کاهش تقاضا عامل کاهش پروازها و زمینگیرشدن هواپیماها

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: کم بودن مسافر و تقاضا، عامل کاهش و حداقلی شدن پروازهای داخلی بوده که البته به دلیل توجه کردن مردم به توصیههای صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و ماه رمضان است. رضا جعفرزاده در گفتوگو با ایسنا، اظهارکرد: اگر استانهای مختلف محدودیتهای خود را برای پذیرش مسافران و ارائه خدمات مختلف به آنها بردارند و شرایط در این زمینه به حالت سابق برگردد، مشکلی برای بازگشت وضعیت پروازهای داخلی به حالت سابق وجود ندارد.. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در شرایط کنونی به غیر از مسائلی که ناشی از شیوع ویروس کرونا وجود دارد، پایین بودن تقاضا مردم برای پروازهای داخلی یکی از مهمترین دلایل کم بودن پروازها و زمینگیر شدن هواپیماهاست. جعفرزاده درباره میزان خسارات وارد شده به شرکتهای هواپیمایی داخلی ناشی از شیوع ویروس کرونا و استرداد بلیت هواپیما در ماههای گذشته، گفت: میزان دقیق خسارات وارد شده به ایرلاینهای داخلی هنوز مشخص نبوده و در حال محاسبه است، چرا که همچنان وضعیت پروازهای داخلی مانند گذشته به روال عادی بازنگشته است و این خسارات ادامه دارد و هم اکنون در حال بررسی و پیگیری پرداخت تسهیلات به این شرکتها هستیم.

 

تعداد واحدهای مسکن ملی در پرند، پردیس، هشتگرد و اندیشه مشخص شد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، از ساخت ۸ هزار و ۴۰۰ واحد مسکن ملی در ۴ شهر جدید استانهای تهران و البرز خبر داد. به گزارش بانک مسکن، حبیب اله طاهرخانی با اشاره به برنامه کلی ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، در قالب طرح اقدام ملی مسکن تا پایان دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: مجموعاً قرار است عملیات ساخت مسکن ملی و ۲۰۰ هزار واحد برنامه ریزی شده در ۲۱ شهر جدید کشور، اجرایی و عملیاتی شود.

این مقام مسئول با اشاره به سهم نزدیک به ۳۸۰۰ واحدی شهرهای جدید تهران شامل پرند و پردیس از طرح اقدام ملی مسکن گفت: در شهرهای جدید اطراف تهران یعنی پرند و پردیس نیز تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸۰۰ واحد مسکونی احداث خواهد شد. بر این اساس قرار است بیش از ۲۵۰۰ واحد مسکونی در شهر جدید پرند و حدود ۱۳۰۰ واحد مسکونی در شهر جدید پردیس احداث شود. طاهرخانی همچنین اعلام کرد: در شهر جدید اندیشه در استان البرز نیز برنامهریزیهایی برای ساخت بیش از ۲۵۰۰ واحد مسکن ملی و همچنین در هشتگرد ساخت ۲۱۰۰ واحد به عمل آمده و پیش بینی شده است.

طرح جایگزینی لنج های سنتی

با شناورهای مدرن به دولت رفت

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از بررسی "طرح جایگزینی شناورهای سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن" در سومین جلسه کمیسیون اقتصاد دولت خبر داد. به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباس نژاد افزود: با توجه به توضیحات نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی و نقطه نظرات سایر حاضرین در جلسه، ضمن تأیید پیشنهادات این سازمان مقرر شد برخی موارد از جمله توجیه اقتصادی پیشنهاد تخفیف عوارض گمرکی با در نظر گرفتن زمان لازم و نیز اقدام مشابه برای بند پیشنهادی تخصیص سوخت یارانهای، اصلاحات مورد نیاز انجام و به کمیسیون ارسال شود.

عدم دریافت پیامک تسهیلات کرونا

انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی درباره دریافت پیامک ثبت نام در سامانه کارا گفت: تا کنون هیچ پیامکی برای ما دریافت نشده است. محمد رجبی رئیس در گفت وگو با مهر افزود: علی رغم آنکه شرکتهای ریلی در اولویت اعطای این تسهیلات قرار داده شدهاند، اما تا کنون هیچ یک از شرکتهای ریلی عضو انجمن، پیامکی دریافت نکرده است. مدیرعامل رجا ادامه داد: گفته شده که از روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه، سامانه کارا برای ثبت نام کارفرماها باز میشود ولی از جزئیات آن خبر ندارم. رجبی درباره مجموع تسهیلات حمایتی که به همه شرکتهای ریلی قرار است داده شود، گفت: انجمن شرکتهای ریلی درخواست اعطای ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای ریلی مسافری را ارائه داده است.

سرپرست جدید دفتر توسعه مهندسی ساختمان معرفی شد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در حکمی، علی محمد عبدی قهرودی را به عنوان سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان، معرفی کرد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، در این حکم خطاب به علی محمد عبدی قهرودی آمده است: با توجه به تعهد، تخصص، تجربه و سابقه مدیریت جنابعالی، به موجب این حکم به سمت سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان منصوب میشوید. امید است با توکل به خداوند متعال در چارچوب اهداف، سیاستها و برنامههای دولت خدمتگزار تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری با همکاری کلیه مدیران استانی، ستادی و سازمانهای تابعه در انجام وظایف محوله موفق و موید باشید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه ستاد کرونا تاکید کرد؛

گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص تمدید ۲ ماهه قرارداد مستاجران لازم الاجراست، گفت: از سازندگان حرفهای دارای پروژههای تکمیلی و نیمه تمام دعوت میشود تا در طرح اقدام ملی مسکن مشارکت کنند.

به گزارش ایلنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن، و برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی برای خانهدار کردن اقشار مختلف جامعه، گفت: وزارت راه و شهرسازی علاوه بر تأمین مسکن برای دهکهای ۴ تا ۷ که شامل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است، چندین تفاهم نامه برای جامعه هدف از جمله فرهنگیان، کارگران و کارکنان نیروهای مسلح برنامه ریزی کرده است که این تفاهم نامه نیز مجموعاً ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را شامل میشود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نظر است تا در حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی اقشار هدف جامعه ساخته شود که در این تفاهم نامهها جامعه شاغلان و بازنشستگان فرهنگیان در تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، جامعه شاغلان و بازنشستگان کارگری در تفاهم با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، و دیگری با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خانه دار میشوند.

عضو کابینه دولت دوازدهم ویژگی بارز طرح اقدام ملی مسکن را، شناسایی دقیق جامعه هدف و نیازمند مسکن و همچنین احداث مسکن در اراضی و زمینهای دارای زیرساخت عنوان کرد و توضیح داد: اراضی طرح اقدام ملی مسکن اراضی در محدوده شهرها بوده و اراضی هستند که دارای زیرساختهای لازم هستند. همچنین در طرح اقدام ملی تلاش کردیم تا جامعه هدف را بشناسیم و متناسب با جامعه هدف، برنامه ریزی کنیم تا با پروژههایی مواجه نشویم که سازنده بسازد و متقاضی نداشته باشد.

اسلامی با اشاره به اینکه ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در دو مرحله انجام شد، اعلام کرد: در مرحله اول ۲۳۰ هزار متقاضی ثبت نام کردند که ۱۳۰ هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند. در عین حال با توجه به اینکه در مرحله اول ثبت نام مردم گله مند بودند که سایت ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن زود بسته شده است و مردم امکان ثبت نام ندارند، درمرحله دوم این مشکل برطرف شد و افرادی که متقاضی مسکن بودند توانستند در زمان مقرر همگی ثبت نام انجام دهند تا بعداً غربالگری شوند. هدف ما از ثبت نام این بود که به میزانی که زمین تهیه کرده بودیم ثبت نام انجام شود.

به گفته اسلامی، در این فرآیند برآورد این است که ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت مسکن ملی هستند که این تعداد متقاضی دریافت مسکن ملی در برنامه دریافت مسکن قرار گرفتهاند.

وی گفت: بخشی از اقدام ملی مسکن با محوریت بنیاد مسکن در حال انجام است که در برخی از شهرها شروع شده است و ادامه خواهد یافت. وزیر راه و شهرسازی شیوه احداث مسکن ملی را در شهرهای جدید اعلام کرد و گفت: طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید توسط پیمانکاران، سازندگان و شرکتهایی که با وزارت راه و شهرسازی مشارکت کردهاند و پروژهها را میسازند در توافق با سازندگان انجام میشود و سازندگان خود کار را دنبال میکنند.

اسلامی نوع سوم طرح اقدام ملی مسکن را پروژههای مشارکتی عنوان کرد و گفت: نوع سوم پروژههای مشارکتی برای اقشاری است که میخواهند واحدهای خود را بزرگتر کنند. برای آنها قراردادهای مشارکتی تعریف شده است.

اسلامی همچنین در خصوص بازار اجاره و مستاجران نیز اعلام کرد: هفته پیش ستاد ملی تصویب کرد تا مهلت اجاره واحدهای مستاجرانی که اسفند و فروردین به اتمام میرسیده است تمدید شده و مدت بسته بودن بنگاههای مشاوره املاک در دوران بحران کرونا، به مدت قرارداد مستاجران اضافه شود. این مصوبه ابلاغ شده و لازم الاجراست. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنگاههای معاملاتی و شوراهای حل اختلاف به مصوبه کرونا در خصوص تمدید دو ماهه قرارداد مستاجران توجه و برای اجرای آن اقدام کنند. وی با تاکید بر اینکه مصوبات شورای ملی کرونا حکم قانون را دارد و لازم الاجراست، گفت: بنگاههای معاملاتی و شوراهای حل اختلاف، اجازه ندهند تا اختلافات بین مردم ایجاد شود. از مالکان و مستاجران نیز درخواست داریم تا در شرایط بحران کرونا به ویژه در تهران بزرگ که آسیب پذیری بالاست با هم تفاهم کنند تا نیاز به اسباب کشی نباشد و قراردادها با تفاهم تمدید شود. اسلامی یادآور شد: از همه سازندگان حرفهای و افراد دارای واحدهای تمام شده و نیمه کاره دعوت کردهایم تا به طرح اقدام ملی مسکن بپیوندند و واحدهای خود را تکمیل کرده و به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تحویل دهند. برای این دسته از سازندگان بعد از تحویل پروژهها به متقاضیان اقدام ملی بار دیگر زمین برای ساخت واحدهای جدید تخصیص خواهد یافت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از استقبال گسترده مردم از سرمایه گذاری در بورس، پذیره نویسی صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله موسوم به (ای تی اف) و آزاد سازی سهام عدالت به عنوان سه رویداد بزرگ بازار سرمایه در سال جاری نام برد و بر لزوم ارتقای سطح آموزش و آگاهی مردم در این زمینه تاکید کرد. به گزارش بازار سرمایه، حسن قالیباف اصل گفت: یک تحول بزرگ و تاریخی در استقبال مردم از بازار سرمایه صورت گرفته و ارزش کل این بازار را به بیش از پنج هزار هزار میلیارد تومان رسانده و نقش بورس در اقتصاد ایران پر رنگ شده است. حسن قالیباف اصل افزود: ما باید کاری کنیم تا مردم با آگاهی و شناخت کافی وارد این بازار شوند و از ظرفیت صندوقهای سرمایه گذاری، استفاده کنند تا میزان ریسک پذیری آنها کاهش یابد.

مدیر حقوقی فرابورس با اشاره به تلاش برخی اشخاص برای گرفتن حق حضور و رأی سرمایهگذاران و سهامداران در مجامع عمومی سالانه شرکتها و بورسها به آنها هشدار داد. به گزارش ایبِنا، علیرضا خلیلی در این باره عنوان کرد که برخی اشخاص و گروهها که اقدامات و تحرکاتشان دررصد ناظر بازار قرار دارد، با پیگیری اهداف منفعتطلبانه خود در تلاش هستند از طریق گروهها، صفحات، کانالهای پیامرسانها و شبکههای اجتماعی، سرمایهگذاران و سهامداران را تحریک به اعطای وکالت حضور و حق رأی در مجامع عمومی سالانه برخی شرکتها و بورسهای چهارگانه کنند. به گفته خلیلی محدودیتهایی که برخی شرکتها برای اعطای وکالت دارند، میتواند مانعی برای تحرکات سودجویانی شود که با تصاحب حقوق مالکانه سهامداران، در پی رسیدن به اهداف خود هستند.

بازگشت بورسهای جهان به مدار نزولی

بیشتر شاخصهای مهم بورسی جهان ریزشی شدند. به گزارش آسوشیتدپرس، در وال استریت، بیشتر شاخصها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۴ هزار و ۲۲۱.۹۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۲ درصد کاهش تا سطح ۲۹۳۰.۳۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با صعود ۰.۷۸ درصدی در سطح ۹۱۹۲.۳۴ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۳۹.۷۳ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۷۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۰ هزار و ۸۲۴.۹۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۱.۳۱ درصدی در سطح ۴۴۹۰.۲۲ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۶۳ درصد پایین رفت و به ۶۶۷۲.۲۰ واحد رسید.

بازار سرمایه راهگشای مشکلات بخش مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مالی بخش مسکن از طریق بورس، گفت: در شرایط کنونی یکی از مشکلات بازار ساخت و ساز مسکن، موضوع تأمین مالی و جذب سرمایه در این بخش است، حال بهره گیری از بورس برای جذب سرمایه میتواند در رفع این مشکل رهگشا باشد. به گزارش خانه ملت، فرجالله رجبی گفت: تأمین مالی بخش مسکن از طریق بورس حجم عظیمی از اعتبارات و سرمایهها را به سمت بازار تولید مسکن سوق خواهد داد و این مسئله قطعاً موجب سرعت گرفتن و رونق بازار مسکن خواهد شد. وی گفت: نکته مهم این است که در فرآیند تأمین مالی بخش مسکن از طریق بورس نباید تعجیل صورت گیرد، وزارت راه و شهرسازی قبل از اجرای این طرح، باید تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار دهد. در شرایط کنونی شتاب بازار بورس برای برخی از صاحب نظران محل دغدغه و تأمل است، از این رو روند عرضه سهام ساخت و ساز مسکن باید با نگاه کلان و کارشناسی صورت گیرد.

شاخص ها قرمز شدند

گروه بورس: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، با عقب نشینی ۲۶ هزار و ۳۸۶ واحدی روبهرو شداین در حالی است که به گفته یک کارشناس بازار سرمایه زمانی که ارزش ذاتی و روز سهام با اختلاف زیادی همراه باشد و همچنین نوسان زیادی را تجربه کند، باید از این بازار انتظار ریزش و یا اُفت را داشت. وضعیت بازار بورس هم تا حدودی گرفتار همین مؤلفه است.

به گزارش روزنامه تجارت، فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اُفت شاخص بورس اظهار کرد: متاسفانه بازار سرمایه به نحوی است که حتی شایعات هم روی آن اثر خود را میگذارند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نوسانات روز سه شنبه بازار بورس، افزود: زمانی که ارزش ذاتی و روز سهام با اختلاف زیادی همراه باشد و همچنین نوسان زیادی را تجربه کند، باید از این بازار انتظار ریزش و یا اُفت را داشت. وضعیت دیروز بازار بورس هم تا حدودی گرفتار همین مؤلفه است.

او در ادامه در خصوص اصلاح قیمت سهامها در بازار بورس، تاکید کرد: امروزه تداوم رشد پی در پی شاخصها، افزایش قیمت و عدم تناسب با متغیرهای اثر گذار وضعیت اقتصادی به طور کامل نشان دهندهی این است که بازار بورس نیازمند اصلاحات قیمتی است. اگر این اتفاق در بازار سرمایه به درستی رخ ندهد نه تنها شاهد بهبود نیستیم بلکه روند نزولی هم پیش رو خواهیم داشت اما در ادامه امیدوارم با وجود کارشناسان و مسئولان اوضاع بازار بورس بهتر شود.

حبابهای سرگردان در بازارهای بورس

آقا بزرگی تصریح کرد: سود در بازار سرمایه نیازمند بازه بلند مدت است پس از آنهایی که تازه وارد این بازار شدهاند انتظار میرود تا با تغییرات جزئی بازار بورس نگران نشوند به علت آنکه این موضوع به نحوی جز سیاستهای اعظم بازار سرمایه است. این کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: اگر دولت تصمیم دارد که یک سیاست اقتصادی و پولی مبنی بر جمع آوری و سوق دادن حجم نقدینگی به بازار سرمایه را انجام دهد باید راهکارهای دائمی برای عرضههای سهام دولتی به دست سازمان خصوص سازی در نظر بگیرد.

قصد دولت از واگذاری صندوقهای سرمایه گذاریای تی اف در بازار سرمایه چیست؟

آقا بزرگی در خصوص واگذاری صندوقهایای تی اف گفت: هم اکنون نمیتوان منتظر کاهش تصدیگری دولت در بازار سرمایه بود به علت آنکه او با ارائه صندوقهایی ماننده (ETF) و سهام عدالت قصد مدیریت در این بازار را دارد.

وجود نوسان منفی در بازار طبیعی است

همچنین محمودرضا خواجه نصیر، عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران در گفت و گو با ایرنا به اصلاح چند روز اخیر شاخص بورس اشاره کرد و گفت: نکتهای که سرمایهگذاران باید در وضعیت فعلی معاملات بورس در نظر بگیرند این است که بازار سهام مکانی با وجود نوسانات زیاد است و جریان آن ممکن است یکباره براساس اطلاعات بنیادین و شرایطی که در بازار یا کشور ایجاد میشود تغییر کند.

وی با بیان اینکه با توجه به روند منفی معاملات در بازار روز سه شنبه، شاهد انجام حجم بالایی از معاملات بودیم، افزود: در یک ساعت نخست معاملات حدود هشت میلیارد تومان معامله انجام شد و بسیاری از فروشندهها که به دنبال فروش بودند اقدام به خرید دیگر سهمها کردند و حجم زیادی معامله انجام شد. به گفته خواجه نصیر، بالا بودن تعداد خریداران در بازار نسبت به فروشندگان، نشاندهنده ورود تعداد زیادی سرمایهگذار و حجم بالای نقدینگی به این بازار است.

خواجه نصیر نکته نگرانکننده در بازار را سرمایه گذاران تازه وارد اعلام کرد و گفت: این سرمایهگذاران از ابتدای سال تاکنون شاهد رشد بی وقفه قیمتها و شاخص بورس بودند و با تصور رشد دائمی قیمتها و وجود نوسان مثبت، اقدام به سرمایهگذاری در بورس کردند، بنابراین اصلاحهای اخیر در بازار ممکن است باعث تصمیم گیریهای عجولانه از سوی سرمایهگذاران تازه وارد در این بازار شود. وی معتقد است، وجود نوسان منفی در بازار طبیعی است و نمیتوان اصلاح شاخص را به نام ریزش تلقی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سرمایهگذاران تازه وارد باید این نکته را مدنظر داشته باشند که ممکن است در آینده روزهای مثبتی را در بازار شاهد باشیم و نباید اصلاح دیروز بازار را به روزهای آینده تعمیم داد و آن را به عنوان روندی دائمی در معاملات بازار دانست.

خواجه نصیر با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما به فعالان بازار، سرمایهگذاری در شرکتهایی است که از میزان نقدشوندگی بالایی برخوردارند، گفت: برخی از سهامداران زمانی که بازار روند منفی را در پیش میگیرد اقدام به خرید سهمهایی میکنند که از قدرت نقدینگی چندان بالایی برخوردار نیستند و با کوچکترین اتفاقی به دلیل ایجاد صفهای فروش طولانی امکان فروش برای آنها وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار با وجود افت شدید با خریداران زیادی همراه بود که این اتفاق را میتوان به عنوان نکته مثبت بازار تلقی کرد، گفت: سرمایهگذاران باید در وضعیت فعلی بازار، فاکتور نقدشوندگی سهام را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه به نظر میرسد براساس میزان نقدینگی گستردهای که اکنون در حال ورود به بازاراست روند معاملات بازار دوباره به سمت صعود باز خواهد گشت، افزود: سرمایهگذاران باید از سهمهایی که به لحاظ نگاه بنیادی و نقدشوندگی در وضعیت خوبی قرار دارند برای مدت طولانی
نگهداری کنند.

بر اساس آمارهای معاملاتی، دیروز سه شنبه اکثر شاخصهای بورس با ریزش دسته جمعی مواجه شدند به طوری که شاخص کل با (۲۶۳۱۸) واحد ریزش معادل (۲.۵۱) درصد به یک میلیون و ۲۱ هزار ۴۴۴ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۶۹۹۹) واحد کاهش معادل (۲.۵۱) درصد به ۲۷۱ هزار ۶۴۲ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۶۵۴۰) واحد افت معادل (۲.۰۱) درصد به ۳۱۸ هزار و ۲۱۷ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۶۵۴۰) واحد افت معادل (۲.۰۱) درصد به ۲۱۱ هزار و ۵۴ واحد، شاخص آزاد شناور با (۳۰۵۱۴) واحد ریزش، معادل (۲.۲۸) درصد به یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۴۱۹ واحد، شاخص بازار اول با (۱۴۳۲۳) واحد افت معادل (۱.۸۴) درصد به ۷۶۵ هزار ۴۱ واحد و شاخص بازار دوم با (۳۰۹۵) واحد ریزش معادل (۳.۵۷) درصد به یک میلیون و ۹۹۱ هزار و ۶۸۲ واحد رسید.