اولین جلسه علنی مجلس به صورت ویژه برگزار شد

گروه سیاسی: بالاخره مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد و اولین جلسه خود را به مباحث مرتبط با کرونا اختصاص داد. جلسه علنی مجلس با همه جلسات علنی قبل از آن متفاوت بود. استفاده نمایندگان از ماسک و دستکش تا فاصلهگذاری بین صندلیهای آنها و حتی نوع رأیگیری صحن علنی را متقاوت کرده بود. جلسه در غیاب علی لاریجانی که به علت ابتلا به کرونا در قرنطینه خانگی است و به ریاست مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس آغاز شد. آخرین جلسه علنی مجلس ۴۳ روز پیش بود که پس از آن جلسات به علت پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شده بود. این جلسه با گزارش وزرای بهداشت و کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد وضعیت مقابله با کرونا به نمایندگان برگزار شد. البته این سه عضو دولت در ابتدای جلسه مجلس حضور نداشتند که باعث عصبانیت و انتقاد شدید نایب رییس اول مجلس شد زیرا پزشکیان گفت که دولت موضوع را جدی نگرفته زیرا وزرا قرار بود ساعت ۹ در جلسه حضور داشته باشند. اما به هر حال این سه عضو دولت به جمع نمایندگان آمدند و اقدامات خود را توضیح دادند و نظرات نمایندگان مردم را نیز شنیدند.

  • در مرحله مدیریت بهینه نه مهار

    ابتدا وزیر بهداشت به ارائه گزارش پرداخت و گفت: اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روزهای آینده در برخی استانها به مهار و کنترل میرسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهمتری دست پیدا کنیم. سعید نمکی با ارائه سابقه کرونا گفت: کرونای جدید رفتاری متفاوت داشت و در شهر ووهان چین قتل عامی انجام شد و به برخی شهرهای دیگر این کشور سرایت کرد. در همان روزهای ابتدایی جلساتی تشکیل دادیم و برای پروازهای مستقیم تصمیم گرفتیم. به همه دانشگاههای علوم پزشکی نیز مواردی را ابلاغ کردیم. از اوایل بهمنماه دانشگاههایمان را برای آزمایشگاه آماده کردیم پس از اینکه ویروس کرونا به ایران آمد سازمان بهداشت جهانی تعدادی کیت تشخیص در اختیار ما قرار داد اما در همان روزهای اول با انستیتوپاستور و خانم دکتر مختاری کیت تشخیص بیماری کرونا را طراحی کردیم. نمکی با تاکید بر اینکه باید در یک جلسه غیر علنی به طور مفصل به شما نمایندگان، مسائل را توضیح بدهم گفت: ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست ما در حال کار کردن هستند که بفهمند اولین منشاء بیماری در کجا بود. همواره گفتهام که آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد دو مقوله کاملاً متفاوت است. وزیر بهداشت با بیان این که " امروز روز ریشه یابی نیست بلکه روز مبارزه با ویروس است" گفت: این که منشاء ویروس کجا بود و از کجا به کجا سرایت کرد بحث ما نیست. امروز تمام سرزمین ما گرفتار ویروس کرونا شده است و ما باید با یک همکاری ملی این ویروس را ریشه کن کنیم.

    نمکی با اشاره به امکانات ارائه شده به بیماران کرونایی تاکیدکرد: حتی یک بیمار ما در دوران پیک بیماری پشت در بیمارستان سرگردان نماند. این افتخار جمهوری اسلامی است. کشورهای اروپایی و آمریکایی امروز در مقابل کرونا به زانو درآمدهاند و مردم و بیمار آنها در چمنهای بیرون بیمارستان آوارهاند.

  • کاهش روند کرونا در خیلی استانها

    وزیر کشور با بیان این که وزارت بهداشت در آمادگی لازم شناخت مناسب و تأمین امکانات و تجهیزات است گفت: روند کرونا در خیلی از استانها کاهشی است. البته این بدان معنا نیست که شرایط به گونهای است که فعالیتها عادی باشد باید کار را ادامه دهیم؛ از یک طرف نظام حاکمیت و مسوولان هستند و از طرف دیگر مردم که به خوبی مشارکت داشته و باید ادامه دهند. امیدواریم طول عمر بیماری و میزان فوتیها و هزینههای انسانی کم شود. عبدالرضا رحمانی فضلی با اعلام اینکه وزارت کشور در یک اسفند ستاد مقابله با کرونا را با توجه به جایگاه سازمان مدیریت بحران تشکیل داد گفت: در اوایل امکانات و تجهیزات و شرایط بستری شدن در بیمارستانها و مشکلات احتمالی تختهای بیمارستانی دغدغه و نگرانی برای پزشکان و پرستاران ایجاد کرده بود اما اکنون وزارت بهداشت در آمادگی لازم و شناخت مناسب و تأمین مقدمات و تجهیزات کامل است. این موضوعات با هماهنگی تمامی دستگاههای اجرایی رخ داده است آگاهی مردم هم افزایش پیدا کرد و آنها توانستند با خود کنترلی و مدیریت به ما کمک کنند.

    وی یادآور شد: وزارت کشور و استانداریها علاوه بر موضوعات مربوط به بحث کرونا مسدئولیتهای دیگری داشتند از جمله موضوع مواجه با سیل اخیر یا بحث مرزها که وزارت کشور اقداماتش را انجام داد.

    وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح جدید فاصله گذاری هوشمند اصناف را به سه دسته ریسک پایین، متوسط و بالا تقسیم کردیم از ۲۳ فروردین اصناف با ریسک پایین به جز تهران شروع به کار کردند پروتکلهای لازم را به استانداران و فرمانداران دادیم تا نظارت دقیق داشته باشند.

  • احتمال سال کرونایی

    از سوی دیگر سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس گفت: که بر اساس مطالعات فاصله گذاری اجتماعی و انجام حداکثری تستهای بیماریابی و به دنبال آن ایزوله بیماران شرط موفقیت است. محمد قاسمی گفت: مرکز پژوهشهای مجلس در طول این مدت حدود ۲۰ گزارش تهیه کرده است.

    وی داد: از دیدگاه شیوع شناسی چند نتیجه حاصل شده است؛ در گام اول کشور هنوز در بازوی صعودی این بیماری است؛ در وهله دوم بحث الگوسازیهایی که مرکز پژوهشها با همکاری دانشگاهها انجام داده نشان میدهد که شرط موفقیت در مقابله با این بیماری فاصله گذاری اجتماعی و انجام حداکثری تستهای بیماریابی و به دنبال آن ایزوله کردن بیماران است.

    سرپرست مرکز پژوهشها گفت: به احتمال زیاد تا پایان سال با این ویروس درگیر هستیم و تاریخ مشخصی برای نابودی این ویروس وجود ندارد باید برای تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این ویروس تدابیری اندیشیده شود. از دیدگاه اقتصادی این ویروس برروی ۵/ ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخل به طور مستقیم و غیر مستقیم تأثیر گذاشته و حدوداً ۸/ ۶ میلیون نفر از شاغلان را تحت تأثیر قرار میدهد این بزرگترین بحران بشریت بعد از جنگ جهانی دوم است.

  • تقدیر نمایندگان از کادر درمانی

    همچنین یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیانیه تقدیر نمایندگان مجلس از کادر پزشکی و درمانی کشور در مبارزه با کرونا ویروس را قرائت کرد.

    متن این بیانیه که توسط محمد علی وکیلی در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد به شرح زیر است: «ایران اسلامی به خود میبالد که افرادی نیکوسرشت و پاک نهاد با پشتوانه توانایی و دانایی، توشه گرفته و از ارق ملی دینی و میهنی در سودای تأمین سلامت و دفاع از جان انسانها همت خویش را به کار گرفته و مجدانه تلاش مینمایند.

    ما امضا کنندگان این بیانیه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک سال جدید و اعیاد شعبانیه و تبریک هفته سلامت و روز جهانی بهداشت، بر خود فرض می دانیم که از زحمات و خدمات شبانه روزی و ارزشمند و فداکارانه عزیزان و متخصص و متعهد جامعه پزشکی و پرستاری در دفاع از جان مردم شریف ایران و مبارزه با ویروس کرونا کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم.»

بازگشت ایران به برجام در گرو اجرای اینستکس

نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی گفت: اگر دامنه مشارکت کشورها در اینستکس به فراتر از مرزهای اروپا گسترش یابد، چشم انداز بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام بسیار روشنتر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: آمریکا امادگی ندارد که به رفع تحریمهای ایران فکر کند، چه برسد به ملاحظات بشردوستانه. در هر صورت این (آمریکا درقبال ایران) واقع بینانه نیست چراکه COVID-۱۹ میتواند به کشورهای همسایه سرایت کند و ۷۰ هزار سرباز آمریکایی در منطقه و تعداد زیادی از غیرنظامیان آمریکایی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

 

چرا دولت قانون مدیریت بحران را اجرا نکرد

نایب رئیس مجلس با اعلام اینکه از دولت انتظار داریم تا هفته آینده برنامهای ملی مبارزه با کرونا را به مجلس بیاورد گفت: دولت باید علت عدم اجرای قانون مدیریت بحرانی که مصوب مجلس شورای اسلامی بود را توضیح دهد. به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در جلسه علنی مجلس افزود: امروز همه با هم هم قسم میشویم تا تلاش خود را به کار گرفته و از جان و سلامتی تک تک شهروندان حفاظت کنیم. جان باختن یک شهروند نیز برای ما فاجعه است. از مقام معظم رهبری نیز قدردان هستیم چرا که اگر توصیههای ایشان نبود به راحتی قادر به تعطیلی نماز جمعهها، زیارتگاهها و مساجد و همچنین اجرای سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا نبودیم. منویات ایشان همواره مؤثر بوده است.

 

دل خوش کردن به لغو تحریمها از سادگی است

یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که کشوری مثل آمریکا دلش به حال ما بسوزد و تحریمها را لغو کند چرا که دشمن قسمخورده ماست. دل خوش کردن به لغو تحریمها از سادگی ماست. آمریکا میخواهد کشورها را ضعیف نگه دارد پس آنها را زیر فشار خود نگه میدارند. سید راضی نوری در گفتوگو با ایسنا در مورد تأثیر ویروس کرونا بر سیاست بینالملل گفت: کارشناسان بیوتروریسم و جنگهای میکروبی معتقدند که ویروس کرونا توسط بشر ساخته شده است. بعضی از کشورها مثل چین مانع دست یافتن آمریکا به منافعش بودند. اقتصاد چین، سدی مهم در برابر آمریکا بود و هست. البته پیگیریهایی برای تعلیق یا لغو تحریمها وجود دارد اما آمریکا فعلاً روحیه لغو یا تعلیق ندارد.

اسماعیلی عملکرد دستگاه قضا را تشریح کرد

سخنگوی قوه قضاییه از نقش این دستگاه در جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحدها در راستای تحقق رونق تولید خبر داد.

به گزارش ایسنا غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری آنلاین گفت: در سال ۱۳۹۸ که هدف نظام و راهبرد تعیین شده از سوی رهبری رونق تولید بود، خوشبختانه اعلام کردیم که نتیجه تلاشهای همکاران ما در جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحدها بخشی از ایفای نقش قوه قضاییه در تحقق رونق تولید بود.

اسماعیلی به تشریح اقدامات قوه قضاییه در سال گذشته پرداخت و گفت: در قالب صدور دستورالعمل رسیدگی به پروندههای مسن، در سال ۹۸ شعب ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی در تهران رأی به محکومیت ۲۶۰ مفسد اقتصادی و در خراسان رضوی رأی به محکومیت ۳۰۳ مفسد اقتصادی و در فارس ۳۱ نفر و در اصفهان ۳۰ نفر ودر هرمزگان ۱۱ نفر و در گلستان ۳ نفر و در قم ۳ نفر از مفسدان اقتصادی در این محاکم محکومیت یافتند و رأی قطعی محکومیت در مورد آنها صادر شد. سخنگوی قوه قضاییه از بازگشت اموال تعاونیها خبرداد تصریح کرد: در سال ۹۸، قوه قضاییه توانست اموال تعاونیهای افضل توس، تعاونی وحدت، تعاونی فرشتگان، تعاونی ثامن الحجج به بانک مرکزی بازگرداند و اموال و داراییهای دیگری نیز شناسایی شده که به مرور فرایند خروج یا انتقال آنها به بانک مرکزی انجام خواهد شد. اسماعیلی درباره وظایف قوه قضاییه در تحقق شعار سال (جهش تولید) گفت: در اولین جلسه مسوولان قوه قضاییه، نقش قوه قضاییه در جهش تولید مشخص شد. ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه که از سالها قبل تشکیل شده مأموریت یافت تا تحقق شعار امسال را در جهت مقابله با قاچاق پیگیری کند. وی درباره اقدامات یکجانبه امریکا در مبارزه با ویروس کرونا گفت: اقدامات اخیر امریکا در حوزههای مختلف از جمله تحریم دارو به ویژه در روزهای اخیر جنایت علیه بشریت است و مصداق بارز تبعیض در بین جامعه بشری است. سخنگوی قوه قضاییه درباره عدم اعطای مرخصی به محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران گفت: به هیچ عنوان هیچ کدام از افراد در اندرزگاه مبتلا به بیماری کرونا نیستند. مرخصی به کسانی داده شده که محکومیت قطعی دارند و از آنجا که آقای نجفی رأی محکومیت قطعی برایش صادر نشده از دایره شمول مرخصی خارج و قرار بازداشت دارد. اسماعیلی درباره انتقادات وارده به دستگاه قضایی در اعطای مرخصی به زندانیان گفت: ما به بیش از ۵۰ درصد زندانیان امنیتی مرخصی دادیم و بعضی هم به مرخصی نیامدند. این انتقادات را وارد نمیدانیم زیرا خوب عمل کردیم و الگو سازی برای کشورهای مختلف کردیم و هم زندانیان و خانواده زندانیان و هم مجامع و نخبگان با سلایق مختلف از این اقدام قوه قضاییه تقدیر کردند و این مسیر را ادامه خواهیم داد. وی گفت: متاسفانه یکی دو حادثه از جمله در زندان سقز داشتیم که با یک برنامه ریزی و توطئه از ناحیه تعدادی از زندانیان انجام شد و در کنارش با سهل انگاری برخی از کسانی که در حوزه زندان خدمت میکردند شاهد فرار زندانیان از سقز بودیم اما اعلام کردیم که حتماً هم باید این زندانیان دستگیر شوند و هم با افرادی که قصور کردند برخورد شود.

نوبخت از مشکلات مالی در شرایط کرونا خبرداد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: هنوز از قدردانی رئیس جمهوری بابت موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا در کشور نگذشته که زمزمههایی برای توجیه مشکلات از سوی دولتمردان مطرح میشود به نوعی که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در صحن علنی مجلس به صراحت اعلام میکند هزینهها به اندازهای بالاست که برای دولت مشکل آفرین شده است. این در حالی است که رئیس دفتر رئیس جمهوری در نامهای به محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پی نوشت رئیس جمهوری به نامه دفتر مقام معظم رهبری را به وی ابلاغ کرد. روحانی پی نوشت کرد که" نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تأمین و حتی الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکتهای دانش بنیان اقدام شود. همچنین کمکهای لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزئیات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود". اما نکته مهم اینجاست که مردم همواره از روراست نبودن مسوولان گلایه دارند و بارها تاکید شده که اگر دولت حقایق را به مردم بگوید، مردم مانند تمامی سالهای پس از انقلاب، سختیها را بهتر تحمل میکنند.

  • حساسترین مرحلهی مدیریت منابع

    در این رابطه رییس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس با اشاره به تأثیر کرونا بر کاهش درآمدهای دولت گفت: دولت در یکی از حساسترین مراحل مدیریتی خود است و وظیفه خود میداند که هنر مدیریت خود را روی منابع و مصارف پیاده کند. محمدباقر نوبخت با اشاره به آثار مالی و اقتصادی کرونا در کشور یادآور شد: کرونا تا الان روی منابع دولت اثرگذار بوده است. با توجه به اینکه یکی از مولفههای تأمین منابع در بودجه سال جاری فروش نفت و فرآوردهها بوده و با عنایت به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت است میتوان گفت در این زمینه به شدت بر منابع ریالی و سهم نفت اثر منفی داشته است. وی ادامه داد: مؤلفه بعدی مالیات است؛ با توجه به شرایط رکودی و تصمیمی که دولت برای هماهنگی با بنگاههای تولیدی، مشاغل و کسبوکارهای خرد داشته، یک امحال سه ماهه صورت گرفت لذا ما از نظر درآمدی از محل مالیاتی با عدم تحقق مواجه شدیم و در این میان مخارج غیرقابل اجتنابی هم وجود دارد. معاون رییس جمهور یادآور شد: در واقع این بحران نه تنها بر خزانه ما اثرگذار بوده بلکه در بخش دیگری از منابع که در قانون بودجه پیشبینی شده تاثیرگذار بوده است؛ ضمن اینکه باید تعهداتی مثل پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی، بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان حمایت معیشتی، ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم، ۵۱۰۰ میلیارد تومان طرح تحول سلامت و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان سهمی که باید به نهادهای حمایتی داده شود نیز محقق شود. فردا ۲۰ فروردینماه باید ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای یارانهها پرداخت شود؛ ما یک پرداخت نیز در دهم فروردینماه داشتیم ضمن اینکه مصرف بنزین از بیش از ۹۰ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون لیتر در روز رسیده و آنچه از محل صرفهجویی بنزین میشد عرضه کرد با توجه به کاهش تقاضا در کشورهای همسایه مشکلات خود را دارد. رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت از جهت منابع در معرض آسیب سختی قرار گرفت، تاکید کرد: ما به شرکتهای داخلی دانشبنیان لیست نیازهای وزارت بهداشت اعم از تجهیزات، البسه، دارو و موارد ویژه بیمارستانها ارائه میکنیم و اگر شرکتهای داخلی هم بتوانند آن را تأمین کنند یک سنت هم از خارج وارد نمیکنیم. همچنین یک میلیارد یورو برای وزارت بهداشت در ماههای آینده جهت مقابله و مدیریت بیماری کرونا اختصاص خواهد یافت.

  • دولت با مردم شفاف باشد

    اما نماینده میانه در مجلس با بیان اینکه مشکل اصلی در کشور ما شفافیت است، افزود: متاسفانه ما یک جلسه نتوانستیم برای بررسی لایحه بودجه کشور برگزار کنیم، چرا باید بودجه سالانه کشور در این وضعیت قرار بگیرد؟ آیا منابع درآمدی بودجه سال آینده با وجود مشکلاتی که در فروش نفت داریم، قابل تحقق است و پولی برای پرداخت حقوق داریم؟ فردین فرمند با اشاره به وضعیت کشور در شرایط شیوع بیماری کرونا گفت: در این سالها با جنگ اقتصادی مواجه بودیم، حال کرونا نیز به ما تحمیل شد. اگر دقت کنیم خداوند چه حکمتهایی در زندگی به ما نشان میدهد. در حال حاضر آمریکا و تمام متحدانش مشغول کنترل بیماری کرونا هستند و ما فرصت داریم خودمان را از کرونای اقتصادی که سالها به دلیل توجه به منابع نفتی به وجود آمد، نجات دهیم.

  • نماینده میانه گفت: مردم انتظار دارند دولت مبلغی را برای بهبود وضعیت اقتصادیشان اختصاص دهد، اما هیچکس نمیپرسد که این پول از چه طریقی باید تأمین شود. وی با بیان اینکه توقع مردم بالا رفته، چرا که دولت در رابطه با میزان منابع موجود خود شفاف نبوده است، اظهار داشت: حال دولت در شرایط فعلی باید تمامی دارایی و موجودی خود را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارد. ما در این انقلاب قول رفع محرومیت و استقرار عدالت دادیم و باید به آن عمل کنیم.

    • نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد منابع

      از سوی دیگریک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: جبران رکود تورمی کرونا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. مهرداد لاهوتی با بیان این که ما در شرایط رکود تورمی هستیم، گفت: شرایط کرونایی، رکود تورمی ما را تشدید کرده است ما باید از این شرایط خارج شویم برای خروج از این شرایط نیازمند منابع هستیم. حدس من این است ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم تا بتوانیم فضای فعلی را مدیریت کنیم. دولت نیز برنامهای در این خصوص ارائه کرده است و میخواهد ۷۵ هزار میلیارد تومان از کاهش ذخیره سوخت تأمین کند. ما باید در مجلس تدبیر کنیم زیرا مواردی که در بالا گفتم خلاف قانون پولی و بانکی است باید این مشکل را حل کرد. نماینده لنگرود گفت: یک راه این است که از طریق خط اعتباری مشکل را حل کنیم، راه دوم از طریق طرحی است که دولت پیشنهاد کرد در هر صورت باید در مجلس قانون پولی و بانکی را حل کنیم. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: خود را گول نزنیم، بودجه امسال کسری دارد، این کسری در شرایطی بود که نفت را به قیمت ۵۰ دلار میفروختیم آیا امروز میتوانیم نفت را با ۵۰ دلار بفروشیم؟

    • عایدی چند میلیاردی کرونا

      از سوی دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس کاهش مصرف بنزین را ازجمله آثار مثبت تحمیل شده ازسوی کرونا دانست و گفت: درصورت صادرات بنزینِ صرفهجویی شده در روزهای کرونایی، کشور به درآمد چند میلیارد تومانی یا دلاری خواهد رسید. سیدعلی ادیانی گفت: آثار اقتصادی کرونا را از دو جهت مثبت و منفی میتوان بررسی کرد یکی از جنبه خسارتهایی است که به کشور وارد کرده، چراکه تعطیلی و تقلیل بنگاههای اقتصادی، کارخانهها، تجمعات، ارکان اصلی قانونگذاری و... آثار مثبتی در سبد درآمد ملی کشور نخواهد داشت. نماینده قائم شهر دیگر آثار مثبت کرونا را مرتبط با مسائل زیست محیطی عنوان کرد و گفت: کاهش مصرف بنزین از دیگر آثار مثبت تحمیل شده ازسوی کرونا است چراکه نسبت به سال گذشته در این ایام، روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر کمتر بنزین مصرف میشود که اگر ضربدر قیمت یک لیتر فوب خلیج فارس شود میلیاردها دلار یا تومان برای کشور عایدی اقتصادی دارد البته درصورتی که بتوان بنزینِ صرفهجویی شده را صادر کرد.

وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس خبر داد:

وزیر بهداشت تأکید کرد: امروز زمان ریشهیابی منشأ نیست، بلکه روز مقابله تمام عیار با این بیماری است.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی گفت: بنده پس از نماز صبح تا ساعت ۲ بامداد در جلسات متعددی شرکت میکنم، امروز نیز در جلسه اپیدمیولوژیک حضور داشتم و به همین دلیل با تأخیر در جلسه علنی حضور یافتم. او در تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا، افزود: اولین گزارشات از اپیدمی بیماری کرونا از شهر ووهان چین دریافت شد، بلافاصله وزارت بهداشت تشکیل جلسه داد و برنامههایی برای مقابله با ورود بیماری کرونا تدوین شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: اولین مورد کرونا ویروس در سال ۲۰۰۳ تحت نام ویروس سارس، کشور چین را درگیر کرد، در سال ۲۰۱۲ ویروس کرونای جدیدی در خاورمیانه مشاهده شد، اما ویروس کرونا که امروز شایع شده است، رفتار متفاوتی از ویروسهای قبلی دارد و اولین شیوع گسترده این بیماری در شهر ووهان چین بود.

نمکی افزود: از اوایل بهمن دانشگاههای علوم پزشکی برای تولید کیت تشخیص بیماری کرونا آماده شدند، در روزهای اول با همکاری انستیتو پاستور کیتهای تشخیص کرونا طراحی شدند.

او گفت: در پاییز سال ۹۸ اپیدمی آنفلوانزا را داشتیم، بعد از آن در زمستان ۸ مورد آنفلوانزای نوع B گزارش شد. در ادامه دو مورد ابتلای متفاوت به آنفلوانزا از شهر قم گزارش شد که شک ما را برانگیخت. صبح روز ۳۰ بهمن در جلسه هیئت دولت اعلام کردم که شب گذشته دو مورد مشکوک به کرونا در شهر قم داشتهایم. تا ظهر روز ۳۰ بهمن مشخص شد که این دو مورد قطعاً کرونا بوده است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد منشأ بیماری کرونا گفت: آمادگی دارم در جلسه غیرعلنی در این مورد صحبت کنم. ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست وزارت بهداشت مشغول بررسی شیوع این بیماری هستند، آنچه در قم و گیلان اتفاق افتاد دو مقوله جداگانه هستند که آمادگی دارم در جلسه غیرعلنی این موضوع را توضیح دهم.

نمکی تصریح کرد: امروز زمان ریشه یابی منشأ نیست، بلکه زمان مبارزه تمام عیار با این بیماری است، زیرا تمام سرزمین ما درگیر این بیماری شده است. او با بیان اینکه با همدلی و مشارکت همگانی باید کرونا را مهار و ریشهکن کنیم، گفت: ما بلافاصله در بهمن ماه ۳۶ مبدأ ورودی کشور را کنترل و همه موارد را چک کردیم و همان زمان خروج ماسک از کشور ممنوع شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که حتی یک بیمار در اوجِ پیکِ بیماری پشت بیمارستانها سرگردان نماند، اما بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا در مقابله با کرونا زانو زدند. نمکی با اشاره به اینکه ما در طرح تحول سلامت تعداد تختهای بیمارستانی را افزایش دادیم، گفت: البته یکی از عوامل اصلی موفقیت ما تاکنون حمایتهای مقام معظم رهبری از برنامه ملی مقابله با کرونا بوده که ایشان حمایتهایشان بینظیر بوده است. وی ادامه داد: همچنین دولت و دستگاههایی، چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، نیروی انتظامی، بسیج و سازمانهای مردمنهاد کمکهای بسیار زیادی کردند تا ما به یک نقطه مطلوب رسیدیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما در حال حاضر در مرحله مدیریت بیماری کرونا هستیم، تصریح کرد: ما هنوز به مرحله مهار و کنترل کرونا نرسیدهایم و بر این اساس نباید دچار توهم و گرفتاری محاسباتی شویم. نمکی بیان کرد: علیرغم اوج تحریمها، ما در زمینه مدیریت کرونا اقدامات قابل قبولی انجام دادهایم و کسی باور نمیکرد که ما در شرایط سخت تحریم و با وجود اینکه لوازم بهداشتی، چون ماسک را در فرودگاه فلانجا مصادره میکردند و اجازه نمیدادند به ایران بیاید، ما توانستیم مقابله عزتمندانهای با کرونا داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل توفیق ما در مبارزه با کرونا، وفاق و همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری بوده است، اظهار داشت: ما در این مدت مدارس، دانشگاهها، نماز جمعه، حرمهای مقدس امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، اعتکاف و سفرهای راهیاننور را تعطیل کردیم و همه از این تصمیم تبعیت کردند که حاصل این همدلی منجر به مدیریت بیماری کرونا شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل توفیق ما غربالگری عمومی است، ادامه داد: این اقدام منجر به کاهش تعداد آمار بیماران کرونا شد چرا که از این طریق بیماران مبتلا به کرونا سریعاً شناسایی شدند. نمکی تصریح کرد: ممکن است برخی این سؤال را از ما داشته باشند که چرا آمار کرونا رو به افزایش است؟ باید پاسخ دهیم که ما از طریق غربالگری، بیماران را در مراحل پایینتر بیماری، شناسایی و از مابقی جدا کردیم و به دلیل افزایش رسیدگیها، شاهد کاهش میزان مرگ و میر مبتلایان به بیماری کرونا هستیم. او با بیان اینکه در روزهای آینده قطعاً شاهد اتفاقات خوشایندتری در مقابله با کرونا خواهیم بود، گفت: خوشبختانه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تختهای بیمارستانی ما در همه استانها خالی است و امروز ما در دنیا از نظر تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در رتبه ۷ و از نظر تعداد مرگ و میر در رتبه ۶ قرار داریم که هر روز به سمت مطلوبتر شدن در حرکت هستیم.

وزیر اقتصاد اعلام کرد

وزیر اقتصاد درباره واگذاری سهام شرکتهای دولتی و داراییهای دولتی در سالجاری گفت: تلاش کردیم تا واحدها را آماده کنیم تا در بورس عرضه کنیم. در سال گذشته ۶ تا ۷ شرکت را و یک بیمه البرز را به صورت بلوکی عرضه کردیم. چون بلوکی بود تقاضا نداشت و به سمت ETF رفتیم که گفتند از لحاظ قانونمندی درست نیستند. اولین گام در این زمینه این است که در دولت دو آییننامه در این مورد تصویب شد. شورای عالی بورس و هیأت واگذاری تشکیل شد.

به گزارش ایسنا فرهاد دژپسند افزود: در آینده نزدیک در سالجاری، سهام دولت در تعداد ۹ شرکت دولتی در رستههای انرژی (پالایشگاه و پتروشیمی)، مالی (بانکها و بیمهها) و صنایع فلزی و معدنی در بورس عرضه خواهند شد. در این مرحله از واگذاری، تصمیم بر این است که بهصورت فراگیر این سهامها را عرضه کنیم تا همه مردم با اعمال تخفیفهایی (در مرحله اول و فقط برای یکبار) در دو گروه ۲۰ و ۲۵ درصدی با سقف خرید ۲ میلیون تومان به ازای هر نفر بتوانند سهام عرضهشده را خریداری کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه چه مقدار درآمدزایی از واگذاری شرکتهای دولتی بهدست خواهد آمد؟ توضیح داد: هدف عمده ما در این زمینه، انتقال مالکیت و مردمی کردن اقتصاد است که برآوردها نشاندهنده این است که از این طریق حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه تأمین مالی داشته باشیم.

وی درباره اینکه از نظر زمانی چگونه واگذار میکنید؟، گفت: دوره فراخوان تا عرضه ۱۰ روز است و گروه گروه این اتفاق را انجام میدهیم. تلاشمان این است که ۱۵ اردیبهشت اولین فراخوان واگذاری شرکتهای دولتی باشد. همچنین مرحله دوم عرضه شرکتهایی هستند که بورسی نیستند و وارد بورس میشوند.

دژپسند درباره تأثیر واگذاری شرکتهای دولتی بر بورس، بیان کرد: این امر عمق بازار بورس را افزایش میدهد. شاخص بازار سرمایه صرفاً منعکسکننده تحولات بازار نیست، بلکه تحولات اقتصاد کشور نیز بر آن اثر دارد. وی ادامه داد: بر اساس پژوهشهای مستقلی که سازمان بورس و اوراق بهادار و پژوهشکده امور اقتصادی هر یک جداگانه انجام دادهاند، وجود حباب کلی در بورس تائید نشده است.

این مقام مسئول گفت: فعالان بازار سرمایه یک دوره میانمدت را مدنظر داشته باشند و به دنبال این باشند تا از بازدهی سهام شرکت بهرهمند شوند و با یک اشراف اطلاعاتی لازم به بازار سرمایه ورود کنند.

وی با بیان اینکه برآوردها حکایت از آن دارد که تولید ناخالص داخلی کشور تا ۱۵ درصد از کرونا متأثر میشود، جزئیات عرضه سهام شرکتهای دولتی در سالجاری را اعلام کرد و گفت: تلاشمان این است که ۱۵ اردیبهشت سالجاری اولین فراخوان برای واگذاری شرکتهای دولتی باشد.

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند گفت: برای کمک به بخشهای متأثر از بیماری کرونا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. از جمله از این مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی به کسب و کارها تسهیلات ارزانقیمت داده خواهد شد، حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری کمک خواهد شد و بخشی نیز برای اعتبارات هزینهای بخش بهداشت و درمان تخصیص خواهد یافت. وزیر اقتصاد افزود: گمرک در دوره ثبت تا ترخیص رکورد ۴۸ ساعت را شکست. مصوبات مالیاتی برای کسبوکارهای آسیبدیده از کرونا فقط امهال است که این مصوبه کمک کرد تا هر یک از مودیان مالیاتی که به مبارزه به کرونا کمک میکنند، برای آنها هزینه قابل قبول مالیاتی حساب میشود. با توجه به اثرات اقتصادی شیوع کرونا، در راستای کمک به معیشت و توان خرید مردم، ۲۳ میلیون خانوار از تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین در قالب کارتهای خرید بهرهمند خواهند شد.

وی درباره تأثیر کاهش نرخ بهره تسهیلات برای کاهش اثرات کرونا، گفت: برای فعالان آسیبدیده از کرونا نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد شده است. ابزار کاهش نرخ سود سپرده در جهت کاهش اثرات اقتصادی ویروس کرونا، به دلیل نرخ نقدینگی صلاح است که در این زمینه مورد استفاده قرار نگیرد. دژپسند درباره بهبود فضای کسبوکار، توضیح داد: در سال گذشته رتبه کسبوکار یک گام بهتر شد و اگر اقدامات سال گذشته در این زمینه انجام شد امسال وضعیت بهتری در این حوزه خواهیم داشت. تشکیل دادگاه تجاری اقتصادی را پیگیری کردهایم که در آینده نزدیک این دادگاه را داشته باشیم. همچنین پنجره واحد فیزیکی و الکترونیکی را مورد پیگیری قرار دادهایم. وزیر اقتصاد گفت: در سال ۹۸ بعد از ۱۴ سال میزان تحقق مالیاتی از ۱۰۰ درصد عبور کرده است. یکسوم رشد تحققهای مالیاتی ما هم ناشی از تحولهای فناورانه است که نشاندهنده این است که ما در این زمینه داریم خوب جلو میرویم اما برای تحقق اقتصاد هوشمند هنوز فاصله داریم

سرمقاله

سیده فاطمه ذوالقدر

نماینده تهران در مجلس

در حالی که ویروس کرونا بر جان مردم جهان سایه انداخته، نیم نگاهی نیز به اقتصاد جهان دارد و به نظر میرسد چنانچه جهان از شر این ویروس خطرناک رهایی یابد، تبعات اقتصادی برای مدتها گریبانگیر مردم خواهد بود. امروز نیز مردم نمیتوانند به رهنمودهای ...

ستادهای مقابله با کرونا توجه کنند زیرا امکان ادامه زندگی با این شرایط را ندارند. بسیاری از مردم که امروزه به محیط کار میروند، میگویند ما مجبور هستیم خارج از خانه حضور پیدا کنیم تا درآمد خود را برای مخارج آن روز به دست بیاوریم. باید توجه کنیم که مردم مجبور هستند وگرنه جان خود را به خطر نمیاندازند.

این در حالی است که براساس اصل ۲۲ قانون اساسی حیثیت، جان، مال، مسکن و شغل اشخاص باید از تعرض در امان باشد مگر مواردی که قانون به آن اشاره میکند. دولت هم مکلف است که این شرایط مذکور را برای مردم تأمین کند. اما مهم اینجاست که زمان پایان یافتن کرونا معلوم نیست و دولت نمیداند تا چه موقع باید هزینه مدیریت کرونا را بپردازد.

البته کارهایی در این حوزه انجام شده ولی باید تدابیر بیشتری اندیشیده شود. براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، آمارها صعودی است. باید براساس این گزارش آمارها را کاهش دهیم پس باید فاصلهگذاری اجتماعی و قرنطینه با جدیت رعایت شود. کارمندان میگویند که از سوی روسای خود برای حضور در محل کار تحت فشار قرار میگیرند اما این درست نیست که کارمندان را در این شرایط تحت فشار قرار دهیم. متاسفانه از سوی دیگر بستههای بهداشتی، ماسک و دستکش نیز موجود نیست باید به تمام این موارد توجه شود.

در سال جهش تولید باید به حمایت از تولیدگران و کارگران توجه کنیم. باید به موضوع مالیاتها، بیمه و مسائلی از این قبیل برای تولیدگران توجه لازم را داشته باشیم. برای اقشار مردم نیز بستههای معیشتی را در اولویت قرار دهیم.

یادداشت

شادمهر کاظم زاده

نماینده مردم دهلران در مجلس

بی شک کرونا ویروس خطرناکی است که بسادگی منتقل میشود و لازم است به هر شکل ممکن مانع انتقال این ویروس به اقضار جامعه شد. اما قرار نیست با طرحهای احساسی به فکر کنترل این ویروس باشیم. اکنون نیز شاهد ارائه طرح تعطیلی کشور برای یک ماه براساس اصل ۷۹ قانون اساسی کشور برای مقابله با شیوع کرونا ...به مجلس هستیم، که این طرح یک نوع خودکشی از ترس مرگ است. به صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود ۱۸.۵ درصد مشاغل از این ویروس متأثر هستند بنابراین دلیلی ندارد ۸۱.۵ درصد باقیمانده را تعطیل کنیم این موضوع مخالف اشتغال به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید است. باید بپذیریم که تعطیلی یک ماهه کشور پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن است. زیرا معلوم نیست هزینههای اجرای این طرح از کجا باید تأمین شود در حالی که بخشی از حقوق پرسنل سازمانها و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی از محل اختصاصی کارکنان تأمین میشود بنابراین اگر کارکنان کار نکنند چطور میتوانیم پرداخت حقوق داشته باشیم.

نکته دیگر لغو برخی از آزمونها و انتقال آنها به شهریورماه است در حالی که بسیاری از آزمونها ۸۰ درصد مسیر خود را طی کرده و برگزاری آن هم هیچ تاثیری در شیوع کرونا ندارد بنابراین هیچ دلیلی برای لغو آن وجود ندارد.

از سوی دیگر مطرح شده که تأمین درآمدهای طرح تعطیلی یک ماهه کشور از طریق فروش بنزین بدون سهمیه و با قیمت ۳ هزار تومان صورت گیرد. با توجه به اینکه اگر طرح اجرا شود مصرف بنزین به شدت کاهش پیدا میکند و چگونه میتوانیم از این محل درآمد کسب کنیم بنابراین این موضوع با اصل طرح تناقض دارد.

نتیجه اینکه اگر میخواهیم قرنطینه مناسبی داشته باشیم باید آن را به صورت مقطعی و در حوزههای مختلف اجرا کنیم چرا که تعطیلی کامل کشور ضرر و زیان زیادی به کشور وارد میکند بهتر است همانند همه کشورهای جهان به جای اینکه به این مسائل بپردازیم به پساکرونا و مهار رکود و تورم و مشکلات اقتصادی ناشی از آن بپردازیم.

لاریجانی راهکار تبدیل تهدید کرونا به فرصت را تشریح کرد

رییس مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، ضمن دریافت گزارش این کمیسیون در ارتباط با "جهش تولید" گفت: تبدیل تهدیدهای کرونا به فرصت، در گروی اصلاح ساختارهای اقتصادی است که با استقرار دولت الکترونیک و اقدامات مهم دیگری از قبیل توسعه روستاها، مدیریت مهاجرت معکوس، تمرکززدایی و هماهنگ سازی نهادهای حمایتی برای کمک به مشاغل آسیب دیده، میتوان تجربیات این دوران را در پساکرونا به فرصت تبدیل کرد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در تماس تلفنی فولادگر که با هدف عیادت و ارائه گزارش تشکیل هفت جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در حوزه جهش تولید صورت گرفته بود، گفت: کرونا آزمایشی الهی است که باید آثار اجتماعی آن دنبال و با اصلاح برخی ساختارهای اقتصادی، تهدیدات آن به فرصت تبدیل شود.

وی، تغییر روش مراجعات حضوری به دستگاهها را از فرصتهای قابل ادامه در دوران پساکرونا خواند و گفت: برای این کار باید مراجعات حضوری به ادارات و سفرهای درون شهری بر بستر دولت الکترونیک کاهش یابد و صندوقهای مکانیزه پرداخت، خرید و فروشهای اینترنتی و آموزش غیر حضوری با استفاده از ظرفیت احکام برنامه ششم توسعه برای همیشه در کشور نهادینه شود.

لاریجانی استفاده از تجربه برخی کشورها برای عبور از رکود را برای تبدیل تهدیدات کرونا به فرصت مفید خواند و افزود: تاکنون بیشتر اقدامات دولت، تمرکزگرایانه بوده است که ضرورت افزایش اختیارات استانها با محوریت دو وزارتخانه کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی میتواند از دستاوردها و تجربیات اندوخته در دوران مبارزه با کرونا باشد".

رییس مجلس، خواستار هماهنگی نهادهای حمایتی برای کمک به مشاغل خرد، اقشار فاقد صنف و کارگران روزمزدی شد که بیشترین آسیبهای معیشتی را از شیوع کرونا دیدهاند.

حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نیز به تشکیل کارگروههای جهش تولید و بررسی آثار اقتصادی کرونا و تشکیل هفت جلسه در سال جاری اشاره کرد و گفت: در این جلسات برای اجرای اولویتهای ده گانه ابلاغی از سوی ریاست مجلس و با همکاری مرکز پزوهش های قوه مقننه و نمایندگان وزارتخانههای اقتصاد، صمت، جهادکشاورزی، ارتباطات، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و همچنین نمایندگان اتاق بازرگانی و اصناف، رفع آثار اقتصادی کرونا در هماهنگی کامل با سیاست جهش تولید بررسی و راهکارهای ده گانه ای برای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی کشور، دستیابی به رشد پایدار و استفاده حداکثری از ظرفیتهای تولید پیش بینی شد.

جهانگیری آسیبهای کرونا را تشریح کرد

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت و توانمندی کشور در بخشهای صنعتی، تولیدی و خدماتی گفت: ما باید بدون اتکا به دیگران در همه بخشها نیازهای کشور را تأمین کنیم.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری پس از بازدید از خط تولید ماسک در شهرک صنعتی نصیرآباد رباط کریم با اشاره به اینکه این بازدید دو پیام بزرگ برای ملت ایران دارد، گفت: در دوران سخت کرونا و در روزهای ابتدایی با توجه به نبود آمادگی لازم با محدودیتهایی برای تأمین نیازهای کادر پزشکی و مردم مواجه بودیم اما امروز با حرکتی جهادی و با جهش تولید توانستهایم تجهیزات مورد نیاز مقابله با کرونا را در داخل کشور تولید کنیم. وی با بیان اینکه در روزهای نخست مجبور بودیم ملزومات مورد نیاز بهداشتی و درمانی را از کشورهای دیگر وارد کنیم، اظهار داشت: متاسفم که بگویم در آن مقطع وقتی کالاهای سفارش شده ما آماده بارگیری به سمت ایران بود برخی کشورها به بهانه تحریم مانع از ارسال این محمولهها به ایران شدند. جهانگیری ادامه داد: همزمان با گسترش بحران کرونا بخش صنعت و فرزندان کشور در حوزه صنعت تلاش کردند تا نیازهای کشور در زمینه ماسک و مواد شوینده را فراهم کنند که نمونه آن همین واحد تولیدی است که با تغییر خط تولید، در حال حاضر به دنبال تأمین ملزومات کشور است و در آیندهای نزدیک قرار است تعداد نیروهای خود را به ۴۰۰۰ نفر افزایش دهد. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته که به نام رونق اقتصادی نام گذاری شد و در همه بخشها رشد اقتصادی کشور مثبت بود، اظهار داشت: در کشاورزی و صنعت در سه ماهه آخر سال ۱۳۹۸ رشد ۷ درصدی ثبت شد و در بخش خدمات، رشد کشور ۱.۷ درصد بود. معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تبعات کرونا برای اقشار ضعیف جامعه و کسانی که درآمد روزانه داشتهاند بیشتر بوده است، اظهار داشت: دولت برای اینکه زندگی این افراد دچار مشکل نشود و تاب آوری آنها در برابر آسیبهای ناشی از بیماری بالا برود برنامه ریزی لازم انجام داده است تا آنها نیز وقتی درخواستی مبنی بر درخانه ماندن مطرح میشود همگام با سایر اقشار جامعه به آن پاسخ مثبت دهند. وی با بیان اینکه به بیش از ۳ میلیون نفر از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان ماهانه پرداخت میشود، گفت: در اسفندماه این مبلغ به حساب آنها واریز شد و در روزهای آینده نیز کمک هزینه فروردین پرداخت خواهد شد و این روند تا خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

مکرون در تماس تلفنی با روحانی خواستار شد

رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان از ایران خواست که به اجرای تعهدات هستهایاش بازگردد.

به گزارش ایسنا از رویترز، کاخ الیزه در بیانیهای اعلام کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مکالمهای تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان درباره اجرای برجام [توافق هستهای] ابراز امیدواری کرده است که ایران به رعایت تعهدات هستهایاش بازگشته و از اقدامات جدید متغایر با برنامه جامع اقدام عمل مشترک [برجام] خودداری کرده و به کاهش تنشهای منطقهای کمک کند.

مکرون همچنین افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی باید برای مبارزه با ویروس کرونای جدید باهم متحد شوند. بر اساس این گزارش، اظهارات مکرون در پی این مطرح میشود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا در ابتدای روی کار آمدن از توافق هستهای خارج شده و ضمن بازگرداندن تحریمهایی که در نتیجه توافق هستهای لغو شده بودند، تحریمهای تازهای نیز علیه ایران اعمال کرد. کشورهای اروپایی متعهد شده بودند که راهکارهایی کاربردی برای کاهش تأثیر تحریمهای آمریکا و عادی سازی تجارت با ایران انجام دهند. ایران با گذشت یک سال از تعلل شرکای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان، اعلام کرد که در چند گام تعیین شده، تعهدات داوطلبانهاش در توافق هستهای را کاهش میدهد. همچنین مقامات کشورمان تاکید کردهاند که این اقدامات بازگشتپذیر بوده و به محض عملی شدن تعهدات شرکای اروپایی برجام به حالت قبل بازخواهند گشت.

صالحی برگزاری جشن روز ملی را به فرصت مناسب موکول کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی در بیانیهای نوشت: با افتخار اعلام میکنم ۱۲۲ دستاوردِ جدیدِ این سازمان در طول یکسال گذشته که رهاورد کوششهای خستگیناپذیرِ خیل عظیمی از پژوهشگران و محققانِ سازمان انرژی اتمی ایران است، نوید بخش آغاز فصلی جدید در توسعه همه جانبه فعالیتهای غرورآفرینِ سازمان انرژی اتمی ایران است.

در ادامه بیانیه علی اکبر صالحی آمده است: گسترشِ بیش از پیش تولیدات و خدماتِ مربوط به بخش پزشکی هستهای و تأمین نیازهای دارویی مراکز درمانی و بهداشتی کشور در حجم گسترده و فراگیر و با سرعتی قابل قبول در حال انجام میباشد. بدیهی است در شرایط خطیرِ کنونی که ایران اسلامی تحت تأثیرِ تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی قرار گرفته است، تأمین نیازهای جامعه پزشکی کشور به عنوان وظیفهای ملّی و اخلاقی تلقّی شده و برای ما از اهمیّت ویژهای برخوردار میباشد. همچنین پیشبردِ اهدافِ کلانِ تعیین شده در بخش چرخه سوخت هستهای - از جمله گسترشِ فعالیتهای مربوط به اکتشاف و استخراجِ مواد اولیه صنعت هستهای، شتاب بخشیدن به فعالیتهای بخش تحقیق و توسعه و غنی سازی اورانیوم - و نیز پیشرفتِ برنامه احداث واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر و توسعه فنّاوریهای نوین هستهای با جدیّت و همّتِ مضاعف دنبال میشود.