و مرور برای افراد آلوده به ویروس ایجاد شود.

نمکی ادامه داد: همچنین مصوبه‌ای برای عدم مراجعه حضوری مردم برای فراخوان‌هایی که وزارتخانه‌ها ارسال می‌کنند، داشتیم. یک سری مصوبه هم پیشنهاداتش آماده شده و در روز دوشنبه در ستادی با حضور رییس جمهوری مطرح می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: بسیج ملی مبارزه با کرونا تاکنون نتایج بسیار خوبی داشته و در استان‌های اجرا شده، مواردی به سرعت شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفتند و افرادی که با آن‌ها در تماس بودند هم شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفته و در نتیجه بار بیمارستان‌ها کاهش یافت.

نمکی افزود: امروز ۳۱ هزار مرکز در سراسر کشور درگیر این پروژه است. هزار و ۲۰۰ مرکز ارجاع به شکل سرپایی داریم که به کمک نیروهای مسلح به دو هزار و ۵۰۰ مرکز خواهد رسید. با توجه به فرمان مهم مقام معظم رهبری برای ایجاد قرارگاه در نیروهای مسلح، برابر آنچه ما مرکز ایجاد کرده‌ایم، نیروهای مسلح هم مراکزی ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: تا شب جمعه گذشته در بسیج ملی مبارزه با کرونا، بیش از ۶.۵ میلیون خانوار بررسی شده و افرادی که مشکوک بودند فراخوان شده‌اند.

  • تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱۱ نفر رسید

در خبری دیگر، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۷۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶۱۱ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۳۳۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

به گزارش ایرنا کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از ظهر روز جمعه تا دیروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۳۶۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۲۷۲۹ نفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۴۳۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه، ۹۷ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۶۱۱ مورد رسید.

وی درباره موارد جدید شناسایی شده کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها گفت: تهران ۳۴۷ نفر،قم ۳۲ نفر، گیلان ۱۱۳ نفر، اصفهان ۱۵۵ نفر، البرز ۱۳۴ نفر، مازندران ۱۷ نفر، مرکزی ۱۱۵ نفر، قزوین ۴۷ نفر، سمنان ۴۷ نفر، خراسان رضوی ۳۰ نفر، فارس ۱۱ نفر، لرستان ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۵۹ نفر، خوزستان ۴۸ نفر، یزد ۷۳ نفر، زنجان ۳۱ نفر، کردستان ۵ نفر، اردبیل ۳۳ نفر، کرمانشاه ۸ نفر، همدان ۷ نفر، سیستان و بلوچستان ۲ نفر، خراسان جنوبی ۴ نفر، خراسان شمالی یک نفر، ایلام ۶ نفر، آذربایجان غربی ۳۱ نفر، بوشهر ۷ نفر و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، کرمان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری بدون موارد جدید ابتلا گزارش شده است.

جهانپور گفت: سفرهای نوروزی با توجه به شیوع ویروس کرونا یک عامل خطر است. از همه شخصیت‌های تاثیرگذار کشور می‌خواهیم که این پیام را به مردم برسانند که امسال شاهد سفرهای نوروزی در روزهای آتی نباشیم. زیرا همه زحمت‌های مردم و مشارکتی که داشته‌اند ممکن است با یک اقدام نابجا و سفرهای بی وقت به هدر برود. جامعه هنری و فرهنگی کشور و افراد صاحب نظر که جامعه زبان آنها را درک می‌کند حتما این پیام را به مردم منتقل کرده و بخواهند که امسال سفرهای نوروزی نداشته باشیم و مردم در خانه بمانند تا این بیماری را سریع‌تر کنترل کنیم.

  • کلینیک‌های ریه در استان‌ها فعال شوند

همچنین رییس مجلس درتماسی با استانداران اصفهان، مرکزی وفارس باتاکید برفعال شدن کلینیک‌های ریه استان‌ها درجریان آخرین وضعیت این استان‌ها درخصوص شیوع ویروس کرونا،نیازها،اقدامات پیشگیرانه و وضعیت مراکز درمانی قرارگرفت.

علی لاریجانی در تماس تلفنی با استانداران اصفهان، مرکزی و فارس با اشاره به لزوم واکنش سریع ستادهای مدیریت بحران در هر یک از این استان ها، خواستار به کارگیری تمامی ظرفیت‌های استان ها برای آگاه سازی و اطلاع رسانی بموقع و نیز استفاده از توان همه دستگاه‌ها برای ارتقای هداشت محیط های عمومی در مقابله با ویروس کرونا شد.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با کمک سایر نهادها پیگیری های مستمری را صورت داده است است تا نیازمندی ها و امکانات مورد نیاز همه مناطق کشور برای مقابله با این بیماری هر چه سریعتر تامین شود، از استانداران خواست تا با بسیج همه دستگاه ها ضمن رسیدگی به وضعیت مبتلایان، مانع از شیوع بیشتر ویروس کرونا شوند.

همتی در یک یادداشت اینستاگرامی ؛

گروه اقتصاد کلان: همتی از رسیدن رشد اقتصادی غیرنفتی در سه فصل سال ۹۸ به ۱.۳ درصد خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی در تازه ترین یادداشت اینستاگرامی از مثبت شدن رشد اقتصادی غیرنفتی در سه فصل سال جاری خبر داد و اعلام کرد: رشد اقتصادی غیرنفتی کشور در سه فصل سال 98 به 1.3 درصد رسیده است.

همتی نوشت: در ایام مبارزه نفس گیر با ویروس کرونا و لحظاتی که همه ابعاد اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی زندگی مردم تحت الشعاع آن قرار گرفته است، لازم میدانم یک خبر خوب از‌‌ عملکرد اقتصاد‌ در 9 ماهه سال 98 ارائه کنم .

عملکرداقتصادی نشان میدهدکشور مان باوجود فشار حداکثرى وتحریم های همه جانبه،درچارچوب استراتژی رونق تولیدکه توسط مقام معظم رهبری برای سال 98 ترسیم شده بود ، توانسته است به نتایج خوبی برسد. گزارش آماری بانک مرکزی حاکی ازآن است که درفصل سوم سال 98،رشد اقتصادغیرنفتی3.3+درصد و رشد اقتصادی با نفت در این فصل،1.2+ درصد بوده است. بخش های کشاورزی،صنعت و‌معدن و خدمات به ترتیب با 7.8، 7 و 1.2درصدرشد مثبت درفصل سوم،این رشد اقتصادى را رقم زده اند.

بنابراین،درنتیجه عملکرد بخش های مختلف اقتصاد، رشداقتصادی غیرنفتی کل9ماهه معادل1.3+درصد شده است.همه ما امیدواریم باغلبه هرچه سریعتر بر کرونا ، شاهد تداوم روند رونق تولیدو رشد مثبت اقتصاد باشیم .

رییس جمهور چین با ارسال پیامی اعلام کرد؛

گروه سیاسی: «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین با ارسال پیامی به «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران ضمن اظهار همدردی با دولت و ملت ایران که در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونا هستند اعلام کرد چین از تلاش های ایران در مبارزه با کرونا حمایت می کند.

به نقل از روزنامه چاینا دیلی، رییس جمهوری چین در این پیام ضمن اظهار همدلی و همراهی با مردم ایران، آمادگی کشورش برای انتقال هرگونه تجربیات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به ایران را اعلام کرد.

«شی جین پینگ» در این پیام تاکید کرد چین و ایران شرکای دیرینه و دارای روابط استراتژیک جامع هستند و مردم دو کشور هم به طور سنتی با یکدیگر دوست هستند دولت و مردم ایران از چین در مبارزه با ویروس کرونا به صورت دوستانه و صمیمانه حمایت کردند.

وی اظهار کرد چین نیز برای کمک به ایران در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، ضمن اهدای امکانات بهداشتی و درمانی، تیمی از کارشناسان بهداشتی خود را هم به تهران اعزام کرد.

شی گفت: چین مایل است همکاری با ایران را در زمینه مبارزه با ویروس کرونا تقویت کند و به کمک به ایران ادامه دهد.

رییس جمهوری چین در پایان تاکید کرده است: «معتقدم دولت و مردم ایران در پیشگیری و کنترل ویروس کرونا پیروز خواهند شد».

شی همچنین با ارسال پیام های جداگانه ای به روسای جمهوری ایتالیا و کره جنوبی با مردم و دولت های این دو کشور نیز اظهار همدردی کرد.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (اواخر آذر) در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است شمار جان باختگان ویروس کرونا تا کنون در جهان به پنج هزار و ۴۳۶ نفر و آمار مبتلایان هم به ۱۴۵ هزار و ۶۸۶ نفر رسیده است.

شمار کل مبتلایان به کرونا در چین به ۸۰ هزار و ۸۲۴ تن و شمار کسانی که به دلیل ابتلا به این ویروس جان باخته اند هم به سه هزار و ۱۸۹ نفر رسیده است.

در ایران نیز تا کنون ۱۱ هزار و ۳۶۴ تن به کرونا مبتلا شده و ۵۱۴ نفر هم جان باخته اند در ایتالیا هم ۱۷ هزار و ۶۶۰ نفر به کرونا مبتلا و یک هزار و ۲۶۶ تن نیز
فوت شده اند.

زیان بی سابقه بازارهای سرمایه در 120 سال اخیر نشان می دهد؛

گروه بورس: بورس‌های جهان روزهای پنج‌شنبه و جمعه بزرگترین زیان در ۱۲۰ سال اخیر را از سر گذراندند.

«بعد از چند هفته وحشتناک برای بورس‌های جهان، در آمریکا، اروپا و آسیا، در روز پنج‌شنبه همه‌چیز از بد به بدتر تبدیل شد. دونالد ترامپ اعلام کرد که تقریبا تمام پروازهای اروپا را به مدت ۳۰ روز لغو می‌کند و شاخص‌های بورسی، سقوط کردند.» پایگاه داده‌پردازی استاتیستا، چنین درباره وضعیت بورس‌های جهان در هفته کاری گذشته می‌نویسد.

تنها در یک روز، سه شاخص اصلی وال‌استریت؛ نزدک، داوجونز و S&P۵۰۰ بیش از ۹ درصد سقوط کردند و روز دوازدهم مارچ، به عنوان بدترین روز تاریخ بورس در قرن ۲۱ ثبت شد.

این شاخص‌ها در دو هفته اخیر، نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

بررسی استاتیستا، نشان می‌دهد که سقوط این روزهای شاخص‌های وال‌استریت، چهارمین سقوط بزرگ در ۱۲۰ سال اخیر بوده است.

مسئله سقوط شاخص‌های بورسی جهان آنقدر جدی است که امروز نشریه اکونومیست نوشته است: «به نظر می‌رسد که اوضاع بورس، نشان از تکرار تجربه بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ دارد.»

اما بر اساس گزارش سی‌ان‌ان‌بیزینس، در روز جمعه این شاخص‌های بورسی بهترین عملکرد یک روزه بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ را گذراندند و بخشی از زیان خود را جبران کردند.

شاخصS&P ، حدود ۹.۳ درصد، شاخص داوجونز ۹.۴ درصد و شاخص نزدک نیز ۹.۴ درصد در آخرین روز کاری هفته میلادی رشد کردند. اما محاسبه وضعیت هفتگی این شاخص‌ها، نشان می‌دهد که شاخص S&P۵۰۰ در کل هفته ۸.۸ درصد، شاخص داوجونز ۱۰.۴ درصد و شاخص نزدک نیز ۹.۴ درصد از ارزش‌شان را از دست دادند.

خبرگزاری رویترز نیز می‌نویسد: «این شاخص‌ها هنوز ۲۰ درصد کمتر از ارزش خود از اواسط ماه فوریه هستند.»

نوبخت اعلام کرد:

اقتصاد کلان: رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از پرداخت وام یک تا ۲ میلیونی چهار درصدی بدون ضامن برای چهار میلیون نفر شاغل آسیب‌دیده از کرونا همچون کارگران و اصناف خبر داد.

«محمدباقر نوبخت» در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: به دستور رییس‌جمهوری برای کاهش صدمات کرونا برای اقشار کم‌برخوردار، طرح هایی را آماده کردیم.

به گفته وی کمک ماهیانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای سه میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت که تا آخر اسفند پرداخت می‌شود.

نوبخت اعلام کرد: همچنین وام یک تا ۲ میلیونی چهار درصدی بدون ضامن برای چهار میلیون نفر شاغل آسیب‌دیده همچون کارگران و اصناف و ... پرداخت می شود