مالیات به خانه های دوم تعلق نمیگیرد

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: از آنجایی که واحدهای مسکونی در یک مجتمع قیمت یکسانی ندارند، بنابراین راه اندازی بورس املاک و مسکن با مشکلاتی در نرخ گذاری مواجه میشود. محمدعلی دهقان دهنوی در گفتوگو با ایلنا درباره امکان راه اندازی بورس املاک و مسکن اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگیهای کالاهای وارد شده به بازار سرمایه استاندارد و مشابه بودن واحدهای آن کالا است. وی افزود: سهام شرکتی که وارد بورس میشود باید کاملاً استاندارد و مشابه با هم باشند و به همین دلیل است که میتوان یک قیمت بر روی آن هر سهم گذاشت اما از آنجایی که واحدهای مسکونی در یک مجتمع قیمت یکسانی ندارند، بنابراین راه اندازی بورس املاک و مسکن با مشکلاتی در نرخ گذاری مواجه میشود. معاون اقتصادی وزارت اقتصاد ادامه داد: حتی واحدهای مجاور هم در داخل یک مجتمع ممکن است دارای تفاوتهایی باشند، بنابراین از نرخ پذیری استانداردی در بازار سرمایه برخوردار نیستند و این معظل بورس املاک است. دهقان دهنوی با بیان اینکه با اعمال تمایزهایی و اجرای ابتکاراتی میتوان در زمینه راه اندازی بورس املاک اقداماتی انجام داد، گفت: اخیراً به نقل از وزیر اقتصاد اخباری مبنی بر راه اندازی بورس املاک و مسکن منتشر شده است و این بستر و روشی برای واگذاری دارایی مازاد دولت و شرکتهای دولتی خواهد بود.

 

لزوم تهیه طرحهای جامع مساله محور

دومین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت کوتاهشدن فرآیند تصویب طرحهای جامع گفت: تهیه این طرحها باید مسالهمحور باشد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این جلسه با اشاره به اینکه باید تدابیری برای کوتاهشدن زمان و فرآیند تهیه طرحهای جامع بیاندیشیم، بر تهیه این طرحها بهصورت مسالهمحور تاکید کرد و گفت: باید با انجام اقدامات پیشرفتهتر در سریعترین زمان ممکن، وضع موجود را به وضع مطلوب تبدیل کنیم. او افزود: نکته مهم در خصوص تهیه این طرحها این است که باید حوائج و اقتضائات را با مسائل اجتماعی-اقتصادی تلفیق کنیم تا تحرک لازم برای توسعه اتفاق افتد. اسلامی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به تصویب دستورالعمل شهرکسازی در جلسه گذشته شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، عنوان کرد: با توافق اعضای شورا قرار شد ما در کشور انواع شهرکها را توسعه دهیم تا این شهرکها بهعنوان موتور توسعه عمل کنند. او با بیان اینکه این شهرکها میتوانند در حوزههای نمایشگاهی، خدمات کشاورزی، خدمات صنفی، فرهنگی، سینمایی، ورزشی، دانشبنیانی و ... تعریف شوند، ادامه داد: توسعه این شهرکها میتواند به ساماندهی کسب وکارها و کاستن از برخی معضلات شهری بیانجامد.

تعیین تکلیف تحویل

واحدهای مسکن مهر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با اشاره به تعیین تکلیف تحویل واحدهای مسکن مهر در استان تهران از تحویل بخشی از واحدهای مسکن مهر در هفته دولت و دهه فجر خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، محمد تقیزاده در جلسه شورای مسکن، گفت: ۸۰ درصد مسکنهای مهر در استان تهران تکمیل و تحویل شده است و مابقی آنها یعنی بیش از ۹۰ درصد تا هفته دولت به اتمام میرسد. وی ادامه داد: تعدادی از واحدهای مسکن مهر در پردیس نیز تا دهه فجر تحویل داده میشود، ضمن اینکه بخشی از مشکلات این واحدها مربوط به زمین و مباحث حقوقی میباشد که سبب تأخیر در تحویل شده است. تقیزاده افزود: ۷۳ هزار واحد مسکن اقدام ملی در استان تهران پیش بینی شده که تاکنون زمین ۶۳ هزار واحد آماده شده که البته عملیاتی اجرایی آن آغاز نشده است و با برآورد قیمت زمین و تصمیمات شورای مسکن اجرایی میشود.

بازار سرمایه کلید نوسازی حمل ‎و نقل ریلی، جادهای و هوایی

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به فرسودگی بخش حمل و نقل کشور، گفت: در شرایط کنونی بر اساس آمارها نیمی از ناوگان حمل و نقل هوایی کشور فرسوده هستند، همچنین در حوزه حمل و نقل جادهای، متوسط عمر اتوبوس، مینی بوس و کامیونها حدود ۱۶ سال است و در بخش حمل و نقل ریلی نیز بسیاری از تجهیزات و واگنها عمر مفید خود را کردهاند، تمام این موارد نیازمند جایگزینی، بهسازی و نوسازی است، که تحقق این امر نیازمند تخصیص اعتبارات دولتی یا تزریق سرمایه بخش خصوصی است.

سیداحسن علوی در گفتوگو با خانه ملت، ادامه داد: نوسازی حمل و نقل ریلی، هوایی و جادهای بودجه بسیار کلان و هنگفتی را میطلبد که این مسئله در توان دولت و وزارتخانههای مربوطه نیست، در شرایط کنونی حجم نقدینگی جامعه به سمت حرکت به سوی بازار بورس است، حال دولت میتواند از این ظرفیت برای ارتقا حمل و نقل کشور استفاده کند، در این میان سرمایه گذاران نیز میتوانند به سود خوبی دست یابند.

مدیر عامل هما با اشاره به برنامه های پساکرونایی بیان کرد؛

گروه راه و مسکن: مدیرعامل «هما» در خصوص افزایش میزان مسافر این شرکت در فوریه ۲۰۲۰ گفت: در این ماه تعداد ۳ هزار و ۱۳۶ پرواز بین المللی و داخلی در شبکه پروازی «هما» انجام شد و با این تعداد پرواز، حدود ۲۶۵ هزار نفر با ناوگان «هما» جابجا شدهاند که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است. این افزایش در نتیجه افزایش ۶/۵۵ درصدی مسافران داخلی و مسافران حمل شده در پروازهای اروپایی «هما» است.

رشد ۳۹ درصدی عرضه صندلی

تورج زنگنه در گفت و گو با وزارت راه و شهرسازی، درخصوص افزایش میزان صندلی عرضه شده اضافه کرد: در این مدت تعداد صندلی عرضه شده حدود ۳۷۷ هزار با ضریب ظرفیت مسافر ۶۷ درصد بوده که این میزان در ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۷۳ هزار صندلی و ۶۶ درصد بوده است، به عبارتی دیگرعلاوه بر افزایش یک درصدی ضریب ظرفیت مسافر، در میزان صندلی عرضه شده ۳۹ درصد رشد داشتهایم.

رشد ۷۲ درصدی حمل محمولههای پستی

زنگنه در مورد میزان بار و پست حمل شده گفت: در این ماه «هما» توانست ۸۴۲ تن بار و حدود ۱۴۰ تن محموله پستی را جابجا کند که به ترتیب این ارقام در مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶۴۲ تن بار و حدود ۸۱ تن محموله پستی بوده است. به عبارتی در زمینه حمل بار و محموله پستی به ترتیب ۳۱ درصد و ۷۲ درصد رشد داشتهایم. مدیرعامل «هما» درخصوص نوسازی ناوگان شرکت عنوان کرد: نوسازی ناوگان یکی از اولویتهای اصلی هر شرکت هواپیمایی است و «هما» نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته تحریم بزرگترین چالش پیش رو است با این وجود برنامههایی برای این منظور در دستور کار دارد.

اقدامها در خصوص کرونا

زنگنه درباره اقدامهای این شرکت برای مقابله با کرونا، یادآور شد: از ابتدای شیوع این ویروس در کشور، کارگروهی ویژه در سطح کلان در شرکت تشکیل شد که در این کارگروه تمامی موارد مربوط به پروازها و همچنین تأمین سلامت مسافران «هما» و کارکنان مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی نیز در این راستا اتخاذ و برای اجرا به بخشهای ذیربط ابلاغ شد.

مدیرعامل «هما» به ضدعفونی روزانه ناوگان فعال «هما» اشاره کرد و گفت: از جمله تصمیمات این کارگروه، ضدعفونی ناوگان فعال «هما» بود که مقرر شد در راستای تأمین امنیت سلامت عمومی مسافران پروازهای «هما»، تمامی ناوگان فعال، روزانه بعد و قبل از هر پرواز در تمامی ایستگاههای پروازی ضدعفونی شوند. همچنین بسته اقلام بهداشتی شامل یک جفت دستکش، یک عدد ماسک و دستمال ضدعفونی در تمامی پروازهای داخلی و بینالمللی که از فرودگاههای مهرآباد و حضرت امام خمینی (ره) و سایر ایستگاههای پروازی عملیاتی «هما» انجام میشود، به مسافران این پروازها ارائه میشود.

پرواز برای بازگرداندن هموطنان مقیم سایر کشورهای درگیر کرونا

رئیس هیات مدیره و مديرعامل «هما» در خصوص انجام پروازهای فوقالعاده برای مراجعت هموطنان مقیم سایر کشورهای درگیر کرونا به کشور گفت: با انتشار ویروس کرونا در بسیاری از کشورها و تقاضای هموطنان برای مراجعت به کشور و علیرغم وجود سختگیری سازمان هواپیمایی کشورهای مقصد و تاکید بر انجام پرواز یک طرفه، تاکنون چندین پرواز برای مراجعت هموطنان به کشور توسط «هما» انجام شده است. او با اشاره به این که دریافت مجوز برای انجام این پروازها با سختگیریهای سازمان هواپیمایی کشوری مقصد همراه بود، تصریح کرد: با وجود سختگیریها، طی هماهنگیهای دو وزارتخانه امورخارجه و بهداشت، «هما» با برنامهریزی و دریافت مجوزهای لازم، چندین پرواز یک طرفه به کشورهای خاورمیانه، آسیا و اروپا انجام داد که با این پروازها هموطنان عزیزمان با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی وارد کشور شدند.

افزایش مسیرهای داخلی به بیش از ۶۰ پرواز در سال ۹۸

مديرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامههای آینده شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بعد از کرونا گفت: تا قبل از ویروس کووید ۱۹ برنامه کوتاه مدت «هما» افزایش شبکه پروازی داخلی بود به طوری که از اردیبهشتماه سال گذشته تا پایان سال ۱۳۹۸، تعداد پروازهای بیناستانی «هما» به بیش از ۶۰ مسیر پروازی افزایش یافت که این امر در راستای توسعه اقتصادی مناطق کمبرخوردار و بهرهگیری از امکانات پروازی برای این مناطق بود که با استقبال هموطنان مواجه شد. او در خصوص افزایش تعداد مسیرهای «هما» در آینده اظهار کرد: با کاهش شیوع ویروس کرونا در آینده، افزایش مقاصد جدیدی را در اروپا، آسیا و خاورمیانه خواهیم داشت و این موضوع در کنار افزایش پروازهای بیناستانی داخل کشور خواهد بود