نوبخت از مشکلات مالی در شرایط کرونا خبرداد

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: هنوز از قدردانی رئیس جمهوری بابت موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا در کشور نگذشته که زمزمههایی برای توجیه مشکلات از سوی دولتمردان مطرح میشود به نوعی که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در صحن علنی مجلس به صراحت اعلام میکند هزینهها به اندازهای بالاست که برای دولت مشکل آفرین شده است. این در حالی است که رئیس دفتر رئیس جمهوری در نامهای به محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پی نوشت رئیس جمهوری به نامه دفتر مقام معظم رهبری را به وی ابلاغ کرد. روحانی پی نوشت کرد که" نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تأمین و حتی الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکتهای دانش بنیان اقدام شود. همچنین کمکهای لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزئیات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود". اما نکته مهم اینجاست که مردم همواره از روراست نبودن مسوولان گلایه دارند و بارها تاکید شده که اگر دولت حقایق را به مردم بگوید، مردم مانند تمامی سالهای پس از انقلاب، سختیها را بهتر تحمل میکنند.

  • حساسترین مرحلهی مدیریت منابع

    در این رابطه رییس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس با اشاره به تأثیر کرونا بر کاهش درآمدهای دولت گفت: دولت در یکی از حساسترین مراحل مدیریتی خود است و وظیفه خود میداند که هنر مدیریت خود را روی منابع و مصارف پیاده کند. محمدباقر نوبخت با اشاره به آثار مالی و اقتصادی کرونا در کشور یادآور شد: کرونا تا الان روی منابع دولت اثرگذار بوده است. با توجه به اینکه یکی از مولفههای تأمین منابع در بودجه سال جاری فروش نفت و فرآوردهها بوده و با عنایت به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت است میتوان گفت در این زمینه به شدت بر منابع ریالی و سهم نفت اثر منفی داشته است. وی ادامه داد: مؤلفه بعدی مالیات است؛ با توجه به شرایط رکودی و تصمیمی که دولت برای هماهنگی با بنگاههای تولیدی، مشاغل و کسبوکارهای خرد داشته، یک امحال سه ماهه صورت گرفت لذا ما از نظر درآمدی از محل مالیاتی با عدم تحقق مواجه شدیم و در این میان مخارج غیرقابل اجتنابی هم وجود دارد. معاون رییس جمهور یادآور شد: در واقع این بحران نه تنها بر خزانه ما اثرگذار بوده بلکه در بخش دیگری از منابع که در قانون بودجه پیشبینی شده تاثیرگذار بوده است؛ ضمن اینکه باید تعهداتی مثل پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی، بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان حمایت معیشتی، ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم، ۵۱۰۰ میلیارد تومان طرح تحول سلامت و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان سهمی که باید به نهادهای حمایتی داده شود نیز محقق شود. فردا ۲۰ فروردینماه باید ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای یارانهها پرداخت شود؛ ما یک پرداخت نیز در دهم فروردینماه داشتیم ضمن اینکه مصرف بنزین از بیش از ۹۰ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون لیتر در روز رسیده و آنچه از محل صرفهجویی بنزین میشد عرضه کرد با توجه به کاهش تقاضا در کشورهای همسایه مشکلات خود را دارد. رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت از جهت منابع در معرض آسیب سختی قرار گرفت، تاکید کرد: ما به شرکتهای داخلی دانشبنیان لیست نیازهای وزارت بهداشت اعم از تجهیزات، البسه، دارو و موارد ویژه بیمارستانها ارائه میکنیم و اگر شرکتهای داخلی هم بتوانند آن را تأمین کنند یک سنت هم از خارج وارد نمیکنیم. همچنین یک میلیارد یورو برای وزارت بهداشت در ماههای آینده جهت مقابله و مدیریت بیماری کرونا اختصاص خواهد یافت.

  • دولت با مردم شفاف باشد

    اما نماینده میانه در مجلس با بیان اینکه مشکل اصلی در کشور ما شفافیت است، افزود: متاسفانه ما یک جلسه نتوانستیم برای بررسی لایحه بودجه کشور برگزار کنیم، چرا باید بودجه سالانه کشور در این وضعیت قرار بگیرد؟ آیا منابع درآمدی بودجه سال آینده با وجود مشکلاتی که در فروش نفت داریم، قابل تحقق است و پولی برای پرداخت حقوق داریم؟ فردین فرمند با اشاره به وضعیت کشور در شرایط شیوع بیماری کرونا گفت: در این سالها با جنگ اقتصادی مواجه بودیم، حال کرونا نیز به ما تحمیل شد. اگر دقت کنیم خداوند چه حکمتهایی در زندگی به ما نشان میدهد. در حال حاضر آمریکا و تمام متحدانش مشغول کنترل بیماری کرونا هستند و ما فرصت داریم خودمان را از کرونای اقتصادی که سالها به دلیل توجه به منابع نفتی به وجود آمد، نجات دهیم.

  • نماینده میانه گفت: مردم انتظار دارند دولت مبلغی را برای بهبود وضعیت اقتصادیشان اختصاص دهد، اما هیچکس نمیپرسد که این پول از چه طریقی باید تأمین شود. وی با بیان اینکه توقع مردم بالا رفته، چرا که دولت در رابطه با میزان منابع موجود خود شفاف نبوده است، اظهار داشت: حال دولت در شرایط فعلی باید تمامی دارایی و موجودی خود را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارد. ما در این انقلاب قول رفع محرومیت و استقرار عدالت دادیم و باید به آن عمل کنیم.

    • نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد منابع

      از سوی دیگریک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: جبران رکود تورمی کرونا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. مهرداد لاهوتی با بیان این که ما در شرایط رکود تورمی هستیم، گفت: شرایط کرونایی، رکود تورمی ما را تشدید کرده است ما باید از این شرایط خارج شویم برای خروج از این شرایط نیازمند منابع هستیم. حدس من این است ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم تا بتوانیم فضای فعلی را مدیریت کنیم. دولت نیز برنامهای در این خصوص ارائه کرده است و میخواهد ۷۵ هزار میلیارد تومان از کاهش ذخیره سوخت تأمین کند. ما باید در مجلس تدبیر کنیم زیرا مواردی که در بالا گفتم خلاف قانون پولی و بانکی است باید این مشکل را حل کرد. نماینده لنگرود گفت: یک راه این است که از طریق خط اعتباری مشکل را حل کنیم، راه دوم از طریق طرحی است که دولت پیشنهاد کرد در هر صورت باید در مجلس قانون پولی و بانکی را حل کنیم. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: خود را گول نزنیم، بودجه امسال کسری دارد، این کسری در شرایطی بود که نفت را به قیمت ۵۰ دلار میفروختیم آیا امروز میتوانیم نفت را با ۵۰ دلار بفروشیم؟

    • عایدی چند میلیاردی کرونا

      از سوی دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس کاهش مصرف بنزین را ازجمله آثار مثبت تحمیل شده ازسوی کرونا دانست و گفت: درصورت صادرات بنزینِ صرفهجویی شده در روزهای کرونایی، کشور به درآمد چند میلیارد تومانی یا دلاری خواهد رسید. سیدعلی ادیانی گفت: آثار اقتصادی کرونا را از دو جهت مثبت و منفی میتوان بررسی کرد یکی از جنبه خسارتهایی است که به کشور وارد کرده، چراکه تعطیلی و تقلیل بنگاههای اقتصادی، کارخانهها، تجمعات، ارکان اصلی قانونگذاری و... آثار مثبتی در سبد درآمد ملی کشور نخواهد داشت. نماینده قائم شهر دیگر آثار مثبت کرونا را مرتبط با مسائل زیست محیطی عنوان کرد و گفت: کاهش مصرف بنزین از دیگر آثار مثبت تحمیل شده ازسوی کرونا است چراکه نسبت به سال گذشته در این ایام، روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر کمتر بنزین مصرف میشود که اگر ضربدر قیمت یک لیتر فوب خلیج فارس شود میلیاردها دلار یا تومان برای کشور عایدی اقتصادی دارد البته درصورتی که بتوان بنزینِ صرفهجویی شده را صادر کرد.

وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس خبر داد:

وزیر بهداشت تأکید کرد: امروز زمان ریشهیابی منشأ نیست، بلکه روز مقابله تمام عیار با این بیماری است.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی گفت: بنده پس از نماز صبح تا ساعت ۲ بامداد در جلسات متعددی شرکت میکنم، امروز نیز در جلسه اپیدمیولوژیک حضور داشتم و به همین دلیل با تأخیر در جلسه علنی حضور یافتم. او در تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا، افزود: اولین گزارشات از اپیدمی بیماری کرونا از شهر ووهان چین دریافت شد، بلافاصله وزارت بهداشت تشکیل جلسه داد و برنامههایی برای مقابله با ورود بیماری کرونا تدوین شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: اولین مورد کرونا ویروس در سال ۲۰۰۳ تحت نام ویروس سارس، کشور چین را درگیر کرد، در سال ۲۰۱۲ ویروس کرونای جدیدی در خاورمیانه مشاهده شد، اما ویروس کرونا که امروز شایع شده است، رفتار متفاوتی از ویروسهای قبلی دارد و اولین شیوع گسترده این بیماری در شهر ووهان چین بود.

نمکی افزود: از اوایل بهمن دانشگاههای علوم پزشکی برای تولید کیت تشخیص بیماری کرونا آماده شدند، در روزهای اول با همکاری انستیتو پاستور کیتهای تشخیص کرونا طراحی شدند.

او گفت: در پاییز سال ۹۸ اپیدمی آنفلوانزا را داشتیم، بعد از آن در زمستان ۸ مورد آنفلوانزای نوع B گزارش شد. در ادامه دو مورد ابتلای متفاوت به آنفلوانزا از شهر قم گزارش شد که شک ما را برانگیخت. صبح روز ۳۰ بهمن در جلسه هیئت دولت اعلام کردم که شب گذشته دو مورد مشکوک به کرونا در شهر قم داشتهایم. تا ظهر روز ۳۰ بهمن مشخص شد که این دو مورد قطعاً کرونا بوده است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد منشأ بیماری کرونا گفت: آمادگی دارم در جلسه غیرعلنی در این مورد صحبت کنم. ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست وزارت بهداشت مشغول بررسی شیوع این بیماری هستند، آنچه در قم و گیلان اتفاق افتاد دو مقوله جداگانه هستند که آمادگی دارم در جلسه غیرعلنی این موضوع را توضیح دهم.

نمکی تصریح کرد: امروز زمان ریشه یابی منشأ نیست، بلکه زمان مبارزه تمام عیار با این بیماری است، زیرا تمام سرزمین ما درگیر این بیماری شده است. او با بیان اینکه با همدلی و مشارکت همگانی باید کرونا را مهار و ریشهکن کنیم، گفت: ما بلافاصله در بهمن ماه ۳۶ مبدأ ورودی کشور را کنترل و همه موارد را چک کردیم و همان زمان خروج ماسک از کشور ممنوع شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که حتی یک بیمار در اوجِ پیکِ بیماری پشت بیمارستانها سرگردان نماند، اما بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا در مقابله با کرونا زانو زدند. نمکی با اشاره به اینکه ما در طرح تحول سلامت تعداد تختهای بیمارستانی را افزایش دادیم، گفت: البته یکی از عوامل اصلی موفقیت ما تاکنون حمایتهای مقام معظم رهبری از برنامه ملی مقابله با کرونا بوده که ایشان حمایتهایشان بینظیر بوده است. وی ادامه داد: همچنین دولت و دستگاههایی، چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، نیروی انتظامی، بسیج و سازمانهای مردمنهاد کمکهای بسیار زیادی کردند تا ما به یک نقطه مطلوب رسیدیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما در حال حاضر در مرحله مدیریت بیماری کرونا هستیم، تصریح کرد: ما هنوز به مرحله مهار و کنترل کرونا نرسیدهایم و بر این اساس نباید دچار توهم و گرفتاری محاسباتی شویم. نمکی بیان کرد: علیرغم اوج تحریمها، ما در زمینه مدیریت کرونا اقدامات قابل قبولی انجام دادهایم و کسی باور نمیکرد که ما در شرایط سخت تحریم و با وجود اینکه لوازم بهداشتی، چون ماسک را در فرودگاه فلانجا مصادره میکردند و اجازه نمیدادند به ایران بیاید، ما توانستیم مقابله عزتمندانهای با کرونا داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل توفیق ما در مبارزه با کرونا، وفاق و همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری بوده است، اظهار داشت: ما در این مدت مدارس، دانشگاهها، نماز جمعه، حرمهای مقدس امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، اعتکاف و سفرهای راهیاننور را تعطیل کردیم و همه از این تصمیم تبعیت کردند که حاصل این همدلی منجر به مدیریت بیماری کرونا شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل توفیق ما غربالگری عمومی است، ادامه داد: این اقدام منجر به کاهش تعداد آمار بیماران کرونا شد چرا که از این طریق بیماران مبتلا به کرونا سریعاً شناسایی شدند. نمکی تصریح کرد: ممکن است برخی این سؤال را از ما داشته باشند که چرا آمار کرونا رو به افزایش است؟ باید پاسخ دهیم که ما از طریق غربالگری، بیماران را در مراحل پایینتر بیماری، شناسایی و از مابقی جدا کردیم و به دلیل افزایش رسیدگیها، شاهد کاهش میزان مرگ و میر مبتلایان به بیماری کرونا هستیم. او با بیان اینکه در روزهای آینده قطعاً شاهد اتفاقات خوشایندتری در مقابله با کرونا خواهیم بود، گفت: خوشبختانه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تختهای بیمارستانی ما در همه استانها خالی است و امروز ما در دنیا از نظر تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در رتبه ۷ و از نظر تعداد مرگ و میر در رتبه ۶ قرار داریم که هر روز به سمت مطلوبتر شدن در حرکت هستیم.

تیم فوتبال پرسپولیس در تازهترین رده بندی تیمهای باشگاهی جهان همچنان بهترین تیم ایران و پنجمین تیم برتر آسیا است.

بر اساس تازهترین رده بندی تیمهای باشگاهی فوتبال جهان که از سوی سایت «فوتبال دیتابیس» اعلام شده است تیم فوتبال پرسپولیس همچنان در رتبه نخست ایران و پنجم آسیا قرار دارد.

از سوی دیگر صدرنشین فوتبال کشورمان با ۱۵۷۳ امتیاز در رتبه ۴۱ جهان قرار دارد.

استقلال تهران با ۱۵۳۵ امتیاز در رتبه دوم ایران، سیزدهم آسیا و در رده ۲۲۱ جهان قرار گرفته است.

سپاهان اصفهان سومین تیم برتر ایران است که با ۱۴۹۴ امتیاز در رتبه بیستم آسیا و ۳۰۴ جهان قرار گرفته است.

تراکتور، ذوب آهن و شهر خودروی مشهد در رتبههای چهارم تا ششم فوتبال کشورمان جای گرفتهاند.

بر اساس این رده بندی در قاره آسیا، تیم الهلال عربستان صدرنشین است.

در ردهبندی جهانی نیز لیورپول با ۲۰۲۳ امتیاز بهترین تیم جهان است و پس از آن بایرن مونیخ با ۲۰۰۶ امتیاز و منچسترسیتی با ۱۹۵۱ امتیاز در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.

  • ۱۰ تیم برتر باشگاهی جهان

    لیورپول بایرن مونیخ منچسترسیتی بارسلونا پاری سن ژرمن یوونتوس لایپزیک آتالانتا رئال مادرید اتلتیکو مادرید

رئیس سازمان حج و زیارت درباره اقدامات انجام شده برای حج ۹۹ و سناریوهای مختلف پیش رو توضیحاتی داد.

هنوز چند ماهی تا برگزاری حج ۹۹ باقیمانده که کار ثبت نام از حجاجی که سالها چشم انتظار رسیدن نوبت اعزامشان بودهاند از اسفندماه گذشته آغاز شده، آن هم در شرایطی که نه تنها کشور ما بلکه ۲۰۰ کشور دنیا این روزها عرصه جولان ویروس کرونا و شیوع بیماری کووید ۱۹ است.

در این وضعیت برگزاری حج ۹۹ در هالهای از ابهام است و برای بسیاری از آرزومندان در نوبت حج امسال این سئوال اساسی ایجاد شده که چه کنند؛ دست نگه دارند یا ثبت نام کنند، آنانی که ثبت نام کردهاند چه میشوند؟ در این رابطه علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت به برخی از این پرسشها پاسخ داده و میگوید: امیدواریم تا شروع فصل گرما اپیدمی بیماری کووید ۱۹ کاهش یابد، اما در عین حال خود را برای شرایط و سناریوهای مختلف آماده کردهایم.

وی با بیان اینکه بر اساس تفاهمی که با عربستان امضا کردیم در سال جاری ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر اعم از زائر و کارگزار از جمهوری اسلامی ایران به سفر حج اعزام میشوند و در این رابطه تمام اقدامات مربوط به عقد قراردادهای مسکن، تغذیه، تدارکات و نیز مباحث مرتبط با بهداشت، بیمه و ناوگان حمل و نقلی حجاج انجام و قراردادهای آن منعقد شده است. وی تصریح کرد: در صورتی که بحران کرونا خاتمه یابد و تصمیم بر برگزاری حج و اعزام تمامی سهمیه توافقی زائران باشد؛ علاوه بر رعایت شرایط مختلف فنی و عملیاتی، موضوع را به صورت علمی و کارشناسی بررسی کرده و ضمن انجام معاینات و ارزیابی شرایط استطاعت جسمی افراد، اعزام زائران انجام میشود. وی گفت: در این راستا تعاملات با وزارت حج عربستان ادامه دارد و سازمان هم پروتکلهای سلامت حجاج از مرحله معاینات، اعزام، حمل و نقل، اسکان، تغذیه و تدارکات و اعمال مناسک حج را با توجه به اپیدمی ویروس کرونا تهیه و تدوین کرده است.

مدیرعامل بزرگترین بانک آمریکا پیشبینی کرد؛

مدیرعامل بانک «جی پی مورگان» پیشبینی کرد در پی گسترش شیوع کرونا در آمریکا، به زودی اقتصاد این کشور با رکود شدید مواجه خواهد شد. پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز نوشت جیمی دیمون، مدیرعامل بانک «جی پی مورگان»، بزرگترین بانک آمریکا پیش بینی کرد این کشور به زودی با رکود اقتصادی شدید روبرو شود.

دیمون گفت جی پی مورگان خود را برای روبرو شدن با کاهش رشد اقتصادی تا ۳۵ درصد در هفتهها و ماههای آینده آماده میکند. وی افزود: بانکها احتمالاً با فشارهای اقتصادی شبیه به آنچه سال ۲۰۰۸ در زمان بحران مالی جهان تجربه کردند مواجه میشوند. میزان بیکاری در آمریکا ممکن است به ۱۴ درصد برسد که این بالاترین رقم از زمان رکود بزرگ است.

وی این پیش بینیهای ناخوشایند را در نامه خود خطاب به سهامداران بانک جی پی مورگان بیان کرد. دیمون در این نامه نوشت مشخص نیست که بهبود اوضاع با چه سرعتی حاصل شود یا بانک وی چگونه این بحران را پشت سر خواهد گذاشت.

او افزود بانک جی پی مورگان خواستار دریافت کمک دولت شده و همچنان به میلیونها مشتری خود و شرکتها وام پرداخت خواهد کرد. وی در عین حال تأیید کرد این اقدامات ممکن است بانک را در معرض زیانهای مالی مهمی قرار دهد.

منابع خبری از وخامت حال نخست وزیر انگلیس و انتقال او به آی سی یو خبر دادند. دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرد حال بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور بر اثر ابتلا به کرونا وخیم شده و به آی سی یو منتقل شده است. دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد علی رغم انتقال جانسون به بخش مراقبتهای ویژه، وی هم اینک به هوش است. در پی اعلام این خبر ارزش پول ملی انگلیس مقابل دلار کاهش یافت.

پیش از این پزشکان انگلیسی اعلام کرده بودند بوریس جانسون، نخستوزیر انگلیس به دلیل نشان دادن «علائم پایدار» بیماری کووید-۱۹ «تا جایی که لازم باشد» در بیمارستان باقی میماند.

نتیجه تست کرونای بوریس جانسون ۱۰ روز پیش مثبت از آب درآمد و نخستوزیر انگلیس در روزهای گذشته همچنان تب و سرفههای شدید داشته و در کنفرانسهای ویدیوییاش بریدهبریده صحبت میکرده، امری که باعث شده پزشکان «بهشکل فزایندهای نگران» سلامت او باشند.

به نوشته نشریه گاردین، «وخامت بیماری وی بیش از آن بوده که خود یا کابینهاش آمادگی پذیرش آن را داشته باشند.» و همچنین پزشکانی که «نگران تنفس او هستند» در روزهای گذشته بارها او را معاینه کردهاند. تکمیلی: در پی وخامت حال بوریس جانسون و انتقالش به آی سی یو، دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس سکان هدایت دولت را به دست گرفت.

هر سال با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، شبکههای مختلف سیما تدارک وسیعی برای تولید برنامههای متنوع و جذاب در این ماه انجام میدهند چراکه ماه رمضان به دلیل همراهی مردم با رسانه ملی، یکی از زمانهای طلایی تلویزیون برای جذب مخاطب محسوب میشود.

امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست و از سال گذشته تولید برخی سریالها شروع شده تا به موقع در کنداکتور رمضانی صدا و سیما قرار بگیرد. درادامه این گزارش، به برخی سریالها که گزینههای احتمالی برای نمایش در رمضان امسال هستند، اشاره میکنیم.

  • شبکه یک

    شبکه یک سیما فصل دوم مجموعه «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی را برای مخاطبان در نظر گرفته بود که با شیوع کرونا و تغییرات در کنداکتور شبکههای سیما، سریال زودتر از ماه رمضان پخش میشود و سریال «زیر خاکی» برای ماه رمضان شبکه یک در نظر گرفته شده است.

  • شبکه دو

    فصل سوم سریال «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری و تهیه کنندگی سعید سعدی است که تیرماه ۹۸ آغاز شد و تصویربرداری آن ادامه دارد. فصل سوم مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» در ۳۵ قسمت به قلم حسن وارسته ساخته میشود.

  • شبکه سه

    «میجان» به کارگردانی مرجانه اشرفی زاده و تهیه کنندگی سعید پروینی قرار است در شبهای ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سه برود. بهروز شعیبی که در جشنواره فیلم فجر «روز بلوا» را کارگردانی کرد، در کنار الهام کردا به ایفای نقش در این سریال مناسبتی بازی میکند.

واتساپ به تازگی قابلیت جدیدی را به منظور مقابله با انتشار اخبار نادرست مربوط به ویروس کرونا به جدیدترین نسخه از پلتفرم خود افزوده است. به گزارش ایسنا، از آنجاکه شایعات و اخبار نادرست متعددی مربوط به ویروس کرونا یا بیماری کووید-۱۹ توسط کاربران در سراسر جهان منتشر و موجب گمراهی و اطلاع رسانیهای غلط در میان شهروندان کشورهای مختلف میشود، حالا واتساپ که بدون شک بزرگترین و محبوبترین پلتفرم پیام رسان در جهان به شمار میرود، اعلام کرده که قابلیت جدیدی را به آخرین نسخه است آپدیت و به روزرسانی خود در ios و اندروید افزوده است تا کاربران بتوانند به راحتی صحت اخباری که از طریق واتساپ برای آنها فشار وارد شده و به میرسد، را بسنجند و آگاه شوند.کاربران به منظور بهره مندی از این قابلیت باید به کل کشور فروشگاههای آنلاین گوگل پلی استور و اپ استور اپل مراجعه کرده و اپلیکیشن واتساپ خود را به روز رسانی کنند.