روحانی در نشست مشترک با فعالان اقتصادی تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور گفت: نه امروز و نه در ایام نوروز و قبل و بعد از آن قرنطینه نداریم و همه در کسب و کارشان آزادند و خدمات دولت نیز به طور معمول به مردم خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت با نمایندگان فعال اقتصادی با اشاره به بررسی تأثیر بیماری کرونا بر کسب و کارها، گفت: تصمیم بر این بود و تاکید کردیم که باید شرایط و روند اقتصادی و نیز تعامل مردم و فعالیت‌های اقتصادی به رغم اینکه با کرونا مواجهیم باید پروتکل‌های بهداشتی مدنظر قرار گیرد و در عین حال فعالیت اقتصادی عادی باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما اصلاً موضوعی به نام قرنطینه نداریم و این که شایعه شده در تهران و بخشی از شهرها، برخی فروشگاه‌ها و مشاغل در قرنطینه قرار می‌گیرند و چنین موضوعی وجود ندارد.

روحانی با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم در عرصه اقتصادی مشکلی ایجاد شود، افزود: البته در برخی از کسب و کارها به طور طبیعی مشکلاتی ایجاد شده که در این جلسه بررسی کردیم که بتوانیم به افرادی که در این کسب و کارها دچار مشکل شده اند، کمک کنیم.

رئیس جمهور گفت: استان‌ها به هیچ عنوان در زمینه تعطیلی، حق تصمیم گیری ندارند.

وی افزود: ایجاد هرگونه محدودیت، صرفا از طریق ستاد ملی کرونا در تهران خواهد بود و استاندارها و بخش‌های بهداشتی نمی‌توانند در این زمینه تصمیم گیری کنند. وی گفت: بنابراین در استان‌ها در این زمینه اقدامی نباید صورت بگیرد.

روحانی، با تبیین مصوبات دولت برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر افزود: نخستین بسته حمایتی برای این افراد همین هفته و تا قبل از سال نو پرداخت می‌شود و سه بسته دیگر نیز در ماه‌های بهار ۹۹ به آنان پرداخت خواهد شد.

رئیس جمهور، رقم این بسته حمایتی را از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر دانست و گفت: توزیع تفصیل این مصوبه از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه تبیین می‌شوند.

  • پرداخت وام کم بهره

روحانی افزود: به ۴ میلیون خانوار دیگر نیز که معمولاً دچار مشکل هستند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند از یک تا دو میلیون وام با بهره بسیار کم پرداخت خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: ۴ درصد بهره این وام را این خانوارها و ۸ درصد را دولت به بانک‌ها پرداخت خواهند کرد و به ارائه تضمین نیاز نیست و اقساط آن به تدریج از یارانه‌ای که به این خانوارها پرداخت می‌شود کسر خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: مردم مطمئن باشند که نیازهای بهداشتی، درمانی، ارزاق عمومی و نیازمندی‌های ضروری آن‌ها تامین شده است.

روحانی افزود: ما در زمینه پرداختی‌هایی که مردم در این سه ماه از قبیل مالیات و سهم بیمه و اقساط بانکی دارند مهلتی قرار داده ایم و به کسب و کارهایی هم که دچار مشکل شده و افرادی هم که در زندگی دچار سختی هستند، یارانه ویژه برای اسفند و سه ماه بهار در نظر گرفته ایم که برخی از این تصمیمات را امروز و بقیه را فردا اعلام می‌کنیم.

وی گفت: درست است که این روزها روزهای راحتی نیست و مشاغل و مردم با سختی توام هستند، اما مطمئن باشید نیازهای بهداشتی، درمانی، ارزاق عمومی و نیازمندی‌های ضروری تامین شده و دولت حمایت خود را از این افراد انجام می‌دهد.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: مردم بتوانند با مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی به زندگی معمولی خود در فعالیت‌های اقتصادی ادامه دهند و خداوند در روزهای پایانی سال به مردم ما کمک خواهد کرد و از این مقطع سخت عبور می‌کنیم.

  • عزم دولت برای تامین کالای مورد نیاز مردم

روحانی افزود: همه تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی، خدماتی که دولت انجام می‌دهد، حتی الامکان به گونه‌ای باشد که مردم در خانه بمانند و در جایی اجتماع نکنند و یا اگر اقدامی انجام می‌دهند در چارچوب یک اصول بهداشتی باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اینکه کاری، روزی و ساعتی تعطیل شود و کسب خاصی مورد محدودیت قرار بگیرد، مرجع آن فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا در تهران است.

روحانی گفت: مردم مطمئن باشند کالای مورد نیاز آن‌ها تامین خواهد شد، اعم از کالاهایی که مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی است، یا زندگی روزمره و کالاهای مصرفی آن‌ها باشد، این‌ها هم با ذخایر ما به اندازه کافی وجود دارد، هم خریدهای لازم انجام گرفته، هم بنادر ما الان پر از کالا است و هرگونه نیازی به ثبت سفارش جدید و خرید جدید باشد بانک مرکزی ارز لازم را تامین خواهد کرد و تامین کرده و بعد هم تامین خواهد کرد.

وی افزود: ما با کشورهای همسایه در حال مذاکره برای رفت و آمد برای نقل و انتقال کالا در مرزها هستیم که با پروتکل‌های بهداشتی مورد توافق ما و در چارچوب پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی انجام می‌گیرد. رئیس جمهور گفت: اقساط بانک‌ها و مبالغ پرداختی را که مردم در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت باید انجام دهند، می‌تواند به تاخیر بیفتد.

روحانی در جلسه مباحث اقتصادی مدیریت کرونا، اظهار داشت: اقساطی که مردم باید به بانک‌ها پرداخت کنند برای سه ماه یعنی اسفند، فروردین و اردیبهشت امهال می‌شود و مردم می‌توانند پرداخت آن را به تعویق بیاندازند.

رئیس جمهور گفت: ما تصمیماتی نیز نسبت به چک‌هایی که احتمالا به خاطر شرایط کسب و کار برگشت می‌خورد، اتخاذ کرده ایم، اما عدم پرداخت آن‌ها باعث وجود محدودیت‌هایی می‌شود که بانک‌ها برای مشتریان در نظر گرفته اند که مقرر شد این محدودیت‌های بانکی در قبال مشتریان برداشته شوند.

  • خدمات بانکی متوقف نخواهد شد

روحانی افزود: تسهیلاتی که پیشتر راجع به آن صحبت کردم، مشمول ۱۰ دسته شغلی بود، اما در بحث چک این موضوع برای همه مردم صدق می‌کند و مردم مطمئن باشند که خدمات بانکی آن‌ها متوقف نخواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه پرداخت حق بیمه کارفرمایان نیز در این سه ماه پرداخت حق بیمه به تاخیر می‌افتد و کارفرمایان لزوما ملزم به پرداخت حق بیمه نیستند، ضمن اینکه می‌توانند حق بیمه سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت را یکجا در خردادماه پرداخت نکنند و تا آخر سال آتی فرصت دارند تا به تدریج این حق بیمه را پرداخت نمایند. روحانی گفت: قبلا اعلام شده بود در زمینه پرداخت قبوض یا بدهی آب، برق، گاز، عوارض و بدهی‌های شهرداری به مردم فرصت داده خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: حمایت از کسانی که بیشتر تحت فشار قرار گرفته اند و کسب و کارشان تعطیل شده و در شرایطی قرار گرفتند که فعالیت آن‌ها عملاً زیاد نیست و دچار مشکل هستند، ضروری است.

روحانی در ادامه سخنانش در نشست مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی، با تاکید بر اینکه در بخش مالیات تصمیمات خوبی را در این زمینه اتخاذ کردیم، خاطر نشان کرد: در پرداخت مالیات، یک مهلت سه ماهه به آن‌ها داده می‌شود و تصمیمات گرفته شده درباره این مقررات مالیاتی شاید فردا اعلام شود، چون برخی از موارد آن، فردا در ستاد ملی مطرح و تصمیم گیری می‌شود.

رئیس جمهور افزود: این مهلت سه ماهه حتماً انجام خواهد گرفت و در زمینه مسائل بهداشتی و درمانی نیز بخش خصوصی ما هر کمکی که بتواند انجام دهد، انجام خواهد داد و لوازم و تجهیزات مورد نیاز جزو هزینه‌هایی است که در مالیات قابل قبول خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه این لوازم مشمول مالیات نخواهد شد، افزود: این اطلاعات به طور مفصل در اختیار مردم قرار می‌گیرد و برای مردم توضیح داده می‌شود.

ظریف به همتایانش نامه نوشت؛

نامه‌های وزیر امور خارجه خطاب به همتایان وی در کشورهای مختلف جهت تسلیم به وزرای امور خارجه به روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تحویل شد. به دنبال ارسال نامه ظریف وزیر امور خارجه ایران به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، در روز شنبه مورخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۸ دستیاران وزیر امورخارجه در حوزه های منطقه ای در ملاقاتهای جداگانه و متعدد با سفرا و روسای نمایندگیهای خارجی مقیم در کشورمان دیدار نموده و ضمن تشریح آخرین وضعیت مقابله با ویروس کرونا و بیان مشکلات و موانع ناشی از تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا در مسیر تامین اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز، نامه های وزیر امور خارجه خطاب به همتایان وی در کشورهای مختلف با محتوای مشابه نامه وی به دبیر کل سازمان ملل متحد جهت تسلیم به وزرای امور خارجه به روسای نمایندگیهای خارجی مقیم تحویل شد. ظریف در نامه های خود خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد و همتایان خویش تاکید کرده که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه تاثیر داشته و تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.

وزیر امور خارجه در این نامه، تاثیر تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت و هم چنین دیگر صادرات کشور توسط بخش های دولتی و غیردولتی و در نتیجه کاهش درآمدهای کشور و توان دولت برای تامین یارانه کالاهای اساسی شهروندان ایرانی و کاهش توان بخش خصوصی برای تولید و اشتغال، چندلایه بودن تحریم‌های بخش‌های مالی، حمل و نقل، بیمه و بانکی برای ممانعت از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران، عدم تامین قطعات، لوازم و حتی نرم‌افزارهای ناوبری مورد استفاده شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و اقدامات اخیر شرکت‌های آمریکایی برای مانع‌تراشی در استفاده از فناوری اطلاعات در جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ را به عنوان مثال‌هایی از اقدامات آمریکا بر شمرده و از بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده انتقاد نموده است. ظریف، توقف فوری تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده علیه مردم ایران را الزامی دانسته و بر وظیفه سازمان ملل متحد و دولتهای عضو در همراهی با درخواست مردم و دولت ایران در توقف سیاست دولت ایالات متحده تاکید کرده است و از دبیرکل درخواست کرده است تا متن این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر شود

بررسی های «تجارت» نشان می دهد؛

گروه اقتصاد کلان: بسیاری از نابسامانی های اقتصادی کشور که در هنگامه های بحران های مختلف رخ می نماید و مشکلات بسیاری را برای مردم و فعالان اقتصادی و کشور به همراه می آورد غفلت از اصل مهم بهره وری است. بهره وری افزایش کارآمدی دستگاه ها و نیروی انسانی را موجب می شود و به بینه سازی تصمیمات و اقدامات عوامل انسانی در عرصه های مختلف می انجامد. از این رو توجه به مدیریت بهره وری ضرورت خواهد داشت.

  • طرح های اقتصادی باید بهره وری داشته باشد

مجلس از مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی است که می تواند در ارتقاء بهره وری نقش مؤثری ایفا کند. در این خصوص عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مسائل کلی کشور نقش مهمی دارند بنابراین برای طی کردن بهتر مسیر باید در همکاری با اعضای پارلمان تلاش کند. طرح ها برای مناطق مختلف باید به گونه ای باشد که بهره وری داشته باشد.

به گزارش تجارت به نقل از تسنیم آقا محمدی افزود: نمایندگان مجلس حساس ترین کار را در اداره امور مملکت به عهده دارند بنابراین کسانی باید به مجلس راه یابند که حاصل کارشان رفع مشکلات مردم و یافتن راهکار برای تعامل واحدهای اقتصادی خرد و کلان باشد. آقامحمدی همچنین درباره قوانین دست و پاگیر گفت: مدتهاست که نسبت به تنقیه قوانین دستورالعمل صادر شده اما به طور کامل اجرا نمی شود. قوانین حوزه کسب و کار، تولید و اعتبارات نیاز به توجه دارد و قوانین مزاحم باید دور ریخته شود.

او افزود: مجلس در سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند در تعیین طرح و لایحه به دولت کمک کند بنابراین با اجرای صحیح قانون اصولی تر برخورد کنند و شورای نگهبان نیز بهتر در محدوده قانون در تفسیر قانون عمل کند.

او افزود: نمایندگان حساس ترین کار را در اداره امور مملکت به عهده دارند. با توجه به شرایط تحریم می توان تولید را تقویت کرد و کسبه جزء را به نسبت فروشگاه های بزرگ تقویت کنیم بنابراین نمایندگان باید برای رفع مشکلات کشور بیشتر تلاش کنند تا حوزه انتخابی خود. آقا محمدی درباره اولویت های مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم فرصتی است برای پرکردن خلاء های موجود تا بتوانیم برای ثروت بیشتر تلاش کنیم.

  • بهره‌وری حلقه مغفول مانده اقتصاد

همچنین یک نماینده مجلس با بیان اینکه بهره‌وری در اقتصاد ایران مغفول مانده است، گفت: رشد اقتصادی کشور تنها با افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها امکان پذیر است.

به گزارش خانه ملت، هادی قوامی افزود: اگر تمامی فعالان اقتصادی و نهاد‌های تحت نظر مقام معظم رهبری در جهت افزایش بهره‌وری تلاش کنند، رشد اقتصادی ایجاد خواهد شد. به دلیل همین فرمول ساده رشد اقتصادی کشور از سال 1335 تاکنون کمتر از 5 درصد بوده است. قوامی تصریح کرد: اگر میخواهیم اصلاح ساختاری درست انجام دهیم تمام حرکات و سکنات ما باید به افزایش بهره‌وری منتهی شود. امیدوارم برای خارج شدن از این شرایط سخت دولت، قوه قضایه، قوه مقننه و همه نهادها و مردم اقداماتی انجام دهند تا بهره‌وری افزایش و هزینه‌ها کاهش پیدا کند تا بتوانیم به رشد اقتصادی درون زا و پایدار برسیم.

  • الزامات افزایش بهره وری

مدیریت صحیح منابع انسانی سبب افزایش بهره‌وری در نهادها می‌شود. ادارات دولتی به‌جای استخدام افراد خلاق با دانش و با مهارت، افرادی را استخدام می‌کنند که بیشتر خویشاوندان و آشنایان مدیران کشور هستند متاسفانه اولویت گزینش‌ها هم مواردی به‌جز مهارت، تخصص و دانش افراد است. یک کارشناس حوزه اقتصاد و صنعت ضمن بیان مطلب فوق افزود: بهره‌وری سرمایه در کشور به مراتب شرایط بدتری نسبت به بهره‌وری نیروی کار دارد. ۳ عامل اساسی در پایین بودن بهره‌وری در نهادها موثر است؛ نخست اینکه باید تلاش شود نیروهای جوان، کارآفرین، تحصیلکرده و با مهارت به استخدام سازمان‌های دولتی و موسسات خصوصی در آیند. جمید حاج اسماعیلی در یادداشتی که در روزنامه صمت منتشر شده ادامه می دهد: در عین اینکه شرایط آموزش مداوم آنها فراهم شده و مکانیسم‌های انگیزشی برای فعالیت خلاقانه و موثر آنها در سازمان باید طراحی و برنامه‌ریزی شود؛ همچنین نظام ساعت‌مزدی را به کارمزدی تبدیل کنیم تا بازدهی کار افزایش یابد. وی در این یادداشت خاطر نشان می کند: دومین اقدام اساسی برای افزایش بهره‌وری انتخاب مدیران با دانش و کارآمد است. حمید حاج اسماعیلی همچنین اضافه می کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مدیران کشور شبیه کارمندان هستند به مانند کارمندان در محیط کار حاضر می‌شوند و بعد از گذران ساعت کار با آنان محل کار را ترک می‌کنند. وی تصریح می کند: مدیرانی که در بهترین شرایط باعث حفظ سازمان هستند و نه بیشتر. مدیر خوب با ارتباط صحیح و موثر که با کارمندان دارد باعث افزایش بهره‌وری می‌شود؛ همچنین اجرای موفق برنامه‌ها و نظارت بر فرآیندهای سازمانی برعهده او است. سومین موضوع در امر افزایش بهره‌وری داشتن راهبرد و استراتژی است. وی یادآور می شود: نداشتن استراتژی یعنی روزمرگی؛ سازمان‌ها و نهادهای اجرایی و نیز تولیدی برای رسیدن به اهداف‌شان دارای چندین برنامه و راهبرد مشخص هستند. این نهادها متناسب با شرایط بازار و نیاز مشتریان استراتژی‌های گوناگون را طراحی می‌کنند. حاج اسماعیلی در پایان تاکید می کند: این ۳ عامل برای افزایش بهره‌وری و توسعه در امور اقتصادی و صنعتی ضرورتی انکارناپذیر دارد.

مدارای ۳ ماهه بانک‌ها با چک‌های برگشتی

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: کسانی که از ابتدای اسفند تا پایان اردیبهشت چک‌شان برگشت بخورد، مشمول محرومیت‌های بانکی نخواهند شد. به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی گفت: طبق قانون، کسانی که چک‌شان برگشت بخورد از خدمات بانکی محروم می‌شوند اما از رییس‌جمهور درخواست کردیم و مصوب شد کسانی که در فاصله زمانی ابتدای اسفند تا آخر اردیبهشت چک‌شان برگشت می‌خورد، رابطه حقوقی بین صادرکننده چک و ذی‌نفع سر جایش باقی بماند، اما سیستم بانکی محرومیت از خدمات را حذف کند. به گفته همتی، این افراد از وقتی چک‌شان برگشت بخورد تا سه ماه می‌توانند از خدمات بانکی استفاده کنند.

 

تمهیدات جدید مالیاتی در شرایط کرونا

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تمهیدات حمایتی این سازمان در راستای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی آسیب‌دیده از بیماری کرونا را برای مؤدیان مالیاتی تشریح کرد. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری ایسنا، امیدعلی پارسا درباره اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور به منظور پیشگیری از گسترش بیماری کرونا و رعایت حقوق مؤدیان مالیاتی، گفت: در مرحله اول برخی تمهیدات با صدور بخشنامه‌های لازم از سوی سازمان امور مالیاتی صورت گرفت و در مرحله دوم بسته حمایتی پیشنهادی سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و برای تصویب به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال شد که تا کنون سه بند آن به تصویب رسیده است.

 

واردات بیش از ۴۰ محموله اقلام بهداشتی

معاون فنی گمرک ایران از ترخیص بیش از ۴۰ محموله اقلام پزشکی و بهداشتی از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داد. «مهرداد جمال ارونقی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره محموله‌های ترخیص‌شده از فرودگام امام خمینی (ره) توضیح داد: از ابتدای اسفند تا کنون بیش از ۳۰ محموله از کشور چین وارد شده که شامل دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، کیت تشخیص، ماسک، ژل ضد عفونی، پد الکلی، دستکش، لباس ایزوله، انواع دارو جهت مقابله با کرونا، تیوپ نمونه‌گیری و عینک می‌شود. به گفته وی این اقلام به صورت هوایی وارد کشور شده و با حمل یکسره و هماهنگی با وزارت بهداشت از گمرک امام خمینی (ره) ترخیص شده است.

 
وزیر صمت در جلسه شورای معاونین تاکید کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزیر صنعت در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تاکید کرد: باید همه ظرفیت‌های موجود را برای عبور از شرایط خاص این روزهای کشور بسیج کنیم و البته وزارت صمت با همه توان در کنار سایر عوامل دخیل در مقابله با کرونا قرار دارد.

به گزارش تجارت به نقل از شاتا، رضا رحمانی افزود: در مقطعی از تاریخ قرار داریم که خدمتگزاری به مردم عزیز کشورمان علیرغم همه مشکلات و چالش‌ها یک فرصت بزرگ و ارزشمند است که حتماً باید قدر بدانیم و همه ظرفیت‌های خود را به کار بگیریم.

وی اضافه کرد: این روزهای جلوه هایی از فداکاری در عرصه های مختلف پزشکی و درمانی کشور شاهد هستیم که جا دارد از صمیم قلب از همه تلاشگران این عرصه تقدیر و تشکر کنیم.

رحمانی تصریح کرد: همسو با عزیزان فعال در حوزه بهداشت و درمان کشور، ارکان مختلف تولیدی، صنعتی و صنفی نیز با وجود همه محدودیت ها، به صورت شبانه روزی تلاش خود را وقف تولید و تامین حداکثری نیاز‌های کشور به ملزومات و محصولات بهداشتی نموده اند و با تمام وجود پای کار هستند تا بتوانند بخشی از دغدغه های مردم را در این بخش کاهش دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وظیفه خود می‌دانم از زحمات و تلاش همه جهادگران عرصه تولید به خصوص در زمینه تولید اقلام بهداشتی تقدیر و تشکر کنم.

  • در تولید ماسک رشد بسیار خوبی داشتیم

در خبری دیگر معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: از همه کسانی که در کار تامین، توزیع و نظارت بر شبکه هستند می خواهیم کالاهای شوینده و ضدعفونی کننده را در کوتاه ترین زمان ممکن مستقیم از خط تولید به شبکه توزیع و سطح عرضه برسانند.

عباس تابش در بازدید از خط تولید جهادی ماسک های بهداشتی سایپا در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب، افزود: در حوزه ماسک‌های کارگاهی شاهد راه اندازی خط تولید 20 هزار ماسک در روز توسط شرکت سایپا هستیم که شرکت ایران خودرو نیز این کار را شروع کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از کارگاه های موجود در کشور مدل و نوع فعالیت خود را برای تامین ماسک تغییر داده اند تا در این شرایط نیاز مردم را به ماسک بتوانند تأمین کنند.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه تقاضا برای ماسک در کشور با توجه به شیوع بیماری کرونا بالا رفته است، اضافه کرد: روش‌های مختلفی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تأمین این نیاز داریم و رشد بسیار خوبی را در تولید ماسک های صنعتی و کارگاهی در کشور داشتیم.

تابش با اشاره به اینکه بخشی از ماسک مورد نیاز را نیز واردات می کنیم، گفت: ثبت سفارش و اقدامات لازم در این حوزه نیز انجام شده است و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی در خصوص تامین مواد اولیه شوینده ها نیز بیان کرد: یکی از اصلی ترین وظایف وزارت صمت افزایش تولید و تامین شبکه توزیع است و در دستوری به تمامی سازمان‌های صمت استانی ابلاغ کردیم تا اگر تا 48 ساعت کالاهای شوینده و ضدعفونی به هر دلیلی در واحد تولیدی مانده باشد به واحدهای توزیع معرفی شوند تا با محوریت داروخانه ها و یا برای واحدهای متقاضی سایر حوزه‌ها مانند اتحادیه های نانوایی در اسرع وقت توزیع شود و به دست مصرف کننده برسد.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: الان در شرایطی قرار داریم که حتماً باید کالا در سریعترین زمان ممکن به دست مصرف کننده برسد و از همه کسانی که در کار تامین، توزیع و نظارت بر شبکه هستند می خواهیم کالاهای شوینده و ضدعفونی را در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت مستقیم از خط تولید به شبکه توزیع و سطح عرضه برسانند.

تابش گفت: نباید منتظر ماند تا میزان این کالاها زیاد شود و سپس توزیع انجام شود، بلکه حتی اگر در حد چند کارتون از این اقلام هم باشد باید به سطح عرضه منتقل بشود.

گفتنی است که عباس تابش«معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» به همراه جواد کلاهدوزان «بازرس ویژه وزیر صمت» از خط تولید جهادی ماسک های بهداشتی گروه خودروسازی سایپا بازدید به عمل آورد.

  • استمرار فعالیت واحدهای تولید کننده اقلام بهداشتی تا پایان فروردین

همچنین سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: واحدهای تولیدی مرتبط با محصولات پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا، مواد اولیه آن‌ها و همچنین واحدهای تولیدکننده مواد غذایی، آشامیدنی تا پایان فروردین تعطیل نمی‌شوند.

مهدی صادقی نیارکی در نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان با تاکید بر لزوم اجرای ابلاغیه قبلی این معاونت درخصوص نظارت بر تولید حداکثری محصولات مرتبط با پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا و عدم توقف و تعطیلی واحدها و خطوط تولیدکننده این محصولات، مواد اولیه و ملزومات بسته‌بندی مستقر در آن استان‌ها با دلایل مختلف (اعم از تعطیلات پایان سال، تعطیلات رسمی و اورهال خط تولید)، تاکید کرد: باید به گروه یاد شده، واحدهای تولید کننده مواد غذایی، آشامیدنی، خوراکی و محصولات بهداشتی نیز اضافه شوند تا ضمن افزایش تولید در ایام پایانی سال و شروع سال جدید، خطوط تولید آن‌ها به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه تا پایان فروردین ماه فعالیت مستمر داشته باشند. وی همچنین از سازمان‌های استانی خواست که با تعامل با دستگاه‌های ذیربط استانی، اقدامات لازم برای برنامه‌ریزی تردد کارکنان و حمل مواد اولیه و محصولات این واحدها را انجام دهند و مجوزهای لازم برای تردد ناوگان بار و مسافر آن‌ها را صادر کنند تا از هر گونه اختلال در روند تولید و توزیع این محصولات در سطح کشور جلوگیری شود.

سرمقاله

علی اکبر کریمی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

عملیات بازار باز ابزار مناسبی است که بانک‌های مرکزی دنیا برای مدیریت بازار پول کشور به کار می‌گیرند زیرا در سیستم اقتصادی اگر بانک‌ها به منابع مالی نیاز داشته باشند از یکدیگر قرض می‌گیرند اما آز آنجایی که هزینه تجهیز پول برای بانک‌ها در این شیوه زیاد است، تامین مالی آنها با مشکلات بسیاری همراه است...در عملیات بازار باز، بانک مرکزی از یک سو می تواند با فروش اوراق مالی، منابع موردنیاز بانک‌ها را تامین کند و از سوی دیگر نقدینگی موجود در جامعه را جذب کند. عملیات بازار باز اهرمی برای تنظیم بازار پول و روابط بین بانکی است. عملیات بازار باز می تواند با جمع آوری نقدینگی موجود در کشور کاهش تورم را رقم زند.

نقدینگی موجود در ایران را باید مُهر تاییدی بر ضرورت به کارگیری هرچه سریعتر عملیات بازار باز دانست .هدف اصلی اجرای عملیات بازار باز تنظیم بازار پول است که با تحقق این مهم نیز تورم تا حدودی کنترل می شود.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

آن قدر ریز است و بی مقدار که به چشم نمی آید اما دمار از روزگار نوع بشر درآورده است. آن ها که با چشم مسلح او را دیده اند می گویند شکل ظاهری اش شبیه تاج است، برای همین به آن می گویند "کرونا" که در زبان لاتین یعنی تاج. اما این فاتح مرموز و جسور قلعه های ناگشوده، معلوم نیست سرانجام در کدام دیار می خواهد بار بیندازد و ...در قامت بزرگترین جهانگشای تاریخ تاجگذاری کند. هیچ سردار دیگری در طول تاریخ تا این اندازه فتوحات و پیروزی نداشته است و زیان های جانی و مالی به بار نیاورده است. هر روز کشتار می کند و از کشته پشته می سازد. کسب و کار مردم و بازارهای جهان را به هم ریخته است. همین دیروز در روزنامه تیتر زدیم : «روز سیاه بورس جهانی». این سیاه روزی به غیر از بورس گریبان بازارهای بسیاری را تا به حال گرفته و بازهم خواهد گرفت. آنطور که می گویند به غیر از رعایت دقیق و مستمر نکات بهداشتی هیچ مانع دیگری یارای مقاومت در برابر او را ندارد و همچنان پیشتازی می کند. تا کنون یکصد و پنجاه و پنج کشو را تسخیر کرده است و همه پهلوان ها و شوالیه ها و سامورایی های این کشورها در برابرش لنگ و سپر و شمشیر انداخته اند. حتی شجاع ترین و قوی ترین مردان عالم از ترس او به پستوها خزیده اند. آن ها هم که در کوی و برزن پیدایشان می شود مضطربانه چشم می چرخانند و این سو و آن سو را می پایند تا در صورت نیاز راه گریزی بیایند. اما او به کسی فرصت فرار نمی دهد، ضعیف و قوی برایش فرقی ندارد و از این حیث عادل ترین است. حتی ترامپ احمق هم که می خواست با این قاتل تاجدار سر شوخی بازکند و دستش بیندازد و به هیچش بینگارد، سرانجام در برابرش پر ریخت و شیرفهم شد که نباید سر به سر این هیولای خوش اشتها و سیری ناپذیر بگذارد چرا که برای او رییس جمهور آمریکا و کدخدای یک ده کوره در پرت ترین نقطه این کره خاکی فرقی ندارد و در آستان حضرتش همگی یکسان و خوار و ذلیل هستند. کودکان البته در این میان تا کنون استثنا بوده اند اما دلیل این استثنا هم هنوز معلوم نیست و بایستی منتظر بررسی ها و کاوش های دقیق تری از سوی ویروس شناسان و دانشمندان در این مورد باشیم. ظهور غافلگیرکننده ویروس کرونا به هر دلیلی که باشد یک نکته را تا به حال مسلم کرده است و آن اینکه توانسته است بشر مغرور، سرکش و ناسپاس را به درنگ و تامل وادارد و با همه ریزی و بی مقداری اش به او بفهماند که آی انسان تو با همه دستاوردهایی که تا به حال داشته ای و توانسته ای دل ذره را بشکافی و به قعر دریاها بروی و بر بال فلک سوار شوی باز هم در مقابل یک ذره ناچیز و نادیدنی به نام "کرونا" عاجز و ناتوان نشان دادی و این ویروس ذره بینی توانست ترا به چالشی سترگ و کابوس وار بکشاند و دعوی، بلکه دعاوی بی معنی تو را پاسخی درخور بدهد و بسوزاند؛ چنانکه مجذوبعلی شاه، شاعر خوش قریحه و اهل دل سده یازده هجری به زیبایی تمام گفته بود و شهرام ناظری خواننده خوش صدا و چیره دست معاصر آن را به آواز خوش خواند: « يك شب آتش در نيستاني فتاد/ سوخت چون عشقي كه بر جاني فتاد/ شعله تا سرگرم كار خويش شد/ هر ني‌اي شمع مزار خويش شد/ ني به آتش گفت كاين آشوب چيست/ مر تو را زين سوختن مطلوب چيست/ گفت آتش: بي‌سبب نفروختم/ دعوي بي‌معني‌ات را سوختم/ زان كه مي‌گفتي نيم با صد نمود/ همچنان در بند خود بودي كه بود/ با چنين دعوي چرا اي كم عيار/ برگ خود مي‌ساختي هر نو بهار/ مرد را دردي اگر باشد خوش است/ درد بي‌دردي علاجش آتش است».

رهبر معظم انقلاب؛
 

گروه سیاسی: حضرت آیت الله خامنه ای در مرقومه‌ای، تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا را برای همه لازم الاجرا
دانستند.

به گزارش تجارت به نقل از فارس رهبر انقلاب اسلامی در مرقومه‌ای، تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا را برای همه لازم الاجرا دانستند و تأکید کردند: طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا دارای پشتوانه‌ی علمی و همراه با انگیزه‌های دینی و جهادی و انسانی است.

متن مرقومه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شرح زیر است:

بسمه تعالی

از زحمات وزیر محترم و همکاران در این گستره‌ وسیع تشکر شود. تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش بیماری برای همه لازم الاجرا است. طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا که دارای پشتوانه‌ی علمی و همراه با انگیزه‌های دینی و جهادی و انسانی است،‌ طرحی کارآمد است و همان چیزی است که بلا را به نعمت و تهدید را به فرصت تبدیل خواهد کرد ان شاءالله.

۲۵ اسفند ۹۸

آذری جهرمی خبر داد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی از پایان دادن به کلاهبرداری‌های خدمات ارزش افزوده با ابلاغ مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به اپراتورها خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی در اعلام این خبر در توئیتر نوشت: «به رغم وجود چالش‌ها و فشارهای بسیار زیاد، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره‌ پایان دادن به کلاهبرداری های خدمات ارزش افزوده، روز گذشته به اپراتورها ابلاغ شد.» اما خدمات ارزش افزوده (Value added Services) که به اختصار به آن VAS (وس) گفته می‌شود چیست؟ این خدمات از جدیدترین پارامترهای نوین صنعت مخابرات به شمار می‌رود. خدمات ارزش افزوده شامل سرویس‌های فرعی بوده که تعرفه آنها از سرویس‌های استاندارد مانند مکالمه و پیامک بیشتر است. اتحادیه بین المللی مخابرات خدمات ارزش افزوده را خدماتی تعریف می کند که همراه یا علاوه بر خدمات پایه مخابراتی همچون تماس صوتی، پیامک، خدمات پیام چند رسانه ای و دسترسی داده به مشترکان عرضه می شود. در صنعت مخابرات، خدمات ارزش افزوده، کاربران را از طریق خلق ارزش و ارائه خدمات جذاب به استفاده بیشتر تشویق می‌کند. خدمات ارزش افزوده برای مصرف کنندگان تلفن‌های همراه سود بسیاری دارد، برای اپراتورهای تلفن همراه نیز درآمدزایی دارد و از قدرت و پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب و کار در تمامی زمینه ها برخوردار است. در ارائه خدمات ارزش افزوده موبایلی از سه ابزار ارسال پیامک، تماس و دیتا (Data) استفاده می شود. این خدمات می‌تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به عنوان تامین کننده محتوا ( Content Provider) شناخته می‌شوند، انجام شود. به طور ساده می‌توان گفت منظور از خدمات ارزش افزوده سرویسی است که در بستر تلفن همراه ارائه می‌شود و برای دریافت این سرویس کاربران هزینه پرداخت می‌کنند. در سال های اخیر شکایات زیادی مبنی بر ناآگاهی برخی از مشترکین از شرایط و هزینه‌های عضویت، روش‌های استعلام وضعیت عضویت و لغو آن، عضویت ناخواسته و همچنین شفاف سازی در خصوص ارائه و استفاده از خدمات ارزش افزوده وجود داشت. بر همین اساس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه برای حمایت از حقوق مشترکین و با توجه به وجود برخی از چالش‌ها در ارائه خدمات ارزش افزوده ارائه داد. مدتی از اجرای این مصوبه خبری تا اینکه امروز در توئیتی از پایان دادن به کلاهبرداری های خدمات ارزش افزوده با ابلاغ مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به اپراتورها خبر داد. در این مصوبه دارنده پروانه موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، نسبت به فعال سازی خدمت ارزش افزوده درخواستی اقدام کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه؛

گروه اقتصاد کلان: رییس سازمان برنامه و بودجه از کمک بلاعوض ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی خانوارهای کم بضاعت در چهار مرحله خبر داد که نخستین این کمک‌ها سه‌شنبه هفته جاری انجام می‌شود.

«محمدباقر نوبخت» یکشنبه در خاتمه گفت وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهوری با مردم، افزود: آنچه رئیس جمهوری به عنوان مصوبات اعلام کرد در دو بخش قابل بیان است که بخش نخست، مصوباتی بود که به موجب آنها به افرادی که مشاغل‌شان از کرونا آسیب دیده، مهلت داده خواهد شد. وی بیان داشت: در این راستا ۱۰ گروه از مشاغل تعریف شده و برای پرداخت مالیات، بیمه و اقساط بانکی شان مهلت داده می‌شود.

نوبخت ادامه داد:‌ بخش دوم سخنان رئیس جمهوری، مبالغی است که باید به صورت بلاعوض پرداخت شود؛ مبالغی که از تعهدات مالی دولت بوده و توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت می شود. وی گفت: از جمله این پرداختی‌ها، کمک بلاعوض به خانواده های کم درآمد و در حقیقت کم درآمدترین اقشار جامعه است. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور توضیح داد: این کمک‌ها در چهار مرحله انجام می‌شود و به حدود سه میلیون نفر تعلق می‌گیرد و تصمیم بر آن شد که بسته به تعداد افراد خانوار، از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان تحت عنوان بسته حمایتی ویژه پرداخت شود و نخستین آن سه شنبه همین هفته پرداخت می شود.