فشار مضاعف مالیات و بیمه بر تولیدکنندگان

نایب رییس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن یادآوری رکود عمیق در بازار طلا و جواهر، گفت: اکنون در این شرایط،هزینه‌های مالیاتی، بیمه و صورت‌حساب برق مصرفی تولیدکنندگان این صنعت بالاست و باعث فشار مضاعف به این صنعت شده است. «مسعود یزدانی» در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به بحران صنعت طلا به علت شیوع کرونا، افزود: مشکلات صنف و صنعت طلا و جواهر در شرایط فعلی بی سابقه و عمیق شده است. یزدانی اضافه کرد: گسترش بیماری کرونا در کشور و خالی شدن بازارها از مشتری، ضربه بیشتری بر پیکره صنف و صنعت طلا و جواهر کشور وارد کرد، بطوری که این سطح از رکود در تاریخ کشور بی سابقه است.

 

لایحه حمایت از سهامداران خرد نیازمند چکش کاری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید لایحه حمایت از سهامداران خُرد باید در مجلس چکش کاری شود زیرا لایحه مذکور تنها به صدور مجوزها خلاصه شده است. معصومه آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با خانه ملت همچنین گفت: این لایحه نواقص بسیاری دارد به طور مثال یکی از مشکلات لایحه حمایت از سهامداران خُرد، محدود بودن آن به صدور مجوزها است در واقع در لایحه مذکور به مسائل دیگری که کسب و کارها با آن درگیر هستند، توجهی نشده است. وی افزود: لایحه حمایت از سهامداران خُرد باید در مجلس چکش کاری شود تا با تصویب آن مشکلات پیش روی کسب و کارها کوچک رفع شده و رتبه ایران در رده بندی فضای کسب و کار جهان بهبود یابد.

 

وجود رانت در طرح های پیش فروش خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید علیرغم در نظر گرفتن فرمول‌های ویژه اما مصرف کنندگان واقعی نمی توانند در طرح های پیش فروش خودرو ثبت نام کنند، زیرا برخی با استفاده از رانت و اطلاعاتِ به روز اقوام و بستگان خود را در این طرح ها ثبت نام می کنند. ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: اگرچه طرح های پیش فروش خودرو می‌تواند به عنوان مُسکن و به صورت موقت از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند اما درمان قطعی حل مشکلات این حوزه نیست. ملکی مجلس معتقد است خودروسازان باید کنترل خود را بر نحوه اجرای طرح های پیش فروش خودرو افزایش دهند تا اتهامات وارد شده به این شرکت ها کاهش یابد

فریبرز رییس‌دانا درگذشت

فریبرز رییس‌دانا نویسنده و اقتصاددان صبح دیروز در بیمارستان درگذشت. ناصر زرافشان که در مقطعی وکالت فریبرز رییس‌دانا را بر عهده داشت، در گفت‌وگو با ایسنا، با تایید این خبر اعلام کرد: متاسفانه ایشان صبح دیروز در بیمارستان تهران پارس درگذشتند. وی از شش روز پیش بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان تهران‌پارس بستری بود و در این بیمارستان درگذشت. فریبرز رئیس‌دانا متولد ۱۳۲۷ در تهران، از استادان اقتصاد دانشگاه تهران و عضو کانون نویسندگان ایران بود که تحصیلاتش را در سطح دکتری رشته اقتصاد و علوم سیاسیِ مدرسه اقتصاد لندن گذرانده بود. وی نویسنده بیش از ۱۵ جلد کتاب درباره مسائل اقتصادی و سیاسی بود که از آن میان می‌توان به «آزادی و سوسیالیسم»، «اقتصاد سیاسی توسعه» و «منش روشنفکری» اشاره کرد. از رییس‌دانا همچنین ترجمه‌هایی منتشر شده است که کتاب «بربریت واقعاً موجود، ویراسته لئو پانیچ، کالین لیز» از شناخته‌شده‌ترین آنهاست.

تهدیدات خروج نقدینگی
از بورس برای بازارهای موازی

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: لازم است مسئولان به ثبات بازار سرمایه توجه داشته باشند و اقداماتی انجام دهند که مهاجرت نقدینگی از سهم‌های کوچک و بی‌بنیاد به سمت سهم‌های بزرگ و بنیاددار هدایت شود. در غیر این صورت متاسفانه باز هم شاهد بروز چرخه تورمی از طریق بازار ارز خواهیم بود.

علی سعدوندی در گفت‌وگو با ایلنا درباره خطرات مهاجرت نقدینگی از بازار سرمایه به سایر بازارهای موازی اظهار داشت: واقعیت این است که اگر سال گذشته دچار مشکلات تورمی شدیدتر نشدیم به این علت بود که حجم بزرگی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شد. وقتی بازده انتظاری یکی از بازارها بالاتر از سایر بازارها باشد طبیعی است که نقدینگی به سمت آن بازار حرکت می‌کند اما اگر بازاری بازده انتظاری بالاتری نداشت به طور سنتی در ایران سرمایه داران به سمت بازار ارز و طلا حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه از آنجایی که ارز به عنوان لنگر اسمی تورم در اقتصاد ایران شناخته شده است و در صورت ورود نقدینگی به این بازار، اقتصاد وارد چرخه تورمی می‌شود، افزود: بارها این موضوع تکرار شده است اما امسال اتفاق خوبی که در اقتصاد رخ داد این بود که نقدینگی به سمت بورس هدایت شد. با وجود این متاسفانه سهام‌های کوچک و سهام‌هایی که از نظر بنیادی قوی نبودند، رشدهای نجومی داشتند که این تهدید بزرگی برای بازار و اقتصاد کلان محسوب می‌شود.

کرونا اقتصاد جهان را وارد دوره رکود کرده است

۴ اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین المللی پول معتقدند اقتصاد جهانی به دلیل تاثیرات ویروس کرونا و اقدامات گسترده کشورها برای محدود کردن دامنه شیوع این ویروس مدتی است که وارد دوره رکود شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول در این باره گفت، پیش بینی اینکه چه اتفاقی ممکن است رخ دهد دشوار است اما تبعات ناشی از عالم گیری کرونا شبیه یک رکود عادی نیست. برای مثال آمارهای اقتصادی چین نشان دهنده افتی بسیار عمیق تر از یک افت رشد عادی است که قبلا اقتصاددانان پیش بینی می کردند. وی افزود: «این یک درس آسان نخواهد بود... اگر یک سیاست واکنشی تهاجمی در پیش گرفته شود که بتواند جلوی تبدیل این وضعیت به یک بحران مالی عمده را بگیرد، یک شوک گذرا را شاهد خواهیم بود.» اما اقتصاددانان ارشد سابق صندوق بین المللی پول به اندازه خانم گوپینات خوش بین نیستند. کنت راگوف، استاد دانشگاه هاروارد در این باره می گوید: «احتمال بروز یک رکود جهانی بیش از 90 درصد است.» مائوریس آبستفلد، استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا هم اظهار داشت، با توجه به اتفاقاتی که در چین، اروپا و آمریکا شاهدش هستیم نمی دانم چطور شما فکر می کنید که یک افت رشد شدید را تجربه نخواهیم کرد. اولیور بلانچارد، محقق انستیتوی پترسون هم گفت، تردیدی ندارم که رشد اقتصاد جهانی در شش ماهه نخست امسال منفی خواهد بود. نیمه دوم سال بستگی به این خواهد داشت که دوره اوج شیوع کرونا چه زمانی فرا برسد، اما به نظر من در نیمه دوم سال هم شاهد رشد منفی خواهیم بود. راگورام راجان، استاد مدرسه کسب و کار بوس شیکاگو و رئیس سابق بانک مرکزی هند گفت، عمق لطمه وارد شده به اقتصاد جهانی بستگی به موفقیت دولت ها در مهار ویروس خواهد داشت. اگر دوره شیوع ویروس طولانی شود قطعا فشار بیشتری بر سیستم اقتصاد جهانی وارد خواهد ساخت.

فدرال رزرو نرخ بهره در آمریکا را
به نزدیک صفر رساند

بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا، نرخ بهره در این کشور را به نزدیکی صفر رساند. به نقل از خبرگزاری فرانسه، بانک مرکزی آمریکا در چارچوب تدابیر مقابله با پیامدهای اقتصادی گسترش ویروس کرونا اعلام کرد که نرخ بهره را به محدوده صفر تا ۲۵ صدم درصد کاهش می‌دهد. فدرال رزرو همچنین از ارائه بسته محرک‌های اقتصادی به ارزش ۷۰۰ میلیارد دلار و خریداری اوراق قرضه با هدف تزریق نقدینگی به بازار خبر داده است. این اقدام در پی هماهنگی با بریتانیا، ژاپن، منطقه یورو و سوییس صورت گرفته است.

رمز پویا، یکی از عوامل مراجعه مردم
به بانکها در این روزها

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی از افزایش فروش کالاهای تند مصرف و افت شدید فعالیت کسب و کارهای مجازی در بخش‌های دلیوری غذا و سفر طی اسفند ماه خبر داد. در این رابطه رضا الفت نسب در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش فروش کالاهای تند مصرف (کالاهای سوپرمارکتی) از سوی کسب و کارهای مجازی در اسفند ماه خبر داد و گفت: البته با توجه به این که آخر سال است، مشخص نیست که این افزایش فروش به دلیل شب عید بوده یا شیوع ویروس کرونا.

«تجارت» الزامات حمایت دولت از مشاغل آسیب دیده را برسی کرد؛

اقتصاد کلان: ویروسی که از شهر «ووهان» چین انتشار پیدا کرد و توانست در مدت قریب 2 ماه نزدیک یکصد و شصت کشور جهان را در نوردد حالا به کابوس اقتصاد جهانی تبدیل شده است. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه«OECD » در گزارشی می‌گوید: کرونا، اقتصاد جهان را با خطرناک‌ترین ریسک از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون، مواجه کرده است. بر اساس این گزارش، در حالی که در مدل اولیه این نهاد پیش‌بینی شده اقتصاد جهان رشد ۲.۴ درصدی را در سال جاری تجربه کند که پایین‌ترین نرخ از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون است، اما در سناریوی خطرناک تر با فرض فراگیر شدن ویروس کرونا در سراسر آسیا، اروپا و آمریکای شمالی، رشد اقتصادی جهان تا سطح بی‌سابقه ۱.۵ درصد کاهش خواهد یافت. البته پیش بینی های وخیم تر از پیش بینی«OECD » نیز وجود دارد. بلومبرگ نیز در گزارش جداگانه ای مدعی شده است که تأثیر اقتصادی شیوع کرونا در جهان می‌تواند رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۰ را به صفر برساند. به گزارش تسنیم نقطه آغاز تحقیقات بلومبرگ اتفاقاتی است که در چین می‌افتد. فروش خودرو در چین 80 درصد کاهش یافته است. رفت‌وآمد مسافران 85 درصد نسبت به شرایط عادی پایین آمده و فعالیت‌های تجاری به پایین‌ترین حد خود رسیده است، به‌عبارت دیگر اقتصاد متوقف شده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: « شوک‌های واردشده به بازار مالی چین در کل بازارهای مالی دنیا حس می‌شود. با سقوط بازار سهام در سراسر دنیا، ثروت و اطمینان کسب‌وکارها کاهش می‌یابد».

  • اقتصادهای بزرگ و چالش کرونا

البته برخی گمانه زنی ها نیز حاکی است که ممکن است اوضاع به این حد از وخامت نرسد و مکانیزم های توسعه یافته حکمرانی در کشورهای پیشرفته بتواند تا حدودی زیان های مالی و اقتصادی ناشی از کرونا را مدیریت و مهار کند. به گزارش سایت تحلیلی « شورای راهبردی روابط خارجی»، یک استاد دانشگاه در این راستا می گوید: نباید چندان نگران ورود جهان به یک بحران جدید بود؛ چرا که مهارت نظام‌های حکمرانی در عمده کشورهای مهمِ درگیر در بحران کرونا به حدی است که اقتصاد جهانی را وارد بحرانی مشابه سال‌های دهه 1990 و سال‌های 2008-2009 یعنی سقوط دومینو بخش‌های مهم اقتصادی نکند. دکتر سعید عطار می افزاید: اقدامات کاخ سفید و کنگره در تدوین بسته‌های سیاستی حمایتیِ مجزا برای کارگران و شرکت‌ها در آمریکا ازیک‌طرف و اقدامات دولت‌ها و مجالس 10 کشور دارای نظام حکمرانی مناسب در کنار اقدامات پیشگیرانه بانک مرکزی اروپا که در 18 مارس، دور جدیدی از اقدامات آن آغاز خواهد شد و نهادهای اروپایی از طرف دیگر، همگی مؤید آمادگی به نسبت خوب این کشورها برای مدیریت بحران کرونا است.

  • کرونا و اقتصاد ایران

تا پیش از شیوع ویروس کرونا و اثرگذاری آن بر اقتصاد ایران، به خاطر تحریم های ایالات متحده همه جا و در همه مراکز اقتصادی و سیاسی داخلی، صحبت از تاب آوری اقتصاد کشورمان در برابر تحریم های مورد نظر بود و این آمادگی وجود داشت که به خاطر اقدامات مداخله جویانه آمریکا در امور تجارت خارجی و تبادلات بانکی ایران با سایر کشورها تمهیداتی اندیشیده شود و از خطرناک تر شدن اوضاع جلوگیری شود. اما تاثیر شدید شیوع کرونا و غافلگیری اقتصاد جهان نگرانی هایی را نیز برای اقتصاد ایران ایجاد کرد. البته این نگرانی بی سبب نبود و به زودی مشخص شد که کسب و کارهای بسیاری تا به حال از شیوه ویروس کرونا آسیب دیده اند و بانک مرکزی نیز روز یکشنبه گذشته طی بخشنامه ای اسامی این مشاغل را اعلام کرد. توضیح اینکه بخشنامه بانک مرکزی درباره مصادیق بخش‌ها و رسته‌های کسب و کار‌هایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند، پس از مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص مساعدت به صاحبان کسب و کار‌هایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کسب و کار خود با مشکلاتی مواجه شده اند، ابلاغ شده است.

  • روایت بانک مرکزی از مشاغل آسیب‌دیده

- بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالار‌های پذیرایی، قهوه خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت) به عنوان یکی از گروه‌های شغلی آسیب دیده از کرونا به شمار می‌روند.

- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیر‌ها مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز جزو این گروه‌ها هستند. - از دیگر گروه‌های شغلی آسیب دیده می‌توان به حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مراکز تولید و توزیع پوشاک و مراکز تولید و توزیع کیف و کفش اشاره کرد.

- همچنین مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی نیز به عنوان رسته‌های شغلی محسوب شده اند که بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند.

  • ازنگاه بخش خصوصی

عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران در این مورد می گوید: با آشکار شدن نخستین موارد بیماری، نخستین موج آن دامنگیر حوزه ی گردشگری داخلی و خارجی کشور شد. به گزارش آرمان ملی، پدرام سلطانی می افزاید: لغو سفرها به ویژه در ایام نزدیک به نوروز و تعطیلات سال نو موجب گردید که بخش گردشگری کشور و خدمات وابسته به آن، از جمله حمل و نقل مسافر، هتلها و رستورانها، اماکن تفریحی و گردشگری، تولیدات محلی و سوغاتی، بهترین زمان کسب وکار خود را از دست بدهند و به شدت آسیب ببینند. علاوه بر اینها طیفی از کسب و کارها مانند تئاتر، سینما، تفریحات جمعی، سالنهای ورزشی، آرایشگاهها، مراکز خرید و فروشگاههای بزرگ و مانند اینها هم از این شرایط متأثر شدند. سلطانی ادامه می دهد: در بعد بین المللی، از هم اکنون برخی از کشورهای همسایه تردد مسافران بین ایران و کشور خود را متوقف نموده اند. وی همچنین اظهار می کند: بدون شک در صورت گسترش و جدی تر شدن همه گیری کرونا در ایران مرزهای همسایگان بیشتری به روی تردد مسافر به ایران و بالعکس بسته خواهد شد. گذشته از آثار این اقدامات بر حوزه ی گردشگری و تجارت مرزی کشور، مخاطره ی بزرگتر می تواند تصمیم این کشورها برای جلوگیری از ورود محصولات تازه و مواد غذایی ایران (فراورده های حیوانی، میوه و تره بار) به کشورشان باشد که به صورت مضاعف به تولید و صادرات کشور آسیب وارد خواهد نمود.

سلطانی خاطرنشان می کند: همزمانی این مخاطره با ورود دوباره ی ایران به لیست سیاه FATF و شدت یافتن تنگنای مبادلات مالی و ارزی با دنیا به نگرانی فعالان اقتصادی از شرایط اقتصاد افزوده است. اقتصاد رنجور و تحت فشار کشور تاب تحمل فشارهای متعدد را ندارد و این موضوع باید از سوی دولت و دیگر ارکان حاکمیت بسیار جدی قلمداد شود.

انتظار فعالان اقتصادی از دولت

عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید می کند: از این رو و با در نظر گرفتن نکات بالا، انتظار جدی و اکید از دولت می رود که چارچوبهای به مراتب جدیتر و سختگیرانه تری را در پیشگیری از انتشار گسترده ی بیماری در کشور اتخاذ نماید و نگذارد تا کشورهای دیگر برای قرنطینه کردن شهروندان و اقتصاد ایران تصمیم پیش دستانه بگیرند.

سلطانی یادآور می شود: ما نه مانند چین اقتصادی قوی داریم، نه مقدورات بودجه ای دولت اجازه اتخاذ سیاستهای انبساطی برای کمتر کردن آسیبهای اقتصادی بیماری را می دهد، نه توان ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در ۱۰ روز را داریم، نه از امکانات آزمایشگاهی و درمانی مانند آن کشور برخورداریم و، متأسفانه، نه سرمایه اجتماعی قابل مقایسه با چین را داریم. پس تنها راه ما جلوگیری از گسترده شدن بیماری با تصمیماتی قاطع و سریع است. وقت را از دست ندهیم!

  • وعده های ضد کرونایی دولت

شیوع کرونا اقتصاد آشفته و نحیف کشور را با بحرانی شدیدتر از پیش مواجه ساخت اما دولتمردان بر مهار و کنترل مخاطرات ناشی از این پدیده شوم تاکید می کنند و در هر مناسبتی به فعالان اقتصادی و مردم دلداری می دهند و از آن ها می خواهند آرامش و ظمانینه خود را حفظ کنند. دولتمردان همچنین به طور مرتب از سیاست های حمایتی و مشوق های اقتصادی برای مردم و صاحبان کسب و کارها صحبت به میان می آورند و قول جبران زیان های ناشی از شیوع ویروس کرونا را می دهند اما آیا آن ها از ورطه این آزمون بزرگ سربلند بیرون خواهند آمد؟ آخرین نمونه از این نوع وعده ها و دلگرمی ها، اظهارات رییس جمهور در نشست مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان بخش خصوصی بود که وی طی آن لیست بلند بالایی از سیاست ها و تمهیدات دولت و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا را برشمرد، از جمله: « مهلت و فرصت سه ماهه در پرداخت بیمه و مالیات/ معافیت از مالیات برای بخشی خصوصی تامین کننده لوازم و تجهیزات بهداشتی و درمانی مورد نیاز / امهال سه ماهه اقساط اسفند ، فروردین و اردیبهشت مردم به بانک ها/ برداشتن محدودیت استفاده از خدمات بانکی برای صاحبان چک های برگشتی در این دوره 2 الی سه ماهه در 10 رسته شغلی/ تاخیر پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت و پرداخت تدریجی آن در سال 99/ تعویق پرداخت بدهکاری سه ماهه مردم در زمینه آب، برق، گاز و عوارض شهرداری/ 4 بسته حمایتی از 200 تا 600 هزار تومان برای 3 میلیون خانوارهای با درآمد خیلی کم/ پرداخت وام یک تا 2 میلیون تومانی بدون درخواست تضمین و با کارمزد 4 درصد برای 4 میلیون خانوار کم درآمد و پرداخت 8 درصدکارمزد اضافی آن از سوی دولت به بانک ها».

  • میزان اعتبارات پاسخگو نیست

از سوی دیگریک اقتصاددان با انتقاد از اعتباراتی که سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با کرونا اختصاص داده، تاکید کرد: این میزان اعتبارات برای این موضوع کافی و پاسخگو نیستند. باید در این شرایط حساس بخشی از اعتبارات طرح‌های بزرگ را به این موضوع اختصاص بدهیم.

به گزارش ایسنا محمود جامساز افزود: با این شرایط، رشد اقتصادی کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی شده به منفی ۱۰ درصد برسد که گسترش فقر، افزایش فاصله طبقاتی، جرم و جنایت و ناهنجاری‌های اجتماعی و کاهش رفاه را به همراه خواهد آورد.

وی در ادامه با بیان اینکه تا مدتی برای پرداخت هزینه برق، آب، گاز و عوارض عقب افتاده مردم به خصوص کسب‌و کارها فشار وارد نشود، خاطرنشان کرد: تا مدتی این هزینه‌ها را مردم دریافت نکنید یا حتی ببخشید.

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه باید تسهیلاتی به تولیدکنندگان بخش واقعی اقتصاد داده شود، تصریح کرد: در مورد بهره‌های بانکی، اگر بهره ۱۶ درصد است معادل ۱۲ درصد آن را دولت به عنوان یارانه پرداخت کند. بخشی از بهره تسهیلات توسط دولت به عنوات یارانه تسهیلات پرداخته شود

  • بسته پیشنهادی ۳۳ اقتصاددان

بحران کرونا فراگیر است و درمان و چاره آن هم باید فراگیر باشد. در این راستا 33 اقتصاددان کشور که نام های آشنای بسیاری نیز در میان آن ها به چشم می خورد برای نجات کسب و کارها از بحران جاری ارائه داده اند. به گزارش « ایران» پیشنهادهای ارائه شده جمع‌بندی ای از نظرات محققان اقتصاد و ترجمه راهکارهای کشورهای دنیا برای مقابله با آثار زیان بار اقتصادی این ویروس است. تعدادی از این راهکارها به صورت اشاره وار، به این قرار هستند:«اعطای کمک‌های اقتصادی و تمدید سررسید وام یا تجدید وام برای کاهش تأثیرات منفی کروناویروس بر اقتصاد و بخصوص بخش‌های صنعتی، حمل‌ونقل، توریسم، ساخت و ساز، خطوط هوایی و هتل‌ها/ طراحی و اعمال سیاست‌های حمایتی درپاسخ به نگرانی‌های آتی کسب‌وکارها/ تسریع در ارائه پشتیبانی لجستیک، اداری و همچنین ارائه مجوزهای گمرکی/ همکاری شرکت‌های بیمه با کسب‌وکارهای زیان دیده از کروناویروس/ کاهش نرخ وام برای کمک به مشاغلی که تحت تأثیر شیوع کروناویروس آسیب دیده‌اند/ کاهش هزینه‌های اداری برای شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی که از کروناویروس آسیب دیده‌اند/ تقویت خدمات به شرکت‌ها و ارائه راه‌حل به بنگاه‌های تولیدی جهت بهبود ساخت‌وسازها، جذب نیروی کار و... تا عملیات عادی خود را از سر بگیرند/ شناسایی و توسعه ابزارهای نوین تأمین مالی برای دولت و کسب‌وکارها/ شناسایی و توسعه ابزارهای ضمانتی توسط صندوق‌های حمایتی و بخصوص صندوق ضمانت صادرات برای تسهیل حضور بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین بنگاه‌های صادراتی در تأمین مالی از بازار سرمایه/ استفاده از اوراق بدهی جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی/ طراحی مؤسسات یا نهاد مالی که بتواند تسهیل‌کننده تأمین منابع مالی بنگاه‌های تولیدی باشد، این مؤسسات تحت عنوان Bill Brokerها شناخته می‌شوند و به طور معمول حساب دریافتنی، اسناد تجاری و اوراق بهادار تولیدکنندگان یا تجار را تنزیل می‌نمایند/ تمدیدمدت قرارداد شرکت‌های طرف قرارداد با دولت که تحت تأثیر شیوع کروناویروس نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل نمایند/ ارائه قیمت ترجیحی برخی از نهاده‌ها همچون انرژی به بنگاه‌های تولیدی/ کاهش موقت سطح ذخایر بانک‌ها نزد بانک مرکزی جهت تأمین منابع مورد نیاز/ افزایش بهره‌گیری از مدل‌های عملیاتی مشارکت بخش خصوصی و همچنین انواع مدل‌های تحویل پروژه با مشارکت بخش خصوصی مانند BBO، BOT، BLT، ROT، LBO، MOT و.../ توسعه خدمات تجارت الکترونیکی جهت تقویت تجارت خارجی/ تأمین نقدینگی لازم برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی آسیب دیده».

  • کلام پایانی

حالا دیگر به خوبی تبعات منفی شیوع ویروس مرگبار کرونا در حوزه اقتصاد خودش را نشان داده است و بسیاری از کسب و کارهای داخلی زمینگیر و راکد شده است. دولت و مسئولان و کارشناسان مسائل اقتصادی نیز راهکارهای بسیاری ارائه داده و می دهند اما همه این ها دائر بر همکاری های داخلی است و برای تکمیل این چرخه بایستی به همکاری های بین المللی نیز چشم دوخت چرا که تجربه های جهانی در چنین شرایطی بسیار ارزشمند و ذیقیمت خواهد بود. از سوی دیگر همانطور که بیماری کرونا همه گیر و به تعبیر سازمان جهانی بهداشت «پاندمی» شده است و همین امر هم زمینه یک همکاری و همگرایی بین المللی را برای مقابله با این ویروس ویرانگر فراهم آورده است، همین موضوع می تواند به فرصتی برای کشورمان تبدیل شود تا به چرخه همکاری بین المللی وارد شود و ضمن رفع آثار زیانبار کرونا بر کسب و کار داخلی، به مسیر و چرخه همکاری ها و تبادلات تجاری و اقتصادی جهانی بازگردد. به هر حال چشم صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی و همینطور اقشار مختلف مردم به دست مسئولان و دولت است و آن ها بایستی از راهکارهای مناسب و مقتضی برای سربلند بیرون آمدن از این آزمون بزرگ استفاده کنند.

مقام مسئول در وزارت اقتصاد اعلام کرد؛

در پی آسیب دیدن محیط کسب‌وکار متاثر از این ویروس، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد درباره اقدامات این مرکز در جهت بهبود محیط کسب‌وکار توضیحاتی را ارائه کرد.

  • اول مسکن تزریق کنیم

به گزارش تجارت، علی فیروزی در این زمینه به ایسنا اظهار کرد: ابتدا باید یکسری مُسَکِن به حوزه کسب‌وکار تزریق شود که تا حدودی مواردی همچون تعویق وام‌های بانکی، مالیات، عوارض شهرداری و انشعابات آب، برق، گاز و... توانسته تنفسی برای محیط کسب‌وکار ایجاد کند.

وی با بیان اینکه باید پس از کرونا باید مجموعه اقداماتی انجام دهیم تا ضربه‌های وارد شده به کسب‌وکارها به کمترین حد ممکن برسد، گفت: نمی‌توانیم این آسیب‌ها را در کوتاه مدت به صفر برسانیم بلکه باید سعی کنیم آن‌ها را به کمترین حالت ممکن برسانیم که برای رسیدن به این هدف، در این مرکز در حال بررسی مطالعاتی در این زمینه هستیم تا در نهایت اقدامات کارسازی انجام بدهیم.

  • تغییر پارادایم کسب‌وکارها

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد افزود: در این زمینه بزرگترین حوزه، تغییر پارادایم کسب‌وکارهاست. بدین معنی که به این نتیجه برسیم که در آینده هم‌ احتمال وقوع اتفاقاتی همچون کرونا وجود دارد و با تغییر پارادایم کسب‌وکارها بتوانیم نوع بازاریابی، تولید، عرضه و تامین مواد اولیه را متناسب با شرایطی تنظیم کنیم که می‌توانیم پیش‌بینی کنیم.

فیروزی با بیان اینکه باید کسب‌وکارها در فضای مجازی قابلیت ورود و تاب‌آوری در مقابل کارهای این چنینی را داشته باشند که در این مورد به صورت گسترده داریم کار می‌کنیم، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مواردی که باید در تغییر گفتمان کسب وکار مدنظر قرار بگیرد، تبدیل تهدیدها به فرصت است که ارتقای کسب‌وکار پلتفرمی می‌تواند بسیار کمک کند.

  • توانمندی‌های الکترونیکی

او با تاکید براینکه باید کسب‌وکارها به سمت تکنولوژی‌های روز و دانش‌بنیان حرکت کنند، اظهار کرد: از طریق آموزش‌هایی باید این امکان برای کسب‌وکارها وجود داشته باشد تا بتوانند نحوه مدیریت مالی یا تامین مالی خارج از نظام بانکی را یاد بگیرند که این امر با توانمندسازی بخش خصوصی و تفهیم این موضوع از سوی کسب‌وکارها که این آموزش‌ها منجر به کاهش هزینه و افزایش سود برای آن‌ها می‌شود، عملیاتی خواهد شد.