افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی به ۸ میلیون TEU

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برنامه سازمان بنادر در سال ۹۹ این است که ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار به ۸ میلیون TEU افزایش یابد. محمد راستاد، در گفتو گو با ایرنا از افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: برنامه سازمان بنادر این است که ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی کشور را از ۲۴۶ به ۲۶۴ میلیون تن افزایش دهیم که در این راستا سیلوهای غلات ۱۰۰ هزار تندی در بندر چابهار، پروژه فاز ۳ بندر شهیدرجایی و اسکلههای نفتی نیز در بندر شهیدرجایی برای صادرات و ترانزیت فرآوردههای نفتی احداث میشود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی به ۸ میلیون TEU خبر داد و گفت: همچنین امسال تصمیم داریم که مشارکت بخش خصوصی در بنادر را برای توسعه زیرساختها افزایش دهیم. راستاد در رابطه با میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال گذشته، گفت: ۱۱ قرارداد با بخش خصوصی در سال گذشته در حوزه احداث پایانههای مختلف مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی، انبارهای نگهداری کالا و همچنین کارخانههای تولیدی منعقد شد که سرمایه گذاری بخش خصوصی در این قراردادها به ۵۵ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال رسید.

 

انتقال ۵۵ میلیون دلار به منطقه آزاد شهر فرودگاهی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از انتقال ٥٥ میلیون دلار از سهمیه کالای تجاری وارداتی منطقه آزاد ارس به منطقه آزاد این مجموعه خبر داد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی محمد مهدی کربلایی، گفت: پس از آماده سازی زیرساختها و استقرار گمرک منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی تفاهمنامه ای با سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس امضا شد که براساس این تفاهم نامه تا ٥٥ میلیون دلار از سهمیه کالای تجاری منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس به منطقه آزاد شهر فرودگاهی انتقال یافت. وی ادامه داد: اولین محموله تجاری از محل این توافقنامه با استفاده از تخفیف سود بازرگانی از گمرک منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی ترخیص شد و در صورت نیاز به افزایش سهمیه تجاری به بیشتر از ٥٥ میلیون دلار تا سقف ١٠٠ میلیون دلار از سهمیه منطقه آزاد ارس به منطقه آزاد شهر فرودگاهی واگذار میشود. گفتنی است فاز پیشران منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با مساحت١٥٠٠ هکتار به موجب ماده ١٦٦برنامه پنجم توسعه و در راستای اهداف کلان اقتصاد کشور و تبدیل شدن شهر فرودگاهی به قطب راهبر کارگو، با تاکید بر بنیان گذاری و توسعه فعالیتهای اقتصادی، تولیدی، صنعتی و افزایش جذابیتهای سرمایه گذاری، به عنوان یک پروژه بزرگ ملی، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

ورزشگاههای «خرمآباد» و «بناب»، امسال تکمیل و بهرهبرداری میشود

مدیرعامل سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات عمومی و دولتی از تکمیل دو ورزشگاه خرمآباد و بناب تا پایان سال مالی ۹۹ توسط سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات عمومی و دولتی، خبر داد. محمدجعفر علیزاده در گفتگو با وزارت راه و شهرسازی از مطالعه و احداث ورزشگاه خرمآباد و همچنین مطالعه و احداث ورزشگاه بناب خبر داد و گفت: ورزشگاه خرمآباد هماکنون در زیربنای ۱۹ هزار و ۸۰۰ مترمربع در حال احداث است و دارای ۷۹.۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی است. علیزاده از دیگر اقدامات سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات عمومی و دولتی را تکمیل و بهرهبرداری از وزرشگاه بناب در استان آذربایجانشرقی اعلام کرد و گفت: احداث ورزشگاه بناب که از سال ۸۹ آغاز شده است هماکنون ۸۸.۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گفته وی، ورزشگاه بناب در زیربنایی معادل ۱۷ هزار و ۳۲۵ مترمربع احداث شده است و تا پایان سال مالی ۹۹ به اتمام میرسد و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.

ثبت سازمانهای نظام مهندسی به عنوان «شرکت» غیرقانونی است

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، ثبت سازمانهای استانی نظام مهندسی ساختمان به عنوان مؤسسه یا شرکت را غیرقانونی اعلام کرد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، حامد مانیفر با بیان اینکه عملکرد سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها توسط وزارت راه و شهرسازی مورد پایش قرار میگیرد، بر حضور مجریان ذیصلاح در ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: صدور شناسنامه فنی- ملکی برای ساختمانهایی که فاقد مجری ذیصلاح هستند، معتبر نیست. مانیفر در عین حال بر انجام فعالیتهای تخصصی سازمانهای نظام مهندسی تاکید کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، اجازه ثبت سازمان نظام مهندسی ساختمان را به عنوان مؤسسه یا شرکت، دارند یا خیر؟، گفت: وظایف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در قانون نظام مهندسی و آئیننامه اجرایی به طور کامل آمده است. در ماده ۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اهداف و خطمشی قانونی سازمانها مشخص شده و سازمانها باید بر اساس آن، خط مشی خود را برنامهریزی کرده و پیش بروند. وی تاکید کرد: شورای مرکزی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان نقش مهمی در اینکه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها بر اساس خطمشیهای قانونی پیش بروند دارند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور تشریح کرد؛

گروه راه و مسکن: از اسفند ماه سال گذشته و با شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف سخت گیری دولتها برای تردد مسافران و حتی انجام هر گونه پرواز غیرضروری بیشتر شد تا جایی که کشورهای مختلف مرزهایشان را به روی یکدیگر بستند. حالا پس از گذشت بیش از دو ماه به نظر میرسد که مذاکرات دو و چندجانبهای بین کشورهای مختلف آغاز شده تا مرزهای هوایی به تدریج بازگشایی شده و ترددهای مسافری و تبادلات تجاری از این طریق از سر گرفته شود که البته در این میان رعایت پروتکلهای بهداشتی و جلوگیری از شیوع کرونا در اولویت برای همه دولتها قرار دارد.

شیوع ویروس کرونا در جهان بسیاری از مشاغل و صنایع به ویژه اکثر شرکتهای هواپیمایی جهان را تحت تأثیر خود قرار داد و تغییرات بسیاری در سفرهای بینالمللی ایجاد کرد. از ابتدای مواجه شدن با بحران ویروس کرونا در کشور اعمال محدودیتها نیز در سطح گسترده آغاز شد و به دلیل تاکید بر کاهش سفرها حمل و نقل کشور اعم از جادهای، ریلی و هوایی با کاهش شدید مسافر روبرو شد و با کمترین ظرفیت به فعالیت خود ادامه داد. در ابتدا پروازهای داخلی با کمترین ظرفیت خود به فعالیت ادامه دادند، اما پروازهای خارجی در روزهای نخست تعطیل شدند و تنها برخی پروازها برای بازگرداندن مسافرانی که قصد بازگشت به کشور را داشتند صورت گرفت. در بسیاری از کشورها در سراسر جهان به مردم توصیه شد از سفرهای بینالمللی و غیر ضروری خودداری کنند و به واسطه آن بسیاری از پروازهای هوایی کنسل شد.

اعلام زمان از سر گیری پروازها پس از برداشت محدودیتها

در همین راستا رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفتوگو با میزان درباره از سرگیری پروازهای خارجی گفت: هنوز تصمیم جدیدی در زمینه از سرگیری تمام پروازهای خارجی صورت نگرفته است و باید منتظر تصمیمات جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا بود. وی افزود: در این زمینه باید صبر کرد دید محدودیتها در کشورهای مقصد در چه زمانی برداشته میشود و نحوه پذیرش آنها به چه صورت انجام خواهد گرفت. سخنگوی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: پس از برداشت محدودیتها نحوه از سرگیری پروازها طبق برنامه اعلام میشود. چندی پیش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با پیگیریهای صورت گرفته، موافقت مقامات بهداشتی و صدور مجوز پرواز از سوی هواپیمایی کشوری هلند، پروازهای برنامهای هما مجدداً به فرودگاه آمستردام برقرار میشود. لازم به ذکر است این پروازها با کسب مجوز از وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، روزهای پنجشنبه هر هفته از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به مقصد فرودگاه آمستردام انجام میشود. همچنین مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با ایسنا- درباره آخرین وضعیت پروازهای خارجی و مذاکرات برای بازگشایی تدریجی مرزهای هوایی گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته کشورهای مختلف قوانین و پروتکلهای برای خود تعریف کردند تا ضمن جلوگیری و گسترش شیوع ویروس کرونا در کشورهای خود مرزهایشان را برای تردد مسافران به صورت تدریجی و البته با رعایت شرایط و مقررات سختگیرانه بازگشایی کنند. وی افزود: این اتفاق برای ایران نیز افتاده و مذاکرات در جریان است که در این راستا از امروز پنجشنبه پرواز به مقصد آمستردام هلند آغاز میشود و هر هفته پنجشنبه این پرواز انجام خواهد شد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: براساس مذاکرات صورت گرفته بین ایران و هلند در تاریخ مذکور پروازهای تهران آمستردام از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد و مسافران با شرایط و ضوابطی که دو کشور به توافق رسیدهاند میتواند مسافرتهای هوایی خود را آغاز کنند البته همه مسافران ضمن داشتن گواهی بهداشت باید پروتکلها و مقررات توافق شده را به دقت اجرایی کنند. وی گفت: برخی دیگر از پروازهای اروپایی نیز به صورت موردی انجام میشود و درباره قطر نیز سفرهای هوایی به صورت موردی توافق شده است. اما پرواز به مقصد دوبی تنها به صورت باری امکان پذیر است. اسعدی سامانی با بیان این که پروازهای خارجی ایرلاینهای داخلی به مقصد پاریس، لندن، بانکوک و کوالالامپور طبق روال سابق و با رعایت پروتکلهای بهداشتی توافق شده ادامه دارد اظهار کرد: مذاکرات ایران با کشورهای مختلف همچنان انجام میشود و کشورها به تدریج محدودیتها و پروتکلهای مورد نظر خود را اعلام میکند اما پس از رسیدن به توافق نتایج مذاکرات اعلام خواهد شد و همه ایرلاینهای داخلی آمادگی کامل برای رعایت این ضوابط را در پروازهای خود دارند.

گروه بورس: مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی وخدمات بورس، بازار سرمایه را پیشتاز بازارهای کشور خواند و گفت: ورود نقدینگی با حجم بسیار بالا به بورس سبب شده تا بازار سهام پیشتاز دیگر بازارهای سرمایه گذاری شود. در این میان سهامداران با توجه به سه نکته کلیدی داشتن صبر، سبد متنوع سهام و پرهیز از رفتارهای هیجانی میتوانند به موفقیت در این بازار دست یابند.

به گزارش بازار سرمایه، یاسر فلاح، مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در خصوص شرایط بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ایران در عمر ۵۳ ساله خود، شاهد تجربه کردن دوران خاص و بی نظیری است. میزان نقدینگی وارد شده به این بازار، اعتماد بالای مردم و همچنین افزایش تعدا شرکتهای فعال در این بازار سبب شده تا اقبال جامعه به این بازار بیشتر از گذشته شود.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در ادامه افزود: طی سالهای گذشته شاهد بانک محور بودن اقتصاد کشور بودیم که به نظر میرسد تلاش برای تغییر این دیدگاه و حرکت به سمت بازار سرمایه در حال تحقق است.

یاسر فلاح در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا به یک باره شاهد بزرگ شدن بازار سرمایه هستیم و این رشد به صورت تدریجی و پلکانی رخ نداد؟ به عبارت دقیقتر رشد پرسرعت این شائبه را ایجاد کرده که دولت در حال تنظیم قیمت سهام است! گفت: این مساله به هیچ عنوان صحت ندارد. در واقع مکانیزم قیمت گذاری در بازار سهام بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و هیچ فردی قادر نخواهد بود که این بازار را به صورت دستکاری قیمت گذاری کند. به عبارت دقیقتر زمانی که صفوف خرید و یا فروش شکل میگیرد سبب میشود که قیمت سهم افزایش و یا کاهش را تجربه کند.

وی در ادامه افزود: این روزها حجم بسیار بالایی از نقدینگی به سمت بازار سهام حرکت کرده که عامل اصلی رشد قیمتها است. در واقع به قاطعیت میتوان گفت که چیزی به نام دستکاری قیمتی در بورس نداریم.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در ادامه توضیح داد: در برخی از روزهای معاملاتی شاهد مبادلاتی با حجم ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز در بازار هستیم. این در حالی است که معاملات بورس در تابستان سال ۹۵ بسیار اندک بود. چنین رشد معاملاتی که از ورود نقدینگی زیاد نشات گرفته است، عاملی مهم برای تحقق رشدهای اخیر بازار سهام است.

یاسر فلاح عامل دیگر در رشد بازار سهام را رکود حاکم بر دیگر بازارهای سرمایه گذاری موازی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بازار دلار، طلا و مسکن با روندی رکودی و بعضاً کاهشی مواجه شده است. بنابراین طبیعی است که سرمایههای موجود در این بازارها به سمت بازار سرمایه کوچ کند.

به گفته مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، تأثیر ارزش جایگزینی بر سود شرکتها، رشد قیمت کالاها در بازارهای جهانی و همچنین نوسانات قیمت نفت از دیگر موارد تأثیر گذار بر رشد اخیر مؤلفههای بورسی است.

  • حبابی در کار نیست؟

    فلاح در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه یعنی قیمت سهام با ارزش ذاتی آن هماهنگ است و بازار سهام در شرایط کاملاً طبیعی قرار دارد، گفت: بله، البته این به آن معنا نیست که تمامی شرکتهای فعال در بازار سهام روند طبیعی رشد قیمتی را طی میکنند. در واقع برخی از شرکتها در حال حاضر بیش از ارزش ذاتی معامله میشوند ولی این امر تنها محدود به ۳۰ تا ۴۰ شرکت میشود
    نه تمامی بنگاههای فعال در بازار. بر همین اساس به سهامداران بارها تاکید شده که به سودآوری شرکتها توجه کنند و هر سهمی را خریداری نکنند. در واقع در هر بازاری کالای مرغوب و نامرغوب وجود دارد. سهامداران باید با آگاهی و اطلاع کافی این سهام را تشخیص دهند.

    مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در ادامه به نقش سازمان بورس در این راستا اشاره کرد و گفت: سازمان بورس بارها در این زمینه اطلاع رسانی کرده و هشدارهای لازم به سهامداران داده است. اما همانطور که در دیگر بازارهای سرمایه گذاری از جمله مسکن و خودرو نیز کالای نامرغوب یافت میشود، بازار سهام نیز از این خاصیت بی نصیب نیست.

    یاسر فلاح در ادامه با اظهار این مطلب که مدتی است که رفتارهای تودهای و هیجانی در بازار مشاهده میشود و نه تنها سهام مرغوب، بلکه نامرغوب نیز با رشد قیمتی همراه شدهاند، خاطرنشان کرد: اما تاکید میشود که این امر تنها مربوط به چند شرکت محدود در بازار است و نمیتوان آن را به کلیت بازار نسبت داد. اینکه بگوییم بورس به طور کل از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته هیچ گونه مبنای علمی ندارد.

معاملات روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹، بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار روز پرنوسانی را تجربه کرد و در حالی که در دقایق نخستین معاملات روندی صعودی را در پی گرفته بود در ساعات میانی نزولی و مجدداً صعودی شد و در نهایت در حالی به کار خود پایان داد که روندی نزولی را در پی گرفته بود. به گزارش ایسنا، شاخص کل بازار سرمایه دیروز چهارشنبه، با ۲۴۷۳ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۱۸ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۲۱۵۶ واحد سقوط و رقم ۳۱۶ هزار و ۶۰ واحد را ثبت کرد. معاملهگران دو میلیون معامله انجام دادند که ۱۷۳ هزار و ۳۷۴ میلیارد ریال ارزش داشت. فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل ملی صنایع مس ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی بازار گذاشتند. در بازار روز چهارشنبه، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، سهامی ذوبآهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند و فرابورس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت و فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.