برای در خانه ماندن مردم حداقلها را تأمین کنیم

یک فعال سیاسی گفت: مجلس آینده به کمک دولت باید از جامعه فقر زدایی کند. محسن سرخو در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه باید از جامعه فقر زدایی بشود گفت: آنقدر در جامعه افراد را تأمین کنیم که حداقل درآمدی داشته باشند که وقتی می گوییم در خانه بمانند، در خانه بمانند. مجلس و دولت باید قوانینی در این راستا وضع کنند. وی اظهار کرد: یکی از اولویتهایی کشور که در دولت و مجلس آینده باید پرداخته شود، شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه بویژه در حوزه اشتغال است. وی ادامه داد: در این مدت برخی بنگاههای اقتصادی خدمات ویژهای به مردم ارائه دادند که باعث افزایش درآمدشان نیز شده؛ اما این موضوع عمومیت ندارد و بیشتر مشاغل بویژه در حوزه گردشگری و رستورانها با مشکلات جدی روبهرو شدند. واحدهای تولیدی که چند ماه تولیداتی را انجام دادند تا در اسفند ماه در بازار شب عید بفروش برسانند به علت ظهور کرونا به مشکل خورده و تولیداتشان روی دستشان مانده است. این فعال سیاسی گفت: بهبود این شرایط نیاز به مقررات ویژه دارد. ایجاد تسهیلاتی که تولید کنندگان بتوانند با توجه به بازارهای مجازی فعایت کنند امری اشتغالزا اما نیازمند اینترنت پرسرعت است.

 

توجه ویژه به نظارت بر قوه مجریه و قضاییه

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم گفت: آن چه که در مجلس دهم برای نظارت بر عملکرد قوای دیگر انجام نشد در مجلس یازدهم باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد و عملکرد قوه قضاییه و دولت پیگیری و رصد شود. جعفر قادری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه اولویت مجلس آینده باید مسائل اقتصادی باشد گفت: نمایندگان باید بکوشند به سمت افزایش استفاده از ظرفیتهای موجود برای حل مشکلات کشور قدم بردارند. وی افزود: ما باید در وصول مالیات، فروش نفت و تسهیلاتی که صندوق توسعه ملی ارائه میکند شرایطی فراهم آوریم که مشکلات حل شود و بتوانیم فروش نفتمان را افزایش دهیم و اوضاع مالیاتی خود را اصلاح کنیم. منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم تاکید کرد: پر کردن خلاءهای قانونی و فراهم کردن شرایطی برای این که مجلس بتواند از سرمایه گذاری در بخش تولید داخلی حمایت کند و مشکلات سرمایه گذاران این بخش را کاهش دهد از جمله مواردی است که توجه به آن باید از مطالبات اصلی مجلس باشد.

وی تاکید کرد: مجلس یازدهم باید با جدیت موضوع نظارت بر قوه مجریه را پیگیری کند و همچنین عملکرد قوه قضاییه را مورد توجه قرار دهد.

کنایه ظریف به ترامپ در توئیتر

وزیر امور خارجه در توئیتی با کنایه به رئیسجمهور آمریکا نوشت که معتقدان تزریق مواد شوینده به بدن، همان کسانی هستند که مدعی شراکت در برجام هستند. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در توئیتر نوشت: آنهایی که به تزریق مواد شوینده برای پاک شدن از ویروس کرونا خیالبافی میکردند، همانهایی هستند که ادعا میکنند در قطعنامهای از شورای امنیت سازمان ملل شریکند که توافقی را گرامی میدارد که آنها مدتها پیش از مشارکت در آن دست کشیدهاند. این گفته خود آنهاست. ایکاش کافکا اکنون زنده بود...»

جلوگیری از دور زدن تحریم ایران

وزارت خارجه آمریکا از صدور دستورالعملی برای جلوگیری از دور زدن تحریمهای این کشور علیه ایران، سوریه و کرهشمالی خبر داد. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه و دفتر کنترل داراییهای وزارت خزانهداری ایالات متحده آمریکا دستورالعملی را برای سختتر کردن تحریمهای اعمالی علیه ایران، کره شمالی و سوریه وضع کرد. این وزارتخانه مدعی شده که این بیانیه برای کمک به صنعت دریانوردی و فعالان بخش انرژی و فلزات برای مقابله با فعالیتهای فریبکارانه کشتیرانی صادر شده تا اشخاص و نهادهایی که در این صنایع فعالیت دارند از خطر تحریمهای آمریکا محفوظ بمانند. همچنین در این بیانیه آمده است که این دستورالعمل، دستورالعملهای گذشته دولت آمریکا را بهروزرسانی کرده و آنها را توسعه میدهد. از «ارائه اطلاعات و ابزار لازم به فعالان صنایع دریانوردی برای مقابله با روشهای نوین و جدید گریز از تحریمها» به عنوان هدف صدور این دستورالعمل یاد شده است.

میانجیگری عراق در روابط ایران-عربستان

میدل ایست آی به نقل از منابع آگاه، مدعی شد که اولین تماس تلفنی که مصطفی الکاظمی نخست‎وزیر جدید عراق پس از انتخاب شدنش دریافت کرد از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بوده و بن سلمان از الکاظمی خواسته میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی را آغاز کند. به گزارش ایسنا، میدل ایست آی در ادامه نوشت: اگرچه بن سلمان الکاظمی را از هر کاندیدای دیگری به خود نزدیکتر خواهد دانست، از سرگیری مذاکرات میان واشنگتن و تهران نیز از نظر راهبردی خبر خوبی برای عربستان سعودی نیست. این پایگاه خبری مطرح کرد که عربستان سعودی به خاطر خروج سامانههای دفاع موشکی آمریکا از عربستان تحت فشار جدیدی قرار گرفته تا محاصره اقتصادی سهساله قطر را به پایان برساند. تا آنجا که امیر کویت هیئتی را برای آغاز دوباره میانجیگری به قطر فرستاده است.

نجات اقتصاد کشور نیازمند تئوری

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: مجلس یازدهم باید یک تئوری برای نجات اقتصاد کشور داشته باشد و بر اساس این تئوری، طرحهایی ارائه دهد تا آثار آن بر روی رونق تولید، جهش تولید و زندگی مردم ملموس شود. محمدحسین نیکنام در گفت وگو با ایسنا، ادامه داد: عدم انجام دقیق وظیفه نظارتی به صورت قانونی مهمترین فرصتهایی است که مجلس دهم آن را نادیده گرفت با این حال نطقهای پیش از دستور رئیس مجلس در پاسخ به گستاخیهای ترامپ و موضع گیری بهنگام در مسائل خارجی و همچنین مصوباتی در حمایت از جان برکفان سپاه در مقابله با دشمنان اسلام و نظام، از نقاط قوت مجلس دهم بود. این فعال سیاسی در توصیه به نمایندگان جدید مجلس یازدهم افزود: کاستن از تورم قوانین و توجه ویژه به تنقیح و پالایش قوانین موجود، توجه ویژه به وظایف نظارتی مجلس شورای اسلامی از طریق بکارگیری درست اهرمها و ظرفیتهای قوه مقننه در نظارت بر خود و سایر قوا و اولویت بندی و تعیین تکلیف طرحها و لوایح مانده از دوره دهم که ماهیت گره گشایی از کار مردم را دارد در دستور کار مجلس یازدهم قرار گیرد.

معادلات در اینستکس قانع کننده نیست

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه در پاسخ به این که از طریق اینستکس از یک شرکت آلمانی محصولات دارویی خریداری و در فروردین امسال وارد بازار کشور شد و بانک مرکزی در حال رایزنی برای معاملهای جدید است، گفت: این ساز و کار (اینستکس) اگرچه برای ما قانع کننده نیست، اما فعالیتهای محدودی را قبل از عید با آن شروع کردهایم. به گزارش ایلنا، غلامرضا انصاری با بیان اینکه بانک مرکزی نیز علاقمند است اینستکس فعال شود، افزود: بر این اساس امیدواریم بعد از مواردی که آن کالاها وارد ایران شد، در آینده نیز بتوانیم از این ساز و کار برای خریدهای خودمان از اروپا استفاده کنیم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه درباره اینکه اروپائیها آیا همکاریهای لازم را در این باره دارند، گفت: هرچند طرفهای اروپایی همکاریدارند، اما نوع و تعداد کالاها محدود است و امیدواریم در آینده این مجموعه خودش در بخش تمام کالاها، امکان تجارت میان دو کشور را فراهم کند.

واشنگتن حقی در برجام ندارد

نماینده چین در سازمان ملل متحد در واکنش به یاوهگوییهای نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، تصریح کرد که واشنگتن حقی در برجام ندارد. به گزارش ایلنا، نماینده چین در سازمان ملل در واکنش به مواضع بیاساس «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت: «آمریکا با خارج شدن از برجام نتوانست به تعهداتش طبق قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند. این کشور حق ندارد تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند چه برسد به اینکه بخواهد مکانیزم ماشه را فعال کند. تنها راه درست پیشرفت، حفظ برجام است». هوک به طور علنی تهدید کرده بود که اگر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید نکند، آمریکا از طریق «مکانیسم ماشه» تمام تحریمهای شورای امنیت را باز میگرداند

روحانی بر تقویت امید به آینده تاکید کرد

رییس جمهوری در دو جلسه جداگانه وضعیت اقتصادی و شرایط بهداشتی مردم و کشور را مورد بررسی قرار داد و برای مقابله با چالشها و مشکلا موجود در این بخشها، دستوراتی صادر کرد.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، چگونگی تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و مدیریت عرضه و تقاضا در سال ۹۹ بررسی شد. حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پس از دریافت گزارش سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت مدیریت عرضه و تقاضا و تأمین به هنگام کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، استفاده از روشهای متنوع برای گسترش صادرات و واردات مورد نیاز و بکارگیری ارز حاصل از صادرات برای تأمین نیازهای تولیدی کشور را از مقامات مسئول خواستار شد. رئیس جمهور تاکید کرد: هدف همه تلاشها باید بهبود وضع اقتصاد و زندگی مردم و تقویت امید به آینده باشد. در این جلسه همچنین وزیر امور خارجه از اقدامات این وزارتخانه در چارچوب دیپلماسی اقتصادی و پیشرفتهای انجام شده با طرفهای تجاری از جمله هماهنگی و همکاری با کشورهای همسایه گزارش داد.

ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی

همچنین روحانی در جلسه کمیتههای تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با استناد به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا، از همکاری خوب و صمیمانه مردم در رعایت تمام دستورالعملهای بهداشتی و مراقبتی قدردانی کرد و گفت: گروههای ناظر از جمله مسوولان مساجد و بسیج برای راهنمایی مردم و اجرای این دستورالعملها کمکهای شایانی کردند. وی افزود: بارها تاکید کردهام که انسجام و وحدت مسوولان در سطوح مختلف و در سراسر کشور و همراهی خوب مردم، از مهمترین عوامل اصلی موفقیت در مدیریت و کنترل ویروس مرگبار کرونا بوده است و باید آن را پاس داشت و قدردان بود.

وی با اشاره به اختلاف نظر موجود بین مسوولان برخی کشورهای توسعه یافته که همواره در مدیریت به عنوان الگو و معیار توسعه یافتگی شناخته میشدند، اظهارداشت: شاهدیم در برخی از کشورها مسوولان دچار سردرگمی شده و فضای دو قطبی در این کشورها پدید آمده است. رئیس جمهور افزود: این اختلاف و دودستگی از جمله در بازگشایی و بازفعالیت مشاغل و کسب و کارها سبب شده که مدیریت ویروس کرونا را با مشکل مواجه نماید. روحانی با قدردانی از انسجام و وحدت موجود در کشور تاکید کرد: همگان با رعایت وحدت و انسجام بیشتر برای عبور از این شرایط سخت موظف و مکلف هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به نامشخص بودن زمان برای پایان کرونا و پیشبینی و اظهارنظر متخصصان جهان مبنی بر آموزش و آمادگی مردم برای زندگی با این ویروس گفت: باید از تمامی راهها و امکانات برای آموزش دایمی و در دسترس قرار دادن اطلاعات دقیق در این زمینه به مردم استفاده شود که یکی از این راهها پایگاه اطلاعرسانی وزارت بهداشت و رسانهها است.

روحانی افزود: باید زمینه دریافت اطلاعات از علایم بروز این بیماری و حالات گوناگون مبتلایان و چگونگی مقابله با این ویروس در مراحل مختلف فراهم و آگاهیهای لازم به مردم داده شود. رئیس جمهور با اشاره به اهمیت و ضرورت زنده نگه داشتن روز جهانی قدس به بررسیهای انجام شوده توسط مسوولان کمیتههای امنیتی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: در عین حال که این روز در محکومیت رژیم اشغالگر قدس و حمایت از فلسطین مظلوم اهمیت دارد، رعایت دستورالعملهای بهداشتی و مراقبتی نیز ضروری است که البته این موضوع نیز به وضعیت شهرهای مختلف و نسبت به میزان کنترل بیماری کرونا بستگی دارد.

روحانی وظیفه رسانهها و دستگاههای تبلیغی را در این زمینه بیشتر و سنگینتر خواند و تصریح کرد: باید نسبت به سالهای گذشته با استفاده از شیوههای متنوع و تاثیرگذارتر در مسیر محکومیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین گام برداشت. رئیس جمهور همچنین به بررسی چگونگی و شرایط برگزاری نماز عید سعید فطر در کمیتههای امنیتی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت بسیار زیاد این مراسم باشکوه معنوی، مشورت و رایزنیهایی با مسوولان مربوطه انجام شده و پیشنهادهای ارائه شده در این زمینه در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا بحث و بررسی خواهد شد تا بتوانیم در شهرهای سفید و زرد و با حفظ شرایط و دستورالعملهای بهداشتی نماز عید برگزار شود.

روحانی همچنین به بازفعالیت و بازگشایی بقاع متبرکه اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع در کمیته امنیتی و اجتماعی در هفتههای اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. رئیس جمهور اضافه کرد: مشورتهایی با متولیان حرمهای مطهر انجام گرفته و آنان شرایط و مراحلی را به همراه دستورالعملهای خاص، تدوین و تاریخ آن را نیز مشخص کردهاند که پس از تصویب در جلسه آینده ستاد مقابله با کرونا اعلام خواهد شد.

روحانی گفت: آنچه اهمیت دارد این است که بازگشاییها باید با رعایت فاصلهگذاریهای هوشمند اجتماعی صورت گیرد و چنانچه از این موضوع غفلت شود قطعاً موجب بازگشت و شیوع دوباره بیماری میشود و ناگزیر از اجرای مجدد محدودیتها خواهیم شد. بنابراین به طور پیوسته و مداوم باید به مردم یادآور شد که شرایط اصلی رسیدن به مرحله سفید رعایت پروتکلهای بهداشتی است. رئیسجمهور ابراز امیدواری کرد با افزایش تعداد شهرهای سفید و نزدیک شدن به مرحله مهار ویروس، بتوان سایر مشاغل و مراکز ررفت و آمد نظیر ورزشگاهها و مراکز فرهنگی را نیز بازگشایی کرد.

از ۳۰ بهمن ۹۸ که شیوع ویروس کرونا در ایران رسماً اعلام شد حسن روحانی رئیسجمهور روزهای سخت و پرکاری را پشت سر گذاشته است. نگاهی به فعالیتهای رئیسجمهور در سه ماه گذشته نشان میدهد که روحانی به طور متوسط هر روز و در بعضی موارد روزی دو بار در جلسات مرتبط با شیوع ویروس کرونا شرکت کرده و یا در روزهایی که جلسهای برگزار نشده، به وزرا و مسئولان مربوطه دستورات لازم را برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ صادر کرده است. در کمتر از سه ماهی که از شیوع ویروس کرونا در ایران میگذرد، رئیسجمهور از همان روزهای ابتدایی شخصاً پیگیر موضوعات مرتبط با کرونا بوده و در مواقع لزوم دستورات لازم را برای کنترل بیماری کووید ۱۹ صادر کرده است. روحانی در چهارم اسفند ۹۸ ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا را به ریاست سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد کرد و از ۲۴ اسفند خود رئیسجمهور ریاست این ستاد را بر عهده گرفت

بگومگوهای توئیتری بر سر انتخاب جایگزین لاریجانی

از هنگامی که انتخابات مجلس یازدهم برگزار شد و علی لاریجانی نامزد انتخابات نشد، بحث ریاست مجلس داغ شد. همین مباحث طولانی نشان میدهد که در تمامی ۱۲ سال گذشته که چالشهای انتخاب رییس زیاد نبود، گویی که از قبل مشخص شده بود ریاست متعلق به لاریجانی است و بقیه تنها دست و پا میزنند. اما امروز فعالیتهای توییتری منتخبین اصولگرای مجلس یازدهم نشان میدهد که اختلاف جدی میان جبهه پایداری و سایر اصولگرایان برای انتخاب رئیس مجلس وجود دارد.

به گزارش ایسنا، الیاس نادران در توییتی نوشت که در جلسهای شرکت کرده که توسط پژمان فر به آن دعوت شده و محصولی آن را اداره میکرده است. در این جلسه او گفته است که راه اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضد وحدت است. بعد از این توییت علی خضریان عضو جبهه پایداری و منتخب مردم تهران در پاسخ به نادران نوشت که جلسه وفاق به پیشنهاد جبهه پایداری شکل گرفت و جناب محصولی با عنوان قائم مقام جبهه تشریح بحث کردند و کار را به منتخبان سپردند. جناب نادران تعجب میکنم که موضوعی شفاف را وارونه جلوه میدهید؛ شأن شما و آقایان زاکانی، قاضی زاده، امیرآبادی و دیگر حاضرین در جلسه اجل از اداره شدن است. سپس مجتبی رضاخواه یکی دیگر از منتخبین مجلس یازدهم در پاسخ به علی خضریان در توییتی نوشت: «جناب محصولی! با چه حقی در موضوع تعیین رئیس مجلس ورود کرده و اختلاف ایجاد کردید؟! تعیین رئیس مجلس به افراد غیر از منتخبین ارتباطی ندارد ما جوانان منتخب خودمان بلدیم رئیس مجلس انتخاب کنیم و اجازه فتنه انگیزی و دخالت بیجا به پدرخواندهها نخواهیم داد.» همچنین مصطفی میرسلیم، یکی دیگر از منتخبین مردم تهران و نامزد تصاحب کرسی ریاست مجلس در یک سخنرانی گفته بود که رئیس مجلس نباید چشم به ریاست جمهوری داشته باشد. منتخب مردم تهران برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در توئیتر نوشت: «قرار نیست عدهای به جای نمایندگان گزینهای برای ریاست مجلس انتخاب کنند؛ اگر اقدامی هم میشود برای سنجش اولیۀ تمایل نمایندگان است. این تمایل قطعاً در جلسۀ اکثریت معلوم خواهد شد و هر اظهارنظر دیگری قبل از آن فقط گمانهزنی است و اعتباری ندارد.

سخنگوی دولت خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم تاکید کرد

سخنگوی دولت گفت: اعضای دولت هیچ دخالتی در چینش کمیسیونها و هیأت رئیسه مجلس جدید نخواهند کرد.

به گزارش فارس، علی ربیعی جهش تولید و افزایش اشتغال را اولویتهای دولت در همکاری با مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت: موضوع اشتغال و تولید یکی از بحثهایی است که ما قطعاً باید بتوانیم در مورد آن با مجلس آینده به طور مشترک به پشتوانههای قانونی دست یابیم و دولت بتواند عملیات اجرایی آن را انجام دهد.

وی به بیان اینکه ویروس کرونا به اقتصاد در دنیا لطمه زد، گفت: بخشی از خسارت شیوع و گسترش ویروس کرونا در حوزه نفت دامن کشور ما را هم گرفت در کنار آن در دو سال اخیر با خشنترین تحریمها روبرو بودیم بنابراین برای پاسخ به نیازهای جامعه و کاهش فشارهای خارجی، نیازمند به دستاوردهای جدید در حوزه تولید هستیم. ربیعی میگوید که دولت برای جبران خسارت حاصل از شیوع و گسترش ویروس کرونا و ایجاد دستاوردهای جدید در حوزه تولید، برنامههایی در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات به ویژه خدمات مولد، طراحی کرده تا بتواند اشتغال جدید ایجاد کند. سخنگوی دولت گفت: دنیا در روزهای کرونایی نشان داد که اگر ما نتوانیم نیازمندیهای خودمان را خودمان تأمین کنیم در شرایط حاد هیچ کشوری به داد کشور دیگر نمیرسد. بنابراین در شرایط جدید کرونایی و تحریم باید برنامههای لازم را در زمینههای اشتغال، تولید و صادرات جدید طراحی و اجرا کنیم.

وی تاکید دارد که رفع موانع حقوقی و قانونی تولید و ایجاد امنیت سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار از زمینههای همکاری با مجلس جدید است.

ربیعی به بودجههای سالیانه اشاره و اذعان دارد که در شرایط تحریم و عبور جهشی از فشار اقتصادی ناشی از کرونا نیاز است که برخی تصمیمات مشترک را با مجلس اتخاذ شود. سخنگوی دولت گفت: برای بودجه سال ۹۹ نیازمند تغییراتی هستیم که کسری بودجه را پوشش دهیم و حتماً مجلس آینده در این زمینه میتواند با دولت همکاری کند تا با یک بودجه متعادل تملک داراییها و کارهای عمرانی را دنبال کنیم.

رییس قوه قضاییه بر تحقق عدالت تاکید کرد

رییس قوه قضاییه از جمله تاکیدات ملت ما را نفرت از ظالمان و حمایت از مظلومان و محرومان دانست و افزود: نسبت به ظلم باید حساس بود و نباید آن را پذیرفت. کسی که ظلم پذیری کند، او هم محکوم است و این کار امری مذموم و ناپسند به شمار میرود. مردم اگر احساس عدالت کنند و ببینند که در جایی تبعیض و فساد نیست، کمبودها برای آنها قابل تحمل است؛ ولی اگر احساس تبعیض و بی توجهی کردند، طبیعتاً پذیرفتن برای آنها سخت میشود. به گزارش میزان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در امامزاده صالح (ع)، توصیه امام علی (ع) را پرهیز از دلبستگی به دنیا دانست و گفت: انسان نباید دنیا زده شود. دلبستگی به دنیا و جایگزینی هرچیزی با عشق به خدا، خطاست. رییس قوه قضاییه به تبیین سفارش امام علی (ع) پیرامون حمایت از مظلوم در برابر ظالم پرداخت و گفت: هرجا ستم و ستمگری است، باید نسبت به آن نفرت داشته باشیم و هرجا مظلومی مورد ستم قرار گرفته است، باید حمایت داشته باشیم. توصیه امیرالمؤمنین علی (ع) به نظم در امور، موضوع دیگری بود که مورد تاکید رییس دستگاه قضا قرار گرفت. وی تصریح کرد: بی نظمی از هیچکس پذیرفته نیست و باید تنظیم امور مورد توجه همگان باشد. آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: نظامات و مقررات اجتماعی موجب منظم شدن سازمانها و ادارات و زندگی مردم میشود و کوچکترین بی نظمی در حوزههای اقتصاد، سیاست، فرهنگ و زندگی اجتماعی و فردی موجب لطمه به زندگی و معیشت مردم و انحراف افکار و اندیشهها میشود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به وصیت آن امام بزرگوار پیرامون اصلاح ذات البین، گفت: اگر زمینه اختلافی در هر شهر و دیاری پیش آمد، باید همگان برای اصلاح ذات البین اقدام کنند. توجه امام علی (ع) به یتیم نوازی و توجه به یتیمان نکته دیگر وصیتنامه امام علی در واپسین ساعات عمر پربرکتشان بود که رییس قوه قضاییه به آن اشاره کرد. رییس قوه قضاییه تاکید امیرالمؤمنین (ع) عدم ترک امر به معرف و نهی منکر را مورد اشاره قرار داد و افزود: راه میدان پیدا نکردن بدان و انسانهای زشت سیرت که در همه جا هستند، توجه به روحیه امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: فساد اداری، اجتماعی، اقتصادی زیبنده نظام اسلامی نیست و راه آن امر به معروف و نهی از منکر به عنوان اصل نظارت ملی بر تمام شئون و مسائل است. نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بخشی از وصیت امام علی (ع) و تاکید آن امام بزگوار مبنی بر اینکه «ابن ملجم یک ضربت زد و یک ضربت باید به او زد»، موضوع عدالت را یادآور شد و گفت: امام علی (ع) در واپسین لحظات عمرشان، اجرای عدالت را همانند سلوکشان در طول زندگی مورد توجه قرار دادند.