آمادگی در برابر بارندگی شدید

مدیرکل مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص آخرین وضعیت رودخانه‎های کشور با توجه به بارش‎های اخیر در این هفته گفت: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی طی روزهای اخیر برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان و ایلام بارندگی شدید پیش‌بینی شده است و خوشبختانه با تدابیر انجام شده جای هیچ نگرانی وجود ندارد.روسیف‌الله آقابیگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، افزود:خوشبختانه شرایط مدیریتی مناسب پیش از آغاز بارش‌ها در نظرگرفته شده، به طوری که کنترل حجم مخازن سد‌ها برای جاگیری سیلاب‌های احتمالی، وضعیت پرشدگی سدها، رهاسازی برنامه‌ریزی شده آب سد‌ها برای بارش‌های جدید، در نقاط بحرانی رودخانه‌ها و فاقد آبگذر مناسب برای ایجاد شده است.

 

تمدید فرصت پرداخت قبوض برق

مدیر عامل شرکت توانیر گفت: برق مشترکینی که برای پرداخت قبوض خود با مشکل مواجه هستند، قطع نمی شود.به گزارش صدا و سیما، محمدحسن متولی زاده گفت: البته این رویه برای مشترکین خوش حسابی است که پیش از این قبوض برق خود را به موقع پرداخت کرده اند.وی افزود: ما از مردم که برای پرداخت قبوض خود مشکلی ندارند تقاضا می‌کنیم در زمان مقرر قبض برق خود را پرداخت کنند تا صنعت برق برای خدمات رسانی با مشکل مواجه نشود. مدیر عامل شرکت توانیر داد: آن دسته از افرادی که کسب و کارشان دچار مشکل شده و خدمات خرد ارایه می‌دهند و یا تعداد محدودی از مردم که درآمدشان کاهش یافته است مشمول این فرجه هستند و تا پایان اردیبهشت فرصت پرداخت قبوض به آن‌ها داده شده است.

 

توسعه فعالیت ملی فناوری در سال ۹۹

مدیرعامل شرکت ملی حفاری گفت: انتظار می‌رود با اجرایی شدن پروژه‌های تعریف‌ شده در طرح توسعه ۲۸ مخزن و شتاب بخشیدن به پروژه‌های در حال اجرا، سال ۹۹ شاهد افزایش بازدهی کار و توسعه فعالیت‌ها و در نتیجه درآمدزایی مناسب‌تر شرکت باشیم.به گزارش شرکت ملی حفاری ایران، سیدعبدالله موسوی در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: با توجه به ماهیت و شرایط کار این شرکت، نهایت تلاش‌ها شده تا در همسویی و هماهنگی کامل با وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، اقدام‌های پیشگیرانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه‌های ذی‌ربط در استان خوزستان، دستورعمل‌های مرتبط به‌طور کامل در سطوح و بخش‌های مختلف ستادی و عملیاتی شرکت اجرا شود

دلیلی برای ادامه مذاکره روسیه و اوپک
وجود ندارد

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که این کشور، دلیلی برای ادامه مذاکره با اوپک‌پلاس نمی‌بیند.به گزارش رویترز، خبرگزاری اینترفکس، الکساندر نواک اعلام کرد که این کشور دلیلی برای بازگشت به مذاکرات با شریکان خود در گروه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) نمی‌بیند.وی افزود: روسیه می‌تواند در ماه آوریل امسال، تولید روزانه نفت خود را ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.چندی پیش مذاکرات روسیه و اوپک برای تشدید کاهش تولید نفت در واکنش به گسترش ویروس کرونا، با شکست روبه‌رو شده بود.

ضد عفونی کردن پمپ بنزین‌ها آغاز شد

مشاور عالی انجمن مالکان جایگاه‌ها و مجتمع‌های خدماتی، رفاهی و بین‌راهی گفت: ضدعفونی همه جایگاه ها آغاز شده است و این کار با کمک عمده جایگاهداران پیش می‌رود اما لازم است که یک بسیج همگانی برای این مهم ایجاد شود.محمد عطاپور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تدابیر در نظر گرفته شده برای ضدعفونی کردن جایگاه‌های سوخت، اظهار کرد: هر جایگاه با هزینه خود بنرهایی را برای آگاهی مشتریان نصب کرده و تا آنجایی که توانسته‌اند جایگاه‌ها را به مواد ضد عفونی و دستکش مجهز کرده‌اند اما همچنان مشکلات زیادی در جایگاه‌ها وجود دارد.وی یکی از بزرگترین مشکلات را تبادل پول نقد برشمرد و افزود: متاسفانه علیرغم هشدارهای داده شده برخی همچنان پول نقد پرداخت می‌کنند.

تکذیب کاهش تولید پالایشگاه آبادان

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: پالایشگاه آبادان با تمام ظرفیت فعال است و خبر توقف و یا کاهش تولید این پالایشگاه تکذیب می شود.مهدی اسماعیلی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه هیچ پالایشگاه‌ی کاهش تولید ندارند، ادامه داد: کاهش تولید پالایشگاه های کشور به دلیل شیوع کرونا درست نیست و روند کار در پالایشگاه های کشور مانند گذشته در جریان است.همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیرو درج خبری با عنوان پروژه فاز دوم بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه آبادان متوقف شد توضیحاتی ارائه داد.در برخی رسانه ها از خبر مذکور اینطور برداشت شده که بخشی از فعالیتهای تولیدی پالایشگاه آبادان متوقف شده و پالایشگاه مذکور کاهش تولید
داشته است.

کارشناس بین الملل نفت تشریح کرد؛

گروه انرژی: درحالی نفت ۳۰ دلاری نوید مرگ نیمی از فعالیت‌های صنعت شیل را می دهد که آمریکا برای حفظ مشتریان نفتی خود باید هزینه سنگینی را در این رقابت به روسیه بپردازد.

یک هفته از آغاز رسمی جنگ تمام عیار نفت در میان تولیدکنندگان اصلی این محصول می‌گذرد و خبری از بازگشت قیمت‌ها به رویه یک ماه قبل نیست. اما این تنش و درگیری آسیب های متفاوتی را به صادرکنندگان طلای سیاه وارد خواهد کرد. در این بین روسیه و عربستان (تولید کنندگان متعارف) چندان اوضاع وخیمی برای تداوم سیر نزولی قیمت نفت در پیش رو نخواهند داشت. چراکه هم هزینه استخراج نفت در این کشورها به مراتب پایین‌تر است و هم مسئولین نفتی هر دو کشور قیمت های پایین نفت را آسیب جدی برای صنعت خود تلقی نکرده‌اند. این در حالی است که به نظر می رسد پشت پرده این جنگ ، کشور ثالثی باید آسیب دیده و سهمش در بازار نفت کاهش یابد.

در این رابطه مرتضی فیروزی کارشناس مسایل بین الملل نفت به اقتصادآنلاین گفت: در جدال اخیر نفتی، دو سناریو قابل پیش بینی است. نخست اینکه پیش بینی می شد برای کنترل قیمت ها در بازار جهانی نفت، تولیدکنندگان اصلی این بازار سعی کردند تا توافقی برای کاهش تولید برسند و مطابق با پیشنهاد سران عربستان، اوپکی ها یک میلیون بشکه از تولید روزانه خود را کاهش داده و در مقابل غیراوپکی ها نیز 500 هزار بشکه کسر کنند که روسیه این عقب نشینی از بازار تولید را نپذیرفت. در نتیجه عربستان دست به یک اقدام متقابل برای برهم زدن نظم بازار نفت زد.

  • آمریکا در جنگ جهانی نفت آسیب خواهد دید

وی افزود: درست است که نتیجه این افت شدید قیمت نفت به زیان کشورهای تولید کننده تمام خواهد شد اما کشوری که بیش از همه در این جنگ جهانی نفت آسیب خواهد دید (البته با این شرط که قیمت نفت در محدوده 30 دلار تثبیت شود) آمریکا خواهد بود چرا که بخش عمده‌ای از تولید نفت شیل که هزینه تمام شده تولید آن بالاست، متوقف خواهد شد.

فیروزی در ادامه گفت: ضمنا باید به این موضوع نیز توجه داشت که وقتی یک پالایشگاه بزرگ اقدام به خرید نفت می‌کند اصطلاحاً با آن مدل نفت می راند چرا که باید تمام سیستم پالایشگاه را با مشخصات نفت خریداری شده تنظیم کند و تغییر این تنظیمات کار بسیار دشوار و هزینه برداری است. این بدان معناست که پالایشگاهی که خارج از امریکا نفت شیل خریداری می کند و با مشخصات آن نفت تطابق دارد در صورت توقف تولید شیل، با هزینه های بسیار بالایی برای تغییر فرایند به نفت دیگری روبرو خواهد بود. از این رو آمریکا برای آنکه مشتریان شیل خود را از دست ندهد باید جبران هزینه های استخراج این نفت را متحمل شود. یا به عبارتی دیگر هزینه امنیت انرژی خود را بپذیرند.

سناریو دوم اینکه در صورت تداوم روند نزولی قیمت نفت، آمریکا سر دوراهی سختی قرار خواهد گرفت. باید دقت داشت که تا پیش از شروع تحریم های ایران، کره جنوبی خریدار اصلی میعانات گازی ایران بود. اما پس از اعمال تحریم ها، آمریکا با نفت سبک خود سعی کرد جای ایران را در پالایشگاه های کره جنوبی بگیرد و حال با افت قیمت نفت و بالا رفتن هزینه های تولید نفت شیل، آمریکا سر دوراهی قرار گرفته است. گفتنی است به دلیل خصوصی بودن شرکت های نفتی فعال در آمریکا، هر زمان که سرمایه گذاری در این صنعت به دلیل افت شدید قیمت، کاهش یابد، مالکان این شرکت ها تصمیم به توقف تولید خواهند گرفت و دولت نمی تواند اجبار خاصی برای تداوم روند تولید شیل داشته باشد مگر با اعطای بسته های حمایتی (معافیت های خاص) مالکان شرکت های شیل را تشویق به ادامه
تولید کند.

  • روسیه با تحریک عربستان ضربه سختی به آمریکا میزند

این کارشناس نفت در پاسخ به سوالی در خصوص استراتژی روسیه برای مخالفت با کاهش تولید نفت گفت: روسیه قطعاً آثار عدم پذیرش توافق با اوپکی ها را می دانست اما تصمیم گرفت تا با تحریک عربستان برای کاهش قیمت نفت، در حقیقت انتقام سختی از آمریکا به دلیل تحریم خط لوله نورد استریم بگیرد. چراکه طبق تحلیل‌های بالا، بیشترین آسیب از کاهش قیمت نفت به صنعت شیل آمریکا وارد خواهد آمد. از سوی دیگر با افزایش زیان تولید پُرهزینه نفت شیل و خروج از بازار عرضه، روسیه بهترین شانس را برای تصاحب سهم از بازار رقیب خود را بدست خواهد آورد. به گفته فیروزی وجه دیگر این کاهش قیمت نفت می تواند تا حدی به نفع ترامپ برای انتخابات سال جاری تمام شود چراکه افت قیمت نفت سبب کاهش شدید قیمت سوخت و فرآورده‌های نفتی شود که این دلیل خوبی برای افزایش رضایت‌مندی جامعه امریکایی است. ولی باید دید که آیا قیمت های کنونی نفت تا نوامبر و زمان انتخابات ادامه خواهد یافت. اما باید توجه داشت که نقطه قوت ترامپ برای پیروزی در انتخابات نوامبر آینده، مسائل اقتصادی است. این در حالیست که با ریزش قیمت نفت و همچنین شیوع کرنا در جهان و آمریکا، بازارهای بورس این کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد ریزش عمیق شاخص های بازارهای مالی این کشور هستیم. در نتیجه اگر کرونا در ابعاد متفاوت تاثیرش را بر اقتصاد جهانی منعکس کند، شانس ترامپ برای انتخاب مجدد کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: عرضه مرغ و گوشت قرمز در بازار بیشتر از تقاضا است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.به گزارش تسنیم، حسن عباسی معروفان، با اعلام این مطلب گفت: هم اکنون گوشت قرمز وارداتی در کلیه فروشگاه‌ها به قیمت کیلویی 40 هزار تومان و گوشت تازه داخلی نیز به قیمت هر کیلو 93 هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.وی گفت: گوشت مرغ منجمد نیز به قیمت هر کیلو 12 هزار تومان و گوشت مرغ کشتار روز نیز به ازای هر کیلو 12 هزار و 500 تومان به مردم عرضه می‌شود.وی با تاکید بر اینکه توزیع اقلام پروتئینی به صورت روزانه انجام شده و هیچ توقفی در این زمینه نخواهیم داشت افزود: به غیر از روز اول عید که روز جمعه است تمامی مراکز عرضه گوشت شامل سردخانه ها، توزیع کنندگان و فروشگاه‌ها باز بوده و تامین و توزیع اقلام پروتئینی متوقف نخواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: علی رغم ارزان شدن قیمت آجیل نسبت به سال گذشته، اما کرونا بازار آجیل و خشکبار را هم تحت تاثیر قرار داده است.مصطفی احمدی در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه خرید آجیل هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند، گفت: در واحد‌های صنفی برای تهیه آجیل حرارت ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه استفاده می شود و قطعا ویروسی وجود ندارد حتی برای اطمینان مردم می‌توانند در منزل نیز آن را حرارت داده و استفاده کنند.احمدی با بیان اینکه قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: با شرایطی که در بازار به وجود آمده اعضای صنف به فکر سود نیستند و حتی در فروش‌های فوق العاده شرکت کردند و برخی از واحد‌ها نیز زیر قیمت خرید، اجناس خود را به فروش می‌رسانند.وی بیان کرد: در فروش فوق العاده، کالا‌ها با تخفیف و با ۵ درصد سود عرضه می‌شود.

نانوایی‌ها حق تعطیلی ندارند

رییس اتحادیه نانوایان سنتی با تاکید بر اینکه مردم نسبت به انبار نان اقدام نکنند چراکه با کمبود نان مواجه نخواهند شد، افزود: انبار نان هم مشکلاتی از جمله بیات شدن آن یا کپک زدنش یا اینکه افزایش احتمال آلودگی ان به این ویروس دارد.بیژن نوروز مقدم در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین تصمیمات برای ادامه کار نانوایی‌ها اظهار داشت: در مورد قرنطینه هیچ تصمیمی درباره نانوایی‌ها اعلام نشده‌ و تعطیلی نانوایی‌ها شایعه است و خود مردم این شایعه را منتشر و خودشان هم از آن وحشت کرده‌اند.وی تاکید کرد: مطابق سنوات گذشته هیچ تغییری در ساعت پخت و میزان پخت نان نخواهیم داشت و مانند همان روال گذشته نانوایی‌ها فعال هستند.مقدم با بیان اینکه این روزها شاهد هجوم مردم به نانوایی‌ها هستیم و متاسفانه هیچ یک از اصول بهداشتی اعلام شده را هم رعایت نمی‌کنند افزود: از مردم خواهش می‌کنیم ایجاد ترس نکنند و با آرامش خاطر و بدون رفتار هیجانی نسبت به تامین نان مورد نیاز به مقدار مصرفی متعارف اقدام کنند.

۲۵۰ هزار تن برنج در گمرک معطل تخصیص ارز

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: هم اکنون حدود۲۵۰ هزار تن برنج در گمرک معطل تخصیص ارز است که انتظار می‌رود بانک مرکزی هر چه سریع‌تر ارز مورد نیاز را اختصاص دهد.مسیح کشاورز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه واردات برنج با مشکل تامین ارز روبروست، اظهار کرد: علی رغم قول‌هایی که وزارت صمت و بانک‌مرکزی در خصوص تخصیص ارز به واردات اقلام اساسی همچون برنج داده، اما در عمل این موضوع عملیاتی نشده است.وی افزود: با وجود آنکه ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد و بخشی از آن به شکل ترخیص درصدی بدون دریافت ارز وارد بازار شد، اما تاکنون بانک‌مرکزی و وزارت صمت به تعهدات خود عمل نکرده که این موضوع باعث شده نتوانیم به واردات ادامه دهیم.کشاورز با اشاره به اینکه امنیت غذایی کشور در گرو تامین به موقع برنج مورد نیاز است، بیان کرد: با توجه به اهمیت بالای برنج به عنوان دومین محصول غذایی پرمصرف بعد از نان و عدم تعهد بانک‌مرکزی و وزارت صمت به معاون اول رئیس جمهور نامه‌ای ارسال کردیم که علت تعلل بانک مرکزی و سوء مدیریت وزارت صمت را در موضوع واردات برنج بررسی کند.

رئیس اتحادیه زنبورداران مطرح کرد؛

 

گروه اصناف: رئیس اتحادیه زنبورداران گفت: با افزایش تولید و صادرات زهر زنبور عسل می‌توانیم جای خالی درآمد حاصل از نفت را در بودجه پر کنیم.

حسین باستان رئیس اتحادیه زنبورداران در گفتگو با میزان در خصوص اهمیت تولید زهر زنبور عسل اظهار کرد: تاکنون برنامه ریزی دقیق برای تولید زهر زنبور عسل در کشور انجام نشده است، اما تولید این محصول به دلیل اهمیت بالایی که دارد در اولویت‌های کشور قرار گرفته است.

وی افزود: درآمد ناشی از فروش زهر زنبور عسل می‌تواند جای خالی درآمد‌های نفتی را در بودجه پر کند به همین دلیل مورد توجه دولت قرار گرفته است. رئیس اتحادیه زنبورداری بیان کرد: برای تولید زهر زنبور عسل باید زیرساخت‌ها و برنامه ریزی‌ها دقیق و بی نقص باشند چراکه این محصول قرار است درآمد‌های زیادی را برای کشور حاصل کند.

باستان ادامه داد: یکی از مهمترین زیرساخت‌های تولید زهر زنبور عسل ایجاد بازاریابی و پیدا کردن بازار‌های هدف برای فروش این محصول است که هم اکنون اتحادیه زنبورداران در حال انجام این امور است.

وی تصریح کرد: امسال تولید ناچیزی از زهر زنبور عسل در کشور انجام و به بازار‌های کشور گرجستان فروخته شد که امیدواریم در سال‌های آینده ظرفیت‌های تولید افزایش پیدا کنند. رئیس اتحادیه زنبورداری مطرح کرد: با افزایش تولید زهر زنبور عسل و آمادگی کشور برای صادرات این محصول امیدواریم که صادرکنندگان با مشکلاتی همچون بازگشت ارز مواجه نباشند.

  • هر گرم زهر زنبور ٨٠ دلار می ارزد

این درحالی است که به گفته عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی صادرات یک گرم زهر زنبور ٨٠ دلار است و از محل فروش آن، ارزش ۱.۵ بشکه نفت را دارد.کشاورز گفته بود: زنبور به عنوان حشره ای که در طبیعت پرورش می یابد و حیات بشر وابسته به آن است و باید از این حشره محافظت به عمل آید.وی در بخشی از سخنانش گفته بود: در بخش زنبورداری با وجود رشد کیفی، عملکرد ما پایین است و با افزایش بهره وری می توان به بازدهی مطلوب رسید، زیرا با کمترین سرمایه بیشترین تولید را خواهیم داشت. کشاورز همچنین گفته بود: برخی محصولات بدون وجود زنبور بازدهی کافی ندارد و از جمله محصول آفتابگردان، بدون وجود زنبور بی حاصل است یا در محصول یونجه، زنبور عسل کمک می کند .وی ضمن تاکید بر استفاده از فناوری در محصولات کشاورزی گفت: باید دانش را به کالا تبدیل ساخت و به فکر خلق ثروت باشیم.

  • زنبورداری به معنای واقعی صنعت است

همچنین مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی کشور نیز گفته بود: زنبورداری به معنای واقعی صنعت است و برای افزایش تولید باید علم و فناوری در این صنعت وارد شود.

وی گفته بود: صنعت زنبورداری مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی است و تولید آن وابسته به منابع داخلی و توانمندی بالایی در امر صادرات دارد و با تغییر اقتصاد از سال گذشته و آزاد سازی اقتصاد، مردم با ارزش محصولات تولیدی بیشتر آشنا شدند و به بازارهای صادراتی توجه ویژه ای دارند. رضایی پیرامون صادرات عسل و سایر محصولات زنبورداری گفت: چنانچه به بازار داخل توجه شود، موفق نخواهیم شد، بنابراین باید افق دید خود را وسیع تر سازیم. وی گفت: ایران سومین کشور تولید عسل و کلونی است و با توجه به گستردگی صنعت زنبورداری که از استخراج عسل و زهر تا تولید محصول عسل است، بحث مهارت افزایی و تبدیل علم به مهارت نیز باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس شورای تامین دام کشور با تاکید بر اینکه از نظر تامین انواع گوشت قرمز به مرحله ای رسیده ایم که قیمت ها به نوعی رقابتی شده است، افزود: بررسی ما نشان می‌دهد بازار گوشت قرمز در حال رسیدن به ثبات است، همچنین پیش بینی می‌شود فراوانی و ارزانی در انتظار بازار این کالا است.منصور پوریان در گفت وگو با ایلنا با اشاره به افزایش جمعیت دامی کشور در دو بخش دام سبک و سنگین اظهار کرد: افزایش تعداد واحدهای دامی فعال همراه با افزایش زایش‌ها در پی بارش‌های مناسب در سالجاری و بهبود مراتع موجب شده تا شاهد جمعیت بی‌سابقه‌ای از دام‌ها در کشور باشیم.وی ادامه داد: افزایش جمعیت دامی کشور در هر دو بخش دام سبک و سنگین به نحوی است که میزان عرضه به بیش از تقاضا رسیده است.پوریان، افزود: در حال حاضر تامین گوشت قرمز در بهترین شرایط خود قرار دارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده با اشاره به اینکه روند تأمین مواد اولیه موادهای تولیدی شوینده با سرعت انجام می شود، اظهارداشت: قیمت محصولات شوینده هیچ تغییری نکرده و مردم می توانند حتی از تخفیفات برخی از واحدهای شوینده هم استفاده کنند.جمشید فروزش در گفت وگو با تسنیم، با بیان اینکه هیچ کمبودی در محصولات شوینده در کشور وجود ندارد، افزود: ظرفیت تولید محصولات شوینده کارخانجات کشور 2 تا 3 برابر نیاز بازار است حتی در برخی از محصولات مانند ظرفیت چند برابر نیاز بازار است و در این رابطه مردم نباید نگرانی داشته باشند.دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده گفت: در حال حاضر انبارها پر از کالا است و واحدهای تولیدی با توجه به برند و سهم خود از بازار مشغول فعالیت هستند به نحوی که برخی چند شیفته مشغول تولید هستند.