تشریح اثرات شیوع کرونا بر صنعت بیمه کشور

میزگرد تخصصی بررسی وضع کسب و کارها در دوران پساکرونا با حضور محمد رضایی مدیرعامل بیمه ایران برگزار شد. محمد رضایی مدیرعامل بیمه ایران گفت: شیوع کرونا ویروس بیشتر کشورهای جهان را با بحران مواجه ساخته و در ایران نیز با شیوع این بیماری، طرحهای پیشگیرانه قطع زنجیره شیوع شامل قرنطینه خانگی، فاصلهگذاری اجتماعی، کاهش ساعات کار و فعالیت اصناف، تعطیلی مدارس و دانشگاهها اجرا شده است. این اقدامات در بخش اقتصادی عرضه و تولید و تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است و ممکن است به تعطیلی کامل برخی کسب و کارها و مشاغل منجر گردد. ستاد کرونا با صدور بخشنامه های مختلف که در تاریخ صنعت بیمه کمتر دیده شده توانست کمک زیادی به بیمه گذاران، کارکنان و شبکه فروش برای پیشگیری از انتشار ویروس نماید. تاثیر دیگر کرونا بر افزایش هزینه های بیمهنامههای درمان بود که به طور میانگین برای هر یک از بیمه شدگان بیمه ایران که مبتلا به کرونا شده و در بیمارستان بستری شدند حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه ایجاد شده و همچنین در بیمههای زندگی، مسئولیت، مهندسی و آتشسوزی با کاهش تقاضا مواجه بودیم چرا که با تعطیلی مراکز، کارخانه ها و کسب وکارها، مردم نیازی به این بیمه نامه ها نداشتند.

 

بررسی سازوکارهای شبکه فروش بیمه ملت

مدیرعامل بیمه ملت با اعضای انجمن صنفی نمایندگان بهمنظور بررسی سازوکارهای تعامل میان شبکه فروش و مدیران ستادی دیدار کرد. در این جلسه، اعضای انجمن ضمن بهرهمندی از رهنمودهای مدیرعامل، مشکلات و درخواستهای شبکه فروش را مطرح کردنند. دکتر دلفراز در این جلسه با تاکید بر حمایت از شبکه فروش گفت:« با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، و در راستای حمایت از شبکه بزرگ نمایندگان این شرکت، "کمیته صیانت از حقوق نمایندگان" با عضویت برخی مدیران شرکت و یک نفر از انجمن صنفی تشکیل خواهد شد تا با بررسی شرایط ، و انتقال آن بتوانیم در کوتاه ترین زمان تصمیماتی را جهت اجرایی شدن و حمایت از شبکه فروش اتخاذ کنیم.» " لزوم توجه به آموزش نوین برای نمایندگان، بالا بردن سهم پرتفوی نمایندگان از پرتفوی شرکت ، افزایش حدود و اختیارات نمایندگان در صدور انواع بیمه نامه و تقویت نقش نظارتی شعب با حدود اختیارات"، از دیگر مواردی که مدیرعامل بیمه ملت در این دیدار بر آن تاکید کرد. گفتنی است؛ در این جلسه بهمنظور توانمندسازی، پیگیری و رفع مشکلات نمایندگان، گزارشی از روند عضوگیری و تشکیل انجمن صنفی نمایندگان توسط ریاست هیات مدیره انجمن ارایه شد.

پرداخت ٢٣٩ هزار فقره وام ازدواج بانک ملی

بانک ملی ایران در راستای حمایت از ازدواج جوانان در سال گذشته بیش از ۲۳۹ هزار فقره تسهیلات ازدواج پرداخت کرده است که ارزش ریالی این تسهیلات به ۷۵ هزار و ۵۰ میلیارد و ۱۳۴ میلیون ریال می رسد.

در سال ۹۷ نیز بانک ملی ایران حدود ۲۶۵ هزار فقره وام قرض الحسنه ازدواج به ارزش ریالی ۴۱ هزار و ۴۹۲ میلیارد و ۷۶۸ میلیون ریال پرداخت کرده است. تسهیل ازدواج جوانان با تخصیص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، یکی از مهم ترین سیاست های اعتباری بانک ملی ایران است.

آزادی ٤ زندانی با مساعدت بانک مسکن

مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن از آزادی ۴ زندانی در پایان سال ۱۳۹۸ از محل کمک های مردمی در بانک مسکن خبر داد. مسعود ایزدی با بیان این که بانک مسکن در سال های گذشته، اقدامات خیرخواهانه را همیشه مدنظر قرار داده گفت: این بانک برای آزادی زندانیان از سال ۱۳۸۹ حساب های مردمی را افتتاح کرد و اعلام عمومی کرد که مردم نیز برای این امر خیر مشارکت کنند.

وی افزود: خوشبختانه با مساعدت مردم و همت همکاران در بانک مسکن، از سال ۹۲ تا سال ۹۸، ۵۳ نفر از زندانیان جرایم نقدی، به کانون گرم خانواده های خود بازگشته اند. وی گفت: گزارش ها حاکی از آن است که عمده این زندانی ها سرپرست خانوارها بودند و پس از آزادسازی این زندانی ها، با برگشت این افراد به زندگی خود، معاش و وضعیت اقتصادی آن ها نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

همکاری مشترک بانک ملت و بیمه "ما"

حجت بهاری فر مدیرعامل بیمه "ما" از راه اندازی سامانه الکترونیکی پرداخت اقساط بیمه "ما" در همراه بانک ملت و دستگاههای ATM این بانک خبر داد.

مدیرعامل بیمه «ما» با اشاره به اقدامات انجامشده در راستای خدمتگذاری مطلوب به مشتریان گفت: یکی از برنامه های جدید این شرکت که باهدف تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به بیمه گذاران فراهم شده است، ارائه خدمات
الکترونیکی و امکان پرداخت اقساط تمامی
بیمهنامهها از طریق همراه بانک ملت و دستگاه های ATM این بانک است.

وی همچنین از اضافه شدن این خدمت در همراه پلاس ملت و اپلیکیشن سکه در آینده ای نه چندان دور خبر داد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات خواستار شد؛

گروه بانک و بیمه: مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران خواستار توجه بیشتر به نقش تامین مالی صادرات و تسهیل گری و ایفای نقش اهرمی اگزیم بانک ایران در «سند نقشه راه توسعه صادرات کشور» شد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، در پی انتشار نسخه اولیه نقشه راه توسعه صادرات کشور (۱۳۹۹-۱۴۰۴)، دکتر علی صالح آبادی، طی نامه ای به دکتر مرجان فقیه نصیری، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، تلاش متولیان تدوین سند نقشه راه صادرات وخبرگان حوزه صادرات در موسسه مذکور برای رفع معضلات صادرات را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: شفاف سازی وضعیت فعلی صادرات، ارائه تحلیل از وضعیت موجود، نگاه به فرصت ها و تهدیدها و از همه مهمتر تعیین خط کلی و ایجاد نگاه کل نگر برای نهادهای مرتبط را از نقاط قوت این سند است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، در این نامه عنوان کرد: سند مذکور از دیدگاه بانک توسعه صادرات ایران به عنوان یکی از بازوهای اصلی حمایت از صادرات در برخی موضوعات نیازمند بازنگری و یا توجه بیشتر است. علی صالح آبادی در ادامه مواردی را که در سند مذبور کمتر مورد توجه قرار گرفته و یا در مواردی از جمله بند ۸ و ۹ مغفول مانده را به شرح زیر برشمرد:

۱. معضلات و مشکلات ناشی از محدودیت های و ممنوعیت های نقل و انتقال پول (به عنوانشاهراه حیاتی امر صادرات)

۲. مکانیزم های بانکی برای پادار نمودن و اجرایی شدن واقعی و پایدار موافقت نامه ها و توافقنامه ها (موضوع موافقت نامه ها و پیگیری جهت اجرایی شدن توجه شده است لکن موضوعمکانیزم های بانکی منظور نظر است)

۳. ساز و کارهای اجرایی و هدفمند در جهت عملی شدن واقعی پیمان های منطقه ای و فرامنطقه ای ؛ ۴.برنامه های غیر کلاسیک و نوآورانه مالی و غیرمالی برای حل معضلات ناشی از تحریم مرتبط با امر صادرات در همه ابعاد متناسب با شرایط و نوع بحرانهای در پیش رو

۵. برنامه های منسجم و پیشبرنده برای احیای بازارهای صادراتی از دست رفته و یا در حال افول

۶. توجه به لزوم کاهش لختی سازمانها و نهادهای اجرایی صادرات و افزایش چابکی آنها واستفاده از فرصت پیش رو تحول دیجیتال در این راستا

۷. ایجاد یک زنجیره به هم پیوسته و هدفمند از بازیگران اکوسیستم صادرات و تعیین و شفاف نمودن نقش و ارتباطات هریک به صورت واقعی.

و از همه مهمتر:

۸. توجه به نقش برخی نهادهای موثر در امر صادرات از جمله نقش بانک توسعه صادرات ایران به عنوان اگزیم بانک ایران در تسهیل گری و ایفای نقش اهرمی در جهت جهش صادرات.

۹. ایجاد سازوکارهای نظارتی متفاوت و مستقل برای نهادهای مالی امر صادرات از جمله اگزیم بانک ایران همانند سایر کشورهای موفق. در این نامه به نقش بانک توسعه صادرات ایران در توسعه صادرات کشور اشاره شده و آمده است: بیش از بیست و پنج سال است که بانک توسعه صادرات ایران به عنوان اگزیم بانک ایران و بازوی دولت در امر صادرات نقش بسیار موثری را در تامین مالی صادرات و همچنین رفع مشکلات مرتبط با موضوعات بانکی و مالی در دوران های مختلف تحریم ایفا نموده و این در حالی است که در اقتصاد کنونی جهان، اگزیم بانک ها به ابزاری مهم جهت تحقق اهداف توسعه ای صادرات کشورها تبدیل شده اند. گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران می افزاید: در واقع دولتها، سیاست های تامین مالی و پوشش شکاف بازار و کنترل ریسک های وارده به صادر کننده را از طریق حمایت و ایجاد نقش کلیدی اگزیم بانکها تحقق می بخشند و برای این منظور، اختیارات و قوانین خاص و سیاستهای حمایتی ویژه ای از جمله پوشش ریسک های مختلف مالی و غیرمالی، تنظیم مقررات اجرایی و نظارتی مستقل و متفاوت از سایر بانکها، تامین و افزایش سرمایه به موقع و هدفمند در مقاطع زمانی مختلف، پوشش زیاندهی و ورشکستی و سایر حمایت ها را برای این دسته از بانک ها در نظر می گیرند و جایگاه منحصر به فردی در اسناد، استراتژی ها و اهداف توسعه صادراتی کشور برای این بانکها قائل می شوند. مدیر عامل بانک توسعه صادرات همچنین خواستار اضافه کردن مساله محدود بودن سرمایه بانک توسعه صادارت به عنوان اگزیم بانک ایران (ذیل بخش ۵-۳) و لزوم افزایش سرمایه بانک متناسب با ماموریت و شرایط حاکم بر صادرات (ذیل بخش۳-۸-۲) شد. وی در ادامه این نامه خواستار گنجاندن مواردی چون وجود ساختار نظارت و اجرایی چندگانه حاکم بر بانک توسعه صادرات ایران، لزوم تغییر و یا تسهیل مقررات حاکم بر بانک توسعه صادرات معطوف به وظایف و ماموریت اگزیم بانکها و نیز محدود بودن بودجه ها و منابع مالی بارانه سود در اختیار بانک توسعه صادرات در سند نقشه راه صادرات کشور شد.

سخنگوی صنعت برق از افزایش ۵ درصدی مصرف برق کشور از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد و افزود: در صورتی که این رویه ادامه پیدا کند و همه واحدهای غیر فعال, فعالیت خود را شروع کنند با افزایش بیش از حد مصرف انرژی در کشور روبه رو خواهیم شد.به گزارش صدا و سیما، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به ادامه دار بودن طرحهای تشویقی برای مشترکان خوش مصرف برق گفت: سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به بخش صنایع، ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش به بخش خانگی و اختصاص روزانه ۲۰ ساعت مصرف برق رایگان به کشاورزان انجام شده است.درصورتی که کشاورزان در ۴ ساعت زمان اوج مصرف، برق مصرف نکنند ۲۰ ساعت باقی مانده از روز را بصورت رایگان برق دریافت خواهند کرد.رجبی مشهدی ادامه داد و گفت: اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، پایداری شبکه برق در تابستان و زمان اوج مصرف به سختی محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت:براساس برنامه امیدواریم تاپیش اززمستان امسال گازرسانی به زاهدان به پایان برسد ضمن آنکه ساخت خطوط لوله انتقال گاز درسایر شهرهای این استان پهناور نیز دردست اجرا است.حسن منتظرتربتی، درگفتگو با مهر درباره تأثیرویروس کرونا بر روندحفظ، نگهداشت وتوسعه شبکه تولید،انتقال وتوزیع گازایران،گفت:یکی ازمشکلات شیوع کرونا دربازارجهانی نفت وگاز بوده که منجر به سقوط آزاد قیمتها به ویژه محصولات و فرآوردههای گازی شده است.وی ادامه داد: با وجودکاهش قیمتها و به تبع آن کاهش درآمدها، اما با برنامه ریزی و اولویت بندی تخصیص منابع مالی، مشکلی برای حفظ، نگهداشت و توسعه شبکه تولید وانتقال گاز کشور درسال ۹۹ نخواهیم داشت. وی یادآورشد: امسال۵تأسیسات جدید تقویت فشار گاز با هدف افزایش پایداری شبکه انتقال وتوزیع درمدار بهره برداری قرار میگیرد.

بومی سازی بیش از ۶ هزار قطعه پرمصرف

در صنعت حفاری

رئیس مهندسی و ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: تعداد قابل توجهی از اقلام کاربردی، به همت متخصصان شرکت ملی حفاری و با همکاری صنعتگران خوزستانی، ساخته شد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بهنود منصورنژاد با اشاره به اینکه تولید قطعات پرمصرف در صنعت حفاری تا پیش از این در انحصار چند شرکت خارجی بود، بیان کرد: مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در این زمینه فعالیتهای مؤثر و قابل توجهی انجام داده که حاصل آن بومیسازی ۶ هزار و ۹۲۳ قلم قطعه پرمصرف و حیاتی در صنعت حفاری است.او تصریح کرد: در میان این قطعات که ورود آنها به چرخه عملیات و عملکرد میدانی آنها مورد تائید واحدهای عملیاتی قرار گرفت، قطعات مربوط به تجهیزات فورانگیرهای دورانی مورد استفاده در عملیات حفاری با هواست.وی همچنین به طراحی و ساخت مجموع شافت و برنجی رزینگ لاین دستگاه حفاری ۵۳ فتح اشاره کرد و گفت: از دیگر موارد مهم، ساخت مجموعه سیستم جک هیدرولیک دستگاه حفاری دریایی مورب، استاپ رینگ تراولیگ بلاک و دیسک برک بالابرنده (drawworks) دکلهای حفاری ۲۱ تا ۲۴ فتح و شیر ایمنی شش و پنج هشتم اینچ اداره ابزار در گردش حفاری است.

تقاضا برای نفت عربستان کاهش یافت

برخی منابع اعلام کردند که صادرات نفت عربستان سعودی در ماه می با افت تقاضا کاهش می یابد.بر اساس گزارش رویترز، برخی تحلیلگران و منابع صنعتی اعلام کردند که انتظار میرود صادرات نفت خام عربستان در ماه مه به حدود ۶ میلیون بشکه در روز، کمترین رقم در تقریباً یک دهه برسد.احتمال دارد با توجه به آسیبی که بحران ویروس کرونا به تقاضا میزند، تولید فرآوردههای پالایشی داخلی عربستان هم سقوط کند.عربستان، همسو با توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس»، تولید نفت خام خود را در ماه مه و ژوئن، با ۲۳ درصد کاهش به حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز میرساند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان خبر داد؛

گروه انرژی: مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان از برنامه افزایش تولید ۱۸ درصدی این مجتمع در سال ۹۹ و تحقق جهش تولید خبر داد.

به گزارش شانا، سیدرضا قاسمیشهری مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان در نشست خبری آنلاین، با اعلام این خبر که شرکت پتروشیمی شهید تندگویان پارسال سه درصد افزایش تولید داشته است، اظهار کرد: رکورد سالانه تولید در واحدهای شیمیایی فاز یک با تولید بیش از ۲۶۷ هزار تن و افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۹۷ شکسته شد.

وی با اشاره به اینکه تولید مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در چهار ماه از سال ۹۸ بیش از یکصدهزار تن بوده است، افزود: خوشبختانه با برنامهریزیهای دقیق، هیچ خللی در تولید این شرکت به دلیل شیوع ویروس کرونا از اواخر پارسال بهوجود نیامده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با بیان اینکه ۱۰ درصد محصولات این مجتمع پارسال صادر شده است، ادامه داد: پیشبینی میشود همین روند امسال نیز ادامه یابد و بهطور قطع با برنامهریزیهای انجامشده، صادرات از پارسال بهتر خواهد بود.

قاسمیشهری درباره برنامهریزی پتروشیمی شهید تندگویان با توجه به نامگذاری امسال به نام «جهش تولید» گفت: براساس برنامهریزیها، امیدواریم امسال ۱۸ درصد افزایش تولید محقق شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان به استفاده حداکثری از توانمندیهای شرکتهای داخلی در تهیه کاتالیست، موادشیمیایی و قطعات اشاره کرد و گفت: ساخت دستگاه سانتریفیوژ واحد CF از سوی سازندگان داخلی از شاخصترین آنهاست.

قاسمی شهری به ۳۶ پروژه زیستمحیطی که ۱۰ مورد آنها به پایان رسیده است، اشاره و تصریح کرد: ۵۴ پروژه بهبود و اصلاح و افزایش ظرفیت در شرکت تعریف شده که در بیشتر موارد پیمانکار آنها انتخاب و آغاز به کار شده یا در مرحله انتخاب پیمانکار است. امیدواریم در سال ۱۴۰۰ آغاز کار شرکت با خروج از فهرست صنایع آلاینده سازمان محیط زیست باشد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان به راهاندازی واحد POLY H و افزایش ظرفیت تولید از سالانه ۱۳۲ به ۱۵۸ هزار تن و بهبود کمّی و کیفی محصول آن در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: پروژه SSP شرکت با هدف افزایش قدرت مانور در تولید گریدها با اخذ موافقت هیئت مدیره هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی تندگویان در شرف انتخاب مشاور قرار دارد و اسناد مناقصه تهیه شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهیدتندگویان با بیان اینکه پیشبینی میشود پروژه SSP که با هدف سوئیچ از گرید نساجی به گرید بطری با توجه به افزایش تقاضا در ۶ ماه نخست سال انجام میشود، اواخر تیرماه اجرایی شود، ادامه داد: با اجرای این پروژه، سالانه ۱۵۰ هزار تن گرید بطری به تولید شرکت افزوده میشود و حاشیه سود حداقلی ۱۵۰ میلیارد تومان را برای شرکت محقق میکند. قاسمیشهری به برنامهریزی برای تولید گریدهای جدید در پتروشیمی شهید تندگویان اشاره و اظهار کرد: با تغییراتی که در یکی از گریدهای اصلی ما صورت گرفته، مراحل آزمایشی و تست خط تولید ماده اولیه چادر مشکی بهمنظور جلوگیری از خروج ارز انجام شده است و آماده عرضه آن به بازار هستیم.

رییس انجمن صنفی جایگاهداران کل کشور درباره وضعیت توزیع بنزین سوپر در جایگاهها گفت: از آبانماه سال گذشته با افزایش قیمت سوخت و سپس با شیوع کرونا شاهد کاهش چشمگیر تقاضای مردم برای بنزین سوپر بودهایم و این میزان بیش از ۸۰ درصد بوده است.اسدالله قلیزاده در گفتوگو با ایلنا، با بیان اینکه مصرف بنزین سوپر ۸۰ درصد کاهش یافته است، درباره ناموجود بودن بنزین سوپر در جایگاهها نیز گفت: جایگاهها در حال عرضه این فرآورده هستند، ولی برای توزیع بنزین سوپر با مشکلاتی مواجه بودهاند که از جمله میتوان به تبخیر این فرآورده و زیان مالی جایگاهها اشاره کرد. همچنین در حالیکه قیمت بنزین سوپر بیشتر و متقاضی آن کمتر است، حقالعمل آن نسبت به بنزین معمولی یا یورو تفاوتی ندارد. ضمن اینکه وقتی جایگاه این فرآورده را خرید میکند و در مخازن قرار میدهد، زمانبر شدن فروش آن زیانهای مالی متوجه جایگاه میکند.

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش کیفیت و ارزش گاز مایع (الپیجی) این پالایشگاه خبر داد.به گزارش وزارت نفت، محمد شفیع مؤذنی گفت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و در ادامه برنامه سالهای پیش در راستای تولید داخل و حمایت از کسبوکارهای داخلی، کمیتههای ساخت داخل و خودکفایی مجتمع فعالتر خواهند شد.مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: در همین راستا پروژه کاهش توتال سولفور LPG تولیدی پالایشگاه با یکی از پارکهای علم و فناوری کشور در حال انجام است که خروجی آن به افزایش کیفیت و ارزش محصول، کاهش تولید ضایعات و آلایندههای محیط زیستی و همچنین ایجاد روش جدیدی برای تصفیه گاز مایع منجر خواهد شد.مؤذنی اظهار کرد: برای کاهش توقفات اضطراری و برنامهریزیشده، بهینهسازی شرایط فرآیندی و افزایش میزان تولید اتان در پالایشگاه تهیه شده که به افزایش تولید پالایشگاه منجر خواهد شد.