قدر مسلمانان قاچاق، رانت و رشوه نیست

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو گزارش قرائت شده در جلسه امروز مجلس درباره جهش تولید توسط مرکز پژوهشها و همچنین تفحص از وضعیت قاچاق در کشور، اظهار کرد: امشب و چند شب آینده شب قدر است، قدر ما مسلمانان این نیست که در کشورمان قاچاق، رانت و رشوه و مشکلات دیگر باشد. قدر ما این نیست که تولیدمان به این شکل در جامعه باشد.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در جلسه علنی مجلس افزود: اگر ما شب قدر را بیدار میمانیم و با خداوند پیمان میبندیم باید پیمانمان این باشد که با قاطعیت بتوانیم قدری برای خودمان تعیین کرد که برازنده مسلمانی و شیعه بودن و جامعه اسلامیمان باشد. بعد از ۴۰ سال قدرمان اینی باشد که در آن قرار گرفتهایم اگر بیدار میمانیم و با خداوند راز و نیاز میکنیم، راز و نیازی انجام دهیم که فساد و ظلم و نابرابری و بیانصافی و بداخلاقی از ریشه از جامعه برود آن وقت است که با خدای خود راستگو بودیم و راست گفتیم. امیدوارم خدا به ما کمک کند و لیاقت داشته باشیم که به قدر واقعی خودمان برسیم.

 

اهمیت فراوان نظارت در پیشگیری ومقابله با فساد

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور با بیان اینکه نظارت در پیشگیری ومقابله با فساد اهمیت فراوانی دارد گفت: جایگاه مردم در نظارت باید پررنگ شود. به گزارش ایسنا داوود گودرزی در نشست با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه به جای مقابله با فساد باید رویکرد را اصلاح کرد، گفت: فساد وقتی شکل میگیرد که امکان وقوع و ارزش اقتصادی داشته باشد. وی با بیان اینکه از زمان ریاست آیتالله رییسی در قوه قضاییه، امید در مردم ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: باید به قوه قضاییه کمک کنیم تا ریشه کن کردن فساد با رویکرد عدالت محوری، سریع و شفاف انجام شود. دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور افزود: باید فساد را در زمان شکل گیری شناسایی و با مشارکت و استفاده از ظرفیت یکدیگر در این جبهه مبارزه کنیم. وی اظهار کرد: اولویتهای اقدام را باید درست تشخیص دهیم و برنامه علمیاتی داشته باشیم تا بتوانیم در این حوزه مثبت و مؤثر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه اگر در کشور سامانهها را راه اندازی کنیم مبارزه با فساد مدیریت میشود، گفت: راه اندازی سامانهها در پیشگیری از شکل گیری فساد نقش مهمی دارد.

چالش مدارک تحصیلی جعلی

دبیر ستاد اتتخابات کشور گفت: به جز منتخب تفرش، گزارش دیگری درباره جعلی بودن مدرک تحصیلی منتخبین مجلس یازدهم به ستاد انتخابات کشور نرسیده است.سید اسماعیل موسوی در گفتوگو با ایسنا درباره برخی اخبار در خصوص جعلی بودن مدرک تحصیلی منتخبین مجلس یازدهم، اظهار کرد: در روزهای اخیر شورای نگهبان، وزارت علوم و دانشگاههای کشور گزارشی در این زمینه به ستاد انتخابات کشور ندادهاند و به جز منتخب تفرش، گزارش دیگری درباره جعلی بودن مدرک تحصیلی منتخبین مجلس یازدهم به ما نرسیده است.وی با اشاره به اینکه دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در روز ۲۱شهریور برگزار میشود، افزود: ۲۲ نفر در ۱۱حوزه با یکدیگر رقابت میکنند. تکلیف یک نماینده تهران و همچنین نماینده آستانه اشرفیه که پیش از افتتاح مجلس یازدهم فوت شدهاند و همچنین انتخاب نماینده تفرش(که به دلیل جعلی بودن مدرک تحصیلی، از ورود او به مجلس یازدهم جلوگیری شد) در انتخابات میان دورهای مجلس در سال۱۴۰۰ مشخص میشود.

اطلاع رسانی درباره سانحه ناوچه کنارک

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید اطلاع رسانی دقیقی در رابطه با سانحه ناوچه کنارک صورت گیرد تا رسانههای بیگانه از این موضوع سوء استفاده نکنند.به گزارش ایسنا، علی بختیار در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس بیان کرد: افزایش تصاعدی قیمتها مردم را تحت فشار قرار داده است. از رئیس جمهور خواهش میکنم دستور ویژهای داده و آبی بر روی آتش گرانی بریزند. مردم شرایط سختی دارند.وی در تذکری دیگر خاطر نشان کرد: در ارتباط با سانحه ناوچه کنارک هم از مسئولان خواهش میکنیم اطلاع رسانی دقیقی داشته که رسانههای بیگانه از این موضوع سوءاستفاده نکنند.

تحریمها بازده خارقالعادهای نداشت

مشاور جو بایدن گفت که تحریمهای آمریکا آن بازده خارقالعاده را که دولت ترامپ به دنبال آن است نداشتهاند. به گزارش ایسنا از المانیتور، جیک سالیوان در اندیشکده هادسون گفت که خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هستهای به حامیان و مخالفان این توافق ثابت کرد که درباره یک چیز مهم اشتباه میکردهاند.سالیوان باره گفت: مخالفان و مدافعان توافق از جمله خود من فکر میکردیم که وقتی دولت ترامپ از این توافق خارج شد و تحریمهایی یکجانبه را [بر ایران] اعمال کرد، این تحریمها احتمالاً مؤثر واقع نمیشدند چراکه دولت ترامپ بقیه جهان را با آنها همراه نمیکرد. این درست از آب در نیامد. در واقع، آن تحریمها صرفاً از نظر ایجاد مضیقه اقتصادی برای ایران بسیار مؤثر بودهاند.او گفت که دولت آینده آمریکا «باید به سرعت در دیپلماسی هستهای با ایران تغییر موضع داده و در پی ایجاد چیزی در کنار توافق باشد اما فوراً روند مذاکره برای توافق بعدی را فراهم کند.

فرصتهایی که مجلس دهم از دست داد

فعال سیاسی در ارتباط با کارهایی که مجلس دهم میتوانست انجام دهد، اما فرصتش را از دست داد گفت: این مجلس در شرایط مهمی بر سر کار آمد مردم با شور و حضور حداکثری به لیست امید و این مجلس رأی دادند. بعد از برجام و استقرار این مجلس امیدها زیاد بود. شعارهایی که این مجلس با آن به سر کار آمد حاکی از امید و آرامش بود. معیشت مردم از مباحث دیگری بود که نمایندگان مجلس دهم بر آن تاکید داشتند. محمود میرلوحی در گفتوگو با ایسنا افزود: شاهد هستیم که در این سالها کشور توانسته با تحریمها مقابله کند و حتی در این حادثه اخیر کرونا هم توانست روی پای خود باشد، اما به نظر میرسد مجلس میتوانست با هماهنگی دولت تصمیمات دیگری بگیرد و جایگاه خود را ترفیع دهد. میرلوحی گفت: فراکسیون امید میتوانست با پشتوانه رایی که از مردم داشت در تصمیمات جدیتری در حوزه اقتصاد و فرهنگ و در مناسبات بین المللی و حفظ برجام کمک کند. همچنین در داخل نیز میتوانست قویتر عمل کند.

درباره «کنارک» گمانهزنی نشود

دادستان نظامی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به شایعات مختلف در خصوص این حادثه تأکید کرد: انتظار می رود تا بررسی دقیق تیم های کارشناسی حاضر در محل، از هرگونه گمانهزنی در این خصوص پرهیز شود. به سازمان قضایی نیروهای مسلح، محمدرضا حیدری افشار دادستان نظامی استان سیستان و بلوچستان در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه دریایی ارتش، گفت: اگر چه آرزوی هر مسلمان آزادهای پوشیدن خلعت شهادت و رسیدن به جوار قرب الهی است که فقط نصیب شایستهترینها خواهد شد اما ازدستدادن این عزیزان برای هر ایرانی ضایعهای جبراننشدنی و سخت و جانفرساست.

توانایی ایران در مقابله با آمریکا و تحریمها

نماینده مبارکه در مجلس گفت: فعالیت مجلس دهم در آستانه ظالمانهترین تحریمها در تاریخ آغاز شد، در حالی که قدرت ذاتی ایران توانست در مقابل آمریکا ایستادگی کند. به گزارش فارس، زهرا سعیدی در نطق میان دستور گفت: خدمت به مردم پس از انجام واجبات توصیهای رسیده به ما از سوی ائمه اطهار(ع) است.وی تصریح کرد: هدف مردم ایران غارت و بردن در دوران شیوع کرونا نبوده و نیست بلکه بخشیدن است، در حالی که ما شاهد آشوب و بلوا در غرب هستیم.وی افزود: جهش تولید میتواند با مدیریت زمان و شایسته سالاری مزیت بزرگی برای کشورمان به حساب آید.سعیدی افزود: نمایندگی مردم را فقط در ساختمان مجلس نمیدانم و بعد از آن به این موضوع هم افتخار خواهم کرد.نماینده مبارکه گفت: طرح مقابله با سوداگری بازار مسکن بیش از دو سال است که در کمیسیون اقتصادی بررسی شده و با وجود تصویب در این کمیسیون به صحن علنی نرسید، در حالی که میتوانست دلالی در بازار مسکن را کاهش دهد

میرسلیم ریشه حل مفاسد را در مجلس دانست

منتخب تهران در مجلس یازدهم گفت: نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلاً بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است.

به گزارش ایسنا، مصطفی میرسلیم منتخب تهران در مجلس یازدهم در جمع اعضای شورای مرکزی جامعه جوانان متحد اسلامی با بیان اینکه بین آنچه که ما در ذهنمان از ریاست مجلس است با واقعیت تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: ما در مجلس، رئیس نداریم بلکه سخنگو داریم، تلقی این که مجلس هم مثل وزارتخانه و ریاست جمهوری است، اشتباه است چون آنجا مدیریت عمودی و سلسله مراتبی حاکم است و آثار و تبعات خود را دارد ولی در مجلس اینگونه نیست و ذاتاً هیچ فرقی بین نماینده تهران و نماینده یک شهرستان کوچک وجود ندارد و هرکدام یک رأی دارند.

وی افزود: بنابراین نماینده از حوزه انتخابی، انتخاب میشود ولی وقتی وارد مجلس میشود نماینده کل کشور به حساب میآید و مسئولیتش هم عام است. این مجموعه باید مدیریت شود و آن مدیریت هم فردی نیست و نمیتواند فردی باشد و قطعاً مدیریتی جمعی بر مجلس حاکم است.

منتخب تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه شاخصهای سهگانه پیشنهادی جامعه جوانان متحد اسلامی برای رئیس مجلس، شرط لازم است، تصریح کرد: نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلاً بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است بین برخی نمایندگان که مجلس را سکو قرار میدهند تا به جایگاه دیگر برسند.

میرسلیم با تاکید بر اینکه شأن نماینده این است که میتواند به کمک دیگر نمایندگان مجلس برترین مقام اجرایی کشور یعنی رییسجمهور را به مجلس بکشاند، گفت: این در حالی است که بر اساس قانون اساسی، مجلس قابل انحلال و تعطیل نیست و حتی در شرایطی چون جنگ هم مجلس و انتخابات آن تعطیل نمیشود.

وی ادامه داد: اگر کسی نماینده مجلس شود و اهداف دیگری داشته باشد، ظلم و جفا به مردم و مجلس است زیرا مجلس را دست کم میگیرد. میرسلیم ضمن بیان اینکه تا سال قبل برخی فکر میکردند ریشه مفاسد کشور به دولت بر میگردد و در این مورد نظر میدادند، تصریح کرد: من اکنون یقین پیدا کردهام که ریشه حل مفاسد در مجلس است و اگر آنجا درست نشود، امید نداشته باشید که دولت درست شود ولی اگر مجلس درست شود میتوان امید داشت سایر قوا هم اصلاح شوند.

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه نمیشود فردی مدعی مقابله با فساد باشد و خودش هم به نوعی با فساد مناسباتی داشته باشد، تاکید کرد: کسی که ادعای منزه بودن دارد زمانی به درد میخورد که با انحرافات اقتصادی، سیاسی در مجلس مقابله کند.

وی افزود: وقتی میگوییم رئیسمجلس سخنگو است، یعنی به مجلس نگاه میکند و میبیند که از اکثریت آن چه چیزی بیرون میآید و آن را جمعبندی میکند و ارائه میدهد. رئیس مجلس به عنوان یک شخص حقوقی در برخی ارکان نظام همچون مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو است و آنجا نباید هر چه خود میخواهد بگوید و باید آنچه را که مطابق با نظر اکثریت است مطرح کند.

میرسلیم با بیان اینکه نمایندگان مجلس به لحاظ حقوقی با هم برابرند ولی عملاً با هم برابر، گفت: یک نماینده جوان، با شور، بانشاط و با شهامت است و یک نماینده مسنتر هم مقداری تحرک کمتری دارد و شتاب نمیکند و سعی میکند تا جوانب کار را بیشتر ببیند. کدام فرآیند در این ۴۰ سال موجب شده که این دو باهم عقد اخوت ببندند؟

منتخب تهران در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه با وضعی که این مجلس اداره شده، خودش باعث اعتبار مجلس نشده است، اظهار کرد: آنهایی که در این سطح بودند و میتوانستند اشراف داشته باشند و مؤثر واقع شوند در اثر برخورد نامناسب ریاست، بُریدند، رفتند و مشغول روزمرگیهای خود شدند.

میرسلیم با تاکید بر اینکه در این ده دوره که مجلس به این وضع رسیده روش زد و بند بر آن سیطره پیدا کرده است، گفت: برای به نتیجه رسیدن بیانیه گام دوم باید مجلس منزه شود و اگر مجلس منزه نشود، این بیانیه امکان تحقق یافتن ندارد.

منتخب تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر میخواهیم با فساد و ناهنجاری برخورد کنیم باید با زد و بند برخورد کنیم، تصریح کرد: این کرونا بلایی بود که بر سر ما آمد ولی یک کرونای سیاسی هم داریم که عبارت است از کبر، ریا، ویژهخواری نفاق و آلودگی. سالهاست که این ویروس به وجود ما افتاده و باید با آن مبارزه کرد. وی افزود: اگر ما موفق شویم و در موضعی قرار بگیریم که بتوانیم خدمتی کنیم و اصلاحاتی انجام دهیم، کوتاه نخواهیم آمد ولی تمام منافعی که در آن زد و بندها وجود دارد، از ریز و درشت در مقابل ما ایستادهاند.

میرسلیم با بیان اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان زیر نظر یکی از نواب رئیس مجلس است، تصریح کرد: شما چه کار میکردید که حتی یکی از آنهایی را که شورای نگهبان رد صلاحیت کرده قبل از رد صلاحیت نتوانستید رسیدگی کنید؟ هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان چه کار کرده است؟ رئیس مجلس باید به این مسائل رسیدگی کند. منتخب تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه هیئت نظارت بر تطبیق مقررات در این سالها چه کار کرده و چه حقی را احقاق کرده است؟ گفت: سؤال این که چطور و چگونه با این مماشات میخواهید بر دولت نظارت کنید؟ من خودم داوطلب نمایندگی مجلس نبودهام ولی وقتی به عهدهام میگذارند، کوتاه نمیآیم. وی با تاکید بر اینکه ما گدایی سِمَت نمیکنیم، خاطرنشان کرد: نظر من این است که نمایندگان مردم آمدهاند که به مردم خدمت کنند و برای اینکه وسایل این خدمت کردن برایشان فراهم شود، هیات رئیسه را انتخاب میکنند و در واقع آن هیات رئیسه خدمتگزاران اینها هستند.

خجسته با انتقاد شدید از وضعیت اسفبار اقتصادی مطرح کرد
 

نایب رئیس کمیسیون اصل نود با بیان این که کشور درگیر دو ویروس کرونا و سوءمدیریت اقتصادی است گفت: تبعات ویروس کرونا در قبال سوءمدیریت اقتصادی ناچیز است.

به گزارش ایسنا، امیر خجسته در نطق میان دستور گفت: امروز کشور درگیر دو نوع ویروس است یک ویروس کرونا و دیگری ویروس سوء مدیریت اقتصادی و معیشتی. در این میان ویروس سوء مدیریت اقتصادی و اهمال در نظارت بر بازار با تورم لجام گسیخته آن چنان معیشت را بر مردم تنگ کرده است که تبعات ویروس کرونا در قبال آن ناچیز است. این ویروس اقتصادی مانند همان ویروس منحوس بخشهای ضعیف جامعه را نشانه گرفته که هیچ مدیریتی هم نه شیوع آن را کنترل میکند نه تمایلی به مهار آن دارد. وی افزود: مگر میشود چشمها را ببندیم و افزایش تا ۱۰۰ درصدی قیمتها را نبینیم؟ آقای رئیس جمهور گویند وزیر صمت را برای عدم کنترل بازار خودرو برکنار کردهاند؛ حال برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن برای افزایش ۱۰۰ درصدی افزایش لوازم خانگی و افزایش قیمت خوراک و پوشاک وعدم افزایش حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان چه کسی را برکنار میکنید؟ بازار و نرخ گذاری را کنترل کرده و مردم را از این مخمصه نجات دهید.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود اظهار کرد: راه نجات کشور همان گونه که در فرامین مقام معظم رهبری ذکر شده به کار گیری مدیریت جهادی، مبارزه با فساد، تقویت نظارت و شفاف سازی تمام امور و شئون کشور است. قدرت مجلس و در رأس امور بودن آن با نظارت است؛ اگر چه برای شما هزینههای را ایجاد خواهند کرد. اگر این امر محقق شود ۹۰۰۰ میلیارد گم میشود و نه ۴.۵ میلیون دلار.

خجسته عنوان کرد: در این میان گویا تلاشهای این جانب و همکارانم در مجلس در مسیر مبارزه با فساد بر مذاق بسیاری از آقایان خوش نیامد و در آن جا که سران مفاسد اقتصادی و غارت گران بیت المال وعدههای تطمیع و تهدیدهای خود را ناکارآمد دیدند دست به دامن رقبای سیاسی و انحصار طلبان شدند و با استفاده از ابزار غیر اخلاقی و ایراد افترا و تهمت خواستند که مانع از ادامه این مسیر بشوند. اگر چه توفیقی حاصل نکردند.

گلمرادی توانایی ماهواره در کنار ناتوانی تولید را تشریح کرد
 

نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در همین کشور یک گروه و طیفی ماهواره نظامی به هوا میفرستند، مگر میشود ما ماهواره بفرستیم اما نتوانیم یک خودروی مناسب برای مردم تولید کنیم، این یعنی یا نمیتوانیم یا نمیخواهیم.

به گزارش ایلنا، علی گلمرادی در نطق میان دستور گفت: یکی از اشکالات اساسی در عدم توسعه کشور نگاه کوتاه مدتی بوده که در دهههای اخیر از جانب مسئولان شکل گرفته و نتیجه آن برنامههای کوتاه مدت و این وضعیت امروزی است که برای ملت آزاردهنده است.

وی در بیان ۳ توصیه به ملت، دولت و مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: اول ملت عزیز ما بدانند عدهای از مسئولان نظام پایبند به اصول نظام هستند و تلاش میکنند، زحمت میکشند و در کنار آنها افراد کم تعهد و مسئولیت ناپذیر هم وجود دارند، مبادا بخاطر کم کاری این مسئولان بیتعهد نسبت به آرمانهای نظام دلسرد شوید.

گلمرادی عنوان کرد: آسیب به ولایت فقیه یعنی آسیب به نظام و این یک نکته کلیدی است. مردم بدانند این دولتها میآیند و میروند، اگر کار نکردند اول به خودشان خیانت کردند و ظلم کردند، بنابراین باعث ناامیدی شما نشوند. وی در توصیه به دولت افزود: برادران و خواهران عزیزم در دولت متاسفانه خوب عمل نکردید، من اگر دولتمرد هستم، فردا در مجموعه شما برمیگردم، اینهمه ظرفیت، کشور ما یک درصد جمعیت جهان را دارد و بیش از ۷ درصد ظرفیت دارد، در همین کشور یک گروهی و طیفی ماهواره نظامی به هوا میفرستند، مگر میشود ما ماهواره بفرستیم اما نتوانیم یک خودروی مناسب برای مردم تولید کنیم، این یعنی یا نمیتوانیم یا نمیخواهیم، نمیتوانیم که به هر حال با اقداماتی که در حوزه امنیت انجام میشود، مردود است پس نمیخواهیم، این نخواستن خیانت بزرگی است که شما هیچ دفاعی برای آن ندارید.

گلمرادی تصریح کرد: شما میدانید نقدینگی یعنی اینکه بی اعتبار میشود، فرهنگ تولید و کار خلاق ولی ما در سال ۹۲ مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد نقدینگی داشتیم، الان ۲۰۰۰ هزار میلیارد شده است، همین فضای دلالی و واسطهگری جای خلاق و کار را گرفته است.

محسن رضایی تبعات پیمان شکنی آمریکا راتشریح کرد
 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مذاکرات برجام، از رهبری گرفته تا دولت و مجلس و بسیاری از نیروهای انقلاب با وجود انتقاداتی که درباره موضوع، محتوا، تیم و نتایح مذاکرات داشتند، از مذاکرات حمایت کردند. به همین دلیل انتظار میرفت مذاکرات برجام سرآغاز یک گشایش اقتصادی برای ایران باشد. دیپلماتهای ایران هر چه در توان داشتند به کار بردند و بالاخره برجام به امضای دولت رسید. اکنون که برجام به عنوان موفقترین دستاورد این اندیشه، زیر پای امریکا و خیانت اروپا از بین رفته، نباید آن را "شکست فقط یک دولت" تلقی کرد بلکه باید شکست برجام را "شکست یک اندیشه در اداره کشور" آن هم در چند دولت دانست.

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در نشست تخصصی «برجام؛ مسیر طی شده و چشمانداز پیشرو» گفت: با خروج آمریکا از برجام، ملت ایران بیش از ده سال نسبت به آینده خودش آگاه شد تا بداند که چه مسیری را باید در پیش بگیرد و چه کار باید بکند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ از برجام خارج شد و در آبان همان سال به سختترین تحریمها علیه ایران روی آورد گفت: برجام سه درس داشت. اولین درس این است که سوءظن و بی اعتمادی که به امریکا و اروپا وجود داشت، منطقی بوده و ریشه در واقعیت دارد. زیرا معلوم شد که امریکا و اروپا تنها به دنبال منافع خود هستند و دستیابی به بازی برد برد در مذاکره با امریکا، تصور خوشبینانهای بیش نیست.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: درس دوم برجام این است که انتظارات مردم و کارآفرینان کشور را به سراب گشایش روابط جدید اقتصادی با غرب گره نزنیم، آنها را از برنامهریزی خود بازنداریم و وقفهای در مسیر واقعی رشد درونزای کشور خود که در دهه اول انقلاب شکل گرفته، به وجود نیاوریم.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: درس سوم برجام این است که در پیش گرفتن هرگونه وادادگی در برابر زیاده خواهی دولتهای غربی - آنطور که لیبرالهای داخلی و تکنوکرات ها میخواهند - نتیجهای جز عقب افتادن کشور ما نخواهد داشت؛ این مهمتر از درسهای قبلی است.

وی افزود: اغراق در برخی فیگورهای دیپلماتیک بی آنکه دستاورد اقتصادی بلندمدتی برای آن درنظر گرفته شود، نشان دهنده یک جهتگیری هستند که قریب سی سال اداره شئون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را در اختیار داشته و برآیند تکامل یافته آن را در مذاکرات برجامی دیدیم ولی مجموعه این رویکردها نتوانست گشایشی را در روابط اقتصادی ایران با اروپا و امریکا ایجاد کند.

رضایی گفت: مذاکرات برجام با رمز "کلید"، اغلب کارآفرینان ما را معطل و معلق نگه داشت و آنها را به این تصور کشاند که قرار است فتح الفتوحی در رابطه شکل گیرد و دیوار بی اعتمادی دو طرف برداشته شود.