نگرانی از بی خاصیت شدن احراز صلاحیت داوطلبان

دبیر شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: در حالی که ما مدتها و پیش از برگزاری انتخابات اخیر، درباره اصلاح قانون انتخابات فریاد زدیم و مطالبه کردیم، اما مجلس هیچ توجهی به این امر نکرد و حالا و در روزهای پایانی خود تازه به فکر اصلاح قانون انتخابات آنهم با این کیفیت افتاده است.به گزارش ایسنا، آیتالله احمد جنتی در نطق پیش از دستور شورای نگهبان افزود: بنده حتی پیش از انتخابات در مذاکرهای که با رئیس محترم مجلس داشتم به ایشان گفتم که باید اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاستهای کلی انتخابات باشد، اما متاسفانه طرح اخیر نه تنها هیچ نسبتی با سیاستهای کلی انتخابات ندارد بلکه با هدف بی خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است. جنتی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاستهای کلی انتخابات را امری ضروی و واجب میداند که باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس یازدهم با هماهنگی متولیان امر انتخابات همچون وزارت کشور و شورای نگهبان که تجربه ارزشمندی در این حوزه دارند، در فضایی معقول اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند.

 

مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف مجلس دهم

نماینده پیشین مجلس در ارزیابی از عملکرد مجلس دهم اظهار کرد: مجلس دهم در زمینه حل مشکلات اقتصادی مردم موفقیت جامعی نداشت. این مجلس به مسائل اقتصادی ورود مناسبی نداشت و قوانین موجود را خوب اجرا نکرد. مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند اما عملکرد مجلس دهم در این زمینه مناسب نبود. من اگر خواسته باشم به این مجلس نمره بدهم، از بیست فقط نمره ده را می دهم. موسی الرضا ثروتی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه برای بررسی عملکرد مجلس یازدهم زود است زیرا بیشتر نمایندگان جوان و جدید هستند، تاکید کرد: باید مجلس یازدهم به مسائل اقتصادی و مسائل کلان زیر بنایی و تحقق شعار سال ورود کند. پیگیر کند تا قوانین موجود به خوبی اجرایی شده و تلاش کند تا مجلس به جایگاه اصلی خود بازگردد.این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: معضل اصلی کشور ما اجرا نکردن قوانین است.

قرار بود دولت در طول یکسال قوانین معتبر را اعلام کند اما هنوز این قانون به درستی اجرا نشده است. یکی از مشکلات دیوان عدالت اداری هم این است که اطلاعی ندارد کدام قوانین معتبر بوده و کدام قوانین منسوخ شدهاند.

خروج از برجام باعث تحریک دنیا

معمار سابق تحریمهای آمریکا علیه ایران اذعان کرد که خروج یکجانبه آمریکا از توافق هستهای بخش اعظمی از دنیا را تحریک کرده است.به گزارش ایسنا، «ریچارد نفیو» با انتقاد از سیاستهای دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا علیه ایران در توئیتر نوشت:«علیرغم همه لفاظیها درباره جایگزین کردن برجام با یک توافق بهتر، واقعیت این است که سیاست دولت باعث شده بار دیگر برنامه هستهای ایران در آستانه توانایی تولید سلاح هستهای ظرف چند هفته قرار بگیرد بدون اینکه برنامهای واقعی برای جلوگیری از آن وجود داشته باشد.ذیل برجام، ایران تقریبا یک سال با دستیابی به سلاح اتمی فاصله داشت و نظارتهایی بر آن اعمال میشد که به ایالات متحده حداکثر زمان ممکن برای واکنش به احتمال دستیابی ایران به بمب اتمی را میداد.تصمیم ترامپ در می ۲۰۱۸ برای خروج از برجام علاوه بر تحریک بخش اعظمی از دنیا، انگیزه ایران برای محدود کردن برنامه هستهای خودش را از بین برد.آنها تا یک سال هیچ پاسخی ندادند در حالی که صادرات نفتیشان کاهش مییافت. سپس آنها از اجرای بخشهایی از برجام از جمله محدودیتها در خصوص میزان ذخایر اورانیوم غنیشده دست کشیدند.»

تبادل زندانی بین ایران و آمریکا

خبرگزاری رویترز مدعی شد که به احتمال زیاد یک تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انجام خواهد شد که تبادل دکتر سیروس عسگری بخشی از آن است.به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که یک مقام آمریکایی و یک مقام ایرانی به این خبرگزاری گفتهاند که قرار است آمریکا سیروس عسگری، دانشمند ایرانی را که از اتهام دزدی اسرار تجاری تبرئه شده بود، پس از تعیین گواهی پزشکی به ایران بازگرداند.رویترز نوشت: عسگری ممکن است بخشی از یک تبادل نادر زندانیان میان ایران و آمریکا باشد. منابع ایرانی به رویترز گفتهاند که تهران آماده است در این تبادل مشارکت کند.رویترز مدعی شد: احتمال دارد مایکل وایت، یک سرباز قدیمی نیروی دریایی آمریکا که از سال ۲۰۱۸ در ایران بازداشت شده، برای این تبادل انتخاب شود. او برای مرخصی پزشکی در ماه مارچ آزاد شده بود اما هنوز در ایران است.

چالش گزارش تفحص از قاچاق

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: اقدام هیأت رئیسه در نخواندن گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز صد در صد خلاف آییننامه است و انتظار داریم در یکی ـ دو هفته آینده این گزارش برای قرائت در دستور کار جلسات علنی مجلس قرار گیرد.محمدعلی پورمختار در گفتوگو با فارس، گفت: گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز ۳ سال است که به هیأت رئیسه ارسال شده اما قرائت نمیشود.وی افزود: گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز وقتی به هیأت رئیسه ارسال میشود طبق آیین نامه باید در صحن قرائت شود و این اقدام هیأت رئیسه در عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز صد درصد برخلاف آیین نامه است.عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: یکی از اهداف مهم گزارشهای تحقیق و تفحص اطلاع مردم از کم و کیف این کار است و ما انتظار داریم هیأت رئیسه در یکی دو هفته آینده این گزارش را در دستورکار صحن قرار دهد.

ارسال اقلام درمانی

به افغانستان، لبنان و آلمان

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: به نشانه همبستگی در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان، ایران اخیرا اقلام درمانی و پزشکی به سه کشور افغانستان، لبنان و آلمان ارسال کرده است.به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی در توییتر نوشت:«با توجه به پیشرفت ایران در کاهش منحنی کووید ۱۹، آقای دکتر ظریف وعده داده بودند تا دستگاه ها و تجهیزات مرتبط با ویروس کرونا را به کشورهای جهان صادر کنند. به نشانه همبستگی، ایران اخیرا اقلام درمانی و پزشکی به سه کشور افغانستان، لبنان و آلمان ارسال کرده است. ایران همچنان دستگیر و یاریگر ملتهای نیازمند [ این تجهیزات ] خواهد بود.»

تکرار ادعاهایی پمپئو علیه ایران

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که ایران منابع مالی خود را صرف "ترویج تروریسم" میکند. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا به نقل از مایک پمپئو نوشت: نظام ایران ادعا میکند که پول کافی برای حمایت از مردمش را ندارد و خواستار لغو تحریمها است اما ما میدانیم که آنها در حال خرج ثروتشان برای تروریسم هستند.وزارت خارجه آمریکا همچین در توییت دیگری به نقل از پمپئو نوشت: مردم آمریکا باید بدانند که رئیسجمهور دونالد ترامپ متعهد است که از تمام ابزارهایمان استفاده کند تا نگذارد دست ایرانیان به سلاحهای متعارف بیشتری برسد. من قانع شدهام که ما این توانایی را داریم.

مخالف تحریم با یا بدون کرونا

استاد روابط بین الملل با تاکید بر بی فایده بودن تحریمها، آنها را ابزار ترامپ برای افزایش شانس پیروزی در انتخابات دانست.پروفسور «ماروین زونیس» در گفتوگو با ایلنا گفت: من مخالف خروج ایالات متحده از توافق هستهای و اعمال تحریمهای جدید بوده و هستم. من با ویروس کرونا یا بدون ویروس کرونا، مخالف این تحریمها هستم.وی در مورد روابط ایران و چین گفت: شکی نیست که چین از بزرگترین شرکای تجاری ایران است که در حال حاضر با تجارت با ایران تحریمها را نقض میکند.استاد اقتصاد سیاسی بینالملل دانشگاه شیکاگو در ادامه با ابراز تاسف از تحریمها گفت: این تحریمها به سلامتی مردم ایران آسیب میرساند.

رییس جمهوری نسبت به اقدامات آمریکا هشدار داد

رئیس جمهور با بیان اینکه خروج از فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل یک افتخار سیاسی است، گفت: برجام در تاریخ سیاسی کشور ما کم نظیر بود.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به آغاز تحریمهای آمریکا علیه ایران گفت: دو سال پیش رئیس جمهور آمریکا بر خلاف همه مقررات بین المللی و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل صریحاً از برجام خارج شد.

وی با اشاره به اینکه دو سال و چهار ماه با دنیا مذاکره کردیم ادامه داد: اجرای این توافق برکات فراوانی برای کشور داشت و در تاریخ سیاسی کشور کم نظیر بود. با اجرای برجام همه قطعنامهها علیه کشورمان لغو شد. پرونده PMD بسته شد و مشخص شد تحریمهای تسلیحاتی کی برداشته میشود. حسابهای بانکی و اموال ما آزاد شد. تمام قطعاتی که در بنادر متوقف شده بود، آزاد شد. رشد اقتصادی ایران به ۱۲.۵ درصد در سال ۹۵ که در سطح جهان بی نظیر بود رسید. نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و طرحهای نیمه تمام تمام شد. در واقع ما بهره کافی از تلاش مجدانه خود بردیم اما تحمل این دستاوردها برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت بود که یک کشور به تنهایی پای میز مذاکره بنشیند و خطرات پیش روی خود را از بین ببرد.

روحانی با بیان اینکه یکی از آثار این تلاشها و مذاکرات برداشته شدن تحریم تسلیحاتی بود، خاطر نشان کرد: در برجام دو مقطع داریم که یکی ۵ ساله است که بر اساس آن تحریمهای تسلیحاتی برداشته میشود و در حال نزدیک شدن به آن مقطع هستیم. مقطع دیگری که در برجام وجود دارد ۸ الی ۱۰ ساله است که با فرارسیدن آن تحریمها برداشته میشوند.

وی افزود: آمریکاییها تحت فشار تندروهای داخلی آمریکا، اسرائیل و عربستان و لجبازی که ترامپ با رئیس جمهور قبلی داشت دست به دست هم داد کار بسیار احمقانهای انجام داد و از این توافق بصورت یکجانبه خارج شدند؛ ذهنیت آنها این بود که با خروج آنها ما هم از برجام خارج میشویم و پرونده به شورای امنیت میرود و در نهایت ما هرآنچه بدست آوردیم را از دست میدهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه خواب آشفته ترامپ با تدبیر نظام تعبیر نشد گفت: من ضمن تقبیح و محکوم کردن کار آمریکا، گفتم فعلاً در توافق ما و ۴+۱ چند هفتهای به طرفین خود مهلت میدهیم. با این اقدام اولین تیر ترامپ به سنگ خورد؛ همه مشاوران او گفته بودند که ایران شبانه از برجام خارج میشود و صبح فردای خروج از برجام پرونده ایران به شورای امنیت میرود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ایران یکسال به اروپاییها مهلت داد تا تعهدات خود را عملیاتی کند اما چون این اتفاق نیفتاد در ۵ مرحله ایران بصورت پلکانی تمام آنچه لازم بود کاهش دهد را کاهش داد؛ امروز مجدداً در میزان و ترازویی برابر قرار گرفتهایم؛ ما پای از تعهدات خود عقب کشیدیم؛ آمریکایی که کلاً خارج شدهاند و ۱+۴ هم تا حدود تعهدات خود را کاهش داده است؛ هر زمان که آنها حاضر شوند به تعهدات کامل برجامی عمل کنند، ما هم همان روز به اجرای کامل تعهدات برجامی باز میگردیم.

روحانی با بیان اینکه آمریکا طی دو سال گذشته تلاشهای بسیاری کرد تا اروپاییها را به سمت خود بکشاند و توافق جدیدی برقرار شود و در مجموع در هرکاری که به دنبال انجام آن بود، ناموفق شد، اظهار کرد: امروز در مقطعی هستیم که آمریکا احساس میکند که تا ماههای آینده ما به یک پیروزی میرسیم و تمام تحریمهای تسلیحاتی برداشته میشود؛ آمریکاییها یکی دو ماه است که از خواب غفلت بیدار شده و فهمیدند که چه اشتباه بزرگی کردند که از برجام خارج شدند و چه خطای بزرگی کردم که برجام را به هم زدند.

رییس جمهور تصریح کرد: برای آمریکا دیگر برجام تمام شده مگر آنکه مجدداً درخواست کنند و ما بپذیریم و تمام خطاهای خود را جبران کنند و توان تحریم هارا بردارد.

وی گفت: آنچه آمریکا درباره تحریم تسلیحاتی بحث میکنند، جز لاینفک برجام است و اگر بنا باشد که این تحریمها تحت هر شرایطی بازگردد، پاسخ ما پاراگراف آخر نامهای است که من به سران ۴+۱ نوشتم. آنها میدانند که چنین خطایی را مرتکب شوند چه عواقب وخیمی برای آنها دارد و چه شکست تاریخی برای آنها خواهد بود. وی افزود: در ۲ سال و ۴ ماهی هم که ما از برجام استفاده کردیم باز هم مردم به صحنه آمدند و یک تحول اقتصادی در کشور آغاز شد. در دو سال اخیر نیز که فشاری شدید و بی نظیر در تاریخ ایران بر ما وارد شد، مردم خم به ابرو نیاوردند. امروز هم باز اگر در مقابله با کرونا بطور نسبی و قابل قبول در مقایسه با دنیا موفق هستیم، باز هم کار مردم است.

روحانی با اشاره به توانایی کشور برای صادرات تجهیزات پزشکی گفت: این دستاورد حاصل تلاشهای شرکتهای دانش بنیان، مهندسان و ملت ماست. ما در وسط میدان جنگ با یک دشمن خطرناک میتوانیم تجهیزات هم به دنیا صادر کنیم.

روحانی در ادامه تاکید کرد: ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نمیپذیرد و حق مسلم ایران است که از تحریم تسلیحانی در چهارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ خارج شود. البته ما چه سلاح بخریم چه بسازیم، برای دفاع از خود و ملتها از آن استفاده میکنیم. سلاح ما بنزین بر آتش نیست بلکه آبی بر آتش است. ما نمیگذاریم جنگ شعله ور شود. راه عاقلانه آمریکا هم این است که به برجام باز گردد. غرامت بدهد و از ملت ایران عذرخواهی کند اما از این جماعت چنین عقلی دیده نمیشود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود درباره عرضه سهام شرکتهای دولتی به بورس گفت: تا کنون یک نوبت این کار انجام شده و چندین نوبت دیگر نیز انجام میشود. ما اگر میخواهیم جهش تولید داشته باشیم، دولت باید چابک شده و آنجایی که نیاز نیست تصدی گری را کنار بگذارد. اقتصاد باید به مردم و شرکتهای خصوصی واگذار شود. از سویی نقدینگی در جامعه زیاد است و یکی از راههای درست برای جمع آوری نقدینگی و مهار و کاهش تورم، حضور مردم در بورس است. با عرضه سهام به بورس بنگاههای دولتی هم شفاف شده و با فساد و رانت مبارزه میشود. برای ما خیلی مهم بود که شصتا شفاف شود. ما این راه را ادامه میدهیم.

وی در ادامه درباره تغییر واحد پول ملی کشور گفت: واحد پول ملی ما در نوشتار ریال و در گفتار تومان بود. بسیاری از اشتباهات بانکی هم به خاطر همین مسئله ریال و تومان بود. واحد رسمی پول ملی ما ریال است اما اصلاً در زندگی مردم حضور ندارد. من مصر بودم واحد پول ملی تغییر کند تا مردم راحت شوند. زیرا تمام معاملات با تومان انجام میشود. در واقع ما خواستیم یک مشکل فرهنگی اجتماعی را حل کرده و محاسبات مردم را تسهیل کنیم. روحانی با بیان اینکه ما رقم را کوچک کردیم گفت: تغییر واحد پول ملی هم به لحاظ وجهه بین المللی و در مقایسه پول ملی با مثلا یورو بهتر است و بعید هم می دانم تاثیری بر تورم یا رشد اقتصادی داشته باشد بلکه بیشتر کمکی است برای تسهیل حسابگری.

غریب آبادی بر شفافیت ایران در صنعت هستهای تاکید کرد

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمانهای بین المللی در وین، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با پذیرش ۲۱ درصد کل بازرسیهای آژانس در سطح جهانی در سال ۲۰۱۹ و همچنین پذیرش بیش از ۹۰ درصد از بازرسیها در گروه ۶۲ کشوری که به آن تعلق دارد، یک بار دیگر در صدر کشورهای پذیرنده بازرسیهای آژانس قرار گرفت. به گزارش ایسنا، کاظم غریب آبادی اظهار کرد: ایران در میان ۶۲ کشوری قرار دارد که پروتکل الحاقی و موافقتنامه جامع پادمان را اجراء میکنند، اما هنوز فاقد جمع بندی گستردهتر آژانس در مورد مواد و فعالیتهای اظهار نشده هستند. وی گفت: بر اساس گزارش اجرای پادمان آژانس در سال ۲۰۱۹، از ۴۶۶ بازرسی آژانس (برابر با ۱۲۰۰ نفر روز) در میان کشورهای عضو این گروه، ۴۳۲ بازرسی (برابر با ۱۱۰۳ نفر روز) از ایران انجام شده است که معادل ۹۲ درصد بازرسیها در این گروه و ۲۰ درصد کل بازرسیها در سطح جهانی است.

نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: از ۴۵ دسترسی تکمیلی انجام شده در سال ۲۰۱۹ در میان گروه ۶۲ کشور، ۳۳ دسترسی از ایران انجام شده است که معادل ۷۳ درصد دسترسیها در این گروه و ۲۴ درصد کل دسترسیها در سطح جهانی است.

غریب آبادی با اشاره به شفافیت کامل ایران در برنامه صلح آمیز هستهای خود و اینکه حجم وسیعی از بازرسیهای آژانس در اثر برجام اجراء میشوند، گفت: با توجه به شرایط نامساعد پیرامون برجام و عدم اجرای تعهدات طرف اروپایی از یک طرف، و برنامههای آمریکا برای پیگیری اقدامات مخرب دیگر در شورای امنیت و خارج از آن به طور یک جانبه از طرف دیگر، همکاری تنها گزینه ایران محسوب نمیشود. وی تاکید کرد: ایران طیفی از گزینهها شامل همکاری، برگشت به تعهدات پادمانی و بازنگری در این تعهدات را در اختیار دارد که متناسب با اقدامات طرفهای مقابل، یکی از آنها را انتخاب خواهد کرد. این درحالی است که کشورهای معاند به ویژه آمریکا بارها با طرح موضوعات غیر واقعی سعی کردهاند ایران را به ساخت سلاح هستهای متهم کنند. بدترین رفتار را از رژیم صهیونیستی شاهد بودیم که بارها با دادن آدرسهای غیر واقعی همچون تورغوزآباد سعی کرد ایران را متهم به ساخت سلاح هستهای به صورت مخفیانه کرده است.

معاون اول رییس جمهور فروش سهام عدالت را قانونی ندانست

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تلاش برخی سودجویان و دلالها برای تصاحب سهام عدالت مردم، گفت: فروش سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی نیست و نباید اجازه دهیم که عدهای دلال و سودجو از سهام عدالت مردم سوء استفاده کنند و مردم نیز جز از مسیر و روشهایی که دولت اعلام میکند برای آزادسازی و فروش سهام عدالت خود اقدام نکنند. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در دیدار با معاونین و مدیران ارشد وزارت کار از سهام عدالت به عنوان یکی از برنامههای حمایتی از آحاد جامعه و راهی برای گسترش مالکیت مردمی یاد کرد و افزود: امروز ارزش سهام کارخانهها و بنگاهها در قالب سهام عدالت افزایش پیدا کرده است. وی افزود: خانوادههایی که به دلیل شرایط کرونایی برای اداره زندگی خود ناچار به فروش فرش زیر پایشان شدهاند، اگر سهام عدالت خود را بفروشند گرههایی از زندگی آنها باز میشود و این فرصتی است که در اختیار حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور قرار دارد. معاون اول رییس جمهور ادامه داد: با مجموعه اقداماتی که دولت، مردم و نهادهای حاکمیتی برای مقابله با شرایط کرونایی انجام دادهاند و با اجرای برنامههایی نظیر آزادسازی سهام عدالت که میتواند به اقشار ضعیف جامعه کمک کند، امیدوارم بتوانیم به خوبی از شرایط پیش رو عبور کنیم. جهانگیری یکی از وظایف و مسئولیتهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را صیانت از اشتغال موجود در کنار ایجاد فرصتهای شغلی دانست و ادامه داد: مهمترین اقدام دولت برای صیانت از اشتغال موجود تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از بنگاههایی است که نیروهای شاغل خود را حفظ کنند. وی افزود: وزارت تعاون در اجرای این برنامه، سایر دستگاههای اجرایی مرتبط را نیز فعال کند چرا که بخشی از این بنگاهها به وزارتخانههای دیگر مرتبط هستند و عملکرد وزارت تعاون در اجرای پرداخت تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی میتواند در کارآمدی نظام تعیین کننده باشد. معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه عدهای بیکار شدهاند و حتماً به وزارت تعاون مراجعه میکنند، گفت: صندوق بیمه بیکاری رسالتی ذاتی در این زمینه دارد و در کنار این رسالت، دولت نیز پنج هزار میلیارد تومان به این صندوق کمک کرده است تا حمایت از بیکاران به شکل بهتری انجام شود.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اعلام کرد

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در اطلاعیهای اعلام کرد: اقامه مجدد نماز در ۱۸۰ پایگاه نماز جمعه، آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: هرچند با کنترل بیماری فاصله داریم، لیکن از این هفته شاهد بازگشایی تدریجی مساجد و مصلی ها در مناطق سفید کشور خواهیم بود. لذا بر اساس فهرست رسمی و اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، در ۲۳ استان و ۱۳۲ شهرستان، مجموعاً ۲۹۴ نقطه از فیوضات معنوی اقامه مجدد نمازهای جماعت در مساجد بهره مند خواهند بود و از این میان، چشممان به جمال مؤمنین در ۱۸۰ پایگاه نمازجمعه از ۱۹ اردیبهشت روشن خواهد شد. در ادامه همکاری و هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا، مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه تا اطلاع ثانوی در مراکز استان ها اقامه نخواهد شد و در سایر شهرستان ها و مناطق، تابع تعیین و اعلام مصادیق جدید از مناطق سفید خواهد بود. - دستورالعمل بهداشتی و الزامات سلامت محیط در مساجد و مصلی ها، در اختیار ائمه محترم جمعه و مسئولان محترم ستادهای نمازجمعه قرار دارد، اما همکاری و حمایت مشفقانه شما نمازگزاران ارجمند و صبوری در برابر زحمات طبیعی ناشی از تدابیری است که دست-اندرکاران برگزاری نمازهای جمعه برای حفظ سلامت هموطنان عزیزمان باید عملیاتی نمایند. - در میان اقدامات لازم بهداشتی که در دستورالعمل مذکور تصریح شده است، سهم شما نمازگزاران گرانقدر عبارت است از: رعایت فاصله اجتماعی، حتی در زمان اقامه نماز (بر اساس الگوی تطبیق یافته با ملاحظات شرعی)، استفاده از ماسک و دستکش(شرعاً مانع اقامه نماز محسوب نمی شوند)، استفاده از سجاده و مهر شخصی، یا استفاده از مهر سنگی با قابلیت ضد عفونی(سجده بر سنگ صحیح است)، وضو گرفتن در خانه، شستشوی مرتب دست ها با صابون یا مواد ضدعفونی(اگر پایه الکل طبی باشد، شرعاً مسکر محسوب نمی شود و نجس نیست)، خودداری از توزیع نذورات در محل برگزاری نماز، خودداری افراد سالمند و دارای بیماری زمینه ای از شرکت در نماز، استفاده از کیسه کفش یکبار مصرف، خودداری جدی افراد دارای علائم سرماخوردگی یا علائم مشابه بیماری کووید۱۹ از شرکت در نماز ( سهل انگاری در انتقال بیماری، موجب ضمان شرعی است)، کوتاه کردن زمان توقف در محل، قبل و بعد از نماز و بالاخره خودداری از لمس چشم، گوش، بینی و دهان، تا زمان بازگشت به منزل و شستشوی مجدد دست ها - در پاسخ به برخی اظهار نگرانی ها از بازگشایی مساجد و مصلی ها، چنانکه با دغدغه حفظ سلامت هموطنان ارجمند، در توقف فعالیت، از جمله اولین ها بوده اند و در بازگشایی ها هم از جمله آخرین ها هستند و لیکن هیچ حجت شرعی برای ادامه توقف برگزاری نمازهای جمعه و جماعت در مناطق سفید وجود ندارد.