همکاری با شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: تحریم‌ها باعث شد در زمینه سیستم‌های اتوماسیون که وابسته به کشورهای خارجی است،‌ مشکلاتی به وجود بیاید که برای رفع آن‌ها با شرکت‌های دانش بنیان مراکز علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها به نتایج خوبی رسیده ایم. سياووش اميرمكري در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح اهم اقدام های انجام شده توسط شرکت مذکور در سال جاری پرداخت. او ابتدا در خصوص وضعیت فرودگاه‌های کشور و آمادگی آن‌ها در شرایط کنونی توضیحاتی ارایه کرد و گفت: دستگاه‌های کمک ناوبری ارتباطی و سیستم های نظارتی راداری در تمام فرودگاه‌ها و ایستگاه های هوانوردی متعلق به این شرکت به صوت ۲۴ ساعته در حال کار هستند.

 

راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات وزارتخانه

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات این وزارتخانه تحت عنوان TUIX خبر داد. امیرمحمود غفاری در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: براساس ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیکی، ۱۴ خوشه مرکز تبادل اطلاعات (Information Exchange: IX) باید ایجاد شود.

وی افزود: این خوشه‌ها از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) با یکدیگر متصل خواهند شد و در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی با راه اندازی این مركز به عنوان سومین مرکز تبادل اطلاعات از ۱۴ خوشه تعریف شده در كل كشور قرار گرفته است.

 

تصویب برنامه‌های عملیاتی سازمان بنادر

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت ومنابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اهداف اختصاصی، برنامه‌های عملیاتی و بودجه سال ۱۳۹۹ سازمان بنادر و دریانوردی توسط هیأت عامل این سازمان تصویب شد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید سعید سید علایی درباره تصویب برنامه های عملیاتی و بودجه ای سازمان بنادر، افزود: مجموعه اهداف اختصاصی و برنامه‌های عملیاتی سال آینده سازمان مرکزی و بنادر تابعه مشتمل بر ۱۲ هدف کلان، ۱۸۳ هدف اختصاصی و ۱۳۳۷ برنامه عملیاتی با رویکردی کاملا "مشارکتی- تعاملی" فی‌مابین ستاد مرکزی و بنادر تابعه و اعمال دیدگاه های مدیریتی در واحدهای ستادی و بنادر تدوین شد.

در باره واحدهای مسکن مهری که تحویل گرفته نمی‌شوند

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به این‌که واحدهای مسکن مهری که تحویل گرفته نمی‌شوند، عمدتا در اختیار بنگاه‌داران و سرمایه‌گذاران است از افزایش سود تسهیلات این واحدها به ۱۸ درصد خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به افزایش سود وام واحدهای مسکن مهری که تکمیل شده‌اند اما مالکان از تحویل آن‌ها سر باز می‌زنند، گفت: سود وام این واحدها از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت. او افزود: در پردیس، چندین هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که علی‌رغم اینکه چند سال از تکمیل آن‌ها می‌گذرد و واحدها آماده شده‌اند، مالکان برای تحویل واحد و دریافت دفترچه قسط مراجعه نکرده‌اند. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، عنوان کرد: پس از انجام بررسی‌های مختلف، متوجه شدیم که این واحدها عمدتا در اختیار بنگاه‌داران و سرمایه‌گذاران است. به همین خاطر در حال اخذ مصوبه افزایش سود وام تسهیلات واحدهایی که تحویل گرفته نمی‌شوند به ۱۸ درصد، هستیم. او در گفت‌وگو با شبکه خبر، خاطرنشان کرد: مالکانی که واحد مسکن مهر آن‌ها هنوز تکمیل نشده است، نگران افزایش سود تسهیلات خود نباشند و این مصوبه شامل حال آنان نمی‌شود. این مصوبه برای افرادی است که واحدشان ظرف سال‌های گذشته آماده تحویل است اما علی‌رغم چندین بار اخطاری که شرکت عمران شهر جدید پردیس به آنان داده است، همچنان از تحویل گرفتن واحد، سر باز می‌زنند.

صدور حواله لاستیک ناوگان حمل و نقل عمومی اینترنتی شد

با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت کاهش مراجعات حضوری،با پیگیری های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سامانه صدور اینترنتی حواله لاستیک راه اندازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مصطفی سمساریان رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و استان و ضرورت پیشگیری از شیوع این ویروس و با عنایت به اهمیت و حساسیت بسیار بالای فعالان حمل و نقل در این امر در راستای کاهش مراجعات حضوری رانندگان سنگین و نیمه سنگین برای دریافت حواله لاستیک دولتی، سامانه صدور اینترنتی حواله لاستیک راه اندازی شده است و رانندگان محترم می توانند با مراجعه به این سامانه به آدرس:/http://tirehavaleh.rmto.ir نسبت به ثبت درخواست غیرحضوری و دریافت حواله لاستیک بصورت اینترنتی اقدام کنند.

در گفتگوی تلفنی رییس جمهور با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد:

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی درباره تماس تلفنی با رییس جمهور گفت: در این تماس تلفنی آخرین وضعیت تبادلات تجاری با همسایگان، پروازهای بین المللی و تردد در جاده ها به اطلاع رییس جمهور رسانده شد.

به گزارش ایلنا،‌ محمد اسلامی جزییات این گفتگوی تلفنی را تشریح کرد و گفت: روز جمعه رییس جمهور جویای آخرین وضعیت مرزها و تبادلات تجاری با کشورهای همسایه، پروازهای بین المللی، وضعیت لجستیک و تردد در جاده ها بودند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این گزارش به ریاست جمهوری اعلام شد که تمامی پروتکل های وزارت بهداشت در همه حوزه های حمل و نقل و تمامی ایستگاه های راه آهن، فرودگاه ها، بنادر و همه پایانه های بار و مسافر انجام می گیرد. در حال حاضر در همه مرزهای کشور تبادلات تجاری براساس پروتکل های وزارت بهداشت در حال انجام است.

وی درخصوص پروازهای بین المللی گفت: در گزارشی که خدمت آقای رییس جمهور داشتیم اعلام شد که پروازهای بین المللی توسط هواپیماهای داخلی و خارجی براساس توافقات صورت گرفته فعلا با چند کشور از جمله چند کشور اروپایی مطابق پروتکل های تجاری انجام می گیرد.

اسلامی افزود: در این خصوص مهمترین اقدام در پروازهای بین المللی جا به جایی کالاهای مورد نیاز فوری کشور به ویژه اقلام دارویی و تجهیزات مورد نیاز وزارت بهداشت است که از اقصی نقاط به کشور حمل و تحویل وزارت بهداشت شده است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این گفتگو به رییس جمهور گفت: کلیه بنادر کشور کاملا فعال بوده و تخلیه و بارگیری کشتی ها در حال انجام است. این تخلیه و بارگیری به خصوص در تامین کالاهای اساسی و حمل آن از بنادر به اقصی نقاط کشور است که خوشبختانه با حضور غیرتمندانه رانندگان عزیزمان در حمل و نقل عمومی بدون وقفه انجام می گیرد.

محمد اسلامی میزان تردد در جاده های کشور با توجه به اطلاعیه های داده شده را دیگر موضوعی اعلام کرد که از سوی رئیس جمهور مورد پیگیری قرار گرفت و در این خصوص تصریح کرد: در خصوص تردد در جاده ها و آخرین وضعیت آن ها جا دارد یک قدردانی از مردم عزیز کشورمان داشته باشیم که تاحدودی به درخواست ها برای پرهیز از سفرهای غیرضروری
توجه کردند.

وی افزود: طبق آماری که خدمت آقای رییس جمهور اعلام شد، تردد در استان های اصفهان (۲۷ درصد)، مازندران (۳۶ درصد) و گیلان (۴۰ درصد) کاهش را در روزهای پنجشنبه و جمعه ثبت کرده اند.

اسلامی گفت: به این ترتیب به طور کلی تردد در جاده های کشور طبق آمارهای اعلام شده با کاهش ۲۵ درصدی مواجه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: با گزارش های اعلام شده خدمت آقای رئیس جمهور ایشان در این تماس تلفنی ضمن قدردانی از زحمات جامعه حمل و نقل کشور، بر کنترل موازین پروتکل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کردند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد؛

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران از کاهش ۴۰ درصدی معاملات مسکن در اسفندماه در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: تعدادی از مالکین با کاهش نرخ‌های اجاره تلاش می‌کنند تا ملک خود را زودتر از صف انتظار پیدا کردن مستاجر خارج کنند.

مصطفی قلی خسروی به ایرنا گفت: تعداد معاملات مسکن اعم ار خرید و فروش، رهن و اجاره در اسفندماه امسال به ٦ هزار و ٩٧٩ فقره کاهش یافته است. وی اضافه کرد: این رقم در بهمن ماه امسال ١١ هزار و ٧٠٣ مورد بوده و شیوع ویروس کرونا دلیل اصلی کاهش معاملات مسکن در آخرین ماه سال٩٨ است.

وی با اعلام اینکه کاهش معاملات منجر به تغییر رفتار در برخی از مالکین مسکن شده است، گفت: برای مثال به دلیل کاهش مراجعات حضوری مردم به بنگاه های املاک و افزایش فایل های خالی رهن و اجاره بسیاری از مالکین خواستار تغییر قیمت ها و اجاره ملک خود زیر قیمت بازار هستند.

خسروی در پاسخ به این سوال که آیا مالکین تصمیمی برای کاهش نرخ های اجاره بها و یا تخفیف به مستاجرانی که در شرایط فعلی هیچ درآمدی ندارند، هستند، گفت: ادامه شرایط فعلی باعث می شود مالکین تلاش کنند تا مشوق هایی برای یافتن مستاجر برای خانه های خالی خود داشته باشند و همین ممکن است تا حدودی قیمت ها را کاهش دهد.

 

جهانپور خبر داد:
 

گروه اجتماعی: رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از ۱۲۰۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا مبتلا شده اند و در نتیجه آمار مبتلایان به ۱۳۹۳۸ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۱۳ نفر نیز جان خود را از دست داده اند و در مجموع آمار درگذشتگان بر اثر ابتلا به این بیماری ۷۲۴ نفر تا ظهر امروز رسیده است. تاکنون ۴۵۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

او افزود: آمار مبتلایان از دیروز تا ظهر امروز در استان های تهران ۲۵۱ مورد، قم ۸۴ مورد، گیلان ۴۳ مورد، اصفهان ۱۲۶ مورد، البرز ۶۷ مورد، مازندران ۷۲ مورد، مرکزی ۰ ، قزوین ۲۲ مورد، سمنان ۴۱ مورد، گلستان ۲۵مورد، خراسان رضوی ۱۴۳، فارس ۹ مورد، لرستان ۵۲ مورد، آذربایجان شرقی ۳۶ مورد و خوزستان ۳۲ مورد بوده است.

جهانپور خاطرنشان کرد: در استان یزد ۳۶ مورد، زنجان ۳۲ مورد، کردستان ۲۷ مورد، اردبیل ۰، کرمانشاه ۱۳ مورد، کرمان ۷ مورد، همدان ۱۱ مورد، سیستان و بلوچستان ۶ مورد، هرمزگان ۷ مورد، خراسان جنوبی ۱۸ مورد، خراسان شمالی ۶ مورد، چهارمحال و بختیاری ۰، ایلام ۱۸ مورد، آذربایجان غربی ۱۸ مورد، کهگیلویه و بویراحمد ۱ مورد و بوشهر ۶ مورد گزارش شده است

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد:

گروه اجتماعی: عضو شورای شهر تهران از شهردار و فرماندار تهران درخواست کرد، مداخلاتی برای عدم حضور مردم در سطح شهر انجام دهند و مراکز تفریحی زیرنظر خود را تعطیل کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهربانو امانی، در جریان دویست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران به شهردار و فرماندارتهران نسبت به عدم قرنطینه پایتخت تذکر داد.

امانی گفت: در بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، ایران بعد از چین و ایتالیا دارای بالاترین نرخ همه گیری در جهان است. در حالی که قرنطینه بسته به شدت و سطح اپیدمی به عنوان تنها راه حل کنترل اپیدمی مطرح می شود اما هنوز هیچ سطحی از قرنطینه در سطح تهران دیده نمی شود و مسئولین تنها به توصیه برای عدم خروج مردم از منزل اکتفا می کنند.

امانی با بیان اینکه ایتالیا از نظر آمار مبتلایان و فوت ناشی از ویروس کرونا به ایران تقریبا شبیه است، گفت: این در حالی است که ورود و خروج در تمامی شهرهای ایتالیا ممنوع است و به جز خواربارفروشی ها و داروخانه ها، تمامی فعالیت ها تعطیل شده و جرایم سنگینی برای افرادی که بدون دلیل قانع کننده در سطح شهر تردد می کنند، در نظر گرفته شده است. نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد، هدف از اتخاذ این تصمیم این است که هیچ زمانی برای از دست دادن وجود ندارد.

امانی با اشاره به بازدیدی که از مرکز گل و گیاه شهید محلاتی و دریاچه شهدای خلیج فارس داشت گفت: متاسفانه هیچ گونه کاهش جمعیتی نسبت به ایام عادی در این اماکن دیده نمی شود. شدت و ضعف اپیدمی، افزون بر همکاری مردم به کنترل های اجتماعی نیز وابسته است. هم اکنون هیچ سطحی از کنترل اجتماعی در شهر دیده نمی شود. تصاویری که از شهرهای خالی از جمعیت در چین و ایتالیا دیده می شود، به جز همکاری مردم، به خاطر مداخله دولت است. تاکنون در سطح شهر تهران جز درخواست از مردم برای عدم حضور در سطح شهر، هیچ مداخله ای صورت نگرفته است. به این دلیل مردم هشدارها را جدی نگرفتند، چون هیچ عزم عملی از سوی مسئولین دیده نمی شود. آقای زالی گفتند 62 درصد شهروندان تهرانی معتقد هستند کرونا نمی گیرند و این هشدار را باید جدی گرفت.

او افزود: عدم اعلام ممنوعیت برای فعالیت های غیرضروری و تعطیلی مکان های تجمع، مانند بازارها، باعث گسترش دامنه بحران و افزایش فشار بر بیمارستان ها و کادر درمانی شده است. بر همین اساس خسارات مالی نیز به دلیل طولانی کردن مدت بحران افزایش خواهد یافت.

امانی با تاکید بر اینکه مردم تهران قطعا درک خواهند کرد که یک قرنطینه عمومی کوتاه مدت بسیار کم خسارت تر از یک بحران طولانی مدت است، افزود: با درک عمق بحران، ضروری است فرمانداری تهران با به کارگیری راهکارهای اجرایی، هرگونه ورود و خروج از شهر را جز در موارد خاص ممنوع اعلام کند، و با اتخاذ تدابیر لازم، نیازهای مردم را در اولویت قرار دهد.

او همچنین به شهردار تذکر داد: در اسرع وقت نسبت به تعطیلی مراکز اقدام و تلاش برای ارائه خدمات عمومی متمرکز کنند و با استفاده از ظرفیت سامانه ۱۳۷ از مشارکت های مردمی برای شناسایی اقشار آسیب پذیر مانند کودکان کار در طی این مدت استفاده شود چراکه در بازدیدی که از گودهای زباله اطراف تهران داشتیم، با وضعیت اسفباری مواجه شدیم.

امانی تأکید کرد: به همه مسئولان هشدار می دهم، در صورت عدم مدیریت بحران کنونی، آسیب به مناطق بیشتری وارد می شود.