بهترین فرصت رایزنی برای رفع تحریم‌ها

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر ضرورت مداخله جهانی برای کنار رفتن تحریم ها در شرایط کنونی گفت: این اقدام باید زودتر انجام می‌شد. در شرایط کنونی وزارت خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نمایندگان ایران در مجامع بین المللی باید از طریق رایزنی با کشورها و قدرت های جهانی در خصوص کنار رفتن تحریم ها رایزنی کنند.جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این تحریم ها به صورت یکجانبه و از طریق آمریکا اعمال شده و وابستگی موسسات مالی و شرکت ها به اقتصاد آمریکا آنان را ناچار کرده که آمریکا را در این مسیر همراهی کنند. وی گفت: رایزنی با مجامع بین المللی منجر می شود تا دولت ترامپ در موقعیت دشوارتری قرار بگیرد و در سیاست های خود بازنگری کند.

 

تحریم مالی برای مقابله با کرونا

مشاور وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه تحریم های غیرقانونی آمریکا موجب محروم شدن ایران از منابع مالی مورد نیاز برای مقابله با کرونا شده، خواستار پایان انفعال جامعه جهانی در این زمینه شد.به گزارش ایسنا، بهزاد صابری در توییتر نوشت: کشورهای درگیر با کووید-۱۹، هر یک در حال اختصاص میلیاردها برای مقابله با شیوع این ویروس و اثرات اقتصادی و اجتماعی آن بر مردم هستند. تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا و انفعال شرم آور دیگران در تبعیت از این تحریم‌ها، باعث محروم شدن ایران از منابع مالی مورد نیازش شده است.وی با تاکید بر اینکه به این انفعال پایان دهید در پیام خود با قرار دادن یک هشتگ افزود: تحریم های ایران را متوقف کنید.

 

رییس جمهوری جلوی هرج و مرج را گرفت

مشاور رئیس‌جمهوری در واکنش به انتقادات درباره اظهارات روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، با طرح این پرسش که رئیس‌جمهور دقیقا چه‌ گفت؟ نوشت: "اگر این ستاد موردی را از شنبه لازم دید، اگر مدرسه‌ای، دبیرستانی، دانشگاهی، محل اجتماعی، مورد خاص را اگر تشخیص داد خودش اعلام می‌کند؛ بنابراین از روز شنبه همه روال‌ها به صورت عادی در کشور خواهد بود مگر مورد خاص با شرایط ویژه که خود ستاد ملی آنها را اعلام می‌کند."به گزارش ایسنا، حسام‌الدین آشنا در توییتر نوشت:‏این سخن حساب‌شده را تبدیل‌کردند به این‌که رئیس جمهور گفته از شنبه همه چیز عادی می‌شود. در حالی که او روال‌های عمومی اداره کشور را عادی اعلام کرد تا جلوی فروپاشی نظام اداری و هرج و مرج را بگیرد.»

رفع تحریم‌ها ضرورتی حقوق بشری

مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ‏در شرایطی که تهدید ‎کرونا در جهان فراگیر شده، رفع تحریم های یک‌جانبه و نامشروع علیه ایران ضرورتی حقوق بشری است.به گزارش ایسنا، مهدی سنایی، در توییتی با اشاره به ضرورت لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران با توجه به شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا از جمله ایران، نوشت : «در شرایطی که تهدید ‎کرونا در جهان فراگیر شده است، رفع تحریم‌های یک‌جانبه و نامشروع علیه ایران ضرورتی حقوق بشری است. سایر کشورها نیز در این شرایط در عدم رعایت این تحریم های خودسرانه، مسئولیتی تاریخی در قبال ملت ایران و ملل جهان دارند.»

واکنش سفیر انگلیس به رفتار مردم

سفیر انگلیس در تهران با انتشار توییتی به رفتار هم‌وطنانش برای هجوم به فروشگاه‌ها در انگلیس و همچنین در دسترس بودن مایحتاج روزانه در فروشگاه‌های ایران، واکنش نشان داد.به گزارش ایسنا، راب مک ایر با انتشار تصویری از قفسه‌های دستمال توآلت در فروشگاهی در صفحه توییترش نوشت: خرید امروز در تهران. همان چیزی که شما نگرانش بودید.توئیت سفیر انگلیس در واکنش به رفتار هموطنانش است که در عرض یک ساعت فروشگاه‌های انگلیس را خالی کردند.

احتمال سلاح بیولوژیکی بودن کرونا

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رابطه‌ای بین دستپاچگی نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و رئیس‌جمهوری آمریکا در اعلام وضعیت اضطراری و گمانه‌زنی ایران و چین در سلاح بیولوژیک بودن کرونا وجود دارد.به گزارش ایسنا، محسن رضایی در یادداشتی نوشت: «بالاخره مقامات آمریکایی پس از گذشت حدود دو ماه از پیدایش و انتشار ویروس کرونا به ناچار با اعلام وضعیت اضطراری از تظاهر به سموت و تمسخر نسبت به پدیده کرونا دست برداشتند.بر این اساس بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که بین دستپاچگی نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و رئیس جمهور آمریکا در اعلام وضعیت اضطراری و اعلام این گمانه از طرف مقامات ایران و چین که «ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیک ساخته شده در سازمان‌های جاسوسی است که کنترل آن را از دست داده‌اند» رابطه عمیقی وجود دارد.از این رو، این پرسش قوت می‌گیرد که آیا آنها اکنون و به تازگی متوجه این خطر شده‌اند یا دارند رد گم می‌کنند؟ان‌شاءالله در آینده این مساله هم روشن می‌شود اما ضرورت دارد، همه ما چه مردم و چه مسئولین مسأله کرونا را جدی‌تر بگیریم.»

مرحله دوم انتخابات در شهریور ۹۹

سخنگوی شورای نگهبان از موافقت اعضای این شورا با برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس در روز جمعه ۲۱ شهریور سال آینده خبر داد.عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: وزارت کشور در نامه ای به شورای نگهبان خواستار این شده بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا زمان مرحله دوم انتخابات مجلس که قرار بود ۲۹ فروردین سال آینده برگزار شود، به شهریور ماه موکول شود.وی افزود: اعضای شورای نگهبان با پیشنهاد وزارت کشور برای تغییر در زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس به دلیل شیوع ویروس کرونا موافقت کرد.کدخدایی تصریح کرد: در جلسه امروز این شورا، درخواست وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفت و اعضا با برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس در روز جمعه ۲۱ شهریور سال آینده موافقت کردند. کدخدایی همچنین در توییتر نوشت:«با توجه به شرایط کشور در مقابله با ویروس منحوس کرونا وزیر محترم کشور پیشنهاد تغییر زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس را از ۲۹ فروردین به شهریور سال آینده داشت.از دو تاریخ ۲۱ و ۲۸ پیشنهاد شده، شورای نگهبان با تاریخ ۲۱ شهریور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات موافقت نمود.»

تکذیب شایعه خرید داروی کرونا

دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی شایعه منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر حکم خریداری داروی کرونا از رژیم اشغالگر قدس را تکذیب کرد.به گزارش ایلنا، دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: استفتائی به نقل از این مرجع تقلید شیعیان در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها و به‌تبع آن در فضای مجازی منتشر شده که موضوع آن کشف و تولید داروی بیماری کرونا توسط رژیم اشغالگر قدس و حکم خریداری آن می‌باشد. به اطلاع می‌رساند این مطلب دروغ محض بوده و هیچ‌گاه سوال و جوابی در این زمینه مطرح نشده است.در اطلاعیه دفتر آیت الله مکارم شیرازی تصریح شده است: برای چندمین بار اعلام می‌کنیم که این‌گونه شایعات کار بدخواهان است. و فتاوا، مواضع و دیدگاه‌های معظم‌له تنها و تنها از طریق پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم‌له (MAKAREM.IR) منتشر می‌شود.

واشنگتن دنبال جنگ با ایران نیست

شبکه سعودی الحدث به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نیست بلکه تنها به دنبال بازدارندگی قاطعانه است.به گزارش ایسنا ، شبکه سعودی الحدث در گزارشی تحت عنوان " واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نیست بلکه به دنبال بازدارندگی قاطعانه است" نوشت: در روز های اخیر شاهد تنش کلامی میان آمریکا و ایران بودیم به خصوص اینکه مک کنزی، فرمانده مقر مرکزی نیروهای سنتکام روز پنجشنبه گفت که ایران باید مسئولیت حملات شبه نظامیان وابسته به خود را برعهده بگیرد. این اظهارات مک کنزی تنها چند ساعت پس از کشته شدن دو نظامی آمریکایی در پایگاه التاجی در عراق بود.در این راستا، یک مقام آمریکایی در گفت و گو با شبکه الحدث گفت: ایران تهدید بزرگی برای امنیت ملی آمریکا باقی خواهد ماند. این شبکه سعودی نوشت: این اظهارنظر به تنهایی می تواند نشان دهنده رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در رابطه با ایران باشد؛ واشنگتن تهران را نه تنها تهدیدی برای همسایگان خود می داند بلکه آن را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا از جمله شهروندان و سربازان آمریکایی در منطقه خاورمیانه می داند. ایران همچنین تلاش می کند که منافع آمریکا در منطقه و تمام دنیا را نیز تهدید کند. این درحالی است که واشنگتن تلاش می کند که برای حفظ امنیت ملی خود با این تهدیدات مقابله کند.

روحانی در نشست مشترک با فعالان اقتصادی تاکید کرد؛

گروه سیاسی: رئیس جمهور گفت: نه امروز و نه در ایام نوروز و قبل و بعد از آن قرنطینه نداریم و همه در کسب و کارشان آزادند و خدمات دولت نیز به طور معمول به مردم خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت با نمایندگان فعال اقتصادی با اشاره به بررسی تأثیر بیماری کرونا بر کسب و کارها، گفت: تصمیم بر این بود و تاکید کردیم که باید شرایط و روند اقتصادی و نیز تعامل مردم و فعالیت‌های اقتصادی به رغم اینکه با کرونا مواجهیم باید پروتکل‌های بهداشتی مدنظر قرار گیرد و در عین حال فعالیت اقتصادی عادی باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما اصلاً موضوعی به نام قرنطینه نداریم و این که شایعه شده در تهران و بخشی از شهرها، برخی فروشگاه‌ها و مشاغل در قرنطینه قرار می‌گیرند و چنین موضوعی وجود ندارد.

روحانی با تاکید بر اینکه نباید بگذاریم در عرصه اقتصادی مشکلی ایجاد شود، افزود: البته در برخی از کسب و کارها به طور طبیعی مشکلاتی ایجاد شده که در این جلسه بررسی کردیم که بتوانیم به افرادی که در این کسب و کارها دچار مشکل شده اند، کمک کنیم.

رئیس جمهور گفت: استان‌ها به هیچ عنوان در زمینه تعطیلی، حق تصمیم گیری ندارند.

وی افزود: ایجاد هرگونه محدودیت، صرفا از طریق ستاد ملی کرونا در تهران خواهد بود و استاندارها و بخش‌های بهداشتی نمی‌توانند در این زمینه تصمیم گیری کنند. وی گفت: بنابراین در استان‌ها در این زمینه اقدامی نباید صورت بگیرد.

روحانی، با تبیین مصوبات دولت برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر افزود: نخستین بسته حمایتی برای این افراد همین هفته و تا قبل از سال نو پرداخت می‌شود و سه بسته دیگر نیز در ماه‌های بهار ۹۹ به آنان پرداخت خواهد شد.

رئیس جمهور، رقم این بسته حمایتی را از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر دانست و گفت: توزیع تفصیل این مصوبه از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه تبیین می‌شوند.

  • پرداخت وام کم بهره

روحانی افزود: به ۴ میلیون خانوار دیگر نیز که معمولاً دچار مشکل هستند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند از یک تا دو میلیون وام با بهره بسیار کم پرداخت خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: ۴ درصد بهره این وام را این خانوارها و ۸ درصد را دولت به بانک‌ها پرداخت خواهند کرد و به ارائه تضمین نیاز نیست و اقساط آن به تدریج از یارانه‌ای که به این خانوارها پرداخت می‌شود کسر خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: مردم مطمئن باشند که نیازهای بهداشتی، درمانی، ارزاق عمومی و نیازمندی‌های ضروری آن‌ها تامین شده است.

روحانی افزود: ما در زمینه پرداختی‌هایی که مردم در این سه ماه از قبیل مالیات و سهم بیمه و اقساط بانکی دارند مهلتی قرار داده ایم و به کسب و کارهایی هم که دچار مشکل شده و افرادی هم که در زندگی دچار سختی هستند، یارانه ویژه برای اسفند و سه ماه بهار در نظر گرفته ایم که برخی از این تصمیمات را امروز و بقیه را فردا اعلام می‌کنیم.

وی گفت: درست است که این روزها روزهای راحتی نیست و مشاغل و مردم با سختی توام هستند، اما مطمئن باشید نیازهای بهداشتی، درمانی، ارزاق عمومی و نیازمندی‌های ضروری تامین شده و دولت حمایت خود را از این افراد انجام می‌دهد.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: مردم بتوانند با مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی به زندگی معمولی خود در فعالیت‌های اقتصادی ادامه دهند و خداوند در روزهای پایانی سال به مردم ما کمک خواهد کرد و از این مقطع سخت عبور می‌کنیم.

  • عزم دولت برای تامین کالای مورد نیاز مردم

روحانی افزود: همه تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی، خدماتی که دولت انجام می‌دهد، حتی الامکان به گونه‌ای باشد که مردم در خانه بمانند و در جایی اجتماع نکنند و یا اگر اقدامی انجام می‌دهند در چارچوب یک اصول بهداشتی باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اینکه کاری، روزی و ساعتی تعطیل شود و کسب خاصی مورد محدودیت قرار بگیرد، مرجع آن فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا در تهران است.

روحانی گفت: مردم مطمئن باشند کالای مورد نیاز آن‌ها تامین خواهد شد، اعم از کالاهایی که مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی است، یا زندگی روزمره و کالاهای مصرفی آن‌ها باشد، این‌ها هم با ذخایر ما به اندازه کافی وجود دارد، هم خریدهای لازم انجام گرفته، هم بنادر ما الان پر از کالا است و هرگونه نیازی به ثبت سفارش جدید و خرید جدید باشد بانک مرکزی ارز لازم را تامین خواهد کرد و تامین کرده و بعد هم تامین خواهد کرد.

وی افزود: ما با کشورهای همسایه در حال مذاکره برای رفت و آمد برای نقل و انتقال کالا در مرزها هستیم که با پروتکل‌های بهداشتی مورد توافق ما و در چارچوب پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی انجام می‌گیرد. رئیس جمهور گفت: اقساط بانک‌ها و مبالغ پرداختی را که مردم در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت باید انجام دهند، می‌تواند به تاخیر بیفتد.

روحانی در جلسه مباحث اقتصادی مدیریت کرونا، اظهار داشت: اقساطی که مردم باید به بانک‌ها پرداخت کنند برای سه ماه یعنی اسفند، فروردین و اردیبهشت امهال می‌شود و مردم می‌توانند پرداخت آن را به تعویق بیاندازند.

رئیس جمهور گفت: ما تصمیماتی نیز نسبت به چک‌هایی که احتمالا به خاطر شرایط کسب و کار برگشت می‌خورد، اتخاذ کرده ایم، اما عدم پرداخت آن‌ها باعث وجود محدودیت‌هایی می‌شود که بانک‌ها برای مشتریان در نظر گرفته اند که مقرر شد این محدودیت‌های بانکی در قبال مشتریان برداشته شوند.

  • خدمات بانکی متوقف نخواهد شد

روحانی افزود: تسهیلاتی که پیشتر راجع به آن صحبت کردم، مشمول ۱۰ دسته شغلی بود، اما در بحث چک این موضوع برای همه مردم صدق می‌کند و مردم مطمئن باشند که خدمات بانکی آن‌ها متوقف نخواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه پرداخت حق بیمه کارفرمایان نیز در این سه ماه پرداخت حق بیمه به تاخیر می‌افتد و کارفرمایان لزوما ملزم به پرداخت حق بیمه نیستند، ضمن اینکه می‌توانند حق بیمه سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت را یکجا در خردادماه پرداخت نکنند و تا آخر سال آتی فرصت دارند تا به تدریج این حق بیمه را پرداخت نمایند. روحانی گفت: قبلا اعلام شده بود در زمینه پرداخت قبوض یا بدهی آب، برق، گاز، عوارض و بدهی‌های شهرداری به مردم فرصت داده خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: حمایت از کسانی که بیشتر تحت فشار قرار گرفته اند و کسب و کارشان تعطیل شده و در شرایطی قرار گرفتند که فعالیت آن‌ها عملاً زیاد نیست و دچار مشکل هستند، ضروری است.

روحانی در ادامه سخنانش در نشست مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی، با تاکید بر اینکه در بخش مالیات تصمیمات خوبی را در این زمینه اتخاذ کردیم، خاطر نشان کرد: در پرداخت مالیات، یک مهلت سه ماهه به آن‌ها داده می‌شود و تصمیمات گرفته شده درباره این مقررات مالیاتی شاید فردا اعلام شود، چون برخی از موارد آن، فردا در ستاد ملی مطرح و تصمیم گیری می‌شود.

رئیس جمهور افزود: این مهلت سه ماهه حتماً انجام خواهد گرفت و در زمینه مسائل بهداشتی و درمانی نیز بخش خصوصی ما هر کمکی که بتواند انجام دهد، انجام خواهد داد و لوازم و تجهیزات مورد نیاز جزو هزینه‌هایی است که در مالیات قابل قبول خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه این لوازم مشمول مالیات نخواهد شد، افزود: این اطلاعات به طور مفصل در اختیار مردم قرار می‌گیرد و برای مردم توضیح داده می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد ؛

یک نماینده مجلس گفت: کرونا باعث رکود در اقتصاد شده و بسیاری از بخش‌ها با مشکل رو به رو شده‌اند.علی بختیار در گفت‌وگو با ایلنا درباره تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد و برخی از کسب‌وکارها گفت: کرونا باعث رکود در بخش‌هایی از اقتصاد کشور شده و مشاهده می‌کنیم تولید، تجارت، بازرگانی و پروژه‌های اجرایی با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند. نماینده گلپایگان ادامه داد: چیزی به شب عید نمانده و بازاری‌ها از قبل برای این ایام برنامه‌ریزی کرده بودند تا بتوانند کالاهایشان را بفروشند اما امروز دچار مشکل شده‌اند. وی با اشاره به این‌که تولیدکنندگان کل ایام سال چشم به بازار شب عید دارند، عنوان کرد: تولیدکنندگان برای شب عید برنامه‌ریزی می‌کنند و از قبل آنچه را که باید تولید کنند را تولید می‌کنند تا در این ایام بفروشند اما شیوع بیماری کرونا مانع شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: بیماری کرونا شرایط سختی را به وجود آورد، امروز این بیماری در سراسر جهان فراگیر شده است و همه بخش‌های زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: کرونا علاوه بر سلامت جسم بر سلامت روان هم تاثیر گذاشته است. امروز مردم در اضطراب و نگرانی به سر می‌برند.بختیار ادامه داد: البته مسئولان پس از آن که متوجه وجود بیماری در کشور شدند، تمهیداتی را صورت و اقدامات پیشگیرانه انجام دادند.

وی افزود: انشاالله از این شرایط عبور می‌کنیم، مهم در این برهه زمان مدیریت است‌ البته باید گفت که دولت می‌توانست مدیریت جدی‌تری داشته باشد و شرایط لازم را پیش از این‌ها برای قرنطینه، شیوع و حتی جلوگیری از بیماری فراهم سازد. این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم مسائل پیشگیرانه را رعایت می‌کنند. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص بیماری کرونا، گفت: کارهایی برای این مبارزه انجام شده است، امروز کیت‌های آزمایشگاهی در اختیار آزمایشگاه‌های سراسر کشور قرار گرفته و خدا را شکر روند بهبودی رو به جلو است. بختیار افزود: امروز مدارس و دانشگاه‌‌ها به دلیل وجود شرایط کشور تعطیل می‌شوند بنابراین ما باید به آموزش از راه دور که مدت‌ها در باره آن صحبت شد و یا خدمات دولت الکترونیک که بحث‌های زیادی پیرامون آن انجام دادیم اهتمام ورزیم شاید این شرایط کمک کند دولت الکترونیکی که سال‌های سال است از آن صحبت می‌کردیم، گسترش یابد.

ظریف به همتایانش نامه نوشت؛

نامه‌های وزیر امور خارجه خطاب به همتایان وی در کشورهای مختلف جهت تسلیم به وزرای امور خارجه به روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تحویل شد. به دنبال ارسال نامه ظریف وزیر امور خارجه ایران به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، در روز شنبه مورخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۸ دستیاران وزیر امورخارجه در حوزه های منطقه ای در ملاقاتهای جداگانه و متعدد با سفرا و روسای نمایندگیهای خارجی مقیم در کشورمان دیدار نموده و ضمن تشریح آخرین وضعیت مقابله با ویروس کرونا و بیان مشکلات و موانع ناشی از تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا در مسیر تامین اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز، نامه های وزیر امور خارجه خطاب به همتایان وی در کشورهای مختلف با محتوای مشابه نامه وی به دبیر کل سازمان ملل متحد جهت تسلیم به وزرای امور خارجه به روسای نمایندگیهای خارجی مقیم تحویل شد. ظریف در نامه های خود خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد و همتایان خویش تاکید کرده که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه تاثیر داشته و تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.

وزیر امور خارجه در این نامه، تاثیر تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت و هم چنین دیگر صادرات کشور توسط بخش های دولتی و غیردولتی و در نتیجه کاهش درآمدهای کشور و توان دولت برای تامین یارانه کالاهای اساسی شهروندان ایرانی و کاهش توان بخش خصوصی برای تولید و اشتغال، چندلایه بودن تحریم‌های بخش‌های مالی، حمل و نقل، بیمه و بانکی برای ممانعت از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران، عدم تامین قطعات، لوازم و حتی نرم‌افزارهای ناوبری مورد استفاده شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و اقدامات اخیر شرکت‌های آمریکایی برای مانع‌تراشی در استفاده از فناوری اطلاعات در جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ را به عنوان مثال‌هایی از اقدامات آمریکا بر شمرده و از بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده انتقاد نموده است. ظریف، توقف فوری تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده علیه مردم ایران را الزامی دانسته و بر وظیفه سازمان ملل متحد و دولتهای عضو در همراهی با درخواست مردم و دولت ایران در توقف سیاست دولت ایالات متحده تاکید کرده است و از دبیرکل درخواست کرده است تا متن این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر شود

لاریجانی در دیدار پژوهشگران حوزه سلامت بیان کرد:

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی از پژوهشگران و نخبگان حوزه سلامت ، بر لزوم داده کاوی و تحقیقات روشمند برای تحلیل تحولات کرونا به منظور پیش بینی و پیشگیری از این بیماری تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی، مطالعه سیر شیوع و رصد اوج و فرودهای گسترش کرونا در کشور را لازمه مبارزه علمی با آن دانست و گفت: باید با تلفیق مطالعات دو حوزه آمار و سلامت، ، میزان تاثیر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و مهارت های خودمراقبتی در کنترل کرونا سنجش علمی شده و نتایج آن در اختیار مردم قرار گیرد تا رفتار جمعی را متاثر سازد.

وی با اعلام حمایت مجلس از گسترش دانش در حوزه بهداشت عمومی و استفاده از نتایج آن در رسانه ها، این اقدام را نیاز امروز جامعه عنوان کرد و افزود: در باره ویروس کرونا فرضیه ها و پرسش های فراوانی وجود دارد که پاسخ به آنها جامعه را در غلبه بر این بیماری یاری خواهد داد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که البته طبیعی است برخی پژوهش ها در کوتاه مدت به ثمر نرسد، تصریح کرد: در عین حال از جامعه علمی انتظار است که با نیاز امروز مردم هماهنگ شده و یافته های خود را در اولین فرصت در خدمت مدیریت درمان و کنترل کرونا قرار دهند.

لاریجانی ، توسعه مدل ها و روش های نو برای تحلیل اطلاعات بیماری های همه گیر به ویژه ‌کرونا در مناطق در گیر و پرابتلا را راهکاری اساسی برای‌ پیش بینی و پیشگیری از شیوع آنها دانست و گفت: مجلس، آمادگی دارد تا از مراکز پژوهشی کشور حمایت کند تا این مراکز شناخت سیر کرونا و راه های علمی پیش بینی، کنترل و پیشگیری از آن را متناسب با وضعیت جمعیتی و اقلیمی هر استان دنبال کنند و در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دهند.