بازگشت ایران به برجام در گرو اجرای اینستکس

نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی گفت: اگر دامنه مشارکت کشورها در اینستکس به فراتر از مرزهای اروپا گسترش یابد، چشم انداز بازگشت ایران به پایبندی کامل به برجام بسیار روشنتر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: آمریکا امادگی ندارد که به رفع تحریمهای ایران فکر کند، چه برسد به ملاحظات بشردوستانه. در هر صورت این (آمریکا درقبال ایران) واقع بینانه نیست چراکه COVID-۱۹ میتواند به کشورهای همسایه سرایت کند و ۷۰ هزار سرباز آمریکایی در منطقه و تعداد زیادی از غیرنظامیان آمریکایی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

 

چرا دولت قانون مدیریت بحران را اجرا نکرد

نایب رئیس مجلس با اعلام اینکه از دولت انتظار داریم تا هفته آینده برنامهای ملی مبارزه با کرونا را به مجلس بیاورد گفت: دولت باید علت عدم اجرای قانون مدیریت بحرانی که مصوب مجلس شورای اسلامی بود را توضیح دهد. به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در جلسه علنی مجلس افزود: امروز همه با هم هم قسم میشویم تا تلاش خود را به کار گرفته و از جان و سلامتی تک تک شهروندان حفاظت کنیم. جان باختن یک شهروند نیز برای ما فاجعه است. از مقام معظم رهبری نیز قدردان هستیم چرا که اگر توصیههای ایشان نبود به راحتی قادر به تعطیلی نماز جمعهها، زیارتگاهها و مساجد و همچنین اجرای سیاستهای ستاد ملی مقابله با کرونا نبودیم. منویات ایشان همواره مؤثر بوده است.

 

دل خوش کردن به لغو تحریمها از سادگی است

یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که کشوری مثل آمریکا دلش به حال ما بسوزد و تحریمها را لغو کند چرا که دشمن قسمخورده ماست. دل خوش کردن به لغو تحریمها از سادگی ماست. آمریکا میخواهد کشورها را ضعیف نگه دارد پس آنها را زیر فشار خود نگه میدارند. سید راضی نوری در گفتوگو با ایسنا در مورد تأثیر ویروس کرونا بر سیاست بینالملل گفت: کارشناسان بیوتروریسم و جنگهای میکروبی معتقدند که ویروس کرونا توسط بشر ساخته شده است. بعضی از کشورها مثل چین مانع دست یافتن آمریکا به منافعش بودند. اقتصاد چین، سدی مهم در برابر آمریکا بود و هست. البته پیگیریهایی برای تعلیق یا لغو تحریمها وجود دارد اما آمریکا فعلاً روحیه لغو یا تعلیق ندارد.

صدمات کرونا به اقتصاد

«ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور برزیل در جریان تسلیم استوار نامه حسین قریبی سفیر جدید ایران در برزیل با تمجید از جایگاه ایران به عنوان کشوری تاریخی و زیبا، بر ضرورت همکاری دو کشور جهت تقویت مناسبات در حوزههای مختلف بویژه در عرصه تجاری تاکید کرد. وی در این دیدار که وزیر امور خارجه و دبیرکل وزارت خارجه برزیل نیز حضور داشتند، با اشاره به تلاشهای این کشور برای مقابله با کرونا و نیز صدمات زیاد به اقتصاد و آسیب پذیری بخشی از جامعه به لحاظ تعطیلی کسب و کارها، لزوم برنامه ریزی برای برخورد با این مشکلات را مورد توجه قرار داد و تقویت همکاریهای اقتصادی برای جبران این صدمات در دوره پس از کرونا را ضروری دانست. سفیر جدید کشورمان در برازیلیا نیز با اشاره به مناسبات و روابط طولانی مدت و همواره دوستانه جمهوری اسلامی ایران و برزیل، اقتصاد برزیل را بزرگترین در منطقه و یکی از قدرتهای نو ظهور اقتصادی در جهان توصیف کرد که میتواند مکمل اقتصاد ایران باشد.

تست کرونای ۱۱ نماینده مثبت شد

یک عضو هیات رییسه مجلس گفت: تست ابتلا به کرونای ۱۱ نفر از نمایندگان مثبت بوده است. به گزارش ایسنا محمدرضا تابش نماینده اردکان به عنوان یکی از طراحان تعطیلی یک ماهه کشور خطاب به نمایندگان گفت: دلیل اینکه این طرح با قید سه فوریت مطرح شده آن است که طی دیروز و امروز از نمایندگان تست کرونا گرفته شده و ممکن است تست ۵۰ نفر آنها مثبت بوده و دیگر جلسه علنی برگزار نشود. در خلال این صحبتهای تابش، اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: تست کرونای ۱۱ نفر مثبت بوده است. براساس اعلام بسیج جامعه پزشکی کشور ۲۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی و دیگر کارمندان پارلمان مورد غربالگری قرار گرفتهاند.

خروج طرح تعطیلی کشور از دستورکار

در پی اخطار یکی از نمایندگان و رأی موافق مجلس طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار پارلمان خارج شد. به گزارش ایسنا، علی ادیانی این طرح را مغایر چهار اصل قانون اساسی عنوان کرد و گفت: طبق اصل ۷۹ قانون اساسی دولت باید در این باره لایحه دهد و مجلس آن را تصویب کند. علاوه بر این طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح نمایندگان نمیتواند موجب افزایش هزینه یا کاهش هزینه برای دولت شود. وی افزود: پیش از این رهبری نامه مکتوبی نوشتند و گفتند هر گونه تصمیم درباره بنزین با نظر شورای امنیت ملی صورت میگیرد. اگر در این باره تمشیت نشود امنیت ملی را مخدوش میکند. پزشکیان این اخطار را وارد دانست.

انتقاد از ارجاع بودجه ۹۹ به رهبری

نماینده میانه در مجلس از ارجاع بودجه به مقام معظم رهبری انتقاد کرد و گفت که نباید ایشان را در این وضعیت قرار میدادید. به گزارش ایسنا، فردین فرمند گفت: ما پیش از این جنگ اقتصادی داشتیم و بعد هم کرونای سلامت و بهداشت به ما تحمیل شد. امروز آمریکا متحدانش و تمام دنیا مشغول این موضوع هستند. اگر به دنیا نگاه کنید میبینید که کشوری مثل کره جنوبی در کنترل بیماری موفق بود. وی افزود: ما جلسه علنی را تشکیل دادیم که فکری به حال مملکت کنیم، اما دولت لایحهای نیاورده که مشکلی را حل کنیم و طرح سه فوریتی نمایندگان هم مبنی بر این است که مملکت را یک ماه تعطیل کنیم اما کسی نمیپرسد از کجا پول بیاوریم؟ این نماینده مجلس گفت: ما نتوانستیم جلسهای برای بودجه تشکیل دهیم و جلسه مجلس به نصاب نرسید. چرا بودجه باید خدمت مقام معظم رهبری میرفت؟. آیا امروز میتوانیم نفت بفروشیم؟ فرمند با بیان این ادعا که دولت ورود کاملی در مقابله با کرونا نداشت، خواستار اعلام شفاف وضعیت کشور به مردم شد.

نباید شرایط را عادی جلوه داد

یک عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: باید از سیاسی کردن این موضوع پرهیز شود. متاسفانه بی اعتمادی مردم به دنبال ارائه آمارهای متناقض رو به افزایش است. باید با مردم شفاف صحبت کنیم. مردم در طول تاریخ برای کشور جانفشانی کردند بعد از انقلاب نیز در دوران جنگ شاهد حضور و مشارکت فعال مردم بودیم. اکنون نیز بار فشار تحریمها بر روی دوش مردم است و مسوولان مشکل خاصی ندارند. به گزارش ایسنا، بهرام پارسایی افزود: امروز کشور باید با تمام امکانات و منابع صندوق ذخیره ملی و نهادها و سازمانهایی نظیر آستان قدس رضوی و ستاد فرمان امام در خدمت مردم باشند. نماینده شیراز گفت: این که سازمان بهداشت جهانی از ما نظر میخواهد نباید دچار سوءتفاهم شویم. نباید شرایط را به جامعه عادی نشان داد تا بخشی از مردم اوضاع را جدی نگیرند و تاوان آن را کل کشور بپردازد.

تعامل اوکراین با ایران

معاون نخست وزیر اوکراین از تداوم تعامل با ایران برای تحویل گرفتن جعبه سیاه هواپیما اوکراینی خبر داد. به گزارش ایلنا از رویترز، دمیترو کولبا معاون نخست وزیر اوکراین مدعی شد: اوکراین، به همراه شرکای بینالمللی خود اجازه نخواهند داد که ایران از مسئولیت سقوط هواپیمای بینالمللی اوکراین فرار کند. وی در ادامه افزود: اما ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که ایران از مسئولیت فاجعهای که اتفاق افتاده است شانه خالی کند و ما با آنها تعامل خواهیم کرد تا جعبههای سیاه را تحویل دهند. معاون نخست وزیر اوکراین گفت: در این خصوص اوکراین تنها عمل نمیکند بلکه همراه با شرکای بینالمللی و در درجه اول با کانادا اقدام میکند

اولین جلسه علنی مجلس به صورت ویژه برگزار شد

گروه سیاسی: بالاخره مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد و اولین جلسه خود را به مباحث مرتبط با کرونا اختصاص داد. جلسه علنی مجلس با همه جلسات علنی قبل از آن متفاوت بود. استفاده نمایندگان از ماسک و دستکش تا فاصلهگذاری بین صندلیهای آنها و حتی نوع رأیگیری صحن علنی را متقاوت کرده بود. جلسه در غیاب علی لاریجانی که به علت ابتلا به کرونا در قرنطینه خانگی است و به ریاست مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس آغاز شد. آخرین جلسه علنی مجلس ۴۳ روز پیش بود که پس از آن جلسات به علت پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شده بود. این جلسه با گزارش وزرای بهداشت و کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد وضعیت مقابله با کرونا به نمایندگان برگزار شد. البته این سه عضو دولت در ابتدای جلسه مجلس حضور نداشتند که باعث عصبانیت و انتقاد شدید نایب رییس اول مجلس شد زیرا پزشکیان گفت که دولت موضوع را جدی نگرفته زیرا وزرا قرار بود ساعت ۹ در جلسه حضور داشته باشند. اما به هر حال این سه عضو دولت به جمع نمایندگان آمدند و اقدامات خود را توضیح دادند و نظرات نمایندگان مردم را نیز شنیدند.

  • در مرحله مدیریت بهینه نه مهار

    ابتدا وزیر بهداشت به ارائه گزارش پرداخت و گفت: اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روزهای آینده در برخی استانها به مهار و کنترل میرسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهمتری دست پیدا کنیم. سعید نمکی با ارائه سابقه کرونا گفت: کرونای جدید رفتاری متفاوت داشت و در شهر ووهان چین قتل عامی انجام شد و به برخی شهرهای دیگر این کشور سرایت کرد. در همان روزهای ابتدایی جلساتی تشکیل دادیم و برای پروازهای مستقیم تصمیم گرفتیم. به همه دانشگاههای علوم پزشکی نیز مواردی را ابلاغ کردیم. از اوایل بهمنماه دانشگاههایمان را برای آزمایشگاه آماده کردیم پس از اینکه ویروس کرونا به ایران آمد سازمان بهداشت جهانی تعدادی کیت تشخیص در اختیار ما قرار داد اما در همان روزهای اول با انستیتوپاستور و خانم دکتر مختاری کیت تشخیص بیماری کرونا را طراحی کردیم. نمکی با تاکید بر اینکه باید در یک جلسه غیر علنی به طور مفصل به شما نمایندگان، مسائل را توضیح بدهم گفت: ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست ما در حال کار کردن هستند که بفهمند اولین منشاء بیماری در کجا بود. همواره گفتهام که آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد دو مقوله کاملاً متفاوت است. وزیر بهداشت با بیان این که " امروز روز ریشه یابی نیست بلکه روز مبارزه با ویروس است" گفت: این که منشاء ویروس کجا بود و از کجا به کجا سرایت کرد بحث ما نیست. امروز تمام سرزمین ما گرفتار ویروس کرونا شده است و ما باید با یک همکاری ملی این ویروس را ریشه کن کنیم.

    نمکی با اشاره به امکانات ارائه شده به بیماران کرونایی تاکیدکرد: حتی یک بیمار ما در دوران پیک بیماری پشت در بیمارستان سرگردان نماند. این افتخار جمهوری اسلامی است. کشورهای اروپایی و آمریکایی امروز در مقابل کرونا به زانو درآمدهاند و مردم و بیمار آنها در چمنهای بیرون بیمارستان آوارهاند.

  • کاهش روند کرونا در خیلی استانها

    وزیر کشور با بیان این که وزارت بهداشت در آمادگی لازم شناخت مناسب و تأمین امکانات و تجهیزات است گفت: روند کرونا در خیلی از استانها کاهشی است. البته این بدان معنا نیست که شرایط به گونهای است که فعالیتها عادی باشد باید کار را ادامه دهیم؛ از یک طرف نظام حاکمیت و مسوولان هستند و از طرف دیگر مردم که به خوبی مشارکت داشته و باید ادامه دهند. امیدواریم طول عمر بیماری و میزان فوتیها و هزینههای انسانی کم شود. عبدالرضا رحمانی فضلی با اعلام اینکه وزارت کشور در یک اسفند ستاد مقابله با کرونا را با توجه به جایگاه سازمان مدیریت بحران تشکیل داد گفت: در اوایل امکانات و تجهیزات و شرایط بستری شدن در بیمارستانها و مشکلات احتمالی تختهای بیمارستانی دغدغه و نگرانی برای پزشکان و پرستاران ایجاد کرده بود اما اکنون وزارت بهداشت در آمادگی لازم و شناخت مناسب و تأمین مقدمات و تجهیزات کامل است. این موضوعات با هماهنگی تمامی دستگاههای اجرایی رخ داده است آگاهی مردم هم افزایش پیدا کرد و آنها توانستند با خود کنترلی و مدیریت به ما کمک کنند.

    وی یادآور شد: وزارت کشور و استانداریها علاوه بر موضوعات مربوط به بحث کرونا مسدئولیتهای دیگری داشتند از جمله موضوع مواجه با سیل اخیر یا بحث مرزها که وزارت کشور اقداماتش را انجام داد.

    وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح جدید فاصله گذاری هوشمند اصناف را به سه دسته ریسک پایین، متوسط و بالا تقسیم کردیم از ۲۳ فروردین اصناف با ریسک پایین به جز تهران شروع به کار کردند پروتکلهای لازم را به استانداران و فرمانداران دادیم تا نظارت دقیق داشته باشند.

  • احتمال سال کرونایی

    از سوی دیگر سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس گفت: که بر اساس مطالعات فاصله گذاری اجتماعی و انجام حداکثری تستهای بیماریابی و به دنبال آن ایزوله بیماران شرط موفقیت است. محمد قاسمی گفت: مرکز پژوهشهای مجلس در طول این مدت حدود ۲۰ گزارش تهیه کرده است.

    وی داد: از دیدگاه شیوع شناسی چند نتیجه حاصل شده است؛ در گام اول کشور هنوز در بازوی صعودی این بیماری است؛ در وهله دوم بحث الگوسازیهایی که مرکز پژوهشها با همکاری دانشگاهها انجام داده نشان میدهد که شرط موفقیت در مقابله با این بیماری فاصله گذاری اجتماعی و انجام حداکثری تستهای بیماریابی و به دنبال آن ایزوله کردن بیماران است.

    سرپرست مرکز پژوهشها گفت: به احتمال زیاد تا پایان سال با این ویروس درگیر هستیم و تاریخ مشخصی برای نابودی این ویروس وجود ندارد باید برای تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این ویروس تدابیری اندیشیده شود. از دیدگاه اقتصادی این ویروس برروی ۵/ ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخل به طور مستقیم و غیر مستقیم تأثیر گذاشته و حدوداً ۸/ ۶ میلیون نفر از شاغلان را تحت تأثیر قرار میدهد این بزرگترین بحران بشریت بعد از جنگ جهانی دوم است.

  • تقدیر نمایندگان از کادر درمانی

    همچنین یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیانیه تقدیر نمایندگان مجلس از کادر پزشکی و درمانی کشور در مبارزه با کرونا ویروس را قرائت کرد.

    متن این بیانیه که توسط محمد علی وکیلی در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد به شرح زیر است: «ایران اسلامی به خود میبالد که افرادی نیکوسرشت و پاک نهاد با پشتوانه توانایی و دانایی، توشه گرفته و از ارق ملی دینی و میهنی در سودای تأمین سلامت و دفاع از جان انسانها همت خویش را به کار گرفته و مجدانه تلاش مینمایند.

    ما امضا کنندگان این بیانیه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک سال جدید و اعیاد شعبانیه و تبریک هفته سلامت و روز جهانی بهداشت، بر خود فرض می دانیم که از زحمات و خدمات شبانه روزی و ارزشمند و فداکارانه عزیزان و متخصص و متعهد جامعه پزشکی و پرستاری در دفاع از جان مردم شریف ایران و مبارزه با ویروس کرونا کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم.»

اسماعیلی عملکرد دستگاه قضا را تشریح کرد

سخنگوی قوه قضاییه از نقش این دستگاه در جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحدها در راستای تحقق رونق تولید خبر داد.

به گزارش ایسنا غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری آنلاین گفت: در سال ۱۳۹۸ که هدف نظام و راهبرد تعیین شده از سوی رهبری رونق تولید بود، خوشبختانه اعلام کردیم که نتیجه تلاشهای همکاران ما در جلوگیری از تعطیلی بیش از ۹۹۰ واحد تولیدی و پیشگیری از بیکار شدن کارگران این واحدها بخشی از ایفای نقش قوه قضاییه در تحقق رونق تولید بود.

اسماعیلی به تشریح اقدامات قوه قضاییه در سال گذشته پرداخت و گفت: در قالب صدور دستورالعمل رسیدگی به پروندههای مسن، در سال ۹۸ شعب ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی در تهران رأی به محکومیت ۲۶۰ مفسد اقتصادی و در خراسان رضوی رأی به محکومیت ۳۰۳ مفسد اقتصادی و در فارس ۳۱ نفر و در اصفهان ۳۰ نفر ودر هرمزگان ۱۱ نفر و در گلستان ۳ نفر و در قم ۳ نفر از مفسدان اقتصادی در این محاکم محکومیت یافتند و رأی قطعی محکومیت در مورد آنها صادر شد. سخنگوی قوه قضاییه از بازگشت اموال تعاونیها خبرداد تصریح کرد: در سال ۹۸، قوه قضاییه توانست اموال تعاونیهای افضل توس، تعاونی وحدت، تعاونی فرشتگان، تعاونی ثامن الحجج به بانک مرکزی بازگرداند و اموال و داراییهای دیگری نیز شناسایی شده که به مرور فرایند خروج یا انتقال آنها به بانک مرکزی انجام خواهد شد. اسماعیلی درباره وظایف قوه قضاییه در تحقق شعار سال (جهش تولید) گفت: در اولین جلسه مسوولان قوه قضاییه، نقش قوه قضاییه در جهش تولید مشخص شد. ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه که از سالها قبل تشکیل شده مأموریت یافت تا تحقق شعار امسال را در جهت مقابله با قاچاق پیگیری کند. وی درباره اقدامات یکجانبه امریکا در مبارزه با ویروس کرونا گفت: اقدامات اخیر امریکا در حوزههای مختلف از جمله تحریم دارو به ویژه در روزهای اخیر جنایت علیه بشریت است و مصداق بارز تبعیض در بین جامعه بشری است. سخنگوی قوه قضاییه درباره عدم اعطای مرخصی به محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران گفت: به هیچ عنوان هیچ کدام از افراد در اندرزگاه مبتلا به بیماری کرونا نیستند. مرخصی به کسانی داده شده که محکومیت قطعی دارند و از آنجا که آقای نجفی رأی محکومیت قطعی برایش صادر نشده از دایره شمول مرخصی خارج و قرار بازداشت دارد. اسماعیلی درباره انتقادات وارده به دستگاه قضایی در اعطای مرخصی به زندانیان گفت: ما به بیش از ۵۰ درصد زندانیان امنیتی مرخصی دادیم و بعضی هم به مرخصی نیامدند. این انتقادات را وارد نمیدانیم زیرا خوب عمل کردیم و الگو سازی برای کشورهای مختلف کردیم و هم زندانیان و خانواده زندانیان و هم مجامع و نخبگان با سلایق مختلف از این اقدام قوه قضاییه تقدیر کردند و این مسیر را ادامه خواهیم داد. وی گفت: متاسفانه یکی دو حادثه از جمله در زندان سقز داشتیم که با یک برنامه ریزی و توطئه از ناحیه تعدادی از زندانیان انجام شد و در کنارش با سهل انگاری برخی از کسانی که در حوزه زندان خدمت میکردند شاهد فرار زندانیان از سقز بودیم اما اعلام کردیم که حتماً هم باید این زندانیان دستگیر شوند و هم با افرادی که قصور کردند برخورد شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باری دیگر خواستار اعمال معافیتهای بشردوستانه برای کشورهایی شد که در پی شیوع ویروس کرونای جدید، خواهان کمکرسانی به کشورهای تحت تحریم از جمله ایران هستند. به گزارش ایسنا از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک سخنرانی که به شکل ویدیو کنفرانس پس از کنفرانسش با وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شد، در پاسخ به این سوال که اتحادیه اروپا چه راهبردی را برای عمل به درخواست سازمان ملل برای کاهش تحریمهای اعمال شده بر کشورهای در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونای جدید در پیش خواهد گرفت و آیا این موضوع با وزرای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است یا نه، گفت: کشورهای عضو [اتحادیه اروپا] پیش از این بر سر موضعی که در قالب یک بیانیه منتشر شد توافق کردهاند و در این بیانیه به وضوح گفتهایم کاملا ضرورت دارد که تحریمها مانع کمکرسانیهای بشردوستانه نشوند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این راستا اظهار کرد: درباره اتحادیه اروپا و سازمان ملل، کاملا مشخص است که تحریمهای ما مشکلی از نظر تسهیل کمکرسانیهای بشردوستانه ایجاد نمیکنند. اما درخواست ما این است که کشورهای دیگری که تحریمهایی اعمال کردهاند نیز این کار را انجام دهند و معافیتهای بشردوستانهای برای فراهم کردن تجهیزات و کمکهای پزشکی به کشورهایی از جمله ایران، کوبا، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا که تحت تحریم هستند، اعمال شود تا [تحریمها] مانع انتقال کمکهای بشردوستانه نشوند. من فکر میکنم کاملا ضرورت دارد که این موضوع روشن شود.

حضرتی از وضعیت نامناسب برخی مشاغل خبرداد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کرونا اشتغال جامعه و رکود اقتصادی را هدف قرار داده است، گفت: حاشیهنشینها و کسانی که درآمد ثابت نداشتند، در حال نابودی هستند؛ باید فکری به حال آنها کرد.

به گزارش ایسنا، الیاس حضرتی گفت: قبل از بحران کرونا کشور زیر بار شدیدترین تحریمها بود و توانست در مقابل کشورهایی که ادعای ابرقدرتی و پیشرفتهبودن را دارند دقیق و منسجم عمل کند. حضرتی ادامه داد: بحث بر سر از این به بعد است. حاشیهنشینها و کسانی که شغل ثابت نداشته و مشمول درآمدهای روزمزد بودند در حال نابودی هستند، اگر حکومت برای آنها به عنوان سطح اول در خطر بودن ماجرا فکری نکند نابود میشوند؛ باید ولو در حد یک وعده غذای کم به آنها کمک کرد، کارتنخوابها و حاشیهنشینها را با دقت شناسایی کرد و به یاری آنها رسید. رییس کمیسیون اقتصادی گفت: افرادی که روزانه درآمد داشتند همچون پیک موتوری، کارگران رستوران و ساختمان و حتی لبوفروش با مشکل مواجه شدند و حتی همان درآمد مختصر را ندارند. کسانی که کارگاههای کوچک داشتند تعطیل شده و کارگرانشان بیکار شدند. افراد شاغل در کارخانههای ۲۰۰ نفره هم با مشکل مواجه شدند باید برای همه اینها فکری کرد چون هدف اولیه ویروس منحوس کرونا، اشتغال جامعه و رکود اقتصادی است. امروز باید مجلس شورای اسلامی تدبیر کند و کمیسیونهای تخصصی فعال شوند. حضرتی گفت: اگر لازم است زدن ماسک را به عنوان یک قانون اجباری اعلام کنید چون اکثر صاحبنظران میگویند با زدن ماسک میتوان ۹۹ درصد انتقال بزاق دهان را کنترل کرد.