مشکلات ناوگان هوایی از تحریمهای ظالمانه

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تحریمهای ظالمانه آمریکا تأمین تجهیزات قطعات پزشکی و ناوگان هوایی را تحت تأثیر قرار داده است. سید کمالالدین شهریاری به ایسنا گفت: تا قبل از تحریمها شاهد نبودیم که در عرض یک هفته دو یا سه هواپیما دچار نقص فنی شوند. هر یک از قطعات هواپیما دارای عمر مفید هفتگی، ماهیانه و یا سالیانه هستند و باید بعد از مدت معینی عوض شوند. در ناوگان هوایی، چکهای دورهای با نام چک E و چک A و چک اورهال داریم.وی با بیان اینکه « وقتی هواپیما هنگام فرود از باند فرودگاه خارج میشود، دلیل آن نقص در قطعات آن است»، گفت: این مشکلات به دنبال کمبود برخی از قطعات و عدم سرویس هواپیما و استفاده از قطعات تاریخ مصرف گذشته ایجاد میشود.

 

تعطیلی یا افزایش شعب بانکها برای مقابله با کرونا

کرونا مشاغل بسیاری را تحت تأثیر قرار داده که یکی از آنها بانکها هستند. امروزه بسیاری از کارکنان بانکها به ویروس کرونا مبتلا شده و بسیاری از آنان نیز جان خود را از دست دادهاند. در این رابطه یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواستار تعطیلی بانکها یا افزایش شعب برای جلوگیری از ازدحام مراجعین شد. به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی فراهانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«امروز بانکها به دلیل رعایت بخشنامه یک سوم با ازدحام مراجعین مواجه شدند که این با طرح فاصله گذاری اجتماعی مغایرت دارد.‏یا بانکها را تعطیل کنید یا شعب را افزایش دهید.‏وقتی بانکها فعالیت میکنند و چک کسبه را میپذیرند کسبه هم مغازه را تعطیل نمیکنند.»

 

گرانی برنج هیچ توجیهی ندارد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از تخصیص ارز به واردکنندگان برنج خبر داد و گفت: هیچ توجیهی برای افزایش قیمت برنج وجود ندارد. به گزارش ایسنا، یزدان سیف گفت: واردات برنج توسط بخش خصوصی از نیمه آذر تا به امروز حدود ۶۱۰ هزار تن بود در حالی که کل واردات برنج در سال یک میلیون و ۶۰۰هزار تن است. یعنی حدود یک سوم واردات برنج در همین سه ماه بوده است.وی ادامه داد: بانک مرکزی و دولت ارز واردات برنج را تأمین کرده است و برنج کافی و لازم با توجه به میانگین مصرف ماهیانه در انبارهای بخش خصوصی باید موجود باشد. بنابراین هیچ توجیهی برای افزایش قیمت و کمبود در بخش خصوصی وجود ندارد.

نگران کسب و کارهای کوچک

بانک جهانی هشدار داد که گسترش شیوع ویرس کرونا با گسترش رکود جهانی اقتصاد سبب تشدید فقر و اختلاف طبقاتی میشود. به گزارش ایلنا از بلومبرگ، بانک جهانی با در نظر گرفتن افت شاخص بورسهای جهان و افت سطح تولید در کشورهای ثروتمند، پیشبینی کرد که جهان با رکود عمیقتری مواجه خواهد شد. بانک جهانی تاکید دارد که گسترده شدن رکود به افزایش نرخ بیکاری در کشورهای ثروتمند و کاهش سطح سرمایهگذاری در کشورهای فقیر منتهی میشود. از نظر کارشناسان بانک جهانی این امر در نهایت به تشدید فقر، ثابت ماندن سطح دستمزدها، بیکاری، تعطیلی واحدهای تولیدی، ورشکستگی کسب و کارهای کوچک منتهی میشود. در پایان تاکید شده است که کشورها باید با ترکیب سیاستهای حمایتی و اعطای آزادی بیشتر به کسب و کارها در زمینه جذب و تعدیل نیرو، زمینه خروج از رکود را فراهم کنند.

خرید و فروش اینترنتی طلا ممنوع

رییس کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف با تاکید بر اینکه همچنان خرید و فروش اینترنتی ممنوع است، گفت: در حال حاضر و براساس شاخصهای اقتصادی هر سکه طرح قدیم ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان است. محمد کشتی آرای در گفتوگو با ایلنا گفت: طلا و جواهر از جمله مشاغل غیر ضروری هستند که در این ایام باید تعطیل باشند و پس از اطلاعیه و ابلاغیه ستاد مبارزه با کرونا بازار اصلی طلای تهران تعطیل شد. وی با بیان اینکه تمام واحدهای فروش طلا و سکه طبق دستورالعمل ابلاغ شده تا بیست و سوم فروردین ماه تعطیل هستند، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه داد و ستدی در بازار طلا وجود ندارد، تعیین قیمت براساس نرخ انس جهانی و قیمت ارز انجام میشود و مبنای قیمت شاخصهای اقتصادی هستند.

کرونا بازار کار آمریکا را به هم ریخت

روند اشتغال زایی مثبت در آمریکا پس از ۱۱۳ ماه از بین رفت. به گزارش ایسنا از خبرگزاری فرانسه، تعطیلی گسترده کسب و کارها در نتیجه شیوع کرونا در آمریکا باعث شد که با وجود تلاشهای دولت و تزریق حدود ۲.۵ تریلیون دلار نقدینگی به بخشهای مختلف اقتصادی، نرخ بیکاری سرانجام پس از ۱۱۳ ماه کاهش متوالی روندی صعودی به خود بگیرد و شمار بیکاران با یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر افزایش به هفت میلیون و ۱۴۰ هزار نفر برسد تا با رسیدن نرخ بیکاری به ۴.۴ درصد، بیشترین نرخ بیکاری آمریکا از اوت ۲۰۱۷ تاکنون به ثبت برسد.

چالش کارگران و کارفرمایان همچنان ادامه دارد

گروه اقتصادی: در حالی که از آغاز سال ۹۹ بیش از دو هفته میگذرد، عدم تعیین حداقل مزد کارگران و مشخص نشدن رقم دستمزد حدود ۱۴ میلیون کارگر ایرانی، بلاتکلیفی بسیاری از کارفرمایان و نگرانی جامعه کارگری نسبت به قراردادهای کار را به دنبال داشته است.

همه ساله هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری در کمیته دستمزد شورای عالی کار بررسی و اعلام میشود و مبنای مذاکرات نمایندگان گروههای کارگری، کارفرمایی و دولت در جلسات دستمزد شورای عالی کار قرار میگیرد.

پس از آنکه اعضای کمیته دستمزد در آخرین نشست خود روی رقم ۴ میلیون ۹۴۰ هزار تومان به عنوان هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری به توافق رسیدند، انتظار میرفت برگزاری جلسات دستمزد شورای عالی کار از نظم و هماهنگی بیشتری برخوردار شود اما به دلیل آنچه که از جانب مقامات کارگری"وقت کشی کارفرمایان و تعیین حداقل دستمزد در وقت اضافه" عنوان میشد، شورای عالی کار حتی یک جلسه رسمی دستمزد تا هفته آخر سال ۹۸ تشکیل نداد. شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شد و جلساتی هم که قرار بود تا پیش از آن برگزار شود در سایه انتشار کرونا یک به یک لغو شدند.

علی رغم آنکه با توجه به زمان اندک باقی مانده تا پایان سال پیشبینی میشد رقم دستمزد کارگران در اولین جلسه رسمی دستمزد شورای عالی کار در ۲۶ اسفند مشخص شود اما به دلیل اختلاف نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی درخصوص درصدهای پیشنهادی، این اتفاق نیفتاد و وزارت کار برای نزدیک کردن دیدگاههای دو طرف دومین جلسه دستمزد را ترتیب داد.

حضور جمشید انصاری ـ معاون رئیس جمهوری و وزیر اقتصاد در دومین نشست دستمزد، گمانه زنیها درباره تعیین رقم دستمزد را قوت بخشید و وزیر کار نیز تاکید داشت که تکلیف حقوق و دستمزد جامعه کارگری در همین جلسه مشخص شود اما روند برگزاری این جلسه نیز طولانی شد؛ به نحوی که گروه کارگری با استناد به افزایش هزینه ماهانه خانواهای کارگری به ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان خواستار نزدیک شدن رقم حداقل مزد به این عدد بود و از موضع خود در قبال افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی حداقل مزد کوتاه نیامد، این در حالی بود که گروه کارفرمایی بحث بالا رفتن هزینههای تولید و ریزش نیروهای کار را به میان کشیده و بر افزایش ۱۵ درصدی حداقل مزد و تصویب آن اصرار میکرد. در ساعات پایانی نشست هر دو گروه از مواضع خود عقبنشینی کرده و درصدهای پیشنهادی را اندکی تغییر دادند اما پس از ساعتها مذاکره فشرده، باز هم نتیجهای به دست نیامد. در نهایت دویست و نودمین نشست شورای عالی کار و آخرین نشست دستمزد شورا در سال ۹۸ که تا شامگاه ۲۹ اسفند ماه به طول انجامید، به ریاست وزیر کار برگزار شد. در حالی که برخی اخبار از توافق میان دولت و کارفرمایان با افزایش حداقل دستمزد کارگران به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خبر میداد اما به دلیل عدم تأمین نظرات سه جانبه شرکای اجتماعی و اختلاف نظر گروههای کارگری و کارفرمایی در خصوص نحوه توزیع این رقم و اضافه شدن آن روی پایه حقوق یا کل دریافتی با مزایای جنبی مزد، باز هم جلسه بی نتیجه ماند و با توافق همه گروهها به نیمه اول فروردین ماه سال ۱۳۹۹ موکول شد.

  • کارفرمایان به دنبال فریز دستمزد

    برخی مقامات کارفرمایی روی "فریز دستمزد" متمرکز شده و تلاش میکنند با ارسال سیگنالهایی دولت و وزارت کار را مجاب کنند که اگر دستمزد کارگران در این روزها تعیین شود، بسیاری از شغلهای موجود از بین میرود. به اعتقاد آنها تا زمانی که کرونا در کشور هست نباید تصمیمی درمورد دستمزد کارگران گرفته شود؛ اما در آن سوی قضیه مقامات کارگری فریز دستمزد را پیشنهادی واهی خوانده و با توجه به افت شدید قدرت معیشت کارگران و عقب افتادگی دستمزد کارگران در طول سالهای جنگ، عمل به این پیشنهاد را غیر ممکن و به منزله از بین رفتن روحیه کار و انگیزه کارگران برای ادامه تولید عنوان کردهاند.

  • افزایش دستمزد در هاله ابهام

    معاون دبیر کل خانه کارگر با ابراز تأسف از اینکه در پایان سال ۱۳۹۸ مذاکرات مزدی ده میلیون شاغل و بخش عمدهای از مستمریبگیران تأمین اجتماعی با پیوند نامبارک دولت و کارفرمایان به بن بست رسید گفت: اصرار مشترک هردو گروه اجتماعی سبب شد که کارگران به حداقل خواستههای خود هم نرسند! گرچه این خواستهها با حداقلهای معیشتی هم فاصله زیادی داشت. حسن صادقی افزود: افزود: عدم پذیرش و تعیین حقوق حداقلی کارگران در این شورا از ناحیه دولت و کارفرما سبب شد که نه تنها موضوع حقوق کارگران در سال جدید در هالهای از ابهام قرار گیرد، بلکه تبعات این عدم همراهی دولت و کارفرما باعث شد که ...

  • بزرگترین صندوق بیمهای کشور که نزدیک به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مستمریبگیر را مستقیماً حمایت میکند هم دچار ازهم گسیختگی شود. وی گفت: شروع پرداختهای بازنشستگی با افزایشهای معنادار در بخشهای کشوری و لشکری و همچنین افزایش معنیدار حقوق کارکنان دولت در ماه پایانی سال به میزان ۵۰ درصد و رشد همزمان آن در سال جدید یک دوگانگی آشکار را از ناحیه نگاه دولت به بخشهای دولتی و غیردولتی در خصوص پرداختها از خود نشان میدهد؛ که این نگاه از کارگران و بازنشستگان پوشیده نیست و همین دوگانگی، شرایط را برای دوقطبی شدن جامعه فراهم میکند و زمینه اعتراضات اجتماعی و تفکر ناامیدکننده جامعه از حاکمیت را دامن میزند. وی افزود: اگر بخواهیم بدبینانه به این رویکردها نگاه کنیم شاید بیمناسبت نباشد که این رفتارها را نشان از یک حرکت تعمدی تلقی کنیم. درحالیکه فشارهای وارد شده به جامعه کارگری و بازنشستگی در طی چند سال اخیر به واسطه تحولات اقتصادی و تصمیمات باورنکردنی، معیشت و درمان آنان را به مخاطره انداخته است ولی ساختار دولت هیچ اقدام جبرانی برای کاستن از این فشارها را برخود به عنوان یک وظیفه تلقی نمیکند.

    تشکیل جلسه بدون فوت وقت

    از سوی دیگر دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور، در نامهای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: محض رضای خدا هرچه زودتر جلسه شورای عالی کار را برگزار و به این طرح بیخود و بدتر از ویروس کرونا پایان دهید.

    هادی ابوی خطاب به محمد شریعتمداری افزود: این روزها بیشترین تماسها از سوی تشکلهای کارگری و کارگران کشور در خصوص طرح مسئله "فریز مزدی" و انتقاد از طراحان آن با نمایندگان جامعه کارگری میباشد. لذا حسب وظیفه تشکیلاتی بایستی عرض کنم مگر هزینههای معیشتی و روزمره کارگران فریز شده که مزد هم فریز شود؟

    وی افزود: جناب وزیر میدانم که میدانید از ابتدای اسفند ما برخی کارگران کشور اعم از صنعت و حرفه نه تنها درآمدی نداشتهاند بلکه هزینههای روزمره آنان ۳۰٪ و شاید بیشتر افزایش داشته؛ پس محض رضای خدا هرچه زودتر جلسه شورای عالی کار را برگزار و به این طرح بیخود و بدتر از ویروس کرونا پایان دهید.

    ابوی گفت: جناب آقای دکتر میدانیم که در تلاش هستید به کارگران کمک کنید ولی جلوگیری از طرح اینگونه مسائل بجای دلداری به کارگری که هم کارکردش را از دست داده و هم هیچ درآمدی ندارد واز همه بدتر هزینههای زنده بودنش افزایش یافته قطعآ دارای صوابی هست که مسئولین نظام منجمله جنابعالی بدنبال آن هستید.