صادرات به عراق ادامه دارد

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید صادرات ایران به عراق ادامه دارد. یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت تردد در مرزهای مشترک ایران و عراق، اظهار کرد: همانطور که پیش از این نیز بارها اعلام کرده‌ایم، رابطه اقتصادی و همکاری و همراهی دو کشور با یکدیگر در این عرصه ادامه خواهد داشت و حتی اگر در کوتاه‌مدت نیز برخی مسائل باعث کاهش کوتاه‌مدت همکاری‌ها شود، در سریع‌ترین زمان ممکن کار به حالت عادی باز می‌گردد. به گفته وی، در حال حاضر و با توجه به مشکل به وجود آمده تحت تاثیر شیوع کرونا، دو کشور در حال تلاش هستند که تهمیدات بهداشتی در مرزها را افزایش دهند و با بالا رفتن امکانات، تهدیدها و نگرانی‌ها کاهش یابد.

 

افت شدید معاملات خودرو

طبق اعلام رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، ویروس ناخوانده، بازار شب عید خودرو را برهم زده و میزان معاملات را به صفر نزدیک کرده است و باتوجه به اینکه عرضه و تقاضا همیشه تعیین کننده قیمت‌هاست، تا زمانی که تقاضا در بازار وجود ندارد، روند قیمتی خودرو هم نزولی خواهد بود. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه امسال شیوع ویروس کرونا بازار شب عید را از نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گرفته است، اظهار کرد: این در شرایطی است که برخی دارندگان و فروشندگان خودروهای خود را نگه داشته بودند تا در روزهای پایانی سال به بازار عرضه کنند و سود بیشتری ببرند.

 

دولت منابع صادرکنندگان را بلوکه کرد

رئیس کنفدراسیون صادرات اظهار داشت: در حالی که ما در اواخر سال ۹۸ هستیم، برگشت مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۸ تعیین تکلیف نشده است و هیچ پرداختی برای این سال صورت نگرفته است و برای ۹۷ هم برای یک ماه و نیم شروع شد که با موضوعات بیماری کرونا تداخل پیدا کرد. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد روند صادرات کشور گفت: تا اوایل اسفندماه ۹۸ صادرات غیرنفتی کشور روند مثبتی داشت و از رشد وزنی برخوردار بود. با وجود شرایط سخت تحریمی و پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سال ۹۸، خوشبختانه صادرکنندگان ما توانستند هم صادرات را افزایش داده و هم ارز حاصل از آن را به چرخه اقتصادی بازگرداند و کاهش فروش نفت را به نوعی جبران کنند.

شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌های ایران در نامه‌ای رسمی به بانک مرکزی، درخواست کرد بازپرداخت بدهی‌های فعالان نمایشگاهی کشور، به تعویق بیفتد.

بهمن حسین زاده، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در گفت و گو با ایسنا، اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، عملا برگزاری نمایشگاه‌ها به تاخیر افتاده و بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران این عرصه با مشکل مواجه شده‌اند. از سوی دیگر منابع درآمدی که این افراد و شرکت‌ها پیش‌بینی کرده بودند، محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: به دنبال به وجود آمدن این شرایط که احتمالا در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، در نامه‌ای رسمی به رییس کل بانک مرکزی از ایشان خواستیم با به تعویق افتادن بازپرداخت بدهی‌های فعالان این صنعت موافقت کند.

حسین زاده درباه گروههایی که درخواست شده بازپرداخت بدهی‌هایشان به تعویق بیفتد نیز توضیح داد: فعالان مرتبط با صنعت نمایشگاهی که از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند، از جمله اعضای انجمن نمایشگاه بین‌المللی، شرکتهای نمایشگاه استانها و برگزار کنندگان نمایشگاههای کشور اصلی‌ترین گروهی هستند که در صورت موافقت بانک مرکزی می‌توانند با فشار کمتری این روزها را پشت سر بگذارند.

به گفته وی، صنعت نمایشگاهی ایران در سال‌های گذشته ظرفیت و زیرساخت‌های مربوط به توسعه کار خود را گسترش داده و با عبور از روزهای سخت کرونا، این صنعت بار دیگر با تمام توان خود به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در روزهای گذشته اعلام کرده بود که با به تعویق افتادن بازپرداخت اقساط و بدهی‌های بخش‌هایی از اقتصاد که تحت تاثیر شیوع کرونا متضرر شده‌اند، موافقت خواهد کرد.

وزیر صمت در جلسه شورای معاونین تاکید کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزیر صنعت در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، تاکید کرد: باید همه ظرفیت‌های موجود را برای عبور از شرایط خاص این روزهای کشور بسیج کنیم و البته وزارت صمت با همه توان در کنار سایر عوامل دخیل در مقابله با کرونا قرار دارد.

به گزارش تجارت به نقل از شاتا، رضا رحمانی افزود: در مقطعی از تاریخ قرار داریم که خدمتگزاری به مردم عزیز کشورمان علیرغم همه مشکلات و چالش‌ها یک فرصت بزرگ و ارزشمند است که حتماً باید قدر بدانیم و همه ظرفیت‌های خود را به کار بگیریم.

وی اضافه کرد: این روزهای جلوه هایی از فداکاری در عرصه های مختلف پزشکی و درمانی کشور شاهد هستیم که جا دارد از صمیم قلب از همه تلاشگران این عرصه تقدیر و تشکر کنیم.

رحمانی تصریح کرد: همسو با عزیزان فعال در حوزه بهداشت و درمان کشور، ارکان مختلف تولیدی، صنعتی و صنفی نیز با وجود همه محدودیت ها، به صورت شبانه روزی تلاش خود را وقف تولید و تامین حداکثری نیاز‌های کشور به ملزومات و محصولات بهداشتی نموده اند و با تمام وجود پای کار هستند تا بتوانند بخشی از دغدغه های مردم را در این بخش کاهش دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وظیفه خود می‌دانم از زحمات و تلاش همه جهادگران عرصه تولید به خصوص در زمینه تولید اقلام بهداشتی تقدیر و تشکر کنم.

  • در تولید ماسک رشد بسیار خوبی داشتیم

در خبری دیگر معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: از همه کسانی که در کار تامین، توزیع و نظارت بر شبکه هستند می خواهیم کالاهای شوینده و ضدعفونی کننده را در کوتاه ترین زمان ممکن مستقیم از خط تولید به شبکه توزیع و سطح عرضه برسانند.

عباس تابش در بازدید از خط تولید جهادی ماسک های بهداشتی سایپا در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب، افزود: در حوزه ماسک‌های کارگاهی شاهد راه اندازی خط تولید 20 هزار ماسک در روز توسط شرکت سایپا هستیم که شرکت ایران خودرو نیز این کار را شروع کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از کارگاه های موجود در کشور مدل و نوع فعالیت خود را برای تامین ماسک تغییر داده اند تا در این شرایط نیاز مردم را به ماسک بتوانند تأمین کنند.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه تقاضا برای ماسک در کشور با توجه به شیوع بیماری کرونا بالا رفته است، اضافه کرد: روش‌های مختلفی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تأمین این نیاز داریم و رشد بسیار خوبی را در تولید ماسک های صنعتی و کارگاهی در کشور داشتیم.

تابش با اشاره به اینکه بخشی از ماسک مورد نیاز را نیز واردات می کنیم، گفت: ثبت سفارش و اقدامات لازم در این حوزه نیز انجام شده است و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی در خصوص تامین مواد اولیه شوینده ها نیز بیان کرد: یکی از اصلی ترین وظایف وزارت صمت افزایش تولید و تامین شبکه توزیع است و در دستوری به تمامی سازمان‌های صمت استانی ابلاغ کردیم تا اگر تا 48 ساعت کالاهای شوینده و ضدعفونی به هر دلیلی در واحد تولیدی مانده باشد به واحدهای توزیع معرفی شوند تا با محوریت داروخانه ها و یا برای واحدهای متقاضی سایر حوزه‌ها مانند اتحادیه های نانوایی در اسرع وقت توزیع شود و به دست مصرف کننده برسد.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: الان در شرایطی قرار داریم که حتماً باید کالا در سریعترین زمان ممکن به دست مصرف کننده برسد و از همه کسانی که در کار تامین، توزیع و نظارت بر شبکه هستند می خواهیم کالاهای شوینده و ضدعفونی را در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت مستقیم از خط تولید به شبکه توزیع و سطح عرضه برسانند.

تابش گفت: نباید منتظر ماند تا میزان این کالاها زیاد شود و سپس توزیع انجام شود، بلکه حتی اگر در حد چند کارتون از این اقلام هم باشد باید به سطح عرضه منتقل بشود.

گفتنی است که عباس تابش«معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» به همراه جواد کلاهدوزان «بازرس ویژه وزیر صمت» از خط تولید جهادی ماسک های بهداشتی گروه خودروسازی سایپا بازدید به عمل آورد.

  • استمرار فعالیت واحدهای تولید کننده اقلام بهداشتی تا پایان فروردین

همچنین سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: واحدهای تولیدی مرتبط با محصولات پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا، مواد اولیه آن‌ها و همچنین واحدهای تولیدکننده مواد غذایی، آشامیدنی تا پایان فروردین تعطیل نمی‌شوند.

مهدی صادقی نیارکی در نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان با تاکید بر لزوم اجرای ابلاغیه قبلی این معاونت درخصوص نظارت بر تولید حداکثری محصولات مرتبط با پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا و عدم توقف و تعطیلی واحدها و خطوط تولیدکننده این محصولات، مواد اولیه و ملزومات بسته‌بندی مستقر در آن استان‌ها با دلایل مختلف (اعم از تعطیلات پایان سال، تعطیلات رسمی و اورهال خط تولید)، تاکید کرد: باید به گروه یاد شده، واحدهای تولید کننده مواد غذایی، آشامیدنی، خوراکی و محصولات بهداشتی نیز اضافه شوند تا ضمن افزایش تولید در ایام پایانی سال و شروع سال جدید، خطوط تولید آن‌ها به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه تا پایان فروردین ماه فعالیت مستمر داشته باشند. وی همچنین از سازمان‌های استانی خواست که با تعامل با دستگاه‌های ذیربط استانی، اقدامات لازم برای برنامه‌ریزی تردد کارکنان و حمل مواد اولیه و محصولات این واحدها را انجام دهند و مجوزهای لازم برای تردد ناوگان بار و مسافر آن‌ها را صادر کنند تا از هر گونه اختلال در روند تولید و توزیع این محصولات در سطح کشور جلوگیری شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد؛

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید فروشندگان بیشترین سود خود را در اسفند ماه به دست می‌آورند و از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از خرید و فروش کساد شده، دولت باید تمام قد برای حل این مشکلات فروشندگان ورود کند.

علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره ضرورت توجه به کسب و کارها، گفت: در نظر گرفتن مهلت زمانی برای پرداخت تسهیلات و تسویه قبوض آب، برق و... از جمله اقدامات مناسب برای کمک به کسب و کارها همزمان با شیوه کرونا است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: فروشندگان بیشترین سود خود را در اسفند ماه به دست می‌آورند و از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از خرید و فروش‌ها کساد شده، دولت باید تمام قد برای حل مشکلات آنها ورود کند.

وی درباره وضعیت بازار و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها تصریح کرد: سازمان‌های عریض و طویلی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی باید بر بازار به درستی نظات داشته باشند تا از بروز مکشلاتی مانند گرانی در شرایط خاص و اضطراری جلوگیری کنند.

وی تامین ماسک موردنیاز را یکی از نیازهای اساسی کشور در شیوع کرونا دانست و اظهار کرد: کِش موردنیاز تولید ماسک ظرف هفته گذشته از کیلویی 40 هزار تومان به 180 هزار تومان رسیده، در ین شرایط چه کسی پاسخگو است؟

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: اگرچه در حال حاضر از احتکار کالا جلوگیری شده و نهادهای نظارتی تمام توان خود را برای جلوگیری از سوءاستفاده به کار می‌برند اما اگر در را به روی سوداگران ببندیم آنها از پنجره وارد می شوند.

بروجردی با بیان اینکه باید قاطعانه با افرادی که در شرایط کنونی به دانبال گرانی کالاها و سوداگری در بازار هستند، برخورد شود، ادامه داد: از یک سو باید واحدهای تولیدی با تمام ظرفیت خود مشغول باشند و از سوی دیگر سیستم توزیع و عرضه کالا به وظیفه خود عمل کند تا کالاهای موردنیاز مردم به موقع و با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی؛

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در موضوع احتکار اقلام بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده، قانون اجازه برخورد قاطع به محتکران را به دستگاه قضا داده است. یحیی کمالی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تأکید بر اینکه یکی از مواردی که قانون اجازه می‌دهد، مدعی العموم با مجرم برخورد کند، موضوع احتکار به ویژه احتکار اقلام دارویی و لوازم بهداشتی است، اظهار کرد: در مقطع کنونی که مواد ضد عفونی کننده یکی از نیازهای مبرم مردم است، احتکار مواد ضد عفونی کننده جرم سنگینی به شمار می‌آید چراکه با سلامت و جان مردم سر و کار دارد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم با بیان اینکه در چنین شرایط خاصی باید تمام ارکان کشور از جمله مردم، حاکمیت و دولت باید در کنار هم باشند، افزود: در صورت استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور می‌توانیم این بحران جهانی را به خوبی در کشورمان مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: در این شرایط حساس هرگونه اقدامی اعم از احتکار، انبار کردن و گران فروشی که منجر به افزایش شیوع ویروس کرونا و شدت بحران در کشور شود، از منظر حقوقی و قانونی جرم تلقی می‌شود و به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. حتی می‌توان به پرونده این افراد سودجو خارج از نوبت رسیدگی کرد.

کمالی پور با یادآوری اینکه تشدید بحران در کشور جرم بزرگی است که مجازات آن می‌تواند حتی اعدام باشد، گفت: در چنین شرایطی دست قاضی باز است و می‌تواند برای محاکمه محتکرانی که سلامت و جان مردم را به خطر می‌اندازند و به نوعی جنایت علیه بشریت مرتکب می‌شوند، سنگین‌ترین مجازات‌‌ها را در نظر گیرند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه تمام دستگاه‌های ذی ربط نظارتی و قضایی باید برای تشدید نظارت‌ها بر شبکه توزیع و فروش اقلام بهداشتی و ضد عفونی نظارت داشته باشند، گفت: نباید در برخورد با این سودجویان کوتاهی شود. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به ظرفیت‌های بالای مردمی برای ایثار و از خودگذشتگی، افزود: سابقه فرهنگی کشور ما به قدری غنی است که از رشادت‌‎ها و فداکاری‌های بسیاری را به خود دیده است؛ امروز نیز کادر سلامت و بهداشتی کشور چنین صحنه‌‎هایی ‌‎هایی را رقم زده است

عضو کمیسیون اجتماعی توصیه کرد؛

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: به راحتی می‌توان جلوی تجمع مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را گرفت و محصولات این فروشگاه‌ها را به صورت اینترنتی عرضه کرد.

احمد بیگدلی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تبلیغات گسترده تلویزیونی برای حضور در این فروشگاه‌ها، اظهار کرد: این فروشگاه‌ها که با هر بحرانی در کشور شلوغ‌تر می‌شوند به کمک تبلیغات و تشویق صدا و سیما به مشتریان خود افزوده است در حالیکه همین مراکز خرید شلوغ می‌‎تواند تهدیدی برای سلامت مردم و کارکنان فروشگاه باشد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس دهم با بیان اینکه به راحتی می‌توان عرضه اینترنتی و تلفنی محصولات را در این فروشگاه‌های زنجیره‌‎ای نهادینه کرد، افزود: در این مسیر می‌توان از ظرفیت صدا و سیما نیز بهره گرفت.

وی تصریح کرد: متأسفانه مدیریت در کشور ما همواره به نحوی است که تا به شرایط بحران نرسیم، راهکاری برای برون رفت از مشکلات در نظر نمی‌گیریم.

بیگدلی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در زمینه مبارزه با شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: متأسفانه صداوسیما دچار یک بلاتکلیفی است و به جای پخش برنامه‌های سرگرم کننده، تبلیغاتی از این دست پخش می‌کند.

وی اضافه کرد: صداوسیما نمی‌‎تواند با برنامه‌های تکراری دو یا سه دهه پیش مخاطب امروز را جذب کند و با وجود بودجه بسیار بالایی که برای این نهاد در مجلس در نظر گرفته شده ولی عملکرد این نهاد به هیچ مطلوب نبوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: در مقطع کنونی حتی می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت نیروی انسانی بسیج، مساجد و خانه‌های بهداشت نیازهای مردم را تهیه و به آن‌ها رساند و نقش اصلی را در این میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایفا می‌کنند.

  • قرنطینه کامل تهران اشتباه است

در خبری دیگر؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه قرنطینه کامل تهران کار اشتباهی است، تاکید کرد که اعمال محدودیت برای تردد نباید به مختل شدن اقتصاد مردم منتهی شود، بنابراین تنها باید هوشمندانه بر نحوه رفت و آمدها نظارت کرد.

محسن علیجانی زمانی در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، در مورد تصمیمات اخیر ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه امیدواریم هر چه سریعتر شعار این ستاد مبنی بر ما کرونا را شکست می‌دهیم با همراهی مردم محقق شود، گفت: استان تهران دارای 16 شهرستان و 16 میلیون نفر بوده که 20 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد که در مساحتی نه چندان زیاد ساکن هستند و این امر می‌طلبد که‌ برای مقابله با کرونا مراقبت‌های بیشتری صورت بگیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مهمترین نکته برای مقابله با کرونا این است که چرخه انتقال را قطع کنیم به این صورت که از بیماران و افراد مشکوک به ابتلا به کرونا مراقبت بیشتری شود و سایر افراد نیز در منزل بمانند تا سطح ارتباطشان با دیگران کاهش یابد.

سرمقاله

علی اکبر کریمی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

عملیات بازار باز ابزار مناسبی است که بانک‌های مرکزی دنیا برای مدیریت بازار پول کشور به کار می‌گیرند زیرا در سیستم اقتصادی اگر بانک‌ها به منابع مالی نیاز داشته باشند از یکدیگر قرض می‌گیرند اما آز آنجایی که هزینه تجهیز پول برای بانک‌ها در این شیوه زیاد است، تامین مالی آنها با مشکلات بسیاری همراه است...در عملیات بازار باز، بانک مرکزی از یک سو می تواند با فروش اوراق مالی، منابع موردنیاز بانک‌ها را تامین کند و از سوی دیگر نقدینگی موجود در جامعه را جذب کند. عملیات بازار باز اهرمی برای تنظیم بازار پول و روابط بین بانکی است. عملیات بازار باز می تواند با جمع آوری نقدینگی موجود در کشور کاهش تورم را رقم زند.

نقدینگی موجود در ایران را باید مُهر تاییدی بر ضرورت به کارگیری هرچه سریعتر عملیات بازار باز دانست .هدف اصلی اجرای عملیات بازار باز تنظیم بازار پول است که با تحقق این مهم نیز تورم تا حدودی کنترل می شود.

منبع: خانه ملت

یادداشت

مسعود یوسفی

روزنامه نگار

آن قدر ریز است و بی مقدار که به چشم نمی آید اما دمار از روزگار نوع بشر درآورده است. آن ها که با چشم مسلح او را دیده اند می گویند شکل ظاهری اش شبیه تاج است، برای همین به آن می گویند "کرونا" که در زبان لاتین یعنی تاج. اما این فاتح مرموز و جسور قلعه های ناگشوده، معلوم نیست سرانجام در کدام دیار می خواهد بار بیندازد و ...در قامت بزرگترین جهانگشای تاریخ تاجگذاری کند. هیچ سردار دیگری در طول تاریخ تا این اندازه فتوحات و پیروزی نداشته است و زیان های جانی و مالی به بار نیاورده است. هر روز کشتار می کند و از کشته پشته می سازد. کسب و کار مردم و بازارهای جهان را به هم ریخته است. همین دیروز در روزنامه تیتر زدیم : «روز سیاه بورس جهانی». این سیاه روزی به غیر از بورس گریبان بازارهای بسیاری را تا به حال گرفته و بازهم خواهد گرفت. آنطور که می گویند به غیر از رعایت دقیق و مستمر نکات بهداشتی هیچ مانع دیگری یارای مقاومت در برابر او را ندارد و همچنان پیشتازی می کند. تا کنون یکصد و پنجاه و پنج کشو را تسخیر کرده است و همه پهلوان ها و شوالیه ها و سامورایی های این کشورها در برابرش لنگ و سپر و شمشیر انداخته اند. حتی شجاع ترین و قوی ترین مردان عالم از ترس او به پستوها خزیده اند. آن ها هم که در کوی و برزن پیدایشان می شود مضطربانه چشم می چرخانند و این سو و آن سو را می پایند تا در صورت نیاز راه گریزی بیایند. اما او به کسی فرصت فرار نمی دهد، ضعیف و قوی برایش فرقی ندارد و از این حیث عادل ترین است. حتی ترامپ احمق هم که می خواست با این قاتل تاجدار سر شوخی بازکند و دستش بیندازد و به هیچش بینگارد، سرانجام در برابرش پر ریخت و شیرفهم شد که نباید سر به سر این هیولای خوش اشتها و سیری ناپذیر بگذارد چرا که برای او رییس جمهور آمریکا و کدخدای یک ده کوره در پرت ترین نقطه این کره خاکی فرقی ندارد و در آستان حضرتش همگی یکسان و خوار و ذلیل هستند. کودکان البته در این میان تا کنون استثنا بوده اند اما دلیل این استثنا هم هنوز معلوم نیست و بایستی منتظر بررسی ها و کاوش های دقیق تری از سوی ویروس شناسان و دانشمندان در این مورد باشیم. ظهور غافلگیرکننده ویروس کرونا به هر دلیلی که باشد یک نکته را تا به حال مسلم کرده است و آن اینکه توانسته است بشر مغرور، سرکش و ناسپاس را به درنگ و تامل وادارد و با همه ریزی و بی مقداری اش به او بفهماند که آی انسان تو با همه دستاوردهایی که تا به حال داشته ای و توانسته ای دل ذره را بشکافی و به قعر دریاها بروی و بر بال فلک سوار شوی باز هم در مقابل یک ذره ناچیز و نادیدنی به نام "کرونا" عاجز و ناتوان نشان دادی و این ویروس ذره بینی توانست ترا به چالشی سترگ و کابوس وار بکشاند و دعوی، بلکه دعاوی بی معنی تو را پاسخی درخور بدهد و بسوزاند؛ چنانکه مجذوبعلی شاه، شاعر خوش قریحه و اهل دل سده یازده هجری به زیبایی تمام گفته بود و شهرام ناظری خواننده خوش صدا و چیره دست معاصر آن را به آواز خوش خواند: « يك شب آتش در نيستاني فتاد/ سوخت چون عشقي كه بر جاني فتاد/ شعله تا سرگرم كار خويش شد/ هر ني‌اي شمع مزار خويش شد/ ني به آتش گفت كاين آشوب چيست/ مر تو را زين سوختن مطلوب چيست/ گفت آتش: بي‌سبب نفروختم/ دعوي بي‌معني‌ات را سوختم/ زان كه مي‌گفتي نيم با صد نمود/ همچنان در بند خود بودي كه بود/ با چنين دعوي چرا اي كم عيار/ برگ خود مي‌ساختي هر نو بهار/ مرد را دردي اگر باشد خوش است/ درد بي‌دردي علاجش آتش است».